Salou 2012 (20 mei - 28 mei)

Johan Demasure

Re: Salou 2012 (20 mei - 28 mei)

Post by Johan Demasure » Sat May 26, 2012 17:26

MenO wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Tja Kosmos, dat die mannen liever zwemmen dan dammen is op zich een eigen keuze. Volgende keer ridder Georgiev wat meer startgeld en Ammajakkes een beetje minder. Dat heeft vast een helende werking
Ik heb een beter idee: Amraffelaf gewoon helemaal niet meer uitnodigen. En als Hanco m zo graag nog eens aan het werk wil zien moet'ie zelf maar een toernooi organiseren :)
Ter correctie van wat hier verteld wordt:

De partij duurde geen 45 minuten maar precies 8. (Elk 4). Om dit te realiseren moet je altijd met twee zijn. Dus misschien ook die andere maar niet meer uitnodigen dan???
By the way, Amrillaev kan goed sneldammen. Dat bewees hij gisterenavond door de blitz op zijn naam te schrijven na winst tegen Georgiev, dus 4 minuten voor een lange partij is best ideaal voor hem.

De partij is trouwens niet ingevoerd. Ik heb wel wat anders te doen hier.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sat May 26, 2012 19:22

Scoringspercentages top-damspelers:

Ik heb eens even gekeken op Toernooibase bij de top 30 van de KNDB ratinglijst
(plus nog een paar opvallende spelers daarna eruit gepikt, bij zeg maar de 1e 75).
Ik heb hun scoringspercentages even op volgorde gezet.
Dan krijg je toch wel een opvallend lijstje hoor. Kijk maar even mee:
1. Podolsky 71,8 % scoringspercentage
2. Prosman 71,3
3. Goedemoed (jaja) 70,0
4. M’Bongo 68,8
5/6/7. Wiersma, Valneris en Schwartsman 67,9
8. Georgiev 67,0
9. Virny 66,8
10. Boomstra 66,6
11/12. Baljakin en v/d Wijk 66,4
13. N’Djofang 65,4
14/15. N’Diaye en Getmanski 65,1

Dit zijn dus de productiefste (meest aanvallende of interessante) spelers?
Ik weet het niet, vraag het me alleen nu af.

Dan andere erg bekende spelers met hun percentage zijn:
Clerc 64,9 %, Heusdens 64,1 , Gantwarg 63,8 , Meurs 63,3 , Thijssen 63,2
Chizhov 62,6 , Tsjegolev 62,3 en Watoetin 62,2%

Niet ver daaronder zit dan: Amrillajev met 61,5 % scoringspercentage
Maar gelijk of onder hem zitten wel bekende namen als:
Hans Jansen 61,5% , B. Ba 61,5 , Baljakin 61,4 , Krajenbrink 61,4
Kouogueu 61,2 , Kalmakov 61,1 , Samb 61,1 en Domchev 60,8%

Tenslotte nog enkele spelers beneden de 60 % scoringspercentage
(maar er zijn veel meer te noemen):
V/d Akker 59,3%
Meier 58,7
Scholma 56,0 , Bulatov 56,0 en Oudshoorn 56,0%

Ok wie moet een damorganisatie beslist uitnodigen? Of liever niet willen hebben?
Zeg het maar wie het weet, maar om nou Amrillajev er steeds uit te pikken (zoals sommigen doen) dat snap ik dus echt niet!!!
Zelfs Domchev staat niet eens onderaan, wat sommigen hier ook erg graag wel
hadden gewild denk ik. !

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sat May 26, 2012 19:30

Even ter correctie:
Baljakin staat er per ongeluk 1x teveel in het lijstje.
Hij heeft 66,4 % dus.
Dus de 2e keer dat ik hem noemde in de opsomming klopte niet.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Sat May 26, 2012 20:33

Volgens mij zegt dit niet bijzonder veel.

Als een spelers als georgiev mee doet aan wereldkampioen schappen, zal zijn score misschien 65%zijn.
Als een Domchev dat niet zou doen en alleen nationale competitie, en hij moet tegen een paar 1200 spelers dan wint hij die wel. Dan zal zijn score eerder hoger zijn als die van georgiev.

Wie heb je dan liever op je toernooi?

Btw, Roel speelde vandaag weer een mooie partij tegen Valneris. Genoeg risico genomen.

MenO

Post by MenO » Sun May 27, 2012 17:46

Nostradamus wrote:Scoringspercentages top-damspelers:

...

Ok wie moet een damorganisatie beslist uitnodigen? Of liever niet willen hebben?
Zeg het maar wie het weet, maar om nou Amrillajev er steeds uit te pikken (zoals sommigen doen) dat snap ik dus echt niet!!!
hadden gewild denk ik. !
Dit is een interessant onderzoekje, maar in het beantwoorden van je vraag doet het niet zoveel.
Naast het feit dat de percentages op zich niet ontzettend veel zeggen, zoals Leri terecht aangeeft, is het veel belangrijker hoe deze tot stand komen.
Dat een partij tussen twee 2300+ spelers in remise eindigt, mag nauwelijks een verrassing heten. Of dat gaat zoals bij Boomstra - Valneris, of zoals bij Amrillajev - Gantgwarg, is echter een wereld van verschil.
Spelers als Amrillajev en Domchev spelen standaard afbraakspel zodra ze een tegenstander van enig niveau treffen, en als het even kan spelen ze überhaupt niet. Dat ze dan alsnog 60% winnen omdat ze ook mindere goden tegenkomen en het daar toevallig heel goed tegen doen, zegt mij vrij weinig over de aantrekkelijkheid van hun spel...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 27, 2012 18:04

MenO wrote: Spelers als Amrillajev en Domchev spelen standaard afbraakspel zodra ze een tegenstander van enig niveau treffen, en als het even kan spelen ze überhaupt niet. Dat ze dan alsnog 60% winnen omdat ze ook mindere goden tegenkomen en het daar toevallig heel goed tegen doen, zegt mij vrij weinig over de aantrekkelijkheid van hun spel...
Welk spel aantrekkelijk is en welk niet bepaalt ieder voor zich. Hans Jansen werd twintig jaar geleden aangevallen door Jos Stokkel omdat Hans nooit Keller-varianten speelde. Er zijn wel meer topspelers die net als Hans de Kellervariant uit de weg gaan omdat die mindere goden teveel kans geeft door simpel thuis wat variantjes uit het hoofd te leren. Maar Amrillojev speelt ook wel partie Bonnard, hoewel waarschijnlijk niet tegen Gantwarg.

Dat Amrillojev en Domtsjev veel meer dan 60% winnen tegen zwakkeren is geen toeval Menno. Kijk maar naar hun palmares van de laatste jaren. Die van Amrillojev wordt waarschijnlijk alleen overtroffen door die van Georgiev, Schwarzman en Podolski.

Amrillojev en Domtsjev hebben kennelijk veel plezier in de manier waarop ze spelen, dus waarom dat door de kudde niet wordt toegestaan, is een studie op zich waard.

MenO

Post by MenO » Sun May 27, 2012 18:38

Hanco Elenbaas wrote:
MenO wrote: Spelers als Amrillajev en Domchev spelen standaard afbraakspel zodra ze een tegenstander van enig niveau treffen, en als het even kan spelen ze überhaupt niet. Dat ze dan alsnog 60% winnen omdat ze ook mindere goden tegenkomen en het daar toevallig heel goed tegen doen, zegt mij vrij weinig over de aantrekkelijkheid van hun spel...
Welk spel aantrekkelijk is en welk niet bepaalt ieder voor zich. Hans Jansen werd twintig jaar geleden aangevallen door Jos Stokkel omdat Hans nooit Keller-varianten speelde. Er zijn wel meer topspelers die net als Hans de Kellervariant uit de weg gaan omdat die mindere goden teveel kans geeft door simpel thuis wat variantjes uit het hoofd te leren. Maar Amrillojev speelt ook wel partie Bonnard, hoewel waarschijnlijk niet tegen Gantwarg.

Dat Amrillojev en Domtsjev veel meer dan 60% winnen tegen zwakkeren is geen toeval Menno. Kijk maar naar hun palmares van de laatste jaren. Die van Amrillojev wordt waarschijnlijk alleen overtroffen door die van Georgiev, Schwarzman en Podolski.

Amrillojev en Domtsjev hebben kennelijk veel plezier in de manier waarop ze spelen, dus waarom dat door de kudde niet wordt toegestaan, is een studie op zich waard.
Het antwoord op die vraag is vrij simpel: in vier minuten 40 zetten afraffelen (wát een spelplezier, niet?!). Dan kun je nog zoveel Bonnards spelen tegen de Elenbazen, de Blocks en van Gortels van deze wereld, als je structureel de strijd uit de weg gaat tegen andere toppers gaat het publiek je blijkbaar minachten.
Overigens was vooral de timing van deze 'partij' opmerkelijk, aangezien Georgiev daags ervoor het argument "als Gantwarg niet wil valt er niets te halen" naar de prullenbak had verwezen. Want Gantwarg was echt niet gaan zitten met het idee om eens even lekker veel risico te gaan nemen tegen de wereldkampioen...

Spelers die toernooien af kunnen leveren als Boomstra op het afgelopen NK, Jan Groenendijk op het recente NK junioren en Georgiev op zo'n beetje elk toernooi dat hij speelt: met risico de tegenstand, ongeacht hoe sterk, tegemoet treden en overwinnen - dát zijn spelers waar het publiek van houdt.
Dat Amrillajev en Domchev het blijkbaar anders beter kunnen - prima. Maar ga het dan niet vreemd vinden dat daar weinig sympathie voor opgebracht wordt. En ik zou er als toernooidirecteur geen cent voor over hebben, maar ook dat is ieders eigen keus.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 27, 2012 18:57

MenO wrote:
Het antwoord op die vraag is vrij simpel: in vier minuten 40 zetten afraffelen (wát een spelplezier, niet?!). Dan kun je nog zoveel Bonnards spelen tegen de Elenbazen, de Blocks en van Gortels van deze wereld, als je structureel de strijd uit de weg gaat tegen andere toppers gaat het publiek je blijkbaar minachten.
Overigens was vooral de timing van deze 'partij' opmerkelijk, aangezien Georgiev daags ervoor het argument "als Gantwarg niet wil valt er niets te halen" naar de prullenbak had verwezen. Want Gantwarg was echt niet gaan zitten met het idee om eens even lekker veel risico te gaan nemen tegen de wereldkampioen...

Spelers die toernooien af kunnen leveren als Boomstra op het afgelopen NK, Jan Groenendijk op het recente NK junioren en Georgiev op zo'n beetje elk toernooi dat hij speelt: met risico de tegenstand, ongeacht hoe sterk, tegemoet treden en overwinnen - dát zijn spelers waar het publiek van houdt.
Dat Amrillajev en Domchev het blijkbaar anders beter kunnen - prima. Maar ga het dan niet vreemd vinden dat daar weinig sympathie voor opgebracht wordt. En ik zou er als toernooidirecteur geen cent voor over hebben, maar ook dat is ieders eigen keus.
Het is niet zo simpel als jij denkt Menno. In de jaren zeventig werd Carl Buster Smith uit Chicago juist algemeen gerespecteerd om zijn effectieve afbraakspel. Misschien omdat het toen door de afwezigheid van computers en goede boeken nog nauwelijks voorkwam dat minder begaafden topgrootmeesters op remise hielden?

Het gebrek aan respect voor Amrillojev blijft gelukkig beperkt tot een kleine kring. Alleen vanwege tekort aan middelen speelt Amrillojev komend seizoen niet voor Volendam. Naar verluidt komt hij nu voor Apeldoorn uit.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Sun May 27, 2012 19:35

MenO wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Zeer goede post!

Als je op basis van cijfers gaat waarderen, zou ik ook graag willen weten wat het aandeel verliespartijen is in de scoringspercentages (waarschijnlijk laag). Verliespartijen brengen het scoringspercentage omlaag, maar zouden ook geinterpreteerd kunnen worden als aantrekkelijk.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sun May 27, 2012 20:40

Juist Hanco, ik ben het deze keer behoorlijk met je eens.
Je mag eerlijk weten dat toen ik nog erg jong was (beginnend dammertje), dat mijn enorme
waardering en sympathie lag bij Carl Buster Smith. Hoe hij in de beroemde Suikertoernooien
van de jaren '70 topspelers als Wiersma, Sijbrands, Andreiko enz. op remise kon houden vond
ik werkelijk geweldig. Dat wilde ik ook leren dacht ik toen nog.
Ook de topspelers van die tijd hadden een enorme waardering voor Smith.
Er werd gezegd in die tijd, dat wie van Smith won grote kans had op het winnen van het toernooi.
Mede daarom heb ik absoluut geen moeite met spelers als Domchev en Amrillajev.
Zij spelen naar hun eigen mogelijkheden en hebben daar juist groot gelijk in.
Ik denk trouwens dat het in het echt, maar om een heel klein groepje spelers gaat die echt moeite heeft met deze 2 spelers.
Dat Georgiev geweldig is, dat weten we allemaal wel, dus waarom zal je je kop ongevraagd in de strop zetten tegen hem????
Juist Georgiev zal dus erg creatief moeten gaan spelen om er iets van te maken.
Je kan dit ook makkelijk doortrekken naar het voetbal toe.
Voetbalclubs die tegen Barcelona moeten voetballen, spelen nu eenmaal veel voorzichtiger tegen dat team, wat mij erg logisch toelijkt. Niks mis mee.
Ik vond het juist wel mooi dat dit jaar Barcelona eens een keertje de Europacupfinale misliep.
Ze hebben de laatste jaren zoveel gewonnen, dat het nu wel mooi was dat eens een andere club het kon winnen. Daarnaast zat ik me te verkneukelen om het feit dat al die zgn. 'voetbalanalytici'
(die het kwijl uit hun mond loopt als ze spreken over het tikkietakkievoetbal van Barcelona)
er aan het eind van de rit kompleet naast zaten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun May 27, 2012 20:53

Hanco Elenbaas wrote:
MenO wrote: Ik heb een beter idee: Amraffelaf gewoon helemaal niet meer uitnodigen. En als Hanco m zo graag nog eens aan het werk wil zien moet'ie zelf maar een toernooi organiseren :)
Er zijn er maar heel weinig met zoveel talent als Moerodoello Amrillojev, Menno. Tegen mindere goden zal hij dan ook niet zo spelen als tegen Gantwarg. Amrillojev laat zien dat de discussie over de brede remisemarge pas opgelost is als er wat aan de regels gesleuteld wordt. Dus wees blij dat hij er is en nodig hem vooral voor élk toernooi uit, anders zouden de tegenstanders van remisebeperking alleen maar steeds naar de partijen van Georgiev hoeven wijzen om alles bij het oude te kunnen laten.

Graag zou ik een Killer toernooi met Amrillojev willen zien!
Wat mij betreft slaat Hanco hier de spijkers op de kop.
Na mooie winstpartijen van Georgiev gaan we helemaal uit ons dak.

We zijn echter zo kort van memorie.
Georgiev en Schwarzman speelden in 2009 een prachtige tweekamp, waar ze in de twaalf reguliere partijen echt tot het uiterste gingen. Het werden twaalf remises.

En wat verder terug: Gantwarg - Dibman 1987. Fantastisch spel, maar twintig remises.

Graag zou ik ook een Killer-toernooi met de top 10 van de wereld willen zien!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun May 27, 2012 21:48

Ik heb eens even gekeken op Toernooibase bij de top 30 van de KNDB ratinglijst
(plus nog een paar opvallende spelers daarna eruit gepikt, bij zeg maar de 1e 75).
Ik heb hun scoringspercentages even op volgorde gezet.
Dan krijg je toch wel een opvallend lijstje hoor. Kijk maar even mee:
1. Podolsky 71,8 % scoringspercentage
2. Prosman 71,3
3. Goedemoed (jaja) 70,0
4. M’Bongo 68,8
5/6/7. Wiersma, Valneris en Schwartsman 67,9
8. Georgiev 67,0
9. Virny 66,8
10. Boomstra 66,6
11/12. Baljakin en v/d Wijk 66,4
13. N’Djofang 65,4
14/15. N’Diaye en Getmanski 65,1

Dan andere erg bekende spelers met hun percentage zijn:
Clerc 64,9 %, Heusdens 64,1 , Gantwarg 63,8 , Meurs 63,3 , Thijssen 63,2
Chizhov 62,6 , Tsjegolev 62,3 en Watoetin 62,2%

Niet ver daaronder zit dan: Amrillajev met 61,5 % scoringspercentage
Maar gelijk of onder hem zitten wel bekende namen als:
Hans Jansen 61,5% , B. Ba 61,5 , Baljakin 61,4 , Krajenbrink 61,4
Kouogueu 61,2 , Kalmakov 61,1 , Samb 61,1 en Domchev 60,8%

Tenslotte nog enkele spelers beneden de 60 % scoringspercentage
(maar er zijn veel meer te noemen):
V/d Akker 59,3%
Meier 58,7
Scholma 56,0 , Bulatov 56,0 en Oudshoorn 56,0%

hadden gewild denk ik. !
De derde plaats van Goedemoed lijkt me in elk geval zeer terecht, wat speelt die man aantrekkelijk zeg! :mrgreen:
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun May 27, 2012 22:13

Kosmos wrote:

De derde plaats van Goedemoed lijkt me in elk geval zeer terecht, wat speelt die man aantrekkelijk zeg! :mrgreen:
Sommige cijfers zijn niet te vergelijken. Je moet rekening houden met de speelsterkte van tegenstanders en welke uitslagen en over welke periode ze in Toernooibase zijn opgenomen.
Als je een iets andere interpretatie doet, het remise-percentage:

Amrillaev: 66%
Georgiev: 59%
Scholma: 55%
Goedemoed: 43%

Tja, speelt Georgiev dan ook niet ontzettend veel remise?
Enfin, we weten natuurlijk allemaal hoe het echt met de speelsterkte zit... :D

Dus lijstjes waar je niet zoveel mee kunt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun May 27, 2012 22:25

Wat meer on-topic.
Georgiev en Heusdens zijn in de 8e ronde waarschijnlijk met een marathonpartij bezig....
Heeft iemand info (mogelijk is er met Internet in Salou een probleempje)?

Johan Demasure

Post by Johan Demasure » Mon May 28, 2012 01:19

Het werd inderdaad een marathon van bijna 6 uur Piet. Het werd remise.
Alles is inmiddels gepubliceerd en een stel partijen volgen nu nog.

Post Reply