WK 2017 Tallinn

Post Reply
Paul van de Veen

Re: WK 2017 Tallinn

Post by Paul van de Veen » Sun Oct 22, 2017 13:54

Henk, zelf lees ik jouw bijdragen altijd. Ook al vind ik dat je wel erg vaak in letterlijke herhaling valt.
Ik heb in een recente bijdrage het Dwergenspel genoemd waar Max Euwe én Piet Roozenburg het moesten afleggen tegen Fred Schuh. Remisepercentage 0%
Ik heb de schijvenwaardering aangedragen als "Deux ex Machina".
Je hebt kunnen lezen wat ik en mijn collega bestuurders binnen de PODB als actief beleid voeren.
Beleid dat tot een levendige provinciale competitie heeft geleidt.
Beleid, resulterend in meer dan 400 dammers zelfs van vér buiten de PODB die op Damdagen aan Breedtesport doen.
Gemiddeld 50 man per Damdag, 10x per jaar.
Waar een succesvol "Jeugd-Regio plan" met alle steun van de PODB is gerealiseerd.

Nu begrijp ik waarom je daar allemaal niet op gereageerd hebt. Je leest mijn bijdragen niet. Helder!

NicoV
Real name: Nico Verhoef

Post by NicoV » Mon Oct 23, 2017 16:38

Maarten van Leenen wrote:Zoveel meningen en in de kern heeft iedereen zijn eigen gelijk.

Ik heb lange tijd met af en toe - of beter regelmatig - met kromme tenen de berichtgeving ook op dit forum gevolgd. Echt heel triest.

Ik hoop dat er op korte termijn wat verandert. Mijn handen jeuken.

Betreffende het remisespook. Tsja, dat is inherent aan het huidige damspel. Maar partijen afraffelen vind ik ook heel triest.

Misschien een persbericht naar alle landelijke kranten?

Oproep: talent gezocht dat in staat is de huidige wereldtop van de damsport te verslaan. De spelers op dit niveau kennen elkaar zo goed, dat ze alleen maar remise spelen. Wie neemt de handschoen op? Meld je aan bij een damclub in de omgeving en begin aan jouw opmars naar boven.

Of zoiets.

Ondertussen misschien inderdaad eens werken aan de regels? Of is het damspel op het hoogste niveau uitgespeeld?
Partij afraffelen. Die uitdrukking wordt gebruikt omdat men nog vast zit in het oude stramien. In het oude stramien worden partijen van 4 uur normaal gevonden. Daar moeten we nu eindelijk eens vanaf. Een voetbalwedstrijd duurt toch ook maar 90 minuten. Waarom moet een damwedstrijd dan meer dan 4 uur duren ? Een uur lengte moet normaal worden. Laten we daar nu echt eens mee beginnen ( zie mijn eerdere voorstel ) . KNDB /FMJD Kom op . NK 2018 als proef.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Oct 26, 2017 13:16

Paul van de Veen wrote:Henk, zelf lees ik jouw bijdragen altijd. Ook al vind ik dat je wel erg vaak in letterlijke herhaling valt.
Ik heb in een recente bijdrage het Dwergenspel genoemd waar Max Euwe én Piet Roozenburg het moesten afleggen tegen Fred Schuh. Remisepercentage 0%
Ik heb de schijvenwaardering aangedragen als "Deux ex Machina".
Je hebt kunnen lezen wat ik en mijn collega bestuurders binnen de PODB als actief beleid voeren.
Beleid dat tot een levendige provinciale competitie heeft geleidt.
Beleid, resulterend in meer dan 400 dammers zelfs van vér buiten de PODB die op Damdagen aan Breedtesport doen.
Gemiddeld 50 man per Damdag, 10x per jaar.
Waar een succesvol "Jeugd-Regio plan" met alle steun van de PODB is gerealiseerd.

Nu begrijp ik waarom je daar allemaal niet op gereageerd hebt. Je leest mijn bijdragen niet. Helder!
Paul, ik wil best geloven dat jij goede dingen doet voor het dammen, al vind ik het jammer dat dit gepaard gaat met bekrompen opvattingen die onhoudbaar zijn. Dat hoeft helemaal niet. Zelf heb ik zeer veel aan breedtesport gedaan, maar nooit een telling verdedigd die onverdedigbaar is en de damsport aantoonbaar enorm veel schade heeft berokkend. Waarom zou ik? Op een gegeven moment ben ik juist ook toptoernooien gaan organiseren waar geëxperimenteerd werd met andere puntentellingen. Natuurlijk! Stel je voor, een groep van zes grootmeesters die een rondtoernooi spelen met de huidige remisetelling waar jij zo'n groot voorstander van bent. Bijna elke dag drie remises. Zelfs een gerede kans op een toernooi met louter remises. Wie wordt daar nu blij van? Het publiek? De sponsors? De pers? Paul van de Veen? We kunnen aannemen van dit rijtje alleen Paul van de Veen. De vraag is nu waarom Paul van de Veen daar wel blij van wordt. Dat blijft in nevelen gehuld.

Het is mogelijk dat ik iets mis wanneer ik jouw bijdragen niet lees. Maar dan zou ik me door een hoop onzinnig geleuter moeten worstelen. Als jij net doet alsof je nog nooit van het begrip (spelers)staking heb gehoord, niet snapt wat het effect is van een negatief imago, nog nooit hebt gehoord van topspelers die hebben gepleit voor het aanpakken het remiseprobleem, suggereert dat de pers zo maar 'ineens' heeft besloten om niet meer over het dammen te schrijven, dan valt elke basis onder een gedachtenwisseling weg. Dan gedraag je je als een alien van een verre planeet die net op aarde is geland. Maar dat is niet zo. Jij draait allang mee in de damwereld, je zit zelfs in het bestuur van de PODB. De vraag is waarom dambestuurder Paul van de Veen zich zo kinderachtig gedraagt.

Mensen zijn nooit ééndimensionaal. Jij doet ook goede dingen voor het dammen. Maar toch zie ik het type bestuurder als jij, en geloof me ik ben er vele tegengekomen, als een groot probleem voor de damsport. Laat ik duidelijker zijn: HET probleem. Al organiseer jij damdagen waar 1000 mensen op af komen, het debiteren van aperte onzin, het ontkennen van feiten, het proberen te ontregelen van mensen die de damsport structureel weer op de kaart willen zetten, is niet goed. Kan gewoon niet goed zijn.
Is ook niet goed gebleken. Dankzij dit type bestuurders is de damsport nagenoeg verdwenen. Ook 1.000 dammers op een Overijsselse damdag zullen daar geen verandering in brengen.
NicoV wrote:Partij afraffelen. Die uitdrukking wordt gebruikt omdat men nog vast zit in het oude stramien. In het oude stramien worden partijen van 4 uur normaal gevonden. Daar moeten we nu eindelijk eens vanaf. Een voetbalwedstrijd duurt toch ook maar 90 minuten. Waarom moet een damwedstrijd dan meer dan 4 uur duren ? Een uur lengte moet normaal worden. Laten we daar nu echt eens mee beginnen ( zie mijn eerdere voorstel ). KNDB /FMJD Kom op . NK 2018 als proef.
Nico, dit is een interessant punt. Je gaat wel voorbij aan het feit dat de partijen die werden afgeraffeld geen normale vluggertjes waren, maar partijen waarin de spelers remise hadden afgesproken. Zij zouden elkaar het liefst bij aanvang van de partij de hand schudden en 1-1 op het notatieformulier invullen, maar vanwege de 40-zettenregeling zouden ze dan beiden bestraft worden met een nul. Dus dan maar snel veertig overbodige zetten afraffelen.
Welnu, hoe presenteren we het damspel in de huidige tijd? Als een diepzinnige denksport of als een sneldamdenksport? De FMJD gaat steeds meer de richting op van een cocktail van beide. Zie bijvoorbeeld de WK-match in 2015 tussen Georgiev en Ndjofang. Die bestond niet uit partijen maar uit zogenaamde micro-matches. Beginnen met een partij met reguliere bedenktijd, als er geen beslissing viel dan rapid, weer geen beslissing dan sneldammen, nog geen beslissing dan superblitz waar op enig moment altijd een beslissing valt.
Er was verder een soort weging. Een micromatch gewonnen via de reguliere partij woog zwaarder dan winst via een rapidpartij. Winst via rapid werd weer hoger aangeslagen dan sneldammen en superblitz had de minste waarde. Een tamelijk ingewikkeld geheel dat vele dammers, waaronder ik, tot op het laatst niet volledig hadden doorgrond. Een product, gedrocht zoals je wil, van FMJD-bestuurders die geen match met louter remises wilden, maar zich toch met hand en tand verzetten tegen de logische oplossing: namelijk hervorming van de puntentelling.
Nu is dit niet waar jij naar toe wilt, want zo'n micromatch duurt gemiddeld aanzienlijk langer dan een gewone partij. Ik noem dit omdat de consequentie van het FMJD-denken onvermijdelijk richting kortere bedenktijd zal gaan. De reguliere partij zal immers normaal gesproken in remise eindigen, waardoor het geen zin heeft hier vele uren voor uit te trekken. In het WK te Tallinn zaten sommige grootmeesters al aanzienlijk korter achter het bord dan menig modaal dammer op een doorsnee clubavond. Het ziet dus rooskleurig uit voor jouw idee van een kortere bedenktijd.

Ik zou het om willen draaien. Veel meer gezellige sneldamavonden op de clubavonden. En op het WK juist de diepzinnige kant van het dammen benadrukken. Je praat hier over grootmeesters die tot prachtige dingen in staat zijn. Zie bijvoorbeeld de analyse van Pim Meurs op Toernooibase waarin hij aangeeft hoe ongelooflijk nauwkeurig en diep Baljakin heeft gerekend om zijn partij tegen Vipulis (dacht ik) naar winst te voeren. Zelfs een grootmeester heeft daar tijd voor nodig. Je kunt een denksport ook niet helemaal vergelijken met een fysieke sport. Bij voetbal kun je binnen enkele seconden voor het doel van de tegenstander staan.
In een partij van een uur zal er veel van de diepgang verloren gaan. Het dammen zal verder aan prestige verliezen. Ton Sijbrands pleit ervoor om de spelers juist meer tijd te geven. Daar ben ik het mee eens. Alleen houdt Ton koppig vast aan de remisetelling en dan wordt het vervelend. Remise na vier uur is niet leuk, na vijf of zes uur nog minder leuk. Ton is ook niet consequent, want hij heeft een naam op te houden als het gaat om snelle remises tegen collega-grootmeesters. Meer tijd en dubbele ronden gaan uiteraard ook niet samen.
Onbeperkte tijd gaat natuurlijk niet, ik zou de grens willen leggen bij zo'n vijf á vijfenhalf uur. Als de partij dan een resultaat oplevert, zal geen enkele dammer daar een probleem mee hebben. Ook de sportjournalistiek niet.

Samengevat: Presenteer het damspel zoals het in potentie is: Een diepzinnig spel met ongekend rijke mogelijkheden. Stel de grootmeesters in staat om die mogelijkheden op het bord te brengen.

Verder ben ik een groot voorstander van rapid- en sneldamtoernooien. Maar geen raar mengelmoesje alstublieft. De lange partij op de clubavond heeft zijn tijd gehad. Veel clubavonden worden slecht bezocht en jonge mensen hebben er al helemaal niet zoveel zin in.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Thu Oct 26, 2017 23:40

Damclub EDC kent naast de reguliere partijen al heel lang de wedstrijden met tijdshandicap. Sinds kort spelen we ook de Fun competitie met meerdere partijen op één avond. We spelen meerdere keren per jaar Rapid met aantal ronden Zwitsers. We spelen jaarlijks een kloksimultaan, organiseren een Ktar toernooitje, laatst een toernooitje Fries dammen, soms dammen op 64 Velden. Daarnaast uiteraard provinciale competitie met 3 teams en NC met 1 team.
Het is door deze "voor elck wat wils" aanpak dat onze clubavond uitstekend bezocht wordt en dat er afgelopen 2 jaar zo'n 5 nieuwe leden binnen kwamen.
Veel energie in je club (en in je provincie) steken loont.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Oct 29, 2017 21:36

Veel mensen hebben afgelopen zaterdag lekker gedamd zo te zien.
Als ik het goed geteld heb eindigden in de 2e klasse afgelopen zaterdag 183 van de 270 partijen in een overwinning, in de 1e klasse eindigden 101 partijen van de 180 in een overwinning, in de Hoofdklasse 66 x winst van de 120 partijen en in de Ereklasse eindigden 30 partijen van de 60 in een overwinning.
Overall 380 x winst van de 630 partijen is een winstpercentage van 60.3 %.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Oct 30, 2017 07:12

Paul van de Veen wrote:Overall 380 x winst van de 630 partijen is een winstpercentage van 60.3 %.
Inderdaad en die 60% contrasteert nogal met het winstpercentage tussen de absolute wereldtop. Het is duidelijk dat de intrinsiek grote remise marge van het spel enkel relevant is voor het handjevol spelers aan de absolute top. Dat in staat is op de evenwichtsbalk te blijven staan, hoe hard de tegenstander ook duwt of sjort. Normale stervelingen hebben zo al meer dan voldoende uitdaging om overeind te blijven. Maar omdat het juist de partijen binnen die absolute top zijn die de meeste aandacht (kunnen) trekken, is zinvol om je bewust te zijn van dat te lage beslis percentage, daar over na te denken, te zoeken en te proberen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Oct 30, 2017 09:21

Grappig is dat zelfs in de KNDB Ereklasse het winstpercentage deze ronde op 50% lag.
Maar verder mee eens. Om publiciteit te halen moet je voor de wereldtoppers goed nadenken over het format.
Aardig voorbeeld is de WK Match in 2009 in Enschede waar Schwartzmann en Georgiev een spectaculaire serie micromatches speelden.
Die prachtige video van RTV Oost met zwaar aangezet Russisch volkslied erbij met die wegvliegende stoel van Schwartzmann kan ik jammer genoeg niet meer vinden op YouTube.
Edit: teruggevonden. Was mooie PR!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Oct 30, 2017 14:42

Paul van de Veen wrote:Grappig is dat zelfs in de KNDB Ereklasse het winstpercentage deze ronde op 50% lag.
Maar verder mee eens. Om publiciteit te halen moet je voor de wereldtoppers goed nadenken over het format.
Aardig voorbeeld is de WK Match in 2009 in Enschede waar Schwartzmann en Georgiev een spectaculaire serie micromatches speelden.
Die prachtige video van RTV Oost met zwaar aangezet Russisch volkslied erbij met die wegvliegende stoel van Schwartzmann kan ik jammer genoeg niet meer vinden op YouTube.
Edit: teruggevonden. Was mooie PR!
Het was een goed georganiseerde match (leuk om de video weer terug te zien!), maar over het gehanteerde format - dat leidde tot twee weken met twaalf remises en alleen in het slotweekend spektakel - ben ik niet enthousiast.

Maar dat is de invulling. We zijn het eens over het feit dat format het kader stelt waarbinnen de spelers hun kansen optimaliseren. Juist als je niet aan de regels van het spel zelf wilt komen moet je er alles aan doen om te vermijden dat het format risicomijdend spel beloont.

Met de huidige spelregels kom je in toernooi setting dan vrij snel uit op knock-out format. In match setting heb je niet veel anders dan toepassing van de micro match. Die doordat het slechts om twee spelers gaat ook veel beter te volgen en in beeld te brengen is. Maar dan graag iedere dag zoals bijvoorbeeld in Tallinn http://wcmm2013.fmjd.org/ en niet enkel op het slot.

Het wel eens geopperde idee om de match vanwege het grote remise percentage overboord te zetten vind ik slecht. De tweekamp is de meest tot de verbeelding sprekende clash die in een sport te bedenken is. De match legt echter de problematiek rond de remise marge in de absolute top bloot. En daar (in het verkleinen van die remise marge in de absolute top) moet naar mijn mening gezocht worden naar verbeteringen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Oct 30, 2017 15:57

Bijgaand een kritisch artikel over het WK dat nog niet veel forumlezers gelezen zullen hebben. Een kritische benadering van de sportjournalistiek dienen we m.i. zeer te verwelkomen. Beter dan genegeerd worden. Ook beter dan allerlei plaatjes te posten om te suggereren dat het allemaal best wel goed gaat. Wordt de weldenkende, kritische geest een beetje wee van.
Attachments
'Opschudding in de damwereld' 28 10 17.doc
(45.5 KiB) Downloaded 437 times

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Oct 30, 2017 16:10

Knap gedaan Henk. Tijd voor verandering.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon Oct 30, 2017 16:16

Henk de Witt wrote:Bijgaand een kritisch artikel over het WK dat nog niet veel forumlezers gelezen zullen hebben. Een kritische benadering van de sportjournalistiek dienen we m.i. zeer te verwelkomen. Beter dan genegeerd worden. Ook beter dan allerlei plaatjes te posten om te suggereren dat het allemaal best wel goed gaat. Wordt de weldenkende, kritische geest een beetje wee van.
Grinnik, maar het is wel erg triest dat op dit niveau zo wordt gespeeld en last but not least dat dit door de organisatie wordt bevorderd. Regelmatig 2 damwedstrijden per dag op dit niveau is niet verantwoord om zoiets belangrijks als de wereldtitel. Als er dan ook nog voor de toppers eens beperkte financiële uitdagingen zijn dan kan je ook veel bloedeloze remises verwachten.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon Oct 30, 2017 16:41

Leuk stukje Henk.

Ik denk dat we alleen moeten gaan accepteren dat de tijd dat serieus geld verdiend kan worden met dammen door topspelers, trainers, coaches of bondsbureau-medewerkers vrijwel voorbij is.
De topspelers merkten het al, de anderen zullen het spoedig ook (moeten) gaan merken.

Er is te laat ingegrepen, om dit tij nog te kunnen keren.

En zelfs als nu (of op korte termijn) de noodzakelijke veranderingen worden doorgevoerd, dan zal het nog lange tijd duren voordat de negatieve trend in het ledental van de KNDB wordt omgezet in een positieve trend.

Maar voor de rest kan ik me volledig vinden in het stukje.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Oct 30, 2017 19:13

Ja, heel creatief gedaan, deze persiflage.

Die negatieve trend in het ledental van de KNDB, komt dat nu doordat dammers massaal deze mooie denksport de rug toekeren vanwege de kans dat 40% van de partijen in de Nationale competitie in een -soms zwaar bevochten- remise eindigen? Zijn er resultaten bekend van exit polls?
Of daalt ons ledenaantal vooral omdat er meer dammers doodgaan dan er nieuw´bloed´ bijkomt?

Dat laatste vereist uiteraard onze/ieders volle aandacht. In Overijssel is een succesvolle Regio pilot geweest om jongeren te laten dammen. Uit het niets maakten 160 jongeren kennis met ons spel waarvan er een 20 door bleven dammen in een jeugdclub. Als dat nou bij elke vereniging zou gebeuren....
We hebben de KNDB gevraagd om ondersteuning om dat ook in Nijverdal en in Twente (Almelo/Borne/Hengelo/Enschede) uit te kunnen zetten.
Nog geen reactie maar we hopen natuurlijk op ondersteuning. We kunnen dit als PODB niet alleen. Hoe staat het met de veelbelovende plannen van o.a. Rik Keurentjes?

Dat dammers doodgaan is een ander probleem. Misschien hier inzetten op 'gezond leven en bewegen' programma's?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon Oct 30, 2017 19:35

Paul van de Veen wrote:We hebben de KNDB gevraagd om ondersteuning om dat ook in Nijverdal en in Twente (Almelo/Borne/Hengelo/Enschede) uit te kunnen zetten.
Nog geen reactie maar we hopen natuurlijk op ondersteuning. We kunnen dit als PODB niet alleen. Hoe staat het met de veelbelovende plannen van o.a. Rik Keurentjes?
Ha Paul, overal waar de aanvalsplannen succesvol kunnen zijn op verbreiding van de damsport en daarmee ook sportbeoefenaren, verdient ondersteuning vanuit de KNDB. Daar moeten toch budgetten voor beschikbaar zijn vanuit de post Verenigingsondersteuning/breedtesport. Ook de nieuwe damvereniging in Apeldoorn wil gebruik maken van de expertise, aanpak en middelen via de aanvalsplannen. Het is te hopen dat meer regio's/verenigingen hiervan gebruik kunnen maken. Komende Bondsraad hebben jullie ook de gelegenheid om vanuit jullie vertegenwoordiging het bestuur te bevragen naar de mogelijkheden! Ik ken de spelregels rond de (financiële en anderssoortige) mogelijkheden bij aanvragen nog niet. Er is ook nog nooit iets in de Bondsraad over getoond.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Oct 30, 2017 20:29

Frans de Jonge wrote:
Paul van de Veen wrote:We hebben de KNDB gevraagd om ondersteuning om dat ook in Nijverdal en in Twente (Almelo/Borne/Hengelo/Enschede) uit te kunnen zetten.
Ha Paul, overal waar de aanvalsplannen succesvol kunnen zijn op verbreiding van de damsport en daarmee ook sportbeoefenaren, verdient ondersteuning vanuit de KNDB. Daar moeten toch budgetten voor beschikbaar zijn vanuit de post Verenigingsondersteuning/breedtesport. Ook de nieuwe damvereniging in Apeldoorn wil gebruik maken van de expertise, aanpak en middelen via de aanvalsplannen. Het is te hopen dat meer regio's/verenigingen hiervan gebruik kunnen maken. Komende Bondsraad hebben jullie ook de gelegenheid om vanuit jullie vertegenwoordiging het bestuur te bevragen naar de mogelijkheden! Ik ken de spelregels rond de (financiële en anderssoortige) mogelijkheden bij aanvragen nog niet. Er is ook nog nooit iets in de Bondsraad over getoond.
In een ander topic heb ik toevalligerwijs (ik las dit topic nog niet) reeds aangegeven dat ik opheldering ga vragen over de voorlopige begroting van 2017 waarin er 20k minder wordt uitgegeven dan begroot aan Verenigingsondersteuning. Dit terwijl de PODB al behoorlijk concreet is geweest en een bedrag van uit mijn hoofd 2 à 3k heeft genoemd.

Ik ben oprecht benieuwd hoe het bestuur Aanvalsplannen hoog in het vaandel kan hebben als er geen enkele cent durft te worden uitgegeven aan jawel, een aanvalsplan.

Post Reply