Voor de beker (bron: http://www.hetnoorden.org/teams/eerste/ ... rslag1.htm)Braintag wrote:MenO wrote:Om maar te zeggen: het zou meer logica in zich hebben mij op te offeren voor (ik noem maar) Roel Boomstra dan Saskia voor Durk de Vries [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Bastiaan wrote: Met jouw score kan ik me voorstellen dat je dat zegt. [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Maar gelukkig gaat Het Noorden niet voor het kampioenschap dus is dat in ons geval totaal niet nodig [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Waar gaan we de precies wel voor?
Bondscompetitie 2005-2006
Let's play draughts!
Roel Boomstra is het grootste natuurtalent sinds tijden. Laten wij eens kijken naar zijn partij voor Het Noorden II tegen Gerben de Wit van Ureterp. U kunt de partij nasplen bij www.hetnoorden.org.
Hier een filmpje:
Gerben speelt deze opening heel vaak. Hij hoopt op het zetje van Lochtenberg dat volgt na 5-10 28x19 14x23 44-39 10-14??
Hier speelt Gerben in de regel 34-30 om op het zetje van Raman te spelen: 5-10? 30-24!! en er rolt altijd een dam naar 5 uit. Wellicht is Gerben beducht voor de ruil 34-30 26-31 18-22 19-24 13x44 16-21 11x44 en na 43-39x29 heeft zwart een voordeeltje.
Met 17-22x22! verovert zwart het centrum.
Wit heeft een puntcentrum (28), reden waarom zwart aanstuurt op een podkowastructuur met 7-11x11 11-17 6-11 etc.
Een moeilijke keuze tussen 4-9 en 3-9. Roel speelt 3-9 om extra steun te hebben voor schijf 24. Na 39-33 speelt zwart 18-22x22 en dan bijv.: 40-34 8-12 34-29 20-24x24 45-40 12-18 (ook 21-27x27 is goed) 40-34 18-23!! en omdat wit niet 33-29 mag spelen wegens 22x33 en altijd dam staat zwart heel goed.
Een sterke breekactie met 18-22! Wit wordt van het centrum verjaagd.
8-13! is een mooie zet. Zwart profiteert van de omstandigheid dat wit geen 34-29 mag doen. Na 44-39 (geeft de Olympiek op) 19-23 heeft zwart een sterke centrumstand.
Wit moet vanwege de afwezigheid van controle over het strategische veld 27 wel retireren met 32-27, waarna de aanvalsgolven van zwart hem overspoelen.
Zwart neemt veld 27 in handen (22-27). Dankzij 3-9 heeft zwart nog de fraaie verdediger op 4 staan!
Een streefstand die niks aan duidelijkheid te wensen overlaat. Applaus!
Roel Boomstra is het grootste natuurtalent sinds tijden. Laten wij eens kijken naar zijn partij voor Het Noorden II tegen Gerben de Wit van Ureterp. U kunt de partij nasplen bij www.hetnoorden.org.
Hier een filmpje:
Gerben speelt deze opening heel vaak. Hij hoopt op het zetje van Lochtenberg dat volgt na 5-10 28x19 14x23 44-39 10-14??
Hier speelt Gerben in de regel 34-30 om op het zetje van Raman te spelen: 5-10? 30-24!! en er rolt altijd een dam naar 5 uit. Wellicht is Gerben beducht voor de ruil 34-30 26-31 18-22 19-24 13x44 16-21 11x44 en na 43-39x29 heeft zwart een voordeeltje.
Met 17-22x22! verovert zwart het centrum.
Wit heeft een puntcentrum (28), reden waarom zwart aanstuurt op een podkowastructuur met 7-11x11 11-17 6-11 etc.
Een moeilijke keuze tussen 4-9 en 3-9. Roel speelt 3-9 om extra steun te hebben voor schijf 24. Na 39-33 speelt zwart 18-22x22 en dan bijv.: 40-34 8-12 34-29 20-24x24 45-40 12-18 (ook 21-27x27 is goed) 40-34 18-23!! en omdat wit niet 33-29 mag spelen wegens 22x33 en altijd dam staat zwart heel goed.
Een sterke breekactie met 18-22! Wit wordt van het centrum verjaagd.
8-13! is een mooie zet. Zwart profiteert van de omstandigheid dat wit geen 34-29 mag doen. Na 44-39 (geeft de Olympiek op) 19-23 heeft zwart een sterke centrumstand.
Wit moet vanwege de afwezigheid van controle over het strategische veld 27 wel retireren met 32-27, waarna de aanvalsgolven van zwart hem overspoelen.
Zwart neemt veld 27 in handen (22-27). Dankzij 3-9 heeft zwart nog de fraaie verdediger op 4 staan!
Een streefstand die niks aan duidelijkheid te wensen overlaat. Applaus!
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Saskia
Had het dan ook in het Fries geschreven [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Douwe wrote:MenO wrote:Douwe, het gaat in dit geval niet om resultaten maar om respect.Douwe wrote:Als er wordt gewonnen heeft de teamleider altijd gelijk. Nu heeft het team niet gewonnen en dus heeft de teamleider ongelijk. Het is en blijft van alle tijden en sporten.
Achteraf commentaar leveren is te gemakkelijk, zeker als bepaalde personen die zich nu opwerpen voor (alleen) Saskia op vrijdag al de wetenschap hadden en zich toen alleen geroerd getoond hebben maar niet geroerd hebben. Tja.....
Ik heb Saskia (en ook Marten Korf) uitgebreid gesproken en beiden konden begrip opbrengen voor de wisseling. Als of één van beiden, of beiden of teamgenoten mee op de wisseling willen aanspreken sta ik hier (vanzelfsprekend) voor open. (Het zou zot zijn als dat niet zo was.)
Verder ga ik met niemand in discussie op de wijze waarop de teamopstelling tot stand komt c.q. is gekomen.
Douwe Edelenbos
Teamleider DC Franeker
Dus ook als die invaller wel in de buurt gekomen was van een punt, had je m.i. nog steeds ongelijk gehad met je wijze van handelen.
Basisspelers zijn basisspelers, simple and clear.
Menno,
Volgens mij heb ik mijn bericht in het Nederlands geschreven en zou het ook voor jou duidelijk moeten zijn.
Duidelijkheidshalve zal ik het nog eens herhalen: Ik ga uitsluitend en alleen met teamgenoten in discussie over teamaangelegenheden.
Daarmee zul je het moeten doen.
Douwe Edelenbos
Teamleider DC Franeker
De meest gehate dammer allertijden.
-
Een heel mooi filmpje Kosmos.Kosmos wrote:Let's play draughts!
Hier een filmpje:
Wat ik me afvraag:
Hoort dit natuurtalent voor zijn ontwikkeling niet versneld door te stromen naar een Nationale (Sub)toptraining?
Of is hij daar inmiddels al aanbeland?
Hierbij wil ik mij graag aansluiten, klap klap klap! Fraaie zege!Kosmos wrote:Let's play draughts!
Hier een filmpje:
Applaus!
Horen die standen uit het filmpje nou bij een mapjesdammer, of zeg ik nou iets heel vies... Of komt het door het commentaar bij de diagrammen dat de plannen zo vlekkeloos bekend lijken te zijn en worden uitgevoerd?!
Dank U!Piet Bouma wrote:Een heel mooi filmpje Kosmos.Kosmos wrote:Let's play draughts!
Hier een filmpje:
Wat ik me afvraag:
Hoort dit natuurtalent voor zijn ontwikkeling niet versneld door te stromen naar een Nationale (Sub)toptraining?
Of is hij daar inmiddels al aanbeland?
Op zich helemaal geen gekke gedachte.
Maar op de CAT valt er genoeg te leren voor Roel denk ik. Hij moet natuurlijk ook niet te veel naast zijn schoenen gaan lopen.
Roel heeft een prima privétrainer in Jan van Meggelen. Jan biedt Roel de juiste leerstof aan, stof die door Roel leergierig wordt bestudeerd, herstel: verslonden.
Roel zit ook in het Drenthegroepje, samen met Mei-Jhi Wu en de gebroeders (Zainal en Joel) Palmans.
In plaats van de denigrerend term 'mapjesdammer' (ik kan er de humor wel van inzien hoor) prefereer ik zelf: "systematische aanpak".PeterHt wrote:Hierbij wil ik mij graag aansluiten, klap klap klap! Fraaie zege!Kosmos wrote:Let's play draughts!
Hier een filmpje:
Applaus!
Horen die standen uit het filmpje nou bij een mapjesdammer, of zeg ik nou iets heel vies... Of komt het door het commentaar bij de diagrammen dat de plannen zo vlekkeloos bekend lijken te zijn en worden uitgevoerd?!
Hoe denk je dat die Russen zo goed worden? Niet met lukraak wat aanklooien, nee.
Het valt niet mee hoor om geleerde theorieën in de praktijk toe te passen. Sterker nog, aan de capaciteit om leerstof in de praktijk toe te passen (en dat al op zo'n jonge leeftijd) herkent men het ware talent. Duizenden kinderen krijgen lessen, maar slechts een enkeling past het zo perfect toe dat hij op zijn twaalfde modelpotjes aanlevert. Ik herinner me nog een andere podkowapartij van Roel tegen Nick Hoving.
Zelf heeft het me veel meer tijd gekost om bepaalde speltypes eens een beetje gestromlijnd op het bord te brengen. Eigenlijk pas sinds ik met Kees Thijssen af en toe een trainingssessie had, is dit vermogen bij mijzelf gegroeid. (Hoog tijd om weer eens een sessie te beleggen!).
Harm Wiersma was ook iemand die modelpartijen speelde op zo'n leeftijd. Na een partij in het NK moest Harm snel naar huis, anders zou hij Swiebertje missen...
-
Het vervelende van modelpartijen is dat de makkelijke remise vaak aan de aandacht wordt onttrokken. Waar had Gerben de makkelijke remise binnen bereik? Ik heb eerlijk gezegd nog geen makkelijke verdediging kunnen vinden.Kosmos wrote:In plaats van de denigrerend term 'mapjesdammer' (ik kan er de humor wel van inzien hoor) prefereer ik zelf: "systematische aanpak".PeterHt wrote:Hierbij wil ik mij graag aansluiten, klap klap klap! Fraaie zege!Kosmos wrote:Let's play draughts!
Hier een filmpje:
Applaus!
Hoe denk je dat die Russen zo goed worden? Niet met lukraak wat aanklooien, nee.
Het valt niet mee hoor om geleerde theorieën in de praktijk toe te passen. Sterker nog, aan de capaciteit om leerstof in de praktijk toe te passen (en dat al op zo'n jonge leeftijd) herkent men het ware talent. Duizenden kinderen krijgen lessen, maar slechts een enkeling past het zo perfect toe dat hij op zijn twaalfde modelpotjes aanlevert. Ik herinner me nog een andere podkowapartij van Roel tegen Nick Hoving.
Zelf heeft het me veel meer tijd gekost om bepaalde speltypes eens een beetje gestromlijnd op het bord te brengen. Eigenlijk pas sinds ik met Kees Thijssen af en toe een trainingssessie had, is dit vermogen bij mijzelf gegroeid. (Hoog tijd om weer eens een sessie te beleggen!).
Harm Wiersma was ook iemand die modelpartijen speelde op zo'n leeftijd. Na een partij in het NK moest Harm snel naar huis, anders zou hij Swiebertje missen...
-
Kennelijk had Harry het anagram van zijn tegenstander in gedachte:ktarinus wrote:Dit is niet helemaal eerlijk waar..Kosmos wrote:Hans hapt niet, dan maar een nieuwe provocatie proberen:Nagel op de PFDB-site wrote:Huizum-1 had weinig moeite met ADG Amersfoort. Piet Bouma en Anton Schotanus haalden de ontsteking uit de bom door Cees Strooper en Ton Bollebakker te verslaan. Katrinus Posthumus zette zijn team op voorsprong. Hij kreeg een remisebeitelopdracht, maar tot zijn eigen verbazing ging tegenspeler De Waard hieraan onderdoor.
Ontsteking uit bom halen? Dacht Anton soms dat de tegenstanders moslimradicalen waren?
En Kat een beitelopdracht meegeven? Nu snap ik waarom hij is afgezakt naar Sipke Doller peil alweer!!!
Ik zou rustig aan doen en deed dit dus ook..
Op de site van de utrechtse dambond schrijft Harry echter dat ik de hakker van zijn leven was..
O stuurs hak-mispunt!
Nu bij www.dcdordrecht.nl alle partijen t/m de vijfde ronde van de hoofdklasse b en de ere klasse bijgewerkt.
Hansie, was dat hoofdstuk al niet afgesloten...? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] maja..
Ben benieuwd hoe ut morgen gaat met de Competitie, als je al die weerberichten hoort beloofd dat niet veel soeps voor morgen!!
Houdt de KNDB er rekening mee dat het E^$#$@ weer is???
Ben benieuwd hoe ut morgen gaat met de Competitie, als je al die weerberichten hoort beloofd dat niet veel soeps voor morgen!!
Houdt de KNDB er rekening mee dat het E^$#$@ weer is???