Ik begrijp de gedachtengang van Menno heel goed en ben ook gelukkig met Boomstra als WK ganger, zeker als ik het spel van een Dolfing zie, foei, foei. Dat de manier waarop een discussie waard is ben ik wel eens. Maar het is ook niet uniek. Ik kan we in de wieler, en schaatswereld nog tal van situaties herrinneren waar keuzeheren bepalen wie waar uitkomt, soms kom je daar nu eenmaal niet om heen.
Hanco stelt dan spelers als Ron en Kees minder inspiratie hebben. Nee Hanco dat kan er bij mij niet in. Je bent prof of je bent het niet. de slechte prestaties van vooral Kees maken duidelijk dat hij over zijn top is en maar moeilijk nog boven de gemiddelde top in Nederland uit kan komen. Talent natuurlijk in overvloedde maar de oorzaken van sportief falen moet dan ergens anders gezocht worden. Er zijn veel facetten die dan bekeken moeten worden zoals dat bij elke topsporter zou moeten. Natuurlijk ook een beetje het gegeven dat er geen WK ticket te behalen valt maar dat mag nooit en te nimmer de hoofd reden zijn.
Volgend seizoen dus Kees in halve finale of wordt het weer een open kwalificatie toernooi? ik hoor als BR lid maar niets van het evaluatie onderzoek.[/quote]
In 2002 was Theo van den Hoek het brein achter door loting laten bepalen of Hans Jansen óf Harm Wiersma kampioen van Nederland zou worden. Ome Theo zat niet stil en dit jaar zag (mede dankzij zijn discipelen in de Bondsraad) een ander geesteskind het licht, de halve finales NK met vrije inschrijving plus het in de schaakwereld al zeer omstreden Buchholz-systeem. Ondertussen kreeg Theo ook gedaan dat zo'n beetje iedereen het er eigenlijk wel mee eens was dat hij in de bestuurskamer samen met Rob Clerc en Johan Krajenbrink bekonkelde welke landgenoot de laatste Nederlandse WK-plaats kreeg toegewezen. Mannetjes als Heusdens, Thijssen en Dolfing zijn sowieso een beetje onnozel, dus al teveel protest hoefde Theo uit die hoek niet te verwachten. Ook omdat die jongens financieel afhankelijk zijn van de KNDB vanwege de trainingen die zij geven aan talentjes. Dus als ze teveel praatjes krijgen, kunnen ze eventueel passende maatregelen verwachten.
Goed dat je er even aan herinnert, Dieter, dat in de wieler- en schaatswereld geregeld achter de bestuurstafel bekokstoofd wordt wie naar het WK gaat! Dat kunnen wij dus ook wel vaker aan Theo en consorten overlaten. Het kost alleen maar geld, zo'n vierkamp die Dolfing, Heusdens en Thijssen was toegezegd, en je hebt grote kans dat je favoriet, die je graag ook eens een WK'tje ziet meepikken, op het bord wordt uitgeschakeld.
Dat Baljakin, Pim Meurs en Roel Boomstra op dit NK tot dusver een betere indruk maken dan de door het bestuur van de KNDB uitgeschakelden is toch niet zo raar, Dieter? De WK-gangers hebben zich de afgelopen maanden tot de tanden bewapend voor het WK, terwijl Heusdens en Dolfing zich (soms) zaten te verbijten.
Ook is het een beetje raar dat niet Dolfing of Heusdens reserve zijn voor het WK. De eerste reserveplaats op het WK is nu voor Valneris, die zelfs nog onder Boomstra eindigde op het laatste WK-kwalificatietoernooi. Er doen nu drie Nederlanders mee aan het weer door Nederlanders georganiseerde WK, plus Baljakin. Tegen vijf Russen, met Baljakin erbij zes!
Een beetje minder bescheiden mag de KNDB soms ook wel eens zijn.[/quote]
Voor alle duidelijkheid, ik ben ook niet gelukkig met de bestuurlijke acties (ik zal het even niet Theo van den Hoek acties noemen) en je weet hoe groot mijn aversie is tegen de kwalificatie met open inschrijving.
Waar ik wel gelukkig mee ben is dat nu Boomstra in het WK zit waarvan ik nog de goede hoop heb dat hij veel meer p.r. naar het dammen kan trekken dan een Dolfing of Thijssen. Blijft een keuze door keuzeheren natuurlijk een vreemde en altijd discutabele zaak.