NK 2007 in Soest van 28 maart - 6 april 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 22:55

Image
Alexander Baljakin speelt ook in 2008 weer in de NK Finale
Foto: Kees Thijssen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 22:58

Image
Jeroen van den Akker en Henk Stoop
Foto: Kees Thijssen, NK 2007

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Apr 06, 2007 22:59

pietervdvorm wrote:
Piet Bouma wrote:Opvallend in het afgelopen NK vind ik het volgende:
1) Door de strijd om de plusjes zijn er vrijwel
geen “grootmeesterremises” gevallen.
2) De (administratieve) beslisregels van aantal overwinningen en
saldo plusjes/minnetjes hebben ervoor gezorgd dat geen enkele speler gelijk geëindigd is. De wedstrijdleider zal (waarschijnlijk) tevreden zijn.
3) Als we de plus/min beslissingen optellen bij het normale aantal winstpartijen, komen we op een beslissingspercentage van 40%.
Hierbij het volgende:
1. Het remisepersentage, inclusief +-remises, bedroeg 73 %. Hierbij is opmerkelijk dat de twee oudste deelnemers (Scholma en Schuitema) met hun winst- en verliespartijen verantwoordelijk waren voor meer dan de helft van het aantal overwinningen.
2. Het aantal +-remises bedroeg 12 %.
3. Zonder plusjes en minnetjes (maar met alle andere bepalingen om de volgorde bij gelijk eindigen te bepalen) zou de ranglijst er precies hetzelfde hebben uitgezien.
4. Aan het eind van het toernooi speelde vermoeidheid een belangrijke rol (o.a. bij Heusdens, zie ook de column van Kees Thijssen); ik vraag me af of het doorspelen voor een plusje wat dat betreft loont - weegt de extra vermoeidheid op tegen de kans dat het plusje een rol speelt in de rangschikking?
5. Het plusje is niet altijd een juiste afspiegeling van het partijverloop: er zijn diverse voorbeelden te geven van een stand die nét niet gewonnen bleek en niets eens resluteerde in een plusje, en omgekeerd, van standen die een plusje opleverden terwijl de winst ver weg was.

Ik heb het toernooi met veel belangstelling en plezier gevolgd. Het viel me op dat er nauwelijks geblunderd werd (geen enkele combinatie voor de dertigste zet), en dat de overwinningen voornamelijk strategische waren. Met name vdAkker, Scholma en Schuitema namen in hun partijen veel risico. Maar:
- de plusjes hebben weliswaar een rol gespeeld (zo kun je je afvragen of Gerard Jansen in de laatste ronde bewust op een vaag eindspel aanstuurde, in de hoop op een plusje), maar uiteindelijk bleken die plusjes geen enkele invloed te hebben op de eindrangschikking.
- een remisepercentage van 73% vind ik erg (te) hoog.
Inderdaad is het zo dat wanneer de plusjes niet bepalend geweest waren, de beslisregel: het neo-SB (misschien toevallig? ik weet het niet) dezelfde ranglijst had opgeleverd.
Het grote voordeel van plusjes is m.i. wel dat je zelf dit resultaat op het bord boekt en bij het afschuwelijke neo-SB afhankelijk bent van hoe anderen in het toernooi presteren.
Vermoeidheid: dammen blijkt dus ook een fysieke sport te zijn, waar je een goede conditie voor moet hebben. Maar daarnaast ook een kwestie van discipline en rust pakken. Zo zag ik dat woensdag na de tweede partij bijv. Scholma snel was vertrokken en andere spelers nog druk analyseerden.
Maar 2 partijen op een dag is misschien wel teveel van het goede.
Het plusje niet altijd een goede afspiegeling van het partijverloop? In onze ‘oude’ denkwijze misschien wel. Maar als je tijdens de partij geen kansen ziet voor de volle winst maar wel voor de ‘halve’ winst en op die kansen gaat spelen? Een ‘nieuwe’ denkwijze.
En zo zie ik het ook in mijn alternatieve ranglijst: een plusje 1,5 (halve winst t.o.v. 3-0) en een minnetje (halve remise t.o.v. 1-1).
Grote voordeel: de plussen en minnen zijn zichtbaar als punten en niet als een schaduwtelling bij gelijk eindigen.
Vandaar mijn boude conclusie 27% + 12%, met afronding 40% beslissingen, lang niet slecht!
En dat soms voor die plusjes extra hard gewerkt is, met daardoor minder grootmeesterremises en dus meer kijkspel en spanning voor het publiek: mooi meegenomen!
Last edited by Piet Bouma on Fri Apr 06, 2007 23:02, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 23:00

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 23:04

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 23:06

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 23:08

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 23:11

Image
Foto:s: Kees Thijssen sr.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Apr 06, 2007 23:34

Image
Let met name ook op Peter Schuitema. Zeer stellig verkondigde hij dat hij vandaag zijn laatste partij had gespeeld. Met o.a. de opmerking, "op je hoogtepunt moet je stoppen".

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 06, 2007 23:43

Jaap van Galen wrote:Let met name ook op Peter Schuitema. Zeer stellig verkondigde hij dat hij vandaag zijn laatste partij had gespeeld. Met o.a. de opmerking, "op je hoogtepunt moet je stoppen".
Peter's hoogtepunt moet toch nog komen?!

Image

steenslag

Post by steenslag » Sat Apr 07, 2007 00:52

Image

Groepsfoto's, praat me er niet van. Dankzij al mijn mislukkingen kan ik mischien wel een paar tips geven.

-Als je 3,5 meter lang bent verdient het, als fotograaf, aanbeveling om door de knieen te gaan.
-De belangrijkste mensen moeten tenminste zichtbaar zijn. Baljakin heeft zich vast achter Thijssen verstopt. Zoiets kan niet getolereerd worden.
-Met de overduidelijke erotische bedoelingen van die derde persoon links vooraan hebben wij, als toeschouwer, niets te maken. De fotograaf had hem moeten instrueren de handen voor het scrotum te houden.
-De enige persoon die de handen voor het scrotum houdt heeft helemaal geen scrotum.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 07, 2007 02:12

steenslag wrote:-Met de overduidelijke erotische bedoelingen van die derde persoon links vooraan hebben wij, als toeschouwer, niets te maken. De fotograaf had hem moeten instrueren de handen voor het scrotum te houden.
Hein staat zich daar inderdaad enorm te verlustigen. Michiel Kroesbergen mag wel oppassen.
Vroeger maakte Jan Pieter tijdens het Paastoernooi altijd zelf de groepsfoto voor De 2 Klaveren. Jan Pieter weet daardoor goed hoe het moet.
Jan Pieter wrote:De meeste deelnemers en organisatoren waren vanochtend op tijd voor de traditionele groepsfoto:

Image

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sat Apr 07, 2007 09:38

steenslag wrote:Image

Groepsfoto's, praat me er niet van. Dankzij al mijn mislukkingen kan ik mischien wel een paar tips geven.

-Als je 3,5 meter lang bent verdient het, als fotograaf, aanbeveling om door de knieen te gaan.
-De belangrijkste mensen moeten tenminste zichtbaar zijn. Baljakin heeft zich vast achter Thijssen verstopt. Zoiets kan niet getolereerd worden.
-Met de overduidelijke erotische bedoelingen van die derde persoon links vooraan hebben wij, als toeschouwer, niets te maken. De fotograaf had hem moeten instrueren de handen voor het scrotum te houden.
-De enige persoon die de handen voor het scrotum houdt heeft helemaal geen scrotum.
let ook op het pilsje op de grond.

is dammen bijna een armeluizensport geworden? (kleine speelzaal, spelers in vrijetijdskloffie, ook bij de opening/prijsuitreiking, zeer mager prijzengeld, eindigen op vrijdag ipv zaterdag/zondag om op tijd de bungalows te verlaten)

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Apr 07, 2007 17:44

In de laatste vijf jaar springt alleen het NK 2003 er in positieve zin uit.
Alle andere jaren had men moeite om het budget rond te krijgen of zelfs on een organisatie te vinden.

Het WK 2007 zal ons hopelijk weer positiever stemmen over de toekomst. Henk Boers en ook Wim Bremmer zijn al heel lang bezig om hier een succes van te maken.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Apr 07, 2007 18:09

Wat ook positief is zijn de vele schitterende partijen die in dit kampioenschap gespeeld zijn, en het optreden van de debutanten. Met name Michiel Kroesbergen en Boudewijn Derkx hebben het zowel qua spelvertoon als qua resultaten fantastisch gedaan.

Post Reply