Nationale Competitie 2009/2010

Post Reply
wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by wibor » Fri Jan 08, 2010 19:01

Dieter wrote:kan helaas niet meer achter mijn computer blijven wachten op algehele afgelasting maar zou toch graag mijn spelers willen informeren al dit er van komt.
Moet nu echter gaan sneldammen (ook belangrijk). Als iemand mij toch wil informeren over de laatste stand van zaken kan dat op het bekende telefoonnummer.
En de bond denkt dat als ze 20.00 uur toch besluiten om niet te dammen dat ik vanavond wanneer ik weer thuis ben nog iedereen ga afmelden! Ik ga zo weg en bel niemand meer. Morgen zitten er tien spelers achter het bord en komt de tegenstander niet dan eisen we de punten op.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by groenteboer » Fri Jan 08, 2010 19:22

wibor wrote:
Dieter wrote:kan helaas niet meer achter mijn computer blijven wachten op algehele afgelasting maar zou toch graag mijn spelers willen informeren al dit er van komt.
Moet nu echter gaan sneldammen (ook belangrijk). Als iemand mij toch wil informeren over de laatste stand van zaken kan dat op het bekende telefoonnummer.
En de bond denkt dat als ze 20.00 uur toch besluiten om niet te dammen dat ik vanavond wanneer ik weer thuis ben nog iedereen ga afmelden! Ik ga zo weg en bel niemand meer. Morgen zitten er tien spelers achter het bord en komt de tegenstander niet dan eisen we de punten op.
Ik vermoed dat de bond morgenochtend om 9.00 uur de borden keurt. De helft is dan al lang onderweg, maar dat maakt allemaal niks uit. Als de voorspellingen kloppen zet de KNDB levens op het spel, maar dat maakt de KNDB kennelijk niets uit. Het is niet eens meer wanbeleid te noemen; het is geen enkel beleid.

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by wibor » Fri Jan 08, 2010 19:27

groenteboer wrote:
wibor wrote:
Dieter wrote:kan helaas niet meer achter mijn computer blijven wachten op algehele afgelasting maar zou toch graag mijn spelers willen informeren al dit er van komt.
Moet nu echter gaan sneldammen (ook belangrijk). Als iemand mij toch wil informeren over de laatste stand van zaken kan dat op het bekende telefoonnummer.
En de bond denkt dat als ze 20.00 uur toch besluiten om niet te dammen dat ik vanavond wanneer ik weer thuis ben nog iedereen ga afmelden! Ik ga zo weg en bel niemand meer. Morgen zitten er tien spelers achter het bord en komt de tegenstander niet dan eisen we de punten op.
Ik vermoed dat de bond morgenochtend om 9.00 uur de borden keurt. De helft is dan al lang onderweg, maar dat maakt allemaal niks uit. Als de voorspellingen kloppen zet de KNDB levens op het spel, maar dat maakt de KNDB kennelijk niets uit. Het is niet eens meer wanbeleid te noemen; het is geen enkel beleid.
Bij het rapid dammen kan je nog zeggen dat het voor Nederlandse begrippen de omstandigheden uitzonderlijk waren en dat de bond niet ingreep of fout zat dat kan ik nog wel begrijpen. Helaas hebben ze er niets van geleerd.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Fri Jan 08, 2010 19:44

Piet Bouma wrote:Twee voorzitters van verenigingen uit de Ereklasse hebben inmiddels aangegeven dat ze het onverantwoord vinden te gaan spelen.
Vanmiddag zijn er twee andere voorzitters (Joop Hendriksen en Wim Koopman) member geworden van het forum.
Misschien dat zij hun mening ook kunnen geven....
Douwe Edelenbos van Damcombinatie Fryslân hebben we nog niet gehoord.
(mogelijk zit hij al in de auto naar Frankrijk).
En wat vinden Frits Luteyn, Paul Sier en Gerbrand Hessing?
Heren, als jullie het eens zijn - niet doorgaan - laat het weten en zet druk naar onze bestuurders.
Van Paul Sier ontving ik de volgende mail. Met zijn toestemming plaats ik deze:

Beste Piet ,

Op het forum is een levendige discussie gaande over "morgen".

Je vraagt wat andere voorzitters , zoals ik, ervan vinden.

Welnu , reeds gisteren ben ik al in contact getreden met de arbiter van dienst ; Evert Davelaar.
De clubs en Evert hebben in zeer goed overleg besproken dat we morgenochtend vroeg definitief beslissen wat we doen.
Daarin is natuurlijk de arbiter EN de uitspelende vereniging , in dit geval Heijmans , leading.
Wij spelen thuis , hebben ook veel spelers die van buiten Volendam moeten komen , maar vinden dat van ondergeschikt belang.

Volendam staat niet te boek als erg formeel en moeilijk ; we zullen morgen dus met grote souplesse omgaan met de gegeven situatie.

Persoonlijk zou ik ook heel goed hebben kunnen leven met een algehele afgelasting , die nu reeds zou zijn uitgevaardigd.
Aan de andere kant weten we eigenlijk nog helemaal niks !
Misschien zitten de Pietjes Paulusma er weer glad naast , zoals doorgaans de rest van het jaar het geval is.
In die zin kunnen wij heel goed leven met het feit dat we morgenochtend vroeg even de koppen bij elkaar steken en handelen naar de omstandigheid.

Dat ik dan eventueel mensen moet bellen , de zaal moet afzeggen etc. is niet anders.
We moeten in die zin iets voor de sport over hebben. Tenslotte komt dit 1 keer in de 5-10 voor.

Maar nogmaals , als ik er helemaal zelf overzou gaan , dan zou ik vandaag al ALLES hebben afgelast. Immers , er zijn belangrijkere dingen in het leven en dammen kunnen we volgende week ook....

Groet,

Paul Sier
Voorzitter Bart Smit Volendam
Last edited by Piet Bouma on Fri Jan 08, 2010 19:53, edited 1 time in total.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Ganesha » Fri Jan 08, 2010 19:56

Beste kosmos,
Paul Visser is de bondsbureaumedewerker die in de brief van de KNDB, 07-01-10,
nadrukkelijk wordt benoemd als aanspreekpunt bij vragen etc op zaterdag 9 januari.
Volgens mij niet minder maar ook niet meer. Dus dat hij dreigende taal bezigd naar clubs
die hun verantwoordelijkheid nemen vind ik niet juist.
Ben Smeenk is de eindverantwoordelijke, hij "gaat"over de bondscompetitie.
Met de brief van 07-01-10 heeft Ben de verantwoordelijk voor doorgaan/ aflasten
overgedragen aan de verenigingen/ arbiters. Ik vind dat een zeer te waarderen manier.
De verantwoordelijkheid daar leggen waar de info het meest optimaal is.

Bij Volendam volgen ze de lijn van Evert Davelaar. Prima voor hun, kan ik ook mee leven.
Elke club neemt samen met arbiter en tegenstander hun verantwoordelijkheid.

Al die mensen roepen dat de KNDB zijn verantwoordelijkheid moet nemen vind ik zeer onvolwassen overkomen, maar misschien zit er bij hun niet meer in. Jammer.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Fri Jan 08, 2010 20:05

Een ander berichtje:

Dag Piet,

Berichtje van Andy Damen (secretaris Raes DC Maastricht).
Heb net opnieuw geregistreerd, maar kan (nog) geen berichten posten.

Wij hebben als Raes DC Maastricht besloten dat wij niet zullen aantreden voor beide wedstrijden van morgen (Van Stigt Thans 3 - Raes en Heijmans Excelsior 2 - Raes 2). Beide verenigingen zijn op de hoogte.
Gezien de weersverwachting vinden wij het niet veilig om te reizen.
Je mag de strekking van deze mail op het forum melden, graag zelfs! ik wil onze mening hier ook laten weten.

Groet,

Andy Damen
Raes DC Maastricht
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Fri Jan 08, 2010 20:10

Even mijn persoonlijke mening.
Ik ga morgen naar Leeuwarden. Het is tenslotte normaal maar 20 minuten rijden.
Als de eerste sneeuw valt en er is harde wind (en "de snie giet glysterjen oer strjitte") dan ben ik weg. Er zijn inderdaad belangrijkere dingen in het leven.

Ik hoop dat ik Kosmos tref. Hij gaat misschien zelfs wel akkoord met een 0-0...

Moest ik bijv. naar Huissen, Westerhaar, Almelo of Schiedam, nee dan zou ik niet gaan.
De boel had er al uit moeten liggen. Het wordt so wie so nu een chaos in de competitie, met onvolledige standen en een inhaaldag.
Voor Ganesha: het KNDB-bestuur organiseert de Nationale competitie, niet de verenigingen.

Overigens, clubbestuurders: ook de kndb-bestuurders hebben mailboxen!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Ganesha » Fri Jan 08, 2010 20:22

Hallo Piet, inderdaad het KNDB-bestuur organiseert de bonscompetitie. Verantwoordelijke hierbij
is Ben Smeenk. Hij heeft de verantwoordelijkheid over spelen gedelegeert aan clubs en arbiters.
De KNDB/ Ben Smeenk kan en hoeft m.i. niet op de hoogte te zijn van de wegen naar een wedstrijd. Dus nogmaals mooi dat dat gedelegeerd is.
Ik vind het zelf ook goed hoe jij jouw afwegingen maakt, neem aan dat jij dat deelt met jouw club.

De mailadressen van bestuurders zijn mij goed bekend. Mijn clubbestuur heeft echter een afweging gemaakt. Zij hebben dat op de juiste manier aan het KNDB bestuur doorgegeven.
Hoef ik echt niets meer te mailen aan bijv Ben Smeenk. Nu stop ik erover, mijn mening is wel duidelijk

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Fri Jan 08, 2010 20:42

Ganesha wrote:Hallo Piet, inderdaad het KNDB-bestuur organiseert de bonscompetitie. Verantwoordelijke hierbij
is Ben Smeenk. Hij heeft de verantwoordelijkheid over spelen gedelegeert aan clubs en arbiters.
En dat moet je in mijn ogen juist niet doen. Daarvoor ben je niet aangesteld.
Neemt Ben Smeenk zijn verantwoordelijkheid ook als bijv. de KNMI om 13.00 uur zaterdag een echt weeralarm afkondigt voor het zuiden en oosten?
Want dan zouden als de raphazen volgens mij wedstrijden beeindigd moeten worden, om spelers de gelegenheid te geven nog veilig (als dat dan nog kan, zie de situatie rond Amsterdam deze week) thuis te laten komen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Kosmos » Fri Jan 08, 2010 20:49

Piet Bouma wrote:Even mijn persoonlijke mening.
Ik ga morgen naar Leeuwarden. Het is tenslotte normaal maar 20 minuten rijden.
Als de eerste sneeuw valt en er is harde wind (en "de snie giet glysterjen oer strjitte") dan ben ik weg. Er zijn inderdaad belangrijkere dingen in het leven.

Ik hoop dat ik Kosmos tref. Hij gaat misschien zelfs wel akkoord met een 0-0...

Moest ik bijv. naar Huissen, Westerhaar, Almelo of Schiedam, nee dan zou ik niet gaan.
De boel had er al uit moeten liggen. Het wordt so wie so nu een chaos in de competitie, met onvolledige standen en een inhaaldag.
Voor Ganesha: het KNDB-bestuur organiseert de Nationale competitie, niet de verenigingen.

Overigens, clubbestuurders: ook de kndb-bestuurders hebben mailboxen!
Ganesha: Ik vind het helemaal niet kinderachtig dat de KNDB wordt aangesproken op haar verantwoordelijkheid!
Kijk eens op de PFDB-site en lees over de dood van een verongelukte dammer...
Dood! spelling D O O D wegens de gladheid! Get the message?
Kinderachtig om daar mee te zitten?
Dat afschuiven van de verantwoordelijkheid op clubs, die ook heel andere belangen hebben (zoals JP al aangeeft: beschikbaarheid van spelers e.d.) is m.i. wanbeleid. Dat een hooghartig mannetje, dat zijn plaats nog nooit heeft gekend, ook nog eens dreigbrieven gaat sturen als clubs WEL hun verantwoordelijkheid nemen ... dat is de klap op de vuurpijl.
We kunnen wel lid af worden bij de KNDB. Het enige wat ze nog voor ons betekenden was de organisatie van de nationale clubcompetitie, maar dat is dus een zooitje.

De enige verstandige beslissing was geweest om alles vanmiddag af te gelasten, zodat iedereen tijdig op de hoogte is. Dan speelt iedereen vervolgens op een anderte datum, probleem opgelost.
Deze oplossing leidt tot escalatie, ongelukken, ruzie: een hoop ellende.
Heaven is no location, but a state of mind

mountain
Posts: 131
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:51

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by mountain » Fri Jan 08, 2010 20:51

ODB uit Den Haag gaat in principe morgen gewoon naar Bunschoten Spakenburg.
Barnsteen heeft keurig geantwoord op onze vraag of we konden/moesten komen dat zij begrip zouden hebben voor afzegging, mits dit op tijd gebeurde.
Aangezien volgens Barnsteen de wegen nu goed begaanbaar zijn in die regio hebben we de afweging gemaakt te gaan.
Ik denk dat dit voor meer clubs zo gaat, het grootste probleem gaat vermoedelijk ook ontstaan als we met z'n allen s avonds weer naar huis moeten, maar ja dat is dan je eigen probleem zal men redeneren schat ik zo in. Misschien veel snelle remise's?
Persoonlijk had ik ook liever een algehele afzegging gezien, maar helaas is dat er niet van gekomen.
Mopperen op het forum schiet echter niet op, we kunnen onze energie beter stoppen in contact opnemen met het bondsburo maandag
Voor iedereen die gaat spelen morgen, veel succes en voorzichtig aan !

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jan 08, 2010 20:59

Er zijn hier lieden die er gewoon een hype van maken om morgen niet te spelen. Alsof we morgen naar het front Leningrad winter 1942 gestuurd worden. Bouma pleurt ook wat clicheteksten uit zijn gehemelte over dat er belangrijkere zaken zijn dan dammen. Onzin, niets is belangrijker dan dammen of het moet schaken zijn. En dan die Limburgers uit het verre Limburg, deze Vogelaarprovincie is volgens de ANWB nog noot zo goed bereikbaar geweest als juist nu. Napoleon zat er nog wel eens klem in de blubber en ondanks dat de infrasructuur sindsdien nauwelijks is verbeterd, de blubber en moerasachtige Limburgse drek is inmiddels bevroren en dus toegankelijk. De grootste klagers over morgen zijn opvallend genoeg juist die personen die nauwelijks hoeven te reizen. Bouma hoeft maar schaats met stoel op de binnenvaart te zetten en hij glijdt zo de speelzaal in. Echte kerels speelden altijd, zelfs in de oorlog bij kaarslicht onder het genot van bombardementgeluiden. Maar niet de moderne dammer, die haakt al af als de bejaarde schoonmoeder aan de dunne is.

jati2000
Posts: 77
Joined: Sun May 20, 2007 12:26
Location: IJsselstein

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by jati2000 » Fri Jan 08, 2010 21:02

Meteoalarm.eu voor 9-01-10
Oranje:
Het weer is gevaarlijk. Er worden ongewone meteorologische omstandigheden verwacht. Schade en ongevallen zouden kunnen optreden. Wees erg waakzaam en informeer je regelmatig en nauwgezet over de verwachte meteorologische omstandigheden. Wees op je hoede voor gevaren die mogelijk onvermijdelijk zijn. Volg elk advies van de bevoegde instanties.

Weerplaza Twitter:
We schalen de waarschuwing op naar 'Waarschuwing voor EXTREEM WEER'. 1 niveau onder weeralarm. Zie verder http://weerplaza.nl/

Geplaatst op 1-8-2010 om 20:03.

Rob
Posts: 73
Joined: Sat Jan 17, 2009 20:05

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Rob » Fri Jan 08, 2010 21:02

Misschien wel eens goed om te zien hoe andere sportbonden hiermee omgaan.

Volleybalbond: http://www.nevobo.nl/index2.php?taalkeuze=1&pid=535
Basketbalbond: http://www.basketball.nl/content.php/nl ... id=1830,nl
Korfbalbond: http://www.knkv.nl/Flex/News/Display.as ... 13&Lang=NL

Daar is ook allemaal niet zo duidelijk hoe het met de verantwoordelijkheden zit. Veel bonden worstelen kennelijk met dit probleem.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Fri Jan 08, 2010 21:03

Sinds 19.46 uur staat er nu een tweede waarschuwing op de site van het KNMI:

Voorwaarschuwing voor extreem weer
Waarschuwing SNEEUWJACHT
Toelichting Zaterdagmiddag sneeuwt het in vrijwel het hele land en hebben de kustprovincies te maken met een krachtige noordoostelijke wind. Hierdoor is er vooral daar kans op sneeuwjacht en de vorming van sneeuwduinen. Verder ligt de gevoelstemperatuur landelijk tussen -10 en -15 graden.

Fred, vervuil het forum ergens anders.
Heb jij de winter van 1979 nog meegemaakt? Ik weet dat in een halve dag een sneeuwduin tot de dakgoot bij onze boerderij zat.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply