Suriname

Post Reply
Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Re: Suriname

Post by Guno Burleson » Tue Dec 28, 2010 00:46

Voor mij maakt het in zekere opzicht niet uit of Orie onderaan de ranglijst is geeindigd of dat hij een plaatsje in de top 5 had weten te veroveren. Het geleverde spel is het eerste waarnaar ik kijk. Ik ervan uit dat Orie bij zichzelf te rade gaat en moet weten of hij in speltechnisch opzicht ervaring heeft opgedaan , technisch / strategisch geweld heeft ondergaan , speltechnisch t hoofd heeft kunnen bieden , de weg voor deelname van andere Surinamers in 2011 heeft vrijgemaakt of belemmerd enz. Evaluatie na zo een zwaar toernooi is altijd zeer verstandig. Iedereen is nu nieuwsgierig naar de impact vn dit toernooi op Orie's spel in Suriname in 2011

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Dec 28, 2010 14:16

Guno,

Er is in Suriname veel belangstelling voor dammen, ook bij jonge mensen.
De resultaten van de Surinaamse topspelers in internationale toernooien blijven evenwel achter.
Volgens mij komt dat, omdat de 'open' toernooien die jullie organiseren, alleen open zijn voor Surinamers. Nou vooruit, spelers van Surinaamse komaf, dat kan nog net. In elk geval dient er een Surinaamse winnaar te zijn.

Gooi, bijvoorbeeld een keer in de twee jaar, de boel eens helemaal open en geef iedereen, waar ook ter wereld, de kans om zich in te schrijven. Er komt zeker een interessant groepje, ook al kunnen vliegtickets begrijpelijkerwijs niet worden vergoed. In Thailand Open, waar Andrew Tjon A Ong tegenwoordig toernooidirecteur van is, lukt het prima. Plak er een paar excursies of dagtochten aan vast en er komen zeker mensen.

Dammers worden sterker door (internationale) competitie op hoog niveau. Het Surinaamse damleven is op dit moment te veel naar binnen gericht.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Tue Dec 28, 2010 15:10

Hai Eric ,
Ik moet je natuurlijk in het gelijk stellen.
Allenen is het veel meer dan dat. Ik bedoel dat we 1 keer per jaar een groter toernooi kunnen organiseren met G.M.I 'S. het geld gaat dan geen probleem vormen , geloof me. En je mag weten dat het komt.
Maar dat is onvoldoende. Ik ( of de topdammers van Suriname ) heb bijvoorbeeld een jaar lang wedstrijden nodig tegen sterke G.M.I' 's - ongeveer zo'n 6 toernooien met G.M.I'S.
Daarna is analyse geboden. Dat is ideaal. Ik bekijk mogelijkheden om dat te realiseren. Want het inzicht in combinatie , forcing , strategie , tientallen zetten diep zien enz. kan er zijn maar als je geen echte krachtmeting hebt , heb je ook geen significante groei.
Wat mij tegen de borst stuit , is dat het niveau dat in me zit maar niet op het bord manifest wordt , vanwege het ontberen van dat soort krachtmetingen. Heleboel Surinaamse dammers willen alsmaar klassiek spel en zijn steeds op remise uit , ook tegen mij.
Tegen buitenlandse topdammers heb je dan een groot probleem. Ik heb altijd gedurfd gespeeld tegen buitenlandse topdammers. Men heeft me zelf bestempeld als agressief en brutaal in Telegraaf en Volkskrant jaren geleden. Want de (vaak gelijkwaardige )remises tegen Baljakin , Valneris , Tsjizow , Gantwarg en andere wereld- en semi- wereldkampioenen spraken enigzins voor zich.
Maar ik geef het niet op : Ik stel alles in het werk om in wedstrijdverband ( toernooi- en /of oefenwedstrijden ) gedurende een jaar tegen G.M.I'S uit te komen. Daarna zullen we het speltechnisch en statistisch resultaat beoordelen.
De komst van Wiersma naar Suriname ( eerste kwartaal van 2011 )moet mijns inziens in een ander licht geplaatst worden : Een positieve bijdrage in de zin van stimulans en propaganda.
Ik ga op de vergadering van de Surinaamse Dambond mijn " bijdrage " in deze moeten leveren.
Want zware wedstrijden , topnivo-analyses , lezingen , richtlijnen enz. zijn ontwikkelingsaspecten waarbij die ene idealer is dan de andere in de hedendaagse damsportontwikkeling van Suriname.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Dec 30, 2010 14:05

Jeugddammers op bezoek bij Sandriman

door Raymund Stuger

Uit: De Ware Tijd, 28/12/2010

Paramaribo - Zeven jeugdige dammers hebben een bezoek gebracht aan directeur John Sandriman van Onderwijs. De ontmoeting van gisteren vond plaats op initiatief van Hemradj Basdewsing, regiocoördinator van de Jongerenfederatie Wanica en commissaris binnen het bestuur van de Surinaamse Dambond.

De directeur zei het prettig te vinden een keer de sporters zelf te spreken in plaats van steeds bestuursleden aan zijn tafel te hebben. Hij hield de dammers voor dat het ministerie van Sport- en Jeugdzaken bezig is met een ‘plan voor talenten’, omdat talent niet verloren mag gaan.
Sandriman beloofde de delegatie dat indien de prestaties van dien aard zijn, hij er voor zal pleiten dat bepaalde zaken te realiseren ook al zijn ze niet opgenomen in de begroting. “De hoofdverantwoordelijke hiervoor is echter het ministerie, maar wij van onderwijs zullen de zaak volgen en helpen waar het kan.” Basdewsing zei dat de directeur deze week nog een begroting en jaarprogramma van de bond kan verwachten.

Image
dWT foto/ Annelies Verhelst
Directeur van Jeugdzaken John Sandriman temidden van de jeugddammers Arief Salarbaks (l), Deborah Egers, Jason Petrusie, Pawan Basdewsing, Charisma Chotkan, Jareo Leonar en Niaaz Salarbaks. Achter de directeur Hemradj Basdewsing, bestuurslid Surinaamse Dambond.-.

De initiator van de ontmoeting vond het belangrijk dat de jeugdige dammers de directeur ontmoetten. “Hij verzet samen met Rudi Azimullah al sinds 2007 veel werk voor de damsport, vooral bij de jeugd”, aldus Basdewsing over Sandriman.

Ook regelde hij dit bezoek omdat Sandriman, ondanks te zijn uitgenodigd, niet verscheen tijdens de huldiging van Pawan Basdewsing en Deborah Egers tot jeugdige dammers van het jaar. Behalve die twee waren ook de broers Niaaz en Arief Salarbaks, Jareo Lionar (U-16 kampioen), Charisma Chotkhan (clubkampioen) en Jason Petrusie (U-12 kampioen) aanwezig.
Pawan Basdewsing vindt het leuk dammer van het jaar te zijn. De achtjarige behoort tot de besten in de klasse tien jaar en jonger.

Egers, blij met deze eer, zegt het niet verwacht te hebben, maar gezien haar prestaties het gehele jaar door hoopte ze er wel op. “Ik eindigde meestal eerste of tweede, maar heb veel concurrentie in Kathleen Wielzen”, vertelt de 14-jarige.

Egers, die pas een jaar damt, hoopt volgend jaar mee te mogen doen aan internationale wedstrijden. Ze zou juli met Wielzen, Amerance Roosveld, Niaaz Salarbaks en Gaetano Nahar participeren in het Pan-Amerikaans kampioenschap voor junioren. Maar, een maand vóór de start werd het evenement afgelast.

De damster maakt zich geen zorgen over schoolprestaties. “Door te dammen is mijn concentratievermogen toegenomen en kan ik langer en beter studeren.”.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Dec 30, 2010 14:08

William Orie door de ogen van Nederland

GRONINGEN - Dammer William Orie heeft Suriname vertegenwoordigd op de Groningen Seaports Masters 2010. Hij eindigde zondag als tiende in een deelnemersveld van twaalf. Tijdens het invitatie damtoernooi, dat op 18 december van start ging, werd af en toe een blog bijgehouden. Siep Buurke schreef over de oud-damkampioen van Suriname.

“In Suriname is dammen zoals vele andere sporten een familiegebeuren. De familiebanden zijn sterk. Door de geschiedenis zijn er soms diverse familieleden ver uit elkaar geraakt. Ook van William wonen er familieleden in Nederland. Tante Lies woont in Hoogezand en neef Sieraadj woont in Groningen. Zij waren er dus ook bij op de openingsdag. De plaatsen waar zij vandaan komen liggen dichtbij Delfzijl (waar het toernooi plaatsvond, ... red.).

Image
William Orie
Vrouw Sunita kwam gisteren (23 december, ... red.). Zij was al een tijdje in Nederland bij familie in Rotterdam. Zij had ook de kinderen van William, Arvind en Sheranie, bij zich. Ook was speciaal voor William de bekende Nederlandse dammer Leo Aliar uit Arnhem overgekomen.

De hartelijkheid in Suriname is groot. Zodra er Nederlandse dammers in Suriname zijn worden ze daar altijd bijzonder gastrijk ontvangen. Het is bekend dat spelers als Ton Sijbrands en Harm Wiersma liever in Suriname zouden wonen. Veel topspelers hebben goede herinneringen aan het wereldkampioenschap dat in Suriname gehouden is. Iets van de warmte van Suriname heeft Orie uit Suriname meegenomen naar het koude Delfzijl.”

Profiel
Van de twaalf meesters en grootmeesters die deelnemen aan de Master-groep werd een presentatie gemaakt. Over William Orie werd het volgende geschreven:
“Topspeler in Suriname en tweevoudig oud-kampioen in 2008 en 2009. Econoom en docent aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname. Staffunctionaris op het directoraat Monetaire Zaken en Economische Aangelegenheden van de Centrale Bank van Suriname.
William Orie is nauw betrokken bij de ondersteuning van het dammen in zijn land. Zijn club Randjiet Boys heeft sterke jeugdspelers, waarvan Gaetano Nahar en Arief Salarbaks aan het WK-jeugd 2010 in Nederland meededen.

Voor het dammen in Suriname komen nieuwe perspectieven in beeld. Suriname heeft een lange damtraditie en er zullen meer internationale successen mogelijk moeten zijn. Daar is ‘stringent’ beleid voor nodig met een visie op de toekomst.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Dec 30, 2010 14:18

Jerry Sadiek wint Sardjoe Memorial

Paramaribo - Jerry Sadiek heeft de Soekhradj Sardjoe Memorial 2010 op zijn naam geschreven. Met dat sneldamtoernooi sloot damvereniging Combinatie ‘80 het jaar af.Sadiek eindigde ongeslagen op de eerste plaats met twaalf punten. Vader John werd runner-up met elf punten en jongere broer Tariq derde met negen punten. De top drie kreeg een trofee.

Aan het sneldamtoernooi deden veertien spelers mee. Ze bekampten elkaar in zeven ronden ‘Zwitsers’, waarbij het speeltempo tweemaal zeven minuten was.De leiding van Combinatie ‘80 besloot de naam van Soekhradj Sardjoe aan het toernooi te verbinden, omdat de overleden barbier van de Waaldijkstraat één van de pioniers was bij de oprichting van de club in het laatste kwartaal van 1980. De viering van het dertigjarig bestaan van Combinatie ‘80 werd aan het sneldamtoernooi gekoppeld.

Image
Foto / Combinatie '80
Prijswinnaars Sardjoe Memorial en interne clubcompetitie Combinatie '80: Jerry Sadiek, Dheeradjdutt Somai, John Sadiek, Tariq Sadiek, Sankar Gangaram Panday en Bidjaikoemar Toelsie.

Tijdens de afsluiting werd één minuut stilte in acht genomen voor de schoonzus van erevoorzitter Henny Tjong Tjin Joe. Voorzitter Bis Gangaram Panday blikte tevreden terug op het dertigjarig bestaan. Combinatie ‘80 bracht onder meer de dammer van de twintigste eeuw (John Sadiek) en de eerste Internationaal Grootmeester van Suriname (Eduard Autar) voort. Daarnaast werd de vereniging vijf jaar op rij inter-clubkampioen, terwijl John Sadiek ook individueel goed scoorde en verschillende nationale titels binnenhaalde. Dit jaar werd zijn zoon Jerry opendamkampioen van Suriname.

Eindrangschikking: 1. Jerry Sadiek 12 punten; 2. John Sadiek 11; 3. Tariq Sadiek 9 (weerstandspunten 61); 4. Dheerajdutt Somai 9 (60); 5. Vinod Lachmon 8 (54); 6. Reza Sadiek 8 (51); 7. Sanjay Beharie 8 (50); 8. Sankar Gangaram Panday 8 (46); 9. Bidjaikoemar Toelsie 7; 10. Pradeep Hardajal 6 (42); 11. Anand Ramnarain 6 (42); 12. Bis Gangaram Panday 4; 13. Dinesh Somai 2; 14. Surendra Badal-Chawdhari 0 punten.
Last edited by Rudi Azimullah on Thu Dec 30, 2010 14:49, edited 1 time in total.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Dec 30, 2010 14:28

Jaaroverzicht 2010 sport
Zwemmen, atletiek en badminton: hoop in bange dagen

Uit: De Ware Tijd, 29/12/2010

Image

.....Dammen: Gerson Bendt wint in 2010. Het kampioenschap is gehuld in een waas van omkoperij. Dammers verloren opvallend makkelijk, bleven weg en de verdenking is dat enkelen zijn omgekocht;....

composite

Post by composite » Sat Jan 01, 2011 22:39

Eric van Dusseldorp wrote:Guno,

De resultaten van de Surinaamse topspelers in internationale toernooien blijven evenwel achter.
Volgens mij komt dat, omdat de 'open' toernooien die jullie organiseren, alleen open zijn voor Surinamers. Nou vooruit, spelers van Surinaamse komaf, dat kan nog net. In elk geval dient er een Surinaamse winnaar te zijn.
En hoe zit het met bakra-dammers met een Surinaamse echtgenote?
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Jan 02, 2011 00:51

composite wrote:

Die kunnen beter naar Thailand Open gaan Hein. Zowel die bakra-dammers als hun Surinaamse echtgenotes komen daar het beste tot hun recht :wink:
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

composite

Post by composite » Sun Jan 02, 2011 15:13

Andrew Tjon A Ong wrote:
composite wrote:

Die kunnen beter naar Thailand Open gaan Hein. Zowel die bakra-dammers als hun Surinaamse echtgenotes komen daar het beste tot hun recht :wink:
Je hebt gelijk 8)
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Jan 06, 2011 14:04

Dambond start met voorronde persoonlijk landskampioenschap

door Terence Oosterwolde

Uit: De Ware Tijd, 04/01/2011

Paramaribo - Het nieuwe jaar is amper vijf dagen oud wanneer de Surinaamse Dambond morgen als één van de eerste sportorganisaties aan de slag gaat. Op stapel wordt gezet het Persoonlijk Landskampioenschap 2011.

Secretaris Aanand Ramdjielal zegt dat het toernooi – afgezien van enkele ingebouwde rustdagen – in één hit wordt afgewerkt. “We hebben een vol programma en zitten met het Pan-Amerikaans kampioenschap, dat waarschijnlijk in maart plaatsvindt”, zo verklaart hij de ‘haast’. De kampioen en semikampioen worden naar het regionaal toernooi gestuurd.

Image
dWT foto / Annelies Verhelst
Damkampioen Gerson Bendt (r) doet een zet in de partij tegen sneldamkampioen Guno Burleson (l). De twee zijn vrijgesteld van deelname aan de voorronde, die morgen begint.-.

De voorronde vangt morgenavond zeven uur aan. Vorig jaar speelden 42 dammers in die fase. Ramdjielal denkt min of meer hetzelfde aantal te krijgen deze keer. “We hebben informatie uit het veld dat wij veertig tot vijftig dammers kunnen verwachten.”

Spelers kunnen zich tot en met morgenavond half zeven opgeven. De enige restricties zijn dat de dammers aangesloten moeten zijn bij een lidvereniging van de bond en in het bezit moeten zijn van de Surinaamse nationaliteit.

Gerson Bendt, Rinaldo Kemnaad, John Sadiek en Dheeradjdutt Somai, de top vier van vorig jaar, doen pas in de finaleronde mee. Guno Burleson, William Orie, Jerry Sadiek en John Schmeltz, die de vierde tot en met de achtste plaats bezetten, worden vanaf de halve finale ingeschoven. “In de voorronde moeten de kalibers niet direct meedoen, anders krijg je niveauverlaging. Nu krijg je de echte clash pas in de finale”, stelt de secretaris.

Ramdjilal hoopt dat er hoog gescoord wordt met het eerste toernooi van 2011. “Zodat wij gelijk op het juiste spoor zijn en het damgebeuren op een hoger niveau kunnen brengen.” Het streven van het bestuur, dat op 10 november aan het roer kwam, is volgens hem erop gericht het dammen te promoten. “Maar je bent dan afhankelijk van de middelen. Wij gaan ons daarom agressief werpen op de sponsoring.”

De voorronde van het persoonlijk landskampioenschap wordt uit eigen zak gefinancierd. “We hebben wat middelen in kas en de lidverenigingen betalen contributie. We hopen daarmee de kosten te dekken. Wij willen een bijzonder toernooi op niveau, maar als je de middelen niet hebt, moet je roeien met de riemen die je hebt.”

In de toekomst komt daarin mogelijk verandering. Geprobeerd zal worden het bedrijfsleven zo ver te krijgen toernooien te adopteren. Hun naam kan dan aan een evenement gelinkt worden.
Ook naar de overheid wordt gekeken. Een deel van het bestuur bracht daarom op 29 december een kennismakingsbezoek aan minister Paul Abena van Sport- en Jeugdzaken. De bewindsman deed daarbij de belofte de opening morgen te verrichten en alle speeldagen aanwezig te zullen zijn.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Jan 08, 2011 01:05

Minder dammers in voorronde

door Raymund Stuger

Uit: De Ware Tijd, 07/01/2011

Paramaribo - De voorronde van het Persoonlijk Landskampioenschap Dammen 2011 kent minder deelnemers dan vorig jaar. Waar er in 2010 nog 42 dammers meededen, is het aantal dit jaar 34. “Ik denk dat de terugval komt door het feit dat we de zaak niet goed hebben gepromoot”, geeft secretaris Aanand Ramdjielal van de Surinaamse Dambond aan.

Ramdjielal: “Het bestuur zit er pas en we komen net uit de feestperiode, dus schoten we op gegeven moment tijd te kort.” Hij denkt dat ook het feit dat de dammers lid moeten zijn van een SDB-vereniging remmend gewerkt heeft.Een opvallende afwezige is Sharief Rojan, die vorig jaar als twaalfde eindigde. “Huiselijke omstandigheden”, verklaart de dammer van De Straal zijn afwezigheid. “Maar ik ben wel van plan in de andere toernooien mee te doen.”

Ramdjielal zegt dat het bestuur dammen uit de onbekendheid wil helpen. “We zijn dit jaar van plan landelijk bekendheid te geven aan de sport.” De secretaris wil bij de jeugd starten door op lagere- en muloscholen projecten en trainingen te draaien en schooltoernooien te organiseren. “Wij starten binnenkort op Livorno en willen in maart-april de jeugdkampioenschappen houden.”

Uitslagen eerste ronde: Lesley Nicol-Derryl Bohr 1-1; Robur Levens-Rudi Benschop 2-0; Krish Ori-Arief Salarbaks 2-0; Chanderbhan Bansi-Sanjay Beharie 1-1; Don Carlos Elliot-Jimmy Tay 2-0; Hugo Kemp-Robby Wijntuin 2-0; Carlos Adaba-Romeo Rathling 1-1; Harrypersad Laldjietsingh-Felix Spier 2-0; Moentazali Nazir-Gaetano Nahar 2-0; Anand Ramnarain-Marcel Oostburg 1-1; Waldi Anches-Cliff Karijodrono 1-1; Ricardo Palisie-Romeo Maatsen 1-1; Sewpal Nannan-Franklin Alken 1-1; Harley Overman-Just Lont 2-0; Rudi Mohanlall-Stanley Moetoer 1-1; Ramon Norden-Ruben Guiamo 2-0; Johannes Alfaisi-Mahinderpersad Jaggoe 2-0.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Jan 08, 2011 01:10

De uitslagen, stand en programma zijn te volgen op:

http://suridam.comli.com
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 09, 2011 12:35

Dagblad Suriname, 7 januari 2011

Image

Minister Paul Abena verricht de openingszet op het bord van Arief Salarbaks. Het Persoonlijk Landskampioenschap (PL) dammen 2011 is woensdagavond begonnen in de Congreshal. Het betreft hier de voorronde van dit toernooi (foto: Regillio Derby)

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Mon Jan 10, 2011 17:39

Derryl Bohr neemt leiding

Uit: De Ware tijd, 10/01/2011

Paramaribo - Na drie speelronden in de voorronde van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2011 leidt Derryl Bohr. Hij heeft net als Sanjay Beharie en Stanley Moetoer twee keer kunnen winnen en eenmaal remise gespeeld, maar heeft één weerstandspunt meer. Bohr wist in de derde speelronde Don Carlos Elliot te verslaan. Elliot was tot dat moment de enige dammer die nog niet verloren had. Door het verlies zakte Elliot van de eerste naar de vijftiende plaats. In de vierde ronde van vandaag zit Bohr tegenover Mahinderpersad Jaggoe, terwijl Beharie en Moetoer de degens kruisen. Elliot neemt het op tegen Moentazali Nazir.

Uitslagen: Bohr-Elliot 2-0; Sewpal Nannan-Felix Spier 1-1; Ruben Guiamo-Franklin Alken 1-1; Carlos Adaba-Ricardo Palisie 2-0; Lesley Nicol-Rudi Benschop 2-0; Marcel Oostburg-Romeo Maatsen 2-0; Gaetano Nahar-Anand Ramnarain 2-0; Chanderbhan Bansi-Just Lont 2-0; Jaggoe-Krish Ori 2-0; Rudi Mohanlall-Romeo Rathling 2-0; Harrypersad Laldjietsing-Ramon Norden 1-1; Stanley Moetoer-Cliff Karijodrono 2-0; Sanjay Beharie-Waldi Anches 2-0; Johannes Alfaisi-Hugo Kemp 1-1; Robur Levens-Nazir 1-1; Harley Overman-Arief Salarbaks 1-1; Robby Wijntuin-Jimmy Tay 2-0.-.

Post Reply