Bondsraad
- Marcel Kosters
Re: Bondsraad
Overigens Fred, financiële realiteit is onontkomelijk.
Vanaf komend jaar moeten we het KNDB spaarvarken stuk slaan en in hoog tempo opeten om nog even te kunnen genieten van het professioneel apparaat. Daarna is ook het spaarvarken op en is de KNDB failliet.
Dat ziet het KNDB-bestuur ook. Dat zal de bondsraad ook zien na het ad hoc contributie voorstel inclusief rammelende ledencijfer motivatie. Waar Thijs scherp de vinger op een zere plek legde. De bondsraad verzocht zaterdag dan ook al om inzichtelijk maken van financieringsbronnen van KNDB-kosten, zodat een zorgvuldige discussie over herstructurering snel kan beginnen.
Het bestuur ontweek dit verzoek met een punt van orde omdat het uitsluitend onder eigen voorwaarden in gesprek met de bondsraad wil zijn. Jammer, maar financiële realiteit is onontkomelijk en het is juni voor we het weten.
Vanaf komend jaar moeten we het KNDB spaarvarken stuk slaan en in hoog tempo opeten om nog even te kunnen genieten van het professioneel apparaat. Daarna is ook het spaarvarken op en is de KNDB failliet.
Dat ziet het KNDB-bestuur ook. Dat zal de bondsraad ook zien na het ad hoc contributie voorstel inclusief rammelende ledencijfer motivatie. Waar Thijs scherp de vinger op een zere plek legde. De bondsraad verzocht zaterdag dan ook al om inzichtelijk maken van financieringsbronnen van KNDB-kosten, zodat een zorgvuldige discussie over herstructurering snel kan beginnen.
Het bestuur ontweek dit verzoek met een punt van orde omdat het uitsluitend onder eigen voorwaarden in gesprek met de bondsraad wil zijn. Jammer, maar financiële realiteit is onontkomelijk en het is juni voor we het weten.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
- Henk de Witt
Dit lijkt veel op de gang van zaken van ruim 20 jaar geleden. Ook toen lange verhalen, zij het zonder powerpoint.playforstacks wrote:Je vraagt je af wat dan wel besproken is? 1+ uur hebben we powerpoint bekeken van het bestuur waar ze dan lange praatjes bij hielden. Zo was een van de bestuursactiviteiten van de voorzitter het uitreiken van het landskampioenschap aan Huissen en gingen heel verhaal over dat daar hij daar de sterke spelers met de jeugd zag spelen (etc etc )
Ja, dat komt omdat de clubdammers makkelijk bereikbaar zijn. Het is wel een begin als een zaal of terras goed gevuld is met clubdammers en er vlot wordt gespeeld.Piet Bouma wrote:Vervolgens plannen voor volgend jaar ontwikkelen. Boeien en binden. Haal de geboeiden in combinatie met bovenstaande (kan lekker naast de WK-match 2018) naar binnen naar de clubactiviteiten (al die leuke nieuwe toernooien met lekker eten en drinken, terrastoernooien, sneldamtoernooien e.d. die we tot dusver alleen maar voor clubdammers organiseren).
Het werven van recreanten is een heel ander verhaal. Je hebt te maken met enige problemen: a. Dammen is geen kijksport. b. We kampen met een stoffig imago. c. Recreanten ervaren een enorme drempel in de stap naar een club. Afstandelijke wervingsmethoden als een advertentie in de lokale krant, een oproep in de buurtkrant o.i.d. zal doorgaans nul tot zeer weinig respons opleveren.
Hoe dan wel? Persoonlijke benadering is het sleutelwoord. En daarbij soms onorthodox te werk gaan. Helaas stuit je hier weer op een probleem. Je hebt namelijk mensen nodig die over goede contactuele eigenschappen beschikken en ‘out of the box’ kunnen denken. Daar vind je er niet veel van in de damwereld. Het idee van boeien is zo gek nog niet. Als er al plekken zijn waar de werving van recreanten ter hand wordt genomen dan stuit je namelijk op het volgende probleem (Harm Wiersma zei al ‘dammers zijn goed in problemen maken’), namelijk de eerder genoemde drempel. Een recreant die aan een paar gezellige toernooien heeft deelgenomen, schrikt zich vaak rot als hij een keer een kijkje op de club komt nemen. Het verdient aanbeveling om met regelmaat leuke (sneldam)toernooien te organiseren waaraan recreanten kunnen deelnemen en niet te snel te willen oogsten in de vorm van een lidmaatschap. En het positieve nieuws is dat je wel dammers kunt vinden die willen helpen om toernooien te organiseren.
Maar, zoals eerder gezegd, tussen droom en realisatie staan enorm veel problemen in de weg. Er moet echt enorm veel op de schop, er moet heel anders gedacht en gewerkt worden. Na een hoopvolle periode begin deze eeuw is de dambond weer teruggevallen in oude vormen en gedachten. Arme, maar moedige Thijs.
Last edited by Henk de Witt on Wed Mar 22, 2017 12:54, edited 2 times in total.
- Henk de Witt
Dit lijkt veel op de gang van zaken van ruim 20 jaar geleden. Ook toen lange verhalen, zij het zonder powerpoint.playforstacks wrote:Je vraagt je af wat dan wel besproken is? 1+ uur hebben we powerpoint bekeken van het bestuur waar ze dan lange praatjes bij hielden. Zo was een van de bestuursactiviteiten van de voorzitter het uitreiken van het landskampioenschap aan Huissen en gingen heel verhaal over dat daar hij daar de sterke spelers met de jeugd zag spelen (etc etc )
Ja, dat komt omdat de clubdammers makkelijk bereikbaar zijn. Het is wel een begin als een zaal of terras goed gevuld is met clubdammers en er vlot wordt gespeeld."Piet Bouma" wrote:Vervolgens plannen voor volgend jaar ontwikkelen. Boeien en binden. Haal de geboeiden in combinatie met bovenstaande (kan lekker naast de WK-match 2018) naar binnen naar de clubactiviteiten (al die leuke nieuwe toernooien met lekker eten en drinken, terrastoernooien, sneldamtoernooien e.d. die we tot dusver alleen maar voor clubdammers organiseren).
Het werven van recreanten is een heel ander verhaal. Je hebt te maken met enige problemen: a. Dammen is geen kijksport. b. We kampen met een stoffig imago. c. Recreanten ervaren een enorme drempel in de stap naar een club. Afstandelijke wervingsmethoden als een advertentie in de lokale krant, een oproep in de buurtkrant o.i.d. zal doorgaans nul tot zeer weinig respons opleveren.
Hoe dan wel? Persoonlijke benadering is het sleutelwoord. En daarbij soms onorthodox te werk gaan. Helaas stuit je hier weer op een probleem. Je hebt namelijk mensen nodig die over goede contactuele eigenschappen beschikken en ‘out of the box’ kunnen denken. Daar vind je er niet veel van in de damwereld. Het idee van boeien is zo gek nog niet. Als er al plekken zijn waar de werving van recreanten ter hand wordt genomen dan stuit je namelijk op het volgende probleem (Harm Wiersma zei al ‘dammers zijn goed in problemen maken’), namelijk de eerder genoemde drempel. Een recreant die aan een paar gezellige toernooien heeft deelgenomen, schrikt zich vaak rot als hij een keer een kijkje op de club komt nemen. Het verdient aanbeveling om met regelmaat leuke (sneldam)toernooien te organiseren waaraan recreanten kunnen deelnemen en niet te snel te willen oogsten in de vorm van een lidmaatschap. En het positieve nieuws is dat je wel dammers kunt vinden die willen helpen om toernooien te organiseren.
Maar, zoals eerder gezegd, tussen droom en realisatie staan enorm veel problemen in de weg. Er moet echt enorm veel op de schop, er moet heel anders gedacht en gewerkt worden. Na een hoopvolle periode begin deze eeuw is de dambond weer teruggevallen in oude vormen en gedachten. Arme, maar moedige Thijs.
-
Verzen van Willem Elsschot (1882-1960)Henk de Witt wrote:...
Maar, zoals eerder gezegd, tussen droom en realisatie staan enorm veel problemen in de weg.
"Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."
-
Zie het volgende bericht:
http://www.volkskrant.nl/sport/sponsorg ... ~a4476834/
Ik zou voorstellen dat de Rabo benaderd voor sponsoring van de breedtesport, en als er enige interesse is er dan gelijk een plan gemaakt wordt door bestuur & bondsraad + lokale initiatiefnemers.
Ik zou voorstellen dat de Rabo benaderd voor sponsoring van de breedtesport, en als er enige interesse is er dan gelijk een plan gemaakt wordt door bestuur & bondsraad + lokale initiatiefnemers.
-
- Real name: Ton van Namen
Ik las dit artikel ook vanmorgen en dacht ook direct hier ligt een kans voor de KNDB voor € 50.000,00 of misschien wel € 100.000,00Casper van der Tak wrote:Zie het volgende bericht:
Geld wat gebruikt kan worden (op een simpele manier) voor promotie van de damsport.
Gewoonweg zorgen dat er (een) damspel(len) aanwezig is (zijn) in buurthuizen, verzorgingstehuizen, ziekenhuizen e.d.
Plan kan beschreven worden op 1 a 2 A4-tjes. Dus geen dure beleidsmedewerkers nodig voor het schrijven van allerlei gecompliceerde plannen, die toch niet uitgevoerd worden.
Het plan levert geen ledenwinst op voor verenigingen (ledenwerving is een complexer probleem, alhoewel ik daar ook ideeen over heb) maar zorgt wel dat het damspel deel blijft van de Nederlandse cultuur.
Is Rabo geinteresseerd in bovenstaande ? Weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis ...
Zal het bestuur alert genoeg zijn in deze ? We zullen zien ...
-
Dit waren ook de bedragen waar ik aan dacht. Per jaar.Ton van Namen wrote:Ik las dit artikel ook vanmorgen en dacht ook direct hier ligt een kans voor de KNDB voor € 50.000,00 of misschien wel € 100.000,00Casper van der Tak wrote:Zie het volgende bericht:
Geld wat gebruikt kan worden (op een simpele manier) voor promotie van de damsport.
Ik denk dat voor Rabo evenementen interessanter zouden zijn. Bijvoorbeeld iets zoals Piet Bouma beschreef. Of een request for proposals uitschrijven, en dat dan de beste voorstellen met Rabo geld gematcht worden. Ik heb in een eerdere post ook al wat ideeen geopperd.Ton van Namen wrote: Gewoonweg zorgen dat er (een) damspel(len) aanwezig is (zijn) in buurthuizen, verzorgingstehuizen, ziekenhuizen e.d.
Precies. 2 A4-tjes, PowerPoint van zeg 6 slides erbij, bellen, afspraak maken, voorstel opsturen, voorstel presenteren (max. 15 minuten). Niet een beleidsmedewerker (zijn die werkelijk duur??) maar iemand met ervaring in werken met banken en geld ophalen bij grotere instanties, en met een beetje gravitas.Ton van Namen wrote:
Plan kan beschreven worden op 1 a 2 A4-tjes. Dus geen dure beleidsmedewerkers nodig voor het schrijven van allerlei gecompliceerde plannen, die toch niet uitgevoerd worden.
Ik denk dat voor Rabo het ook tot positieve pers moet leiden, en dat het daarom wat meer evenement gericht zou moeten zijn.Ton van Namen wrote:
Het plan levert geen ledenwinst op voor verenigingen (ledenwerving is een complexer probleem, alhoewel ik daar ook ideeen over heb) maar zorgt wel dat het damspel deel blijft van de Nederlandse cultuur.
Is Rabo geinteresseerd in bovenstaande ? Weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis ...
Ik hoop het! Misschien is dit ook iets waarbij het bestuur geholpen zou moeten worden.Ton van Namen wrote:
Zal het bestuur alert genoeg zijn in deze ? We zullen zien ...
- Marcel Kosters
In een bond met honderden vrijwilligers en circa 100.000 euro eigen en dalende inkomsten uit contributie is iedere professionele medewerker per definitie duur. Zeker als door een professionele medewerker geschreven beleidsplannen niet kunnen worden uitgevoerd. Deels omdat het geld voor de uitvoering al in de loonkosten van de medewerker(s) is gaan zitten, deels omdat (de professionele organisatie van) de medewerker die honderden vrijwilligers niet meekrijgt om de plannen uit te voeren.Casper van der Tak wrote:Niet een beleidsmedewerker (zijn die werkelijk duur??)
Nu de KNDB (nog) over een professioneel apparaat met gravitas beschikt lijkt dit een buitenkans voor met name het professionele apparaat om in te spelen op de hierboven gesignaleerde kans. Als het apparaat (waar nu die 100.000 contributie euro's in vast zitten en waar de KNDB vanaf volgend jaar zelfs het eigen vermogen voor begint op te eten) zelf weer 100.000 nieuwe euro's weet binnen te halen voor de KNDB kun je in ieder geval in financiële zin - want die vrijwilligers zijn dan nog niet in beweging en de organisatie 'werkt' met 7 medewerkers en een zich voortzettende ledendaling dan nog niet - een break even point bereiken.
Het zou me niet verbazen als de KNDB aanvraag of pitch al onderweg is naar de Rabobank.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Dat zou mooi zijn. Bedoel je te zeggen dat je weet dat dit al in gang is, of is het een vermoeden? In het laatste geval kan het een goed idee zijn op deze mogelijkheid te wijzen.Marcel Kosters wrote:(...) Het zou me niet verbazen als de KNDB aanvraag of pitch al onderweg is naar de Rabobank.Casper van der Tak wrote:Niet een beleidsmedewerker (zijn die werkelijk duur??)
- Marcel Kosters
Casper van der Tak wrote: Dat zou mooi zijn. Bedoel je te zeggen dat je weet dat dit al in gang is, of is het een vermoeden? In het laatste geval kan het een goed idee zijn op deze mogelijkheid te wijzen.
Het is een vermoeden, ik heb geen 'inside info'. Ik beloof je dat de medewerkers van het bureau alsmede de KNDB-bestuurs en -bondsraadsleden hier met rode oortjes meelezen. (Goedemorgen!) Als het KNDB-bestuur en 7 koppen tellend apparaat voor die twee A4 tjes hulp van elders nodig hebben, denk ik dat die hulp niet dam-technisch of pitch-technisch van aard dient te zijn. Maar ik ga ervan uit dat dit niet het geval is en dat de pitch onderweg is naar de Rabobank of daar zelfs al ligt. Tenslotte treedt de Rabobank nu naar buiten, maar er zal ongetwijfeld al geruime tijd over gesproken worden op Papendal waar (het apparaat van) de KNDB ruimschoots vertegenwoordigd is.
-
Goedemorgen allemaal dan. En succes!Marcel Kosters wrote:Casper van der Tak wrote: Dat zou mooi zijn. Bedoel je te zeggen dat je weet dat dit al in gang is, of is het een vermoeden? In het laatste geval kan het een goed idee zijn op deze mogelijkheid te wijzen.
Het is een vermoeden, ik heb geen 'inside info'. Ik beloof je dat de medewerkers van het bureau alsmede de KNDB-bestuurs en -bondsraadsleden hier met rode oortjes meelezen. (Goedemorgen!) Als het KNDB-bestuur en 7 koppen tellend apparaat voor die twee A4 tjes hulp van elders nodig hebben, denk ik dat die hulp niet dam-technisch of pitch-technisch van aard dient te zijn. Maar ik ga ervan uit dat dit niet het geval is en dat de pitch onderweg is naar de Rabobank of daar zelfs al ligt. Tenslotte treedt de Rabobank nu naar buiten, maar er zal ongetwijfeld al geruime tijd over gesproken worden op Papendal waar (het apparaat van) de KNDB ruimschoots vertegenwoordigd is.
- Henk de Witt
De Rabobank was enige jaren mede-sponsor van het DUWO Damfestival in Delft. Men schrok wel van de ambiance van het toptoernooi. Tja, het blijft denksport, de actie zit in de hoofden van de spelers. De reacties van Rabo en andere sponsors heeft mij destijds wel aan het denken gezet. Wat kunnen wij de sponsors bieden? Hoe kunnen we het damspel op een aantrekkelijke manier presenteren? Bij De Wereld Draait Door speelden Roel Boomstra en Jan Groenendijk een superblitzpartijtje. Dat past bij dit programma met zijn korte items. Bovendien was de organisatie in zee gegaan met hiphoplabel Top Notch, dan moet het er een beetje swingend aan toe gaan. In 2008 lieten we bij de persconferentie in Delft, voorafgaand aan de recordpoging blindsimultaan van Erno Prosman, Erno en Rob Clerc een partijtje blind spelen. Voor dammers ging het er verbazend snel aan toe, maar voor de aanwezige sponsors en journalisten duurde het veel te lang! Je zag de verveling op de gezichten.
Inmiddels zijn er fraaie visuele mogelijkheden middels Turbo Dambase en de Oerterp-applet van Hendrik Veenstra. Je hebt dan wel presentoren nodig die goed kunnen communiceren met een lekenpubliek. Een opmerking als ‘Deze stand kwam voor het eerst voor in de beroemde partij Andreiko-Koeperman uit 1969, die partij kennen jullie zeker wel?’ kan best, als maar duidelijk is dat hier sprake is van damhumor.
En, zoals bekend, ben ik voorstander van het omlijsten van damevenementen met kunst.
Achteraf bezien vind ik dat we in Delft destijds grote fouten hebben gemaakt in de omgang met sponsors. Maar de mens is geboren om fouten te maken en al doende leert men. Geldt dit ook voor de dambond? Als we de sponsor zien als een zak met geld, terwijl de onderliggende problemen in de damsport niet worden benoemd, laat staan geanalyseerd, dan is het antwoord bekend.
Inmiddels zijn er fraaie visuele mogelijkheden middels Turbo Dambase en de Oerterp-applet van Hendrik Veenstra. Je hebt dan wel presentoren nodig die goed kunnen communiceren met een lekenpubliek. Een opmerking als ‘Deze stand kwam voor het eerst voor in de beroemde partij Andreiko-Koeperman uit 1969, die partij kennen jullie zeker wel?’ kan best, als maar duidelijk is dat hier sprake is van damhumor.
En, zoals bekend, ben ik voorstander van het omlijsten van damevenementen met kunst.
Achteraf bezien vind ik dat we in Delft destijds grote fouten hebben gemaakt in de omgang met sponsors. Maar de mens is geboren om fouten te maken en al doende leert men. Geldt dit ook voor de dambond? Als we de sponsor zien als een zak met geld, terwijl de onderliggende problemen in de damsport niet worden benoemd, laat staan geanalyseerd, dan is het antwoord bekend.
-
Henk, gelijk heb je. Ik denk bij evenementen ook aan dingen als superblitz, bijvoorbeeld 30 seconden banktijd + 1 sec/zet voor bijv Roel/Jan en dan de speler uit het publiek 3 minuten + 3 seconden/zet (gebruiken ze toch niet). En hetzelfde met 1 schijf voorgift. Of een kloksimultaan met 10 spelers uit het publiek en 10 minuten op de klok voor de simultaangever. Dat soort dingen gaan lekker snel, er zit letterlijk wat beweging en spektakel in, je kan wat prijsjes weggeven, en lijkt me ook gewoon leuk.Henk de Witt wrote:De Rabobank was enige jaren mede-sponsor van het DUWO Damfestival in Delft. Men schrok wel van de ambiance van het toptoernooi. Tja, het blijft denksport, de actie zit in de hoofden van de spelers. De reacties van Rabo en andere sponsors heeft mij destijds wel aan het denken gezet. Wat kunnen wij de sponsors bieden? Hoe kunnen we het damspel op een aantrekkelijke manier presenteren? Bij De Wereld Draait Door speelden Roel Boomstra en Jan Groenendijk een superblitzpartijtje. Dat past bij dit programma met zijn korte items. Bovendien was de organisatie in zee gegaan met hiphoplabel Top Notch, dan moet het er een beetje swingend aan toe gaan. In 2008 lieten we bij de persconferentie in Delft, voorafgaand aan de recordpoging blindsimultaan van Erno Prosman, Erno en Rob Clerc een partijtje blind spelen. Voor dammers ging het er verbazend snel aan toe, maar voor de aanwezige sponsors en journalisten duurde het veel te lang! Je zag de verveling op de gezichten.
- Henk de Witt
Dit zijn goede ideeën Casper!!Casper van der Tak wrote:Ik denk bij evenementen ook aan dingen als superblitz, bijvoorbeeld 30 seconden banktijd + 1 sec/zet voor bijv Roel/Jan en dan de speler uit het publiek 3 minuten + 3 seconden/zet (gebruiken ze toch niet). En hetzelfde met 1 schijf voorgift. Of een kloksimultaan met 10 spelers uit het publiek en 10 minuten op de klok voor de simultaangever. Dat soort dingen gaan lekker snel, er zit letterlijk wat beweging en spektakel in, je kan wat prijsjes weggeven, en lijkt me ook gewoon leuk.
Er schieten me weer tal van wervende activiteiten te binnen die we met veel succes in Delft hebben geprobeerd. Met succes doel ik op enkele tientallen nieuwe seniorleden en jeugdleden en honderden mensen die werden 'geboeid' door het spel. Je krijgt dan ook heel andere mensen binnen, die met een frisse blik naar de damwereld kijken. Van al die nieuwe leden dammen er anno 2017 nog maar weinig, maar je kunt de oorzaken daarvan ook weer analyseren en het beleid bijstellen. Zeker in deze tijd moeten de wervende activiteiten een vast onderdeel van je club/organisatie zijn. Je werft mensen, maar er gaan ook weer mensen af.
Enkele activiteiten die aansluiten bij jouw ideeën:
* We lieten elk jaar een topspeler sneldammen tegen mensen uit het publiek. Topspeler 1 minuut, publiekspeler 5 minuten (nog geen digitale klokken). De publiekspeler moest 1 gulden betalen. Bij winst kreeg hij 5 gulden uitgekeerd, bij remise 2,50.
* We hadden een buurtcompetitie. Eens per maand werd op zondagmiddag met viertallen gespeeld. Per klasse verschil was er een voorgift van 1 schijf. Ik viel een enkele keer in en als ik een huisdammer trof moest ik vier schijven voorgeven. Dan kom je voor ongewone afwegingen te staan. Je kunt bijvoorbeeld een drie om vier nemen, maar neem die wel? Je wint een schijf maar je houdt griezelig weinig schijven over en je staat er nog steeds drie achter! Het waren leuke, gezellige middagen.
Oh, er zijn zoveel goede, leuke mogelijkheden. Ik zou er een boek over kunnen schrijven, maar dat doe ik niet want er zijn (bijna) geen dammers meer die het zullen lezen. En dat is toch de bedoeling van een boek, nietwaar.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat je niet te veel energie moet verliezen aan de bond. 'Men' begrijpt het gewoon niet. In een wat scherpere periode heb ik wel eens gesproken van een bond die suïcidaal bezig is. Je ziet nu hoe Thijs een eenzame strijd voert, alleen om wat feiten boven water te krijgen. Ook ik heb van de bond meer tegenwerking ondervonden dan voordeel. Een uitzondering moet ik maken voor Theo van den Hoek. Uit enkele berichten hier op het forum blijkt dat ook Maarten Kolsloot achter de schermen de nodige strijd met bondsbestuurders heeft moeten leveren bij het organiseren van de WK-match Boomstra-Groenendijk. Dit verklaart waarom de promotie van de match zo laat op gang kwam. Zo onnodig, zo zonde! Maar het is helaas de realiteit.
Overigens blijf ik naast publieksvriendelijke damactiviteiten ook voorstander van topdammen. Maar dan echt topdammen, eventueel met meer bedenktijd, maar dan moet een partij ook een resultaat opleveren. Bij de Worldcup in Ufa eindigden partijen in 5-0 of 3-2, maar dit laatste resultaat kwam tot stand na een barrage met allerlei remises en uiteindelijk een beslissing middels een superblitzpartijtje. Dan neem je het dammen niet serieus als denksport op hoog niveau. Je laat de topspelers rituele dansjes uitvoeren, weinig respectvol, om de remises aan het oog te onttrekken. Zoals de KNDB het werkelijke ledental aan het oog probeerde te onttrekken. Uiteraard hebben de bestuurders het beste voor met de damsport. Ze doen op hun manier hun best, maar ze zitten gevangen in onmacht, ouderwetse damcultuur, gebrek aan durf ook vooral.
Topdammen kan trouwens ook prima buiten de bond om worden georganiseerd. Dat schept ruimte voor nieuwe ideeën, voor creativiteit. Waarvan de bond uiteindelijk ook weer profiteert.
Bij dit alles realiseer ik me dat het inmiddels te laat is om nog tot een enigszins gezonde, bloeiende dambond te komen. Laten we het dan maar houden op beter te laat dan nooit. Elke leuke activiteit heeft waarde op zich.
Vertaling: Mensen zijn niet geinteresseerd in dammen, mensen zijn geinteresseerd in circusacts, en het zal ze worst wezen of dat met damschijven, vlammende zwaarden of dansende babies is.Casper van der Tak wrote:Henk, gelijk heb je. Ik denk bij evenementen ook aan dingen als superblitz, bijvoorbeeld 30 seconden banktijd + 1 sec/zet voor bijv Roel/Jan en dan de speler uit het publiek 3 minuten + 3 seconden/zet (gebruiken ze toch niet). En hetzelfde met 1 schijf voorgift. Of een kloksimultaan met 10 spelers uit het publiek en 10 minuten op de klok voor de simultaangever. Dat soort dingen gaan lekker snel, er zit letterlijk wat beweging en spektakel in, je kan wat prijsjes weggeven, en lijkt me ook gewoon leuk.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!