Grootmeestertoernooi World Draughts Club 19-23 januari 2007

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 24, 2007 09:35

jellegroeneveld wrote:De tot nu toe niet bekende World Draught Club Friesland (WDC) heeft een internationaal damtoernooi in Doorwerth georganiseerd.

Wat is eigenlijk het precieze doel en de status van de WDC? Hoe is de WDC georganiseerd? Hoe is het bestuur samengesteld? Is de WDC een vereniging, een stichting of een besloten vennootschap? Is de WDC ingeschreven in een wettelijk register? Is de WDC bekend aan de KNDB of FMJD?

Op de website van de WDC wordt hierover geen enkele informatie verstrekt.

Uit de publicaties op dit Forum kan worden opgemaakt dat het een invitatie trainingstoernooi betrof.
In dit toernooi konden (groot) meesterpunten en een NOC-status worden verdiend. Het toernooi was niet toegankelijk was voor het publiek.
Voor antwoorden op dit soort vragen moet je bij Harm Wiersma zijn. Je kent zijn telefoonnummers en e-mailadressen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 24, 2007 09:37

De Gelderlander, 24 januari 2007
http://www.gelderlander.nl/denksport/article1039733.ece

Jos Stokkel laatste in experimenteel toernooi

Door ANTON JANSSEN

Woensdag, 24 januari 2007 - HUISSEN - Jos Stokkel uit Huissen is tijdens het experimentele invitatiedamtoernooi in het Golden Tulip Hotel in Doorwerth als zevende en laatste geëindigd.
Het deelnemersveld bestond vrijwel uitsluitend uit internationale grootmeesters onder wie de oud-wereldkampioenen Tsjegoljew en Harm Wiersma.

Stokkel speelde vijf keer remise en leed twee keer verlies. De grootmeester verloor van toernooiwinnaar Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen en Wjatsjeslaw Tsjegoljew. Alle overige partijen eindigden in remise.

Stokkel, die voor Hengelo in de Ereklasse speelt, moest tijdens het invitatietoernooi dammen en werk combineren. „Niet ideaal, maar het toernooi ging pas op het laatste moment definitief door“, zo reageerde de Nederlands kampioen van 1989. „Er werd een afwijkend speeltempo gehanteerd. Ik kende dat van het Europees kampioenschap van 2006 in Bovec. Een evenement als dit is voor herhaling vatbaar. De formule spreekt me aan“, aldus Stokkel.

Het Doorwerth Invitatietoernooi was een initiatief van de World Draughts Club in Friesland. Die probeert de damwereld zowel nationaal als internationaal te versterken. Stimulator Harm Wiersma noemt het een nieuwe stap naar een andere opzet.

In het toernooi werden elektronische damborden en andere elektronische damklokken gebruikt. Het was voor organisatie en spelers een test. De WDC hoopt op belangstelling van sponsoren zodat topdammers meer faciliteiten kunnen krijgen.

Eindstand Invitatiedamtoernooi:
1. Jean-Marc Ndjofang (Kameroen) 7-10, 2. Alexander Getmanski (Rusland) en Yuri Lagoda (Oekraïne) 7-8, 4. Auke Scholma, Harm Wiersma 7-7, 6. Wjatsjeslaw Tsjegoljew (Rusland) 7-6, 7. Eric van Dusseldorp en Jos Stokkel 7-5.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Jan 24, 2007 14:02

Eric van Dusseldorp wrote:Natuurlijk zijn er nogal wat dammers van het type Jan Pieter Drost die vinden dat ik helemaal niet in een dergelijk toernooi thuishoor.
Ik doelde daarbij niet op je niveau. Jij damt sterk genoeg om elke grootmeester een zware middag te bezorgen. Maar bij een aantrekkelijk deelnemersveld denk ik aan
- wereldtoppers
- spelers die interessant zijn voor de pers (buitenlanders, dames, of andere dammers met een 'verhaal')
- talentvolle spelers op weg naar de top

Jij bent natuurlijk een prima speler, maar je wekt de indruk dat je persoonlijke damcarriere al jaren op een laag pitje staat. Niet echt een logische keus voor een invitatietoernooi. Datzelfde geldt voor Jos Stokkel. Een sterke dammer, grootmeester zelfs, maar zijn hoogtepunt ligt achter hem, niet voor hem.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Jan 24, 2007 14:03

Hanco Elenbaas wrote:Dit WDC toernooi was bedoeld voor de spelers, publiek werd op afstand gehouden en een van de laagste prioriteiten was de informatievoorziening, waaronder het doorgeven van de live partijen.
In het persbericht, gericht aan alle kranten, staat dat de dampartijen online ( in real-time) gevolgd kunnen worden. Om vervolgens, wanneer deze live-verslaggeving in de soep loopt, te zeggen dat de informatievoorziening een van de laagste prioriteiten was, komt niet sterk over.
Hanco Elenbaas wrote:Tijdens dat toernooi kunnen Harm's vijanden zich, als ze daar behoefte aan hebben, pas echt in de handen wrijven als er iets fout gaat.
Ik wrijf mij niet in de handen als er dingen fout gaan, en het hebben van een meningsverschil betekent niet dat je elkaars vijand bent. Al sinds de jaren '70 komt Harm regelmatig met nieuwe, soms heel bijzondere initiatieven. Ik denk aan zijn bootsimultaan, het goochelaarspak dat hij aantrok in de match tegen Clerc en natuurlijk het onvergetelijke duurrecord in een Amsterdamse nachtclub. Dat er daarbij wel eens wat misgaat en er allerhande zaken op het laatste moment geregeld moeten worden, is min of meer Harms handelsmerk. Geen probleem, wat mij betreft. Het stoort mij echter dat juist hij de laatste jaren steeds op zeurderige toon klaagt over het gebrek aan professionaliteit in de damwereld. Dat wilde ik alleen maar even opmerken. Het laatste woord in deze discussie gun ik aan Hanco.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 24, 2007 15:12

Jan Pieter wrote: Al sinds de jaren '70 komt Harm regelmatig met nieuwe, soms heel bijzondere initiatieven. Ik denk aan zijn bootsimultaan, het goochelaarspak dat hij aantrok in de match tegen Clerc en natuurlijk het onvergetelijke duurrecord in een Amsterdamse nachtclub.
Het is niet onaangenaam om voor de verandering ook eens iets positiefs van jou te lezen over Harm Wiersma.
Jan Pieter wrote: Het stoort mij echter dat juist hij de laatste jaren steeds op zeurderige toon klaagt over het gebrek aan professionaliteit in de damwereld. Dat wilde ik alleen maar even opmerken.
Dat zeurderige in de stukjes van Harm heb ik gemist, want zelf moet ik er bijna altijd om lachen als weer een paar bobo's over de kling gejaagd worden. Maar het viel me op dat Menno de Block net als jij wat te zeuren had over de toon van Harm's artikeltjes, dus je hebt op z'n minst één geestverwant.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 24, 2007 15:51

kiam wrote:je voudrais féliciter le gmi Jean marc ndjofang pour sa brillante victoire au dernier tournoi WDC .
Tout le peuple camerounais est derriére lui et le soutient pour qu'il continue de porter haut le drapeau de notre cher pays.
Son viel ami Kiam Alexis depuis Douala au Camer.

MenO

Post by MenO » Wed Jan 24, 2007 16:06

Eric van Dusseldorp wrote:
MenO wrote:
Tsja... zonder jou en Jos Stokkel was er welgeteld 1 overwinning geweest in een toernooi met 5 GMIs en Lagoda.
Benieuwd naar de invitaties voor het 'echte' toernooi later dit jaar.
Voor het volgende toernooi wordt sterk overwogen om jou uit te nodigen. Dan vallen er in ieder geval veel meer beslissingen.
Lijkt me een uitstekend plan. Na mijn break in Canada kan ik wel een opwarmertje gebruiken om in ieder geval in de provinciale beker wat puntjes te sprokkelen, zodat ik niet een geheel modderfiguur sla.
En dan kan ik ook nog eens tegen jou dammen, want die Ereklasse zit er voorlopig niet ik geloof ik

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 24, 2007 16:31

<center>
Image
Andreas Kuyken in Het Damspel van september 2005 wrote: <center>
Coup Wiersma

Image

1.35-30! 20-24?

Het genie van Harm Wiersma – beseffen we wel wat we in de
damwereld allemaal aan hem hebben te danken?
Terecht noemt Joeri Jermakov deze compositie in zijn boek ‘Coup
Wiersma’. Het corresponderende slagsysteem werd door de
piepjonge Harm gevonden, de perfecte vormgeving is van
Jermakov zelf.
Na 1.35-30! 20-24? Verschijnt er een magistrale dam op bezet
veld: 2.37-31!! 26x37 Gedwongen, anders wint wit een schijf. En nu
de drie o zo karakteristieke zetten: 3.33-29!! 24x31 4.47-42!! 37x28
5.34-29!! 23x32 6.30-24 19x30 7.41-37 32x41 8.46x10 4x15
Zo wordt
veld 4 ontruimd. 9.40-34 30x39 10. 44x4!!!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jan 24, 2007 16:41

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Dit WDC toernooi was bedoeld voor de spelers, publiek werd op afstand gehouden en een van de laagste prioriteiten was de informatievoorziening, waaronder het doorgeven van de live partijen.
In het persbericht, gericht aan alle kranten, staat dat de dampartijen online ( in real-time) gevolgd kunnen worden. Om vervolgens, wanneer deze live-verslaggeving in de soep loopt, te zeggen dat de informatievoorziening een van de laagste prioriteiten was, komt niet sterk over.
Reuze jammer is het dat die live-verslaggeving niet gelukt is.

Schril contrast is het Corus-toernooi, waar maar liefst 21 schaakpartijen gelijktijdig te volgen zijn.

Wat de technische problemen telkens zijn, is mij niet duidelijk.
Maar er zijn toch genoeg(?) knappe (dam)informatici, die Harm uit de brand kunnen helpen.
Handig zou zijn dat een groepje deskundigen Harm hierin gaan ondersteunen (mits Harm dat zelf natuurlijk ook wil) en de boel eens stabiel zou kunnen maken.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Jan 25, 2007 13:31

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:
Reuze jammer is het dat die live-verslaggeving niet gelukt is.

Schril contrast is het Corus-toernooi, waar maar liefst 21 schaakpartijen gelijktijdig te volgen zijn.

Wat de technische problemen telkens zijn, is mij niet duidelijk.
Maar er zijn toch genoeg(?) knappe (dam)informatici, die Harm uit de brand kunnen helpen.
Handig zou zijn dat een groepje deskundigen Harm hierin gaan ondersteunen (mits Harm dat zelf natuurlijk ook wil) en de boel eens stabiel zou kunnen maken.
Het lijkt er op dat er geen FTP-upload mogelijk was vanuit het hotel. Dan houdt alles op natuurlijk. Wat niet wegneemt dat men dat had moeten controleren voordat de aankondiging van de live partijen de deur uitging.

Dat van dat groepje deskundigen klinkt erg idealistisch. Er lijkt meer behoefte aan een groepje hackers die er plezier in hebben om de ongedocumenteerde hardware interface van de borden in kaart te brengen. Dat het met de bijgeleverde software stabiel gaat worden lijkt me namelijk uitgesloten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Jan 25, 2007 17:13

Wieger Wesselink wrote: Het lijkt er op dat er geen FTP-upload mogelijk was vanuit het hotel. Dan houdt alles op natuurlijk. Wat niet wegneemt dat men dat had moeten controleren voordat de aankondiging van de live partijen de deur uitging.

Dat van dat groepje deskundigen klinkt erg idealistisch. Er lijkt meer behoefte aan een groepje hackers die er plezier in hebben om de ongedocumenteerde hardware interface van de borden in kaart te brengen. Dat het met de bijgeleverde software stabiel gaat worden lijkt me namelijk uitgesloten.
In zo'n firewall kan toch makkelijk een poortje opengezet worden voor een FTP-service? Zou het hotel dit niet gewild hebben (ze hebben waarschijnlijk wel alle medewerking - misschien zelfs sponsoring? - aan het toernooi gegeven).

Overigens geef je aan Wieger, dat er ook hardware problemen zijn.

Betekent dat de signalen van de interface niet allemaal te definieren zijn of dat er ongecontroleerde signalen vanaf komen, en dat deze nooit goed door software te interpreteren zijn?

In april 2006 schreef je nog:
"Er is een schrijnend gebrek aan bruikbare software die de zetten die op het bord worden uitgevoerd wegschrijft naar een webserver."

Ik neem aan dat dat probleem getackeld is?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Jan 26, 2007 00:00

Piet Bouma wrote: Overigens geef je aan Wieger, dat er ook hardware problemen zijn.
Dan ben ik niet duidelijk geweest, want hardware-matige problemen zijn mij niet bekend.
Piet Bouma wrote: In april 2006 schreef je nog:
"Er is een schrijnend gebrek aan bruikbare software die de zetten die op het bord worden uitgevoerd wegschrijft naar een webserver."

Ik neem aan dat dat probleem getackeld is?
Nee, voor zover ik weet niet. Vanuit de ICT commissie willen we daar wat aan gaan doen, maar er zijn wat vertragende factoren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 26, 2007 19:00

<center>
Sjtsjogoljev - Getmanski 0-2
7de ronde WDC- toernooi, 23.01.2007 Doorwerth
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]3228202531271923281914233732101433280510281914233933101444391319413708134944020837311420464109144137040947411721312619242617113136272429332420293933061133242328322318204439111739331218373107125044010744391319413708133732030832281722281712323827182227181322433807124237121831260812484309133732222732211627332812173430253440291924[/damweb_position] </center>

29.32-28? is volgens Slawa het begin van de ellende voor wit.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 26, 2007 23:30

De Gelderlander, 26 januari 2007

Experiment dammen in Doorwerth

Door onze sportredactie

Vrijdag, 26 januari 2007 - DOORWERTH - Het Golden Tulip Hotel in Doorwerth was afgelopen week het decor van een experimenteel invitatiedamtoernooi. Jean - Marc Ndjofang uit Kameroen won.
Het deelnemersveld bestond vrijwel uitsluitend uit internationale grootmeesters onder wie de oud-wereldkampioenen Wjatsjeslaw Tsjegoljew en Harm Wiersma. Jos Stokkel uit Huissen eindigde als zevende en laatste.

Het Doorwerth Invitatietoernooi was een initiatief van de World Draughts Club in Friesland. Die probeert de damwereld zowel nationaal als internationaal te versterken. Stimulator Harm Wiersma noemt het een nieuwe stap naar een andere opzet.

In het toernooi werden elektronische damborden en andere elektronische damklokken gebruikt. Bovendien werd er een afwijkend speeltempo gehanteerd. Het was voor organisatie en spelers een test. De WDC hoopt op belangstelling van sponsoren zodat topdammers meer faciliteiten kunnen krijgen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 27, 2007 06:05

De Telegraaf, 27 januari 2007
Image

Post Reply