Nijmegen Open 2009 (Open NK)

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 01, 2009 21:31

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Gerard de Groot wrote: Alweer...

In de laatste ronde van ORAP Open 2000 wist Alfons Ottink een 3-om-3 remise-eindspel te verliezen van Hans Jansen (partij), waarna Hans Jansen net voor Alexei Tsjizjov eindigde en de titel opeiste.
Is het mysterie rond het absurde 63. 8-2??, 29-34? ooit ontraadseld? Een notatiefout kan het moeilijk geweest zijn en van tijdnood was er evenmin sprake. Tsjizjow was boos en ik kon me dat goed voorstellen.
Hoe weet je dat Tsjizjov boos was? Ik heb Tsjizjov nog nooit boos gezien... Alfons heeft een heel druk bestaan en hij slaapt regelmatig te weinig. Urenlang tegen Hans Jansen moeten dammen kan zeer vermoeiend zijn, vooral omdat Hans zelf nooit moe lijkt te worden, ook niet in hele dunne standjes die hij daarom vaak tegen de verwachting in wint.
Tsjizjov was niet boos zoals Schwarzman en sommige Afrikanen dat kunnen zijn. Hij was meer fatsoenlijk-ingetogen boos. Maar dat mag toch best, het zou vreemd zijn als iemand die vorm van emotie compleet mist...

Dat Hans zo wint is inderdaad niet uniek. Ik herinner me een partij van hem tegen Cock van Leeuwen. Die laatste wilde in een potremisestand geen schijfje weggeven met op slag remise (net als Ottink dus). Hij verloor nog door een prachtig opsluitmotiefje.

Ottink is zeker geen type die expres punten weggeeft en/of afspraakjes maakt. Maar je verwacht van zo iemand, in zo'n finalewedstrijd met grote belangen voor anderen, eh, hoe zal ik het zeggen... normaal spel.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Sat Aug 01, 2009 22:06, edited 1 time in total.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Aug 01, 2009 21:38

Rein Halbersma wrote:
Kosmos wrote:Het remisepercentage in het Killertoernooi was 9,1 %.
Killer queen werd Irina Platanova, zie ook:

http://www.nijmegenopen.nl/cms/index.ph ... s&Itemid=2

Er was amper belangstelling onder de deelnemers, het toernooi moest gered worden door de komst van de Friesland-express, chauffeur Sietse Nagel.
Ik betwijfel of de organisatie wel heeft geprobeerd mensen warm te maken voor het toernooi.
Wat vonden de deelnemers zelf van het spel? Veranderden ze hun speelstijl? Kwam het vaak voor dat mensen zich verkeken op een eindspel door de killer-slagregel? Of werden veel partijen al voor het eindspel beslist?
Ach, het was maar een sneldamtoernooitje, zelf speel ik er uiteraard niet anders om. Ik merkte wel dat ik in de opening al uitkeek naar het late middenspel en op een gegeven moment betrapte ik mezelf zelfs op een vlaag van spelvreugde. Dat is lang geleden!
Volgens Bart Visser moet killer ogenblikkelijk ingevoerd worden...
Heaven is no location, but a state of mind

Nagelslag

Post by Nagelslag » Sat Aug 01, 2009 21:48

Rein Halbersma: Wat vonden de deelnemers zelf van het spel? Veranderden ze hun speelstijl? Kwam het vaak voor dat mensen zich verkeken op een eindspel door de killer-slagregel? Of werden veel partijen al voor het eindspel beslist?
We speelden in versneld speeltempo met 5 minuten en 5 seconden per zet. Dit is uiteraard van invloed op de resultaten.
Ik heb eens in mijn geheugen proberen te achterhalen wat ik op het bord heb gehad en hoe ik in het Killer-toernooi heb gewonnen of verloren.
Diverse malen kwam er een Kelleropening op het bord. Er werd dus
gewoon net als anders gespeeld.

Remises heb ik niet gespeeld. 4x won ik en 3x verloor ik.
Volgens mij heb ik 1x met de Killer-regel gewonnen.

Tegen Lugthart heb ik het 'Zetje van Bergen' niet uitgehaald, aangezien dit nadelig is met Killer.
Later heb ik, geloof ik, een soort combinatie uitgehaald met een dam.
Of de winst met Killer is afgemaakt, weet ik niet meer. Dit kan ook bij een andere partij zijn geweest.

Tegen Spaans mocht ik een doorbraakzetje uithalen. Dus gewone winst.

Tegen Jacob de Vries viel mijn digitale vlag. Ik raakte ineens geboeid door de stand en weg waren de seconden.

Tegen Uvarov haalde ik een dam ten koste van een schijf en ging weer van het bord, doordat ik zelf even een voordelige afwikkeling dacht in te zetten. Hierbij moest mijn dam vier slaan in plaats van drie.
De schijf voorsprong daarna was voldoende om de zaak af te maken.
Dus gewone winst.

Platonova kwam tegen het einde onverwacht beter te staan en won op een normale manier.

Tegen Bart Visser viel de digitale vlag.

Tegen Hans van Dijk was het een normale overwinning. Alleen de opening staat me nog helder voor de geest. De rest is weg.

Als de andere deelnemers ook even hun ervaringen willen posten dan valt er wellicht iets meer over te zeggen.
Ik heb Jacob de Vries volgens mij 8 zetten zien spelen na het moment dat hij al kon winnen door zijn dam te geven, maar voor hetzelfde heb ik het niet goed gezien. Hij won later alsnog met de Killer-regel. Iedereen vond het toernooi met de kleine regelwijziging grappig. Ktar-dammen zouden dezelfde deelnemers ook met plezier hebben gedaan. Bart Visser vertelde dat hij er geen moeite mee zou hebben als er voortaan met de Killer-regel wordt gespeeld.

Een nederlaag kan hard aankomen en daarom is de remise zo lekker onbeslist. Het goede gevoel wordt er niet door beïnvloed, omdat de schade beperkt is gebleven. In die zin heeft 'de remise' nut.
De dammer, die kan leven met zijn eigen onvermogen en enige zelfspot bezit, zal met de Killer-regel geen moeite hebben.
De lol tijdens het spelletje is er niet minder om.

(O, ik zag dat Kosmos ook net heeft gepost)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 01, 2009 22:00

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Is het mysterie rond het absurde 63. 8-2??, 29-34? ooit ontraadseld? Een notatiefout kan het moeilijk geweest zijn en van tijdnood was er evenmin sprake. Tsjizjow was boos en ik kon me dat goed voorstellen.
Hoe weet je dat Tsjizjov boos was? Ik heb Tsjizjov nog nooit boos gezien... Alfons heeft een heel druk bestaan en hij slaapt regelmatig te weinig. Urenlang tegen Hans Jansen moeten dammen kan zeer vermoeiend zijn, vooral omdat Hans zelf nooit moe lijkt te worden, ook niet in hele dunne standjes die hij daarom vaak tegen de verwachting in wint.
Tsjizjov was niet boos zoals Schwarzman en sommige Afrikanen dat kunnen zijn. Hij was meer fatsoenlijk-ingetogen boos. Maar dat mag toch best, het zou vreemd zijn als iemand die vorm van emotie compeet mist...

Dat Hans zo wint is inderdaad niet uniek. Ik herinner me een partij van hem tegen Cock van Leeuwen. Die laatste wilde in een potremisestand geen schijfje weggeven met op slag remise (net als Ottink dus). Hij verloor nog door een prachtig opsluitmotiefje.

Ottink is zeker geen type die expres punten weggeeft en/of afspraakjes maakt. Maar je verwacht van zo iemand, in zo'n finalewedstrijd met grote belangen voor anderen, eh, hoe zal ik het zeggen... normaal spel.
Blijkbaar is dit 'normaal' voor Alfons. Het is al heel knap dat hij in een dergelijk toernooi zover komt dat hij in de laatste ronde tegen de uiteindelijke toernooiwinnaar mag. En het dan ook nog zó lang volhouden! Alfons heeft tegen veel minder sterke spelers dan Hans en Martin veel sneller verloren, dus weinig reden om al te dramatisch te doen over deze nul tegen Martin. Is Martin nou eindelijk Grootmeester?!

Kosmos

Post by Kosmos » Sat Aug 01, 2009 22:03

Hanco Elenbaas wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Hoe weet je dat Tsjizjov boos was? Ik heb Tsjizjov nog nooit boos gezien... Alfons heeft een heel druk bestaan en hij slaapt regelmatig te weinig. Urenlang tegen Hans Jansen moeten dammen kan zeer vermoeiend zijn, vooral omdat Hans zelf nooit moe lijkt te worden, ook niet in hele dunne standjes die hij daarom vaak tegen de verwachting in wint.
Tsjizjov was niet boos zoals Schwarzman en sommige Afrikanen dat kunnen zijn. Hij was meer fatsoenlijk-ingetogen boos. Maar dat mag toch best, het zou vreemd zijn als iemand die vorm van emotie compeet mist...

Blijkbaar is dit 'normaal' voor Alfons. Het is al heel knap dat hij in een dergelijk toernooi zover komt dat hij in de laatste ronde tegen de uiteindelijke toernooiwinnaar mag. En het dan ook nog zó lang volhouden! Alfons heeft tegen veel minder sterke spelers dan Hans en Martin veel sneller verloren, dus weinig reden om al te dramatisch te doen over deze nul tegen Martin. Is Martin nou eindelijk Grootmeester?!
Alfons zal wel heel erg anti killer zijn. Met killer haalt zo'n clown geen punt meer!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 01, 2009 22:04

Nagelslag wrote: Tegen Lugthart heb ik het 'Zetje van Bergen' niet uitgehaald, aangezien dit nadelig is met Killer.
Dat Zetje van Van Bergen is inderdaad een geweldige instinker bij Killer. Normaal speelt Killer alleen een rol in de slotfase, maar dus niet altijd!
Denk je dat Lugthart deze geweldige lokzet -want dat is het- bewust heeft geplaatst?

Kosmos

Post by Kosmos » Sat Aug 01, 2009 22:08

Nagelslag wrote: Tegen Lugthart heb ik het 'Zetje van Bergen' niet uitgehaald, aangezien dit nadelig is met Killer.
Dat Zetje van Van Bergen is inderdaad een geweldige instinker bij Killer. Normaal speelt Killer alleen een rol in de slotfase, maar dus niet altijd!
Denk je dat Lugthart deze geweldige lokzet -want dat is het- bewust heeft geplaatst?
Tijdens het eerste killertoernooi (avant la lettre, want het heette nog heel zuurtjesachtig 'demotiedammen') te Rijnsburg kon Eik Hoogendoorn het zetje van Bergen (in een naburige partij) uithalen en toen hij dit zetje verzuimde lachte ik hem luidkeels uit en gaf commentaar, iets over hoe onnozel die Eik wel niet was datie Bergen miste.
Ik was die dag geschorst, dus ik meende me wellicht alles te kunnen permitteren, want twee keer geschorst worden zal wel niet gebeuren. Nadat ik Eik hard had uitgelachen wees de boomlange Boskoper mij erop dat Bergen niet opgaat met de killerregels....... enorm attent van Eik!
Last edited by Kosmos on Sat Aug 01, 2009 22:15, edited 1 time in total.

Nagelslag

Post by Nagelslag » Sat Aug 01, 2009 22:13

Erik: Dat Zetje van Van Bergen is inderdaad een geweldige instinker bij Killer. Normaal speelt Killer alleen een rol in de slotfase, maar dus niet altijd!
Op dat moment in de opening dacht ik even hardop, zoiets als 'ik mag het zetje nu niet nemen', maar Nico liet niets blijken.
Volgens mij zei zijn buurman toen dat het erg gewiekst was van Nico.

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Aug 02, 2009 02:06

Hanco Elenbaas wrote:Is Martin nou eindelijk Grootmeester?!
Helaas.
Slechts één buitenlander als tegenstander.
Slechts één tegenstander met een rating van minimaal 2300.
Dus geen GMI-norm.

Jameson

Post by Jameson » Sun Aug 02, 2009 08:53

De laatste ronde gebeurde er toch iets vervelends. Anna Chuprova (en nog 2 dames) verschenen niet aan de start. (De reden is mij niet bekend) Maar door dit feit kreeg Jesse van Beek de laatste ronde zijn partij gewonnen zonder te spelen.
Als deze partij wel gespeeld werd en de uitslag 1-1 zou zijn geweest had Jacob van de Groep Open Nederlands kampioen bij de jeugd geweest. Hij was dan ook zeer zeer teleurgesteld over deze gang van zaken.
Heel erg sneu om zo na een goed toernooi naast de titel te grijpen!!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 02, 2009 11:16

henk stoop wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Is Martin nou eindelijk Grootmeester?!
Helaas.
Slechts één buitenlander als tegenstander.
Slechts één tegenstander met een rating van minimaal 2300.
Dus geen GMI-norm.
Ongelooflijk! Hoeveel toptoernooien zal Martin nog moeten winnen voordat hij krijgt waar hij allang recht op heeft? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Aug 02, 2009 11:47

Hanco Elenbaas wrote:Ongelooflijk! Hoeveel toptoernooien zal Martin nog moeten winnen voordat hij krijgt waar hij allang recht op heeft? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Nou, hij moet gewoon Antilliaan worden, Zuid-Amerikaans zonetoernooi winnen en hoppa.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 02, 2009 12:11

ildjarn wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ongelooflijk! Hoeveel toptoernooien zal Martin nog moeten winnen voordat hij krijgt waar hij allang recht op heeft? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Nou, hij moet gewoon Antilliaan worden, Zuid-Amerikaans zonetoernooi winnen en hoppa.
Binnen anderhalf jaar Grootmeestoernooi Volendam, Nijmegen Open en Salou winnen is niet voldoende volgens jou? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Martin wil niet eens meer in Amsterdam komen wonen sinds de binnenstad gereorganiseerd wordt, dus de Antillen zullen met een héle mooie aanbieding moeten komen om hem uit Groningen weg te krijgen.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Aug 02, 2009 12:40

Bij Pierre zit je te juichen dat de regels gevolgd zijn, bij Dolfing zit je te jammeren dat de regels gevolgd zijn.

Martin heeft nog niet aan alle criteria voldaan die benodigd zijn om GMI te worden. Dus wordt hij nog geen GMI. Zo simpel is het.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 02, 2009 13:59

ildjarn wrote:Bij Pierre zit je te juichen dat de regels gevolgd zijn, bij Dolfing zit je te jammeren dat de regels gevolgd zijn.

Martin heeft nog niet aan alle criteria voldaan die benodigd zijn om GMI te worden. Dus wordt hij nog geen GMI. Zo simpel is het.
Bij Martin Dolfing jubelt men dat de regels zo goed gevolgd zijn en bij Ricardo Pierre plaatst men kanttekeningen over de waarde van de gevolgde regels. Het is heel goed dat Ricardo Pierre grootmeester is geworden, maar als Martin Dolfing het niet wordt ondanks veel indrukwekkender prestaties, klopt er iets niet in die door Fokkink bedachte regelgeving. Hoeveel GMI's kent de damwereld? 70? Er kunnen er nog heel wat bij voordat we er (relatief) net zoveel hebben als de schaakwereld. Hoe meer GMI's, verspreid over zoveel mogelijk landen, hoe meer propaganda.

Hoeveel GMI's hebben het afgelopen anderhalf jaar ook drie (of vier?) grote toernooien gewonnen, net als Martin?

Post Reply