Digitale transformatie van de damsport

Jaap van Galen

Re: Digitale transformatie van de damsport

Post by Jaap van Galen » Tue Apr 21, 2015 20:07

Maurits Meijer wrote:
Jaap van Galen wrote: Samenwerking lijkt me altijd goed. Maar geen van die sites heeft naar mijn idee als belangrijkste doelstelling om Piet zijn geuite gedachten tot uitvoering te brengen. Met als doel overleving, ofwel ledenwinst.
Het overleven van de damsport is mi. een ander onderwerp dan het overleven van de dambond.
Naar voorbeeld van zoals Schaakmeester schreef:
"De KNSB (schaakbond) heeft hier enige jaren geleden op ingespeeld onder het mom beter de potentiële spelers op een andere manier te binden dan helemaal niet te binden ! En de bond die voor die tijd - net als de dambond - achteruit liep in ledenaantallen is gegroeid, en aanzienlijk ook nog. Je kunt misschien niet ieder nieuw lid naar een club krijgen, maar het blijkt dat spelers die met de nieuwe digitale middelen worden binnengehaald, in een aantal gevallen toch uiteindelijk wel de binding met een club aangaan, bijvoorbeeld om de mogelijkheid te krijgen bondscompetitie te spelen."
Hoe denk je met samenwerking ook die ledenwinst tot stand te kunnen brengen?
Bedankt voor de informatie. Het is mij onduidelijk wat de KNSB in dit geval aan toegevoegde waarde heeft. Dit zijn toch gewoon playchess abonnees die via de KNSB hebben afgerekend. Leuk om de cijfers op te poetsen maar het heeft geen inhoud.
Hoe bedoel je cijfers zonder inhoud? Zijn gewoon door NOC/NSF geaccepteerde leden. Wel leden die Piet lid van de eigen digitale concurrent noemt. De schaakbond omarmt dit en daarmee de schaaksport.
Ik snap misschien mede daarom niet waarom je het overleven van de damsport iets anders vindt dan het overleven van de dambond. Is het niet de belangrijkste taak van de dambond om de damsport te laten overleven.

Bij alle ideeën zoals die van hierboven over schooldammen zouden we ook moeten nadenken of en hoe we de actief dammende personen ook als lid kunnen meetellen bij de ledenaantallen van de "damsport".

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Tue Apr 21, 2015 21:29

Jaap van Galen wrote: Hoe bedoel je cijfers zonder inhoud? Zijn gewoon door NOC/NSF geaccepteerde leden. Wel leden die Piet lid van de eigen digitale concurrent noemt. De schaakbond omarmt dit en daarmee de schaaksport.
Ik snap misschien mede daarom niet waarom je het overleven van de damsport iets anders vindt dan het overleven van de dambond. Is het niet de belangrijkste taak van de dambond om de damsport te laten overleven.

Bij alle ideeën zoals die van hierboven over schooldammen zouden we ook moeten nadenken of en hoe we de actief dammende personen ook als lid kunnen meetellen bij de ledenaantallen van de "damsport".
Je kan uitstekend dammen zonder een dambond(ook voor dat de dambond bestond werd er gedamt, misschien wel meer dan nu), andersom is het lastiger.
Als je wilt weten hoe het met het georganiseerd dammen in Nederland is gesteld kijk je naar de leden statistieken van de KNDB. Bij het schaken gaat dat nu dus niet echt meer op, schaakclubs kunnen krimpen of verdwijnen maar de schaakbond kan een prachtige ledenstijging laten zien.
Als het nut heeft voor bijvoorbeeld het NOC/NSF moet je vooral anders gaan tellen, dat ben ik met je eens; Maar anders tellen lost niet de terugloop van het aantal clubs en clubleden op.
http://slagzet.com

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Wed Apr 22, 2015 02:05

Piet Bouma wrote:@Michel en @Leri

Digitaal inzetten op scholen voor training prima (als het idee van de grond komt). Maar bedenk, als de eigen digitale concurrent er is, dan kan het hard gaan.
Want, waarom afreizen naar een provinciaal schooldamkampioenschap, als je dat digitaal ook vrijdagsmiddags (of een andere schooldag) kunt spelen?
En waarom zouden we daarna nog naar die club gaan? We spelen op internet.
Digitaal gelden andere structuren en wetten.

Inmiddels heb ik e-mail contact gehad met Klaas Bor (wil eventueel meehelpen met paypal of Ideal). Ook met Maurits Meijer. Hij denkt na over mijn eerste voorstel over de digitale techniek/systematiek. Maar eerst gaan we om 20.00 uur een partijtje tegen elkaar spelen op slagzet.com.
Hebben we nog een jurist in onze online-damcommunity?
Goed bezig. Zeker goede initiatieven. Dit lijkt mij zelf een mooie 'tussen stap'. Iemand die nog niets met dammen heeft zal hier niet snel aan deelnemen.
Iemand die heel erg veel met dammen heeft, kan hier wel aan deelnemen, maar boven genoemde lijkt mij niet vervangbaar voor het echte dammen.
Met houten schijven en sociale contacten en emoties.

Hoeveel voetballers gaan vrij trappen oefenen in hun eentje op een grasveld? Bijna niemand, puur omdat het saai is in je eentje.

Maar even een andere (serieuze) vraag: Is zo'n dam app:
Leri wrote:Wat ik mis, is een dam-app om tegen elkaar te spelen. Je weet wel, zo'n app dat je een zet doet en binnen 2 dagen een zet terug moet krijgen.
Soort wordfeud idee.

Hier zijn al tig schaakapps van. Ik zie het soms kennissen doen, die niets met schaken hebben. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan.

Wanneer komt de dam-app uit?
te realiseren?

Ik denk echt dat dit goede innovatie is... Zeer toegankelijk, voor iedereen.
Een (huis/niet)dammer gaat eerder zo een potje dammen dan een damcursus volgen via internet, of dammen via slagzet.com

Ik heb al te veel potjes gedamd in een kroeg op mijn smartphone, met de app 'damwijs'. Daarna ga je naar huis en je spreekt hem pas 1 week later.
Hoe mooi zou het zijn om te zeggen, download ff die dam-app, dan kunnen we via de telefoon tegen elkaar. De volgende dag wordt hij wakker en ziet
een (1) bij zijn dam app, want hij is aan de beurt. Zo, weer een niet-dammer aan het dammen.

En reageert ie niet, doe hem even een berichtje met 'jij bent aan de beurt!'. Wedden dat ze zetten!
Tenminste, mijn ervaring met schaken en wordfeud etc..

Een mooie stap 2 zou slagzet.com zijn. Ik kan me weinig tot geen niet-dammers bedenken die uit hunzelf naar slagzet.com gaan. Moet dan een leraar bovenop zitten.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Wed Apr 22, 2015 11:11

Leri wrote:Ik kan me weinig tot geen niet-dammers bedenken die uit hunzelf naar slagzet.com gaan.
Gelukkig houd dat ze niet tegen.

Leri

Post by Leri » Wed Apr 22, 2015 13:12

Maurits Meijer wrote:
Leri wrote:Ik kan me weinig tot geen niet-dammers bedenken die uit hunzelf naar slagzet.com gaan.
Gelukkig houd dat ze niet tegen.
Laten we het hopen.

Vind het een super goed idee allemaal hoor! Alleen vraag ik mij af welke doelgroep je gaat aantrekken.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Apr 23, 2015 19:23

Maurits Meijer wrote:
Jaap van Galen wrote: Hoe bedoel je cijfers zonder inhoud? Zijn gewoon door NOC/NSF geaccepteerde leden. Wel leden die Piet lid van de eigen digitale concurrent noemt. De schaakbond omarmt dit en daarmee de schaaksport.

Je kan uitstekend dammen zonder een dambond(ook voor dat de dambond bestond werd er gedamd, misschien wel meer dan nu), andersom is het lastiger.
Als je wilt weten hoe het met het georganiseerd dammen in Nederland is gesteld kijk je naar de leden statistieken van de KNDB. Bij het schaken gaat dat nu dus niet echt meer op, schaakclubs kunnen krimpen of verdwijnen maar de schaakbond kan een prachtige ledenstijging laten zien.
Als het nut heeft voor bijvoorbeeld het NOC/NSF moet je vooral anders gaan tellen, dat ben ik met je eens; Maar anders tellen lost niet de terugloop van het aantal clubs en clubleden op.
Het lijkt me duidelijk dat jij digitale leden geen leden vindt.
Ben ik het mee oneens. Uiteindelijk gaat het er om hoeveel er wordt gedamd, en voor ledenaantallen of je dit vanuit een georganiseerd verband doet. Maar als je binnen NOC/NSF serieus wilt worden genomen, dan wel je inspanningen vanuit dat georganiseerd verband vertalen in de daar nu eenmaal leidende ledenaantallen. Zo zouden we b.v. zo veel als mogelijk ook alle schooldammende kinderen, en zeker ook diegene die op school les krijgen moeten proberen te laten meetellen bij onze ledenaantallen.
Dammen hoeft niet alleen in traditioneel clubverband te worden beoefend, maar kan ook op andere manieren worden georganiseerd.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 15:12

Jaap van Galen wrote: Het lijkt me duidelijk dat jij digitale leden geen leden vindt.
Ben ik het mee oneens. Uiteindelijk gaat het er om hoeveel er wordt gedamd, en voor ledenaantallen of je dit vanuit een georganiseerd verband doet. Maar als je binnen NOC/NSF serieus wilt worden genomen, dan wel je inspanningen vanuit dat georganiseerd verband vertalen in de daar nu eenmaal leidende ledenaantallen. Zo zouden we b.v. zo veel als mogelijk ook alle schooldammende kinderen, en zeker ook diegene die op school les krijgen moeten proberen te laten meetellen bij onze ledenaantallen.
Dammen hoeft niet alleen in traditioneel clubverband te worden beoefend, maar kan ook op andere manieren worden georganiseerd.
De dambond heeft als doel om het dammen in het algemeen en het dammen in georganiseerd verband te bevorderen. Het ledental is een mooi middel om te meten hoe goed we in dat tweede slagen.
De schaakbond heeft neem ik aan vergelijkbare doelen, maar hun ledental zegt nu niets meer over het schaken in georganiseerd verband, hier zitten nu namenlijk ook een groeiende groep ongeorganiseerde schakers bij. Het zegt ook niks over het schaken in het algemeen (het aantal niet via de KNSB betalende abbonnees op playchess neemt vast af).
Het is een leuke boekhoudtruc maar geen doelmatige beleid.

Op IT gebied is het dammen nog niet zo ver dat we dezelfde truc kunnen toepassen. Maar misschien kunnen we iedereen die een damboek koopt boekenlid maken, moet je eens kijken wat een mooie cijfers we kunnen laten zien. Of een deal maken met een bierfabrikant en bier gaan verkopen via het bondsbureau aan onze bierleden.
Op naar de miljoen leden! :drinking:

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 15:37

Labels zijn klaar! Witte en zwarte doppen op de flesjes, een half dambord op de zijkant van de krat printen. Volgens mij gaat het helemaal goed komen met het dammen.
Attachments
ZwartBierLabel.jpg
ZwartBierLabel.jpg (813.87 KiB) Viewed 5736 times
WitBierLabel.jpg
WitBierLabel.jpg (770.32 KiB) Viewed 5736 times

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Apr 24, 2015 16:06

Maurits Meijer wrote:
Jaap van Galen wrote: Het lijkt me duidelijk dat jij digitale leden geen leden vindt.
De dambond heeft als doel om het dammen in het algemeen en het dammen in georganiseerd verband te bevorderen. Het ledental is een mooi middel om te meten hoe goed we in dat tweede slagen.
De schaakbond heeft neem ik aan vergelijkbare doelen, maar hun ledental zegt nu niets meer over het schaken in georganiseerd verband, hier zitten nu namenlijk ook een groeiende groep ongeorganiseerde schakers bij. Het zegt ook niks over het schaken in het algemeen (het aantal niet via de KNSB betalende abbonnees op playchess neemt vast af).

Op IT gebied is het dammen nog niet zo ver dat we dezelfde truc kunnen toepassen. Maar misschien kunnen we iedereen die een damboek koopt boekenlid maken, moet je eens kijken wat een mooie cijfers we kunnen laten zien. Of een deal maken met een bierfabrikant en bier gaan verkopen via het bondsbureau aan onze bierleden.
Op naar de miljoen leden! :drinking:
Helaas, dit gaat niet werken. De skibond was vroeger na de KNVB de grootste bond. Dat kwam doordat ze het lidmaatschap hadden gekoppeld een een speciale wintersportreisverzekering. Daarvan heeft NOC*NSF op enig moment gezegd dat dat niet meer meetelt als lidmaatschap als het gaat om de subsidieverstrekking.

Overigens is er ook een minimum eis mbt de contributie die betaald moet worden, dit om dubbeltjes leden te voorkomen.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 16:51

henk stoop wrote: Helaas, dit gaat niet werken. De skibond was vroeger na de KNVB de grootste bond. Dat kwam doordat ze het lidmaatschap hadden gekoppeld een een speciale wintersportreisverzekering. Daarvan heeft NOC*NSF op enig moment gezegd dat dat niet meer meetelt als lidmaatschap als het gaat om de subsidieverstrekking.
Maar waarom werkt het dan wel voor de schakers, ze passen toch dezelfde truc toe?
Het is niet zo dat ik het de schakers, (of de bridgers) niet gun, maar ik ben benieuwd wat de toegevoegde waarde van de bonden is op dit gebied?
Overigens is er ook een minimum eis mbt de contributie die betaald moet worden, dit om dubbeltjes leden te voorkomen.
Het bier is duur

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 17:12

@Leri in verband met het marktonderzoek voor het dambierpromotieplan vraag ik me af of jij je niet-dammers kan bedenken die uit hunzelf bier kopen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Apr 24, 2015 18:15

Waar kan ik de witbiertjes bestellen? Heb wel zin in een lekker biertje met dit prachtige weer.

Leri

Post by Leri » Fri Apr 24, 2015 18:52

Maurits Meijer wrote:@Leri in verband met het marktonderzoek voor het dambierpromotieplan vraag ik me af of jij je niet-dammers kan bedenken die uit hunzelf bier kopen.
Mijn niet-dammende vrienden kopen wel bier uit hunzelf ja, en zo'n dampilsje zullen ze vast wel willen proberen :).

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 19:05

Michel Stempher wrote:Waar kan ik de witbiertjes bestellen? Heb wel zin in een lekker biertje met dit prachtige weer.
Het dambierpromotieplan schiet al lekker op en kan waarschijnlijk op de volgende bondsraadsvergadering worden behandeld. Het marktonderzoek is afgerond en ik ben bezig om een uitvoeringsteam samen te stellen. In lijn met het deltaplan zal het vrijwillige uitvoeringsteam geheel uit topspelers bestaan. Als alles lukt kan je je dambier straks bij Harm Wiersma bestellen. Heeft iemand nog andere suggesties voor de taakverdeling?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Apr 24, 2015 20:12

Maurits Meijer wrote:

Op naar de miljoen leden!
Maurits Meijer wrote:
henk stoop wrote: Helaas, dit gaat niet werken. De skibond was vroeger na de KNVB de grootste bond. Dat kwam doordat ze het lidmaatschap hadden gekoppeld een een speciale wintersportreisverzekering. Daarvan heeft NOC*NSF op enig moment gezegd dat dat niet meer meetelt als lidmaatschap als het gaat om de subsidieverstrekking.
Maar waarom werkt het dan wel voor de schakers, ze passen toch dezelfde truc toe?
Het is niet zo dat ik het de schakers, (of de bridgers) niet gun, maar ik ben benieuwd wat de toegevoegde waarde van de bonden is op dit gebied?
Succes met je bier :), geeft je mening goed weer.
Je laatste vraag aan Henk is interessant, ik hoop dat hij ook nog antwoordt.
Het gaat voor het verwerven en tellen van het aantal leden niet om een boekhoudtruc. Ook digitale leden lijken me, waarom zou de KNSB en NOC/NSF dat niet goed inzien, daadwerkelijke leden kunnen zijn.
Als je lidmaatschap koppelt aan een reisverzekering of bier is dat uiteraard onzin. Maar wanneer kun je wel "gerechtvaardigd" leden meetellen? Is het als je een heel jaar les geeft op een basisschool niet redelijk om dat zodanig vorm te geven dat de leerlingen meetellen bij de ledenaantallen?

Post Reply