Dieter wrote:een promotie is nu dus werkelijk een loterij geworden, op deze manier maakt de KNDB zijn eigen competitie werkelijk verschrikkelijk ongeloofwaardig. .. Als bondsraad kunnen we dalijk vaststellen dat we het niet charmant hebben gevonden maar te corrigeren is de schade dan allang niet meer.
Bert Zwart wrote:Vorig jaar trok RAES 2 zich terug na de promotiewedstrijd gewonnen te hebben en de verliezer van die wedstrijd bleef gewoon in de tweede klasse. Ureterp ging door na loting.
Het is mij overigens niet duidelijk in hoeverre dit soort lotingen zijn gereglementeerd.
guerra wrote:KNDB heeft de oplossing voor de vrijgekomen plaats van MDZ-2 in de hoofdklasse gevonden:
Het terugtrekken van DEZ 2 heeft een extra plaats in de hoofdklasse
opgeleverd. Na loting spelen DIOS Achterhoek en VST 2 (Schiedam) om een
plaats in de hoofdklasse. DC Zaanstreek is hier helaas niet bij.
Het lijkt me toch eens tijd voor enige reglementering.
Elk jaar vinden er beslissingswedstrijden plaats tussen de verschillende klassen. Deze zijn nu dankzij de inspanningen van de competetieleider zo "gematchd" dat wel van een vrij eerlijke paring kan worden gesproken. Daardoor lijkt het ook vrij goed mogelijk een beste verliezer aan te wijzen, namelijk gewoon diegene met de meeste punten in de beslissingswedstrijden en anders diegene met het beste resultaat op bord1, bord2 etc. Op het moment dat een team zich terugtrekt komt naar mijn gevoel gewoon de beste verliezer het meest in aanmerking. Als je wilt kun je ook een match laten spelen tussen de beste verliezer tegen de 1 na beste verliezer. Nadeel van een extra match vind ik dat het na het competitieseizoen en voor niemand vooruit te plannen is, waardoor ik (door wellicht oncomplete teams) veel minder extra toegevoegde waarde zie.
In dit geval dus voor de hoofdklasse VST2 (beste verliezer 9-11)-DIOS (1 na beste verliezer 8-12) ofwel hetzelfde resultaat als de loting. Goede hand van loten, maar waarom niet gewoon VST2 laten "promoveren"?
In de tweede klasse was RDC2 de beste verliezer (9-11 bord 1 en bord 2 samen 1 punt), Roden/Leek de 1 na beste verliezer (9-11, bord 1 en bord 2 geen enkel punt). Bij het loten bleken Roden/Leek en Heymans-Excelsior 2 de gelukkigen te zijn geworden, de beste verliezer heeft niets.
Een dergelijke reglementering lijkt me toch niet zo moeilijk, sluit aan bij de gehanteerde systematiek bij de promotie/degradatie-wedstrijden en is toch net wat eerlijker dan dat niets met dammen te maken hebbende loten.