Panamerikaans damnieuws

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Apr 03, 2011 16:18

frank teer wrote:Fred beschrijft het weer heel mooi, zoals we van hem gewend zijn !
Dank voor jouw heldere uiteenzetting Frank.
Fred heeft het inderdaad heel mooi beschreven, maar toch vind ik zijn oordeel een beetje te hard. Ik praat het niet goed, maar in veel landen is het de normaalste zaak van de wereld om vooraf afspraken te maken over de uitslagen van de wedstrijden. Daar wordt helemaal geen kwaad in gezien. Een mentaliteitsverandering zou wat dat betreft goed streven zijn. Ik ben over het algemeen geen voorstander van het bestraffen van spelers die zich hebben bezondigd aan het vooraf maken van afspraken over de uitslag van de wedstrijd.
frank teer wrote: Inderdaad is het strafbaar met resultaat 0-0 om remise af te spreken voor de 40-e zet, maar wat is er te zeggen over een afspraak tussen twee personen om straks remise overeen te komen na 40 zetten? formeel gezien is het natuurlijk iets anders maar praktisch gezien natuurlijk hetzelfde.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
frank teer wrote: Daar waar de sportieve belangen van een andere speler echter in het geding zijn bij het maken van een dergelijke afspraak zou toch de afspraak als onsportief kunnen worden betiteld en mogelijk vallen onder de bepalingen in de ethische paragraaf van de FMJD.
Er moet maar eens iemand een protest bij de Ethische commissie indienen. Met de duidelijke verklaring van Guno zou die persoon wellicht een zaak hebben voor de ethische commissie als tenminste Allan Silva de lezing zou bevestigen.
Ik zou het niet toejuichen om een protest in te dienen, en bovendien verwacht ik niet dat Silva de lezing zal bevestigen. Wel ben ik erg benieuwd naar Silva's verklaring van het verhaal.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Sun Apr 03, 2011 19:16

Met veel aandacht heb ik de discussie gevolgd. Tijd om zelf te reageren.
Aangezien het morele zaken betreft is het natuulijk allemaal per persoon verschillend.

Remiseoorzaken
Ik maak onderscheid tussen verschillende 'remiseoorzaken'.
De oorzaak van de remise:
1) Beide partijen hebben geen concreet voordeel en zien er geen heil meer in om door te spelen.
2) Conform de regels is er remise overeengekomen (3x zelfde stand met zelfde speler aan zet, x zetten gedaan in y om z, 25 zetten zonder schijvenvermindering etc.)
3) Beide partijen hebben van tevoren afgesproken om remise te spelen.
a) Beide partijen hebben in sportief opzicht voordeel aan de remise.
b) Één van de twee spelers heeft in sportief opzicht voordeel aan de remise.
b1) Vriendjespolitiek: een der spelers gunt de andere speler een punt.
b2) Fraude/omkoperij: een der spelers krijgt een vergoeding (op welke manier dan ook) voor het 'weggeven' van één (soms twee) punten.

De '40-zettenregel' heeft louter invloed op de oorzaak 1.
Voor mensen die geen afspraak hebben gemaakt zal het langer duren voordat ze er geen heil meer in zien.
Overigens is dit niet altijd zo: men kan ook tijdens de partij besluiten om tot de 40e zet te noteren, alvorens remise te geven.

Volgens de regels (zonder de 40-zettenregel) zijn remiseoorzaak 1 en 2 legaal.
Met de 40-zettenregel moet er de nuancering aangebracht worden dat men niet vóór de 40e zet remise mag zijn overeengekomen (in welke vorm dan ook). (Remise-oorzaak 1n)
Remise-oorzaken 3a, 3b1 en 3b2 zijn illegaal.

Morele kwestie
Dan nu de morele kwestie omtrent oorzaak 3 (en 1n): Mag je vóór de 40e zet óf de partij remise overeenkomen?
Oorzaak 1n: Ja, zou geen probleem mogen zijn. Het is immers een afstamming van remiseoorzaak 1.
Oorzaak 3a: Als beide spelers er sportief voordeel van hebben zou er geen reden mogen zijn voor het niet remise overeenkomen. Dammen is een sport waarin twee spelers elkaar bestrijden. Als beide spelers het (in sportief opzicht) eens zijn met de uitslag, waarom dan in vredesnaam doorspelen?
In de sport moet je doen wat voor jezelf (of je team) het beste is. Als dat voor jou hetzelfde is als je tegenstander, dan is het lekker makkelijk...

Oorzaak 3b (1 en 2): Nee, een afspraak waarbij één van de twee partijen in sportief opzicht voordeel heeft aan de remise lijkt me niet de bedoeling. Of de oorzaak nou vriendjespolitiek is of fraude/omkoping: de sportmentaliteit (in de zin van 'zo goed mogelijk presteren') is afwezig.

Overzicht
Oorzaaknummer (ok volgens regels, moreel ok)
1 (ja, ja)
1n (nee, ja)
2 (ja, ja)
3a (nee, ja)
3b1 (nee, nee)
3b2 (nee, nee)

Controle
Grote probleem van dit alles is de controleerbaarheid.
Hoe kun je controleren of er sprake is van omkoping/fraude? Nauwelijks.
Loopt een topspeler in de haarlemmer? Zeer raar. Natuurlijk weten we allemaal dat het dan omkoping/fraude betreft,
maar hard maken is zo goed als onmogelijk. De verdediging 'ik zag het even niet' valt juridisch weinig tegen de toen.

Wat betreft de flauwheid van de 40-zettenregel in verband met remiseoorzaak 1n: zoiets moet je overleggen met je tegenstander.
Niet eerst het briefje inleveren bij de arbiter en dan de laatste zetten er nog snel bij willen schrijven.
Überhaupt niet eerst remise overeenkomen (klok stilzetten, hand geven) en dan de resterende zetten bijschrijven.
Nee, gewoon eerst in overleg schrijven (en zetten) en dan remise overeenkomen. Valt weinig tegen te doen.

Dan de redenering 'als een ander (persoon C) er nadeel van heeft'. Dit zou totaal los moeten staan van de legale remise tussen persoon A en B.
Pas als oorzaak 3b1 of 3b2 voor nadeel voor een ander zorgt, mag die ander mopperen.
Het verschil tussen 3b1 of 3b2 en 3a is soms wel duidelijk (of obvious), maar valt niet hard te maken.

Kortom: je kunt er niks aan doen.

Geval Burleson - Silva
Dan bij het punt waar het om draait. Van tevoren is er (als de lezing van Burleson klopt) afgesproken om remise te spelen.
Dit valt onder remiseoorzaak 3a. Deze is, wat mij betreft, moreel rechtvaardig alleen niet conform de regels.

Wat er gebeurd is (volgens Burleson) is natuurlijk harstikke vervelend. Silva heeft (nogmaals, als het klopt) een gemene truc gebruikt.
Omdat het een morele afspraak betreft die niet ondersteund wordt door de regels en ook nog eens niet vastgelegd is op papier, tape of wat dan ook heeft het totaal geen zin om, als Burleson of Surinaamse Bond zijnde, in protest te gaan. Sterker nog: men had het beter uit de publiciteit kunnen houden. Beide spelers zijn, conform de regels, immers fout.

De verdeding van Silva kan heel simpel zijn. Hij hoeft alleen maar 'Nee, we hadden geen afspraak' te zeggen en hij is klaar.
Sterker nog: dan is het Burleson die zijn eigen graf gegraven heeft. Hij heeft immers bekend niet conform de regels gehandeld te hebben (strafbaar?), terwijl Silva dit niet heeft gedaan (niet strafbaar).

Veel praktischer was geweest om het geheel buiten de officiele wegen uit te spreken. Als dat dan niet gelukt was, dan is het voor Burleson een wijze les geweest en weet hij voor de rest van zijn leven wat hij aan Silva heeft. (overbodig om te zeggen dat ik weer uitga van Burleson's vizie). Pijnlijk, maar dat is het risico van remiseafspraken vooraf. Wat dat betreft heeft Fred inderdaad een heldere uitspraak gedaan.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Apr 03, 2011 20:14

Resumerend, voor alle duidelijkheid, kort en krachtig:
Remise overeen komen voor de 40e zet is een overtreding. Duidelijk.
Maar het overeen komen om bij de 40e zet remise overeen te komen is GEEN overtreding. Dat is slechts een voornemen.
Voornemens zijn (gelukkig nog) niet strafbaar in het dam reglement.
Aangevuld met het open deurtje: "Ethisch laakbare afspraken zijn fout" en indien bewezen mogelijk strafbaar.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Apr 03, 2011 20:34

Bij invitatietoenooien (en mogelijk ook titeltoernooien) afschaffen die veertig zetten regel en vervangen door

2) Conform de regels is er remise overeengekomen (3x zelfde stand met zelfde speler aan zet, x zetten gedaan in y om z, 25 zetten zonder schijvenvermindering etc.).

Iets om in het Tavira Masters toe te passen Theo? De 'Tavira-rules'!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

AnDa

Post by AnDa » Sun Apr 03, 2011 21:29

Leuke post van Guno! Daar moest natuurlijk wel de nodige reactie op komen.

Laat ik me buiten de algemene discussie over remise-afspraken houden en me beperken tot de case Burleson - Silva.
Ik was er niet bij, weet dus niet wat er precies gebeurd is, ken ook beide spelers niet. Ik baseer me dus maar op algemene info die ik heb.
Over Silva weet ik weinig: volgens mij was hij deelnemer aan het eerste Groningen Seaports Masters en vorig jaar speelde hij in de Divisie Young Masters (of zoiets) mee. Ik heb nergens een wanklank over hem gehoord.
Over Burleson in het bijzonder en dammen in Suriname in het algemeen is meer te vinden hier op het Forum. Andrew zal zich het Srefidensi toernooi van 2009 nog wel herinneren. :(
Ook over de partij Burleson - Tjon a Ong is veel geschreven. Voor de rest wat teksten die ik hier op de site ben tegengekomen (als je houdt van lekkere sappige verhalen: van de 27 pagina's in het topic 'Suriname' gaan er een aanzienlijk deel zoals hieronder in het kort weergegeven). :D

1) Guno Burleson: ‘We hebben een sterke case tegen de Surinaamse Dambond’
Er is momenteel een rechtszaak in voorbereiding tegen de Surinaamse Dambond. Enkele dammers, onder wie ook IM Guno Burleson en Gerson Bendt, vinden dat de laatste verkiezingen van de Surinaamse Dambond tegen de statuten in zijn gehouden.

2) Maar de rechtszaak die hij aangespannen heeft tegen de dambond staat nog steeds overeind. ‘Zelfs als ik mee zou doen, was ik doorgegaan met mijn protest’, zegt Burleson.

3) ‘Bestuur dambond laat zich niet chanteren’

4) Paramaribo - Het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2009 kan een onsmakelijke wending krijgen. Guno Burleson beweert namelijk dat Rinaldo Kemnaad hem een hak heeft gezet toen de twee elkaar vrijdag in de zesde ronde troffen. Burleson zegt een remiseovereenkomst met de tegenstander gesloten te hebben, die daarna toch op winst gespeeld hebben. Kemnaad won uiteindelijk en steeg naar de eerste plaats. In een verzoekschrift aan de wedstrijdleiding vraagt Burleson de winst van zijn rivaal om te zetten in een remise. Voorzitter Rudi Azimullah zegt dat de wedstrijdleiding onder leiding van René Kaiman de zaak in onderzoek heeft. Geprobeerd zou worden om gisteren vóór aanvang van de zevende ronde een besluit te nemen. Rinaldo Kemnaad wordt van valsspel beschuldigd door Guno Burleson.-.

5) ...het blijft een schandalige toestand. Suriname wederom in een kwaad - zwart daglicht .

6) Conclusie Rudie Azimullah VOORZITTER van de Surinaamse Dambond speelt een zeer SMERIG SCHANDALIG SPELLETJE - Deze man is dus corrupt bezig.

7) Er weer een groot toernooi in Suriname gespeeld. Zoals gebruikelijk is er natuurlijk is er weer een nare nasleep te betreuren.

8 ) Paramaribo - Guno Burleson praat van een ‘maffiadamwereld’, William Orie houdt het op ‘damprostitutie’. Het kampioenschap van Gerson Bendt wordt overschaduwd door het nieuws dat dammers massaal partijen hebben weggegeven. Burleson gaat zo ver door te stellen dat tien van de veertien finalisten zich schuldig hebben gemaakt aan het ‘geven’ en ‘krijgen’ van partijen.
Dambond onderzoekt weggeefpartijen
Rapport damfraude af. Paramaribo - De commissie-Levens heeft het rapport over de damfraude tijdens het Persoonlijk Landskampioenschap dammen afgerond en aan het bestuur van het bondsbestuur aangeboden.
Paramaribo - Harley Overman hangt een straf boven het hoofd, omdat hij volgens een onderzoeksrapport heeft toegegeven tijdens het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2010 partijen te hebben weggegeven aan Guno Burleson en Rinaldo Kemnaad.

9) Direct na deze jeugdactiviteit vond het 4de sneldamtoernooi plaats. Guno Burleson won dit toernooi en werd overall kampioen. Dat heet Surinaams sneldamkampioen 2010. Voor zover ik mij herinneren kan heb ik geen enkele partij verloren in deze 4 toernooien. Het derde toernooi won ik met een 100 % score. Heel jammer voor mij is dat er niets in de kranten De Ware Tijd en Times heeft gestaan over dit succes van zaterdag 4 decemeber. Ik vernam dat ex-voorzitter Azimullah te kwader trouw heeft gehandeld en alleen de jeugdactiviteit heeft laten publiceren. Ik ga het nieuwe bestuur schriftelijk vragen om Azimullah te bedanken als de publiciteitsman in deze overgangsfase van het bestuur. De laatste klap van een bar slechte bestuursperiode onder Azimullah ? Op de alv van 20 dec a.s zal het huidige bestuur op deze grove fout worden gewezen.

Interessant natuurlijk stukjes 4 (was dus niet voor het eerst voor Guno) en 8, waarbij dus zo ongeveer iedereen betrokken zou zijn.
Ik heb geen antwoord wat er gespeeld heeft bij de partij Burleson - Silva. Maar na het lezen van bovenstaande, neig ik ernaar een bepaalde mening toegedaan te zijn... 8)

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Mon Apr 04, 2011 20:48

Het is interessant om de reacties over " Burleson- Slva " te lezen. Vooral de reacties over reglementen en wat daarmee samenhangt.
Maar de laatste zin in het relaas van een zekere Anda vind ik toch bedenkelijk.
Anda is blijkbaar een Nederlander van Surinaamse komaf en houdt waarschijnlijk alle Surinaamse activiteiten en onsmakelijk ontwikkelingen goed in de gaten. Maar dat moet wel kunnen. Hopelijk wil hij met zijn laatste zin niet zeggen dat er zoveel aan de hand is met het Surinaamse dambondsbestuur , spelers , Burleson enz. dat je het geval van Burleson-Silva niet afzonderlijk hoeft te bekijken. Al zou hetzelfde geval zich al hebben voorgedaan in " Burleson-Kemnaad " . Ik laat het hierbij. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat de tijd allerlei verborgen zaken , gerechtigdheid , waarheid , ware damkwaliteiten enz ,- zij het in een andere jasje - zal openbaren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 06, 2011 16:10

Toen zelfs in het respectabele dagblad 'De Ware Tijd' verhaaltjes verschenen over "de lage streek" van Allan Silva heb ik Lélio Marcos gevraagd wat daar van klopte. Lélio heeft het onderzocht en volgens hem was er sprake van één groot misverstand. Lélio schreef dat Guno geen Portugees spreekt en Allan Silva niets dan Portugees. Allan Silva heeft nooit begrepen dat Guno Burleson hem tot een onreglementaire afspraak probeerde te verleiden. Als Silva wél begrepen had waar Guno het over had, zou hij het resoluut hebben afgewezen, in de wetenschap dat wat Guno van plan was niet toegestaan wordt door de Braziliaanse Damfederatie. Los hiervan is duidelijk dat toen Guno erachter kwam dat zijn plannetje, remise met Silva overeenkomen na 40 zetten, mislukt was, Guno nog lang niet verloren stond. Pas tussen de 46ste en 64ste zet begon Guno de beslissende fouten te maken, die door Allan Silva zijn afgestraft en die hebben geleid tot de uiteindelijk beslissend blijkende nederlaag van de Surinaamse hoop in bange dagen. Lélio Marcos voegde er nog aan toe dat dit incident Guno zal leren dat hij niet bang moet zijn voor wie dan ook, en zich daarom beter nooit meer met dit soort "afspraken" kan inlaten. Guno's overwinning op Alexander Mogilyansky onderstreepte volgens Lélio dat Guno de angst in zichzelf moet zien te overwinnen. :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TG81DZ4t3bE[/youtube]

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Apr 07, 2011 00:48

Terugtrekking Mogiljanski maakt WK-route alsnog vrij voor Burleson

door Stan Herewood
Sportscope: 06/04/2011

Damkampioen Guno Burleson en semikampioen Rinaldo Kemnaad hebben de boot gemist. Tijdens het Pan-Amerikaans damkampioenschap op Curaçao is Burleson op de derde plaats geëindigd achter de Braziliaan Alan Silva en de tot Amerikaan genaturaliseerde Rus Alexander Mogiljanski. Kemnaad strandde op de zevende plaats. Beide Surinamers hadden ingeschat hoger te eindigen.

Vooraf was bekend dat de kampioen en semikampioen van het zestiende Pan-Amerikaans damkampioenschap mee zouden mogen doen aan het wereldkampioenschap dammen. Het wereldtoernooi vindt volgende maand plaats in Amsterdam, Nederland. Met hun derde en zevende plaats is de droom om op het mondiaal toernooi aanwezig te zijn in rook opgegaan.
Toch is Burleson mogelijk aanwezig in Amsterdam. Er bestaat namelijk een kleine kans dat de 69-jarige Mogiljanski zich terugtrekt, waardoor Burleson zijn plaats inneemt op het WK. “Het is een voornemen waarover de werelddammer nog met zijn gezin moet overleggen”, beweert voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond, die het Pan-Amerikaans damkampioenschap op Curaçao bijwoonde.

Image
Foto / Fedakor
Rinaldo Kemnaad (tweede vanuit rechts) kreeg naast een deelnemersmedaille een certificaat en een ingelijste foto.-.

Suriname houdt er ernstig rekening mee dat Mogiljanski zich terugtrekt, waardoor de weg voor Burleson naar het WK toch wordt vrijgemaakt. Met de nieuwe voorzitter van de Pan-Amerikaanse Damfederatie, Clifton Agata, heeft Levens afgesproken dat indien Mogiljanski niet meedoet, hij dit zo spoedig mogelijk laat weten, zodat de nodige voorbereidingen getroffen kunnen worden om Burleson af te vaardigen. “Maar wij kunnen geen deadline stellen aan de dammer, omdat hij terloops tijdens een speech de mededeling heeft gedaan en daaruit mogen geen speculaties voortvloeien.”

Image
Foto / Fedakor
Guno Burleson (m) neemt zijn trofee in ontvangst.-.

Burleson kan leven met de tegenvaller het WK te missen, maar geeft toe dat hij teleurgesteld is. Aan de andere kant vindt hij dat, indien hij zich had geplaatst voor het WK in mei, hij amper zes weken de tijd had zich daarop voor te bereiden. Hij vindt het lastig onder die omstandigheden mee te doen aan het WK. “Het zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor mijn prestaties in zo'n select gezelschap. Er moet een andere wedstrijdkalender komen.”
Levens is het helemaal eens met de topdammer. “Wij konden er echter niet veel aan doen. Door een toevallige samenloop van omstandigheden vielen ons kampioenschap en de strijd om de Pan-Am-titel samen.” Dat schrijft hij toe aan verschuiving van het Pan-Am-toernooi. “Het zou aanvankelijk in andere landen worden georganiseerd, maar na terugtrekking van die landen is de huidige, ongemakkelijke situatie ontstaan.”

Mentale moeheid
Burleson beschrijft het Pan-Am-toernooi als “sterk bezet en zwaar”, waarbij het, met uitzondering van een vijftal dammers, niet makkelijk was door te breken. Voor hem was het extra zwaar door het groot aantal wedstrijden dat hij in Suriname had gespeeld.
In de halve finale en finale van het Persoonlijk Landskampioenschap speelde hij twintig wedstrijden. “Met nog eens zeventien tijdens het Pan-Am kampioenschap heb ik in totaal 37 wedstrijden gespeeld binnen acht weken. Ik denk dat ik de enige dammer ben op aarde die in deze periode zoveel wedstrijden heeft gespeeld.”
De hoge frequentie bracht volgens de Surinaamse kampioen mentale moeheid met zich mee. “Deze situatie is af ten toe van invloed geweest op mijn prestaties. Ik kon dat merken aan partijen waarbij ik gewonnen stond, maar toch het werk niet kon afmaken. Dat heeft mij ook de das omgedaan.”
De overwinning van Burleson op de ervaren en succesvolle Internationaal Grootmeester Mogiljanski – het enige verlies van de Amerikaan – heeft de aandacht getrokken. Burleson vindt dat zijn tegenstander te ver is gegaan met zijn stelling, terwijl hij remise had moeten overeenkomen. “Ik heb zijn vasthoudendheid afgestraft.”
Na twee dagen besprak Burleson de partij met Mogiljanski, die zei dat hij zich had verkeken op een stelling. “Te oordelen naar zijn lichaamstaal denk ik dat hij in de eindfase van de partij onder een bepaalde druk kwam te staan.”
De lessen die Burleson heeft geleerd uit het Pan-Am-toernooi zijn de mentale roofbouw door het spelen van een ongekend hoog aantal partijen in korte periode en de mislukte afspraak met de latere kampioen Silva in de vierde ronde.
Volgens Levens waren Burleson en Silva overeengekomen dat als er na tien zetten geen combinatie voor een van beiden was, zij de veertig zetten zouden uitspelen en dan remise zouden overeenkomen. Echter weigerde Silva na de veertigste zet, omdat hij er iets beter voor stond. Burleson verloor de partij. Levens zegt van de afspraak pas achteraf kennis gedragen te hebben. Ondanks alles is de voorzitter over de inzet van Burleson en Kemnaad “dik tevreden”.

Bestuur
In de wandelgangen heeft Levens met collega-voorzitters gesproken. Enkelen van hen willen naar het voorbeeld van Suriname een topdammer als Harm Wiersma binnenhalen voor jeugdsessies.
Verder is besproken dat de afgelopen jaren alleen Suriname, Brazilië en Curaçao interland-toernooien hebben georganiseerd en een enkele keer Grenada. Op de overige Pan-Am-landen is een beroep gedaan om ook de organisatie van jeugd- en seniorentoernooien op zich te nemen. Het streven is om meer dan de beschikbare twee plaatsen voor Pan-Am-vertegenwoordigers in het WK mogelijk te maken.
De kans is aanwezig dat Suriname wordt uitgenodigd voor een toernooi in Guadeloupe eind deze maand. In Amerika, Rusland en Nederland liggen open toernooien op stapel. Burleson gaat in augustus naar het evenement in de Verenigde Staten. Deelname aan de overige evenementen zal afhangen van beschikbare financiële middelen. Voor het toernooi in Rusland is Suriname al uitgenodigd.
Het is niet uitgesloten dat Suriname in de toekomst met meer personen wordt vertegenwoordigd in het Pan-Am-bestuur zegt Levens. Hij was gevraagd zitting te nemen in het bestuur, maar kan daaraan geen gevolg geven door drukke werkzaamheden. Raj Narain, oud-voorzitter van de Surinaamse Dambond, is de enige Surinamer die zitting heeft in het bestuur. Hij bekleedt de functie van ondervoorzitter.-.

J.Pawlicki

Post by J.Pawlicki » Thu Apr 07, 2011 09:18

One month before Championship, as usually, reserve list up to FMJD. Long time ago we decide to use for such a situation so called "active rating" (look at rating publication in PDF file). So actually reserve list:
1. gmi Guntis Valneris (Latvia)
2. gmi Anatoli Gantwarg (Belarus)

Confederations can replace theirs representative only earlier.

Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Thu Apr 07, 2011 19:36

Allemaal nonsens van lelio Marcos . Marcos kent me van jaren geleden ( 15 jaren of langer denk ik ). Silva en ik konden elkaar , zij het moeizaam , wel verstaan in portugees . Marcos was niet in Curacao en weet natuurlijk geen bal van de situatie. A.Silva gaat natuurlijk nu alles ontkennen. En vrees heeft deze Burleson niet gekend toen hij een heleboel remises had gespeeld tegen wereldkampioenen en semi-wereldkampioenen. Men schreeft toch zelfs in de Volkskrant en Telegraaf de agressieve en brutale Surinamer ?! Marcos is dus duidelijk niet op de hoogte hiervan anders zou hij tot de ontdekking komen dat Silva zijn vrees moet gaan overwinnen.Wie vrees dan een eenvoudig jongentje als Silva die Marcos leugens vertelt .Of heeft Marcos zaken verdraaid en Elenbaas dat doorgespeeld ? Alleen Silva en ik weten beter. Nu kan Silva van alles vertellen met zijn panamtitel op zak. Logisch dat hij geen smet daarop wil hebben. Meerdere malen heb ik Silva gezegd dat hij eerst tegen Sklyarov zijn best moest doen alvorens we een remise konden overeenkomen. Maar toen hij remise speelde tegen Sklyarov nam zijn vrees enigzins af en hij veranderde steeds van gedachten. Tegen Mogiljanski koesterde Silva nog vrees in hun denkpartij.Maar ook bij de eerste 3 sneldampartijen ( barrage) tussen Silva en Mogiljanski speelde Silva met zo een vrees dat hij net ontsnapte met remise. Echter werden die 5 min. suddendeath partijen een dorn in het oog van Mogiljanski omdat hij niet met zo weinig bedenktijd kon omgaan. Ik deelde de andere panamdeelnemers ook mede dat mogiljanski aan het korste eind zal trekken vanwege de 5 min bedenktijd. Bij de blitzpartijen van 15 min en 10 min was Mogiljanski de absolute dirigent. De eerste blitz partij heb ik genoteerd.Van de tweede heb vanaf het late middenspel de notatie. Hanco , maak je niet druk met de ware toedracht van de zaak. Niemand zal weten wat de waarheid is behalve Silva en Burleson. Of kan Hanco Elenbaas Rasti Rostelli ( hypnotiseur) vragen om Silva te hypnotizeren waarbij iedereen het op een speakerbox kan volgen ?! iIk denk dat ik het hierbij laat.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Apr 07, 2011 19:52

Guno Burleson wrote:...Lang verhaal...
Guno, als ik het me goed herinner hebben we elkaar ooit (en misschien vaker) in de jaren 80 ontmoet bij (o.a.?) een interland tussen Suriname en CAT. Zat je misschien ook bij de jeugdtraining? Een paar opmerkingen:

1) Ik twijfel er niet aan dat je ervan overtuigd bent de waarheid te spreken.

2) Allan Silva ken ik niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat hij door communicatieproblemen iets anders begrepen heeft. Hij kan volkomen te goeder trouw zijn.

3) Ik stel voor dat je het hem een keer op de man af vraagt, en dan zijn antwoord accepteert.

4) Ik denk dat je beter geen afspraken kunt maken over uitkomsten van een partij (en ik heb dat trouwens in het verleden met clubgenoten wel gedaan, maar dan was er geen 40 zetten regel). Dat is, met een 40-zetten regel, sowieso kantjeboord. Doe je zelf een plezier, en speel voortaan gewoon.

Inmiddels is me onduidelijk of Mogiljanski zich terug trekt, en wat dat zou betekenen. Ik hoop dat in dat geval Valneris speelt, omdat die arme jongen wel heel erg genaaid is bij de kwalificaties voor het WK, maar als je speelt: Succes!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 08, 2011 17:12

maranhaoesportes, 01 de Abril de 2011

Maranhense é campeão do Pan-Americano de Damas de 100 casas

Sex, 01 de Abril de 2011 07:17 | Escrito por Igor Leonardo |

Pela primeira vez um brasileiro venceu o Pan-Americano de Damas de 100 casas. O damista maranhense Allan Igor Moreno Silva, 18 anos, venceu de forma invicta a 16ª edição da competição disputada de 16 a 30 de março, na cidade de Willemstade, em Curaçau uma das ilhas das Antilhas Holandesas, localizada a 70 quilômetros ao norte da Venezuela. Além do título de campeão das Américas, ele também conquistou uma das duas vagas do continente para o Campeonato Mundial Absoluto, que será realizado em outubro, em Amsterdã, na Holanda.

O 16º Pan-Americano de Damas de 10 casas teve a participação dos 18 melhores damistas do continente, jogando entre si, em 17 rodadas. O maranhense venceu 15 jogos e empatou dois, um com o Grande Mestre Internacional (GMI) e outro com o norte-americano Sklyarov, e o guadalupense Forbin.

Na última rodada do Pan-Americano, Allan Silva e Alexander Mogilyansky terminaram empatados em 1º lugar com 28 pontos e tiveram de ir para a disputa de duas partidas de 15 x 15 minutos. O talento do maranhense prevaleceu sobre o GMI Mogilyansky e faturou o inédito título.

Para Allan Silva, a conquista do Pan-Americano era uma questão de família, pois o seu pai foi vice-campeão da competição. O atleta é filho do GMI José Maria Silva Filho, o Zezinho, 19 vezes campeão estadual, nove vezes campeão brasileiro e uma vez vice-campeão pan-americano.

O talento de Allan Silva pelo jogo de damas começou desde criança e logo vierem os títulos. Aos 15 anos, ele foi campeão pan-americano juvenil, disputado no Suriname, em 2007. No mesmo ano, foi à cidade de Ufa, na Rússia, disputar o campeonato mundial juvenil e ficou em 3º lugar, entre os 20 melhores do mundo na categoria. Em 2009, com 16 anos, foi à Holanda a convite da Federação Mundial para participar do Torneio dos Mestres na categoria adulta. Dos 12 participantes, apenas ele não era GMI e na disputa foi derrotado três vezes e empatou outros oito jogos.

Embora maranhense Allan Silva é patrocinado pela prefeitura de São Caetano do Sul (SP), por intermédio do vice-presidente da Confederação Brasileira de Jogos de Damas, Lélio Marcos Sarcedo. Ele também está cumprindo o serviço obrigatório militar para disputar a competição foi liberado das suas funções pelo comandante do 24º Batalhão de Caçadores, Tenente Coronel Flávio Botelho Peregrino.

Última atualização (Sex, 01 de Abril de 2011 07:19)

frank teer

Post by frank teer » Fri Apr 08, 2011 22:40

Alex Mogilianski heeft direct na zijn plaatsing de deelname aan het WK bevestigd aan de FMJD toernooi directeur. Na de publicatie van het gerucht dat mogelijk Burleson zijn plaats zou (willen?) innemen heeft de FMJD nogmaals contact gezocht met Mogilianski die zonder voorbehoud duidelijk heeft gemaakt dat hij mee zou spelen met het WK.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Apr 08, 2011 22:53

frank teer wrote:Alex Mogilianski heeft direct na zijn plaatsing de deelname aan het WK bevestigd aan de FMJD toernooi directeur. Na de publicatie van het gerucht dat mogelijk Burleson zijn plaats zou (willen?) innemen heeft de FMJD nogmaals contact gezocht met Mogilianski die zonder voorbehoud duidelijk heeft gemaakt dat hij mee zou spelen met het WK.
Bedankt Frank, succes Alexander!

Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Sat Apr 09, 2011 21:37

Onbegrip over Burleson-Silva
Degene die over kutmentaliteit schrijft of praat -dat woord gebruik ik liever niet- is zelf slachtoffer geworden van de kutmentaliteit van zijn (on-)intellect of onkritisch denken.
Want die persoon zou liever een stukje neutraliteit of objectiviteit in acht moeten nemen i.p.v mij aan te vallen. De persoon in kwestie gaat voorbij aan de zinnen die aangeven dat Silva aandrong op afspraken over de uitslag.
Andrew Tjong a Ong heeft wel gelijk als hij stelt dat die afspraken wel normaal zijn. Zelfs wereldkampioenen en andere G.M.I's (zoals in december 2010 ,Groningen Seaport...) maken afspraken.
Meestal zijn het niet-dammers of gewone schuivers die dit soort toernooitactische zaken afraden. Ter uwer informatie zij vermeld dat ik per definitie immer keihard speel tegen een ieder in elk toernooi. Het kan verstandig heten dat dammers remise overeenkomen om tactische redenen.
Het was Silva die de nadruk steeds legde op het wedstrijdschema waarbij hij op 1 dag Sklyarov en Burleson en de volgende dag weer Mogiljanski zou ontmoeten. Ik moedigde hem in zijn bevreesde stemming aan om zich tactisch op te stellen tegen de Amerikanen. Zijn mond was elk uur van de dag vol van zijn wedstrijden tegen de Amerikanen. Hij is jong en onervaren in het leven en ik zie het dus niet als een probleem. Ik denk zelf dat hij groeiende is en dat hij dat soort zorgenkinderen te boven zal komen als hij kundig begeleid wordt - in elk geval niet door L.Marcos.Maar zijn aandacht voor Burleson-Silva veranderde in zijn verzoek aan mij om samen met hem kamer 109 te delen. Zijn kamergenoot , de Surinamer K.kemnaad gaf ons toestemming daarvoor. Panamvoorzitter C.Agata was helemaal op de hoogte van het verzoek van Silva om samen met mij te zijn.
Ik wilde pas na onze ontmoeting samen met Silva in 1 kamer zijn. Na onze afspraak voor remise zou ik de volgende dag al mijn intrek nemen in 109. Helaas ,Silva kreeg vleugels en moed na zijn remise tegen Sklyarov en liet zich verleiden tot een lage streek, ondanks het feit dat remise zijn eigen voorstel is geweest.

Heer Casper , ik kan me niet meer herinneren waar we elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Ik nam niet deel aan Suriname-Cat en aan de jeugdtraining. Ik begon de tweede helft van de jaren 80 met dammen. Een foto van u zou me hieruit kunnen helpen.

Post Reply