NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Apr 15, 2009 22:33

Jaap van Galen wrote:
De Telegraaf, wo 15 apr 2009, 18:54

Alle partijen remise bij NK dammen

HUISSEN - De tiende ronde van de strijd om de nationale damtitel heeft woensdag louter remises opgeleverd
Persbericht NK-site, 15 april 2009 wrote: Mooie remises zijn ook mooi.
De schoonheid van het damspel is voor de kenners niet afhankelijk van het winstpercentage. In de tiende ronde van het Nederlands damkampioenschap eindigden alle partijen in remise en toch viel er veel te genieten.
Kenners?
Niet-kenners zullen er even aan moeten wennen, maar kunnen het navragen bij de kenners.
Volgens sommige kenners is met name ook het ideale en fraaie symmetrische beeld dat het oplevert op teletekst en in de uitslagenrubrieken een bevestiging dat schoonheid slechts verstoord wordt door overwinningen. Ander kenners beweren dat een dergelijk kennis-niveau nu eenmaal nauwelijks verdraagt dat er winnaars zijn, het is als in een goede discussie.
En gelukkig houden de persberichten ons niet-kenners op de hoogte.
Mijn lieve Kosmos, het wordt steeds erger met de verslaggeving...
Als de partijen dan zo de moeite waard waren, waarom dan niet beschrijven wat voor fraais er gebeurde in de partijen in plaats van de nadruk op de remiseuitslagen te leggen?
Mijn kenners-bloed gaat niet echt sneller stromen van dit NK.
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Apr 15, 2009 22:58

Maar beter dan zeuren over kenners, is het hebben over het NK.

Mijn voorspelling einduitslag:
1. Kees Thijssen (kom op Kees!)
2. Ron Heusdens (even dat minnetje wegwerken)
3. Roel Boomstra (hoop doet leven)

Vijf Euro inleg. Drie, twee en een punt voor nr. 1,2,3. Uiterlijk voor het begin van de vrijdag-ronde op het forum posten. Hopelijk is er een winnaar, anders zal er gedeeld moeten worden. Bij gelijke punten gaan wel diegenen die voor morgen, donderdag 12.00 hebben voorspeld, voor.

VibeMan

Post by VibeMan » Wed Apr 15, 2009 23:06

Jaap van Galen wrote:Maar beter dan zeuren over kenners, is het hebben over het NK.

Vijf Euro inleg. Drie, twee en een punt voor nr. 1,2,3. Uiterlijk voor het begin van de vrijdag-ronde op het forum posten. Hopelijk is er een winnaar, anders zal er gedeeld moeten worden. Bij gelijke punten gaan wel diegenen die voor morgen, donderdag 12.00 hebben voorspeld, voor.
Mijn voorspelling:

1. Boomstra (na ronde 2 al mijn favoriet!)
2. Derkx (hup WvM)
3. Thijssen (teveel remises)

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Apr 15, 2009 23:08

Jaap van Galen wrote:Maar beter dan zeuren over kenners, is het hebben over het NK.

Persoonlijk zet ik mijn geld op Ron Winkel! Image
De Telegraaf wrote:Ron Winkel, de vierde koploper, had het moeilijk tegen Alexander Baljakin.
Image

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Apr 15, 2009 23:44

Mijn voorspelling:

1. Alexander Baliakin
2. Kees Thijssen
3. Boudewijn Derkx

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 16, 2009 02:54

Kosmos wrote:

De Telegraaf wrote:Ron Winkel, de vierde koploper, had het moeilijk tegen Alexander Baljakin.
Image
Dat was een ANP bericht over Ron Winkel. Image

Alex

Post by Alex » Thu Apr 16, 2009 06:22

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:

Image
Dat was een ANP bericht over Ron Winkel. Image
Ken je nagaan hoe nauw vSTers met elkaar verbonden zijn...
Net als Frits v.d. Akker Image

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Thu Apr 16, 2009 08:38

Image

Nog een laatste opmerking bij de analyse van Guntis.

Hij bekritiseert de door zwart gespeelde zet 17-22 en zegt, dat het vermijden van bindingen in het centrum de voorkeur heeft. Hij geeft daartoe de variant 23-28 21-16 19-23 38-32 14-19x19. Al ruim dertig jaar probeer ik de goegemeente uit te leggen, wat sterke en zwakke punten voor de verdediging zijn. Veld 21 is een sterk punt van de verdediging. Veld 16 is dat niet. Wit speelt dus niet vrijwillig zijn schijf van het sterke punt 21 naar het zwakke punt 16. Na 17-22 dreigt zwart met 12-17x17 resp. 12-17x7. Ik meende dat niet te kunnen toelaten en heb mij dus naar het zwakke punt 16 laten dwingen.

Na 23-28 reageert wit natuurlijk met 38-32. Na 19-23 volgt dan 39-34 en het sterke ruiltje 14-19x20 zit er niet in. Daardoor doet wit weer mee aan de korte vleugel. Zwart kan laten slaan. Evenwel dan wordt de zwakte van zijn lange vleugel duidelijker. Ook kan wit dan 39-34 spelen. Het grote bezwaar van 23-28 is, dat na het plaatsen van de voorpost de ruil 12-17 minder een dreiging is. Immers schijf 28 wordt dan kwetsbaar. Na 23-28 ligt het voor de hand, dat wit onder geen enkele omstandigheid meer veld 21 afstaat.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 16, 2009 09:09

Telegraaf, 16 april 2009

Remise troef bij dammers

HUISSEN, donderdag

Alle belangrijke topduels eindigden in de tiende ronde van het nationaal damkampioenschap in Huissen in remise. De belangen zijn groot en niemand durft in deze fase van het toernooi nog onverantwoorde risico’s te nemen.

Zelfs een zogeheten plusremise kan in de slotfase van invloed zijn op de ranglijst. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe visie op de wedstrijdvoorwaarden. Meedoen betekent deze voorwaarden accepteren en geeft aanleiding tot beoordeling rond minimale verschillen, die de damwereld zullen beïnvloeden.

Jeroen van den Akker en Wim van der Kooij speelden vrijuit. Hun partij duurde het langst. De meeste andere partijen waren rond het vierde speeluur al in een puntendeling geëindigd. Oud-kampioen Hans Jansen kampt met gezondheidsproblemen en speelt onder zijn vermogen. De laatste plaats in het toernooi is voor hem een treurig slotakkoord van zijn 25-jarig jubileum.

Uitslagen NK dammen: Derkx – Heusdens 1-1, Winkel – Baljakin 1-1, Meijer – Boomstra 1-1, Thijssen – Meurs 1-1, Vissers – Luteijn 1-1. Stand aan kop: 1. Winkel, Derkx, Boomstra, Heusdens 12, 5. Baljakin, Meijer, Thijssen 11.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 16, 2009 09:14

De Gelderlander, donderdag 16 april 2009 | 08:41

Koplopers geven geen krimp op NK dammen

door Anton Janssen

HUISSEN - De tiende ronde van het Nederlandse Kampioenschap dammen in Huissen leverde gisteren geen winstpartijen op. Alle zeven duels werden onbeslist afgesloten. Jeroen van den Akker en Jochem Zweerink waren de enige spelers die daarmee wat opschoten. Beiden noteerden een plusremise.

De zeven remises in Huissen waren allesbehalve het gevolg van een gebrek aan strijdlust, maar de krachtsverschillen tussen de topdammers zijn klein en de remisemarges groot.

Arnhemmer Sven Winkel, Boudewijn Derkx, Roel Boomstra en Ron Heusdens consolideerden hun koppositie met een punt voorsprong op het achtervolgende trio Alexander Baljakin, Kees Thijssen en Hein Meijer.

Ondanks het ontbreken van winst viel er veel te genieten. Zo bleef ook bij uitvoerige analyses na afloop onduidelijk wie in de partij tussen Boomstra en Meijer de beste kansen had.

Alexander Baljakin wist achter het bord het voordeel op zijn Arnhemse stadgenoot Sven Winkel niet uit te bouwen. Thijssen raakte tegen Pim Meurs in het middenspel een schijf achterop. De compensatie in zijn stelling was toereikend voor een benauwde remise.

Uitslagen ronde 10 NK dammen in Huissen.

Hein Meijer-Roel Boomstra 1-1, Pim Meurs-Kees Thijssen 1-1, Jeroen van den Akker-Wim van der Kooij 1+ - 1-, Sven Winkel-Alexander Baljakin 1-1, Martijn Vissers-Frits Luteyn 1-1, Boudewijn Derkx-Ron Heusdens 1-1, Jochem Zweerink-Hans Jansen 1+ - 1-

Stand (met plusremises): 1. Winkel, Derkx, Boomstra 12, 4. Heusdens 12, 5. Baljakin 11, 6. Thijssen en Meijer 11, 8. Meurs 10, 9. Luteyn 10, 10. Van den Akker 8, 11. Vissers 8, 12. Zweerink 8, 13. Van der Kooij 8, 14. Jansen 7.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Apr 16, 2009 13:47

Bert Dollekamp als perschef lijkt me wel wat. Aantrekkelijk artikel van zijn hand:
Bert Dollekamp wrote:Roel Boomstra gaat voluit in zinderende finale
16 april 2009

Zeven dammers op een kluitje strijden de komende dagen om de 92ste nationale titel. Onder hen debutant Roel Boomstra uit Emmen, die nu al tien ronden van geen wijken weet en tegen grootmeester Hein Meijer een adembenemende winstpoging ondernam.
Huissen - Het hoogstaande duel eindigde na spannende verwikkelingen in remise, maar Meijer stak na afloop zijn bewondering niet onder stoelen of banken. “Een van de sterkste dammers waar ik ooit tegen gespeeld heb”, aldus de gelouterde grootmeester, die zich na een valse start op karakter had teruggeknokt in het toernooi en Boomstra confronteerde met een machtige centrumprop. Maar de jeugdige Emmenaar toonde de ware topsportmentaliteit, weigerde op safe te spelen en koos voor een lichtvoetige maar gewaagde omsingeling. Met kleine plaagstootjes werd het wite centrum voortdurend bestookt. De vergelijking met Mohammed Ali in zijn beste dagen drong zich op: ”Dance like a butterfly and sting like a bee”. Ook Meijer liet echter zijn beste spel zien en dwong Boomstra met enkele venijnige combinatieve dreigingen gas terug te nemen. Na een volgens bondscoach Rob Clerc en diens assistente computer Truus foutloos gespeeld middenspel kwamen de spelers remise overeen.

Statistisch is de kans van Boomstra op een sensationele landstitel inmiddels behoorlijk geslonken. Van zijn zes naaste belagers lijkt Alexander Baljakin nog de beste papieren te hebben. De Huissenaar van Wit-Russische makelijk kwam na zijn dramatische start geweldig terug, staat nog een punt achter maar heeft een relatief licht programma. Boomstra moet nog driemaal stevig aan de bak tegen achtereenvolgens Pim Meurs, Jeroen van den Akker en de verrassende mede-koploper Sven Winkel.
Het edele trio zal alle registers opentrekken. Roel Boomstra lust er wel pap van.

Arjen

Post by Arjen » Thu Apr 16, 2009 14:50

Image
Luteijn - Derkx

Luteijn miste een eenvoudige winst, d.m.v. 45.31-27!
Nu is het nog niet helemaal duidelijk wat de uitslag wordt...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 16, 2009 15:07

Baljakin landskampioen? Mede Dankzij het plusje van Heusdens. [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12398871715.png[/img]
Baljakin-Vissers na 51.22x2

Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja » Thu Apr 16, 2009 15:12

Hanco Elenbaas wrote:Baljakin landskampioen? Mede Dankzij het plusje van Heusdens. [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12398871715.png[/img]
Baljakin-Vissers na 51.22x2
Wat komt er dan na 30-35

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Thu Apr 16, 2009 15:15

Bonja wrote:Wat komt er dan na 30-35
28-22 en je kunt niet doorbreken vanwege een rondslag.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Post Reply