Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Jasper Daems

Re: Heerhugowaard trekt stekker eruit: morgen geen uitzending

Post by Jasper Daems » Fri Apr 13, 2012 23:17

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote:Dat er weinig publiek komt bij een NK heeft niets met internet te maken. Dammen is nu eenmaal niet erg populair, en het NK wordt doorgaans op een afgelegen plaats gespeeld.
Hoe komt het volgens jou dan dat de belangstelling van het publiek sterk afgenomen is? Volgens de spelers die het weten kunnen (omdat ze al jaren meedoen) ligt dat aan de live-uitzendingen op Internet. De cijfers van Piet bevestigen dat daarvoor veel belangstelling is en ook vroeger werd er vaak in afgelegen plaatsen gespeeld.
Zitten de spelers er echt op te wachten dat Jan met de pet langskomt, een paar op hun bord gluurt en vervolgens weer naar huis gaat?
Als de partijen online worden uitgezonden zijn er veel meer mensen die er naar kijken en bewondering hebben voor hun spel.
Ik heb ook echt niet de indruk dat er interactie plaatsvindt tussen deelnemers en voor hen onbekende toeschouwers.
Familie, vrienden, clubgenoten etc. gaan toch wel langs.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Apr 13, 2012 23:18

Vorig jaar was ik enkele dagen in Wapenveld bij het NK en enkele dagen op Urk en in Emmeloord bij het WK als bediener van de elektronische damborden. Er waren dagen bij dat de analysezaal bomvol zat, terwijl de elektronische damborden gewoon hun werk deden.

Ik verwacht niet dat dit bericht van Marcel Kosters al te serieus moet worden genomen. Hij snapt zelf ook wel dat er niets belangrijkers is dan een goede ICT. Een dergelijke actie zou getuigen van wanbeleid en daarmee slaat de KNDB de plank volledig mis. Maar dat zal hij zelf ook wel inzien dus.

Voorlopig laat ik het hierbij.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Apr 13, 2012 23:32

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote:Dat er weinig publiek komt bij een NK heeft niets met internet te maken. Dammen is nu eenmaal niet erg populair, en het NK wordt doorgaans op een afgelegen plaats gespeeld.
Hoe komt het volgens jou dan dat de belangstelling van het publiek sterk afgenomen is? Volgens de spelers die het weten kunnen (omdat ze al jaren meedoen) ligt dat aan de live-uitzendingen op Internet. De cijfers van Piet bevestigen dat daarvoor veel belangstelling is en ook vroeger werd er vaak in afgelegen plaatsen gespeeld.
- 2 extra deelnemers

- steeds minder dammers.

- mensen die afknappen op het beleid van de kndb om roel en pim een extra vangnet te geven.

- economische crisis (minder geld om te reizen)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 13, 2012 23:34

Double_D wrote: Zitten de spelers er echt op te wachten dat Jan met de pet langskomt, een paar op hun bord gluurt en vervolgens weer naar huis gaat?
Als de partijen online worden uitgezonden zijn er veel meer mensen die er naar kijken en bewondering hebben voor hun spel.
Ik heb ook echt niet de indruk dat er interactie plaatsvindt tussen deelnemers en voor hen onbekende toeschouwers.
Sommige spelers denken inderdaad dat ze beter spelen als er veel publiek is.
Michel Stempher wrote:Vorig jaar was ik enkele dagen in Wapenveld bij het NK en enkele dagen op Urk en in Emmeloord bij het WK als bediener van de elektronische damborden. Er waren dagen bij dat de analysezaal bomvol zat, terwijl de elektronische damborden gewoon hun werk deden.

Ik verwacht niet dat dit bericht van Marcel Kosters al te serieus moet worden genomen. Hij snapt zelf ook wel dat er niets belangrijkers is dan een goede ICT. Een dergelijke actie zou getuigen van wanbeleid en daarmee slaat de KNDB de plank volledig mis. Maar dat zal hij zelf ook wel inzien dus.

Waarschijnlijk is dit een Marcel grapje, maar je weet in de damwereld lang niet altijd zeker of iets wat een grap lijkt ook echt als grap bedoeld is, groenteboer. Dat zul jij inmiddels wel weten nadat je enige tijd geleden bedreigd werd met de tuchtcommissie. :)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Apr 13, 2012 23:39

Hanco Elenbaas wrote:
Double_D wrote: Zitten de spelers er echt op te wachten dat Jan met de pet langskomt, een paar op hun bord gluurt en vervolgens weer naar huis gaat?
Sommige spelers denken inderdaad dat ze beter spelen als er veel publiek is.
Michel Stempher wrote:Vorig jaar was ik enkele dagen in Wapenveld bij het NK en enkele dagen op Urk en in Emmeloord bij het WK als bediener van de elektronische damborden. Er waren dagen bij dat de analysezaal bomvol zat, terwijl de elektronische damborden gewoon hun werk deden.

Waarschijnlijk is dit een Marcel grapje, maar je weet in de damwereld lang niet altijd zeker of iets wat een grap lijkt ook echt als grap bedoeld is, groenteboer. Dat zul jij inmiddels wel weten nadat je enige tijd geleden bedreigd werd met de tuchtcommissie. :)
Zoals Alexander Presman al aangaf: Dan is het wel echt een heel slechte grap.
Er is enorm geïnvesteerd in elektronische borden, om live-weergave mogelijk te maken (zowel in geld als in tijd door heel veel mensen), en dan ga je ze niet inzetten bij een belangrijke laatste ronde?
Als er morgen geen live-uitzending is dan is het een falen van het ICT-beleid van de KNDB.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 13, 2012 23:45

Als dit geen grap is is het toch wel een beetje jammer. Het NK, en trouwens ook Schwarzman die de computer er uit damt, is toch een mooie pr mogelijkheid voor de damsport. Ik heb het vermoeden dat het voor veel potentiële leden toch wat laagdrempeligger is om rond het middaguur in te schakelen op internet partijen dan om even naar Heerhugowaard te fietsen.
Voor mijzelf is het trouwens ook jammer, ik heb dit toernooi redelijk intensief gevolgd, en ben niet in de gelegenheid om morgen naar Heerhugowaard af te reizen. Nu besluit de organisatie dat ik de ontknoping maar moet missen om toch wel ondeugdelijke redenen.
Hanco Elenbaas wrote:
De claim dat de belangstelling is afgenomen lijkt me wat overdreven, dagelijks tikt de teller op de website de 400 bezoekers aan. Dat heb ik nog nooit in een speelzaal op het nk gezien. Jammer dat de enige manier die je kan bedenken om dit te bepalen is, om het aan de spelers te vragen.
http://slagzet.com

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 14, 2012 00:08

Maurits Meijer wrote:De claim dat de belangstelling is afgenomen lijkt me wat overdreven, dagelijks tikt de teller op de website de 400 bezoekers aan. Dat heb ik nog nooit in een speelzaal op het nk gezien. Jammer dat de enige manier die je kan bedenken om dit te bepalen is, om het aan de spelers te vragen.
We hebben het over de opkomst, de fysieke aanwezigheid van publiek, niet over Internetbezoekers. Voor dat er 400 mensen tegelijk aanwezig waren bij een damtoernooi moet je terug naar de jaren '80, bijvoorbeeld het NK in Surhuisterveen met Harm Wiersma, of nog verder, naar de Suikertoernooien. Groenteboer heeft vorig jaar wel veel publiek gezien, dus misschien klagen de spelers niet altijd terecht.

Marcel en de organisatoren willen morgen blijkbaar graag meer publiek zien dan gebruikelijk tijdens de laatste ronde, dus ook volgens Marcel kan het beter.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sat Apr 14, 2012 00:14

Piet Bouma wrote: Er is enorm geïnvesteerd in elektronische borden, om live-weergave mogelijk te maken (zowel in geld als in tijd door heel veel mensen), en dan ga je ze niet inzetten bij een belangrijke laatste ronde?
Als er morgen geen live-uitzending is dan is het een falen van het ICT-beleid van de KNDB.
Helemaal mee eens. Dit haalt de glans van een prachtig en historisch NK.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Apr 14, 2012 00:20

Paul van de Veen wrote:
Piet Bouma wrote: Er is enorm geïnvesteerd in elektronische borden, om live-weergave mogelijk te maken (zowel in geld als in tijd door heel veel mensen), en dan ga je ze niet inzetten bij een belangrijke laatste ronde?
Helemaal mee eens. Dit haalt de glans van een prachtig en historisch NK.
Dat zegt degene die het met heel veel inspanningen mogelijk gemaakt heeft (met enorm veel tijd) dat er sowieso live-weergave is van dampartijen.
Ik denk nog terug aan de barrages van de WK-match Schwarzman-Georgiev 2009 op internet.
Er was weinig publiek in de speelzaal, maar wie ter wereld had het live willen missen!

Organisatie en Marcel Kosters zet gewoon die live-weergave aan!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Apr 14, 2012 00:23

Mooie discussie, een meesterzet van Marcel Kosters? Morgen zal iedereen checken of hij zijn woorden waarmaakt, een piek aan bezoeken op de site dus. Ik hoop dat het zo zit. Als Marcel het echt meent hebben we een probleem, namelijk dat een bestuurslid de boel wil betuttelen naar eigen waarden en normen. Namelijk de norm dat er iets is ven een morele verplichting om een NK te bezoeken. En als je dat niet doet je voor straf ook niet mag kijken. Die betutteling is kenmerkend voor de bekrompenheid van de damwereld. Dit geldt ook voor de discussie over Turbo Dambase. Het was een mooi produkt van Klaas maar de wet van de remmende voorsprong heeft hem ingehaald. Het was veel werk maar hij kreeg er een vergoeding voor. Het was een relatief duur produkt vergeleken met de miljoenen schaakpartijen die gewoon gratis on line staan. De kansen om iets van het verloren terrein terug te winnen door ict goed te benutten struikelt al na enkele stappen. Vergelijk de kleurloze en onzichtbare match van Schwarzman met de schitterende documentaire van Kasparov tegen Deep Blue.

Alberto Contador

Post by Alberto Contador » Sat Apr 14, 2012 00:35

Maartuhhh wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik vind het eigenlijk best een stunt en ik ben het er ook wel mee eens.
De reacties tonen aan hoe verwend wij inmiddels zijn met het via internet live volgen van de partijen. Het wordt nu al gewoon gevonden.
Waarom hebben we dan van die dure borden?
Mogen mensen uit het buitenland het ook niet meer volgen?
Hoe denk je dat dit de KNDB op de kaart zet?
Mensen uit het buitenland hebben schijnbaar dus vette pech ...

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sat Apr 14, 2012 00:39

Hanco Elenbaas wrote:
Maurits Meijer wrote:De claim dat de belangstelling is afgenomen lijkt me wat overdreven, dagelijks tikt de teller op de website de 400 bezoekers aan. Dat heb ik nog nooit in een speelzaal op het nk gezien. Jammer dat de enige manier die je kan bedenken om dit te bepalen is, om het aan de spelers te vragen.
We hebben het over de opkomst, de fysieke aanwezigheid van publiek, niet over Internetbezoekers.
Dat lijkt me een goede verwoording van de stelling van de organisatie, maar wat mij betreft slaat het de plank volkomen mis.
Het niet fysieke publiek is al jaren de focus van een groot deel van de televisie sporten. Niemand sponsort een schaatsploeg voor die duizend fysiek aanwezige, die paar honderdduizend tv-kijkers zijn veel belangrijker. Ik wil eigenlijk wel weten inktweb.nl hier over denkt. Als die webshop het moet hebben van Heerhugowaarderse dammers, of dammers die daar morgen naar afreizen, zie ik niet in dat ze iets kunnen verdienen met deze sponsoring.
http://slagzet.com

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Sat Apr 14, 2012 00:42

Ik vind dat dit (het niet live weergeven van de slotronde) wel érg laat wordt aangekondigd. Ik woon zelf in Oostenrijk (in Wenen), en heb het NK online tamelijk intensief gevolgd. Het is onmogelijk voor me om morgenochtend om 10.00 uur in Heerhugowaard te zijn. Ik had het prettig gevonden als ik vooraf had geweten waar ik aan toe was. In dat geval had ik ervoor kunnen kiezen om het toernooi niet (of niet zo intensief) te volgen. Want het is een stuk minder aantrekkelijk om elke dag achter je beeldscherm te kruipen als je weet dat je de ontknoping zult moeten missen.

Ik hoop dat de organisatie zich nog bedenkt. Als ik morgenochtend mijn computer aanzet, hoop ik dat ik de partijen (vooral Boomstra-Baljakin) kan zien.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Apr 14, 2012 00:52

pietervdvorm wrote:
Ik hoop dat de organisatie zich nog bedenkt. Als ik morgenochtend mijn computer aanzet, hoop ik dat ik de partijen (vooral Boomstra-Baljakin) kan zien.
Ik hoop het ook voor jou Pieter.
Maar ik ben bang dat het beeld zwart zal blijven.

De organisatie en Marcel Kosters mag zich wel afvragen hoeveel reacties, op het FMJD-forum, de chat op de NK-site, twitter e.d. de damliefhebbers vertegenwoordigen.
Ik heb eens gelezen dat dagbladen zo'n reactie met de factor 100 vermenigvuldigen (mensen, die het er wel mee eens zijn, maar niet reageren). Dan zijn dat toch wel een hoop dammers......

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 14, 2012 01:13

Piet Bouma wrote:
pietervdvorm wrote:
Ik hoop het ook voor jou Pieter.
Maar ik ben bang dat het beeld zwart zal blijven.

De organisatie en Marcel Kosters mag zich wel afvragen hoeveel reacties, op het FMJD-forum, de chat op de NK-site, twitter e.d. de damliefhebbers vertegenwoordigen.
Ik heb eens gelezen dat dagbladen zo'n reactie met de factor 100 vermenigvuldigen (mensen, die het er wel mee eens zijn, maar niet reageren). Dan zijn dat toch wel een hoop dammers......
Factor 1000 had R.C. Keller (dammedewerker van Het Vrije Volk) het over in de jaren zeventig.

Post Reply