Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 september

Post Reply
Ganesha

Post by Ganesha » Wed Sep 30, 2009 22:18

[quote="Jaap van Galen"
Ongetwijfeld, misschien luister ik wel te veel naar diverse mensen in de buitenwereld die dit niet meer serieus nemen.

Beste Jaap,

In mijn omgeving is er vooral sprake van verbazing/bewondering.
Een enkeling heeft mij gevraagd of Sijbrands autistisch was?

42 uur is inderdaad erg lang, maar beperkingen in tijd vindt ik een slecht idee.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Sep 30, 2009 22:40

Ganesha wrote: 42 uur is inderdaad erg lang, maar beperkingen in tijd vindt ik een slecht idee.
Bij geheugen-wedstrijden is het gebruikelijk dat er een tijdslimiet wordt gesteld. Zie bijvoorbeeld de Mindsport Games. Daarbij krijgen de deelnemers een half uur of een uur de tijd om zo veel mogelijk random pakken kaarten, of zoveel mogelijk nullen en enen uit een random rij te onthouden. Ik zou het indrukwekkend vinden als iemand binnen 10 uur 28 partijen blind kon dammen. Dat zou pas echt demonstreren dat het voor die persoon niet uitmaakt of hij/zij met of zonder bord speelt.

Merk op dat het onthouden van dampartijen veel makkelijker is dan het onthouden van een random reeks cijfers. Een dampartij is namelijk allesbehalve random. Ik zou wel eens willen weten hoe moeilijk het onthouden van 28 dampartijen nou daadwerkelijk is als je het afzet tegen de prestaties die tijdens de Mindsport Games worden neergezet.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Sep 30, 2009 22:44

Hanco Elenbaas wrote:Maar Erno Prosman blijkt fysiek een stuk minder sterk dan Ton Sijbrands en wat Erno betreft is het dus heel goed dat jij en Hetty Hilberts je zoveel zorgen maken, Jaap! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Snelle conclusie lijkt me.
Laten we het of wanneer tegen hoeveel tegenstanders onder welke regels en met welk succes Erno een volgende poging gaat doen, eerst nog maar eens even afwachten.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Oct 01, 2009 02:33

Jaap van Galen wrote:
Casper van der Tak wrote:Voor mij blijft Tilburg de beste blinddamsimultaan prestatie ooit - ook al is het dan niet meer het officiele record. Ik denk dat Ton Sijbrands zelf niet tevreden is met het laatste record, het was te veel 'hard werken'. En een nieuwe recordpoging door Erno zou inderdaad heel mooi zijn.

Als we echt willen weten wie de beste blinddammer is: 20 partijen tegelijk tegen elkaar, ieder 10 borden wit en 10 zwart. Ieder 15 uur bedenktijd. Ik weet trouwens op wie ik me geld zou zetten... en voor de ander heb ik wel (ook) veel respect.
Voor mij blijft Delft de mooiste blindsimultaan prestatie ooit, ook al is dat niet het officiele record.
Wie ooit de beste of mooiste blinddammer was is in recordland echter niet zo interessant. Momenteel vrees ik voor Sijbrands dat Prosman het qua records zal winnen.
Voor de damwereld is veel meer de uitstraling van belang. We zitten nu op 42 uur, we verliezen uitstraling, want het wordt een beetje te absurd en bovendien wellicht zelfs te riskant (wat als er een tegenstander moet worden opgenomen in het ziekenhuis?).
Een tijdslimiet lijkt me toch echt noodzakelijk.
Ik denk dat qua uitstraling dat absurd lange juist goed is, en of het makkelijker of moeilijker wordt met meer tijd weet ik niet.

Maar ik zou er inderdaad een tijdslimiet op willen zetten vanwege de gezondheids risiko's die je noemt.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Oct 01, 2009 08:32

Ik ben tegen een tijdslimiet.

Het sportieve aspect zou een overweging kunnen zijn bij een tijdslimiet, maar het ligt niet voor de hand: we kennen ook onderscheid tussen de gewone simultaan en de kloksimultaan.

Het gezondsheidaspect: de deelname geschiedt op vrijwillige basis. We moeten niet gaan betuttelen! Een arts in de zaal is genoeg.

Negatieve publiciteit kan ik me simpelweg niet voorstellen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 01, 2009 09:35

Paul Nitsch over de topprestatie van Ton Sijbrands in De Limburger van vandaag, met aandacht voor de partijen tegen Cees Strooper en Dieter van Gortel, zie bijlage.
Attachments
Paul Nitsch - DDL - 1 oktober 2009.pdf
(931.17 KiB) Downloaded 259 times

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Oct 01, 2009 09:50

Bert Zwart wrote: Het sportieve aspect zou een overweging kunnen zijn bij een tijdslimiet, maar het ligt niet voor de hand: we kennen ook onderscheid tussen de gewone simultaan en de kloksimultaan.
De recordpoging van Sijbrands was vooral een show, iets als "De grote meester vertoont zijn kunsten op het dambord". Bij de recordpoging van Prosman ging het veel meer om een wedstrijd. Dat was omdat hij zichzelf tijdsdruk oplegde. Het is dus maar net waar je voor kiest: voor een show of voor een wedstrijd.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Oct 01, 2009 10:13

Wesselink hoeft niet meer te hopen op een handdruk van Sijbrands. Ik vond de blindsimultaan geweldig en schitterende reclame. Zelfs niet-dammers zijn diep onder de indruk. GEWELDIG

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Thu Oct 01, 2009 10:13

Wieger Wesselink wrote:Merk op dat het onthouden van dampartijen veel makkelijker is dan het onthouden van een random reeks cijfers. Een dampartij is namelijk allesbehalve random. Ik zou wel eens willen weten hoe moeilijk het onthouden van 28 dampartijen nou daadwerkelijk is als je het afzet tegen de prestaties die tijdens de Mindsport Games worden neergezet.
Er is toch een belangrijk verschil: bij de mindgames wordt niks gedaan met de te onthouden data, bij dammen wel. Zou dat 'random getalletjes' onthouden ook zo makkelijk zijn als men, ipv de te onthouden getallen, eerst een (mogelijk ingewikkelde) mathematische bewerking moet uitvoeren op deze getallen? Dat bewerken leidt namelijk af van het onthouden, lijkt mij tenminste.

28 dampartijen onthouden is inderdaad triviaal. Toen ik nog actief damde kon ik zo al mijn partijen van de afgelopen 2/3 jaar nog ophoesten. Dat waren er meer dan 28.
Last edited by ildjarn on Thu Oct 01, 2009 10:31, edited 1 time in total.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

VibeMan

Post by VibeMan » Thu Oct 01, 2009 10:28

Wieger Wesselink wrote:
Bert Zwart wrote: Het sportieve aspect zou een overweging kunnen zijn bij een tijdslimiet, maar het ligt niet voor de hand: we kennen ook onderscheid tussen de gewone simultaan en de kloksimultaan.
De recordpoging van Sijbrands was vooral een show, iets als "De grote meester vertoont zijn kunsten op het dambord". Bij de recordpoging van Prosman ging het veel meer om een wedstrijd. Dat was omdat hij zichzelf tijdsdruk oplegde. Het is dus maar net waar je voor kiest: voor een show of voor een wedstrijd.

Ik denk dat de Show van Sijbrands meer publiciteit oplevert voor de damsport dan de wedstrijd van Prosman. Dit komt mede doodat Sijbrands natuurlijk een icoon is van de damsport en Prosman minder bekend is bij het niet-dammend publiek.

Om nu te kijken wie de beste blinddammer is, laat Sijbrands en Prosman maar een match van 20 partijen tegen elkaar spelen met elk een bedenktijd van in totaal 24 uur.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Oct 01, 2009 10:33

ildjarn wrote:
Wieger Wesselink wrote:Merk op dat het onthouden van dampartijen veel makkelijker is dan het onthouden van een random reeks cijfers. Een dampartij is namelijk allesbehalve random. Ik zou wel eens willen weten hoe moeilijk het onthouden van 28 dampartijen nou daadwerkelijk is als je het afzet tegen de prestaties die tijdens de Mindsport Games worden neergezet.
Er is toch een belangrijk verschil: bij de mindgames wordt niks gedaan met de te onthouden data, bij dammen wel. Zou dat 'random getalletjes' onthouden ook zo makkelijk zijn als men, ipv de te onthouden getallen, eerst een (mogelijk ingewikkelde) mathematische bewerking moet uitvoeren op deze getallen? Dat bewerken leidt namelijk af van het onthouden, lijkt mij tenminste.
Ik heb die ervaring als dammer (speel heel soms wel eens een partij blind) en wiskundige (krijg soms wel eens een bewijs rond zonder pen en papier) wel dat het moeilijk is om beiden zonder hulpmiddelen te doen.

De prestatie van Sijbrands is voor mij met name ongelooflijk omdat hij 42 uur lang de concentratie wist vast te houden. Buitengewoon inspirerend.

Daarnaast maakt hij het zichzelf extra moeilijk door nog eens per partij heel veel te rekenen. Het is, zoals we bij Kees de Jonge zagen, moeilijk om werkelijkheid en hypothetische varianten uit elkaar te halen. Het verwijderen van niet relevante informatie is misschien wel moeilijker voor een mensenbrein dan het opslaan.

Wieger heeft gelijk dat er een behoorlijk show element inzit. Maar dat is dan weer prima voor de publiciteit. Overigens is deze blindsimultaan ook tientallen uren lang een echte wedstrijd geweest.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Oct 01, 2009 13:18

ildjarn wrote:

28 dampartijen onthouden is inderdaad triviaal. Toen ik nog actief damde kon ik zo al mijn partijen van de afgelopen 2/3 jaar nog ophoesten. Dat waren er meer dan 28.
Je hebt gelijk, bij blinddammen moet er natuurlijk ook gerekend worden naast het onthouden van de partijen. Het is onduidelijk hoeveel tijd er door Sijbrands wordt besteed aan rekenen en hoeveel aan het onthouden van de partijen. Ik gok zelf dat hij dit keer het grootste deel van de tijd bezig was met het reconstrueren van de partijen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Oct 01, 2009 16:50

Erno Prosman, 30 september 2009 wrote:Ik ben inderdaad van plan een nieuwe poging te wagen, afhankelijk van sponsor, organisatiecomite, e.d. Het zal dus wel niet voor het einde van volgend jaar zijn voordat ik daadwerkelijk "achter de borden"
plaatsneem.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Thu Oct 01, 2009 19:11

Jaap van Galen wrote:
Erno Prosman, 30 september 2009 wrote:Ik ben inderdaad van plan een nieuwe poging te wagen, afhankelijk van sponsor, organisatiecomite, e.d. Het zal dus wel niet voor het einde van volgend jaar zijn voordat ik daadwerkelijk "achter de borden"
plaatsneem.
Fantastisch

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 03, 2009 04:56

De Telegraaf, 3 oktober 2009
Image

De Telegraaf, 26 september 2009
Image

Post Reply