NK Dammen algemeen

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: NK Dammen algemeen

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 09, 2011 17:55

MenO wrote:Off topic, maar ik kan er niet omheen na vier ronden:
Het is oneerlijk dat Boomstra zomaar voor het WK is verkozen, ten faveure van Dolfing, Heusdens en toch ook Thijssen. Heel oneerlijk.

Maar wel fijn.
Wat is daar zo fijn aan Menno de Block? Waarom Jasper Lemmen, de enige die Baljakin voorlopig kan bijhouden, geen keuzeplaats? Roel Boomstra eindigde achter Heusdens en Dolfing op het kwalificatietoernooi voor het WK 2011. Er werd Dolfing en Heusdens een vierkamp met Boomstra en Thijssen in het vooruitzicht gesteld, maar zelfs daar kwamen Clerc, Krajenbrink, Vd Hoek, etc weer op terug. Té gevaarlijk voor hun favoriete Boomstra! Dolfing en Heusdens dienden een protest in, maar werden misleid. Hen werd wijsgemaakt dat hun protest het beste kon worden voorgelegd aan de Bondsraad (van ome Theo) ipv aan de protestcommissie. :D Gevolg: alles in de doofpot en geen haan die er meer naar kraait, behalve onze Menno de Block dan. :wink:

Het is ook heel jammer voor de organisatoren in Wapenveld dat dit NK eigenlijk een overbodig NK is. Als het een maandje eerder was begonnen had de WK-plaats die aan Roel Boomstra is weggegeven op het spel kunnen worden gezet.

MenO

Post by MenO » Sat Apr 09, 2011 18:20

Je hoeft niet weer met het hele verhaal te komen waaróm het oneerlijk is beste Hanco, dat is namelijk reeds lang onderkend.
En waarom het fijn is? Partijen van Dolfing en Thijssen al eens bekeken?
De enige van dat drietal die tot nu toe nog een beetje aanspraak kan maken is Heusdens.

Het klopt dat het jammer is dat we dit jaar een onnodig gedevalueerd NK hebben. Aan de andere kant is er genoeg voor te zeggen dat we simpelweg de op dit moment drie sterkste spelers afvaardigen: zij vormden op het vorige NK de top 3, en er is een zeer goede kans dat dit jaar hetzelfde het geval zal zijn, de goede start van Jasper Lemmen ten spijt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 09, 2011 18:33

MenO wrote:Je hoeft niet weer met het hele verhaal te komen waaróm het oneerlijk is beste Hanco, dat is namelijk reeds lang onderkend.
De enige van dat drietal die tot nu toe nog een beetje aanspraak kan maken is Heusdens.

Het klopt dat het jammer is dat we dit jaar een onnodig gedevalueerd NK hebben. Aan de andere kant is er genoeg voor te zeggen dat we simpelweg de op dit moment drie sterkste spelers afvaardigen: zij vormden op het vorige NK de top 3, en er is een zeer goede kans dat dit jaar hetzelfde het geval zal zijn, de goede start van Jasper Lemmen ten spijt.
Wie de beste speler is werd in de tijd van onze wereldkampioenen Herman Hoogland, Ben Springer, Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal op het bord beslist, Menno, en niet in de bestuurskamer. Op het laatste kwalificatietoernooi voor het WK heeft Pim Meurs zich geplaatst met Dolfing en Heusdens vlak achter Pim, maar voor Boomstra. Niet alleen Dolfing en Heusdens zijn gedupeerd, maar ook de organisatie van dit NK, voor zover ik weet het eerste in tientallen jaren waarop geen WK-plaats op het spel staat. Het is dus te hopen dat nooit meer zo'n onrechtvaardige beslissing zal worden genomen.

Dat Dolfing, Heusdens en ook Kees Thijssen ditmaal tot dusver minder geïnspireerd zijn, is niet zo vreemd als sommigen denken.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat Apr 09, 2011 18:53

Het is oneerlijk dat Boomstra zomaar voor het WK is verkozen, ten faveure van Dolfing, Heusdens en toch ook Thijssen. Heel oneerlijk.

Maar wel fijn.
Fijn??? Ik kan me weinig walgelijkers voorstellen dan een sport waarin het normaal wordt gevonden om WK-plaatsen aan spelers cadeau te doen.

MenO

Post by MenO » Sat Apr 09, 2011 19:59

Wieger Wesselink wrote:

Maar wel fijn.
Fijn??? Ik kan me weinig walgelijkers voorstellen dan een sport waarin het normaal wordt gevonden om WK-plaatsen aan spelers cadeau te doen.
Natuurlijk Wieger, ieder weldenkend mens is het er over eens dat de gevolgde procedure schandalig is.
Maar als er van die vier dan toch iemand moet...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Apr 09, 2011 21:27

Image

Wit: Pim Meurs - Zwart: Richard Mooser

Wit won deze stand kennelijk, maar de stand is remise.
44-39 (40-45) 28-33, nog de beste kans. De verdienste van deze zet is dat (18-23) fraai verhinderd is door 17-11, 22-18, 32-27 en 33x28!

Maar zwart speelt (35-40) en wat nu? Wit moet rekening houden met de actie (8-12) gevolgd door damhalen en op 32-28 volgt (8-12) 17x19 (18-23) en zwart maakt remise.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Apr 09, 2011 21:39

Image

Eerder in de partij stond deze stand op het bord. Zwart kon naar remise afwikkelen door (8-12) 17x8 (13x2). Op 28-22 volgt dan (16-21) 22x24 (23-28) met remise. En doorlopen met 15-10 wordt gevolgd door het achterommetje (18-22) en (19-24).

Mooser had een ander achterommetje in gedachte. Hij speelde (25-30) om 15-10 te kunnen beantwoorden met (19-24) 28x19 (18-22) 27x9 en nu het zeldzame (24x15).

Meurs speelde na (25-30) echter 28-22 en kreeg nog praktische bordkansen.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Sun Apr 10, 2011 12:00, edited 2 times in total.

Alex

Post by Alex » Sun Apr 10, 2011 07:29

Eric van Dusseldorp wrote:Image

Eerder in de partij stond deze stand op het bord. Zwart kon naar remise afwikkelen door (8-12) 17x8 (13x2). Op 28-22 volgt dan (16-21) 22x24 (23-28) met remise. En doorlopen met 15-10 wordt gevolgd door het achterommetje (18-22) en (19-24).

Mooser had een ander achterommetje in gedachte. Hij speelde (25-30) om 15-10 te kunnen beantwoorden met (19-24) 28x19 (18-22) 27x9 en nu het zeldzame (24x15).

Eric, wil je dan wel het juiste diagram erbij zetten?? :o

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Apr 10, 2011 09:59

Partijen vijfde ronde zijn inmiddels in Toernooibase op applet na te spelen.
Met dank aan Rienk van Marle.
Kan Eric het diagram ook even aanpassen..... :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Dieter

Post by Dieter » Sun Apr 10, 2011 11:03

Hanco Elenbaas wrote:
MenO wrote:Je hoeft niet weer met het hele verhaal te komen waaróm het oneerlijk is beste Hanco, dat is namelijk reeds lang onderkend.

Wie de beste speler is werd in de tijd van onze wereldkampioenen Herman Hoogland, Ben Springer, Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal op het bord beslist, Menno, en niet in de bestuurskamer. Op het laatste kwalificatietoernooi voor het WK heeft Pim Meurs zich geplaatst met Dolfing en Heusdens vlak achter Pim, maar voor Boomstra. Niet alleen Dolfing en Heusdens zijn gedupeerd, maar ook de organisatie van dit NK, voor zover ik weet het eerste in tientallen jaren waarop geen WK-plaats op het spel staat. Het is dus te hopen dat nooit meer zo'n onrechtvaardige beslissing zal worden genomen.

Dat Dolfing, Heusdens en ook Kees Thijssen ditmaal tot dusver minder geïnspireerd zijn, is niet zo vreemd als sommigen denken.
Ik begrijp de gedachtengang van Menno heel goed en ben ook gelukkig met Boomstra als WK ganger, zeker als ik het spel van een Dolfing zie, foei, foei. Dat de manier waarop een discussie waard is ben ik wel eens. Maar het is ook niet uniek. Ik kan we in de wieler, en schaatswereld nog tal van situaties herrinneren waar keuzeheren bepalen wie waar uitkomt, soms kom je daar nu eenmaal niet om heen.
Hanco stelt dan spelers als Ron en Kees minder inspiratie hebben. Nee Hanco dat kan er bij mij niet in. Je bent prof of je bent het niet. de slechte prestaties van vooral Kees maken duidelijk dat hij over zijn top is en maar moeilijk nog boven de gemiddelde top in Nederland uit kan komen. Talent natuurlijk in overvloedde maar de oorzaken van sportief falen moet dan ergens anders gezocht worden. Er zijn veel facetten die dan bekeken moeten worden zoals dat bij elke topsporter zou moeten. Natuurlijk ook een beetje het gegeven dat er geen WK ticket te behalen valt maar dat mag nooit en te nimmer de hoofd reden zijn.
Volgend seizoen dus Kees in halve finale of wordt het weer een open kwalificatie toernooi? ik hoor als BR lid maar niets van het evaluatie onderzoek.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 10, 2011 11:35

Alex wrote:

Eric, wil je dan wel het juiste diagram erbij zetten?? :o
Sorry, kopieerfoutje.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Apr 10, 2011 11:43

Het gaat vooruit, Eric. Er staat nu nog maar 1 schijf op de verkeerde plek ;-)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 10, 2011 11:45

Dieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Ik begrijp de gedachtengang van Menno heel goed en ben ook gelukkig met Boomstra als WK ganger, zeker als ik het spel van een Dolfing zie, foei, foei. Dat de manier waarop een discussie waard is ben ik wel eens. Maar het is ook niet uniek. Ik kan we in de wieler, en schaatswereld nog tal van situaties herrinneren waar keuzeheren bepalen wie waar uitkomt, soms kom je daar nu eenmaal niet om heen.
Hanco stelt dan spelers als Ron en Kees minder inspiratie hebben. Nee Hanco dat kan er bij mij niet in. Je bent prof of je bent het niet. de slechte prestaties van vooral Kees maken duidelijk dat hij over zijn top is en maar moeilijk nog boven de gemiddelde top in Nederland uit kan komen. Talent natuurlijk in overvloedde maar de oorzaken van sportief falen moet dan ergens anders gezocht worden. Er zijn veel facetten die dan bekeken moeten worden zoals dat bij elke topsporter zou moeten. Natuurlijk ook een beetje het gegeven dat er geen WK ticket te behalen valt maar dat mag nooit en te nimmer de hoofd reden zijn.
Volgend seizoen dus Kees in halve finale of wordt het weer een open kwalificatie toernooi? ik hoor als BR lid maar niets van het evaluatie onderzoek.
In 2002 was Theo van den Hoek het brein achter door loting laten bepalen of Hans Jansen óf Harm Wiersma kampioen van Nederland zou worden. Ome Theo zat niet stil en dit jaar zag (mede dankzij zijn discipelen in de Bondsraad) een ander geesteskind het licht, de halve finales NK met vrije inschrijving plus het in de schaakwereld al zeer omstreden Buchholz-systeem. Ondertussen kreeg Theo ook gedaan dat zo'n beetje iedereen het er eigenlijk wel mee eens was dat hij in de bestuurskamer samen met Rob Clerc en Johan Krajenbrink bekonkelde welke landgenoot de laatste Nederlandse WK-plaats kreeg toegewezen. Mannetjes als Heusdens, Thijssen en Dolfing zijn sowieso een beetje onnozel, dus al teveel protest hoefde Theo uit die hoek niet te verwachten. Ook omdat die jongens financieel afhankelijk zijn van de KNDB vanwege de trainingen die zij geven aan talentjes. Dus als ze teveel praatjes krijgen, kunnen ze eventueel passende maatregelen verwachten.

Goed dat je er even aan herinnert, Dieter, dat in de wieler- en schaatswereld geregeld achter de bestuurstafel bekokstoofd wordt wie naar het WK gaat! Dat kunnen wij dus ook wel vaker aan Theo en consorten overlaten. Het kost alleen maar geld, zo'n vierkamp die Dolfing, Heusdens en Thijssen was toegezegd, en je hebt grote kans dat je favoriet, die je graag ook eens een WK'tje ziet meepikken, op het bord wordt uitgeschakeld. :)

Dat Baljakin, Pim Meurs en Roel Boomstra op dit NK tot dusver een betere indruk maken dan de door het bestuur van de KNDB uitgeschakelden is toch niet zo raar, Dieter? De WK-gangers hebben zich de afgelopen maanden tot de tanden bewapend voor het WK, terwijl Heusdens en Dolfing zich (soms) zaten te verbijten.

Ook is het een beetje raar dat niet Dolfing of Heusdens reserve zijn voor het WK. De eerste reserveplaats op het WK is nu voor Valneris, die zelfs nog onder Boomstra eindigde op het laatste WK-kwalificatietoernooi. Er doen nu drie Nederlanders mee aan het weer door Nederlanders georganiseerde WK, plus Baljakin. Tegen vijf Russen, met Baljakin erbij zes! :D Een beetje minder bescheiden mag de KNDB soms ook wel eens zijn.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 10, 2011 11:59

Image

Als ik begin te knoeien dan blijf ik knoeien.

Dieter

Post by Dieter » Sun Apr 10, 2011 12:34

Volgend seizoen dus Kees in halve finale of wordt het weer een open kwalificatie toernooi? ik hoor als BR lid maar niets van het evaluatie onderzoek.[/quote]

In 2002 was Theo van den Hoek het brein achter door loting laten bepalen of Hans Jansen óf Harm Wiersma kampioen van Nederland zou worden. Ome Theo zat niet stil en dit jaar zag (mede dankzij zijn discipelen in de Bondsraad) een ander geesteskind het licht, de halve finales NK met vrije inschrijving plus het in de schaakwereld al zeer omstreden Buchholz-systeem. Ondertussen kreeg Theo ook gedaan dat zo'n beetje iedereen het er eigenlijk wel mee eens was dat hij in de bestuurskamer samen met Rob Clerc en Johan Krajenbrink bekonkelde welke landgenoot de laatste Nederlandse WK-plaats kreeg toegewezen. Mannetjes als Heusdens, Thijssen en Dolfing zijn sowieso een beetje onnozel, dus al teveel protest hoefde Theo uit die hoek niet te verwachten. Ook omdat die jongens financieel afhankelijk zijn van de KNDB vanwege de trainingen die zij geven aan talentjes. Dus als ze teveel praatjes krijgen, kunnen ze eventueel passende maatregelen verwachten.

Goed dat je er even aan herinnert, Dieter, dat in de wieler- en schaatswereld geregeld achter de bestuurstafel bekokstoofd wordt wie naar het WK gaat! Dat kunnen wij dus ook wel vaker aan Theo en consorten overlaten. Het kost alleen maar geld, zo'n vierkamp die Dolfing, Heusdens en Thijssen was toegezegd, en je hebt grote kans dat je favoriet, die je graag ook eens een WK'tje ziet meepikken, op het bord wordt uitgeschakeld. :)

Dat Baljakin, Pim Meurs en Roel Boomstra op dit NK tot dusver een betere indruk maken dan de door het bestuur van de KNDB uitgeschakelden is toch niet zo raar, Dieter? De WK-gangers hebben zich de afgelopen maanden tot de tanden bewapend voor het WK, terwijl Heusdens en Dolfing zich (soms) zaten te verbijten.

Ook is het een beetje raar dat niet Dolfing of Heusdens reserve zijn voor het WK. De eerste reserveplaats op het WK is nu voor Valneris, die zelfs nog onder Boomstra eindigde op het laatste WK-kwalificatietoernooi. Er doen nu drie Nederlanders mee aan het weer door Nederlanders georganiseerde WK, plus Baljakin. Tegen vijf Russen, met Baljakin erbij zes! :D Een beetje minder bescheiden mag de KNDB soms ook wel eens zijn.[/quote]

Voor alle duidelijkheid, ik ben ook niet gelukkig met de bestuurlijke acties (ik zal het even niet Theo van den Hoek acties noemen) en je weet hoe groot mijn aversie is tegen de kwalificatie met open inschrijving.
Waar ik wel gelukkig mee ben is dat nu Boomstra in het WK zit waarvan ik nog de goede hoop heb dat hij veel meer p.r. naar het dammen kan trekken dan een Dolfing of Thijssen. Blijft een keuze door keuzeheren natuurlijk een vreemde en altijd discutabele zaak.

Post Reply