Jeugdleiderscongres

aldert

Re: Jeugdleiderscongres

Post by aldert » Tue Apr 27, 2010 18:16

Ik ben bang dat er een niet bestaande relatie wordt gelegd tussen ledenwinst en het organiseren van toernooien. één enkel damz-toernooi zorgt vanzelfsprekend niet voor meer leden, maar ik denk meerdere toernooien ook niet. Zoals Henk Stoop al zegt zijn er toernooien genoeg, en bij ons in de regio in ieder geval ook verschillende toernooien per jaar waarbij ook net-beginnende dammers of schooldammers die geen lid zijn van een club aan mee kunnen doen.

Het werkelijke probleem ligt bij de verenigingen (de discussie over provincie doet dus ook niet echt ter zake). Er zijn veel te weinig verenigingen in Nederland met een bloeiende jeugdafdeling en jeugd die doorstroomt naar de senioren. Om de broodnodige ledenwinst te boeken zal de KNDB zich daar op moeten richten.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Tue Apr 27, 2010 18:59

aldert wrote:Ik ben bang dat er een niet bestaande relatie wordt gelegd tussen ledenwinst en het organiseren van toernooien. één enkel damz-toernooi zorgt vanzelfsprekend niet voor meer leden, maar ik denk meerdere toernooien ook niet. Zoals Henk Stoop al zegt zijn er toernooien genoeg, en bij ons in de regio in ieder geval ook verschillende toernooien per jaar waarbij ook net-beginnende dammers of schooldammers die geen lid zijn van een club aan mee kunnen doen.

Het werkelijke probleem ligt bij de verenigingen (de discussie over provincie doet dus ook niet echt ter zake). Er zijn veel te weinig verenigingen in Nederland met een bloeiende jeugdafdeling en jeugd die doorstroomt naar de senioren. Om de broodnodige ledenwinst te boeken zal de KNDB zich daar op moeten richten.
Dat is ook wat ik wil duidelijk maken met regionale/lokale toernooien. Of ik het op het forum heb geschreven of in een mail naar de jeugdcommissie weet ik niet meer, maar de organisatie van deze regionale/lokale toernooien moet ook gebeuren door de mensen die daar actief zijn (verenigingen bijvoorbeeld) en niet door de KNDB. Eventueel moet een coördinator ofzo controleren of het ook daadwerkelijk gebeurt. Plannen als Kader Traint Kader zijn prima geschikt om meer mensen geschikt te maken om dergelijke evenementen te organiseren met ledenwinst als doel.

kneeltje

Post by kneeltje » Tue Apr 27, 2010 19:04

aldert wrote:Ik ben bang dat er een niet bestaande relatie wordt gelegd tussen ledenwinst en het organiseren van toernooien. één enkel damz-toernooi zorgt vanzelfsprekend niet voor meer leden, maar ik denk meerdere toernooien ook niet. Zoals Henk Stoop al zegt zijn er toernooien genoeg, en bij ons in de regio in ieder geval ook verschillende toernooien per jaar waarbij ook net-beginnende dammers of schooldammers die geen lid zijn van een club aan mee kunnen doen.

Helemaal mee eens, Aldert. Daarom richten we ons daar ook op. Het onderwerp kader heeft een zeer prominente plaats op het congres en, voor alle duidelijkheid, het is de bedoeling om DamZ toernooien te gaan organiseren op plaatsen waar nog geen jeugdafdeling is. Door kader op te leiden, informatie laagdrempelig beschikbaar te stellen,ondersteuning te bieden aan deze clubs en communicatiemiddelen beschikbaar te stellen hopen we verenigingen die wilen een zetje in de rug te geven.

Je hebt een goede kijk op (jeugd)dammen, Aldert. Ik hoop dat ik je de hand mag schudden in Rosmalen en dat we van je goede ideeen en suggesties kunnen leren. Kom je ook?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 27, 2010 20:36

kneeltje wrote:

Helemaal mee eens, Aldert. Daarom richten we ons daar ook op. Het onderwerp kader heeft een zeer prominente plaats op het congres en, voor alle duidelijkheid, het is de bedoeling om DamZ toernooien te gaan organiseren op plaatsen waar nog geen jeugdafdeling is. Door kader op te leiden, informatie laagdrempelig beschikbaar te stellen,ondersteuning te bieden aan deze clubs en communicatiemiddelen beschikbaar te stellen hopen we verenigingen die wilen een zetje in de rug te geven.

Je hebt een goede kijk op (jeugd)dammen, Aldert. Ik hoop dat ik je de hand mag schudden in Rosmalen en dat we van je goede ideeen en suggesties kunnen leren. Kom je ook?
Ik ben een beetje een doemdenker.
Het eerste Kader traint Kader project: Zijn er cijfers van of door dit project nieuwe jeugdafdelingen bij verenigingen opgericht zijn en hoeveel dit er zijn?
Zelf ben ik bang – de situatie in Friesland bekijkend (en in andere provincies zal dit mogelijk niet anders zijn) dat de verenigingen te klein en te vergrijsd zijn geworden om nog kader te gaan leveren om jeugdafdelingen te gaan runnen en daardoor ook voor doorstroming naar senioren te gaan zorgen.
Kortom, ik zie weinig in een nieuw kader traint kader project. Eerder zal al werkzaam kader nog een cursusje meepikken en leuk gediplomeerd zijn. En dat is het (staat natuurlijk wel mooi bij onze subsidiegevers).

Vandaar de luchtballon: ga schooldamclubs onder KNDB-vlag registreren (en met een gerichte aanpak ook voortgezet onderwijs schooldamclubs). Zorg ervoor (geef fikse ondersteuning) dat die scholen (ouders, oudercommissies, leerkrachten) kleine regiocompetities/toernooien (wat mij betreft DamZ!-toernooien) gaan organiseren.
En laat de invulling van hoe en wat (speeltempo, spelregels etc.) van deze toernooien aan deze (school)organisaties over. Wat mij betreft voeren ze bijv. in dat twee dammen tegen een gewoon een winstpartij is, en dat een partij nooit langer dan 10 minuten mag duren.

Zelf heb ik de indruk dat “wij” veel te traditioneel denken over ons spel.
Als van onderop (vanuit de jeugd) een andere aanpak, en vanuit voortgezet onderwijsclubs nieuwe damclubs ontstaan, met mogelijk (zeer waarschijnlijk) een heel andere benadering dan de huidige traditionele damclubs, tja dan komt er misschien een nieuwe grote generatie jonge dammers bij.
Anders zie ik het somber in. Met onze huidige beperkte (verenigings- en opleidings)aanpak dwingen we de jeugd in het keurslijf van onze spelbeleving, clubavond, spelregels en speeltempo (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). En daar zit de jeugd m.i. niet op te wachten. Alleen een klein aantal blijft “onze” methode leuk vinden en blijft hangen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Apr 28, 2010 00:28

Piet Bouma wrote:
Zelf heb ik de indruk dat “wij” veel te traditioneel denken over ons spel.
Als van onderop (vanuit de jeugd) een andere aanpak, en vanuit voortgezet onderwijsclubs nieuwe damclubs ontstaan, met mogelijk (zeer waarschijnlijk) een heel andere benadering dan de huidige traditionele damclubs, tja dan komt er misschien een nieuwe grote generatie jonge dammers bij.
Anders zie ik het somber in. Met onze huidige beperkte (verenigings- en opleidings)aanpak dwingen we de jeugd in het keurslijf van onze spelbeleving, clubavond, spelregels en speeltempo (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). En daar zit de jeugd m.i. niet op te wachten. Alleen een klein aantal blijft “onze” methode leuk vinden en blijft hangen.[/quote]

Ik ben erg geïnteresseerd in ook die vernieuwing. Als ik in de bondsraad kom, wil ik daar graag over sparren met positieve en ook visionaire "doemdenkers". We moeten als bond trouwens wel doorgaan met de huidige traditionele benadering, maar het kan best "en en" en niet "of of"
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 01, 2010 18:10

In Toernooibase inmiddels een plekje ingebouwd voor het schooldammen. Aparte “provincie” Scholen ingebouwd. Daaronder kunnen scholen als “clubs” worden ingevoerd.
De halve finale NK Pupillen Schiedam 2010 (Toernooimanagerbestanden van Guido v.d. Berg ontvangen) is on-line.
Als er andere organisaties van de halve finales Toernooimanagerbestanden hebben (gaat vooral om alle uitslagen) dan kunnen ze gemaild worden.
Het is de bedoeling dat in ieder geval ook de finales (5 juni uit mijn hoofd) in Toernooibase komen.
Enfin, nu nog een linkje (of i-framepje in DamZ!) en het is helemaal perfect.
Overigens, ten behoeve van Mike Koopmanschap staat ook de Nationale jeugddamdag al klaar. Echter, het uitslagen invullen komt er bij hem nog niet van. Kom op Mike!
Als andere leiders (gedeelten van) uitslagen hebben, kunnen ze ook gemaild worden. Zo zou het dan misschien ook compleet kunnen worden.

Eigenlijk moeten we ons/KNDB schamen, dat we zulke zaken niet fatsoenlijk op Internet kunnen zetten.
Maar och, het wordt op het jeugdleiderscongres besproken, dus in de toekomst zal het vast wel beter gaan ….
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

groenteboer

Post by groenteboer » Sat May 01, 2010 18:38

Piet Bouma wrote:In Toernooibase inmiddels een plekje ingebouwd voor het schooldammen. Aparte “provincie” Scholen ingebouwd. Daaronder kunnen scholen als “clubs” worden ingevoerd.
De halve finale NK Pupillen Schiedam 2010 (Toernooimanagerbestanden van Guido v.d. Berg ontvangen) is on-line.
Als er andere organisaties van de halve finales Toernooimanagerbestanden hebben (gaat vooral om alle uitslagen) dan kunnen ze gemaild worden.
Het is de bedoeling dat in ieder geval ook de finales (5 juni uit mijn hoofd) in Toernooibase komen.
Enfin, nu nog een linkje (of i-framepje in DamZ!) en het is helemaal perfect.
Overigens, ten behoeve van Mike Koopmanschap staat ook de Nationale jeugddamdag al klaar. Echter, het uitslagen invullen komt er bij hem nog niet van. Kom op Mike!
Als andere leiders (gedeelten van) uitslagen hebben, kunnen ze ook gemaild worden. Zo zou het dan misschien ook compleet kunnen worden.

Eigenlijk moeten we ons/KNDB schamen, dat we zulke zaken niet fatsoenlijk op Internet kunnen zetten.
Maar och, het wordt op het jeugdleiderscongres besproken, dus in de toekomst zal het vast wel beter gaan ….
Kan ik straks in januari dan ook de uitslagen (detailuitslagen zullen lastig worden) invoeren van het lokale schooldamtoernooi in Kampen? Of komen er dan teveel partijen op en wordt het één grote bende?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 01, 2010 18:52

groenteboer wrote: Kan ik straks in januari dan ook de uitslagen (detailuitslagen zullen lastig worden) invoeren van het lokale schooldamtoernooi in Kampen? Of komen er dan teveel partijen op en wordt het één grote bende?
Zal wel wat meevallen met die bende. Zie niet gelijk een stormloop (of wel!!!!!).
Zit in ieder geval een onderverdeling per seizoen op (net als bij de normale provincies).
En als het storm gaat lopen, dan moet ik maar een subverdeling gaan bedenken....
Overigens moet je wel wat juiste rechten verkrijgen Groenteboer (een mailtje?).

Die jeugdspelers zouden die detailuitslagen best wel eens heel prettig kunnen vinden.
Kom op Groenteboertje, gewoon alle opstellingen goed bewaren en dan wat meer werk
bij invoeren.

groenteboer

Post by groenteboer » Sat May 01, 2010 19:58

Piet Bouma wrote:
groenteboer wrote: Kan ik straks in januari dan ook de uitslagen (detailuitslagen zullen lastig worden) invoeren van het lokale schooldamtoernooi in Kampen? Of komen er dan teveel partijen op en wordt het één grote bende?
Zal wel wat meevallen met die bende. Zie niet gelijk een stormloop (of wel!!!!!).
Zit in ieder geval een onderverdeling per seizoen op (net als bij de normale provincies).
En als het storm gaat lopen, dan moet ik maar een subverdeling gaan bedenken....

Die jeugdspelers zouden die detailuitslagen best wel eens heel prettig kunnen vinden.
Kom op Groenteboertje, gewoon alle opstellingen goed bewaren en dan wat meer werk
bij invoeren.
Een probleem is dat leerlingen hun namen nooit goed invullen. Ze hebben de geschiedenisles over Lodewijk Napoleon Bonaparte (ja; ik bedoel echt déze) nog nooit gehad, dus achternamen zijn niet geregistreerd...

Het is wel de bedoeling dat er een stormloop komt, toch?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 01, 2010 20:04

groenteboer wrote:
Piet Bouma wrote:

bij invoeren.
Een probleem is dat leerlingen hun namen nooit goed invullen. Ze hebben de geschiedenisles over Lodewijk Napoleon Bonaparte (ja; ik bedoel echt déze) nog nooit gehad, dus achternamen zijn niet geregistreerd...

Het is wel de bedoeling dat er een stormloop komt, toch?
Ach, begeleiders kunnen toch wel de achternamen/opstellingen goed opschrijven?
En natuurlijk is het de bedoeling dat er een stormloop komt!
(Een onderverdeling kan dan worden: Nationaal - Provinciaal - Plaatsnaam)
Vergt dan wel wat programmeerwerk/uitdenkwerk, maar moet kunnen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 01, 2010 21:47

Schooldammen.
Dankzij Martijn de Jong, hij stuurde een Word-documentje met alle uitslagen, ook
de halve finale NK Welpen in Groningen nu in Toernooibase. :wink:

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 07, 2010 22:32

mountain wrote:Hoi Cees
Mag ik enigzins aansluitend aan dit verhaal gelijk een goedbedoeld advies geven? Gebruik de jeugddamdag wat meer in de publiciteit, volgens mij 1 van de meest aansprekende dagen in het jeugddammen en publicitair gebeurd er weinig tot niets mee. Ik kan bijvoorbeeld niets vinden over afgelopen zaterdag.
Niet bedoeld om negatief te doen maar om mee te denken he ! (je weet wie het zegt)
Naast alle halve finales van het schooldammen, heb ik nu ook de jeugddamdag (dankzij het enigszins verscholen pdf-documentje op DamZ1) vanaf de scoretabellen een plek gegeven (met mooiere opmaak, al zeg ik hetzelf) in Toernooibase.
Jeugdleiders, die trouw alle detailuitslagen hebben bijgehouden, zouden deze kunnen invoeren. Maar een mailtje mag natuurlijk ook!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun May 16, 2010 12:25

kneeltje wrote:Jeugdleidercongres:
Ledenwinst en -behoud
15 mei in Rosmalen

Rijnsburg, april 2010
De KNDB heeft een ambitieus plan ontwikkeld om het (jeugd)dammen een nieuwe impuls te geven. Want wat is er nu leuker dan dammen tegen tegenstanders die bij jou uit de buurt vandaan komen? Graag nodigen we iedereen uit om op 15 mei naar Rosmalen te komen. Daar organiseert de KNDB jeugdcommissie een jeugdleidercongres met als thema ledenwinst en –behoud.
Dit congres is niet alleen bedoeld voor jeugdleiders, maar we willen graag betrokken ouders, (schooldam) leraren, potentieel kader, (wat oudere) jeugd die ook graag een steentje wil bijdragen van harte uitnodigen om het congres bij te wonen. Er zullen presentaties gegeven worden waar de plannen worden uitgelegd, presentaties over nieuwe kadercursussen, maar ook uw input is belangrijk en zal worden gehoord tijdens een aantal workshops/open discussies. Ook zal er aan de hand van kleine en grote successen voorbeelden worden gegeven van waar er mogelijkheden liggen. Een ieder kan daar zijn of haar voordeel mee doen.
Niet alleen een congres voor de doorgewinterde jeugdleider dus, maar voor een ieder die het jeugddammen een warm hart toedraagt.

Henri Bayensstraat 3
5246 AC Rosmalen

Tijdstip:
Ontvangst: 10.30 uur
Aanvang: 11 uur
Sluiting: 16.30 uur

Programma:
10.30 uur-11.00 uur ontvangst
11.00 uur-11.10 uur opening
11.00 uur-12.00 uur Presentatie jeugdcommissie
12.00 uur-12.45 uur Kader opleiden/damtrainer 1 cursus
12.45 uur-13.15 uur lunchpauze (wordt voor gezorgd)
13.15 uur-15.00 uur 3 workshops (DamZ-dagen, WikiPinky, Benjamins, successtory)
15.00 uur-15.15 uur koffiepauze
15.15 uur-15.30 uur ledenbehoud door trainingen
15.30 uur-16.00 uur Kleine succesjes
16.00 uur-16.30 uur Uitloop, samenvatting en sluiting

Nieuwsgierig geworden? Meldt u aan via het bondsbureau bondsbureau@kndb.nl of 026-4952309

Tot ziens in Rosmalen!
Jeugdcommissie KNDB
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een verslagje van dit congres.
Ook hoeveel belangstelling er was etc.. Maar misschien wil ik te snel :) .

kneeltje

Post by kneeltje » Sun May 16, 2010 15:25

30 deelnemers. De jeugdcommissie heeft het congres als zeer positief ervaren, en er wordt gewerkt aan een samenvatting van de dag die iedere deelnemer, bondsraadlid en bestuurder toegestuurd krijgt. Bij deze samenvatting komen ook de gebruikte PowerPoint presentaties, en een evaluatie formulier. Wie ook interesse heeft om deze samenvatting te ontvangen mag zich bij mij melden.

Post Reply