DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
GuidoB

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by GuidoB » Mon Apr 23, 2018 07:10

Is er een reden dat alle spelersnamen die ik heb gezien, bestaan uit een bijvoeglijk naamwoord, gevolgd door een zelfstandig naamwoord, beide geschreven met een hoofdletter? Dit komt mij heel erg over als gefingeerde spelers en daarmee ook gefingeerde partijen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 08:21

Piet Bouma wrote:Ik heb net ook even op de DamZ! Damserver gekeken.
151 spelers hebben zich aangemeld, 76 hebben daadwerkelijk een partij gespeeld.
Dus waarschijnlijk flink wat mislukte (niet begrepen) aanmeldingen (plus waarschijnlijk ongenode gasten zoals mijzelf). Misschien nog wat meer uitleg hoe het aanmaken van een account werkt? Ook gezien de reacties, die ik lees bij “Doe mee en win een leuke prijs”.
Er zijn 205 partijen gespeeld, dat betekent ongeveer een gemiddelde van zo’n 5 partijen per speler (per partij zijn twee spelers nodig).

Er hebben gisteren 148 teams meegedaan aan de HF Scholen. Dus er zijn zo’n 600 DamZ! DamSets uitgereikt. Even grof gerekend (niet andere reclamemogelijkheden meerekenen) hebben zo’n 12% van de spelers, die gisteren een dambord hebben gekregen, daadwerkelijk zich bij DamZ! Damserver aangemeld en één of meer partijen gespeeld.
Dat lijkt me een uitstekend resultaat na één dag.

(...)
DamZ! DamSet als basis voor conversietraject naar KNDB-lidmaatschap

Het conversie traject dat de KNDB op de DamZ! DamSet kan bouwen is:

DamZ! DamSet > DamZ! website > DamZ! DamServer > Real Life Event > Inschrijfgeld = KNDB Lidmaatschap.

Het lijkt erop dat we dit weekend toch (!) de beoogde proof of principle gerealiseerd hebben. Voor uitsluitsel hierover hoop ik binnenkort de Google Analytics achter damz.nl te zien van maart-april 2017 en maart-april 2018. Dan weten we:

- Hoeveel bezoekers er aan damz.nl waren en of er een positief verschil is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar waarin ook de Halve Finales werden georganiseerd;
- Hoeveel van de bezoekers naar de DamServer hebben doorgeklikt. Daarbij moeten we rekening houden met het feit, dat de website en online actie al weken tevoren in het programmaboekje voor de Halve Finales Schooldammen zijn aangekondigd. En dat bezoekers die voor zaterdag 21 april hebben geprobeerd zich te registreren, verloren zijn en niet teruggekeerd. Ook zaterdag 21 april werkte de DamServer als gevolg van de eerder in deze draad beschreven omstandigheden niet goed. Ook als gevolg daarvan zullen we veel bezoekers hebben verloren die niet meer zullen terugkeren. Kortom, slechter dan de resultaten die we nu zien kan het niet. En we vinden de resultaten die we nu zien al zeer positief! Dat geeft perspectief op de toekomst.

Een "storende" factor is natuurlijk wel de prijs win actie. Dat wil zeggen: zouden ook zonder deze actie dezelfde cijfers zijn gerealiseerd? Of zouden dezelfde cijfers misschien ook zonder de sets zijn gerealiseerd? Die vraag is voor nu niet met 100% zekerheid te beantwoorden. Wel zeker is, dat de actie er zonder de DamZ! DamSet niet zou zijn geweest.........

De actie was nodig om de DamZ! DamServer tot leven te brengen. Of deze levend blijft, is afhankelijk van terugkerende bezoekers. En terugkerend bezoek hangt af van de kwaliteit van het product. Dat is iets waar we met zijn allen aan kunnen werken. De echte 'klapper' gaan we immers pas in het komende seizoen 2018-2019 maken, als we alle plaatselijke schooldam toernooien al met de DamZ! DamSet kunnen spelen. En aan alle kinderen in plaats van een vaantje een DamZ! DamSet kunnen meegeven.

Voor het eerst een maakbare werkelijkheid voor de KNDB

Merk svp op, dat de KNDB met het hierboven beschreven conversie traject voor het eerst in haar historie een volledig "maakbaar" en door de KNDB te regisseren traject heeft. Zodra de gehele keten van DamZ! DamSet tot en met KNDB-Lidmaatschap is neergelegd (bestuur en bondsraadsvergadering in juni opgelet: wat moet u regelen om het bestuur volledige vrijheid te geven met (experimenteren met) lidmaatschap vormen en tarieven gedurende de eerste twee jaar van KNDB lidmaatschap?) kan de KNDB naar believen aan de knoppen draaien om de conversie percentages tussen iedere schakel te optimaliseren:

Conversie DamZ! DamSet > DamZ! website:
- Niet tevreden over aantal bezoekers ten opzichte van het aantal in omloop gebrachte DamZ! DamSets? Design aanpassen van de DamZ! DamSet.

Conversie DamZ! Website > DamZ! DamServer:
- Niet tevreden over aantal bezoekers aan damz.nl dat besluit registratie pagina te bezoeken? Design aanpassen.
- Niet tevreden over aantal bezoekers registratiepagina dat zich registreert? Design aanpassen.
- Niet tevreden over aantal geregistreerde gebruikers dat daadwerkelijk een partij speelt? Design aanpassen.

Conversie DamZ! DamServer > Real Life Event:
- Niet tevreden over aantal deelnemers Real Life Event=nieuwe leden KNDB? Uitnodiging aanpassen, event aanpassen, inschrijfgeld aanpassen etc.

Afvalrace

Het is een afvalrace waarbij de KNDB bij iedere conversieslag het afval percentage zo klein mogelijk kan zien te maken. Want de KNDB heeft met dit conversietraject volledige regie over de kritische factoren die deze percentages beïnvloeden. Hoe groter het aantal (DamZ! DamSets) aan het begin van het conversie traject, hoe groter het aantal (KNDB Lidmaatschap) aan het eind van het conversietraject. En hoe beter de KNDB aan de conversie knoppen draait, hoe hoger het "rendement" in termen van nieuwe leden.

100.000 DamZ! DamSets in omloop per 31-12-2020

In dat licht herhaal ik mijn (voor nu persoonlijke maar na ik hoop binnenkort door allen gedeelde) doelstelling van 100.000 DamZ! DamSets in omloop per 31-12-2020. Met 9.000 DamZ! DamSets in een maand tijd gerealiseerd door een deel van de bij de KNDB aangesloten 180 clubs en met steeds meer basisscholen die druppelsgewijs (en vooralsnog ongevraagd, en er zijn 6.000 basisscholen in Nederland) aangeven, belangstelling voor de DamZ! DamSet te hebben is dat een realistische doelstelling. Zeker, als de KNDB:

- net als in vorige jaren ook in 2019 en 2020 erin slaagt 30.000 euro NOC*NSF geld voor 'Leven Lang Sporten' te ontvangen;
- besluit om dit geld in de DamZ! DamSet te steken (=10.000 DamZ! DamSets in 2019 en 10.000 DamZ! DamSets in 2020);
- de DamZ! DamSet vervolgens in navolging van de GDB aan alle bij de KNDB aangesloten clubs 'gratis' aanbiedt. Onder voorwaarden natuurlijk: de clubs moeten zich wel committeren aan het in omloop brengen van de sets, bijvoorbeeld door deze aan basisscholen in de omgeving te schenken, tezamen met informatie over hoe veel meer DamZ! DamSets door de school zelf besteld kunnen worden. Zo zou het mes aan alle kanten snijden en lost de KNDB ook meteen een hele grote existentiele vraag op: "Hoe meerwaarde te bieden aan de aangesloten clubs en hoe die meerwaarde tastbaar te maken?" Het 1 op 1 aan bij de KNDB aangesloten clubs doorgeven van keihard NOC *NSF geld in de vorm van keiharde en zeer tastbare DamZ! DamSets is heel veel meerwaarde. En helpt bovendien een andere vurige wens van de KNDB vervullen: het activeren van clubs en vrijwilligers.
Piet Bouma wrote: Nu lijkt het me zaak om aandacht vast te houden. Is daar al over nagedacht?
Een mailing naar alle deelnemende scholen (die mailadressen moeten bekend zijn), met bijvoorbeeld een aankondiging van een (twee)wekelijks toernooitje, dat men bekend kan maken aan de deelnemende teams (en vriendjes). Plus uitleg hoe een account aan te maken (ook op DamZ! zelf).
Ook aankondiging van die toernooitjes op website DamZ!.
Enfin, dat zijn mijn ideeën maar ongetwijfeld zijn die er ook bij het team, die het allemaal heeft geinitieerd.
Goede gedachten, Piet. Ik neem aan, dat hier bij investering in en ontwikkeling van deze server al goed over is nagedacht. Je vroeg, hoeveel geld in de ontwikkeling van deze server is gestopt en dat weet ik niet / heb ik niet paraat. Ik neem aan, dat het om een significant bedrag gaat. Zelf moet moet ik nog eens goed rondkijken in de DamZ! DamServer. Ik neem aan, dat mogelijk is om automatisch toernooien te plannen en af te draaien. Wat mij betreft dagelijks en om te beginnen op zijn minst een toernooitje in de namiddag en vroeg in de avond.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Apr 23, 2018 10:11, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon Apr 23, 2018 10:06

Dus waarschijnlijk flink wat mislukte (niet begrepen) aanmeldingen (plus waarschijnlijk ongenode gasten zoals mijzelf). Misschien nog wat meer uitleg hoe het aanmaken van een account werkt? Ook gezien de reacties, die ik lees bij “Doe mee en win een leuke prijs”.
Ik denk dat je de reacties bedoelt, zoals te zien in de bijlage.
Het probleem is hier niet het aanmaken van een account, maar hoe een partij te spelen tegen iemand.
Dat is niet duidelijk als je in het beginscherm komt (ja ik ben ook een ongenode gast geweest).
Piet Bouma wrote:Er zijn 205 partijen gespeeld, dat betekent ongeveer een gemiddelde van zo’n 5 partijen per speler (per partij zijn twee spelers nodig)
.

Ik heb vanmorgen een aantal partijen bekeken en een aantal heeft 0 of 1 of beperkt aantal zetten. Er is niet doorgespeeld tot het eind, wat wel gebruikelijk is bij jeugdpartijen op dit niveau.
En partijen van 0 of 1 zet doen bij mij het vermoeden rijzen, dat spelers niet wisten dat ze aan elkaar gekoppeld waren.

Ik heb overigens ook andere problemen geconstateerd gedurende de relatief korte tijd dat ik op de site was.
Layout issues (door elkaar lopende teksten, een schijf die al dam wordt voordat de slag beeindigd is), niet uit kunnen loggen, geen emailverificatie bij het aanmaken van een account, site heeft geen veiligheidscertificaat.

Het is daarom voor mij duidelijk dat de site eerst eens goed getest moet worden en dat de veiligheidsissues, gebruiksvriendelijkheid en bugs opgelost worden voordat nieuwe acties op touw worden gezet.

Wat voor mij wel duidelijk is, is dat een actie als deze kan werken, maar er moet nog het nodige gedaan worden, voordat deze herhaald kan worden.
Het gehol en gejuich van Marcel lijkt me in deze voorbarig.
Er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen.
Attachments
Reacties.png
Reacties.png (236.43 KiB) Viewed 9123 times

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 10:16

Ton van Namen wrote:
Ik denk dat je de reacties bedoelt, zoals te zien in de bijlage.
Het probleem is hier niet het aanmaken van een account, maar hoe een partij te spelen tegen iemand.
Dat is niet duidelijk als je in het beginscherm komt (ja ik ben ook een ongenode gast geweest).
Piet Bouma wrote:Er zijn 205 partijen gespeeld, dat betekent ongeveer een gemiddelde van zo’n 5 partijen per speler (per partij zijn twee spelers nodig)
.

Ik heb vanmorgen een aantal partijen bekeken en een aantal heeft 0 of 1 of beperkt aantal zetten. Er is niet doorgespeeld tot het eind, wat wel gebruikelijk is bij jeugdpartijen op dit niveau.
En partijen van 0 of 1 zet doen bij mij het vermoeden rijzen, dat spelers niet wisten dat ze aan elkaar gekoppeld waren.

Ik heb overigens ook andere problemen geconstateerd gedurende de relatief korte tijd dat ik op de site was.
Layout issues (door elkaar lopende teksten, een schijf die al dam wordt voordat de slag beeindigd is), niet uit kunnen loggen, geen emailverificatie bij het aanmaken van een account, site heeft geen veiligheidscertificaat.

Het is daarom voor mij duidelijk dat de site eerst eens goed getest moet worden en dat de veiligheidsissues, gebruiksvriendelijkheid en bugs opgelost worden voordat nieuwe acties op touw worden gezet.

Wat voor mij wel duidelijk is, is dat een actie als deze kan werken, maar er moet nog het nodige gedaan worden, voordat deze herhaald kan worden.
Het gehol en gejuich van Marcel lijkt me in deze voorbarig.
Er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen.
Goede feedback m.b.t. de DamServer, Ton, daar zullen de ontwikkelaars wat mee kunnen. Over je feedback naar mij: wat zie je als gehol en gejuich en wat daarin is voorbarig?
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon Apr 23, 2018 10:34

Marcel Kosters wrote:Vraag: wat zie je als gehol en gejuich en wat daarin is voorbarig?
Marcel Kosters wrote:Top!
Is in mijn ogen gejuich.
Marcel Kosters wrote:DamZ! DamSet > DamZ! website > DamZ! DamServer > Real Life Event > Inschrijfgeld = KNDB Lidmaatschap.
Vooral de laatste stap. Ik kan zo gauw niet vinden wat de KNDB-contributie voor een welp is, maar minimaal een tientje schat ik wel.
Dit betekent dat een organisator toch al gauw € 15,- als inschrijfgeld zal moeten gaan rekenen voor zijn toernooi, waarvan dan een tientje afgedragen wordt aan de KNDB. Zo'n inschrijfgeld zal volgens mij niet al te veel spelers trekken.
Marcel Kosters wrote:- net als in vorige jaren ook in 2019 en 2020 erin slaagt 30.000 euro NOC*NSF geld voor 'Leven Lang Sporten' te ontvangen;
- besluit om dit geld in de DamZ! DamSet te steken (=10.000 DamZ! DamSets in 2019 en 10.000 DamZ! DamSets in 2020);
Volgens mij werd met dit geld tot nu toe een deel van de kosten van het bondsbureau betaald.
Ik betwijfel dan ook of de door jou voorgestelde uitgave financieel haalbaar is.

Voorbeelden van wat ik als gehol zie.
En dat gehol tot problemen kan leiden hebben we afgelopen vrijdag/zaterdag wel gezien.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Apr 23, 2018 11:16

Marcel Kosters wrote:
Afvalrace

Het is een afvalrace waarbij de KNDB bij iedere conversieslag het afval percentage zo klein mogelijk kan zien te maken. Want de KNDB heeft met dit conversietraject volledige regie over de kritische factoren die deze percentages beïnvloeden. Hoe groter het aantal (DamZ! DamSets) aan het begin van het conversie traject, hoe groter het aantal (KNDB Lidmaatschap) aan het eind van het conversietraject. En hoe beter de KNDB aan de conversie knoppen draait, hoe hoger het "rendement" in termen van nieuwe leden..
Beter is het de kleine stapjes nemen in plaats van het hollen.
Verbeteren van aandachtspunten en gebruik stimuleren.

Wat dat betreft ben ik benieuwd of er tot volgende week zondag nog hetzelfde gebruik zien van de DamZ! Damserver, of dat het gebruik is geminimaliseerd.
Want bij de actie stonden er leuke prijzen op het programma, dat is na gisteren niet meer het geval.

Die kleine stapjes zullen het organiseren van internettoernooien zijn, met aankondigingen plus verbeteringen websitei/programma.
Wie neemt daarin de regie: initiatiefgroep DamZ! DamSet?, KNDB, de programmamakers van DamZ! Damserver?
Als er geen regie is dan gaat het van hollen naar stilstaan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 11:23

Ton van Namen wrote:(...)
Marcel Kosters wrote:DamZ! DamSet > DamZ! website > DamZ! DamServer > Real Life Event > Inschrijfgeld = KNDB Lidmaatschap.
Vooral de laatste stap. Ik kan zo gauw niet vinden wat de KNDB-contributie voor een welp is, maar minimaal een tientje schat ik wel.
Dit betekent dat een organisator toch al gauw € 15,- als inschrijfgeld zal moeten gaan rekenen voor zijn toernooi, waarvan dan een tientje afgedragen wordt aan de KNDB. Zo'n inschrijfgeld zal volgens mij niet al te veel spelers trekken.
NOC*NSF stelt twee eisen aan het lidmaatschap van iedere bond. Althans, als de bond wil, dat NOC*NSF de leden 'meetelt' voor haar subsidies:

* jaarlijkse bondsafdracht van minimaal 5 euro; (dus niet gratis lidmaatschap bij pakje boter)
* bewust aangegaan lidmaatschap;

Mijn voorstel is, dat het KNDB-bestuur (van de bondsraad) volledige vrijheid krijgt om te ondernemen met lidmaatschap vormen en met de hoogte van KNDB-contributie gedurende de eerste twee jaar van lidmaatschap. Dat betekent, dat in de formule van inschrijfgeld=KNDB-lidmaatschap 'slechts' 5 euro te overbruggen is. Dat is zeker met gemiddelde inschrijfgelden in het dammen nog steeds een significant maar niet onoverkomelijk bedrag. Kwestie van verkopen. Nieuwe leden hoeven niet meteen geld op te leveren: het is al prachtig als zij geen geld kosten (als die 5 euro inderdaad bij de KNDB komt). Eenmaal binnen, is de vervolg uitdaging om leden binnen te houden. Zeker na het eerste jaar lidmaatschap zullen over het algemeen veel afvallers zijn. Vandaar het voorstel voor vrijheid voor het KNDB-bestuur gedurende de eerste twee jaar. Dan kun je bij binnenkomst bijvoorbeeld een deal voorstellen: niet alleen het eerste jaar, maar ook het tweede jaar voor 5 euro lid als je nu voor 10 euro lid wordt. Volgens mij is het KNDB cluster genoot NTFU die al met een dergelijk slim introductie aanbod werkt. Misschien dat de NTFU hier nog wel wat tips voor de KNDB heeft.
Ton van Namen wrote:
Marcel Kosters wrote:- net als in vorige jaren ook in 2019 en 2020 erin slaagt 30.000 euro NOC*NSF geld voor 'Leven Lang Sporten' te ontvangen;
Volgens mij werd met dit geld tot nu toe een deel van de kosten van het bondsbureau betaald. Ik betwijfel dan ook of de door jou voorgestelde uitgave financieel haalbaar is.
Dat zou ongezond zijn, als het klopt. Geld uit 'Leven Lang Sporten' is bestemd voor breedtesport projecten, niet voor overhead. Voor overhead heeft of had NOC*NSF de pot 'Algemeen Functioneren'. En verder moet overhead natuurlijk uit KNDB-contributie worden bekostigd.
Ton van Namen wrote:Voorbeelden van wat ik als gehol zie.
En dat gehol tot problemen kan leiden hebben we afgelopen vrijdag/zaterdag wel gezien.
Inderdaad was mijn beginnersfout dat ik last minute wijzigingen wilde doorvoeren in een goed werkend maar complex IT-product. Iedere idioot weet dat je dat niet moet doen en toch deed ik het. Dat was inderdaad 'hollen' en dat was dommer dan idioot.

Tegelijkertijd was de online actie dit weekend geen hollen. De online actie zou georganiseerd worden op een door professional(s) en ik lees ook vrijwilligers al jaren geleden ontwikkelde en als werkend opgeleverde server. De online actie is in december 2017 aan het KNDB-bestuur voorgesteld en aldus is op 15 januari 2018 door het KNDB-bestuur besloten.

Op 14 februari heb ik in Voorthuizen overleg met de KNDB gevoerd waarbij ik ondermeer het functioneren - met name het probleem van handmatige autorisatie en het vervolgens maanden (!!!) niet arriveren van deze autorisatie) van de DamServer (en DamMentor) aan de orde heb gesteld. Tot en met afgelopen week was de verzekering, dat de autorisatie procedure tijdig ondervangen zou zijn.

Toen vrijdagavond 20 april geen werkende - laat staan geteste - registratieprocedure online stond heb ik in overleg met Paul van de Veen aangedrongen op het inschakelen van de in de tussentijd terug online gebrachte backup server van PlayDraughts. Die inclusief registratieprocedure wel getest en volledig functioneel was. Totdat ik er last minute wijzigingen in liet aanbrengen.

Je typering van (te snel en onverstandig!) 'hollen' als het gaat om het last minute doorvoeren van wijzigingen aan een goed werkend maar complex IT-product is zonder meer terecht en dat moet ik mezelf aanrekenen. Maar bedenk svp wel, dat deze online actie op een opgeleverd, volwassen te achten en professioneel ontwikkeld IT-product niet te snel of te laat is ingestoken. De KNDB heeft op 15 januari 2018 besloten tot de aanschaf van 800 DamZ! DamSets (2400 euro) met het specifieke doel om de DamZ! DamServer op damz.nl in het weekend van 21 april tot leven te brengen.

Het is verder geschiedenis nu en het is mooi dat ondanks de horten en stoten dit weekend al behoorlijk wat kinderen hebben weten in te loggen op de DamServer. Van geschiedenis kunnen we leren.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 11:34

Piet Bouma wrote:
Marcel Kosters wrote:
Afvalrace

Het is een afvalrace waarbij de KNDB bij iedere conversieslag het afval percentage zo klein mogelijk kan zien te maken. Want de KNDB heeft met dit conversietraject volledige regie over de kritische factoren die deze percentages beïnvloeden. Hoe groter het aantal (DamZ! DamSets) aan het begin van het conversie traject, hoe groter het aantal (KNDB Lidmaatschap) aan het eind van het conversietraject. En hoe beter de KNDB aan de conversie knoppen draait, hoe hoger het "rendement" in termen van nieuwe leden..

Wat dat betreft ben ik benieuwd of er tot volgende week zondag nog hetzelfde gebruik zien van de DamZ! Damserver, of dat het gebruik is geminimaliseerd.
Want bij de actie stonden er leuke prijzen op het programma, dat is na gisteren niet meer het geval.

Die kleine stapjes zullen het organiseren van internettoernooien zijn, met aankondigingen plus verbeteringen websitei/programma.
Wie neemt daarin de regie: initiatiefgroep DamZ! DamSet?, KNDB, de programmamakers van DamZ! Damserver?
Met Roel Langendam heb ik zeer veel ervaring opgedaan met zowel ontwikkeling als promotie van een online damserver (PlayDraughts). Het komt erop neer, dat je met een actie een piek bezoek kunt organiseren. Het hangt vervolgens af van de kwaliteit en functionaliteit van je server (oftewel de gebruikservaring), of spelers terug komen. Het heeft nu geen zin om energie te steken in het vasthouden van spelers die nu een keer hebben ingelogd: zij zullen terugkomen of niet. In geval zij terugkomen, heb je al een goed product en kun je inderdaad met stapjes verder aan je product bouwen. In geval zij in de tweede variant niet vanzelf terugkomen, heeft het geen zin achter hen aan te hollen. Maar zul je net als in de eerste variant je aandacht eerst moeten richten op het verbeteren van je product. En het later met een nieuwe actie opnieuw proberen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Apr 23, 2018 11:53

Marcel Kosters wrote:
Piet Bouma wrote:
Marcel Kosters wrote:
Afvalrace

Met Roel Langendam heb ik zeer veel ervaring opgedaan met zowel ontwikkeling als promotie van een online damserver (PlayDraughts). Het komt erop neer, dat je met een actie een piek bezoek kunt organiseren. Het hangt vervolgens af van de kwaliteit en functionaliteit van je server (oftewel de gebruikservaring), of spelers terug komen. Het heeft nu geen zin om energie te steken in het vasthouden van spelers die nu een keer hebben ingelogd: zij zullen terugkomen of niet. In geval zij terugkomen, heb je al een goed product en kun je inderdaad met stapjes verder aan je product bouwen. In geval zij in de tweede variant niet vanzelf terugkomen, heeft het geen zin achter hen aan te hollen. Maar zul je net als in de eerste variant je aandacht eerst moeten richten op het verbeteren van je product. En het later met een nieuwe actie opnieuw proberen.
Om deze reactie kan ik me wel een beetje kwaad maken. Volgens mij is het de derde Damserver die de KNDB in het leven heeft geroepen…. Shock.
M.i. falen de projecten omdat er geen enkele aandacht geschonken wordt aan continuïteit/promotie/doorontwikkeling nadat er een eerste ‘openingsact’ is geweest.

Hetzelfde geldt m.i. ook voor de vele ervaring die je hebt opgedaan met de online damserver PlayDraughts. Rond SportAccordtoernooien een enorme promotie door Marcel Kosters met internettoernooien. Vervolgens zie je het doodbloeden, met soms een oprisping. Dan weer offline (continuiteit) en dan weer on-line.

Ik zie je nu diezelfde strategie suggereren. Dat staat m.i. ontzettend haaks op, wat ik in principe een goede slogan vindt: Boeien en binden. Dus energie steken in het vasthouden van deelnemers. Je hebt e-mailadressen van spelers, je hebt emailadressen van scholen. Doe er iets mee!
En dan moet er iemand/organisatie regie pakken anders loopt het weer dood. Wie pakt die regie?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 12:52

Piet Bouma wrote:Om deze reactie kan ik me wel een beetje kwaad maken.
Ik denk misplaatste kwaadheid maar het toont wederom je hart voor de zaak.
Piet Bouma wrote:Volgens mij is het de derde Damserver die de KNDB in het leven heeft geroepen…. Shock.
De DamZ! DamServer is de tweede server die de KNDB in het leven heeft geroepen. De PlayDraughts DamServer van Roel Langendam is een initiatief van hem en hem alleen met eerst heel veel ondersteuning van Antoine van Zandvoort en later van mij. De KNDB (ondergetekende destijds als KNDB-bestuurslid) heeft het initiatief van Roel slechts omarmd. Zoals ik destijds trouwens ook op aanraden van Anton Schotanus Toernooibase heb omarmd ik meen in aanloop naar het NK 2008 in Emmeloord. En Geb Kos die al lang zelf mooie Joomla websites bouwde maar vanaf toen ook de mooie websites voor de verschillende NK's bouwde. Zowel PlayDraughts als ToernooiBase zijn particuliere initiatieven waar enkel de vrijwillige initiatiefnemers en ontwikkelaars (in dit geval Roel Langendam en jij) credit voor verdienen. Niet de KNDB. De KNDB ondersteunde hier en daar en dat lijkt me een prima rol.
Piet Bouma wrote:M.i. falen de projecten omdat er geen enkele aandacht geschonken wordt aan continuïteit/promotie/doorontwikkeling nadat er een eerste ‘openingsact’ is geweest.
Dat dreigde na oplevering in ieder geval ook met de tweede DamZ! server van de KNDB te gebeuren alsmede met de gehele DamZ! website. Laten we zien wat het afgelopen weekend daarin zal betekenen.
Piet Bouma wrote:Hetzelfde geldt m.i. ook voor de vele ervaring die je hebt opgedaan met de online damserver PlayDraughts. Rond SportAccordtoernooien een enorme promotie door Marcel Kosters met internettoernooien. Vervolgens zie je het doodbloeden, met soms een oprisping.
Met de SportAccord toernooien organiseerden we net als nu met de DamZ! DamSet piek bezoek. Als ik me goed herinner, was de PlayDraughts Server met de eerste SportAccord actie functioneel nog niet volwassen en zaten Roel en ik 24/7 achter de computer om bezoekers uit te nodigen en de weg te wijzen. Met de actie het jaar daarop was de server functioneel volwassen. En bleef er ondanks zeer sterke concurrentie van PlayOK een vaste basis van gebruikers op de server.
Piet Bouma wrote:Dan weer offline (continuiteit) en dan weer on-line.
Prachtig, dat de server vanuit de mottenballen het meteen weer doet.
Piet Bouma wrote:Ik zie je nu diezelfde strategie suggereren. Dat staat m.i. ontzettend haaks op, wat ik in principe een goede slogan vindt: Boeien en binden. Dus energie steken in het vasthouden van deelnemers.
Mijn indruk voor dit moment is, dat de DamZ! DamServer nog niet afdoende werkt. Misschien een goed begin. Maar nog geen solide basis waar je een goede gebruikservaring kunt beloven. Daarom zeg ik - in eerste reactie - zorg eerst dat het beter werkt en nodig de spelers dan weer uit.
Piet Bouma wrote:Je hebt e-mailadressen van spelers, je hebt emailadressen van scholen. Doe er iets mee!
Zeker. Volgens mij zijn we het eens.
Piet Bouma wrote:En dan moet er iemand/organisatie regie pakken anders loopt het weer dood. Wie pakt die regie?
Regie nodig: klopt. En die zal er vast komen. Maar over hollen gesproken: de KNDB begint te beseffen, dat zij iets heeft wat DamZ! heet. Dat focus op dit DamZ! dient te liggen. Dat de DamZ! doelgroep niet over verschillende websites versnipperd moet worden. De DamZ! website zelf moet in allerlei opzicht nog ontwikkeld worden. Het lijkt verstandig voor de KNDB om op dit moment vooral energie daarin te steken voor als straks de rest van die eerste 9.000 sets in omloop komen.

Tegelijkertijd zal jouw voorstel - in contact treden met geregistreerde gebruikers en een relatie met hen opbouwen, iets wat ik vanaf het begin van dit initiatief betoog - toch ook zo snel als mogelijk gerealiseerd moeten worden. Hoe doen we dat? Met een simpele mail lijst a la MailChimp? En wat vind jij, moet ik dit doen of jij of de KNDB? Zelf zie ik er voor dit moment - met het huidige aanbod op damz.nl - nog geen brood in. Het moet geen bezigheidstherapie zijn. Maar op zich is het aanbod op damz.nl snel - hoogstens een paar weken - sterk te verbeteren. Er is zoals je misschien weet bijvoorbeeld ook een wekelijkse DamZ! Trainingsvideo in aantocht. Dan zie ik ook brood in jouw voorstel. En als het zover is, kunnen we maar alvast beter scherp hebben hoe en waarvoor we de gebruikers gaan uitnodigen. Als iemand - jij / KNDB / etc - nu al uitnodigingen gaat sturen is dat misschien ook gewoon goed. Gewoon net als dit weekend een prima warm draai actie. Al doende leren we het beste.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Apr 23, 2018 13:22, edited 1 time in total.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Apr 23, 2018 13:14

Bij een wat brede interpretatie hebben er vier damservers onder de noemer KNDB gelopen:
http://www.kndb.nl/nieuwe-server-damserver/
http://www.kndb.nl/het-kan-weer-online- ... t-de-kndb/
http://www.kndb.nl/maurits-meijer-aan-d ... damserver/
:shock:

Enfin, ik begrijp dat er momenteel geen regie is, zodat er ook geen gemeenschappelijk gedragen stappen uitgevoerd worden op basis van iets
dat als gemeenschappelijk beleid wordt gezien.
Dan blijft het hap snap.

Ik voorzie na 2006, 2011, 2015 zo rond 2019,2020 weer een introductie van een nieuwe damserver.
Potverdikke. Doodzonde van tijd, geld en kansen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 13:33

Piet Bouma wrote:Bij een wat brede interpretatie hebben er vier damservers onder de noemer KNDB gelopen:
http://www.kndb.nl/nieuwe-server-damserver/
http://www.kndb.nl/het-kan-weer-online- ... t-de-kndb/
http://www.kndb.nl/maurits-meijer-aan-d ... damserver/
:shock:

Enfin, ik begrijp dat er momenteel geen regie is, zodat er ook geen gemeenschappelijk gedragen stappen uitgevoerd worden op basis van iets
dat als gemeenschappelijk beleid wordt gezien.
Dan blijft het hap snap.

Ik voorzie na 2006, 2011, 2017 zo rond 2022,2023 weer een introductie van een nieuwe damserver.
Potverdikke. Doodzonde van tijd, geld en kansen.
Ik denk dat we heel hard onderweg zijn naar gemeenschappelijk beleid. En gemeenschappelijke uitvoering. Die eerste 9.000 DamZ! DamSets die het damspel en het DamZ! merk van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond overal op dezelfde fleurige en coole wijze uitdragen staan alvast. Je hebt gelijk dat het absolute noodzaak is snel bij dat gemeenschappelijke beleid te arriveren. Anders hebben we in ieder geval veel leuke zichtbaarheid van het damspel met de DamZ! DamSet maar missen we de kans voor de KNDB om deze te benutten en komt de samenhang van DamZ! DamSet en DamZ! website onvoldoende uit de verf.

Maar ik heb er vertrouwen in, dat dit goed gaat komen. KNDB bestuur, KNDB bureau, Paul van de Veen, ikzelf en vrijwilligers - oud en nieuw! - in heel Nederland tonen zich enthousiast en van goede wil. Hier en daar moet de organisatie nog wat aaneen geregen worden maar met een positieve insteek van alle kanten gaat dat lukken. Mijn gevoel momenteel bij dit alles is: het glas is halfvol en het wordt gevuld. (Jeugd)dammen zit in de lift en de lift gaat naar boven.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Apr 23, 2018 14:19, edited 1 time in total.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 14:17

Promotor Cor Barelds uit Waddinxveen heeft weer toegeslagen:

Image
Image

Cor dacht dat het artikel pas woensdag zou verschijnen. Maar hij werd vandaag op straat aangesproken en geattendeerd op het online artikel :-).
Last edited by Marcel Kosters on Mon Apr 23, 2018 15:54, edited 1 time in total.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 23, 2018 15:11

In Rotterdam heeft promotor Francis Tholel van Constant Charlois de DamZ! DamSet (ik vermoed dankzij de deelname in de eerste zending DamZ! DamSets van CCR-voorzitter Radjes Balkaran) in de klas geïntroduceerd. Video met dank aan Shammie Kasnadi.

Image
Last edited by Marcel Kosters on Tue Apr 24, 2018 11:45, edited 1 time in total.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 23, 2018 19:18

Marcel Kosters wrote: Mijn gevoel momenteel bij dit alles is: het glas is halfvol en het wordt gevuld. (Jeugd)dammen zit in de lift en de lift gaat naar boven.
Ik houd van positief denken, maar graag wel realistisch denken, en of feiten gebaseerde uitspraken doen.
Op welke feiten is jouw uitspraak omtrent de lift naar boven gebaseerd Marcel, het aantal (jeugd)leden is het afgelopen jaar toch gedaald?
En zijn er sinds de damsets al extra leden bijgekomen (eenvoudig na te vragen bij de KNDB)?

Post Reply