Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Geb Kos

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Geb Kos » Sun Aug 31, 2014 19:54

Alex wrote:
Piet Bouma wrote:
Peter van Heun wrote:Ik heb een vraagje over de wifi tijdens de NC. Weet iemand of een digitaal device kleiner dan 7 inch als toegangspunt voor wifi (tethering) toegestaan in de NC?
Het wordt wel heel technisch nu.
Ik weet in ieder geval dat Hendrik Veenstra de vraag heeft gesteld of tablets uitgerust met 3G/4G
niet gebruikt kunnen worden als er geen Wifi in speellokaal is.
Met mobiele telefoon een Wifi hotspot (tethering) realiseren, is m.i. vrijwel hetzelfde als Wifi in speellokaal.
Wel is er soms een maximum aan apparaten wat via zo'n mobiel kan gaan (bij mij acht).
Het beste kan de vraag aan de KNDB gesteld worden. Die gaan over de reglementering bij de NC.
Zelf moet je wel je datalimiet in de gaten houden...... :D
Als de mobiele telefoon(s) in beheer wordt/worden gegeven bij de arbiter, lijkt me dit geen probleem. Uiteraard op trilstand maar afgaan met geluid gebeurt op eigen risico...
Voor de pilot is gekozen om alleen Wifi te gebruiken, het netwerk moet stabiel zijn en het moet niet te ingewikkeld worden.
Als we vlak voor de wedstrijd hotspots gaan instellen beginnen de partijen waarschijnlijk niet voor 13:00 uur ;-)

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Aug 31, 2014 19:55

Geb Kos wrote: Voor de pilot is gekozen om alleen Wifi te gebruiken, het netwerk moet stabiel zijn en het moet niet te ingewikkeld worden.
Als we vlak voor de wedstrijd hotspots gaan instellen beginnen de partijen waarschijnlijk niet voor 13:00 uur ;-)
Wat is erop tegen om gewoon je eigen 3G/4G te gebruiken? Zo ingewikkeld is dat niet... Ik vermoed dat het verbinden met een WIFI-netwerk nog voor meer problemen zal zorgen aangezien hier wachtwoorden voor nodig zijn etc.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sun Aug 31, 2014 20:05

Michel Stempher wrote:
Geb Kos wrote: Voor de pilot is gekozen om alleen Wifi te gebruiken, het netwerk moet stabiel zijn en het moet niet te ingewikkeld worden.
Wat is erop tegen om gewoon je eigen 3G/4G te gebruiken? Zo ingewikkeld is dat niet... Ik vermoed dat het verbinden met een WIFI-netwerk nog voor meer problemen zal zorgen aangezien hier wachtwoorden voor nodig zijn etc.
Er zullen niet zoveel tablets zijn met 3G/4G.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Sun Aug 31, 2014 21:34

Laten we de voorkeur geven aan een wifi verbinding in het gebouw als die aanwezig is. Maar geeft de beheerder die verbinding zo maar beschikbaar?

Er kunnen tien apparaten (digitaal apparaat of digital device, geen digitaal device) op mijn mobiel aangesloten worden. Dat is niet voldoende voor twintig apparaten tijdens een volledige wedstrijd of voor meer teams tegelijkertijd maar wel voldoende voor weergave van een volledige wedstrijd als de apparaten over alle partijen verdeeld zijn.

Het lijkt mij niet zo ingewikkeld als de apparaten een half uur of een kwartier voor de wedstrijd ingesteld worden. (Het is voor mij een grotere uitdaging om op tijd in de speelzaal te zijn, als ik er ben....)

Ik heb een vrije datalimiet van 2 GB per maand. Ik gebruik daar zelf iets van de helft van. Ik wil dus best 1 GB per maand beschikbaar stellen. Bij twee wedstrijden per maand is dat 0,5 GB aan data per wedstrijd. Is dat voldoende voor maximaal tien verbindingen Piet? En hoe groot moet de bandbreedte zijn Piet?

Dan is het alleen nog onzeker of er mobiel bereik in de speelzaal is, of de KNDB het aan laten staan van een apparaat kleiner dan 7 inch toe laat en of ik er bij ben. Maar het kan mooi meegenomen zijn als het werkt. Wellicht kunnen anderen ook hun mobiel beschikbaar stellen.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sun Aug 31, 2014 22:17

Peter van Heun wrote: Dan is het alleen nog onzeker of er mobiel bereik in de speelzaal is, of de KNDB het aan laten staan van een apparaat kleiner dan 7 inch toe laat en of ik er bij ben. Maar het kan mooi meegenomen zijn als het werkt. Wellicht kunnen anderen ook hun mobiel beschikbaar stellen.
Er mag niet gefraudeerd worden met elektronische apparaten, daarom worden er regels gesteld aan de tablets in het e-reglement. Regels stellen voor mobieltjes die een rol zouden spelen als netwerk-hub is erg lastig.
Een tablet moet minstens 7 inch zijn en plat op tafel liggen zodat iedereen kan zien wat er gebeurt.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 31, 2014 22:57

Op 5 november 2013 was er de wedstrijd De Oldehove – Huizum, Provinciale Clubcompetitie. Toen zijn er vijf (van de zes) partijen via tablets semi-live gegaan via een tijdelijke Wifi-hotspot. Ik heb in deze topic verslag gedaan:

“Omdat er geen Wifi was in de speelzaal, heb ik mijn mobiele telefoon als Wifi-hotspot gebruikt. Het dataverbruik voor 5 partijen: 15 Mb. Mogelijk wat hoog omdat ik ook ter controle een tabblad van de livegames open had staan. Ik weet niet of deze ververst, als je hem verder niet opent op de Ipad.”

Benodigde bandbreedte heb ik geen idee van. Met vijf partijen ging het goed.
De mobiele telefoon gewoon aan de oplader ergens centraal op stil neerleggen en verder niet aankomen.
Wifi-code van de tijdelijke hotspot vooraf (net zoals bij een speellokaal met Wifi) doorgeven. Moet je een half uurtje van tevoren aanwezig zijn. Het lijkt mij niet echt een probleem. Denken in mogelijkheden is echter verrekte moeilijk.

Enige probleem dat je kan ervaren is dat ergens op een tablet automatische updates aanstaan als er Wifi aanwezig is. Dat is me later eens overkomen bij Huizum (In de tuinzaal van Tivoli is er onvoldoende signaal van de uitbater). Een clubgenoot had dat aanstaan. Ging zijn Galaxy het besturingssysteem updaten. Toen ging ik over mijn limiet van 250 Mb heen…..
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Mon Sep 01, 2014 17:41

Het koppelen bij een mobiele hotspot zou wel eens eenvoudiger kunnen zijn dan een lokale wifi. De helft van de deelnemers kent de hotspot namelijk al van een vorige wedstrijd. Het wachtwoord is al bij hun bekend. In principe is het voor hen automatisch aanmelden zodra de hotspot aanstaat.

3 MB per partij? Dat is geen probleem. Mocht het wat meer zijn ook niet. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik vermoed dat het er meerdere zijn waarvoor dit van toepassing is.

Automatische updates van tablets is inderdaad wel iets om op te letten. Een systeemupdate van 250 MB kan ook nog wel maar als er dat meerdere doen...

NB. Die grens van 7 inch lijkt me arbitrair.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Sep 07, 2014 09:44

Flow with the Go

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Sep 14, 2014 12:06

Klaas van der Laan wrote:Zo zijn de schakers er mee bezig:
http://www.uschess.org/content/view/126 ... MediaREDEF
Opmerkelijk! "Since 2006 there has been a dramatic increase in the number of world­wide cheating cases. Today the incident rate approaches roughly one case per month, in which usually half involve teenagers."
Misschien maar goed dat we niet zoveel jeugd meer hebben :D

Het stimuleert wel innovatie en creatief denken:
"- Natsidis used an engine running on his smartphone, while in the bathroom.
- Sharma caught with a Bluetooth device in his hat.
- Rosenberg disqualified for using a wireless hearing aid-sized device in his ear.
Dat wordt een lastige om uit te filteren. Scheids moet straks al die krukken, rollators, hoortoestellen en brillen onderzoeken.
En de meest vernuftige van Marzalo, Hauchard en Feller gaat zonder techniek.
- Marzalo at home at his computer sends a text to Hauchard in the playing hall, who communicate moves to Feller, based on where he was standing."

Als iemand in de speelzaal het derde raampje van links open doet betekent dat "winnende slagzet mogelijk op bord 3"!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Sep 21, 2014 14:07

Gisteren helaas geen enkele semi-live tabletinvoer vanuit de Nationale Competitie. Voor mij flink teleurstellend. Volgens statistische gegevens heeft meer dan de helft (7 miljoen!) van de Nederlandse bevolking momenteel de beschikking over een tablet. Dan zou je zeggen dat statistisch van de 140 dammers (zeven aangewezen wedstrijden) er toch een 70 spelers kunnen invoeren, bij situaties waarbij Wifi in speellokaal is.
Waar het aan ligt? Ik weet het niet. Vorige week is wel aardig getest en ook bij Geleen Open/Onderlinge Competities ingevoerd. Cijfertjes van semi-live invoer, met de hits van vorige week:

14-9-2014 Erwin Heslinga - Maarten Linssen 85
14-9-2014 Martijn van Gortel - Dieter van Gortel 158
15-9-2014 Roel Boomstra - Nick Waterink 29
16-9-2014 Jeroen Neve - Joke van der Meijden 6
16-9-2014 Geoffrey de la Fonteyne - Nick de la Fonteyne 19
16-9-2014 Erwin Heslinga - Bernard Post 23
16-9-2014 Jan Algra - Tjalling Goedemoed 45
18-9-2014 Erwin Heslinga - Anne Piet Kooistra 58
18-9-2014 Piet Bouma - Tjalling van den Bosch 52
19-9-2014 Willem Winter - Jesse Bos 2
19-9-2014 Nicole Schouten - Martin van Dijk 34
19-9-2014 Steven den Hollander - Arjen de Mooij 177
19-9-2014 Nico Rosink - Michiel Hagreis 193

Misschien zijn de restricties van de KNDB te scherp gesteld.
Ook niet alle verenigingen hebben aan de KNDB aangegeven of ze Wifi hebben en of team(s) bezwaar hebben tegen tabletinvoer.
En mogelijk is ook te laat bekend gemaakt, bij welke wedstrijden tabletinvoer toegestaan was.

Want animo om te kijken naar semi-livegames Nationale Competitie is er volgens mij wel.
Maarten Kolsloot heeft gisteren achteraf een partij ingevoerd via de livemethode, waarschijnlijk omdat de volledige uitslag niet bekend was. Vervolgens ook niet goed afgesloten, zodat de partij ‘live’ bleef staan.
De hits van de partij Maarten Kolsloot – Ruud Holkamp oversteeg alle andere: 276 bezichtigingen :D.
Ook animo om partijen in te voeren is er gewoon. Op het moment dat ik dit schrijf zijn al 255 partijen van de Nationale Competitie ingevoerd.

Inmiddels heb ik even bekeken (ik heb inventarisatie van KNDB van Geb Kos gekregen) welke wedstrijden van de volgende speeldag 4 oktober 2014 voldoen aan de huidige voorwaarden van de KNDB. Dat zijn volgens mij:

MoZ Volendam - DEZ Culemborg
MTB Hoogeveen - Witte van Moort 2
VBI Huissen 2 - Lent
ADG - DEZ Laren
Dammers Uit Oost 2 - Zoranet Zwolle
PSV Dammen - Denk en Zet
De Oldehove/Huizum - SDC Sneek
MTB Hoogeveen 3 - TDT/Salland
Den Haag 2 - Scheveningen
VBI Huissen 3 - Lent 2

Misschien dat de KNDB deze wedstrijden tijdig aanwijst, zodat spelers eerder van tevoren kunnen oefenen en besluiten om tabletinvoer te doen ja of nee.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 22, 2014 12:47

Wellicht is er in de damwereld gewoon geen behoefte aan het uitzenden van live games. Zelfs niet aan een fatsoenlijke verslaggeving van wedstrijden op de diverse websites. Zelfs niet aan het uberhaupt hebben van een website. Misschien is er helemaal geen behoefte aan een WK match Ndjofang-Georgiev. De voornaamste behoefte lijkte te zijn om subsidies binnen te harken en op reis te kunnen. Verder zou een live game tussen bijvoorbeeld Meurs-Krajenbrink ook zonde va de moeite zijn. De taktiek was simpel. Een speler bereid een ruil voor. Een zet later kan er geruild worden. Dat zou spelbederf zijn. Dus een wacht zet. De andere speler weet dat de ruil toch wel komt en bereid zijn ruil voor. Beide spelers ruilen vervolgens. Beide spelers zijn grootmeesters en zitten op een zaterdagmiddag minstens 500 euro van hun club te verdampen. Niemand heeft er iets aan.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Sep 22, 2014 21:14

Piet Bouma wrote: Inmiddels heb ik even bekeken (ik heb inventarisatie van KNDB van Geb Kos gekregen) welke wedstrijden van de volgende speeldag 4 oktober 2014 voldoen aan de huidige voorwaarden van de KNDB. Dat zijn volgens mij:

VBI Huissen 2 - Lent
ADG - DEZ Laren
PSV Dammen - Denk en Zet
VBI Huissen 3 - Lent 2

Misschien dat de KNDB deze wedstrijden tijdig aanwijst, zodat spelers eerder van tevoren kunnen oefenen en besluiten om tabletinvoer te doen ja of nee.
Ook bij de wedstrijd MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie / DOS Heino 1 kan semi-live worden ingevoerd.

Alex

Post by Alex » Mon Sep 22, 2014 21:18

Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote: Inmiddels heb ik even bekeken (ik heb inventarisatie van KNDB van Geb Kos gekregen) welke wedstrijden van de volgende speeldag 4 oktober 2014 voldoen aan de huidige voorwaarden van de KNDB. Dat zijn volgens mij:

VBI Huissen 2 - Lent
ADG - DEZ Laren
PSV Dammen - Denk en Zet
VBI Huissen 3 - Lent 2

Ook bij de wedstrijd MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie / DOS Heino 1 kan semi-live worden ingevoerd.
Dat denk ik niet, blijkbaar heeft de KNDB besloten dat slechts bij één wedstrijd per klasse digitaal genoteerd mag worden?

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Sep 22, 2014 21:39

Alex wrote:Dat denk ik niet, blijkbaar heeft de KNDB besloten dat slechts bij één wedstrijd per klasse digitaal genoteerd mag worden?
Michel Stempher wrote: Ook bij de wedstrijd MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie / DOS Heino 1 kan semi-live worden ingevoerd.
Als je goed telt, staan al twee wedstrijden in het overzicht van Piet. Het eerste en het derde stonden er genoemd, dus het lijkt me wel heel sterk dat men bij het 2e niet mag noteren op een tablet. Ik denk dat degene die het overzicht maakte er per ongeluk overheen las ofzo.

Alex

Post by Alex » Mon Sep 22, 2014 21:42

Michel Stempher wrote:
Alex wrote:Dat denk ik niet, blijkbaar heeft de KNDB besloten dat slechts bij één wedstrijd per klasse digitaal genoteerd mag worden?
Michel Stempher wrote: Ook bij de wedstrijd MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie / DOS Heino 1 kan semi-live worden ingevoerd.
Als je goed telt, staan al twee wedstrijden in het overzicht van Piet. Het eerste en het derde stonden er genoemd, dus het lijkt me wel heel sterk dat men bij het 2e niet mag noteren op een tablet. Ik denk dat degene die het overzicht maakte er per ongeluk overheen las ofzo.
Volgens mij zijn alle genoemde wedstrijden uit andere klassen, als dus MTB 2 ook zou worden genoemd, zouden er twee wedstrijden uit een klasse worden genoemd.

Post Reply