Suriname

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Nov 22, 2010 17:36

Ganesha wrote:Hanco, Alias speelt momemteel in Miami. Weet niet of hij wel tijd en zin heeft om in Suriname
een lezing te geven.
Als ik het verhaal van Andrew lees, zal zo'n lezing weinig zin hebben. Mensen moeten er namelijk wel ontvankelijk voor zijn.
Jammer Andrew dat je in de 6e ronde van Orie verloren hebt. Moet jij nu tegen de nr.1?
Hallo Ganesha,
Ik had gisteren geen internetverbinding waar ik logeerde, en daarom kan ik jouw bericht nu pas lezen. Ik moest dus niet tegen de nummer 1. Ik stond op de 5e plaats en heb gisteren mijn laatste partij gewonnen maar sta nog steeds op de 5e plek en zou nu in de volgende ronde tegen de nummer 1 moeten, maar helaas is het toernooi al ten einde. Dat vind ik wel erg jammer,want ik vond het ondanks alles een leuk toernooi, vooral met veel van de oude garde erbij. Oud Surinaamse kampioenen als Ramon Norden, Harley Overman en Hugo Kemp.
Namen waar ik vroeger altijd tegen op heb gekeken. Prachtig om samen met hun in een toernooi te zitten en verhalen over vroeger aan te horen!
Wat een eventuele lezing van Alias betreft: Ze zullen het graag glimlachend aanhoren, maar het effect zal nul komma nul zijn!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Nov 22, 2010 17:43

Sfeerverslag Srefidensi Openkampioenschap van Suriname 2010 (slot)

Gaetano Nahar wint 4e Srefidensi Openkampioenschap van Suriname

Het zit er weer op. Het Srefidensi toernooi is heel verrassend een prooi geworden voor de jeugdspeler Gaetano Nahar. Hoewel hij dit jaar geen jeugdkampioen van Suriname werd, is hij op dit moment toch wel de sterkste jeugdspeler. Jeugdkampioen werd Niaaz Salarbaks, die vorige maand in het Belgische Otteppe bij het AspirantenWK op een teleurstellende 24ste plaats eindigde. Ik verwacht dat Nahar op het komende junioren WK in Naaldwijk het een stuk beter zal doen. De Nederlandse jeugd is gewaarschuwd. De kersverse Srefidensi Open Kampioen van Suriname komt eraan! Met verfrissend spel heeft hij de benodigde punten bij elkaar gesprokkeld en is in geen enkele partij in gevaar geweest. Vorig jaar debuteerde hij in het Srefidensitoernooi en finishte met degelijke plus twee score op een fraaie 6e plek. Er had toen meer ingezeten, maar in de laatste ronde had hij toch erg veel last van de zenuwen. Van de koplopers had hij toen veruit de makkelijkste loting, maar hij kon de luxe niet aan en bezweek onder de druk. Hij leed tegen de zwakste speler die hij in het toernooi voorgeschoteld had gekregen ( Rudi Benschop) zijn enige nederlaag.
Ook dit toernooi leek hij weer veel last van de druk te hebben. Hij kwam volgens zijn tegenstander Nazir een stuk minder te staan, maar stuurde daarna zo snel mogelijk naar de remise toe. Dat bleek achteraf voldoende voor zijn grootste zege in zijn carriere.
De tweede plek was voor Burleson, die evenveel wedstrijd- en WPpunten had verzameld als William Orie, maar nu gaf de SB wel de doorslag (In tegenstelling tot vorig jaar toen de eerste 2 spelers (Kemnaad en Tjon A Ong) ook evenveel Wedstrijd- en WP-punten hadden verzameld, maar de organisatie niets van de SB-punten wilden weten).
De derde plek was dus voor tweevoudig landskampioen 2008 en 2009: William Orie. Hij had in dit toernooi de gelukkigste loting en wist daardoor de eerste vier ronden zonder noemenswaardige tegenstand te winnen. Hij zat toen, met nog maar drie ronden te gaan, op rozen, totdat hij de eerste echte tegenstander ontmoette: Gaetano Nahar.
De Srefidensikampioen van vorig jaar, Rinaldo Kemnaad, kwam in het stuk niet voor,maar beef continue op de loer. Hij heeft geen van de vier gevestigde namen van dit toernooi gehad (Burleson, Alfaisie, Tjon A Ong en Orie), maar door de laatste drie ronden te winnen wist hij toch weer in de top te eindigen. Ook voor hem was het toernooi te kort om nog een gooi te doen naar het kampioenschap.
Bij het ingaan van de laatste ronde stond ik op de vijfde plek en na winst in de laatste ronde bleef ik op die plek steken. Bij een volgende ronde zou ik tegen de nummer 1, Gaetano Nahar moeten, maar helaas is het toernooi ten einde. Dit ook tot teleurstelling van Nahar, die graag tegen mij gespeeld zou hebben. (volgens zijn vader)
Al met al een terechte winnaar en voor mij een teleurstellende vijfde plek. Op zich was ik vooraf tevreden geweest met een plek bij de eerste drie (omdat ik niet wist wie er allemaal zouden meedoen), maar als ik de top van het deelnemersveld zo zag spelen, dan wilde ik alleen maar voor de eerste plek gaan, omdat een tweede of derde plek mij toch niet echt kon boeien. Vorig jaar was ik met veel toestanden en incidenten tweede geworden en de nasleep daarvan had een groot deel van mijn vakantie verpest. Dan had ik nu toch veel liever de vijfde plek zonder veel toestanden en nasleep, maar wel met een prettige vakantie verder.
Alle probleemgevallen zijn tijdens het toernooi besproken en er zijn excuses aangeboden, daar waar het niet correct gelopen was. Zelfs de nieuwe voorzitter Robur Levens heeft in zijn eindspeech zijn excuses aangeboden voor het feit dat hij naast mijn bord staande een toespraak ging houden over de gewijzigde data en aanvangstijden van het verdere verloop van het toernooi, terwijl ik tegen Burleson nog slechts twee minuten bedenktijd had in een complexe maar gewonnen positie. Die speech was zo storend en afleidend, dat het mij de helft van mijn spaarzame tijd kostte en uiteindelijk indirect een kloknederlaag opleverde.
Ook werd eerder in het toernooi rechtgetrokken, dat ik niet als enige lichtgetinte Surinamer uit Nederland de volle 50 Surinaamse Dollar inschrijfgeld moest betalen, maar ook de andere drie donkerder getinte Surinamers uit Nederland. Dat was een ongewenst uitvloeisel voor het aan de kaakstellen van de discriminatie. Ik had de jongens graag de helft van het inschrijfgeld gegund :wink:
Opmerkelijk was verder dat de 4 spelers uit Nederland (Tjon A Ong, Dihal, Mangal en Atherley) in de 28 wedstrijden die ze totaal in dit toernooi gespeeld hebben er slechts 1 in remise is geeindigd. Alleen Kumar Mangal had een remise gescoord en de rest alleen maar overwinningen en nederlagen.
Wat verder opvallend was tijdens dit toernooi is dat er in tegenstelling tot voorgaande toernooien niets aan de publiciteit voor het toernooi gedaan werd. Geen enkel stukje in bijvoobeeld de nationale krant “De Ware Tijd”. Niet omdat de kranten dat niet zouden willen, want er wordt zelfs uitgebreid verslag geschreven over een onderlinge competitie avond van een plaatselijk damclubje, waarbij vier partijtjes gespeeld zijn. En dat in de nationale krant!
Naast deze, niet door iedereen erg op prijs gestelde, want vaak kritische stukjes, van mij op het FMJD-forum is er vrijwel nergens iets over het toernooi geschreven. Volgend jaar moet dat echt anders gaan. Een kans voor open doel om het dammen in de Surinaamse media in het nieuws te houden. Dat was vorig jaar wel anders, na de Srefidensigate...
Al met al een leuk en nuttig toernooi hier in Suriname. Als er wat meer publiciteit aan het toernooi gegeven zou worden volgend jaar en weer van zeven naar negen ronden wordt uitgebreid, dan zou het weer een volwaardig en serieus toernooi kunnen worden en een vaste waarde op de internationale damkalender waar ik in ieder geval naar uit zal kijken.
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Tue Nov 23, 2010 03:16, edited 1 time in total.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Nov 22, 2010 17:59

Hanco Elenbaas wrote:
Ganesha wrote:Hanco, Alias speelt momemteel in Miami. Weet niet of hij wel tijd en zin heeft om in Suriname
een lezing te geven.
Als ik het verhaal van Andrew lees, zal zo'n lezing weinig zin hebben. Mensen moeten er namelijk wel ontvankelijk voor zijn.
Ook notoire valsspelers uit de voormalige Sovjet-Unie zijn volgens het boek van Sjtsjogoljev weer op het rechte pad gebracht, denk bijvoorbeeld aan Baljakin en Valneris, dus waarom zou dat in Suriname niet kunnen? Raoul houdt veel van Suriname en heeft behalve een aantal lezingen over hoe het zou moeten ook nog wat sancties achter de hand, dus ik heb er wel vertrouwen in dat hij het kwaad daar kan bezweren. :wink:

Ik denk niet dat het zin heeft Hanco.
Het wordt over het algemeen niet als slecht, maar als normaal gezien hier. Iets wat er gewoon bij hoort. It's all in the game. Het is ook nog eens heel moeilijk te bewijzen.
Ik heb het al eens eerder geschreven. Het is onlosmakelijk met het dammen in Suriname verbonden. Wellicht dat het bij de aankomde generatie anders zal zijn. Beginnend bij de aanstormende Gaetano Nahar cs.

Rudi Azimullah

Gaetano Nahar

Post by Rudi Azimullah » Tue Nov 23, 2010 13:37

Gaetano Nahar wint Srefidensi-Opendamtoernooi

Bron: Dagblad Suriname - 23 November 2010

Image

Gaetano Nahar is kampioen geworden van het Srefidensi-Opendamtoernooi
van de Surinaamse Dambond. Nahar eindigde met 12 punten boven
Guno Burleson, William Orie en Rinaldo Kemnaad. Al deze dammers
haalden 11 punten. Op de laatste speeldag (7de ronde) speelde
Nahar remise tegen clubgenoot Muntazali Nazir. Er werd hevige
strijd geleverd, ondanks het feit dat ze van dezelfde club waren.
Critici suggereerden dat het een easy walk-over voor Nahar zou
worden, nadat de paring van de laatste ronde bekend werd gemaakt.
Na deze remise was de wedstrijd tussen William Orie tegen Guno
Burleson de belangrijkste van de avond. Beiden speelden op
scherp en probeerden te winnen om zodoende naast Nahar te
eindigen. Indien een zou winnen, zouden de weerstandspunten
doorslaggevend zijn. William Orie geraakte in tijdnood, en werd
onder druk gezet door Guno. Het gelukte Ori de juiste zetten te
kiezen en daardoor de tijdnoodfase feilloos af te ronden. De
kansen voor Ori om te winnen was door deze situatie verloren
gegaan, en hij werkte eraan om de schade tot een minimum te
beperken. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een remise, en
de jeudige Gaetano Nahar mocht zich Srefidensi-kampioen 2010
noemen, Guno Burleson 2de en William Orie 3de. Kemnaad, die het
vorig jaar kampioen werd, eindigde op de 4de plaaats.

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Foei foei foei !

Post by Guno Burleson » Tue Nov 23, 2010 18:50

Foei foei foei ! Men hoort van me ! :agrue:

mikkeltje

Post by mikkeltje » Tue Nov 23, 2010 23:26

brrrrr...

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Smerig Spel deel 3 : Suriname onder vuur

Post by Guno Burleson » Thu Nov 25, 2010 01:40

Met grote zinsverbijstering las ik de verhalen van Andrew Tjon A Ong op Forum. Grote zinsverbijstering , omdat Andrew zittend , wandelend en in verbale staat in de speelzaal niet die mate van ontevredenheid vertoonde als bij Forum het geval is. Andrew schrijft over de ongemakken en incidenten van het Srefidensitoernooi.Over een aantal daarvan ben ik het wel eens met hem , zoals " een 7 ronden Zwitsers " i.p.v 9 ronden , niet helemaal correcte lotingen enz. Het is wel volstrekt onwaar dat Andrew 50 Surinaamse dollar betaalde omdat hij lichtkleurig is en zijn reisgenoten 25 srd omdat ze donkergekleurd zijn. De persoon die de inschrijving administreerde is een nieuweling in de dammerij. Het vorige bestuur heeft vooraf bekend gemaakt dat buitenlanders 50 en Surinamers of ingezetenen 25 srd zouden betalen. Vanwege zijn " bekendheid en damniveau " valt Andrew op als te zijn een buitenlander en zijn
( onbekende )reisgenoten worden dan per vergissing beschouwd als Surinamers of ingezetenen. De adjectieven lichtkleurig en donkergekleurd zijn ten onrechte vergezocht. Misschien is het goed dat in het vervolg ongeacht de nationaliteit een ieder hetzelfde bedrag betaalt. Overigens schrijf ik de andere ongemakken toe aan kortzichtigheid van het vorige bestuur. Bij het nieuwe gekozen bestuur van 14 november is er duidelijk sprake van een overgangsfase.Vandaar dat ex-voorzitter Azimullah de wedstrijdadministratie van dit toernooi op zich nam. Over het slechte waardeoordeel , vooroordelen of vermoedens die Andrew verwoordde op Forum wil ik m.b.t het duel A.Tjon a Ong - G.Burleson ( 0-2 ) het volgende kwijt. Andrew herbevestigt - want bevestigen geschiedde in ons duel- de volgende punten in zijn verhaal.
1.Ik stond onder druk
2.Ik heb diverse neutraliserende acties over het hoofd gezien
3.Ik deed enkele passieve zetten
4 Ik moest uitkijken dat het tijdelijke schijfoffer niet definitief in schijverlies zou uitmonden
5.Ik had 2 minuten voor de laatste 15 zetten
6.Ik nam in paniek een verkeerde 2x2 ruil
7.Ik had niet in de gaten dat mijn tijd wegtikte en dat dat natuurlijk ook mijn eigen fout was

Kortom , Andrew was dermate onder druk dat ik nauwelijks geloofde dat hij veilig de remisehaven kon binnenvaren.Met dit gegeven in mijn achterhoofd deed ik in lichte tijdnood wat mindere zetten , zoals Andrew dat zelf zei op Forum.Dus met iet wat meer nuchterheid in mijn geestesgesteldheid en een beetje timing op het bord ,zou ik na het winnen van de schijf op zet 21 (!!! ) een waterdichte winstgang hebben behaald. Over compensatie ,beter gezegd schijnoffer , dat onder andere voorwaarden in de theorieboeken over Roozenburgopstelling wordt toegepast ,zouden we geen woord meer kunnen reppen. Ik kan me niet voorstellen dat Andrew zegt dat er ongeveer 15 mensen stonden te kijken naar deze wedstrijd en dat ik , naar het aan waarheid grenzende vermoeden van Andrew ,bewust de klok hebt ingedrukt.Het is de slordige gewoonte van haast elke dammer om in tijdnood gelijktijdig zetten te doen en om gelijktijdig de klok in te drukken.Het is dus mogelijk dat Andrew niet als laatst heeft ingedrukt en dus ook niet gekeken heeft dat zijn tijd liep met een kloknederlaag tot gevolg.Misschien is dit voer voor nationale en internationale damorganisaties. Immers ,als een een speler een zet doet en doende is zijn klok in te drukken maar zijn niet afwachtende in tijdnood verkerende tegenstander meteen een zet doet en als eerst indrukt ( in minder dan 1 seconde ), is er een ernstig probleem ontstaan. Want de speler die als eerst een zet deed werd door zijn bliksemsnelle tegenstander niet in de gelegenheid gesteld zijn zet te voltooien door de klok in te drukken. Er lijkt een parallel te bestaan tussen dit geval en het geval bij voetbal waarbij bij een penalty de doelverdediger zijn doellijn verlaat alvorens de bal door de penalty-nemer getrapt wordt. Het betreft een spelregel bij voetbal waarop men maar geen vat kan krijgen.

En hoe kan Andrew die zelfs onder klok- en partijdruk stond stellen dat het non-emotionele ,broodnuchtere ,gevoelloze computerprogramma Flits huizenhoog gewonnen staat ( tegen mij ) ? Notabene in werderzijds onnauwkeurig spel als gevolg van klok- en partijdruk .
Het zal nimmer de bedoeling zijn dat een computerprogramma voor dammen daarvoor in leven geroepen wordt. Want zelfs na uitgebreide analyse door Flits wordt , in dezelfde gecompliceerd uitziende stand na opnieuw spelen , voor de tweedemaal onnauwkeurig gespeeld.Dat geldt ook voor wereldkampioenen , al zouden de onnauwkeurigheden eventueel op een ander niveau liggen. Derhalve kan de conclusie getrokken worden dat zelf aan het begrip " analyse " een vorm van ethiek onderworpen moet zijn , wanneer de waardeoordelen over mogelijkheden buiten het eigen gezichtsveld vallen , omdat ze onderhevig zijn aan tijd en kennis.

Maar bij Carlos Adaba lagen de zaken anders.Bij Adaba was duidelijk te zien dat hij tegen de naam Guno Burleson speelde. Na herhaaldelijk opstaan trokken zijn benen cirkeltjes om de wedstrijdtafel.Voor zover ik mij kan herinneren speelde Adaba voor het eerst tegen mij.Dat legde zo een druk op hem dat hij tot tweemaal toe vergat zijn klok in te drukken. De tweede keer werd hem dat fataal en hij verloor op de klok in een mindere positie. Ik zag de tijdsoverschrijding maar keek even nog naar een spelgang. Ik liet dat uiteindelijk varen ( want het was zinloos) en attendeerde de arbiter op de overschreden tijd van mijn tegenstander. Na de partij legde ik Adaba uit hoe het kwam dat hij op de klok verloor.En weer stonden er heel lang zoveel mensen te kijken naar mijn wedstrijd. Hoe zou er dan iets gemeen worden uitgehaald op de klok , zoals Andrew mij ( te kwader trouw ?! ) in verband brengt met een klokmanipulatie.
Hanco ken ik ook en deel hem mede dat ik me niet heb verlaagd tot de methode die geleid heeft tot Adaba's nederlaag. Hello Hanco , niet zo snel in een lokzetcombinatie trappen hoor.

Wat mij overigens een doorn in het oog is , is dat men een loopje tracht te nemen met Suriname op Forum.Wim Martin raad Andrew Tjon A Ong aan om nog even in Suriname te blijven zodat Andrew zelf een boekje schrijft genaamd " Smerig Spel deel 2 " in plaats dat Johan Krajenbrink van het eerste Smerig Spel boekje dat doet. Andrew is van mening dat hij stof in overvloed zal hebben als hij nog 1 of 2 Srefidensitoernooitjes meemaakt en dus kan gaan werken aan Smerig spel deel 2. Daarna schrijf ik , Guno Burleson , over Smerig Spel deel 3 met als rode draad : het smerig spel op Forum van vooroordelen , onwaarheden en rechtvaardiging voor het eigen falen.
Maar niet gevreesd : als goede vriend ga ik zeker op het verzoek in van Andrew om deel te nemen aan Thailand open 2011.
Goede vriend ?! Want Andrew zei dat de vriendschap ten einde is.
Nadat Andrew en ik dagen niet spraken en elkaar niet groetten na Andrew's gevoelsontboezeming op Forum , reikte ik hem plotseling de hand en sprak ook over Thailand .
Kort na de wedstrijd van Andrew en ik zei ik sorry tegen hem omdat ik merkte dat hij in een bepaalde verwerkingssituatie verkeerde vanwege de klok , spanning en spelverloop. Sorry had niets te maken met schuld in iets.
In het Surinaamse kampoenschap 2010 hebben we wedstrijdfraude op grote schaal gekend . Het laatste omkoopschandaal daarvoor dateert van 1991. Corruptie (het woord dat op Forum werd gebruikt ) vierde hoogtij bij wereldkampioenen en grootmeesters enkel jaren geleden.Corruptie heb je overal. Belangrijk is dat het geen ergere vormen aanneemt.
Ik kan me niet voorstellen dat Andrew een gesprek voerde met Alfaisie in de privesfeer en een balangrijk onderwerp daaruit op Forum kenbaar maakt.Andrew schreef dat Alfaisie vertelde dat we in Suriname niet met elkaar willen trainen omdat topdammers vinden dat dat niet bevordelijk is voor de eigen prestatie in toernooien( lees nog meer hierover bij Andrew's reacties ).
Andrew schrijft verder dat Raoul Alias van Curacao lezingen kan verzorgen in Suriname om ons te wijzen hoe het moet want het gaat beter daar. Ene Ganesha maakte de opmerking dat het resultaat 0,0 zal zijn omdat we daarvan niets willen weten.
Wel nu , niemand daarbuiten - lees : een bepaalde groep mensen met een meerderwaardigheidsgevoel- hoeft ons de les voor te lezen. We kennen onze gebreken en weten ook hoe het moet. Wij gaan ook lezingen verzorgen voor een groep mensen buiten Suriname over " indentiteitscrises en waanbeelden ". Ik hoorde psychologen en andere deskundigen erover praten. Op die deskundigen wacht de dammerij niet want het resultaat en de houding van die groep gaat -1 ( min 1 ) zijn.
Wij van de Surinaamse dammerij zullen dwars door alle obstakels in gesloten gelederen de externe negatieve ontwikkelingen aanpakken. De positieve ontwikkelingen zullen hogere niveau's opgaan.
Daarom bedank ik een ieder die vanuit zijn eigen attitude en referentiekader de Surinaamse damwereld tracht te verbeteren.
Paternalisme , grootheidswaan , bagatellisering enz . kunnen in zekere zin ook ondersteunend werken richting onze eigen ontwikkeling.
Ik blijf vriend van een ieder.
Citaat : Aandacht is een psychologisch fenomeen dat te weinig aandacht krijgt.

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Nov 25, 2010 03:58

Geachte heer Burleson, Het was niet Andrew die voorstelde dat Dhr. Alias een lezing kon geven maar Hanco Elenbaas.
Mijn reactie was daarop: "Hanco, Alias speelt momemteel in Miami. Weet niet of hij wel tijd en zin heeft om in Suriname een lezing te geven.

Dus afgaande op Andrews verhaal, niet meer of minder. De Surinaamse spelers die aan het Sefredi-toernooi deelnemen ken ik meestal niet.
Ik heb niet de idee dat ik last heb van een meerderwaardigheidscomplex en weet daarnaast wel iets van psychologie af. Mensen moeten er open voorstaan om tot verandering te komen, anders zal informatie geen zin hebben. Dat is mijn mededeling geweest, meer niet.

Verder wens ik U en andere mensen in de Surinaamse damwereld veel succes met het oplossen van de door u genoemde "gebreken".

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Nov 25, 2010 19:08

Gaetano Nahar schrijft damgeschiedenis

door Stan Herewood

Sportscope, 24/11/2010

Gaetano Nahar, 19 jaar, student elektrotechniek aan de Faculteit Technische Wetenschappen, is kampioen van het Srefidensi Open-damkampioenschap 2010. Door vijf overwinningen en twee remises behaalde hij ongeslagen de titel. Daarmee is voor het eerst in de geschiedenis van de Surinaamse Dambond een jeugddammer kampioen geworden van een opentoernooi.

In de Srefidensi Open heeft Gaetano Nahar de toppers Rinaldo Kemnaad en William Orie verslagen en speelde hij remise tegen Guno Burleson. “Dit betekent een mijlpaal in mijn carrière. ... Het beste toernooi in mijn damloopbaan”, aldus Nahar, die niet onbekend is met successen. Hij werd twee keer jeugddamkampioen van Suriname en veroverde ook eenmaal de U-17 titel.

Image
dWT foto / Claudio Barker
Gaetano Nahar heeft met het winnen van de Srefidensi Open historie geschreven. Volgens kenners is een goede toekomst voor hem weggelegd in de damsport.-.

Hij stapte de Srefidensi Open in met als streven binnen de top vijf te eindigen. De nadruk was echter om goede partijen te spelen. In de laatste ronde had hij voldoende aan een remise om de historische prestatie neer te zetten. Hij deed niet meer, niet minder. Met de remise tegen Moentazali Nazir had hij de buit binnen.

Image
dWT foto / Annelies Verhelst
Gaetano Nahar en zijn oom John Schmeltz naast elkaar tijdens het derde sneldamtoernooi. Het zal waarschijnlijk niet zo lang meer duren, voordat de leerling zijn meester overtreft.-.

De afgelopen maanden heeft Nahar serieus getraind met het oog op het jeugdwereldkampioenschap, dat van 15 tot en met 21 december in Naaldwijk, Nederland wordt gehouden. “Ik zag het Srefidensi-toernooi daarom als een belangrijk meetmoment op weg naar het WK.”

Image
dWT foto / Claudio Barker
Gaetano Nahar (l) doet een zet tegen Arief Salarbaks in zijn openingspartij van de Srefidensi Open.-.

De kersverse kampioen zegt veel geleerd te hebben en prijst zich gelukkig dat de meeste topdammers aanwezig waren. “Mijn mooiste partij was tegen Kemnaad. Vanaf de vijftiende set forceerde ik met succes schijfwinst. De partij tegen Burleson was de lastigste. Ik koos in de middenspelfase voor een verkeerd plan en kwam iets slechter te staan. Later corrigeerde ik en speelde remise.” Ramon Norden wilde volgens hem steeds naar de rand. “Maar in het middenspel nam ik het centrum over. Hij kwam in tijdnood en ik won door een combinatie.”

WK
Op weg naar het wereldkampioenschap traint Nahar al drie maanden lang minstens drie uren per dag. Meestal alleen, soms met zijn oom John Schmeltz en met clubgenoot William Orie. Schmeltz is door de bond aangewezen als trainer van Nahar en de broers Niaaz en Arief Salarbaks op het WK. Tot nu toe staan 28 spelers geregistreerd, inclusief zes van Nederland, drie van Polen en Letland, twee elk van Brazilië, Wit-Rusland, Estland en Rusland.

Nahar maakt gebruik van de computerprogramma’s Dam 22 en Truus om standen te analyseren. Om in vorm te blijven is volgens Nahar het bestuderen van de theorie uit boeken en het spelen van wedstrijden erg belangrijk. Op programma staat nu de analyse van zijn wedstrijden in het Srefidensi-toernooi.

Nahar denkt dat de damsport onder de jeugd nog meer bevorderd moet worden. De broers Salarbaks geven hem geduchte tegenstand, maar de overige jeugddammers liggen te ver achter. “Ik denk dat de ondersteuning van mijn vereniging Randjiet Boys een belangrijke basis heeft gelegd voor mijn vorming. Damboeken worden ter beschikking gesteld.”

John Schmeltz voorspelt een goede toekomst voor Nahar. “Ik heb alle vertrouwen in dat hij eens de titel van Internationaal Grootmeester pakt. De eerste keer toen ik tegen hem speelde, heb ik zijn moeder, mijn zus, gezegd deze jongen gaat damtitels behalen. Hij is talentvol, is in een expansieperiode en heeft zijn plafond nog niet bereikt.”

Na twee jaar, hij was toen 16, kon Schmeltz niet makkelijk meer van zijn neefje winnen. “Als zijn coach-trainer moest ik mij sterk houden, omdat begeleiding inhoudt dat je in een partij tegen hem niet mag afgaan. Ik keek naar zijn zwakke plekken en ben mij ook in die zwakke plekken gaan verdiepen. Die jongen heeft een goede filmtechniek, een fotografisch geheugen, want hij ziet die zetten vooraf al lopen en geeft standen ook een waarde-oordeel.”

Een damfilosofie van Schmeltz is hoe meer je verliest, hoe sterker je wordt. “Verdient verliezen maakt je sterker dan het winnen van iemand met standaard spel. Door het verliezen werk je de zwakke plekken weg.

Daarin heb ik Gaetano ook getraind. Hij mag niet winnen van een tegenstander die zijn schijf laat vallen van het bord. Die wegspeeltechniek wat staat voor winnen door geforceerd spel is belangrijker dan winnen door een blunder van de tegenstander.”
Schmeltz verduidelijkt dat binnen het spelpatroon tal van strategieën liggen. “Wat wij doen tijdens de training op weg naar WK is de jongens een waardeoordeel geven. Hoe goed zijn ze in bepaalde strategieën en hoe goed zijn Orie en ik daarin. Nu al blijkt dat we ze in bepaalde strategieën niet meer kunnen begeleiden.”

Hij noemt het flankcentrumspel, waarin ze sterker zijn. “Maar in andere strategieën zoals eindspel nemen we ze onder handen. In de onderdelen waarin we onszelf hoger hebben geschat krijgen ze de nodige begeleiding. Ik denk dat de gemeenschap veel kan verwachten van het optreden op het WK.”

Daarbovenop wordt ook rekening gehouden met het vinden van een balans tussen het leveren van schoolprestaties en investeren in tijd om topprestaties te bereiken. Schmeltz: “Daarover maken wij ons geen zorgen, omdat William Orie hem leert de juiste planning te maken om maximaal profijt te halen uit de diverse activiteiten. Daar is Orie goed in.”

Een droom van William Orie is werkelijkheid geworden. Hij heeft binnen Randjiet Boys op grond van de trekkersrol die hij vervult de zinnen er opgezet de jeugdspelers van zijn club klaar te stomen om door te dringen naar de seniorentop. “Ik zie Gaetano binnen twee jaren landskampioen van Suriname worden.”.-.

Gaetano Nahar (2089) in Srefidensi Open
Eerste ronde: vs Arief Salarbaks (2022) 2-0
Tweede ronde: vs Oedebhaan Dihal (1899) 2-0
Derde ronde: vs Rinaldo Kemnaad (2241) 2-0
Vierde ronde: vs Guno Burleson (2246) 1-1
Vijfde ronde: vs William Orie (2179) 2-0
Zesde ronde: vs Ramon Norden (2057) 2-0
Zevende ronde vs Moentazali Nazir (2041) 1-1

Top 10 WP SB
1. Gaetano Nahar 7-12
2. Guno Burleson (MI) 7-11 62 92
3. William Orie (MF) 7-11 62 89
4. Rinaldo Kemnaad (MF) 7-11 60 87
5. Andrew Tjon A Ong (MF)7-10
6. Ramon Norden 7-9 57 65
7. Moentazali Nazir 7-9 56 62
8. Harrypersad Laldjietsing 7-9 55 68
9. Soerdiperkash Jogie 7-9 53 53
10. Shrikrishna Sheonath 7-8

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Fri Nov 26, 2010 18:07

Gerson Bendt in kopgroep US Open

De Ware Tijd, 26 Nov 2010

FLORIDA - Met drie zeges, twee remises en één nederlaag doet de Surinaamse damkampioen Gerson Bendt het niet onaardig in de US Open 2010, ook wel de Kolman Turiy Memorial. Met acht punten na zes partijen bezet Bendt de achtste plaats in het open damtoernooi, dat wordt afgewerkt in Sunny Isles Beach, Florida. Vijf andere dammers, inclusief de Haïtiaanse Internationaal Grootmeester (GMI) Ricardo Pierre, hebben ook acht punten. Ze zijn echter hoger gerangschikt dan Bendt door het verschil in Weerstandspunten.
Image
dWT archief.
De ogen van Gerson Bendt lijken vuur te spuwen wanneer hij de schijvenstand bekijkt. De Surinamer doet het niet slecht in de US Open

Bendt begon het toernooi zaterdag met een winst op de Amerikaan Antoine Surin, maar moest de dag erop zijn meerdere erkennen in diens landgenoot Eugenie Skliarov. De Surinamer herstelde zich met de winst op Sigue Pierre (VS) en speelde daarna remise tegen Jean Fleurime (VS).<BR>&nbsp;Op woensdag pakte hij in de vijfde ronde de zege op de Rus Alexander Ldokov en speelde dezelfde dag remise tegen diens landgenoot, Internationaal Meester Youri Chertok. De Rus zit een plaats hoger dan de Surinaamse Federatie Meester. De US Open geldt voor Amerikaanse dammers als een officieel kampioenschap. Uit dit toernooi zullen de dammers gekozen worden voor het Pan-Amerikaans en Wereldkampioenschap. Voor de buitenlanders zijn de wedstrijden ook van waarde; ze kunnen namelijk ratingpunten vergaren.
De US Open wordt aangemerkt als het sterkste damtoernooi in de Pan-Amerikaanse zone. Van de partij zijn Russische wereldkampioen en GMI Alexander Schwarzman (rating 2406) en Pan-Am kampioen Ricardo Pierre (2243). De andere GMI’s in het toernooi zijn de Rus Mourodoullo Amrillaew (2343) en&nbsp; de Amerikaan Alexander Mogilianski.
De Verenigde Staten, Haïti, Ukraïne, Rusland, Nederland, Curaçao, Canada, Grenada, Portugal en Suriname doen samen mee met 34 deelnemers. Eddy Azimullah en Willem Blijheid, die van Surinaamse komaf zijn, zijn ook van de partij. Azimullah is elfde en Blijheid 28ste.
Kopgroep: 1. Schwarzman 11 punten; 2. Amrillaew 10; 3. Alexander Rudnitsky (2187) 8 (WP44-SB53); 4. Vitalia Doumesh (2125) 8 (42-53); 5. Ricardo Pierre (2243) 8 (41-53); 6. Richard Mooser (2272) 8 (39-49); 7. Chertok (2278) 8 (39-45); 8. Bendt (2235) 8 (36-44).

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Nov 27, 2010 14:56

Bendt verslaat Pan-Am-kampioen

Uit: De Ware Tijd 27/11/2010

FLORIDA - Gerson Bendt bezet na de zevende ronde de derde plek in de US Open 2010. Op het 35ste onafhankelijkheidsjaar van Suriname wist de damkampioen donderdag in de zevende ronde de Pan-Amerikaanse kampioen Ricardo Pierre op de knieën te krijgen.

Door de winst op de Haïtiaan heeft Bendt nu tien punten. Met nog de achtste (gisteren) en negende ronde van vandaag voor de boeg leidt wereldkampioen Alexander Schwarzman met dertien punten na zijn winst op Yury Chertok. Internationaal Grootmeester Murod Amrilaev, die Alexander Rudnitsky aan zijn zegekar bond, is tweede met twaalf punten.

Image
Gerson Bendt heeft zich opgewerkt naar de derde plaats in de US Open.

Na Bendt volgen GMI Alexander Mogiljansky, Internationaal Meester Shang Wong Louiceous, Vitaliya Doumesh, Richard Mooser en Yevgeniy Sklyarov met elk negen punten.
De 34 dammers kregen donderdagavond een diner aangeboden in verband met Thanksgiving Day. Ze zouden gisteren een sightseeing toer in Miami krijgen.
De kans bestaat dat er morgen een blitz-toernooi wordt gehouden in de ochtenduren. De prijsuitreiking is morgenmiddag drie uur.

Uitslagen zevende ronde: Gerson Bendt - Ricardo Pierre 2-0; Theo Dijkstra - Ivan Shovkoplast 2-0; Vitaliya Doumesh - Richard Mooser 1-1; Mourodoullo Amrillaew - Alexander Rudnitsky 2-0; Alexander Schwarzman - Youri Chertok 2-0; Alexander Mogilianski - Andrey Gaydukov 2-0; Yevgeniy Skliarov - Alexander Ldokov 2-0; Louiceus Shang Wong - Eddy Azimullah 2-0; Robert Capriata - Claude Bouloute 1-1; Boris Mushailov - Raoul Alias 2-0; Serge Edouard - Jean Fleurime 2-0; Sigue Pierre - Joseph Leon Paul 1-1; Frank Zziwa - Jean Louis Raymond 2-0; Alexander Yurgenson - Antoine Surin 2-0; Olga Bieliaieva - Lomegard Kersainvil 2-0; Ernst Gachelin - Willem Blyheid 1-1; Eric Volel - Junior Baptiste 1-1.-.

Rudi Azimullah

Surinamers bij US OPEN 2010

Post by Rudi Azimullah » Tue Nov 30, 2010 00:30

Schwarzman wint US Open, Bendt achtste

Bron: De Ware Tijd 29/11/2010

FLORIDA - Wereldkampioen Alexander Schwarzman heeft de US Open 2010 op zijn naam geschreven. De Russische Internationaal Grootmeester vergaarde zestien punten na negen ronden. Hij won zeven partijen en speelde twee keer remise.De Surinaamse damkampioen Gerson Bendt, die na de zevende ronde nog derde stond, eindigde uiteindelijk als achtste.

Bendt verloor vrijdag in zijn voorlaatste partij van Schwarzman, maar sloot het toernooi zaterdag af met een remise tegen Alexander Mogiljansky. Bendt won vier partijen, speelde drie keer remise en verloor tweemaal.

Image
dWT archief
Gerson Bendt, damkampioen van Suriname, is als achtste geÎindigd in de US Open 2010.-.

In 2009 participeerde William Orie als damkampioen van Suriname in het toernooi. Ook hij werd toen achtste. In dat jaar werden er acht ronden gespeeld. Orie boekte drie zeges, speelde vier keer remise en verloor één partij. Het toernooi werd toen gewonnen door Yury Chertok, die dit jaar twaalfde werd.

GMI Murodullo Amrilaev werd semikampioen met vijftien punten. Internationaal Meester Yevgeniy Sklyarov en Serge Edouard werden derde en vierde met elk twaalf punten. Het verschil lag hem in de weerstandspunten: 94 om 82.

Net als Bendt eindigden ook GMI Alexander Mogiljansky (WP 96), Internationaal Vrouwenmeester Vitaliya Doumesh (96), de Nederlander Richard Mooser (94) en Pan-Am-kampioen Ricardo Pierre (90) met elf punten. Ook bij deze groep brachten de weerstandspunten de doorslag.
Eddy Azimullah en Willem Blijheid, twee dammers van Surinaamse komaf, eindigden op de dertiende en 29ste plaats met tien om zeven punten.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Tue Nov 30, 2010 00:42

Ontknoping damcompetitie Combinatie ‘80

Uit: De Ware Tijd 29/11/2010

Paramaribo - Dhee-radjdutt Somai of Jerry Sadiek zitten in de race om het kampioenschap van de damvereniging Combinatie ‘80. Met nog de laatste ronde van morgenavond voor de boeg hebben beide dammer twaalf punten. Somai speelt zijn laatste ontmoeting tegen nummer zeven Sanjay Beharie, terwijl Sadiek nummer zes Sankar Gangaram Panday tegenover zich krijgt.

Ook om de derde plaats wordt er fel gestreden. Bidjaikoemar Toelsie, titelverdediger John Sadiek en Reza Sadiek, die al is uitgespeeld, hebben allen negen punten. Toelsie speelt zijn laatste partij tegen Vinod Lachmon, terwijl John Sadiek Pradeep Hardayal treft.

Reza Sadiek heeft vrijdagavond in de inhaalpartij remise afgedwongen van Pradeep Hardajal. In de andere ontmoeting won Sankar Gangaram Panday reglementair van Dinesh Somai, die ook in de vorige speelronde verstek liet gaan tegen Dheeradjdutt Somai.

Stand: 1. Dheeradjdutt Somai 12 punten; 2. Jerry Sadiek 12; 3. Toelsie 9; 4. John Sadiek 9; 5. Reza Sadiek 9 (uitgespeeld); 6. Gangaram Panday 8; 7. Beharie 8; 8. Hardajal 8; 9. Lachmon 5; 10. Dinesh Somai 2 punten.
Schema morgen: Jerry Sadiek - Gangaram Panday; John Sadiek - Hardajal; Dheeradjdutt Somai - Beharie; Toelsie - Lachmon.

Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname, Srefidensi 2010

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Nov 30, 2010 06:02

Image
In Suriname is de damsport nog altijd erg populair. Zelfs bij de jubileumfestiviteiten van de 90-jarige voetbalbond stond dammen op het programma.
Image
Relaxen net voor het begin van het 4e Srefidensi. Vlnr Tjon A Ong, Overman, Burleson en Jose Bastien uit Aruba.
Image
Robur Levens, de kersverse nieuwe voorzitter van de Surinaamse dambond
Image
Oud en nieuw bestuur even bijelkaar. Links aan tafel Rudi Azimullah en rechts Romano Nahar
Image
Een deel van de Nederlandse delegatie bijelkaar. Vlnr. Dihal, Tjon A Ong en Mangal
Image
Twee oud kampioenen tegen elkaar. Links Hugo Kemp en rechts Harley Overman. Deze spelers kennen elkaar door en door en in recordtempo werd de partij naar remise geschoven...
Image
Tjon A Ong ontmoette een oude bekende: Ruben Guiamo. Behalve in het tweede Srefidensitoernooi hadden ze elkaar ook in The Hague Open ontmoet, enkele jaren geleden.

Image
Derryl Bohr tegen Srefidensi kampioen 2009 Rinaldo Kemnaad
Image
Voorzitter Robur Levens speelde waarschijnlijk zijn beste partij tegen William Orie. Hij kwam heel goed te staan, dacht op tijd gewonnen te hebben, maar bij het natellen van de zetten bleek dat Orie de administratie beter had bijgehouden. Levens raakte totaal van slag en verloor alsnog.
Image
Jeugdtopper Arief Salarbaks zag het wel erg snel zitten tegen de sympathieke Rudi Benschop. Hij kwam eerst een schijf voor, stond gewonnen, toen moest hij later zijn schijf weer inleveren, stond toen minder, maar wist toch nog te winnen.
Image
De drie trouwste fans, die er elke dag bij waren: Chittra, Sheila en Denise, resp. behorend bij Tjon A Ong, Mangal en Levens.
Image
De catering was elke dag weer goed verzorgd!
Image
Helaas moesten er ook enkele ronden in het rommelige en luidruchtige Politietehuis worden afgewerkt
Image
Dihal tegen Wijntuin
Image
Bij het voetballen komt het nog wel eens voor, dat de arbiter de wedstrijd moet afblazen vanwege de slechte condities van het veld. Bij dammen gebeurt het eigenlijk nooit. In ieder geval niet net voordat de wedstrijd zou moeten beginnen. Hier had het wel makkelijk gekund, want net voor het begin van de laatste ronde barstte een oorverdovend Srefidensifeestconcert los, met huizenhoge speakers, op het Plein waaraan de speelzaal lag.
Image
De bel voor de laatste ronde. Voor mij stond er niets meer op het spel, maar voor het Topduel Burleson-Orie moet het niet zo prettig geweest zijn om in het oorverdovende lawaai hun cruciale duel uit te vechten. Vlnr Burleson, Bastien, Tjon A Ong en Orie.
Image
Gaetano Nahar krijgt de kampioensbeker uitgereikt doorzijn trotse trainer John Schmelz
Image
De top drie van het toernooi. Vlnr Orie, Nahar (kampioen) en Burleson(2e)
Image
De groepsfoto
Image
Vlnr William Orie, Andrew Tjon A Ong en Johannes Alfaisie
Image
Vlnr Tjon A Ong, Nahar (de pa van), Sadiek (de zoon van) en Oedit Doebe
Image
Het gelukkigste stel van de avond: Kampioen Gaetano Nahar met zijn vriendin!

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Dec 04, 2010 14:34

Dheeradjdutt Somai kampioen Combinatie '80

De Ware Tijd, 02/12/2010

Paramaribo - Dheeradjdutt Somai heeft John Sadiek opgevolgd als kampioen van de damvereniging Combinatie ‘80. Na negen ronden eindigde hij met veertien punten, één meer dan semikampioen Jerry Sadiek. De onttroonde John Sadiek werd derde met elf punten.

In zijn laatste ontmoeting kroop Somai dinsdagavond door het oog van een naald tegen Sanjay Beharie. Somai won door tijdsoverschrijding van Beharie, die nog twee seconden had om de winnende zet te doen. Hij faalde echter door zenuwen, waardoor Somai won en de nieuwe kampioen werd.

Image
Dheeradjdutt Somai is de nieuwe clubkampioen van
Combinatie ‘80.

Ook Jerry Sadiek stond verloren tegen Sankar Gangaram Panday, maar die faalde hem te verschalken door een twee zetten diepe verborgen combinatie.Combinatie ‘80 sluit zijn damjaar op 18 december af. Op die avond vindt ook de prijsuitreiking plaats.

Overige uitslagen: John Sadiek - Pradeep Hardajal 2-0; Vinod Lachmon - Bidjaikoemar Toelsie 2-0.
Eindrangschikking: 1. Dheeradjdutt Somai 14 punten; 2. Jerry Sadiek 13; 3. John Sadiek 11; 4. Sankar Gangaram Panday 9; 5. Bidjaikoemar Toelsie 9; 6. Reza Sadiek 9; 7. Sanjay Beharie 8; 8. Pradeep Hardajal 8; 9. Vinod Lachmon 7; 10. Dinesh Somai 2 punten.

Post Reply