Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 september

Post Reply
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Sep 28, 2009 14:22

Ja, een stuk beter dan dat obligate ANP knip&plakwerk van de andere twee artikels. Vroeger was de Volkskrant een echt denksportminnende krant, maar dat is al jaren geleden....
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Sep 28, 2009 15:28

Ingmar Heytze roert een belangrijk punt aan, namelijk de extreme marathonzitting en wat dit doet met de tegenstanders. Ton Sijbrands gaf wederom een demonstratie van zijn ongelooflijke kunnen. Zijn gave voor het blinddammen was bekend, daar komt bij een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Kan men een dergelijk uithoudingsvermogen ook bij de tegenstanders verwachten? Het feit dat drie mensen in een remisestand opgaven zou hiermee te maken kunnen hebben.

Een vergelijking tussen de prestaties van Sijbrands en de vorige recordhouder, Erno Prosman, dringt zich op. Prosman 27 borden, Sijbrands 28 borden. Prosman 70%, Sijbrands 77%. Prosman 22 uur, Sijbrands 42 uur.
Het grote verschil zit in de tijdsduur. De percentages ontlopen elkaar nauwelijks, zeker als men bedenkt dat bij Sijbrands enkele dammers ten onrechte opgaven. Naar verluidt boekte Sijbrands na 21(!) uur zijn eerste overwinning. Prosman was toen al bijna klaar.
Het zal voor velen -ook voor mij- even wennen zijn maar het lijkt erop dat ondanks Sijbrands' fabelachtige prestatie er een nog betere blinddammer rondloopt.

Ik denk wel dat de FMJD een tijdslimiet moet stellen. De prestaties zijn nu niet goed vergelijkbaar. Wieger stelde voor een uur per deelnemer. Een andere mogelijkheid is uitgaan van het uithoudingsvermogen dat redelijkerwijs van de deelnemers verwacht mag worden. 20 uur? 24 uur?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 15:31

de Volkskrant, 28 september 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 15:38

Een stukje uit het Algemeen Dagblad van vandaag, met dank aan Jan Groeneveld, zie bijlage.
Attachments
AD, 28 sept 2009.pdf
(448.89 KiB) Downloaded 177 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 16:34

De Gelderlander, maandag 28 september 2009 | 11:42

Kosman 'klopt' Sijbrands bij blindsimultaan

door Anton Janssen

Image
Gerold Kosman.foto Bert Beelen

AMSTERDAM - Gerold Kosman was in het Olympisch Stadion in Amsterdam één van de drie deelnemers die de winst pakten op Ton Sijbrands. De oud-wereldkampioen vergreep zich tegen de dammer uit Elst na ongeveer 33 uur aan zijn stelling.

Hij had zijn toegestane vijf foutzetten al op andere borden gemaakt toen hij tegen Kosman opnieuw in de fout ging. De arbitrage was onverbiddelijk: " Ton, je hebt verloren."

De aanval op het wereldrecord duurde bijna 42 uur en werd pas zaterdag bij het ochtendgloren afgesloten. Even na vier uur liep de score naar bijna 77 procent: 18 keer winst, 7 keer remise en 3 keer verlies. Met 43 punten uit 28 partijen pakte de bijna 60-jarige Sijbrands het record terug van Erno Prosman die vorig jaar 27 tegenstanders ontmoette.

Kosman over zijn onverwacht resultaat: "Er gebeurde iets waarmee ik geen rekening hield. Sijbrands wilde als zet 37 zijn schijf op 30 naar veld 25 verplaatsen. Dat was onreglementair want die voortzetting deed hij al een zet eerder. Volgens mij was Ton even de weg kwijt, hij verwisselde in zijn berekeningen de stelling die vlak ervoor actueel was."

Na de ingreep van de arbiter bleef Kosman nuchter onder de reacties. " Omstanders wilden me feliciteren. Dat hoefde voor mij niet want ik had niet gewonnen, Sijbrands verloor reglementair."

Kosman zette vrijdagavond om half acht zijn winst in de geschiedenisboeken en reed om tien uur naar huis. Hij maakte de tweede nacht en de afloop van de recordpoging niet meer mee. Over zijn partij was hij niet tevreden: "Ik had een lastige stelling en zat al uren in de problemen. Ik kon door de concessies aan de positie aan mijn rechtervleugel niet meer spelen en vreesde voor verlies. De misrekening van Sijbrands kwam als een verassing."

De dammer van DC Lent blikt terug op een mooie damhappening. "Het was mooi om dit als deelnemer mee te maken. Ik weet niet of ik het vaker doe. Je moet erg lang wachten, de verveling slaat toe en de ogen vallen in de nacht wel eens dicht."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 16:40

De Gelderlander, donderdag 24 september 2009 | 08:13

Kosman vreest de nacht niet

door Anton Janssen

Image
Gerold Kosman, een van de 28 tegenstanders van Ton Sijbrands bij diens wereldrecordpoging 'blindsimultaan'.foto Bert Beelen

ELST / Gerold Kosman uit Elst is een van de 28 dammers die ‘goeroe’ Ton Sijbrands vandaag van het wereldrecord ‘blindsimultaan’ proberen te houden.

Gerold Kosman weet wat hem ongeveer te wachten staat. De dammer uit Elst was in september 2006 al eens tegenstander van Anton van Berkel bij diens (geslaagde) wereldrecordpoging 'normale' simultaan. "Ik heb toen ook de nacht overleefd. Dat gaat me dit keer ook lukken. Mijn conditie en uithoudingsvermogen zijn prima."

Zat hij toen in Diessen achter bord, vandaag is het Olympisch stadion in Amsterdam de plek waar een mondiaal record op het spel staat. De 31-jarige dammer uit Elst hoort tot het selecte gezelschap van 28 spelers dat vanaf 10.00 uur in een blindsimultaan aantreedt tegen Ton Sijbrands. De damgoeroe moet minimaal zeventig procent scoren om het wereldrecord, dat hij al vanaf 1982 in zijn bezit had, weer van Erno Prosman af te pakken. De bijna 60-jarige oud-wereldkampioen raakte zijn record in 2008 kwijt. Prosman bracht het op 27 partijen.

Sijbrands voorspelde onlangs in het televisie-programma Holland Sport dat zijn poging 32 à 33 uren gaat duren. In dat geval zit de klus er pas vrijdag in de vroege avond op. Kosman is zich bewust van de slijtageslag die ook hem wacht. "Het wordt een nachtelijk avontuur", zucht de speler van DC Lent. "Maar daar kom ik wel door. Ik ben nog steeds actief als voetballer in het vriendenelftal van Driel 5. Dat is een mooie basis voor een lange zit."

Kosman heeft grote bewondering voor Sijbrands. "Ik heb nooit tegen hem gespeeld, maar ik ontmoette hem enkele jaren geleden bij een competitiewedstrijd met Lent in Rosmalen. Daar maakte hij veel indruk op me. Zijn winst op mijn ploeggenoot Willem van den Berg was instructief en ook de uitleg die hij na afloop aan de omstanders gaf. Klasse!"

Kosman noemt Sijbrands een instituut. "Hij heeft heel veel voor de damsport betekend en doet dat nog steeds. Het is zonder meer knap dat hij de uitdaging weer aandurft om zijn wereldrecord terug te halen. Zijn fabuleuze geheugen maakt hem zo uniek. Welke voorstelling moet ik me maken bij deze denksporter die zonder bord of notatie 28 partijen tegelijk speelt?", vraagt de Elstenaar zich hardop af.

Is het respect groot, Kosman zal Sijbrands de twee punten niet cadeau doen. "Ik ga voor een mooi resultaat. Als ik Sijbrands een punt afhandig kan maken, ben ik een tevreden man. Ik probeer zo lang mogelijk tegenspel te bieden en als het even kan een bijdrage te leveren tot het mislukken van zijn recordpoging. Of dat reëel is, is een andere vraag", lacht Kosman, die vanaf zijn twaalfde damt in clubverband.

Hij is bovendien ook organisatorisch actief: Kosman is competitieleider van de regio Zuid van de Gelderse dambond. "Dammen is voor mij niet alleen als denksport interessant, het is ook een samenzijn met sociale mensen. Ik voel me thuis op een club vanwege de gezelligheid en de contacten met andere dammers. De gespeelde partijen, de analyses na afloop en de gesprekken zorgen voor een veelzijdige vrijetijdsbesteding," verklaart Kosman zijn actieve beleving van de damsport.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 16:47

De Stentor, woensdag 23 september 2009 | 02:27

Een etmaal vergeefs spartelen

door Anton van Gerner

KAMPEN/LELYSTAD - Mark Hees (38) uit Lelystad en Antoine Koster (19) uit Kampen zijn twee van de 28 dammers die het morgen tegen topper Ton Sijbrands opnemen in diens poging het wereldrecord blindsimultaandammen te heroveren.

Sijbrands ziet de borden niet en moet alles uit zijn hoofd doen, Hees en Koster mogen wel fysiek met de schijven aan de slag.

Heb je het spel van Sijbrands bestudeerd?

Hees: "Ik hoor bij de zwakkere broeders en hij heeft wel eens gezegd dat hij tegen de zwakkeren vaak een bepaalde opening speelt. Dus ik gok erop dat hij dat tegen mij doet. Maar ja, na die opening heeft hij heel veel variatie, daar is geen touw aan vast te knopen."

Koster: ,,Ik denk dat het weinig zin heeft. Ik zie wel wat het wordt en probeer m'n eigen spel te spelen."

Het duurt al met al misschien wel 24 uur of nog langer. Hoe overleef je dat?

Hees: "Ze zullen toch wel genoeg sterke bakken koffie schenken? Er staan ook bedden klaar, dus als je geen zet hebt kun je even plat gaan. Als je dat een paar keer doet, red je het wel."

Koster: "Het gaat denk ik wel 32 uur duren. Het zal overleven worden, van die bedden zal ik zeker gebruik maken."

Jullie horen qua rating tot de mindere uitdagers. Liggen jullie er als een van de eersten uit?

Hees: "Als je zorgt dat je geen grote blunder begaat, kun je het heel wat uurtjes volhouden. Ik heb een paar keer eerder tegen Sijbrands gespeeld in gewone simultaans. Het resultaat was trouwens altijd hetzelfde: geen schijn van kans!"

Koster: "Daar ben ik absoluut niet bang voor. Ik heb een keer eerder tegen hem gespeeld, toen bleef ik als laatste zitten. Wel verloren, hoor. Mijn opa is er slecht aan toe. Als dat misgaat, stop ik meteen. Familie is belangrijker dan dammen."
De Stentor, maandag 28 september 2009 | 03:14

Hees en Koster maken het Sijbrands lastig

door Anton van Gerner

AMSTERDAM - Na ruim 37 uur dammen klinkt voor Mark Hees het verlossende bericht. Ton Sijbrands biedt remise aan. "Nou, daar hoefde ik niet meer zolang over na te denken", lacht de Lelystadse dammer.

Hees pakt in de wereldrecordpoging blindsimultaandammen een puntje van Sijbrands, die in het Olympisch Stadion te Amsterdam maar liefst 42 uur nodig heeft om de partijen tegen zijn 28 tegenstanders af te werken. Dat alleen al is een record.

Sijbrands bevindt zich in een afgesloten ruimte, zonder dambord en geschreven aantekeningen. Via een geluidsverbinding krijgt de dammer van de arbiter de zetten van zijn tegenstanders te horen. Zijn opponenten zijn geregistreerde wedstrijddammers, die een gemiddelde 'rating' van minimaal 1050 bij de dambond hebben.

Sijbrands heeft zijn wereldrecord - een jaar geleden van hem afgepakt door Erno Prosman - terug. Hij behaalt 43 punten: achttien keer winst, zeven remises, drie verliespartijen. Een score van bijna 77 procent, ruim boven de limiet van zeventig procent om het record in de boeken te krijgen.

,,Het ging best lekker", zegt Hees over zijn eigen partij. Sijbrands had weliswaar de betere stelling en stond volgens een computeranalyse op een gegeven moment zelfs gewonnen. "Maar ja, hij haalde het er niet uit."

De partij van Hees duurt al met al 37,5 uur. "In de nachtelijke uren ga je af en toe liggen op een van de matrassen, maar meer dan doezelen is het niet. Slapen doe je nauwelijks. Ik ben op de been gebleven met veel candy-bars, een hoop suiker naar binnen werken en veel koffie. Nadenken over de stand helpt ook, dan heb je tenminste wat te doen. Het duurde een uur tot 2,5 uur voordat je weer aan de beurt was. Je hebt dus veel tijd om te denken en ik heb dan ook regelmatig mijn zet veranderd als ik een betere variant op het spoor kwam."

Tegen het einde van de partij slaat de vermoeidheid bij de 38-jarige Hees toe. "Want de tijd dat ik nachten kon doorhalen zijn wel voorbij, haha."

De tweede regionale deelnemer, Antoine Koster uit Kampen, is bijna net zolang in de weer als Hees. "Maar na 36 uur zat ik er helemaal doorheen. Ik was helemaal kapot en heb opgegeven", zegt de 19-jarige Kampenaar.

Achteraf gezien heeft ook hij remise in het vizier. "Ik stond een schijf achter, maar had wel veel compensatie." De tijd tikt echter in het nadeel van Koster. "Slapen gaat niet echt, je ligt hooguit tussendoor wat te rusten. Na dertig uur werd het echt moeilijk. Ik heb het nog zes uur kunnen rekken, maar toen ging het echt niet meer. Ik had nooit verwacht dat het zo lang zou duren."

Hees is ondertussen vol bewondering over de prestatie van Sijbrands. "Een partij duurt gemiddeld vijftig zetten. Met 28 tegenstanders zijn dat dus 1400 zetten. Met alle variaties die hij berekent laat Sijbrands zo vijftienduizend zetten de revue passeren in zijn hoofd. Hij moest de eerste partij opgeven en had op geen enkel ander bord al iets bereikt, dat was geen lekker begin. Toch lukt het hem. Heel indrukwekkend."

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Sep 28, 2009 18:09

Henk de Witt wrote:Ingmar Heytze roert een belangrijk punt aan, namelijk de extreme marathonzitting en wat dit doet met de tegenstanders. Ton Sijbrands gaf wederom een demonstratie van zijn ongelooflijke kunnen. Zijn gave voor het blinddammen was bekend, daar komt bij een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Kan men een dergelijk uithoudingsvermogen ook bij de tegenstanders verwachten? Het feit dat drie mensen in een remisestand opgaven zou hiermee te maken kunnen hebben.

Een vergelijking tussen de prestaties van Sijbrands en de vorige recordhouder, Erno Prosman, dringt zich op. Prosman 27 borden, Sijbrands 28 borden. Prosman 70%, Sijbrands 77%. Prosman 22 uur, Sijbrands 42 uur.
Het grote verschil zit in de tijdsduur. De percentages ontlopen elkaar nauwelijks, zeker als men bedenkt dat bij Sijbrands enkele dammers ten onrechte opgaven. Naar verluidt boekte Sijbrands na 21(!) uur zijn eerste overwinning. Prosman was toen al bijna klaar.
Het zal voor velen -ook voor mij- even wennen zijn maar het lijkt erop dat ondanks Sijbrands' fabelachtige prestatie er een nog betere blinddammer rondloopt.

Ik denk wel dat de FMJD een tijdslimiet moet stellen. De prestaties zijn nu niet goed vergelijkbaar. Wieger stelde voor een uur per deelnemer. Een andere mogelijkheid is uitgaan van het uithoudingsvermogen dat redelijkerwijs van de deelnemers verwacht mag worden. 20 uur? 24 uur?
Je mag het natuurlijk niet zeggen, maar ik sla de prestatie van Prosman veel hoger aan. In 22 uur dezelfde prestatie leveren als in 40 uur, ik weet wel hoe de sportwetten zijn. Uiteraard is iemand die het in 22 uur doet een betere sportman!
Sijbrands won ditmaal op conditie, maar zo lang doen over een record vind ik niet realistsich. Het ontbrken van een tijdslimiet is zelfs bizar. Stel ik ga een record vestigen, dan ga ik gewoon eerst een paar uurtjes pitten. Dan wat zetten, weer een uurtje pitten, na 45 uur weer eens wat zetten doen en na een weekje zo doorgaan valllen de tegenstaqnders vanzelf om. Ook een beetje laf om zoveel tijd te nemen.
Er werd trouwens 4 keer te vroeg opgegeven, stuitend.
Als Prosman het record straks breekt (geschatte tijd 25 uur), zal hij het wel houden ook. Veelzeggend is dat sinds Prosman aan blinddammen doet, hij geen handje meer krijgt van Ton... Ik denk niet dat perfectionist Sijbrands nogmaals durft om zoveel fouten te laten zien aan de wereld...
Heaven is no location, but a state of mind

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Mon Sep 28, 2009 18:58

Op de Go-site (http://www.gobond.nl/) :
Denksportnieuws

Op donderdag 24 en vrijdag 25 september heeft Ton Sijbrands het wereldrecord blindsimultaandammen heroverd. Hij speelde 28 partijen in bijna 42 uur. Hij won 18 keer, speelde 7 keer remise en verloor 3 keer.

Dit unieke evenement heeft de Nederlandse denksporten (en in het bijzonder natuurlijk het dammen) weer eens in de schijnwerpers gezet. Misschien kan de gowereld hier ook een klein graantje van meepikken.

Het bestuur van de NGoB
27 september 2009
Flow with the Go

Dieter

Post by Dieter » Mon Sep 28, 2009 19:00

Ton Sijbrands straks op TV in het programma "De Wereld draait door"

mikkeltje

Post by mikkeltje » Mon Sep 28, 2009 19:27

Dieter wrote:Ton Sijbrands straks op TV in het programma "De Wereld draait door"
Met een gezicht vol afschuw, mocht Ton aanhoren door het DWDD nwicht gepresenteerd te worden als wereldrecordhouder blindsimultaan Schaken.

How hard can your job be?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Sep 28, 2009 20:02

Kosmos wrote:
Henk de Witt wrote:Ingmar Heytze roert een belangrijk punt aan, namelijk de extreme marathonzitting en wat dit doet met de tegenstanders. Ton Sijbrands gaf wederom een demonstratie van zijn ongelooflijke kunnen. Zijn gave voor het blinddammen was bekend, daar komt bij een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Kan men een dergelijk uithoudingsvermogen ook bij de tegenstanders verwachten? Het feit dat drie mensen in een remisestand opgaven zou hiermee te maken kunnen hebben.

Je mag het natuurlijk niet zeggen, maar ik sla de prestatie van Prosman veel hoger aan. In 22 uur dezelfde prestatie leveren als in 40 uur, ik weet wel hoe de sportwetten zijn. Uiteraard is iemand die het in 22 uur doet een betere sportman!
Sijbrands won ditmaal op conditie, maar zo lang doen over een record vind ik niet realistsich. Het ontbrken van een tijdslimiet is zelfs bizar. Stel ik ga een record vestigen, dan ga ik gewoon eerst een paar uurtjes pitten. Dan wat zetten, weer een uurtje pitten, na 45 uur weer eens wat zetten doen en na een weekje zo doorgaan valllen de tegenstaqnders vanzelf om. Ook een beetje laf om zoveel tijd te nemen.
Er werd trouwens 4 keer te vroeg opgegeven, stuitend.
Als Prosman het record straks breekt (geschatte tijd 25 uur), zal hij het wel houden ook. Veelzeggend is dat sinds Prosman aan blinddammen doet, hij geen handje meer krijgt van Ton... Ik denk niet dat perfectionist Sijbrands nogmaals durft om zoveel fouten te laten zien aan de wereld...
Allereerst, gelukkig is het Sijbrands weer gelukt. Voor mij onbegrijpelijk en ongelofelijk. Gefeliciteerd!
Maar iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt: Een collega vroeg me vandaag, weliswaar grappend, maar wel degelijk met een serieuze ondertoon, wordt het niet tijd om bizarre dammers te laten opsluiten? En klopt zijn verhaal dat de partner van Ton Sijbrands op de radio heeft gezegd dat ze hem uit de strijd wilde halen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 20:29

Jaap van Galen wrote:Maar iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt: Een collega vroeg me vandaag, weliswaar grappend, maar wel degelijk met een serieuze ondertoon, wordt het niet tijd om bizarre dammers te laten opsluiten? En klopt zijn verhaal dat de partner van Ton Sijbrands op de radio heeft gezegd dat ze hem uit de strijd wilde halen?
Doelde deze collega op jou, Jaap, of op Ton Sijbrands? En indien hij Ton wou laten opsluiten, kwam dat door de overbezorgdheid van Hetty? Hetty maakte zich een flink stuk nerveuzer dan Ton, dus ik geloof graag dat zij zoiets op de radio verteld heeft. Het zou best kunnen dat een journalist door Hetty op het idee kwam om in een van die NOS-uitzendingen iets in die zin te vragen waarop Ebbo de Jong iets antwoordde als dat in Rusland (hij bedoelde de voormalige Sovjet-Unie in de jaren vijftig) blinddammen inderdaad verboden is (was) omdat je er krankzinnig van zou kunnen worden. Ebbo voegde eraan toe dat je misschien ook wel een beetje krankzinnig moet zijn om aan zo'n sessie te beginnen.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Sep 28, 2009 21:21

Kosmos wrote: Als Prosman het record straks breekt (geschatte tijd 25 uur), zal hij het wel houden ook. Veelzeggend is dat sinds Prosman aan blinddammen doet, hij geen handje meer krijgt van Ton... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Ik denk niet dat perfectionist Sijbrands nogmaals durft om zoveel fouten te laten zien aan de wereld...
Heb je een uitgestoken hand geweigerd zien worden? Of hebben ze elkaar gewoon niet ontmoet bij de afgelopen poging? Prosman heeft zich naar de pers en in zijn boek toch uitermate correct en respectvol opgesteld?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 28, 2009 21:42

Rein Halbersma wrote:
Kosmos wrote: Als Prosman het record straks breekt (geschatte tijd 25 uur), zal hij het wel houden ook. Veelzeggend is dat sinds Prosman aan blinddammen doet, hij geen handje meer krijgt van Ton... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Ik denk niet dat perfectionist Sijbrands nogmaals durft om zoveel fouten te laten zien aan de wereld...
Heb je een uitgestoken hand geweigerd zien worden? Of hebben ze elkaar gewoon niet ontmoet bij de afgelopen poging? Prosman heeft zich naar de pers en in zijn boek toch uitermate correct en respectvol opgesteld?
Prosman kwam donderdagavond nog langs om een uur of half twaalf, samen met zijn paladijn Erik Hoogendoorn, dus zo slecht zullen Sijbrands en Prosman niet met elkaar omgaan. Lees maar hoe respectvol Sijbrands over Prosman heeft geschreven.

Post Reply