Fred van Amersfoort wrote:Nee Michel. Minder angsthazen en meelopers. Misschien lopen te veel mensen nu achter Johan aan. Dat kan. Johan is de baas van de topsport. Die topsport is net een pot snoep. Die pot snoep trekt te veel niet oprechte figuren aan. Baantjesjagers en slijmballen. Die lui volgen nu Johan maar straks zijn opvolger. Dat soort lui moet je uit het systeem halen. Zij zijn de oorzaak, niet de td zelf. Niemand heeft baat bij de huidige situatie. De toppers niet omdat te veel middelen op gaan aan randzaken en dat betekent droog brood en schimmige vriendjespolitiek. De breedtesport heeft er nog minder aan. De meelopers van nu zijn straks de eersten die van boord springen als het geld op is.
Tweemaal een jeugdspeler vals beschuldigen om persoonlijke wraak te kunnen nemen valt de TD toch wel aan te rekenen lijkt me, Fred. Dat wijst op een stuitend gebrek aan integriteit. Constant dreigen om je zin door te drammen getuigt van een corrupte denkwijze.
Maar je punt over meelopers c.q. onderkruipers snijdt op zich wel hout.
Mensen uit het systeem halen is echter niet zo makkelijk als je beseft dat er geen rijen mensen klaar staan om het werk van de huidige bestuurders over te nemen. Het is ook vaak ondankbaar werk, dat mag ook wel eens gezegd worden. Weinig dankbare reacties en veel kritiek.
Het grootste probleem van de damwereld is dat er te weinig enthousiast kader is. Niet de KNDB is het probleem, bestuurders kunnen niks bereiken als de dammers zelf niet bereid zijn om de sport enthousiast uit te dragen. In Fryslân zijn amper nog jeugdafdelingen. Daar waar men zich wel actief inzet met een groep mensen is de jeugd echter nog steeds enthousiast. In Sneek en Urk heeft men bloeiende clubs dankzij het goede jeugdwerk. Bij Urk zet vooral Teunis Snoek (prachtige Urker naam) zich in en bij Sneek Marcel de Vries en Kerst Hoekstra. Bij mijn eigen club was het bestuur niet geïnteresseerd in de jeugdlessen die ik op een basisschool gegeven heb. Bij de KNDB zijn alle trainingsuren, zelfs de CJT, naar één man gegaan. Vandaar dat ik besloten heb om de jeugd uit Urk en Sneek wat extra les te geven, die clubs verdienen het.