Fred van Amersfoort wrote:Ok Pieter, dank voor jouw uitleg. Je moet het ook niet lezen als een persoonlijke aanval. Ik ben niet geheel overtuigd maar dat hoeft ook niet. Ik vraag me af hoe jij zelf aankijkt tegen de status van high potential en of dat wellicht ook deels verlammend werkt. Je geeft ook zelf iets aan over durf en energie. Zou de durf toenemen als er minder "verplichting en druk" op ligt? Tast de druk ook niet een stukje creativiteit aan? Verder ben ik wel benieuwd of jij mijn mening deelt dat topspelers meer kunnen doen om hun beroep beter te presenteren, zoals eigen weblog etc. Dit omdat ik denk dat als topspelers zich beter presenteren, zich meer opstellen als een zelfstandig ondernemer met een bijzonder talent, dat dat kan leiden tot meer draagvlak, eigen sponsors en dus ook meer creatieve vrijheid.
Hier heeft onze Fred wel een punt. De grootmeesters mogen ook wel eens het spel aantrekkelijk presenteren, als het hun eigen broodwinning en status bepaalt. Het wordt maar overgelaten aan de liefhebbers om propaganda te maken, maar ik vind het jammer dat kampioenen niet laten zien op fora en weblogs waarom ze dammen een interessant spel vinden. De toppers komen op mij nogal egocentrisch over, leven in hun eigen wereldje, zonder zich ervan bewust te zijn dat ze ambassadeur van de damsport horen te zijn. Van Roel zie ik nog wel eens een leuke bijdrage op het forum van Hijken, al verdienen die bijdragen een breder podium. Pim heeft een boek uitgegeven, ook ites positiefs.
Maar van mensen als Heusdens, Thijssen en ook Tsjizjow hoor je nooit iets, geen boeken, geen weblog, geen analyses op fora, geen artikelen in dambladen ...
Op de KNDB-site staan ook nooit technische verslagen. Er valt nog veel te winnen qua presentatie ...