![Image](https://damforum.nl/photos/img264.imageshack.us/img264/4782/alexanderbaljakinnk2007oi9.jpg)
Alexander Baljakin speelt ook in 2008 weer in de NK Finale
Foto: Kees Thijssen
Inderdaad is het zo dat wanneer de plusjes niet bepalend geweest waren, de beslisregel: het neo-SB (misschien toevallig? ik weet het niet) dezelfde ranglijst had opgeleverd.pietervdvorm wrote:Hierbij het volgende:Piet Bouma wrote:Opvallend in het afgelopen NK vind ik het volgende:
1) Door de strijd om de plusjes zijn er vrijwel
geen “grootmeesterremises” gevallen.
2) De (administratieve) beslisregels van aantal overwinningen en
saldo plusjes/minnetjes hebben ervoor gezorgd dat geen enkele speler gelijk geëindigd is. De wedstrijdleider zal (waarschijnlijk) tevreden zijn.
3) Als we de plus/min beslissingen optellen bij het normale aantal winstpartijen, komen we op een beslissingspercentage van 40%.
1. Het remisepersentage, inclusief +-remises, bedroeg 73 %. Hierbij is opmerkelijk dat de twee oudste deelnemers (Scholma en Schuitema) met hun winst- en verliespartijen verantwoordelijk waren voor meer dan de helft van het aantal overwinningen.
2. Het aantal +-remises bedroeg 12 %.
3. Zonder plusjes en minnetjes (maar met alle andere bepalingen om de volgorde bij gelijk eindigen te bepalen) zou de ranglijst er precies hetzelfde hebben uitgezien.
4. Aan het eind van het toernooi speelde vermoeidheid een belangrijke rol (o.a. bij Heusdens, zie ook de column van Kees Thijssen); ik vraag me af of het doorspelen voor een plusje wat dat betreft loont - weegt de extra vermoeidheid op tegen de kans dat het plusje een rol speelt in de rangschikking?
5. Het plusje is niet altijd een juiste afspiegeling van het partijverloop: er zijn diverse voorbeelden te geven van een stand die nét niet gewonnen bleek en niets eens resluteerde in een plusje, en omgekeerd, van standen die een plusje opleverden terwijl de winst ver weg was.
Ik heb het toernooi met veel belangstelling en plezier gevolgd. Het viel me op dat er nauwelijks geblunderd werd (geen enkele combinatie voor de dertigste zet), en dat de overwinningen voornamelijk strategische waren. Met name vdAkker, Scholma en Schuitema namen in hun partijen veel risico. Maar:
- de plusjes hebben weliswaar een rol gespeeld (zo kun je je afvragen of Gerard Jansen in de laatste ronde bewust op een vaag eindspel aanstuurde, in de hoop op een plusje), maar uiteindelijk bleken die plusjes geen enkele invloed te hebben op de eindrangschikking.
- een remisepercentage van 73% vind ik erg (te) hoog.
Hein staat zich daar inderdaad enorm te verlustigen. Michiel Kroesbergen mag wel oppassen.steenslag wrote:-Met de overduidelijke erotische bedoelingen van die derde persoon links vooraan hebben wij, als toeschouwer, niets te maken. De fotograaf had hem moeten instrueren de handen voor het scrotum te houden.
Jan Pieter wrote:De meeste deelnemers en organisatoren waren vanochtend op tijd voor de traditionele groepsfoto:
let ook op het pilsje op de grond.steenslag wrote:
Groepsfoto's, praat me er niet van. Dankzij al mijn mislukkingen kan ik mischien wel een paar tips geven.
-Als je 3,5 meter lang bent verdient het, als fotograaf, aanbeveling om door de knieen te gaan.
-De belangrijkste mensen moeten tenminste zichtbaar zijn. Baljakin heeft zich vast achter Thijssen verstopt. Zoiets kan niet getolereerd worden.
-Met de overduidelijke erotische bedoelingen van die derde persoon links vooraan hebben wij, als toeschouwer, niets te maken. De fotograaf had hem moeten instrueren de handen voor het scrotum te houden.
-De enige persoon die de handen voor het scrotum houdt heeft helemaal geen scrotum.