Eric Sanders wrote:Je schrijft veel beter dan je leest Henk.
Dit is te makkelijk. Bewijs ontbreekt.
Eric Sanders wrote:Ik doelde op een eerder discussie over het meetellen van andere uitslagen dan 2-0,1-1 in de normale ratinglijst. Die discussie gaan we niet overdoen, maar destijds bleek al dat Henk niet zijn best deed te begrijpen wat een ander er over zei. (cursivering van mij hdw). Dat blijkt nu weer door zijn vergelijking met tennis. Daar is de uitslag namelijk altijd hetzelfde, winst of verlies.
Ook te makkelijk.
Jij zwengelt een discussie aan, je krijgt inhoudelijk kritiek en vervolgens verwijt je de opponent dat deze je niet goed wil begrijpen.
Nog even de essentie. Sinds januari 2004 mag in officiële titeltoernooien met de puntenoverwinning worden gespeeld. In het persoonlijk kampioenschap van West-Holland wordt sindsdien gespeeld met de scores 2-0, 1½-½, 1-1. Wie schetst de verbazing van de West-Hollanders toen bleek dat de 1½-½ scores niet in de rating werden verwerkt. Zij werden en worden vertaald in 1-1 scores. Maar het zijn helemaal geen 1-1 scores, het zijn 1½-½ scores, officieel erkende scores. Eric Sanders is bekend geworden als voorstander van dit achteraf knoeien met uitslagen (ik formuleer het bewust scherp, ter wille van de duidelijkheid). Zijn argument was dat het gebruiken van twee verschillende soorten uitslagen met betrekking tot de rating niet goed was, je zou dan 'appels met peren' vergelijken. Klopt het nog een beetje Eric, of zit ik er mijlenver naast?
Mijn kritiek op dit appels- en perenverhaal is:
a. Wie verzint nu weer zoiets? Je staat een telling toe maar als het om de rating gaat, dan ga je die telling achteraf weer in iets anders omzetten. Typisch de damwereld. Formalistisch, onproductief denken op de vierkante millimeter.
b. De puntenoverwinning is ingevoerd om de grote remisemarge in te dammen. Inherent hieraan is dat de krachtsverhoudingen tussen de spelers zuiverder wordt gemeten. Waarom zou juist de zuiverder meting moeten sneuvelen ten faveure van de grovere meting?
c. Wat is de praktische betekenis van het 'dubbelbesluit', enerzijds een telling erkennen, maar voor de rating weer niet. Een beperkt aantal mensen (zo'n 12 spelers in West-Holland) speelt jaarlijks een deel van hun partijen met de puntenoverwinning. Van deze partijen eindigt weer een klein deel daadwerkelijk in een puntenoverwinning. Heel af en toe een halfje meer of een halfje minder. Wat is hiervan nu het werkelijke effect op de rating? Op voorhand kun je denk ik al stellen dat dit effect zeer gering zal zijn. Waar hebben we het dan over?
Eric, maak eens 'schaduwrating' voor de mensen die vorig jaar in het WHDB-kampioenschap hebben gespeeld. Dan weet je praktisch gezien tenminste waarover je praat.