In Memoriam

Post Reply
Algimantas

Re: In Memoriam

Post by Algimantas » Wed May 03, 2017 18:57

In memoriam
Grigorijus Silo (Shilo) (21.01.1911-03.05.2017).

G.Silo (Shilo) - Lithuanian draughts composer.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu May 04, 2017 05:13

Algimantas wrote:In memoriam
Grigorijus Silo (Shilo) (21.01.1911-03.05.2017).

G.Silo (Shilo) - Lithuanian draughts composer.
106 years old. Not bad.
According to Turbo Dambase he made his last compositions in 2006, but I thought he was still active when he was 100.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Thu May 04, 2017 09:50

Interview with G.Silo. He was 106 indeed. And mainly active in "zadacha's"
Some materials about him:

http://www.obzor.lt/news/n8613.html

http://www.shashki.com/index.php?name=P ... 5299#81218

A.Presman

Post by A.Presman » Thu May 25, 2017 08:32

R.I.P. Dick Hendriksen
471 Hendriksen kaart.pdf
(114.68 KiB) Downloaded 724 times

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Fri Jun 02, 2017 16:32

Piet Moerenhout overleden
door: Virginie Moerenhout

Via deze weg wilde ik je op de hoogte stellen van het droevige nieuws van het heen gaan van mijn vader, Piet Moerenhout.

Het was zijn tijd, en hij is in rust en liefde gestorven deze week in zijn thuis de Beyard in Maastricht.

Mocht je nog afscheid van hem willen nemen, is daartoe de gelegenheid in de rouwkapel van de Beyart, Brusselsestraat 38 Maastricht. Ook is het mogelijk aldaar om in de bloemtuin te wandelen en of wat te drinken in het restaurant. Vanaf Zondag 28 Mei 18.00 t/m Donderdag 1 Juni, 24 uur per dag. De Begrafenis zal Vrijdag 2 juni in besloten kring plaats vinden.

Mijn zus plaatste een mooi overlijdensbericht in de Limburger van vandaag (of morgen), daarbij een Condoleance register;

http://www.mensenlinq.nl/overlijdensber ... ut-7324353

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Fri Jun 02, 2017 16:32

Willem Verhoef sr. overleden
door: Bram Verhoef

Vanmiddag is mijn vader overleden. Hij is 74 jaar oud geworden. Op 31 mei waren hij en mijn moeder 49 jaar getrouwd. Hij leed al langer aan COPD, een longziekte. Toch is hij vrij plotseling van ons heen gegaan.

Mijn vader was een vrij matige dammer, al had hij zijn momenten (als hij tegen een van zijn kinderen moest spelen, was hij op zijn fanatiekst!). Bridgen was zijn echte passie. Toch was hij jarenlang waardevol als secretaris van Dam Vereniging Schaesberg, als jeugdbegeleider namens de PLDB en als manusje-van-alles bij het Brunssum Damtoernooi. Hoewel hij al langere tijd geen lid meer was van de PLDB, probeerde hij ondanks zijn fysieke gesteldheid toch nog af en toe te komen kijken bij de wedstrijden van de provinciale clubcompetitie, iets wat mij erg goed deed.

Ik hoop dat de Limburgse dammers goede herinneringen aan mijn vader hebben, door zijn familie zal hij in ieder geval zeker gemist worden.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Wed Jun 14, 2017 17:10

Erevoorzitter DCIJ Jan Apeldoorn (80) overleden

Zojuist heb ik te horen gekregen dat onze erevoorzitter Jan Apeldoorn gisteren op 80-jarige leeftijd overleden is.

De condoleance zal op zondag plaatsvinden. De uitvaart zal op maandag bij Westerveld zijn. Meer informatie volgt z.s.m..

Foto: Jan bij zijn boekpresentatie "100 jaar WK dammen"

Image

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Fri Jun 16, 2017 19:59

Image

ImageImage

henk stoop

In Memoriam Lélio Marcos

Post by henk stoop » Sat Jun 17, 2017 07:46

Dampromoter Lélio Marcos Luzes Sarcedo is overleden, slechts 61 jaar oud.

Van de Facebook pagina van Hudson Ferreira Rodrigues:

É com grande pesar que noticiamos que o jogador mais influente da história da damas Brasileira Lélio Marcos Luzes Sarcedo acaba de falecer.
E em 1971, o vencedor do campeonato brasileiro foi um jovem paulista de 15 anos de idade, que até hoje é o mais jovem campeão brasileiro: Lélio Marcos Luzes Sarcedo.
E em 1973, Lourival Mendes França e Lélio Marcos Luzes Sarcedo viajaram para Nova Iorque, onde participaram do VII American Pool Checker´s Championship, sendo essa a primeira participação internacional do damismo brasileiro.
Em 1975, aos 19 anos de idade, Lélio Marcos Luzes Sarcedo, então presidente da Federação Paulista de Jogo de Damas, foi para a Holanda para filiar o Brasil à Federação Mundial de Jogo de Damas, que foi fundada em Paris, em 1947.
Na década de 70, o jogo de damas no Brasil estava se desenvolvendo em torno das Federações Estaduais, que somavam 12 em todo o país.

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Jun 18, 2017 01:02

R.I.P. Lelio

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue Jun 20, 2017 21:42

Ricardo Pierre wrote: I was really saddened by this news, which struck me in my body with my mind.

I had considered Lelio Marcos as a good friend and brother, because in 2004, at the 12th Pan-American Championships held in Cap-Haitian, I was a good relation with him.

In 2007, at the 14th Pan-American Championships held in Sao Paulo, Brazil. I had great difficulty participating in this championship, that Jesus had used Lélio Marco to take action for me and, finally, I received the visa with the ticket to participate, and it was a great opportunity for me. I play in this game in Haiti for many years, but I would never have found a chance to participate in international tournaments, it is because of the Haitian draught Federation of Auditors that caused all these abuses.

Thank you Jesus first, also to my dear friend Lélio Marcos, and if today I am recognized in the world checkerboard and I am 2 times champions of Americas 2007 in 2009 also Grand-Master International without forgetting other titles, international experiences that I have done, all thanks to my dear friend Marco.

You have always encouraged these two 100 and 64 International Games.

You are a great man that we have never forgotten, his work is not finished, but he will continue for more evolution. In the future, it will have a big change in both games.

Condolence to his family, to his friends.

I appreciate and thank my friends Raul Alias, Hensley Rondei.

I will never forget you, I will love you my dear friend Lélio Marcos, and you will always remain in my thoughts.

That his soul rests in peace!

GMI Ricardo Pierre
pierremarcos.JPG
pierremarcos.JPG (175.98 KiB) Viewed 14031 times

Andrew Tjon A Ong

In Memoriam Frans van Hek

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Jul 05, 2017 14:03

In Memoriam Frans van Hek

Op 1/7/1943 werd Frans van Hek geboren in Uden.
Frans heeft altijd gewerkt bij de Vlisco in Helmond en later bij de Pingo in Uden. Frans leed aan een oogziekte waardoor hij altijd al heel slecht zag, maar op latere leeftijd ( 47 ) zo goed als blind werd. Frans leed aan de zogenaamde kokerziekte, hij damde toen al bij DOG Uden en moest zich het blind spel toen aanleren.

Bij deze ziekte was Frans ook nog een diabeet, zoals heel veel mensen binnen onze familie. Frans zijn ouders waren op relatief jonge leeftijd gestorven en Frans is altijd alleen, in het ouderlijke huis, in het centrum van Uden blijven wonen. Zijn zus Dinie overleed eveneens op vrij jonge leeftijd ( ze was nog maar net iets rond de 50 ) en ook zij stierf aan hartfalen. Vorig jaar verloor Frans zijn andere zus Annie eveneens diabeet en nierpatiënt. Hij had hier erg veel verdriet van. Veel steun had hij aan Geert, de man van Annie en aan zijn enig overgebleven broer Jan en zijn vrouw Pieta.

Frans was in de 70-er en 80-er jaren een groot fan van PSV Eindhoven, hij reisde met de selectie heel de wereld over. Maar toen zijn zicht definitief verdween, en het echte grote geld zijn intrede deed, was de liefde voor het voetbal over.

In de jaren 80 werd Frans volledig afgekeurd voor werk en geraakte in de WIA. ( destijds was dit nog de WAO ). Hij was toen ook weer begonnen met dammen bij DOG Uden. In de jaren 60 damde Frans bij ODI in Uden en was daar 6 jaar lid. ( ODI werd toen opgeheven ). Bij DOG was Frans 33 jaar lid. Totaal damde Frans dus 39 jaar.

Hij was niet alleen lid van ODI en DOG Uden, hij speelde ook vele jaren ( ongeveer 25 ) voor de NVGD. De vereniging voor Visueel Gehandicapte Dammers. Het was voor Frans altijd een feest als ze het NK speelden, hij keek daar altijd reikhalzend naar uit. De vereniging is dit jaar ( typisch ) definitief opgeheven.

Frans was een eerlijk mens, die altijd recht voor zijn mening uitkwam. Hij was en leefde eenvoudig samen met zijn hondje. Een 10 jaar geleden schafte hij zich een computer aan en leerde hiermee werken uiteraard brailleschrift en zeer vele malen vergrotend. Op deze wijze trachten hij zichzelf te verbeteren in het damspel.

Frans was voor een ieder een lastige tegenstander. Menigeen, en vooral de betere spelers liepen tegen een niet verwachte nederlaag op.

Twee weken geleden melde Frans zich ziek. Medicijnvergiftiging was het geen geconstateerd werd. Ook vorige week was Frans afwezig, een ieder dacht hij is nog herstellende van zijn medicijnvergiftiging. We vonden het wel vreemd, Frans 2 weken niet aanwezig. Vandaag bereikte ons dit verschrikkelijke bericht.

Op 4/7/2017 is Frans overleden door hartfalen. Hij mocht slechts 74 jaar worden. Frans rust in vrede. Wij, leden van DOG Uden, zullen jou en de humor die je meebracht ontzettend missen.

Arno Bloks

Erelid DOG Uden en achterneef van Frans van Hek.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

A.Presman

Post by A.Presman » Sun Aug 20, 2017 23:07

R.I.P Robert Jan Sall
Adrie Butzelaar @Facebook wrote: Image

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Aug 20, 2017 23:26

A.Presman wrote:R.I.P Robert Jan Sall
Adrie Butzelaar @Facebook wrote: Image
Zeer triest bericht vanavond ontvangen van Adrie Butzelaar, over een oud pupil van mij.
O.a. in 1994 toen het jeugdviertal van DVSB aspirantenkampioen van Nederland werd.

Adrie Butzelaar:

Hallo damvrienden
Vanavond werd ik gebeld, dat ons oude jeugdlid Robert Jan Sall is overleden. Hij had al jaren last van een tumor in zijn hoofd, die niet verwijderd kon worden. Daardoor kreeg hij regelmatig epileptische aanvallen. Van vrijdag op zaterdag kreeg hij er weer een , die hij niet heeft overleefd. Familie heeft hem in zijn bed aangetroffen. Hij is slechts 35 jaar geworden.
Robert kwam als 7 jarige bij ons op de club DVSB. Hij behaalde heel veel provinciale titels bij de aspiranten en junioren. Ook met sneldammen behaalde het kampioenschap van de UPDB. Met Virgil Beszelsen, Rudy Zuiderdorp en Hoang Nguyen werd hij in 1994 nederlands kampioen aspiranten viertallen. In 1995 bereikten ze wederom de finale. Rijnsburg, met o.a. Arjan de Mooi, Michael Kloosterziel en Richard Meijer waren te sterk voor ons. Hij heeft tegen vele goeie dammers gespeeld in de ereklasse.
Een paar jaar geleden speelde hij remise tegen ons andere jeugdtalent Roel Boomstra, met CTD Arnhem tegen Hijken voor de nationale competitie. Hij was op 18 jarige leeftijd clubkampioenschappen van DVSB. Daarna ging hij elders dammen.
Robert wordt gecremeerd in Den en Rust Bilthoven op maandag 28 augustus om 13.45 uur. Als ik de rouwkaart krijg zal ik hem naar jullie mailen.

Ik heb geen email adres van Andrew Tjon en Bert Roest ( voor het clubblad) . Ik weet ook niet voor welke club hij nu lid was, maar de bond zal ook ingelicht moeten worden. Volgens mij speelde hij ook mee met ons genoegen Utrecht
Erik zou jij deze clubs willen inlichten, jij hebt vast wel email adressen.

Met vriendelijke groeten en een dikke traan
Adrie Butzelaar DVSB

Image
Robert Sall hier rechts op de foto samen met Lucien Farzan tijdens Thailand Open in juni van dit jaar. Hoewel Robert dit jaar niet meegespeeld had, was hij als groot damliefhebber vaak in de analyse ruimte te vinden.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Aug 28, 2017 08:18

Leo van der Galien. Gemeld door familie op de Facebookpagina van Leo.

Post Reply