Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Geb Kos

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Geb Kos » Mon Jul 07, 2014 19:41

Jan Pieter wrote: Dit lijkt helaas wat optimistisch geweest, want
KNDB-website, op 2-7-2014 wrote:... Er mag digitaal genoteerd worden als:...
de wedstrijd gespeeld wordt onder leiding van een door de KNDB aangewezen arbiter (dus alleen in ereklasse en hoofdklasse)
Een onbegrijpelijke eis. Juist de lagere klassen lenen zich goed voor experimenten, maar daar mag de tablet dus niet gebruikt worden. En waarom niet? Denkt de KNDB echt dat een arbiter op dit punt grote toegevoegde waarde heeft? Als dammers in staat zijn om onregelmatigheden en tijdnoodproblemen zonder arbiter op te lossen (en dat is al jaren de praktijk in de 1e en de 2e klasse), dan zal tablet-invoer toch ook geen probleem zijn.

Weet iemand waar deze aanvullende eis vandaan komt? In de concept notulen van de bondsraadsvergadering lees ik er niets over.
Het is geen experiment maar een pilot. Het doel van de pilot is het uitproberen/testen van het reglement voor digitale notatie, dit kan het beste in aanwezigheid van een arbiter.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Jul 07, 2014 20:15

Geb Kos wrote:
Jan Pieter wrote: Dit lijkt helaas wat optimistisch geweest, want
KNDB-website, op 2-7-2014 wrote:... Er mag digitaal genoteerd worden als:...
de wedstrijd gespeeld wordt onder leiding van een door de KNDB aangewezen arbiter (dus alleen in ereklasse en hoofdklasse)
Een onbegrijpelijke eis. Juist de lagere klassen lenen zich goed voor experimenten, maar daar mag de tablet dus niet gebruikt worden. En waarom niet? Denkt de KNDB echt dat een arbiter op dit punt grote toegevoegde waarde heeft? Als dammers in staat zijn om onregelmatigheden en tijdnoodproblemen zonder arbiter op te lossen (en dat is al jaren de praktijk in de 1e en de 2e klasse), dan zal tablet-invoer toch ook geen probleem zijn.

Weet iemand waar deze aanvullende eis vandaan komt? In de concept notulen van de bondsraadsvergadering lees ik er niets over.
Het is geen experiment maar een pilot. Het doel van de pilot is het uitproberen/testen van het reglement voor digitale notatie, dit kan het beste in aanwezigheid van een arbiter.
Ik ken de exacte achtergrond van de meeste arbiters niet, maar ik heb de indruk dat een Nokia 3210 voor velen al het toppunt van techniek is. Hun toegevoegde waarde bij tablets zie ik dus niet zo. Ik vermoed dat je heel wat meer hebt aan de input van de spelers zelf.
Wel lijkt het mij dat je een experiment/pilot/test (of hoe je het maar wilt noemen) eerder op een wat lager niveau dan op het hoogste niveau zult uitvoeren. Zo heeft de Fifa de doellijntechnologie eerst bij amateurwedstrijden getest alvorens hem in te voeren op het wk, om maar een voorbeeld te noemen.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Mon Jul 07, 2014 20:44

Jan Pieter wrote: Ik ken de exacte achtergrond van de meeste arbiters niet, maar ik heb de indruk dat een Nokia 3210 voor velen al het toppunt van techniek is. Hun toegevoegde waarde bij tablets zie ik dus niet zo. Ik vermoed dat je heel wat meer hebt aan de input van de spelers zelf.
Wel lijkt het mij dat je een experiment/pilot/test (of hoe je het maar wilt noemen) eerder op een wat lager niveau dan op het hoogste niveau zult uitvoeren. Zo heeft de Fifa de doellijntechnologie eerst bij amateurwedstrijden getest alvorens hem in te voeren op het wk, om maar een voorbeeld te noemen.
Het reglement is geen technisch document maar een aantal heldere regels geschreven voor arbiters en spelers om om te gaan met digitale notatie. Of de regels afdoende en helder genoeg zijn hopen we met de pilot duidelijk te krijgen.
De techniek is al ruimschoots getest door Piet Bouma en Hendrik Veenstra.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jul 07, 2014 21:03

Geb Kos wrote:Het reglement is geen technisch document maar een aantal heldere regels geschreven voor arbiters en spelers om om te gaan met digitale notatie. Of de regels afdoende en helder genoeg zijn hopen we met de pilot duidelijk te krijgen.
De techniek is al ruimschoots getest door Piet Bouma en Hendrik Veenstra.
Kan iemand mij uitleggen wat het idee is achter het vragen van toestemming aan de deelnemende verenigingen, voordat dit reglement überhaupt beschikbaar is? Je weet niet eens waar je eventueel ja tegen zegt.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Mon Jul 07, 2014 21:12

GuidoB wrote:
Kan iemand mij uitleggen wat het idee is achter het vragen van toestemming aan de deelnemende verenigingen, voordat dit reglement überhaupt beschikbaar is? Je weet niet eens waar je eventueel ja tegen zegt.
Goed om te horen dat je zoveel belangstelling hebt. Het reglement komt binnenkort beschikbaar.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jul 07, 2014 21:17

Geb Kos wrote:
GuidoB wrote:
Goed om te horen dat je zoveel belangstelling hebt. Het reglement komt binnenkort beschikbaar.
Ik ben benieuwd. Uit het conceptverslag van de bondsraadsvergadering:
De wedstrijdcommissie wordt bij de voorbereiding betrokken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jul 07, 2014 22:03

Ik heb me ook verwonderd over de afbakening van Ereklassen en twee Hoofdklasses. In het concept bondsraadsverslag en het bestuursvoorstel staat daar niks over genoemd.
Ook de afbakening dat alle spelers van de tegenstander vooraf moeten accepteren dat zij een tegenstander kunnen treffen, die op tablet noteert, staat niet zo in het bondsraadsverslag verwoordt. Ik hoop dat clubs wel akkoord gaan, anders denk ik dat er weinig 2x Ja gemaild wordt naar het bondsburo. In het voorstel van aan de bondsraad van het bestuur stond duidelijk op basis van vrijwilligheid, wat m.i. ook per speler geregistreerd kan worden.

Enfin, ik heb begrepen, correct me if I am wrong, dat dit allemaal op verzoek van de wedstrijdcommissie is gebeurd. Eveneens heb ik begrepen dat de arbiters een evaluatieformulier voor de wedstrijdcommissie gaan invullen. Ik heb nadrukkelijk verzocht dat de betrokken spelers ook worden geënquêteerd om tot een goede evaluatie te komen. Daar is tot dusver geen gehoor op gegeven.
Overigens is er ook een concept digitaal reglement opgesteld waar de wedstrijdcommissie(!) zich in kan vinden volgens de opsteller. Ik snap dan ook niet dat Guido hier op deze plek daarom vraagt. Enfin, laten de heren, die daarover gaan het nu maar verder uitvechten. In dat gevecht heb ik totaal geen zin meer.

In mijn vakantie ga ik me alleen nog storten op techniek om de invoer nog gebruiksvriendelijker te maken.
Gaat dan voornamelijk om het selecteren van de wedstrijd. Dat moet nu nadat de volledige teamopstellingen zijn ingevoerd.
Dat is zo rond 11.45 uur wel omslachtig om eerst 10 paringen in te voeren en dan pas de livegame selecteren. Eens kijken hoe we dat gebruiksvriendelijker kunnen maken, zonder de systematiek van Toernooibase veel geweld aan te doen.
Die systematiek – voorkomen van lege wedstrijduitslagen of dubbele uitslagen in Toernooibase, door de detailuitslagen live eerst in een tijdelijke tabel op te slaan – moet wel gehandhaafd blijven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jul 07, 2014 23:45

Overigens. De partij Heslinga – De Haan, spontaan semi-live zonder aankondiging had vanavond 261 hits. Zomertoernooi Friesland, geen digitaal reglement.
De KNDB slaagt er niet in het NK Aspiranten live via elektronische borden te krijgen. Vijf tablets en de jeugd krijgt het podium wat het verdient....
Soebatten over reglementen, terwijl de KNDB zichtbaarheid van de damsport niet voor elkaar krijgt.
I am confused.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Jul 08, 2014 00:39

Piet Bouma wrote:Enfin, ik heb begrepen, correct me if I am wrong, dat dit allemaal op verzoek van de wedstrijdcommissie is gebeurd. Eveneens heb ik begrepen dat de arbiters een evaluatieformulier voor de wedstrijdcommissie gaan invullen. Ik heb nadrukkelijk verzocht dat de betrokken spelers ook worden geënquêteerd om tot een goede evaluatie te komen. Daar is tot dusver geen gehoor op gegeven.
Overigens is er ook een concept digitaal reglement opgesteld waar de wedstrijdcommissie(!) zich in kan vinden volgens de opsteller. Ik snap dan ook niet dat Guido hier op deze plek daarom vraagt. Enfin, laten de heren, die daarover gaan het nu maar verder uitvechten. In dat gevecht heb ik totaal geen zin meer.
You're wrong. De wedstrijdcommissie weet van niks. Wie de wedstrijdcommissie bij de pilot zou moeten betrekken, is mij ook niet duidelijk. Er is op 29 juni een mail geweest van het scheidende bestuurslid wedstrijdzaken, waarin wordt beloofd dat de commissie zou worden betrokken. Sindsdien is het stil. Ik weet niet of andere leden van de wedstrijdcommissie wel ergens bij zijn betrokken. Maar het lijkt me in elk geval gek om sommige leden wel te betrekken en anderen niet.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Wed Jul 09, 2014 19:01

Piet Bouma wrote:Al sinds de WK-match Schwarzman – Georgiev 2009 zit er in Toernooibase een optie om partijen semi-live in te voeren en weer te geven. Destijds op verzoek van organisator Henk Boers, als noodscenario, mocht de liveweergave van de match via de elektronische borden spaak lopen. Sindsdien is er sporadisch gebruik gemaakt van de semi-live weergave, bijv. bij de kloksimultaan van Ton Sijbrands op Urk op 18 mei 2010. Daarnaast zijn op iets andere wijze de wereldrecordpogingen kloksimultaans van Ndjofang in Emmeloord (seriegewijze upload van een meervoudig .pdn-bestand) gedisplayed in Toernooibase. En weer op een wat andere manier was het mogelijk om diverse ronden van het Paasdamtoernooi in Toernooibase te volgen, waarbij werd meegelift met de methode (via het programma Entry-Dambo) waarop Jan-Pieter Drost dit in Amsterdam met een tablet voor elkaar bokste.

De hernieuwde populariteit van de tablets, en dan vooral de ontwikkeling van de I-Pad door Apple, maakt deze invoermethode actueel. Momenteel wordt zowel in de testomgeving van Toernooibase als in de live-omgeving getest met de I-Pad. Met als ultiem doel: de weergave van de wereldrecordpoging kloksimultaan van Alexander Georgiev in Emmeloord geheel via I-Pads te laten verlopen. En: ditmaal niet via een seriegewijze invoer, via afkijken vanaf het notatiebiljet, maar rechtstreeks door de desbetreffende speler in principe ter vervanging van het notatiebiljet. Momenteel loopt er bij de technische commissie van de FMJD een aanvraag om bij de wereldrecordpoging van Georgiev de simultaanspelers gebruik te laten maken van I-Pads met daarbij (dat nog wel) ook nog noteren op een “normaal” notatiebiljet van de gespeelde zetten.

Maar in de toekomst kan – al zal er dan nog wel een hele discussie volgen over het gebruiken van elektronische apparatuur en de mogelijkheid tot het plegen van fraude – de elektronische methode het handmatig noteren gaan overnemen. De voordelen zijn overduidelijk: opnemen in een database van partijen zal veel gemakkelijker gaan, geen onduidelijk handschrift te ontcijferen en partijen achteraf invoeren, en voor de wat mindere speler, het “opzoeken” van de notatie is niet meer nodig.
Nee, gewoon de schijf/dam met de vinger aanklikken en eventueel het vervolgveld aangeven en de zet is opgeslagen. Ook in Dr. Checkers (Android-app) en Damwijs (Apple-app) zit al dezelfde mogelijkheid. De invoermethode in Toernooibase biedt ten opzichte van deze twee Apps nog twee voordelen: gelijktijdige opslag in database en mogelijkheid tot semi-live weergave (ter vervanging van de elektronische borden…..!?).

Hoe gaat de invoer via de I-Pad in Toernooibase precies?
Allereerst dient altijd een wedstrijdprogramma van een toernooi/ronde in Toernooibase ingevoerd te zijn (ook dat kan via de I-Pad). Voor de provinciaal beheerder, clubbeheerder of toernooibeheerder in Toernooibase zal dit al gesneden koek zijn. Vervolgens kan men via de normale procedure, die de doorgewinterde gebruikers van Toernooibase al kennen (inloggen, keuze partij invoeren/wijzigen, seizoenkeuze, provinciekeuze, selectie toernooi, ronde van het toernooi de desbetreffende wedstrijd selecteren waarvan men de partij wil invoeren. Vervolgens kiezen we de keuze: Oerterp-applet input. En dan wordt het tijd voor een plaatje van invoer via de I-pad:

Image

Hierboven een plaatje van de testomgeving van Toernooibase (tbv de wereldrecordpoging).
De partij is al even aan de gang, er zijn al wat zetten gespeeld, en er is net de schijf 37 aangeraakt. Door vervolgens of veld 32 of veld 31 met de vinger aan te raken, zal de zet in de applet worden gespeeld.

Nadat we dit hebben gedaan (de zet 37-32 aangegeven), klikken we (met de vinger) op de knop Save. Het volgende scherm verschijnt.

Image

We kunnen eventueel de gebruikte tijd invoeren, maar belangrijker is dat er éénmalig het vinkje Keep Game Open wordt aangevinkt. Vervolgens de knop Save Game en het volgende venstertje komt op:

Image

We dienen nog eenmaal op OK te klikken in de pop-up (de notatie is al opgeslagen op de server) en vervolgens komen we weer in de invoermodule terecht van het eerste plaatje.
Momenteel wordt er nog nagedacht over gebruiksvriendelijkheid (zodra 1 keer Keep Game Open is aangevinkt, bij volgende Save acties geen popups meer laten zien), maar deze manier van opslaan, gaat vrijwel even snel als pen oppakken, zet opschrijven en pen neerleggen…..

Uiteraard moet er voor de semi-live weergave in Toernooibase nog wat meer dingen geregeld worden door een provinciale beheerder, clubbeheerder of toernooibeheerder.
Dat is allemaal na te lezen in een workshop, die nu in Toernooibase staat.

Overigens is het nog geen uitgemaakte zaak of de display van de wereldrecordpoging van Georgiev (na toestemming van de FMJD voor gebruik van de I-Pad) via Toernooibase gaat plaatsvinden. De effecten van meerdere sessions (en veel views) op de Toernooibase-server zijn niet geheel duidelijk, zodat misschien voor de kloksimultaan uitgeweken gaat worden naar een stand-alone server.

Waar ik benieuwd naar ben: Zijn er al veel dammers met een I-Pad? En zouden ze deze invoermethode ook eens willen testen (mits er in clublokaal Wifi is of dat men een I-pad met 3G heeft)?

En wie geïnteresseerd is: Neem elke donderdagavond dan een kijkje in Toernooibase en klik dan op de link LIVEGAMES (linksboven in hoofdmenu). Momenteel wordt dan vanuit het clublokaal van DC Huizum tijdens de onderlinge competitie door mij getest met het live uitzenden van één partij om gebruikservaring op te doen. (Als ik een keertje afwezig ben, zal ik het wel even melden :D )

En wat vindt men ervan. Notatiebiljet vervangen door elektronische apparatuur? Is dat de toekomst? Zelf denk ik dat dit best wel snel kan gaan. Vanaf 2013/2014 Fischer-tempo en vanaf 2014/2015 noteren via I-Pads tijdens de Nationale Clubcompetitie?
Op 8 september 2012 is Piet Bouma met het initiatief begonnen. In de afgelopen 2 jaar is er veel ervaring mee opgedaan en is samen met Hendrik Veenstra de techniek verder verfijnd.
Komende zaterdag begint in Heerhugowaard een toernooi waar maar liefst bij 80 partijen digitaal genoteerd gaat worden. 160 personen krijgen dan te maken met digitale notatie, velen van hen zullen ook in de nationale competitie meedoen.
Deze partijen zijn (semi-)live te volgen. Voor de nationale competitie is dit minder van belang aangezien de meeste belangstellende zelf aan het dammen zijn, maar de partijen zijn wel direct 's avonds na te spelen en voor iedereen beschikbaar.
Digitaal noteren is eenvoudiger dan noteren op papier.

Het zou jammer zijn als de nationale competitie hierin achter gaat blijven, daarom aan de clubs die gevraagd zijn voor de pilot de oproep om mee te doen!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jul 09, 2014 19:43

De hierboven geshowde schermprinten zijn al heel oud. Inmiddels is ook de procedure flink vereenvoudigd en gebruiksvriendelijker (niet bij elke zet SAVE klikken, maar automatische opslag).
Een wat recentere handleiding, waarbij mensen met een account van Toernooibase, ook gewoon via een testtoernooi de semi-live eens kan uitproberen (het liefst niet tijdens Heerhugowaard Open):

http://toernooibase.kndb.nl/invoer/Testtoernooi.pdf

Ook deze handleiding is al weer wat gedateerd. Positie van Knoppen START LIVE, STOP LIVE (komt in beeld wanneer op START LIVE is geklikt) en RELOAD zijn rechts van het bord gekomen.

Image

Daarnaast is het in heel veel situaties nu ook mogelijk via het linker opvraagmenu bij toernooien (bij een geselecteerde ronde) in Toernooibase de optie Partij invoeren of Livegame-invoeren gekomen. En ook bij teamwedstrijden is het al mogelijk om livegames in te voeren.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jul 09, 2014 20:10

Vorige week had ik weer een partij van mij semi-live ingevoerd op deze manier. Wel koos ik er bewust voor om ook nog op de ouderwetse manier te noteren, omdat ik in het verleden erachter kwam dat mijn ritueel (zet uitvoeren, klok indrukken, zet opschrijven) zo zit ingeramd dat het tot concentratieverlies leidt als ik niet met de pen noteer. Het gevolg hiervan was wel dat ik af en toe vergat om de zet in te voeren en bij de volgende zet kon ik dan de zet even niet invoeren, omdat er nog een zet ontbrak :D Ook vergat ik op het laatst de uitslag in te voeren, maar dit was makkelijk te corrigeren via de uitslagentabel.

Inmiddels (in vergelijking met jaren geleden) is, zoals Piet Bouma terecht aangeeft, het systeem veel gebruiksvriendelijker geworden. Wel zou ik voor de Nationale Competitie de mogelijkheid om automatisch te slaan (en ook zetten eventueel) nadat je tikt op een schijf uitschakelen. Dus gewoon echt een if-je inbouwen met daarin de informatie dat automatisch slaan echt niet mogelijk is bij een wedstrijd in de NC. Het invoeren mag uiteraard niet als hulpmiddel dienen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jul 09, 2014 20:18

Michel Stempher wrote:Wel zou ik voor de Nationale Competitie de mogelijkheid om automatisch te slaan (en ook zetten eventueel) nadat je tikt op een schijf uitschakelen. Dus gewoon echt een if-je inbouwen met daarin de informatie dat automatisch slaan echt niet mogelijk is bij een wedstrijd in de NC. Het invoeren mag uiteraard niet als hulpmiddel dienen.
De autocapture functie is al uitgeschakeld in de semi-live mode. Dit betekent dat je zet voor zet ook een combinatie moet invoeren.
Je mag pas noteren (dit is ook het normale wedstrijdreglement) nadat de zet op het bord is uitgevoerd.

Artikel 11.4 Spel- en wedstrijdreglement:
11.4
Een speler noteert na een zet eerst het nummer van het veld van vertrek
en daarna het nummer van het veld van aankomst. Gebruikelijk, maar
niet verplicht, zijn daarbij de verbindingstekens ' ' (bij schuiven) en 'x' (bij
slaan).

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jul 09, 2014 21:25

Piet Bouma wrote:
Michel Stempher wrote:Wel zou ik voor de Nationale Competitie de mogelijkheid om automatisch te slaan (en ook zetten eventueel) nadat je tikt op een schijf uitschakelen. Dus gewoon echt een if-je inbouwen met daarin de informatie dat automatisch slaan echt niet mogelijk is bij een wedstrijd in de NC. Het invoeren mag uiteraard niet als hulpmiddel dienen.
De autocapture functie is al uitgeschakeld in de semi-live mode. Dit betekent dat je zet voor zet ook een combinatie moet invoeren.
Je mag pas noteren (dit is ook het normale wedstrijdreglement) nadat de zet op het bord is uitgevoerd.

11.4
niet verplicht, zijn daarbij de verbindingstekens ' ' (bij schuiven) en 'x' (bij
slaan).
Ik bedoel meer de volgende situatie:

1. 32-28 19-23. Als je dit invoert dan is het genoeg om op veld 28 te tikken. In principe zou je eigenlijk op zowel 28 als 19 moeten tikken.

Alex

Post by Alex » Wed Jul 09, 2014 23:23

Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote:

11.4
slaan).
Ik bedoel meer de volgende situatie:

1. 32-28 19-23. Als je dit invoert dan is het genoeg om op veld 28 te tikken. In principe zou je eigenlijk op zowel 28 als 19 moeten tikken.
Lijkt me dat zelfs onreglementaire zetten toegestaan moeten worden. In tijdnood kan wel eens naar een verkeerd veld gegaan worden met een dam en als dan losgelaten is en en de ander heeft ook al gezet, kan er niet meer worden teruggenomen. Idem als er te veel of te weinig schijven worden weggenomen.

Post Reply