Sijbrands wil antwoord van sponsor en WK-organisatie
door Pim Sedee
Op het NK behoort damlegende Ton Sijbrands (56) niet tot de deelnemers. Wel gaf hij zaterdag demonstraties. Het is wachten op zijn nieuwe wereldrecordpoging blindsimultaandammen.
![Image](https://damforum.nl/photos/img469.imageshack.us/img469/1449/sijbrandswiersmasedee8april200.jpg)
![Image](https://damforum.nl/photos/img146.imageshack.us/img146/8087/tonsijbransharmwiersmaenpimsed.jpg)
Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Pim Sedee van het AD
foto's: Kees Thijssen sr.
U speelt geregeld in de competitie voor Excelsior in Den Bosch, maar we hebben u al een tijd niet op een NK of WK als speler kunnen aanschouwen. Hoe komt dat?
Sijbrands:"Ik speel niet als de omstandigheden niet aangenaam zijn. Zo was op het WK van vorig jaar in Amsterdam sprake van een poulesysteem. Daar ben ik geen voorstander van. Het intensieve schema van dit toernooi spreekt me ook niet aan. In 1969 heeft de bond er voor gezorgd dat op het NK niet meer twee partijen op een dag worden gespeeld. Nu keert die opzet ineens terug, ik vind dat vreemd."
Gelukkig zal u nog wel tenminste een wereldrecordpoging blindsimultaan wagen. Dat staat immers in het contract met sponsor Wildkamp.
"Ik heb aangegeven dat ik het binnenkort weer wil proberen, maar kreeg van de sponsor geen enthousiaste respons. Blijkbaar ligt de prioriteit bij het WK van 2007, waar Wildkamp ook sponsor is."
Zou u het vervelend vinden om lang op een poging te moeten wachten?
"Ja. Ik merk toch aan heel kleine dingen dat ik wat ouder word. Dat mijn geheugen achteruit gaat. Zo vergeet ik soms namen. Gelukkig heb ik nergens last van als ik met dammen bezig ben. Ik wil er gewoon op korte termijn voor gaan, maar de sponsor wil voorlopig nog niet. Ik hoop dat ik voor het WK van 2007 mijn wereldrecord blindsimultaan kan aanvallen."
Bent u bereid deel te nemen aan het WK van 2007 in Hardenberg?
"Ik sta daar niet onwelwillend tegenover en de organisatie heeft aangegeven mij te willen uitnodigen. Toch heb ik nog geen invitatie ontvangen Ook hier is afwachten de enige optie. Hoe langer dit duurt, hoe minder kans er is dat ik meedoe. Het is een vervelende situatie voor me. Ik weet niet waarmee ik rekening moet houden."