Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Piet Bouma

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Fri Sep 28, 2012 23:04

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Via een optie in mijn mobiele telefoon kon ik een Wifi-spot maken, waarmee de Ipad weer verbinding kreeg met internet.
Medetester Anne Piet Kooistra kon via zijn Nexus 7 deze hotspot echter niet traceren.
Ik vermoed dat je een ad-hoc hotspot hebt aangemaakt. Daar kan android niets mee. Heeft je telefoon ook de mogelijkheid voor een infrastructure hotspot?
Ik gebruik JoikuSpot (http://www.joiku.com).
In de FAQ zie ik inderdaad:
"Make sure your connecting device (e.g. laptop or tablet) allows AD HOC WIFI connection. Some Android tablets block ad hoc wifi connections."

Met wat Googlen vond ik wel een mogelijke optie via Bluetooth:

"I have finally managed to have my Nexus 7 access the internet through my non-regular-wifi-but-adhoc-phone data connection!! YAY!! and best of all, I'm almost certain that no rooting and unlocking is needed!! (99% sure of this since my device is rooted and unlocked but nothing seemed to indicate that the solution described below requires it).

The connection is made possible through bluetooth tethering by using a special app you can download from the Google Play Store for free. So this means you're not even using adhoc wi-fi but a bluetooth link between your phone and the tablet that is established by this app through the "DUN" profile (bluetooth).

Here are the steps:

Access the Google Play Store in your Nexus 7 and download & install the app "BlueVPN" (this app was developed with Ice Cream Sandwich in mind, but luckily it works on JellyBean making our Nexi 7s 100% compatible.
Both on your phone and in your tablet, do whatever needs to be done to create a pairing bluetooth relationship between these two devices (no need to look for a "connection active" message, just the pairing registered in both devices is enough).
Turn wi-fi off in your tablet.
Execute BlueVPN in your tablet and a list will appear with all the bluetooth devices that your tablet has been registered to will be presented. From this list, select the item that refers to the phone.
Allow for the app to do its thing: negotiating a connection, the handshake, etc... and at the end, you should receive the message that a connection between both devices has been established successfully.
Voilá, it's on baby!

NOW, before anyone starts bit$hing and whining, here are the caveats of this tethering method:
Yes, the throughput of data you get with bluetooth tethering is smaller than the one you get with Wi-fi tethering, making your 3g connection feel slower in your tablet (not as slow as browsing on your phone on EDGE, but not as fast as when browsing on HSPA+. You know what I mean?)
This connection feeds the internet to your tablet through a "bluetooth socket", NOT a wifi one, and thus, this makes some apps in the tablet "think" that no network connection is present (which is technically true). What do I mean with this? For those apps that only require access to the internet in a straight forward manner, everything will work fine, such as using the web browser app, the facebook app, etc. HOWEVER other apps that EXPECT to receive data through the "wifi socket" will complain saying "not network connection available" like Google Wallet among other specialized apps. One peculiar case is the Google Play Store app: you will be able to BROWSE the store, but you won't be able to DOWNLOAD/PURCHASE apps into your device. As for the two email apps, the "regular email" client works as usual (receiving emails, sending emails, pushed notifications of new emails), however the specialized Gmail client DOES not (hey, you can always use the regular client configuring it with your gmail account should this be something you need).

To end this on a positive note, the good news is that bluetooth tethering does not consume as much battery power when idle as with wifi tethering, this means, that you can have your phone and your tablet in your bag linked and you won't drain your battery as fast as it happens when using hotspot tethering. And also, the non-requirement of rooting/unlocking I mentioned earlier

Yes, I'm aware that this may not be a total satisfactory solution to our problem but AT LEAST now our Nexi-7 have the ability to be connected when no wi-fi is around and we only have our phones to the rescue.

And finally, the disclaimer: proceed at your own risk, which here is practically non-existent, but still, this solution presented here is meant only as informational and I can't be liable for anything that might go wrong, OK?"
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Sep 29, 2012 00:28

Hoe het precies bij iOS zit, weet ik niet, maar bij android-telefoons zit de hotspot (tethering) mogelijkheid vanaf versie 2.2 standaard ingebouwd. Je hoeft alleen maar een vinkje te zetten. En er zal bij jullie op de club toch wel iemand een android telefoon hebben?

Is alleen nog even de vraag of alle providers het gebruik van tethering al toestaan. De meesten in elk geval wel, vanwege de aanstaande wettelijk afgedwongen netneutraliteit. Zie bijv.

http://tweakers.net/nieuws/81908/vodafo ... heren.html

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Sep 29, 2012 00:39

Jan Pieter wrote:Hoe het precies bij iOS zit, weet ik niet, maar bij android-telefoons zit de hotspot (tethering) mogelijkheid vanaf versie 2.2 standaard ingebouwd. Je hoeft alleen maar een vinkje te zetten. En er zal bij jullie op de club toch wel iemand een android telefoon hebben?

Is alleen nog even de vraag of alle providers het gebruik van tethering al toestaan. De meesten in elk geval wel, vanwege de aanstaande wettelijk afgedwongen netneutraliteit. Zie bijv.

http://tweakers.net/nieuws/81908/vodafo ... heren.html
Waarschijnlijk heeft best iemand een Android-telefoon (misschien APK) wel. Maar het was gewoon op dat moment wat improviseren en verrassend dat de Ipad binnen no time verbinding had en de Nexus niet. Zelf heb ik een vrij oude Nokia en die draait weer op Symbian.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Sep 29, 2012 02:48

Piet Bouma wrote:Zelf heb ik een vrij oude Nokia en die draait weer op Symbian.
De onvolprezen vader van toernooibase met een symbian telefoon, verrassend.
Heb je ook nog een zwart-wit televisie? :D

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Oct 30, 2012 20:45

Gisteren heb ik in Emmeloord een test gedaan betreffende een seriematige invoer vanaf de Ipad van partijen semi-live naar Internet. Alles in testomgeving om te kijken of er nog kinderziektes zijn. Die zullen we nog proberen er uit te halen voor de wereldrecordpoging kloksimultaan van Georgiev op 17 november. Het verliep niet helemaal vlekkeloos (zo was het wifi-signaal in de wat verder weg gelegen speelzaal van het zalencentrum te zwak, toen maar weer de Nokia als hotspot geïnstalleerd), maar het lukte toch om zes partijen live via de livedraughtsserver op Internet te krijgen.

Hieronder wat schermprinten van de live-weergave (die door een paar insiders gevolgd zijn):

Image

Image

We zijn er nog niet uit of de Oerterp-wood weergave of de “normale” Oerterp 2.0 weergave nou het mooiste is. Tevens bleken uitslagen niet in de applet te komen en werd een enkele naam niet volledig weergegeven. Dus dat gaan we nog even oplossen.

Overigens een gezellige clubavond daar in Emmeloord. Het begon al met opmerkingen over de eerst slappe en toen veel te sterke koffie. Een aantal spelers demonstreerde ook wat verborgen talenten zoals moppentappen en fraaie tekeningen maken op het uitslagenbord.
Het werd dan ook veel te laat daar aan de stamtafel……

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Wed Oct 31, 2012 09:45

Piet,

Werd er ook gedamd op de ipads, dwz heb je nu ook geen bord en stenen meer nodig?

Rein

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Oct 31, 2012 11:11

Waarom gebruik je geen elektronische damborden voor de simultaan?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Oct 31, 2012 22:32

Rein Halbersma wrote:Piet,

Werd er ook gedamd op de ipads, dwz heb je nu ook geen bord en stenen meer nodig?

Rein
Het zou technisch waarschijnlijk wel kunnen Rein, maar daarvoor hebben we de KNDB-damserver al voor (al gebruikt die wel Flash, wat niet door Apple op een Ipad wordt ondersteund volgens mij. Maar misschien is daar ook wel weer een App voor...). Overigens was er maar 1 Ipad waar alles mee gedaan werd....

Het gaat hier om digitaal noteren (en mogelijkheid tot semi-liveweergave).
Situatie bij kloksimultaan is daarbij:

Invoer browser mobile devices => upload testomgeving Toernooibase => conversie naar .pdn en ftp upload => livedraughtsserver of andere server => weergave op Internet.
(Er zijn wat problemen geconstateerd door Google Chrome mbt malware op de livedraughtsserver. Virusscanner en andere browsers onderkennen dit niet, maar er is iets mis. Marcel Kosters is op de hoogte, maar er is door hem nog geen oplossing aangebracht. Mogelijk dat we een andere server inschakelen).

Dus geen retourmogelijkheid naar de mobile device. :D
Guido wrote: Waarom gebruik je geen elektronische damborden voor de simultaan?
Het is een eendagsevenement Guido. Het bij elkaar halen van electronische borden (voor 42 moet je ze overal wegahalen) en alles inrichten qua infrastructuur (bekabelen en testen) vergt veel tijd.
Daarnaast de sinds 2007 nog niet echt extreem verbeterde performance qua gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit (mijn mening), waarbij er ook nog een probleem is van een onopgeloste standstill in het derde speeluur pleit niet zo voor de elektronische borden.

Hendrik Veenstra en ik kwamen beiden onafhankelijk spontaan met het idee om semi-live display via Ipad (of andere tablets te doen) met behulp van de Oerterp-applet (invoermethode en weergave).

Het is een totaal ander uitgangspunt: digitaal noteren met een mobile device (met de mogelijkheid tot semi-live display op Internet), met daarbij streven naar een hoge gebruiksvriendelijkheid.
Wat betreft die gebruiksvriendelijkheid. Zodra ik die wifi-verbinding in het zalencentrum De Ontmoeting via mijn Nokia voor elkaar had: tien minuten om even het wedstrijdprogramma van de onderlinge Emmeloord in te voeren en daarna zes partijen semi-live op Internet met 1 Ipad.
Er zijn uiteraard ook nadelen. Zo worden geen kloktijden weergegeven en worden onreglementaire zetten niet geaccepteerd door de Oerterp-applet.
Maar tien minuten tov het opbouwen van infrastructuur electronische borden (bekabeling etc.), invoeren van allerlei dingen in software, testen en dan nog een te verwachten hickup in het derde speeluur. Tja, ik begrijp dat Stichting Aanzet gelijk akkoord ging met ons idee.

Wanneer deze ultieme test slaagt, komt er uiteraard voor iedere gebruiker een handleiding in Toernooibase, waarbij momenteel maximaal 45 partijen tegelijkertijd semi-live via Toernooibase uitgezonden kunnen worden.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Nov 01, 2012 00:38

Voor andere belangrijke eendagsevenementen, zoals laatst de wereldrecordpoging blindsimultaan van Erno Prosman, worden de elektronische borden wel overal vandaan gehaald. Ik heb daar geen hickups in het derde speeluur gezien en in de volgende 21 uur ook niet. Het lijkt mij meer een kwestie van wie er bij de organisatie betrokken is.

Ik heb in 2008 in Beijing met de elektronische borden gewerkt en dat was echt een enorm verschil met nu. Er is juist heel veel verbeterd en het is echt heel veel beter geworden. In 2008 hadden we nog een probleem met de connectors van de UTP kabels en zaten er nog fouten in de zetherkenning van EBS. Dit soort problemen zijn er nu niet meer. DGT werkt nog steeds aan de firmware in de borden; laatst is dit nog geupgrade (is dat Nederlands?). Het grote voordeel van elektronische borden is dat het geen handwerk is en dat er daarom geen invoerfouten gemaakt kunnen worden. Je zet het neer, sluit het aan en het draait. Software testen hoeft echt niet, dat hebben anderen allang gedaan.

Ik ben het overigens wel met Piet eens dat handmatige invoer voor dit evenement de beste oplossing is. De reden is niet de stabiliteit die hij noemt, maar het werk dat je hebt aan het opbouwen en afbreken. Zo lang er geen draadloze elektronische damborden zijn, zijn ze alleen erg geschikt voor meerdaagse evenementen.

Nog een vraag: als we het kampioenschap van Schiedam gaan uitzenden via de elektronische borden, kunnen mensen dit dan ook volgen via Toernooibase?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Nov 01, 2012 14:13

GuidoB wrote: DGT werkt nog steeds aan de firmware in de borden; laatst is dit nog geupgrade (is dat Nederlands?)
Correct is geüpgraded.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Nov 01, 2012 15:27

GuidoB wrote:Voor andere belangrijke eendagsevenementen, zoals laatst de wereldrecordpoging blindsimultaan van Erno Prosman, worden de elektronische borden wel overal vandaan gehaald. Ik heb daar geen hickups in het derde speeluur gezien en in de volgende 21 uur ook niet. Het lijkt mij meer een kwestie van wie er bij de organisatie betrokken is.

Nog een vraag: als we het kampioenschap van Schiedam gaan uitzenden via de elektronische borden, kunnen mensen dit dan ook volgen via Toernooibase?
Vrijwel bij elke ronde van het EK Dammen 2012 in Emmen was er in het derde/vierde speeluur een stand still. De herstart met recovery-software is nu zodanig dat het zettenverloop weer gereconstrueerd wordt en het lijkt dat display/uitzending niet onderbroken is.
De kloktijden worden evenwel niet recovered tot de standstill, zodat ik later niet de kloktijd per zet in Toernooibase kon weergeven.
Ik heb deze informatie uit de eerste hand van bediener Marcel Kosters tijdens het EK. Toch wel de expert op het gebied van electronische borden en de software daaromheen.

In principe is het mogelijk om via Toernooibase een uitzending met electronische borden te laten zien.
Het http-pad waar de zgn. .pdn.gz files neergezet worden moet bekend zijn (die worden namelijk uitgelezen) en in een script moet ook het juiste pad naar het zogenaamde .jar file gezet worden. Want die .jar file kan niet zomaar uit Toernooibase uitgelezen worden, dat staat JAVA niet toe (cross side scripting).
Ik heb het wel een aantal keren getest met wat partijen uit het Poolse kampioenschap, Frans kampioenschap en Nederlands kampioenschap. Maar in feite is het
dan gewoon kopieren van een live-uitzending ergens anders.
Ook met de oude .ldf.gz files kan ik het aan de praat krijgen.
Eveneens kan Toernooibase de meervoudige .pdn files van EntryDambo displayen (zoals Jan Pieter Drost vaak in het Paastoernooi, de partijen semi-live op Internet brengt).

Walter Thoen
Real name: Walter Thoen

Post by Walter Thoen » Fri Nov 09, 2012 22:03

Piet Bouma wrote:
Arjen de Mooij wrote:Als je dan toch een tablet hebt liggen kun je dan niet beter gewoon op de tablet spelen?
Nou, dan denk ik toch echt dat we in de toekomst naar een digitale (speel)tafel gaan.
Asus leest dit forum ook. Helaas hebben ze het verward met schaken, maar dat is wel op te lossen.

Image

http://www.notebookforums.com/t/240720/ ... d-a-tablet
Attachments
358761.jpg
Schaken op een Asus all in one PC.
358761.jpg (18.71 KiB) Viewed 8587 times

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Nov 12, 2012 00:38

Even iets algemener nog dan de discussie
"partijen_uploaden_via_electronische_borden of notatie_uploaden_via_ipad's":

Het valt me op dat het "digi gehalte" of anders de "digi behoefte" onder dammers niet al te groot lijkt te zijn.
Dat in de 2e klasse weinig partijen in Toernooibase worden ingevoerd is begrijpelijk en ook best acceptabel.
Maar waarom is het nog geen automatisme voor elke vereniging in Ere en Hoofdklasse om zaterdagavond even die partijen in te kloppen en als .pdn in Toernooibase te laden? En dan gelijk even een mailtje naar Turbodambase?
Kan iedereen gelijk nagaan hoe een blauwe arcering tot stand is gekomen.
De noodzakelijke functionaliteit is dankzij Piet, Hendrik (en Alexander, Danny en Johan Teake) ruimschoots voorhanden.
Ik zeg: doen! :idea:

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Nov 12, 2012 21:15

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:Voor andere belangrijke eendagsevenementen, zoals laatst de wereldrecordpoging blindsimultaan van Erno Prosman, worden de elektronische borden wel overal vandaan gehaald. Ik heb daar geen hickups in het derde speeluur gezien en in de volgende 21 uur ook niet. Het lijkt mij meer een kwestie van wie er bij de organisatie betrokken is.

Vrijwel bij elke ronde van het EK Dammen 2012 in Emmen was er in het derde/vierde speeluur een stand still. De herstart met recovery-software is nu zodanig dat het zettenverloop weer gereconstrueerd wordt en het lijkt dat display/uitzending niet onderbroken is.
De kloktijden worden evenwel niet recovered tot de standstill, zodat ik later niet de kloktijd per zet in Toernooibase kon weergeven.
Ik heb deze informatie uit de eerste hand van bediener Marcel Kosters tijdens het EK. Toch wel de expert op het gebied van electronische borden en de software daaromheen.

.
Na wat bijlezen toch even reageren: Piet en Guido hebben allebei gelijk. Inderdaad lijkt er een bug te zijn die momenteel de nieuwste versie (2.04) van de EBS software een beetje dwars zit. De ontwikkelaars hebben de logs van de afgelopen evenementen (o.a. record Prosman, Heerhugowaard Open en EK Emmen) bestudeerd en denken de oorzaak gevonden te hebben. Binnenkort weten we waarschijnlijk meer. Er is overigens wel om de bug heen te werken maar ideaal is dat natuurlijk niet.

Verder heeft Guido gelijk dat er sinds de krachttoer van Paul van de Veen die de e-borden bij het WK 2007 in Hardenberg introduceerde veel verder is ontwikkeld. Zo heeft DGT tussentijds inderdaad de firmware geupdate en twee nieuwe BoCo versies afgeleverd en hebben Wieger Wesselink en Huub van de Wetering de EBS software ontwikkeld met ondermeer een zetherkenning waar de schakers tot voor kort jaloers op moesten zijn. En dan heb ik het nog niet over de aanverwante ontwikkeling door Hendrik Veenstra van de Oerterp live applet (de in deze draad afgebeelde versie vind ik er trouwens mooi uitzien) en de Live Analyse Tool voor live computer analyse door Sjende Blyn van Jelle Wiersma die dus ook e.e.a. heeft bijgedragen aan het product live uitzending. En, ik zou het bijna vergeten: inmiddels is het ook interessant om zelf thuis een e-bord te hebben omdat Jan-Jaap van Horssen het met zijn DSBS software mogelijk maakt om bijvoorbeeld Kingsrow te laten communiceren met het elektronische dambord. Dus: u doet een zet op het e-bord en op de computer geeft Kingsrow het antwoord. Dat gezegd hebbend zijn er m.b.t. e-borden inderdaad nog twee wensen:

- het puntje op de i in de EBS software
- inderdaad: de borden draadloos maken want dat scheelt een slok op een borrel met opbouwtijd. En het systeem wordt minder kwetsbaar omdat niemand meer over een draad of stekker kan struikelen.

Voor het moment is het puntje op de i voor de EBS al zichtbaar aan de horizon. Het is nog niet duidelijk wanneer de draadloze ontwikkeling kan starten, dit hangt mede samen met de volwassenheid van het inmiddels voor het schaken in productie genomen draadloze systeem en de aanpassingen die hiervandaan nodig zijn waarschijnlijk richting BoCo en EBS software. Ook draadloos gaat er als het aan mij ligt echter nog zeker komen.

Daarnaast is het e-bordensysteem bij veel toptoernooien in binnen en buitenland (België, Frankrijk, Polen, Litouwen, Oekraïne, Rusland, China, Senegal en Burkina Faso) inmiddels ingeburgerd en wordt het als een gemis ervaren als er niet met e-borden wordt gespeeld. Dat was vijf jaar geleden wel anders, toen moest er met organisaties gevochten worden om de borden te kunnen inzetten.

Iedereen is het er bovendien over eens dat de borden - ook als ze niet aangesloten zijn - toegevoegde waarde hebben simpelweg omdat ze er uitstekend uitzien. Er is momenteel geen speelmateriaal te vinden waar de damsport beter mee voor de dag komt.

We zijn er nog niet helemaal met het e-bordenverhaal maar dankzij de hierboven genoemde mensen is het wel een heel eind opgeschoten en kunnen we zeggen dat de damsport op dit punt ondermeer in vergelijking met de schaakbroeders heel behoorlijk bij de tijd is. En zoals gezegd, tot voor kort mochten de schakers jaloers zijn op de betrouwbaarheid van 'onze' zetreconstructie (Wieger Wesselink). Maar daar staan de ontwikkelingen (zij zijn al sinds 97 of 98 bezig) natuurlijk ook niet stil en dat hardnekkige probleempje is inmiddels ook voor de schaakvariant weggenomen als ik goed heb begrepen.

Verder ben ik het trouwens ook wel eens met de afweging van de organisatie m.b.t. het al dan niet gebruiken van e-borden voor een eendags event. Dat is met name door het grote aantal borden en de logistieke uitdaging (ze moeten inderdaad uit alle hoeken van het land bijeen worden gebracht en ook weer terug) die dat met zich meebrengt misschien een beetje te veel gevraagd. Voor een (prestigieus) eendags event met een kleinere hoeveelheid borden (de KNDB heeft maximaal 19 borden beschikbaar) is de investering in tijd en opbouw alleen te overwegen als je er echt iets heel bijzonders van wilt maken en de internetpresentatie centraal wilt stellen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Nov 17, 2012 21:46

Vandaag de semi-live uitzending via Ipads bij de wereldrecordpoging van Georgiev. Het verliep niet helemaal vlekkeloos, doordat na een half uur de internetverbinding van ’t Voorhuys stopviel. Tussentijds toen even snel voor de seriematige invoer weer een hotspot via mobiele telefoon gemaakt, zodat die door kon gaan. Na een half uurtje zoeken bleek de centrale router van ’t Voorhuys niet meer te werken en deze moest gereset worden. Daarna kon ook de individuele upload (helaas met opnieuw inloggen voor de deelnemers) weer voortgang vinden.

In totaal negen spelers hadden een Ipad meegenomen en deden zelfstandig de invoer. Dat waren Wendy Vreeken, Dik Glazenborg (jong en oud dus!) Cees Bruynes, Gabriël Heerema, Hendrik Veenstra, Gerard Bruins, Teunis Snoek, Jacob Poortinga en Jelte Veld.
Eén vijfde van het deelnemersveld deed dus zelfstandige invoer, sommigen (zoals Gerard Bruins en Gabriël Heerema) zonder dat ze vooraf wat hadden geoefend met de Ipad.
Wat dat betreft lijkt mij dat de gebruiksvriendelijkheid voor de deelnemers in orde was (buiten het probleem van wegvallen van Internetverbinding, wat ook met de elektronische borden een probleem was geweest).

Michel Stempher (bedankt Michel!) pakte daarnaast nog tien borden mee, zodat we negentien partijen semi-live hadden lopen.
Zelf heb ik samen met Geb Kos en Hendrik Veenstra (toen zijn partij afgelopen was) de uitgespeelde partijen en uitslagen in Toernooibase gezet. Geb heeft daarnaast nog flink wat foto’s gemaakt, die zo spoedig mogelijk ook de op de website www.kloksimultaan.nl gezet worden.
Simultaan om ca. 11.00 begonnen, ongeveer om 15.40 laatste partij uit en om 15.47 uitslagen en partijen in Toernooibase en Ipad opgeborgen en ICT ter plekke was vrijwel klaar (nog drie PC’s en beeldschermen opruimen).
Na de sluitingsceremonie nog een heerlijk buffet (vervroegd van 18.00 naar 17.00 uur) in ’t Voorhuys.

Op het topic gewijd aan de kloksimultaan las ik wat kritiek over de opbouw van de livepagina, waarbij men partijen via een selectiemenu van diagrammen pas echt live in het scherm kreeg. Dit in tegenstelling tot ‘oudere’ standaard(?) weergaves van livegames.

Zodra je meer dan tien partijen live gaat brengen, kom je in de problemen hoe dit het beste weer te geven. Omdat semi-live invoer met Ipads of andere tablets in feite ongebreideld kan en in de toekomst wel eens 100 partijen tegelijk via een server uitgeleverd kunnen worden, moet je daar iets op vinden.

Dat zal een ‘nieuwe’ standaard weergave van semi-livegames moeten zijn.
Hendrik Veenstra heeft dit zo gemaakt/uitgedacht, dat je in een selectiemenu (vanuit de .pdn opgebouwd uit de partijen) de actuele standen ziet. Je kunt dan zelf (ook als er meerdere toernooien tegelijkertijd weergegeven worden) een selectie maken tussen (interessante) partijen, die je echt verder live wilt gaan volgen. Dat kan niet anders dan met een scrollbar inside de website.
Dus je kunt dan partijen van persoonlijke favorieten, eigen toernooi etc. met een persoonlijke selectie op het scherm krijgen. Onze eigen indruk is dat het tegelijkertijd volgen van bijv. meer dan tien partijen wat teveel van het goede is.
Uiteraard is alles wat nieuw is, wat gebruiksonvriendelijker, maar uiteindelijk denk ik dat dit de nieuwe standaard gaat worden. Zelf een persoonlijke keuze uit het beschikbare aanbod maken.

Ook de gehanteerde chatmodule was nieuw. Wel met een aantal modificaties, bijv. dat een diagramstand van een partij in de chatmodule geplakt kon worden. Er is maar 1 keer gebruik van gemaakt. Daarnaast moesten er inderdaad wat functies in sommige browsers goed gezet worden, terwijl je echt moest inloggen om de chat te volgen.
Wanneer deze chatmodule weer ingezet wordt, denk ik dat we voor een volgende keer een handleiding vooraf beschikbaar zullen stellen, zodat iedereen eventuele problemen kan oplossen.
Merk wel op dat veel toernooi-organisaties geen chat meer willen op hun website, vanwege o.m. vaak het laagdrempelige anonieme karakter wat misbruik (soms ook grof taalgebruik) met zich mee bracht. Deze keer was ie hoogdrempelig (met het inloggen etc) en dat had misschien voordelen.

Maar uiteraard blijven er verbeterpunten, die we gaan oppakken (bijv. het weergeven van een uitslag uitgespeelde partij in selectiescherm bij de livepagina). Dat moest nu via een workaround, die niet altijd (door mij) is opgevolgd.

Enfin, al met al denk ik dat deze semi-live uitzending met (individuele) tablets goed is verlopen. Voor de eerste keer een wereldrecordpoging kloksimultaan met bijna twintig partijen semi-live (zonder elektronische borden) op Internet en alle uitslagen en partijen tien minuten na afloop beschikbaar.
Niets lijkt een grotere uitrol in de weg te staan.

Post Reply