Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Geb Kos

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Geb Kos » Fri Oct 03, 2014 15:55

Er is een email uitgegaan naar de secretarissen van de NC clubs betreffende de wedstrijden in de 2e ronde waar digitale notatie is toegestaan.

Voor duidelijkheid, het betreft de onderstaande wedstrijden:

Hoofdklasse A
MTB Hoogeveen - Witte van Moort 2

Hoofdklasse B
VBI 2 - Lent

Eerste klasse A
ADG - DEZ Laren
Dammers Uit Oost 2 - Zoranet Zwolle
Damkring Emmeloord - OG Drachten

Eerste klasse B
Den Haag - OG Utrecht

Eerste klasse C
PSV Dammen - Denk en Zet 2

Tweede klasse A
De Oldehove/Huizum CT - SDC

Tweede klasse B
MTB Hoogeveen 3 - TDT/Salland CT
020 2 - Samen Sterk
MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie

Tweede klasse D
Den Haag 2 - Damclub Scheveningen

Tweede klasse E
Damvereniging VBI 3 - Lent 2

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Oct 03, 2014 16:03

Hé, zijn we opeens gedegradeerd :shock:
In de eerste ronde speelden 020-2 en Samen Sterk nog in 1B.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Fri Oct 03, 2014 16:10

Inderdaad, hier de correctie.

Voor de 2e ronde van de nationale competitie is digitale notatie toegestaan bij onderstaande wedstrijden:

Hoofdklasse A
MTB Hoogeveen - Witte van Moort 2

Hoofdklasse B
VBI 2 - Lent

Eerste klasse A
ADG - DEZ Laren
Dammers Uit Oost 2 - Zoranet Zwolle
Damkring Emmeloord - OG Drachten

Eerste klasse B
Den Haag - OG Utrecht
020 2 - Samen Sterk

Eerste klasse C
PSV Dammen - Denk en Zet 2

Tweede klasse A
De Oldehove/Huizum CT - SDC

Tweede klasse B
MTB Hoogeveen 3 - TDT/Salland CT
MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie

Tweede klasse D
Den Haag 2 - Damclub Scheveningen

Tweede klasse E
Damvereniging VBI 3 - Lent 2

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Oct 06, 2014 11:03

Walter wrote:De Nationale Competitie lijkt me namelijk niet de meest natuurlijke candidaat voor semi-live invoer. Een groot aantal potentiële toeschouwers zit zelf achter het bord.
Inderdaad zitten de meeste potentiële kijkers van Nederlandse bodem zelf achter het bord, maar ook voor Russische, Chinese, Brazilaanse (etc. etc.) dammers is het leuk om de sterkste damcompetitie ter wereld live te volgen.

Een ander voordeel van de live-invoer is dat alle partijen direct en foutloos beschikbaar zijn. Bij de nazit of op de terugreis kun je al kijken wat de concurrentie gedaan heeft.

Oudere mensen hebben vaak de neiging om een e-mail handmatig uit te schrijven om hem vervolgens over te typen op de PC. Grappig om te zien natuurlijk, maar dat is precies wat dammers doen die hun partij vanaf hun notatiebiljet in toernooibase plaatsen. En de centrale invoer van partijen laat zich prima vergelijken met de acceptgiro/overschrijving van vroeger: handmatig invullen en per post versturen, waarna hij dagen later door iemand anders wordt overgetypt. Erg inefficiënt en foutgevoelig natuurlijk, vandaar dat we nu allemaal elektronisch bankieren. Waarom dammers dan zo terughoudend zijn met live-invoer? Puur conservatisme, lijkt me, en wellicht de angst dat het ingewikkeld is. Maar hé, zelfs Dieter heeft de elektronische invoer omarmd, dat zegt toch wel genoeg.

Laatst hadden we een nieuw lid op onze onderlinge competitie, en die heeft zijn partij meteen live ingevoerd. Vond hij veel makkelijker dan dat gedoe met cijfertjes. Omdat we er zo aan gewend zijn, staan we er niet meer bij stil, maar de notatie via 50 genummerde velden is veel ingewikkelder dan invoer via een aanraakscherm.

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 06, 2014 19:25

Jan Pieter wrote:
Walter wrote:De Nationale Competitie lijkt me namelijk niet de meest natuurlijke candidaat voor semi-live invoer. Een groot aantal potentiële toeschouwers zit zelf achter het bord.
Inderdaad zitten de meeste potentiële kijkers van Nederlandse bodem zelf achter het bord, maar ook voor Russische, Chinese, Brazilaanse (etc. etc.) dammers is het leuk om de sterkste damcompetitie ter wereld live te volgen.

Een ander voordeel van de live-invoer is dat alle partijen direct en foutloos beschikbaar zijn. Bij de nazit of op de terugreis kun je al kijken wat de concurrentie gedaan heeft.

Oudere mensen hebben vaak de neiging om een e-mail handmatig uit te schrijven om hem vervolgens over te typen op de PC. Grappig om te zien natuurlijk, maar dat is precies wat dammers doen die hun partij vanaf hun notatiebiljet in toernooibase plaatsen. En de centrale invoer van partijen laat zich prima vergelijken met de acceptgiro/overschrijving van vroeger: handmatig invullen en per post versturen, waarna hij dagen later door iemand anders wordt overgetypt. Erg inefficiënt en foutgevoelig natuurlijk, vandaar dat we nu allemaal elektronisch bankieren. Waarom dammers dan zo terughoudend zijn met live-invoer? Puur conservatisme, lijkt me, en wellicht de angst dat het ingewikkeld is. Maar hé, zelfs Dieter heeft de elektronische invoer omarmd, dat zegt toch wel genoeg.

Laatst hadden we een nieuw lid op onze onderlinge competitie, en die heeft zijn partij meteen live ingevoerd. Vond hij veel makkelijker dan dat gedoe met cijfertjes. Omdat we er zo aan gewend zijn, staan we er niet meer bij stil, maar de notatie via 50 genummerde velden is veel ingewikkelder dan invoer via een aanraakscherm.
Ik hoor het wel als ik een enquête op moet starten JP :D
prima hoor digitaal noteren, voorwaarde wel betrouwbare verbinding en dat is er helaas niet altijd.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Oct 06, 2014 22:47

Dieter wrote:
Jan Pieter wrote: Inderdaad zitten de meeste potentiële kijkers van Nederlandse bodem zelf achter het bord, maar ook voor Russische, Chinese, Brazilaanse (etc. etc.) dammers is het leuk om de sterkste damcompetitie ter wereld live te volgen.

Ik hoor het wel als ik een enquête op moet starten JP :D
prima hoor digitaal noteren, voorwaarde wel betrouwbare verbinding en dat is er helaas niet altijd.
Die enquête is er vanuit de KNDB al onder de clubs geweest Dieter. In de inventarisatie, die ik gekregen heb, is er vanuit CEMA/De Vaste Zet niet op de enquête gereageerd. Misschien is het de moeite waard om dat toch nog even te doen :idea:
Er waren zaterdag vier partijen (semi-)live op Toernooibase. De cijfers met de hits in Toernooibase (elke keer klikken op make selection live games):

Hylke Dykstra – Jesse de Boer 135
Herm Jan Brascamp – Erwin Heslinga 152
Jan Pieter Drost – Martin van der Sluis 447
Kerst Hoekstra – Bernard Post 519

De partij Hoekstra - Post duurde het langst (nou ja): 16:22:49. Vandaar wrs. ook de meeste hits. Mogelijk hebben mensen vanuit de nazit daar al naar zitten kijken.
Ik heb sinds kort ook Google Analytics cijfers. Volgens mij 94 unieke bezoekers, waarvan 4 uit Rusland en 3 uit Belgie.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Oct 06, 2014 23:02

Ik heb zaterdagavond na thuiskomst geprobeerd de live partijen te vinden. Het is me niet gelukt. Waar had ik moeten kijken?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Oct 06, 2014 23:07

GuidoB wrote:Ik heb zaterdagavond na thuiskomst geprobeerd de live partijen te vinden. Het is me niet gelukt. Waar had ik moeten kijken?
Zodra in de laatste partij de uitslag is ingevuld, is de link Livegames niet meer voorradig in Toernooibase. De partij is dan gewoon op de normale manier in Toernooibase te bezichtigen :D
Dus uitzending is gestopt om 16:22:49 Guido. Toen was je nog niet thuis denk ik.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Dieter

Post by Dieter » Tue Oct 07, 2014 18:54

Vanavond ook weer partijen uit de onderlinge van Cema/DVZ we beginnen rond 20.00 uur.

Dieter

Post by Dieter » Tue Oct 07, 2014 18:55

ik weet niet van die enquête Piet, ik denk dat Cema bij thuiswedstrijden wel digitale invoer toe kan laten, op de onderlinge is immers tot nu toe alles soepel verlopen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Oct 10, 2014 20:40

Gisteren vijf partijen semi-live of moeten we maar gewoon live zeggen vanuit Leeuwarden (Huizum 1- Huizum 2) en Leiden.
Onder meer met bezoekers uit Estland, Frankrijk, Suriname en Oostenrijk (ja, een clubgenoot kijkt mee!).

Nu op dit moment zeven partijen semi-live vanuit Assen, Rijnsburg, Borne en IJmuiden.
En....de koppeling met Kingsrow en Sjende Blyn is ook gemaakt.

Dus wie niet van voetbal houdt, kan ook leuk wat livepartijen bekijken.
Het zou toch eigenlijk mooi zijn als die toppers in Tallinn die faciliteiten ook kregen :idea:

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Oct 18, 2014 12:43

At this moment semi-live on Toernooibase: Five games Dutch Clubcompetition. Two games from Honorary League, Shvartsman – Ramdien and Georgiev – Keetman, one game from Premier League A, Heslinga – Neutel, and two games form 2nd A: Van der Wal – Van Dijk and Jonker – Post. Enjoy on: http://toernooibase.kndb.nl/applet/oert ... _games.php

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Oct 26, 2014 19:58

Het was vorige week aardig druk met semi-live invoer in Toernooibase.
Een overzicht met het aantal hits:

Code: Select all

Frits Stuger-Marcel Everloo	958
Dieter van Gortel-Ramon Gadjradj	755
Jean Marc Ndjofang-Foeke Tiemensma	674
Jan Lammers-Paul Sier	597
Marcel Everloo-Wim Martin	493
Paul Sier-Martijn van Gortel	486
Martijn van Gortel-Ton Bollebakker	484
Cees Strooper - Kees de Jonge	481
Martijn van Gortel-Wim Martin	465
Peter Frans Koops-Arnoud de Greef	448
Erwin Heslinga-Arnoud de Greef	439
Jan Terpstra-Cees Kentie	428
Peter Boonstra - Aike Smid	407
Jean Marc Ndjofang-Martijn van Gortel	400
Martijn van Gortel-Evert van de Pol	363
Harry de Waard-Cees Strooper	316
Piet Tuik - Jacob de Vries	312
Jan Adema - Nick de la Fonteyne	306
Theo Wolthers-Anne Piet Kooistra	302
Piet Bouma- Bob Nuys	301
Geoffrey de la Fonteyne-Rein van der Pal	288
Jan Terpstra-Radjinder Jharap	280
Jan Terpstra-Leo van der Laan	228
Martin van Dijk-Casper Remeijer	199
Niels Meijer - Walther Broekate	198
Louis de Frankrijker - Micha van Tol	196
Bhiem Ramdien-Gerrit de Bruijn	195
Michiel Hagreis - Ulbe Koster	173
Freerk Douma-Leo van der Galien	165
Matthias de Kruijff-Erwin Heslinga	137
Aleksej Domchev - Martijn van Gortel	135
Piet Schep-Marcel Everloo	131
Toine Vermeer - Martijn Kool	129
Jan Terpstra - Martijn van Gortel	127
Erwin Heslinga-Kees de Jonge	119
Hans van der Laan - Hilko Koning	115
Erwin Heslinga-Rodier Evers	111
Hans de Vast - Erwin Heslinga	109
Martijn Vis - Willem Winter	104
Douwe de Graaf-Erwin Heslinga	97
Andrej Kalmakov-Erwin Helsinga	72
Roep Bhawanibhiek-Radjinder Jharap	68
Jaap Langerak-Ton van der Ploeg	43
Aleksej Domchev-Andrej Kalmakov	3

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 27, 2014 22:08

Piet Bouma wrote:Het was vorige week aardig druk met semi-live invoer in Toernooibase.
Een overzicht met het aantal hits:

Code: Select all

Frits Stuger-Marcel Everloo	958
Dieter van Gortel-Ramon Gadjradj	755
Jean Marc Ndjofang-Foeke Tiemensma	674
Jan Lammers-Paul Sier	597
Marcel Everloo-Wim Martin	493
Paul Sier-Martijn van Gortel	486
Martijn van Gortel-Ton Bollebakker	484
Cees Strooper - Kees de Jonge	481
Martijn van Gortel-Wim Martin	465
Peter Frans Koops-Arnoud de Greef	448
Erwin Heslinga-Arnoud de Greef	439
Jan Terpstra-Cees Kentie	428
Peter Boonstra - Aike Smid	407
Jean Marc Ndjofang-Martijn van Gortel	400
Martijn van Gortel-Evert van de Pol	363
Harry de Waard-Cees Strooper	316
Piet Tuik - Jacob de Vries	312
Jan Adema - Nick de la Fonteyne	306
Theo Wolthers-Anne Piet Kooistra	302
Piet Bouma- Bob Nuys	301
Geoffrey de la Fonteyne-Rein van der Pal	288
Jan Terpstra-Radjinder Jharap	280
Jan Terpstra-Leo van der Laan	228
Martin van Dijk-Casper Remeijer	199
Niels Meijer - Walther Broekate	198
Louis de Frankrijker - Micha van Tol	196
Bhiem Ramdien-Gerrit de Bruijn	195
Michiel Hagreis - Ulbe Koster	173
Freerk Douma-Leo van der Galien	165
Matthias de Kruijff-Erwin Heslinga	137
Aleksej Domchev - Martijn van Gortel	135
Piet Schep-Marcel Everloo	131
Toine Vermeer - Martijn Kool	129
Jan Terpstra - Martijn van Gortel	127
Erwin Heslinga-Kees de Jonge	119
Hans van der Laan - Hilko Koning	115
Erwin Heslinga-Rodier Evers	111
Hans de Vast - Erwin Heslinga	109
Martijn Vis - Willem Winter	104
Douwe de Graaf-Erwin Heslinga	97
Andrej Kalmakov-Erwin Helsinga	72
Roep Bhawanibhiek-Radjinder Jharap	68
Jaap Langerak-Ton van der Ploeg	43
Aleksej Domchev-Andrej Kalmakov	3
Wow, kan ik daar niet entree voor gaan vragen eigenlijk :-) er zijn jupiler leage wedstrijden waar minder volk op de tribune zit

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Oct 28, 2014 14:25

Het aantal hits zegt niet zo veel. Het gaat om het aantal verschillende bezoekers per partij.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Post Reply