Klaas van der Laan wrote:Voor dubieuze taferelen rondom plaatsingen heb ik alleen enkele suggestieve verwijzingen in die richting kunnen terugvinden van insiders. Mogelijk stoelt mijn geheugen op het gesol met Michiel Kroesbergen die zich uiteindelijk gefrustreerd terugtrok. Maar de opmerking van Vraagje uit het boek van Bert Dollekamp geeft ook aan dat er toch wel degelijk het een en ander aan de hand is geweest. Maar misschien vindt ik nog iets concreters in mijn archief op zolder.
Uit het prachtige interview van Gep Leeflang in Het Damspel van November 2000 citeer ik een citaat van Nikhila: "Je moet heel eerlijk vaststellen dat hij kampioen is geworden met dank aan het Zwitserse systeem. De nummer twee van het toernooi heeft pakweg de nummers drie tot en met tien getroffen en slechts twee zwakkere spelers. Wiebe daarentegen heeft van de nummers twee tot en met tien slechts tegen een paar man gespeeld..."
Dus helemaal waterdicht is mijn geheugen misschien niet, maar jouw conclusie lijkt me toch ook niet helemaal lekvrij. Omdat het zo'n mooi lezenswaardig stuk is en iedereen zijn geheugen even weer wat kan opfrissen over Wiebe hierna het volledige interview in de volgende reply:
Destijds in Leeuwarden was Jeroen van den Akker huizenhoog favoriet voor de titel. Wiebe van der Wijk ging er mee heen, en dat heeft denk ik bij een aantal KNDB-bobo's/trainers toch wat frustratie opgeleverd.....c.q. het talent is niet onderkend.
Wiebe heeft tijdens dit WK tegen de nrs,. 2, 4, 5, 7 en 8 gespeeld (dus niet tegen een paar man). De loting zat zeker niet tegen. Maar hij had wel twee punten voorsprong op de rest.
Heb je het linkje in Toernooibase niet even bekeken Klaas?
En vervolgens wordt hij in Brazilie 2000 nog een keer gedeeld 1e en daarna 2e in de barrage.
Tja.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!