Goed voorbereid mannen 6 om 5.Maurits Meijer wrote:Wow! jullie zijn maar met z'n elven?playforstacks wrote:Motie 6 voor 5 tegen. Aangenomen.
Hoe gaat de vergadering nu verder?
Goed voorbereid mannen 6 om 5.Maurits Meijer wrote:Wow! jullie zijn maar met z'n elven?playforstacks wrote:Motie 6 voor 5 tegen. Aangenomen.
Eens.Fred van Amersfoort wrote:Heel mooi, eindelijk.(...)
volgens mij probeer je hier mij te quotenJelmer Martens wrote: "toch blindelings het bestuur volgden". "Je had het op het Forum kunnen lezen".
ik ben een van de voorstanders en ik ben totaal niet beduusd. Ik denk dat dit een nieuwe kans geeft voor de damsport en natuurlijk weet ik niet zeker of de mensen in de damsport deze kans gaan oppakken.Jelmer Martens wrote: De voorstemmers waren wat beduusd: wat hadden ze aangericht? Maar ja, als je een motie van wantrouwen indient, dan stuur je zelf het bestuur weg. Dan moet je niet gaan huilen als het hele bestuur ook daadwerkelijk opstapt.
Dus....playforstacks wrote: ik ben een van de voorstanders en ik ben totaal niet beduusd.
Ik heb je analytische altijd hoog ingeschat Fred. Hopelijk wordt het Deltaplan nu weer uit de kast gehaald, ontstoft en opgepoetst.Fred van Amersfoort wrote:Ik denk dat het bestuur vandaag buikpijn van het lachen heeft: het gevaar is voor hen geweken.
Voor bijna de helft van de aanwezige Bondsraadsleden was de motie een te zwaar middel en voor de meerderheid van de aanwezige leden was het vertrouwen in het bestuur weg. Er waren overigens nog meer voorstemmers voor de motie: een met een getekende verklaring werd niet meegeteld omdat hij niet aanwezig was en een ander had toegezegd te reageren wat vanwege verblijf in het buitenland niet gelukt is. Van de 19 leden van de Bondsraad is het merendeel (15) benaderd. Daar waren ook de nodige tegenstanders van de motie onder. De motie was ook gekoppeld aan een tijdslimiet aan het bestuur voor tijdige beantwoording van vragen. Tot het laatst toe is gewacht of er nog een reactie van het Bestuur kwam. Die kwam niet, zelfs geen antwoord dat de informatie niet geleverd zou worden.Jelmer Martens wrote:Namens de UPDB zit ik in de bondsraad. Ik heb het UPDB-bestuur als volgt geïnformeerd:
Beste bestuursleden van de UPDB,
Vanochtend tijdens de bondsraadsvergadering is het voltallige bestuur van de KNDB afgetreden, na een motie van wantrouwen. Deze werd met 6-5 aangenomen (met 11 van de 19 bondsraadsleden was het quorum net aanwezig).
Tussen een paar bondsraadleden en het bestuur is al langer wrijving, met name over de hoeveel informatie die het bestuur aan de bondsraad geeft en de ruwe omgangsvormen (het bestuur wordt regelmatig beschuldigd van liegen / bewust foutief informeren). Bij deze kritiek hebben zich een paar andere bondsraadleden aangesloten en dit resulteerde in deze uitslag.
Ik behoorde (uiteraard) bij de 5 tegenstemmers. Dit middel is veel te zwaar en bovendien is het bestuur van goede wil. Het is meer een communicatieprobleem: hoeveel informatie kun je verwachten van een vrijwilligersorganisatie? En heb je vertrouwen in de goede wil van het bestuur?
Sinds kort beginnen we de bondsraad om 10.00 uur met een voorvergadering zonder bestuur. Toen Arne van Mourik en ik om 10.00 uur binnenkwamen, lag de motie van wantrouwen al op papier, ondertekend en wel door de 6 voorstemmers. De 6 voorstemmers hadden kennelijk vooraf overleg gehad en gezamenlijk een motie van wantrouwen opgesteld. Ze vonden het niet nodig bondsraadleden te informeren die "toch blindelings het bestuur volgden". "Je had het op het Forum kunnen lezen".
Toen de formele vergadering om 11.00 uur begon en vrij snel de motie van wantrouwen door Frans de Jonge werd ingediend, schorste voorzitter Hans Vermeulen de vergadering voor overleg. Na een half uur kwam het bestuur terug, gaf aan zich niet te herkennen in de kritiek en moeite te hebben met de ruwe omgangsvormen. Vervolgens werd de motie in stemming gebracht. Uitslag dus met 6-5 aangenomen.
Daarna schorste de voorzitter opnieuw de vergadering voor overleg met het bestuur en na 5 minuten kon hij melden dat het voltallige bestuur opstapte. Daarmee was de formele bondsraadsvergadering afgelopen. De bondsraad bleef zonder bestuur (en ook zonder waarnemend notulist Johan Haijtink) achter. De voorstemmers waren wat beduusd: wat hadden ze aangericht? Maar ja, als je een motie van wantrouwen indient, dan stuur je zelf het bestuur weg. Dan moet je niet gaan huilen als het hele bestuur ook daadwerkelijk opstapt.
We hebben als bondsraad nog een half uurtje overlegd hoe nu verder: wat moet er op korte termijn worden geregeld? In ieder geval een penningmeester die betalingen mag tekenen en een contactpersoon voor de KNDB. Namen werden nog niet genoemd. Daarna gingen we lunchen.
De motie van wantrouwen en het vervolg heeft de hele ochtend in beslag genomen. Na de pauze ben ik naar huis gegaan. De formele bondsraad was afgelopen; ik had geen zin om mee te denken over het oplossen van problemen die ik niet zelf heb veroorzaakt.
Groet, Jelmer
(Eerlijk gezegd heb ik al maanden niet meer op het Forum gekeken. Nu dus gelijk maar ook een bericht)
Het was geen motie van naar huis sturen Maurits. Maar van wantrouwen. Overigens heb ik elders gepost dat het merendeel van de BR-leden geïnformeerd is.Maurits Meijer wrote:Dus....playforstacks wrote: ik ben een van de voorstanders en ik ben totaal niet beduusd.
Wat is het plan?
En waarom zijn de andere bondraadsleden niet gekend in het voornemen om het bestuur naar huis te sturen?
Hoe kom je aan 19 bondsraadsleden, ik tel er 17?Frans de Jonge wrote: Van de 19 leden van de Bondsraad is het merendeel (15) benaderd.
We hebben sinds kort ook een informeel vooroverleg van de Bondsraad voorafgaand aan het formele overleg. Daar is het ook nog aan de orde geweest. De verwachting was dat dan iedereen op de hoogte zou zijn en zijn in- en afstemming kenbaar kon maken. Daar hebben we goed gedicussieerd, en verschil van inzicht houd je altijd, voor de een is het te zwaar en voor de ander is het een passend middel.Maurits Meijer wrote:Hoe kom je aan 19 bondsraadsleden, ik tel er 17?Frans de Jonge wrote: Van de 19 leden van de Bondsraad is het merendeel (15) benaderd.
Waarom zijn niet alle bondsraadsleden benaderd?
Frans, volgens de typeringen, die de afgelopen tijd, op dit forum, aan bestuursleden zijn toegeschreven, je bent een ideale bestuurskandidaat.Frans de Jonge wrote:We hebben sinds kort ook een informeel vooroverleg van de Bondsraad voorafgaand aan het formele overleg. Daar is het ook nog aan de orde geweest. De verwachting was dat dan iedereen op de hoogte zou zijn en zijn in- en afstemming kenbaar kon maken. Daar hebben we goed gedicussieerd, en verschil van inzicht houd je altijd, voor de een is het te zwaar en voor de ander is het een passend middel.Maurits Meijer wrote:Hoe kom je aan 19 bondsraadsleden, ik tel er 17?Frans de Jonge wrote: Van de 19 leden van de Bondsraad is het merendeel (15) benaderd.
Waarom zijn niet alle bondsraadsleden benaderd?