Hoe bedoel je cijfers zonder inhoud? Zijn gewoon door NOC/NSF geaccepteerde leden. Wel leden die Piet lid van de eigen digitale concurrent noemt. De schaakbond omarmt dit en daarmee de schaaksport.Maurits Meijer wrote:Het overleven van de damsport is mi. een ander onderwerp dan het overleven van de dambond.Jaap van Galen wrote: Samenwerking lijkt me altijd goed. Maar geen van die sites heeft naar mijn idee als belangrijkste doelstelling om Piet zijn geuite gedachten tot uitvoering te brengen. Met als doel overleving, ofwel ledenwinst.Bedankt voor de informatie. Het is mij onduidelijk wat de KNSB in dit geval aan toegevoegde waarde heeft. Dit zijn toch gewoon playchess abonnees die via de KNSB hebben afgerekend. Leuk om de cijfers op te poetsen maar het heeft geen inhoud.Naar voorbeeld van zoals Schaakmeester schreef:
"De KNSB (schaakbond) heeft hier enige jaren geleden op ingespeeld onder het mom beter de potentiële spelers op een andere manier te binden dan helemaal niet te binden ! En de bond die voor die tijd - net als de dambond - achteruit liep in ledenaantallen is gegroeid, en aanzienlijk ook nog. Je kunt misschien niet ieder nieuw lid naar een club krijgen, maar het blijkt dat spelers die met de nieuwe digitale middelen worden binnengehaald, in een aantal gevallen toch uiteindelijk wel de binding met een club aangaan, bijvoorbeeld om de mogelijkheid te krijgen bondscompetitie te spelen."
Hoe denk je met samenwerking ook die ledenwinst tot stand te kunnen brengen?
Ik snap misschien mede daarom niet waarom je het overleven van de damsport iets anders vindt dan het overleven van de dambond. Is het niet de belangrijkste taak van de dambond om de damsport te laten overleven.
Bij alle ideeën zoals die van hierboven over schooldammen zouden we ook moeten nadenken of en hoe we de actief dammende personen ook als lid kunnen meetellen bij de ledenaantallen van de "damsport".