WK plaats te koop

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: WK plaats te koop

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 23, 2010 08:44

Frans de Jonge wrote:
thijs van den broek wrote:
Alexxx1976 wrote: Bijvoorbeeld in de telegraaf zie het artikel hiernonder (hyperlink).
Ben wel benieuwd wie de informatie voor de redactie van de Telegraaf heeft opgesteld en wie dan volgens de Telegraaf die oud-wereldkampioen mag zijn geweest en waarom dit dan wel niet is doorgegaan. (Uit het Telegraafartikeltje: "Eerder was er ook contact met een andere oud-wereldkampioen, maar dit heeft geen vervolg gekregen.").
Is er erg veel fantasie voor nodig om te bedenken dat het antwoord op beide vragen Harm Wiersma is? :wink:

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jul 23, 2010 09:13

Hanco Elenbaas wrote:
Alexxx1976 wrote: Grappig om te zien dat de discussie zich verplaatst van reacties (positief/ negatief) op de sponsorplaats van Wiebe naar het kopen van plaatsen op een WK. Het heeft namelijk niets met elkaar te maken in dit geval. Zowel het organistiecomite als de hoofdsponsor willen maar 1 ding en dat is de damsport promoten. Zowel in de nabije regio als daarbuiten door een goed toernooi te organiseren.
De deelname van Wiebe zorgt er voor dat de sponsors zich gegarandeerd zien van (extra) media-aandacht. En sponsors heeft de damwereld nu een maal hard nodig.

Bij een WK voetbal is het thuisland automatisch geplaatst. Logisch eigenlijk want als je zo'n groot toernooi organiseert dan wil je wel dat je 'local hero' erbij is. Over de deelname van Zuid Afrika aan het WK voetbal hoor je toch ook niemand?! Ik vind het voor Wiebe een uitstekende kans en een mooie 'rentree' en wens hem veel succes toe!
Wiebe wordt door de sponsorplaats van de FMJD een van de 48 deelnemers. Dankzij hem zullen er tijdens de voorrondes in ieder geval nog een paar toeschouwers zijn in Emmeloord. Een groot deel van de damwereld staat vooraan in de rij als er wat te klagen valt, maar iets doen, ho maar. Zelfs een dagje een wereldkampioenschap bezoeken is meestal nog teveel gevraagd. Begrijpelijk dus dat sponsors, FMJD en organisatoren graag een plaatselijke held in hun toernooi willen zien, wat de regionale media waarschijnlijk ook tot wat meer activiteit zal aansporen.

Wiebe was ooit jeugdwereldkampioen, maar heeft gelukkig veel meer interesses dan alleen maar dammen. Als de favorieten hem gaan onderschatten plaatst hij zich straks nog voor de Finale. Daar verheug ik me op!
Wiebe wordt een van de 20 deelnemers Hanco, en er zijn geen voorronden.
Op de FMJD-site kun je een document vinden hoe het WK 2011 is georganiseerd en waar men zich kan plaatsen.
Onder meer 5 spelers via het EK 2010, dat eind augustus gespeeld gaat worden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 23, 2010 09:24

Piet Bouma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Alexxx1976 wrote: Grappig om te zien dat de discussie zich verplaatst van reacties (positief/ negatief) op de sponsorplaats van Wiebe naar het kopen van plaatsen op een WK. Het heeft namelijk niets met elkaar te maken in dit geval. Zowel het organistiecomite als de hoofdsponsor willen maar 1 ding en dat is de damsport promoten. Zowel in de nabije regio als daarbuiten door een goed toernooi te organiseren.
De deelname van Wiebe zorgt er voor dat de sponsors zich gegarandeerd zien van (extra) media-aandacht. En sponsors heeft de damwereld nu een maal hard nodig.

Bij een WK voetbal is het thuisland automatisch geplaatst. Logisch eigenlijk want als je zo'n groot toernooi organiseert dan wil je wel dat je 'local hero' erbij is. Over de deelname van Zuid Afrika aan het WK voetbal hoor je toch ook niemand?! Ik vind het voor Wiebe een uitstekende kans en een mooie 'rentree' en wens hem veel succes toe!
Wiebe wordt door de sponsorplaats van de FMJD een van de 48 deelnemers. Dankzij hem zullen er tijdens de voorrondes in ieder geval nog een paar toeschouwers zijn in Emmeloord. Een groot deel van de damwereld staat vooraan in de rij als er wat te klagen valt, maar iets doen, ho maar. Zelfs een dagje een wereldkampioenschap bezoeken is meestal nog teveel gevraagd. Begrijpelijk dus dat sponsors, FMJD en organisatoren graag een plaatselijke held in hun toernooi willen zien, wat de regionale media waarschijnlijk ook tot wat meer activiteit zal aansporen.

Wiebe was ooit jeugdwereldkampioen, maar heeft gelukkig veel meer interesses dan alleen maar dammen. Als de favorieten hem gaan onderschatten plaatst hij zich straks nog voor de Finale. Daar verheug ik me op!
Wiebe wordt een van de 20 deelnemers Hanco, en er zijn geen voorronden.
Op de FMJD-site kun je een document vinden hoe het WK 2011 is georganiseerd en waar men zich kan plaatsen.
Onder meer 5 spelers via het EK 2010, dat eind augustus gespeeld gaat worden.
Dank je wel Piet. Wat een eer voor Wiebe! Dat maakt de verontwaardigde en/of jaloerse ondertoon in sommige stukjes een beetje begrijpelijker. Des te plezieriger voor Wiebe, een finaleplaats in een rondtoernooi. We zullen zien wat hij er allemaal bijgeleerd heeft. Wie niet van Wiebe wint (en dat zullen er veel zijn) wordt waarschijnlijk geen wereldkampioen. :D

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Fri Jul 23, 2010 11:12

Ook ik zie het probleem niet van een sponsorplaats door wie die dan ook wordt ingevuld. Zie de al eerder aangehaalde analogie met Zuid-Afrika. Een bedrijf dat een groot deel van de kosten voor zijn rekening neemt mag best 5% invloed op het deelnemersveld hebben.

Ik weet zeker dat een behoorlijke dammer (bijv. rating 1250+) voor € 1.000,=/€ 1.500,= een NK-finaleplaats kan bemachtigen. En ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Zoalg het er maar één is zal de invloed op de einduitslag beperkt zijn maar hij/zij neemt wel een substantieel deel van de kosten voor zijn/haar rekening.

Wanneer wordt de plaats aangeboden op Ebay :D

VibeMan

Post by VibeMan » Fri Jul 23, 2010 11:59

Douwe Edelenbos wrote:Ook ik zie het probleem niet van een sponsorplaats door wie die dan ook wordt ingevuld. Zie de al eerder aangehaalde analogie met Zuid-Afrika. Een bedrijf dat een groot deel van de kosten voor zijn rekening neemt mag best 5% invloed op het deelnemersveld hebben.

Ik weet zeker dat een behoorlijke dammer (bijv. rating 1250+) voor € 1.000,=/€ 1.500,= een NK-finaleplaats kan bemachtigen. En ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Zoalg het er maar één is zal de invloed op de einduitslag beperkt zijn maar hij/zij neemt wel een substantieel deel van de kosten voor zijn/haar rekening.

Wanneer wordt de plaats aangeboden op Ebay :D

Ik denk dat Wiebe in de Top 10 eindigt van het WK!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Jul 23, 2010 12:38

Douwe Edelenbos wrote: Ik weet zeker dat een behoorlijke dammer (bijv. rating 1250+) voor € 1.000,=/€ 1.500,= een NK-finaleplaats kan bemachtigen.
Dat lijkt me iets te weinig, Douwe. Voor minder dan het tienvoudige moeten we het zeker niet doen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Fri Jul 23, 2010 12:43

Eric, 10 tot 15K zal een NK-plaats nooit kunnen opleveren. Voor een WK-plaats zou het moeten kunnen lukken :) .

Wie neemt de plaats trouwens in op het NK? Ik slenterde laatst door een wandelgang en daar ving ik een naam op. Ben wel benieuwd of het klopt :P

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Jul 23, 2010 14:42

Alexxx1976 wrote:Grappig om te zien dat de discussie zich verplaatst van reacties (positief/ negatief) op de sponsorplaats van Wiebe naar het kopen van plaatsen op een WK. Het heeft namelijk niets met elkaar te maken in dit geval.
Je hebt gelijk dat het om twee totaal verschillende zaken gaat. Het voorbeeld van de verkoop van een wk-plaats was vooral bedoeld om aan te geven dat ik de aanwijzing van Wiebe volkomen acceptabel vind, bepaald niet 'op het randje'.
Fred van Amersfoort wrote:Wat even vergeten wordt is dat bij een eventueel nieuw WK in bijvoorbeeld 2014 sponsoren zullen zeggen: "Dammen sponsoren, zijn Nederlanders daar goed in dan?" Men ziet dan Baljakin op de lijst maar dat is een Rus. O ja, Van der Wijk klinkt wel lekker Hollands. "Zoooo, 16 remises, 3 nederlagen en u wilt dat wij sponsoren?"
Zo zou het gesprek kunnen gaan wanneer je bij Heineken of Philips binnenstapt, maar internationaal of zelfs maar nationaal opererende bedrijven zijn sowieso niet geinteresseerd in damtoernooien. De damwereld is afhankelijk van lokale sponsors en daarvoor is lokale publiciteit interessant. Die krijgen ze door een 'local hero' mee te laten doen. Reken er maar op dat de regionale kranten de prestaties van Wiebe op de voet zullen volgen.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Jul 23, 2010 23:02

Kosmos wrote:
Klaas van der Laan wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Wiebe van der Wijk heeft een keuzeplaats voor het WK 2011 gekregen. Maar liefst elf jaar geleden behaalde hij de titel jeugdwereldkampioen om vervolgens vijf jaar lang geen damschijf te beroeren. De FMJD verloor natuurlijk al aan geloofwaardigheid door de aquariumsoap maar deze actie toont aan dat de damwereld echt in en in verrot en corrupt is.
Als ik mij goed herinner was Wiebe destijds ook op een dubieuze manier deelnemer geworden aan het jeugdWK en werd als volkomen outsider wereldkampioen. De paring speelde daarbij dacht ik een grote rol. Hij heeft toen niet tegen de toppers gespeeld. Is Herman Spanjer soms ook toevallig weer terug uit Australië?
Je geheugen is kennelijk zo lek als een mandje, want je verkondigt grote onzin.
Voor dubieuze taferelen rondom plaatsingen heb ik alleen enkele suggestieve verwijzingen in die richting kunnen terugvinden van insiders. Mogelijk stoelt mijn geheugen op het gesol met Michiel Kroesbergen die zich uiteindelijk gefrustreerd terugtrok. Maar de opmerking van Vraagje uit het boek van Bert Dollekamp geeft ook aan dat er toch wel degelijk het een en ander aan de hand is geweest. Maar misschien vindt ik nog iets concreters in mijn archief op zolder.

Uit het prachtige interview van Gep Leeflang in Het Damspel van November 2000 citeer ik een citaat van Nikhila: "Je moet heel eerlijk vaststellen dat hij kampioen is geworden met dank aan het Zwitserse systeem. De nummer twee van het toernooi heeft pakweg de nummers drie tot en met tien getroffen en slechts twee zwakkere spelers. Wiebe daarentegen heeft van de nummers twee tot en met tien slechts tegen een paar man gespeeld..."

Dus helemaal waterdicht is mijn geheugen misschien niet, maar jouw conclusie lijkt me toch ook niet helemaal lekvrij. Omdat het zo'n mooi lezenswaardig stuk is en iedereen zijn geheugen even weer wat kan opfrissen over Wiebe hierna het volledige interview in de volgende reply:
Flow with the Go

Klaas van der Laan

Interview Gep Leeflang met Messemaker en van der Wijk

Post by Klaas van der Laan » Fri Jul 23, 2010 23:12

Het Damspel van November 2000 (jr92-5)

Image

Image

Image

Image

Image

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Jul 23, 2010 23:16

Klaas van der Laan wrote: Voor dubieuze taferelen rondom plaatsingen heb ik alleen enkele suggestieve verwijzingen in die richting kunnen terugvinden van insiders. Mogelijk stoelt mijn geheugen op het gesol met Michiel Kroesbergen die zich uiteindelijk gefrustreerd terugtrok. Maar de opmerking van Vraagje uit het boek van Bert Dollekamp geeft ook aan dat er toch wel degelijk het een en ander aan de hand is geweest. Maar misschien vindt ik nog iets concreters in mijn archief op zolder.

Uit het prachtige interview van Gep Leeflang in Het Damspel van November 2000 citeer ik een citaat van Nikhila: "Je moet heel eerlijk vaststellen dat hij kampioen is geworden met dank aan het Zwitserse systeem. De nummer twee van het toernooi heeft pakweg de nummers drie tot en met tien getroffen en slechts twee zwakkere spelers. Wiebe daarentegen heeft van de nummers twee tot en met tien slechts tegen een paar man gespeeld..."

Dus helemaal waterdicht is mijn geheugen misschien niet, maar jouw conclusie lijkt me toch ook niet helemaal lekvrij. Omdat het zo'n mooi lezenswaardig stuk is en iedereen zijn geheugen even weer wat kan opfrissen over Wiebe hierna het volledige interview in de volgende reply:
Ik verzorgde zelf demonstraties tijdens het toernooi, dus ik weet waarover ik het heb.
De kwestie van de keuzeplaats had inderdaad betrekking op Michiel Kroesbergen. Erg slordig en ook wel kwalijk van je Klaas, dat je Wiebe daarmee in diskrediet wil brengen.
Het citaat van Nikhila is ook vreemd: Ik vond de wereldtitel van Wiebe, getuige zijn spel heel verdiend.
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jul 23, 2010 23:19

Klaas van der Laan wrote:Voor dubieuze taferelen rondom plaatsingen heb ik alleen enkele suggestieve verwijzingen in die richting kunnen terugvinden van insiders. Mogelijk stoelt mijn geheugen op het gesol met Michiel Kroesbergen die zich uiteindelijk gefrustreerd terugtrok. Maar de opmerking van Vraagje uit het boek van Bert Dollekamp geeft ook aan dat er toch wel degelijk het een en ander aan de hand is geweest. Maar misschien vindt ik nog iets concreters in mijn archief op zolder.

Destijds in Leeuwarden was Jeroen van den Akker huizenhoog favoriet voor de titel. Wiebe van der Wijk ging er mee heen, en dat heeft denk ik bij een aantal KNDB-bobo's/trainers toch wat frustratie opgeleverd.....c.q. het talent is niet onderkend.

Wiebe heeft tijdens dit WK tegen de nrs,. 2, 4, 5, 7 en 8 gespeeld (dus niet tegen een paar man). De loting zat zeker niet tegen. Maar hij had wel twee punten voorsprong op de rest.
Heb je het linkje in Toernooibase niet even bekeken Klaas?
En vervolgens wordt hij in Brazilie 2000 nog een keer gedeeld 1e en daarna 2e in de barrage.

Tja.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Jul 23, 2010 23:31

Als hij klaar is met die linkjes van Piet moet Klaas voor de aardigheid eens de partij van Wiebe tegen Kees Thijssen uit de HF senioren 2000 naspelen. Het gaat hier om een natuurtalent.
Voor de zekerheid wil ik Klaas nog even melden dat Wiebe ook verstand heeft van kickboksen, daar helpt geen pot smarties tegen.

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Jul 23, 2010 23:40

Piet Bouma wrote: Destijds in Leeuwarden was Jeroen van den Akker huizenhoog favoriet voor de titel. Wiebe van der Wijk ging er mee heen, en dat heeft denk ik bij een aantal KNDB-bobo's/trainers toch wat frustratie opgeleverd.....c.q. het talent is niet onderkend.

Wiebe heeft tijdens dit WK tegen de nrs,. 2, 4, 5, 7 en 8 gespeeld (dus niet tegen een paar man). De loting zat zeker niet tegen. Maar hij had wel twee punten voorsprong op de rest.
Heb je het linkje in Toernooibase niet even bekeken Klaas?
En vervolgens wordt hij in Brazilie 2000 nog een keer gedeeld 1e en daarna 2e in de barrage.

Tja.
Het ging me natuurlijk niet om de waarheid van de geschiedenis aan te tonen, maar dat mijn geheugen toch wel ergens op gebaseerd was. Maar misschien weten anderen hier meer zinnigs over te zeggen.
Flow with the Go

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Jul 23, 2010 23:42

Bert Zwart wrote:Als hij klaar is met die linkjes van Piet moet Klaas voor de aardigheid eens de partij van Wiebe tegen Kees Thijssen uit de HF senioren 2000 naspelen. Het gaat hier om een natuurtalent.
Voor de zekerheid wil ik Klaas nog even melden dat Wiebe ook verstand heeft van kickboksen, daar helpt geen pot smarties tegen.
mwa... ik kan parachutespringen!
Flow with the Go

Post Reply