Suriname

Post Reply
Rudi Azimullah

Re: Suriname

Post by Rudi Azimullah » Sat Dec 11, 2010 19:34

Lionar en Basdewsing ongeslagen winnaars

Bron: de Ware Tijd, 8 Dec 2010

Paramaribo - Jareo Lionar en Pawan Basdewsing hebben zonder verlies beslag gelegd op de eerste plaats tijdens de jeugdhappening van de Surinaamse Dambond. Lionar werd winnaar in de U-16 klasse, terwijl Basdewsing de beste was in de U-10 categorie.

Aan de jeugddamhappening deden zaterdagmiddag dertig dammers mee. Er werd gespeeld in een

Image
dWT foto / Claudio Barker
Pawan Basdewsing (m) doet een zet in zijn partij tegen Regina Grant. Pawan won en werd ongeslagen U-10 winnaar.

U-10, U-13 en U-16 klasse. Volgens de organisatie ging het er vrij spannend aan toe.
Uitslagen: U-10: 1. Pawan Basdewsing 6 punten; 2. Naomi Grant; 3. Regina Grant; 4. Rani Basdewsing; U-13: 1. Manish Dwarka; 2. Benjamin Egers; 3. Charishma Chotkan; 4. Ernesto Lionar; U-16: 1. Jareo Lionar; 2. Deborah Egers; 3. Bryan Doekhi; 4. Sheomar Dwarka; 5. Kathleen Wielzen.

Opm: Dit evenenment vond plaats op 4 Dec 2010 in het Politie Tehuis

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Mon Dec 13, 2010 04:39

Direct na deze jeugdactiviteit vond het 4de sneldamtoernooi plaats. Guno Burleson won dit toernooi en werd overall kampioen. Dat heet Surinaams sneldamkampioen 2010. Voor zover ik mij herinneren kan heb ik geen enkele partij verloren in deze 4 toernooien. Het derde toernooi won ik met een 100 % score. Heel jammer voor mij is dat er niets in de kranten De Ware Tijd en Times heeft gestaan over dit succes van zaterdag 4 decemeber. Ik vernam dat ex-voorzitter Azimullah te kwader trouw heeft gehandeld en alleen de jeugdactiviteit heeft laten publiceren. Ik ga het nieuwe bestuur schriftelijk vragen om Azimullah te bedanken als de publiciteitsman in deze overgangsfase van het bestuur. De laatste klap van een bar slechte bestuursperiode onder Azimullah ? Op de alv van 20 dec a.s zal het huidige bestuur op deze grove fout worden gewezen.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Mon Dec 13, 2010 18:54

Guno Burleson wrote:Direct na deze jeugdactiviteit vond het 4de sneldamtoernooi plaats. Guno Burleson won dit toernooi en werd overall kampioen. ................ grove fout worden gewezen.
ra ra wie heeft mij tot publiciteitsman benoemd? ik wil duidelijk maken dat ik geen publiciteitsman ben van de Surinaamse Dambond en ook niet wil zijn. De bond heeft genoeg kwaliteit om zelf voor deze zaken te zorgen. Op dit forum probeer ik de damsport in Suriname positief in de publiciteit te brengen door kranteberichten die verschijnen op de website van voornamelijk dagblad de Ware Tijd te copieeren. Wie de artikelen in de Ware Tijd zet is derhalve ook niet mijn verantwoordelijkheid. En, als de krant over de jeugd wil schrijven en niet over het sneldamtoernooi is het ook niet mijn verantwoordelijkheid.
De website van de bond onderhoud ik nog steeds en daar is wel over het sneldammen gepubliceerd, maar niets over het jeugdtoernooi. Fotos van beide evenementen zijn wel hier te vinden (vanaf 5 december).

Website: http://suridam.comli.com/
Fotos: http://picasaweb.google.com/azimurs/

Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Mon Dec 13, 2010 19:45

Ooh dan. Is Azimullah sedert t srefidinsitoernooi geen publiciiteitsman meer , Niemand weet of de overgangsfase van t bestuur achter de rug is.Vandaar. Het bestuur hield me voor dat Azimullah de toernooigegevens van de drie sneldamtoernooien niet had meegenomen naar de speelzaal op de dag van toernooi 4. Daardoor kwam er maar geen publicatie. Natuurlijk zijn berichten de verantwoordelijkheid van de krant. Maar als de ex-publiciteitsman alles thuis achterlaat ( tot ergernis van t bestuur) en t bestuur meer van Azimullah verwachtte richting publicatie , verdienen jullie allemaal een dikke onvoldoende op dit stuk. Het bestuur heeft net een brief van me gehad. Ze gaan zaken moeten rechtrekken . In elk geval komt dit punt aan de orde in de vergadering van maandag 20 dec.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Mon Dec 13, 2010 22:36

Damdelegatie vol vertrouwen naar jeugd WK

door Stan Herewood

Uit: De Ware Tijd 13/12/2010

Paramaribo - Gaetano Nahar en Arief Salarbaks zijn naar Nederland vertrokken. De dammers doen vanaf woensdag in het Fletcher Hotel Carlton in Naaldwijk mee aan het wereldkampioenschap dammen voor junioren en meisjes.Het tweetal, dat gisteren afreisde, wordt begeleid door John Schmeltz. Vlak vóór vertrek sprak de krant kort de dammers, die voor het eerst meedoen aan een wereldkampioenschap, op de Johan Adolf Pengel-luchthaven.

Aan het WK, dat tot en met 21 december duurt, doen een kleine vijftig jongens (17-19 jaar) en meisjes (12-19 jaar) mee. De organisatie is in handen van de Stichting The Hague Open. Het WK wordt gespeeld onder auspiciën van de werelddambond.

Image
Gaetano Nahar maakt een notatie, terwijl Arief Salarbaks een zet doet tijdens hun partij in de Srefidensi Open 2010. De twee dammers doen deze week mee aan het jeugd WK.

Nahar, tweevoudig jeugdkampioen van Suriname, waagt het niet een uitspraak te doen over zijn eindklassering. “Ik zet alles op alles om te winnen, maar wil vooral goede wedstrijden neerzetten zoals bij het Srefidensi toernooi.” Vorige maand werd de 19-jarige Nahar de eerste jeugddammer in de geschiedenis van de Surinaamse Dambond die kampioen werd van een opentoernooi.

Nahar verzekert niet met vrees te zullen spelen, maar dat hij misschien nog een beetje zal moeten wennen aan het begin. Hij is zich ervan bewust dat er geen zwakke en sterke tegenstanders zijn en zegt dat hij van meet af aan vol gas zal geven ongeacht de tegenstander.
Salarbaks zegt een goede voorbereiding achter de rug te hebben. Hij heeft op de computer kennis genomen van het spel van zijn toekomstige tegenstanders.

Schmeltz zegt aan de krant dat de absolute final touch morgen plaatsvindt. “Bezigheden die wij normaal buitenshuis hebben zijn er niet dus kunnen wij ons de komende dagen in alle rust concentreren op het kampioenschap. Wij gaan valkuilen en obstakels waarvan ze het slachtoffer kunnen worden behandelen.”

De coach is hoopvol gestemd. “Het zijn twee uitstekende flankcentrumspelers, waarmee ze hun voordeel kunnen doen.”
Hij spreekt zich ook goedkeurend uit over hun mentaal vermogen. “Los van het dammen kan ik goed met ze opschieten in de privé-sfeer, wat prima werkt voor de gezagsverhouding en het sociaal contact.”

Het klimaat in Nederland zien de dammers niet als een probleem, omdat er in de speelruimte verwarming is. William Orie, die de jongens ook bijstond, verzekert dat de delegatie gekleed is naar de klimatologische omstandigheden in Nederland, waar het momenteel erg koud is.
Hij is optimistisch gestemd over de jeugddammers. “Ze zijn mentaal helemaal erop voorbereid. Als ze hun rust bewaren denk ik dat ze binnen de zeven eindigen.”

Orie is gisteren ook naar Nederland gereisd. Hij zal in Groningen participeren in het Seaports Masters-invitatietoernooi, dat vrijdag begint en tot en met 28 december duurt. Volgens hem is het evenement één van de meest prestigieuze invitatietoernooien en doen wereldtoppers mee. Ook minder sterke dammers uit de Caribische regio werden uitgenodigd.

Orie dankt zijn deelname aan de organisatie, waar Harm Wiersma, vriend van Suriname, een dikke vinger in de pap heeft. Hij zei aan de Surinaamse dammer dat die zich niet hoeft te schamen te verliezen van de wereldtoppers. “Het voordeel is dat wij contacten kunnen leggen met die toppers. Daardoor raken we geïnspireerd op een hoger niveau te komen. Andere Surinamers moeten door mijn deelname ook in de gelegenheid gesteld worden in de toekomst mee te doen.”
Orie gaat proberen te winnen van de zwakker geachte tegenstanders en het been stijf te houden tegen de toppers.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Mon Dec 13, 2010 22:39

Steun individuele takken van sport

Redactioneel, de Ware Tijd 13/12/2010

TWEE JEUGDDAMMERS ZIJN gisteravond naar Nederland vertrokken om mee te doen aan het Jeugd Wereldkampioenschap.
Geatano Nahar en Arief Salarbaks doen voor het eerst mee aan dit toernooi, waar zij sterke tegenstanders zullen treffen.
Suriname heeft de wereldtop nog niet bereikt, maar in de pan-Amerikaanse regio hebben Surinaamse dammers goede prestaties neergezet.
Dammers als Eduard Autar, John Sadiek, Guno Burleson, Gerson Bendt en anderen hebben Suriname regelmatig met succes vertegenwoordigd op grote internationale toernooien. Het SDB-bestuur dat pas is afgetreden, heeft onder voorzitterschap van Rudi Azimullah veel aandacht besteed aan het jeugddammen.
Belangrijk is dat de trend wordt voortgezet door zijn opvolger Robur Levens.
Suriname heeft grote dammers voortgebracht. Dammen is een individualistische sport die moeiteloos door de onderste laag van de bevolking kan worden beoefend omdat aanschaf van materiaal niet duur is.
Daarnaast schijnen Surinamers aanleg te hebben voor denksporten zoals dammen en schaken.
Wat ons ontbreekt is een intensievere aanwending van de kennis en de aangeboren vaardigheden. De kunst is om ze in goede banen te leiden.
Tot nu toe heeft de geschiedenis uitgewezen dat Suriname bij individualistische takken van sport de beste resultaten behaalt.
Juist de teamsporten die het meest beoefend worden, zoals voetbal, waar de meeste belangstelling in Suriname naar uit gaat, schoppen het niet ver.
Bij het maken van beleid is het daarom van belang dat de beleidsinzichten zich gaan toespitsen op het versterken van de individualistische takken van sport, zowel financieel als materieel, en het reorganiseren van de voetbalsport van hoog tot laag.
Toch zijn er voldoende kansen. Effenen van het pad naar succes vraagt eerst om af te rekenen met de bedreigingen.

VROUWENVOETBAL KRIJGT EEN duwtje in de rug om op peil te komen. Een proces dat langzaam verloopt. De indruk bestaat dat vrouwenvoetbal wordt gedoogd, maar dat geen daadwerkelijke invulling wordt gegeven aan scouting en begeleiding van vrouwenteams.
Een groep vrijwilligers houdt zich ermee bezig, maar ook de roep naar professionalisering van de vrouwenvoetbalsport wordt indringender. Het lanceren van een scholenproject is nuttig, maar het vervolgtraject kan niet in de hand worden gehouden, omdat de professionele aandacht bij de mannen al te wensen overlaat, laat staan bij de vrouwen.
De vrouwenvoetbalclubs zullen in de eerste plaats naar binnen moeten kijken en een seminar organiseren waarin kansen en bedreigingen bediscussieerd worden. Vrouwenvoetbal heeft blijkbaar een andersoortige aanpak nodig dan mannenvoetbal.
Wij timmeren al enige tijd aan de weg, nemen met jonge en oudere vrouwen deel aan internationale wedstrijden, maar niemand kan tot nu iets zinnigs zeggen over de toekomst van vrouwenvoetbal en over welke uitgangspunten nodig zijn om een goed beeld te krijgen van de ontwikkelingsrichting.
Vandaar dat het initiatief voor een workshop, seminar of congres dringend gewenst is, als beleidsmakers het voortbestaan van vrouwenvoetbal met gezag willen garanderen.-.

Rudi Azimullah

Suriname

Post by Rudi Azimullah » Mon Dec 20, 2010 15:41

Nahar en Salarbaks breken niet door

door Stan Herewood
Uit: De Ware Tijd, 20/12/2010

Paramaribo - Geatano Nahar en Arief Salarbaks zijn nog niet doorgebroken in het wereldkampioenschap jeugddammen. Na zeven ronden staat Nahar op de negentiende plaats met vier zes punten. Twee plaatsen onder hem staat Salarbaks met vier.

Aan het WK in Nederland doen 24 dammers mee, waarvan thuisspelers de eerste vijf plaatsen bezetten. Internationaal Meester Roel Boomstra voert de ranglijst aan met elf punten, gevolgd door Federatiemeester (FM) Wouter Sipma, Martijn van IJzendoorn en FM Frerik Andriessen met elk tien. FM Thijs van den Broek is vijfde met negen punten. Feroz Amirkhan van Surinaamse afkomst speelt onder de Nederlandse vlag en staat op de negende plaats met acht punten.

Image
Gaetano Nahar heeft tot nu toe zes punten vergaard op het jeugd WK.-.

In een eerste reactie zegt voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond dat hij een hogere notering had verwacht. "Het is een beetje teleurstellend. Ik denk dat ze wel hun best hebben gedaan, maar het veld is sterk. Er zijn jongens bij die intensief in clubverband trainen en vergevorderd zijn op het internationaal forum. We moeten constateren dat de deelnemers die aanwezig zijn op een WK veel meer kunnen dan onze jongens. Daarin willen we het komend jaar stappen zetten om tot verbetering te komen.”

Nahar en Salarbaks doen voor het eerst mee aan het WK. "Gelet op de prestaties van Nahar op de Srefidensi Open hadden we meer van hem verwacht.” Levens geeft toe dat dat toernooi niet is te vergelijken met een WK, maar wijst er op dat topdammers van Suriname met internationale ervaring hebben meegedaan.

Levens zegt dat met de Nederlandse topdammer Harm Wiersma gesprekken gaande zijn over een werkperiode in Suriname. "Als alles goed zit moet hij al in maart in Suriname zijn om zowel de jeugd als senioren onder zijn hoede te nemen. We overwegen om nog meer bekende internationale dammers te interesseren om een poos in Suriname een bijdrage te leveren aan de vorming van onze spelers."

Guno Burleson, die intensief contact onderhoudt met Nahar, zegt niet te letten op de plaats die de Surinaamse dammers innemen. Hij beoordeelt ze aan de hand van de partijen. "Ik heb enkele partijen geanalyseerd en moet zeggen dat Nahar het qua spel niet slecht heeft gedaan."
Burleson, die ooit ook op een jeugd WK heeft gespeeld, zegt dat het gegeven de omstandigheden niet eenvoudig zal zijn hoog te eindigen. “Ik denk dat de voorbereidingsperiode te kort was. Toch heeft hij niet ondergedaan voor de tegenstanders. Hij is niet weggespeeld."
Burleson ziet in Salarbaks een talent, maar vindt dat hij nog meer moet groeien.
Het WK eindigt morgen, wanneer de negende ronde wordt afgewerkt.-.

Uitslagen
Nahar ; Salarbaks
1ste ronde vs Ilmars Galanskis (Let) 1-1; vs MI Ainur Shaybakov (Rus) 0-2
2de ronde vs Wladyslaw Daliga (Pol) 0-2; vs Aleksei Kunitsa (Wit-Rus) 0-2
3de ronde vs Martin Talimets (Est) 0-2; vs Georges Richard Couelho (Sen) 2-0
4de ronde vs Arief Salarbaks (Sur) 1-1; vs Gaetano Nahar (Sur) 1-1
5de ronde vs Peteris Gailans (Let) 2-0; vs Mateusz PiatekPaitek (Pol) 0-2
6de ronde vs Aleksei Kunitsa (Wit-Rus) 0-2; vs Anti Ingel (Est) 0-2
7de ronde vs Georges Couelho (Sen) 2-0; vs Peteris Gailans (Let) 1-1

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Mon Dec 20, 2010 15:44

Jofewa sluit jaar dammend af

Bron: de Ware Tijd, 20/12/2010

Paramaribo - De Jongerenfederatie Wanica (Jofewa) heeft 2010 dammend afgesloten. Tijdens de jaarafsluiting op de Ramanand Sewbaranschool waren er wedstrijden voor kinderen onder de veertien jaar. Tijdens het officieel gedeelte werd vrijdagavond stilgestaan bij de successen van Jofewa op vooral damgebied.

Al geruime tijd spelen de leden een belangrijke rol in de lagere leeftijdklassen van de Surinaamse Dambond. Regio coördinator Hemradj Basdewsing hoopt dat het nieuwe bestuur van de bond, waar hij zelf ook deel van uitmaakt, het damspel onder de jeugd verder zal stimuleren. “Zodat wij internationaal een belangrijkere rol kunnen gaan spelen.”

Bij de jongens eindigden Jareo Lionar en Benjamin Egers beiden met zes punten. Na barrage ging de titel naar Lionar. Bij de meisjes eindigde Deborah Egers als eerste. Chrisma Chotkhan werd tweede.

In de U-10 klasse won Pawan Basdewsing de tweekamp van Regina Grant. De winnaars kregen allen een trofee. De andere deelnemers kregen van de organisatie cadeautjes.-.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Mon Dec 20, 2010 16:06

Rudi Azimullah wrote:Nahar en Salarbaks breken niet door

door Stan Herewood
Uit: De Ware Tijd, 20/12/2010

Paramaribo - Geatano Nahar en Arief Salarbaks zijn nog niet doorgebroken in het wereldkampioenschap jeugddammen. Na zeven ronden staat Nahar op de negentiende plaats met vier zes punten. Twee plaatsen onder hem staat Salarbaks met vier.

Aan het WK in Nederland doen 24 dammers mee, waarvan thuisspelers de eerste vijf plaatsen bezetten. Internationaal Meester Roel Boomstra voert de ranglijst aan met elf punten, gevolgd door Federatiemeester (FM) Wouter Sipma, Martijn van IJzendoorn en FM Frerik Andriessen met elk tien. FM Thijs van den Broek is vijfde met negen punten. Feroz Amirkhan van Surinaamse afkomst speelt onder de Nederlandse vlag en staat op de negende plaats met acht punten.

Image
Gaetano Nahar heeft tot nu toe zes punten vergaard op het jeugd WK.-.

In een eerste reactie zegt voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond dat hij een hogere notering had verwacht. "Het is een beetje teleurstellend. Ik denk dat ze wel hun best hebben gedaan, maar het veld is sterk. Er zijn jongens bij die intensief in clubverband trainen en vergevorderd zijn op het internationaal forum. We moeten constateren dat de deelnemers die aanwezig zijn op een WK veel meer kunnen dan onze jongens. Daarin willen we het komend jaar stappen zetten om tot verbetering te komen.”

Nahar en Salarbaks doen voor het eerst mee aan het WK. "Gelet op de prestaties van Nahar op de Srefidensi Open hadden we meer van hem verwacht.” Levens geeft toe dat dat toernooi niet is te vergelijken met een WK, maar wijst er op dat topdammers van Suriname met internationale ervaring hebben meegedaan.

Levens zegt dat met de Nederlandse topdammer Harm Wiersma gesprekken gaande zijn over een werkperiode in Suriname. "Als alles goed zit moet hij al in maart in Suriname zijn om zowel de jeugd als senioren onder zijn hoede te nemen. We overwegen om nog meer bekende internationale dammers te interesseren om een poos in Suriname een bijdrage te leveren aan de vorming van onze spelers."

Guno Burleson, die intensief contact onderhoudt met Nahar, zegt niet te letten op de plaats die de Surinaamse dammers innemen. Hij beoordeelt ze aan de hand van de partijen. "Ik heb enkele partijen geanalyseerd en moet zeggen dat Nahar het qua spel niet slecht heeft gedaan."
Burleson, die ooit ook op een jeugd WK heeft gespeeld, zegt dat het gegeven de omstandigheden niet eenvoudig zal zijn hoog te eindigen. “Ik denk dat de voorbereidingsperiode te kort was. Toch heeft hij niet ondergedaan voor de tegenstanders. Hij is niet weggespeeld."
Burleson ziet in Salarbaks een talent, maar vindt dat hij nog meer moet groeien.
Het WK eindigt morgen, wanneer de negende ronde wordt afgewerkt.-.

Uitslagen
Nahar ; Salarbaks
1ste ronde vs Ilmars Galanskis (Let) 1-1; vs MI Ainur Shaybakov (Rus) 0-2
2de ronde vs Wladyslaw Daliga (Pol) 0-2; vs Aleksei Kunitsa (Wit-Rus) 0-2
3de ronde vs Martin Talimets (Est) 0-2; vs Georges Richard Couelho (Sen) 2-0
4de ronde vs Arief Salarbaks (Sur) 1-1; vs Gaetano Nahar (Sur) 1-1
5de ronde vs Peteris Gailans (Let) 2-0; vs Mateusz PiatekPaitek (Pol) 0-2
6de ronde vs Aleksei Kunitsa (Wit-Rus) 0-2; vs Anti Ingel (Est) 0-2
7de ronde vs Georges Couelho (Sen) 2-0; vs Peteris Gailans (Let) 1-1
Harm Wiersma is een superbe promotor van de damsport, maar Andrew is een gediplomeerde toptrainer!
Pas als je toekomstige grootmeesters hebt kan het nuttig zijn om Harm te laten trainen.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Tue Dec 21, 2010 23:27

Remise Salarbaks op WK

Uit: De Ware Tijd, 21/12/2010

NAALDWIJK - Arief Salarbaks heeft op het jeugd wereldkampioenschap dammen een remise weten af te dwingen van Ilmars Galanskis (1966) uit Letland. De andere Surinamer, Gaetano Nahar, was gisteren in de achtste ronde minder fortuinlijk. Hij kreeg klop van Anri Plaksij (2040) uit Litouwen.

Met nog één ronde voor de boeg staat Nahar stationair op de negentiende plaats met zes punten na twee zeges, twee remises en twee nederlagen. Salarbaks neemt de twintigste plaats in met vijf punten, die hij vergaarde uit één zege, drie remises en vier verliespartijen. Nahar (2089) komt vandaag in zijn laatste partij uit tegen de Russische Federatiemeester Maksim Milshin (2208), die met acht punten de vijftiende plaats bezet. Salarbaks (2022) sluit het mondiaal toernooi af tegen Mariusz Slezak (2002). De Pool staat op de 22ste plaats met vijf punten.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Arief Salarbaks heeft zijn voorlaatste partij remise gespeeld op het WK.-.

Met nog de laatste ronde voor de boeg gaat de Nederlandse Internationaal Meester Roel Boomstra (2332) aan kop met dertien punten. Ook zijn landgenoten Frerik Andriessen (2208) en Wouter Sipma (2153), beiden Federatiemeesters, maken samen met Martijn van IJzendoorn (2105) nog kans op de titel. Andriessen heeft twaalf punten, Sipma en Van IJzendoorn hebben elk elf.
De top vijf wordt rondgemaakt door Feroz Amirkhan (2122) van Surinaamse komaf. Hij heeft tien punten na zijn winst gisteren op de Russische Internationaal Meester Ainur Shaybakov.

Uitslagen achtste ronde: Arief Salarbaks - Ilmars Galanskis 1-1; Anri Plaksij - Gaetano Nahar 2-0; Feroz Amirkhan - Ainur Shaybakov 2-0; Martin Talimets - Georges Couelho 2-0; Mariusz Slezak - Mateusz Piatek 1-1; Anti Ingel - Peteris Gailans 2-0; Wladyslaw Daliga - Evgenii Vyaznikov 1-1; Aleksei Kunitsa - Maksim Milshin 1-1; Uladzislau Valjuk - Andrejs Cehanovics 2-0; Wouter Sipma - Martijn van IJzendoorn 1-1; Frerik Andriessen - Ganbold Gerelbold 2-0; Roel Boomstra - Thijs van den Broek 2-0.

Schema vandaag (laatste ronde): Salarbaks - Slezak; Nahar - Milshin; Amirkhan - Andriessen; Piatek - Couelho; Talimets - Galanskis; Gailans - Daliga; Vyaznikov - Ingel; Kunitsa - Cehanovics; Gerelbold - Shaybakov; Van IJzendoorn - Van den Broek; Plaksij - Sipma; Valjuk - Boomstra.

Rangschikking: 1. Boomstra 13 punten; 2. Andriessen 12; 3. Sipma 11; 4. Van IJzendoorn 11; 5. Amirkhan 10; 6. Valjuk 10; 7. Van den Broek 9; 8. Plaksij 9; 9. Cehanovics 8; 10. Shaybakov 8; 11. Daliga 8; 12. Gerelbold 8; 13. Talimets 8; 14. Kunitsa 8; 15. Milshin 8; 16. Vyaznikov 8; 17. Ingel 8; 18. Piatek 7; 19. Nahar 6; 20. Salarbaks 5; 21. Galanskis 5; 22. Slezak 5; 23. Gailans 5; 24. Couelho 2 punten.-.

Rudi Azimullah

PL dammen 2010

Post by Rudi Azimullah » Tue Dec 21, 2010 23:35

Het nationale kampioenschap dammen van de Surinaamse Dambond begint op 5 Januarie 2011. Tijdens een ALV is komen vast te staan dat er nu in 3 etappes gespeeld zal worden. De Voorronde over 7 ronde volgens het Zwitsers systeem, de halve finale waaraan 20 dammers zullen meedoen, 16 uit de voorronde, en 4 (no. 5 t/m8) uit de finale van 2010. Deze 20 spelers zullen in 1 groep 9 ronden volgens het Zwitserssysteem spelen. 8 personen plaatsen zich voor de finale. De overige 4 finale plaatsen worden ingenomen door de no. 1 t/m 4 van de finale van 2010.
De finale gaat over 11 ronden (round robin).

De no. 1 en 2 zullen Suriname vertegenwoordigen tijdens de Panamerikaanse kampioenschappen in Maart 2011 op Curacao.

Opmerking: Correctie aangebracht -25 dec 2010- a.d.h. van opmerking Burleson
Last edited by Rudi Azimullah on Sat Dec 25, 2010 12:31, edited 1 time in total.
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname

Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Wed Dec 22, 2010 01:55

In de halve finale wordt er met 1 groep , 9 ronden zwitsers gespeeld.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Dec 25, 2010 12:19

Nahar en Salarbaks in staartgroep WK-dammen

Bron: De Ware Tijd, 23/12/2010

NAALDWIJK - Gaetano Nahar en Arief Salarbaks zijn op het jeugd wereldkampioenschap dammen op de twintigste en 21ste plaats geëindigd in een deelnemersveld van 24 spelers. De Surinaamse dammers speelden voor het eerst op een WK.

Aan het mondiaal toernooi in Naaldwijk, Nederland kwam dinsdag een einde. De Nederlandse Internationaal Meester Roel Boomstra werd wereldkampioen met veertien punten uit negen partijen. Zijn landgenoten Frerik Andriessen en Wouter Sipma, beiden Federatiemeesters, werden tweede en derde met dertien om twaalf punten. Boomstra en Andriessen waren de enige dammers die geen enkele partij verloren.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Gaetano Nahar (l) is als twintigste geeindigd op het jeugd WK dammen.-.

Feroz Amirkhan, de Nederlander van Surinaamse afkomst, legde beslag op de zesde plaats met elf punten. Hij speelde in zijn laatste partij remise tegen semikampioen Andriessen.
Nahar, die een rating heeft van 2089, verloor dinsdag zijn laatste partij van de Russische Federatiemeester Maksim Milshin (2208). Door de winst klom Milshin van de vijftiende naar de tiende plaats met tien punten. Nahar bleef steken op zes punten. Hij won twee partijen, speelde twee remise en verloor vijf keer.

Salarbaks (2022) moest in zijn laatste partij het hoofd buigen voor de Pool Mariusz Slezak (2002), die achttiende werd met zeven punten. Salarbaks verzamelde vijf punten uit één winst en drie remises. Hij verloor vijf duels.
De Surinaamse dammers en hun trainer John Schmeltz zijn morgen terug.

Eindrangschikking: 1. MI Boomstra (2332) 14 punten; 2. MF Andriessen (2208) 13; 3. MF Sipma (2153) 12; 4. Martijn van IJzendoorn (2105) 12; 5. Uladzislau Valjuk (2005) 11; 6. Amirkhan (2122) 11; 7. MF Thijs van den Broek (2069) 10; 8. MI Ainur Shaybakov (2305) 10; 9. Wladyslaw Daliga (2000) 10; 10. MF Maksim Milshin (2208) 10; 11. Martin Talimets (1944) 10; 12. Anri Plaksij (2040) 10; 13. Anti Ingel (2002) 10; 14. Andrejs Cehanovics (2035) 9; 15. Aleksei Kunitsa (1950) 9; 16. MF Ganbold Gerelbold (1966) 8; 17. Evgeny Vyaznikov (2028) 8; 18. Mariusz Slezak (2002) 7; 19. Mateusz Piatek (1990) 7; 20. Nahar (2089) 6; 21. Salarbaks (2022) 5; 22. Ilmars Galanskis (1966) 5; 23. Peteris Gailans (2072) 5; 24. Georges Couelho 4 punten.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Dec 25, 2010 12:23

Orie achtste in Groningen Masters

Bron: De Ware Tijd, 23/12/2010

GRONINGEN - De Surinaamse dammer William Orie heeft na zeven ronden vijf punten vergaard in de Groningen Seaports Masters 2010. In de zesde en zevende ronde, die gisteren werden afgewerkt in De Molenberg, speelde hij remise tegen Dul Erdenebileg uit Mongolië en de Trinida- diaan Rufus Foster. Na één zege, drie remises en drie nederlagen bezet Orie de achtste plaats.

De Internationaal Grootmeester Alexander Schwarzman gaat met nog vier ronden te spelen aan kop met twaalf punten. Kees Thijssen volgt met elf punten. Tienvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov, die overtuigend winnaar werd van de eerste editie, heeft tien punten.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Geconcentreerd zit William Orie achter het dambord. De oud-kampioen van Suriname heeft vier punten.-.

Aan het internationaal invitatietoernooi, dat zondag afloopt, doen twaalf spelers mee. Tot het deelnemersveld behoren Internationaal Grootmeesters (GMI), meesters en wereldkampioenen. Orie, die twee keer kampioen van Suriname werd, dankt zijn participatie in één van de meest prestigieuze toernooien aan Harm Wiersma.

De Surinamer zei bij vertrek te zullen proberen om te winnen van zwakker geachte tegenstanders en het been stijf te houden tegen de toppers. In zijn openingspartij op 18 december dwong hij een remise af van twaalfvoudig wereldkampioene Zoja Golubeva.
Orie incasseerde daarna drie nederlagen op rij tegen GMI’s: op 19 december tegen Thijssen, vijfvoudig kampioen van Nederland, op 20 december tegen titelverdediger Tjsizjov en oud-wereldkampioen Guntis Valneris.

Hij boekte dinsdag zijn eerste winst op Luca Lorusso, die gerekend wordt tot één van de beste dammers van Italië. De Surinamer volgde de zege gisteren op met de remises tegen Erdenebileg en Foster. Erdenebileg is de sterkste speler van Azië. De 34-jarige GMI is meervoudig kampioen van Azië en Mongolië. Foster behoort tot de tien beste spelers van Trinidad en Tobago.
Orie treft vandaag regerend wereldkampioen Schwarzman. Daarna volgen partijen tegen de Senegalese GMI Ndiaga Samb, de sterkste speler uit Afrika en GMI Alexander Baljakin. De Surinamer sluit het toernooi zondag af tegen de Nederlander Martin Dolfing. De 33-jarige behoort al ruim tien jaar tot de top van Nederland. Hij werd in 2002 Nederlands kampioen en is FMJD Meester en Nationaal Grootmeester.

Uitslagen gisteren: zesde ronde: Thijssen - Samb 2-0; Orie - Erdenebileg 1-1; Golubeva - Baljakin 1-1; Tsjizjov - Dolfing 1-1; Schwarzman - Lorusso 2-0; Valneris - Foster 2-0; zevende ronde: Dolfing - Valneris 1-1; Samb - Tsjizjov 1-1; Foster - Orie 1-1; Baljakin - Thijssen 1-1; Schwarzman - Golubeva 2-0; Erdenebileg - Lorusso 1-1.
Stand: 1. Schwarzman 12 punten; 2 Thijssen 11; 3. Tsjizjov 10; 4. Valneris 10; 5. Baljakin 9; 6. Dolfing 7; 7. Samb 6; 8. Orie 5; 9. Erdenebileg 5; 10. Golubeva 4; 11. Foster 3; 12. Lorusso 2 punten.
Schema vandaag: Orie - Schwarzman; Thijssen - Tsjizjov; Dolfing - Lorusso; Baljakin - Erdenebileg; Samb - Foster; Golubeva - Valneris.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Tue Dec 28, 2010 00:16

Orie tiende in Groningen Masters

UIT: De Ware Tijd, 27/12/2010

GRONINGEN - William Orie heeft zijn laatste partij in de tweede Groningen Seaports Masters verloren. De voormalige tweevoudig damkampioen van Suriname eindigde daardoor als tiende in het sterk bezet internationaal invitatietoernooi met vijf punten.

De tweede editie werd gisteren gewonnen door de Nederlandse Internationaal Grootmeester Kees Thijssen. Hij en wereldkampioen Alexander Schwarzman, die lange tijd aan kop ging, kwamen in hun laatste partij na 41 zetten remise overeen. Beide GMI's eindigden daardoor met zeventien punten na elf partijen.

Orie had zijn vijf punten al na de zevende ronde binnen. Zijn laatste vier ontmoetingen gingen namelijk verloren; hij moest achtereenvolgens zijn meerdere erkennen in Schwarzman, de Senegalese GMI Ndiaga Samb, GMI Alexander Baljakin en de 33-jarige Nederlandse Grootmeester Martin Dolfing. Volgens de organisatie won Dolfing met "verfijnd spel" van Orie.

De Surinamer had eerder in het invitatietoernooi ook al verloren van Thijssen, titelverdediger Alexei Tjsizjov en Guntis Valneris. Zijn enige winst behaalde hij op Luca Lorusso van Italie, terwijl hij remises afdwong van wereldkampioene Zoja Golubeva, Dul Erdenebileg uit Mongolie en de Trinidadiaan Rufus Foster.

In een korte evaluatie direct na het toernooi, zei de organisatie het volgende over Lorusso - hij wordt gerekend tot een van de beste dammers van Italie - en Orie: "Lorusso en Orie zijn enigszins ondergesneeuwd in dit toernooi, zij zullen ook zelf wat meer punten verwacht hebben."
Aan de tweede Groningen Seaports Masters deden twaalf dammers uit acht landen van vier continenten mee, onder wie zes GMI's mee en Golubeva als twaalfvoudig wereldkampioene. Orie deed op uitnodiging van Harm Wiersma mee.-.

Eindrangschikking:
1. Thijssen 17
2. Schwarzman 17
3. Tsjizjov 14
4. Valneris 14
5. Baljakin 14
6. Dolfing 14
7. Samb 12
8. Erdenebileg 9
9. Golubeva 7
10. Orie 5
11. Lorusso 5