Nieuwe opzet HF NK
-
Re: Nieuwe opzet HF NK
Heeft Krajenbrink niet met zijn portefeuille gezwaaid?
Sorry, je hebt gelijk: Iedereen weet al dat je het niet kan laten mensen af te blaffen.GuidoB wrote:Heb je nog iets interessants te melden, Tjalling? Je valt een beetje in herhaling. Speciaal voor jou nog een toelichting, omdat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest.Kosmos wrote:Guido, wat ben je toch inspirerend, man!GuidoB wrote:Ik neem aan dat alle leden van de KNDB-trainingsgroepen NST en CTG zich hebben aangemeld voor de halve finale. De KNDB-leden betalen jaarlijks een hoop geld voor de organisatie van deze trainingen. Het doel van deze trainingsgroepen is het opleiden van een nieuwe Nederlandse wereldkampioen. Deelnemen aan de halve finale is de eerste stap naar de wereldtitel. Het ligt daarom voor de hand dat de trainer / coördinator de deelnemers verplicht deel te nemen aan de halve finales. Mensen die geen persoonlijke wedstrijden willen spelen, horen wat mij betreft niet in de centrale trainingsgroepen thuis.
Er is enorme weerstand tegen de nieuwe opzet onder topspelers blijkt, en er is helemaal geen aankondiging waar je je op kunt geven en Guidootje begint weer eens te blaffen. Heb je niet door dat niemand je nog serieus neemt met je eeuwige geblaf?
De weerstand van de topspelers is bekend. Dit is besproken in de bondsraadsvergadering; je hebt het verslag zelf gepubliceerd. Het beleid van de bond is echter ook duidelijk, dat staat nogmaals in hetzelfde verslag. Het wordt eens tijd om het vastgestelde beleid uit te gaan voeren. Het KNDB-bestuur gaat binnenkort werk maken van de inschrijving, zoals het hoort. De andere mensen binnen de KNDB zouden hetzelfde moeten doen. Zeker van de technisch directeur mag je dit verwachten.
Het is prima als mensen op dit forum nog eventjes door willen gaan met de discussie. Dat mag. Maar ik denk niet dat niemand mij serieus neemt. Velen hebben zich, net als ik, behoorlijk geërgerd aan de toon van het praatje van Johan Krajenbrink. Vraag eens na bij Jan Bosselaar, vertegenwoordiger in de bondsraad namens jouw provincie, wat hij ervan vond. Zijn toon staat niet in het verslag, zoals het hoort, maar het was bepaald niet misselijk hoe Johan de oren werd gewassen. Dit laatste had voor mij niet gehoeven, ik heb veel respect voor Johan Krajenbrink en ik heb begrip voor zijn mening (echt), maar het geeft wel aan hoe er binnen de bondsraad wordt gedacht.
Je wilt dat topspelers zich al aangemeld hebben terwijl de nieuwe opzet nog niet eens openbaar gemaakt is: een beetje erg fanatiek vind je zelf ook niet?
De irritante, drammerige toon van Krajenbrink, vooral als hij geen gelijk krijgt, is mij bekend. Weinig respect voor andermans mening.
Ik heb het zelf mee moeten maken in de CTO en niet veel later heb ik er als CJT-trainer en trainer TO de brui aan gegeven.
Heaven is no location, but a state of mind
Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
Ik moet zeggen: De bondsraad staat er gekleurd op: een schandalig disrespect voor de belangen van de topspelers wordt er tentoongespreid. En dan komt een bloedhond als Guido als tegenargument met de harde toon. Tsja, als je geen argumenten hebt, ga je zeuren over de toon, zei Bolkensteijn al.
Deze brief in Het Damspel is van een normale toon en de argumenten van de topspelers worden op geen enkele manier door de BR en het bestuur ontkracht. De toppers hebben natuurlijk volkomen gelijk dat het niet past om de HF NK via Zwitsders toernooi met open inschrijving te laten verspelen. En passant wordt de uitstraling van provinviale kampioenschappen ook nog even de nek omgedraaid.
Ik moet zeggen: De bondsraad staat er gekleurd op: een schandalig disrespect voor de belangen van de topspelers wordt er tentoongespreid. En dan komt een bloedhond als Guido als tegenargument met de harde toon. Tsja, als je geen argumenten hebt, ga je zeuren over de toon, zei Bolkensteijn al.
Deze brief in Het Damspel is van een normale toon en de argumenten van de topspelers worden op geen enkele manier door de BR en het bestuur ontkracht. De toppers hebben natuurlijk volkomen gelijk dat het niet past om de HF NK via Zwitsders toernooi met open inschrijving te laten verspelen. En passant wordt de uitstraling van provinviale kampioenschappen ook nog even de nek omgedraaid.
-
waarom hebben de topsporters er zo'n moeite mee? Ik las het argument dat het voor topspelers riskanter is om in een halve finale door te komen. Toen ik dit las geloofde ik mijn ogen niet. Hoe kan zo iemand zich nog topsporter noemen als hij bang is om een halve finale van nederland te spelen? Zo'n halve finale is juist topsport! Dit geven de topspelers zelf ook toe, zo las ik dat ze er neutraal tegenover stonden bij het invoeren van een kwartfinale met dit zelfde systeem maar als het dan de halve-finale betreft verzetten ze zich erg (beetje tegenstrijdig toch?). Dan las ik daarna nog iets belachelijkers. Namelijk dat de topsporters het niet aan zouden kunnen op 2 partijtjes te spelen op een dag!? Dit slaat natuurlijk alles. Hoe kan iemand zich nog topsporter noemen als hij niet eens 2 potjes op een dag aan kan? Een echte topsporter moet onder elke omstandigheid kunnen presteren, en zeker zonder problemen een halve-finale door komen zou voor een echte topsporter geen probleem moeten zijn.Kosmos wrote:Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
Een argument is dat het een eer hoort te zijn om in de HF NK uit te komen. Bij vrije inschrijving is dit duidelijk niet het geval. Als jan en alleman maar mee kan doen, dan is er toch geen sprake van topsport, Thijs?thijs van den broek wrote:waarom hebben de topsporters er zo'n moeite mee? Ik las het argument dat het voor topspelers riskanter is om in een halve finale door te komen. Toen ik dit las geloofde ik mijn ogen niet. Hoe kan zo iemand zich nog topsporter noemen als hij bang is om een halve finale van nederland te spelen? Zo'n halve finale is juist topsport! Dit geven de topspelers zelf ook toe, zo las ik dat ze er neutraal tegenover stonden bij het invoeren van een kwartfinale met dit zelfde systeem maar als het dan de halve-finale betreft verzetten ze zich erg (beetje tegenstrijdig toch?). Dan las ik daarna nog iets belachelijkers. Namelijk dat de topsporters het niet aan zouden kunnen op 2 partijtjes te spelen op een dag!? Dit slaat natuurlijk alles. Hoe kan iemand zich nog topsporter noemen als hij niet eens 2 potjes op een dag aan kan? Een echte topsporter moet onder elke omstandigheid kunnen presteren, en zeker zonder problemen een halve-finale door komen zou voor een echte topsporter geen probleem moeten zijn.Kosmos wrote:Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
Een ander argument: Het Zwitsers systeem is geen zuiver systeem. Je bent nu erg afhankelijk van uitslagen van dammers die niet meedingen om de eerste twee plaatsen (iv.m. weerstand enzo). Ik heb dat zelf vaak genoeg meegemaakt in het FK, dat sinds enkele jaren en tegen de zin van de beste spelers in Zwitsers wordt afgwerkt (waarbij eerst niet maar de laatste jaren plots wel wp telde). De uitslag aan een van de onderste borden bepaalde de kampioen... (op 1 wp). Gewoon erg onzuiver.
Knap dat jij de tweede partij op een dag nog fit en geconcentreerd ben, maar zelf vind ik dat topsort juist optimale condities voor een scherpe strijd moet garanderen, dus 1 partij per dag.
Als er dan echt twee ronden gespeeld moeten worden, dan met sneller tempo graag.
-
- Real name: Michel Stempher
Is het niet een idee om het NK helemaal te veranderen van opzet?? Het is maar een idee hoor en misschien dat het nog wel kan worden uitgewerkt:
Maximaal 32 personen die meedoen aan het NK. (bijvoorbeeld alle provinciale kampioenen + enkele plaatsingstoernooien voor het NK)
Van deze 32 personen creëren we dan 8 groepen van 4 personen per groep. De 32 personen worden ingedeeld in 4 categorieën op basis van KNDB-rating (bij voetbal wordt dit in de Champions League ook gedaan) en dan via een webcam live op internet de loting verrichten met balletjes met de namen van de deelnemers.
Als de groepen vervolgens zijn geformeerd speelt iedereen een rondtoernooi (enkele ronde of zelfs dubbele ronde) binnen zijn eigen groep en dan de beste twee spelers van iedere poule door laten gaan naar de knock-out rondes. Op deze manier toewerken naar de kampioen.
Dit is in mijn ogen veel meer topsport dan een rondtoernooi en het is nog veel spannender ook voor het algemene publiek.
Ook voor het WK algemeen zou dit systeem kunnen worden toegepast!
Wat vinden we hiervan?
Maximaal 32 personen die meedoen aan het NK. (bijvoorbeeld alle provinciale kampioenen + enkele plaatsingstoernooien voor het NK)
Van deze 32 personen creëren we dan 8 groepen van 4 personen per groep. De 32 personen worden ingedeeld in 4 categorieën op basis van KNDB-rating (bij voetbal wordt dit in de Champions League ook gedaan) en dan via een webcam live op internet de loting verrichten met balletjes met de namen van de deelnemers.
Als de groepen vervolgens zijn geformeerd speelt iedereen een rondtoernooi (enkele ronde of zelfs dubbele ronde) binnen zijn eigen groep en dan de beste twee spelers van iedere poule door laten gaan naar de knock-out rondes. Op deze manier toewerken naar de kampioen.
Dit is in mijn ogen veel meer topsport dan een rondtoernooi en het is nog veel spannender ook voor het algemene publiek.
Wat vinden we hiervan?
-
Natuurlijk zou ik graag willen zien dat dit systeem in de kwartfinale word ingevoerd, jammer genoeg is de KNDB daar te klein voor geworden en moet de halve-finale op de schop. Als topsporters niet met een zwitser systeem om kunnen gaan zullen ze ook niks presteren op internationaal niveau waar dit systeem vaak toegepast word. Natuurlijk met een sneller tempo!! Echte topsport is kunnen presteren okal heb je het zwaar of ben je moe. Je zou er toch ook niet aan moeten denken dat voetballers op het wk er bij de 70ste minuut mee stoppen als argument dat ze moe zijn en dan niet optimaal kunnen presteren! dat is belachelijk! Juist dan komt de ware topsporter na boven! diegene met de langste adem.Kosmos wrote:Een argument is dat het een eer hoort te zijn om in de HF NK uit te komen. Bij vrije inschrijving is dit duidelijk niet het geval. Als jan en alleman maar mee kan doen, dan is er toch geen sprake van topsport, Thijs?thijs van den broek wrote:waarom hebben de topsporters er zo'n moeite mee? Ik las het argument dat het voor topspelers riskanter is om in een halve finale door te komen. Toen ik dit las geloofde ik mijn ogen niet. Hoe kan zo iemand zich nog topsporter noemen als hij bang is om een halve finale van nederland te spelen? Zo'n halve finale is juist topsport! Dit geven de topspelers zelf ook toe, zo las ik dat ze er neutraal tegenover stonden bij het invoeren van een kwartfinale met dit zelfde systeem maar als het dan de halve-finale betreft verzetten ze zich erg (beetje tegenstrijdig toch?). Dan las ik daarna nog iets belachelijkers. Namelijk dat de topsporters het niet aan zouden kunnen op 2 partijtjes te spelen op een dag!? Dit slaat natuurlijk alles. Hoe kan iemand zich nog topsporter noemen als hij niet eens 2 potjes op een dag aan kan? Een echte topsporter moet onder elke omstandigheid kunnen presteren, en zeker zonder problemen een halve-finale door komen zou voor een echte topsporter geen probleem moeten zijn.Kosmos wrote:Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
Een ander argument: Het Zwitsers systeem is geen zuiver systeem. Je bent nu erg afhankelijk van uitslagen van dammers die niet meedingen om de eerste twee plaatsen (iv.m. weerstand enzo). Ik heb dat zelf vaak genoeg meegemaakt in het FK, dat sinds enkele jaren en tegen de zin van de beste spelers in Zwitsers wordt afgwerkt (waarbij eerst niet maar de laatste jaren plots wel wp telde). De uitslag aan een van de onderste borden bepaalde de kampioen... (op 1 wp). Gewoon erg onzuiver.
Knap dat jij de tweede partij op een dag nog fit en geconcentreerd ben, maar zelf vind ik dat topsort juist optimale condities voor een scherpe strijd moet garanderen, dus 1 partij per dag.
Als er dan echt twee ronden gespeeld moeten worden, dan met sneller tempo graag.
-
Harstikke leuk natuurlijk!! (er moet alleen wel iets gevonden worden voor het plaatsen voor het wk en ek want nu kan de 2na sterkste er tegen de sterkste in de kwartfinale al uit liggen.) of is dit juist topsport?groenteboer wrote:Is het niet een idee om het NK helemaal te veranderen van opzet?? Het is maar een idee hoor en misschien dat het nog wel kan worden uitgewerkt:
Wat vinden we hiervan?
Voetballers zijn meestal wel moe na 70 minuten, kijk maar naar Brazilië. Je laat ze een helft lang uitrazen en dan schop je er twee in, over en uit.thijs wrote:Natuurlijk zou ik graag willen zien dat dit systeem in de kwartfinale word ingevoerd, jammer genoeg is de KNDB daar te klein voor geworden en moet de halve-finale op de schop. Als topsporters niet met een zwitser systeem om kunnen gaan zullen ze ook niks presteren op internationaal niveau waar dit systeem vaak toegepast word. Natuurlijk met een sneller tempo!! Echte topsport is kunnen presteren okal heb je het zwaar of ben je moe. Je zou er toch ook niet aan moeten denken dat voetballers op het wk er bij de 70ste minuut mee stoppen als argument dat ze moe zijn en dan niet optimaal kunnen presteren! dat is belachelijk! Juist dan komt de ware topsporter na boven! diegene met de langste adem.
Als bestuur en BR dit lezen kunnen ze wel een hartverzakking krijgen! Haijtink krijgt slapeloze nachten: Hoe al deze moderniteit in de kiem te smoren?thijs van den broek wrote:Harstikke leuk natuurlijk!! (er moet alleen wel iets gevonden worden voor het plaatsen voor het wk en ek want nu kan de 2na sterkste er tegen de sterkste in de kwartfinale al uit liggen.) of is dit juist topsport?groenteboer wrote:Is het niet een idee om het NK helemaal te veranderen van opzet?? Het is maar een idee hoor en misschien dat het nog wel kan worden uitgewerkt:
Wat vinden we hiervan?
Maar Kosmos zegt: Wat een temperament die jeugd!
Net Kollumer kaas: een stukje pittiger.
Voor wat het disrespect voor de topspelers betreft moet ik je helaas voor de volle 100% gelijk geven. Het belang van de dammers die voor de uitstraling van onze sport moeten zorgen en die (op zijn minst deels) leven van het damspel is met minachting behandeld en zelfs lacherig werden de bezoekende topspelers en trainers gadegeslagen en toegehoord. Ik kan me daar nu nog steeds erorm boos over maken.Kosmos wrote:Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
Het is dan wel de Bondsraad minus ondergetekende graag.
Het kwalificatie toernooi voor het NK 2011 zou m.i. dan ook niet halve finale mogen heten. Als het woord finale in een toernooi zit dan kan dit niet met open inschrijving, je dient je hiervoor te plaatsen en nu zou nog een prutser als ikzelf wel eens kwalificatie voor het NK kunnen gaan spelen. Het moet toch niet gekker worden.
Thijs over topsport: Zwitserse groep met ca. 24 spelers en 9 ronden. topspeler 1400+ komt een keer niet tot winst tegen 1100 speler en die remisehakker bepaald wie er in de finale NK gaat spelen, als je dat topsport noemt o.k. dan snap ik het misschien niet.
En natuurlijk je kunt dammers laten spelen tot ze er bij neervallen en dat kun je dan topsport noemen, ik vind het topsport als je onder optimale omstandigheden perfectie nastreeft. Elke topper zal onderstrepen dat je met twee partijen op en dag afbreuk doet aan die doelstelling.
Ik betreur het ten slotte zeer dat juist bij 100 jaar KNDB er een NK zomertoernooi in de winter gepeeld gaat worden, een jammerlijke onderbreking van het zo beproefde en succesvolle kwalificatie systeem dat nederland had op weg naar de NK finale.
-
Als iemand die topsporter is niet van een 1100 speler kan winnen en daardoor niet door gaat is dit zijn eigen schuld en niet dat van het systeem. Dieter toch, wat loop je weer te overdrijven. We hebben het hier maar liefst over 2 partijen! hoezo doorspelen tot ze er bij neervallen? 2 partijen op een dag word heel vaak toegepast. daarnaast vind ik het wel belachelijk dat de oorspronkelijke tijd van 60+1 vervangen is naar 80+1 en dat het daardoor veel tijd en extra enrgie kost en er minder beslissingen gaan vallen. Was jij daar ook niet voor Dieter????Dieter wrote:Voor wat het disrespect voor de topspelers betreft moet ik je helaas voor de volle 100% gelijk geven. Het belang van de dammers die voor de uitstraling van onze sport moeten zorgen en die (op zijn minst deels) leven van het damspel is met minachting behandeld en zelfs lacherig werden de bezoekende topspelers en trainers gadegeslagen en toegehoord. Ik kan me daar nu nog steeds erorm boos over maken.Kosmos wrote:Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
Het kwalificatie toernooi voor het NK 2011 zou m.i. dan ook niet halve finale mogen heten. Als het woord finale in een toernooi zit dan kan dit niet met open inschrijving, je dient je hiervoor te plaatsen en nu zou nog een prutser als ikzelf wel eens kwalificatie voor het NK kunnen gaan spelen. Het moet toch niet gekker worden.
Thijs over topsport: Zwitserse groep met ca. 24 spelers en 9 ronden. topspeler 1400+ komt een keer niet tot winst tegen 1100 speler en die remisehakker bepaald wie er in de finale NK gaat spelen, als je dat topsport noemt o.k. dan snap ik het misschien niet.
En natuurlijk je kunt dammers laten spelen tot ze er bij neervallen en dat kun je dan topsport noemen, ik vind het topsport als je onder optimale omstandigheden perfectie nastreeft. Elke topper zal onderstrepen dat je met twee partijen op en dag afbreuk doet aan die doelstelling.
Ik betreur het ten slotte zeer dat juist bij 100 jaar KNDB er een NK zomertoernooi in de winter gepeeld gaat worden, een jammerlijke onderbreking van het zo beproefde en succesvolle kwalificatie systeem dat nederland had op weg naar de NK finale.
Je snapt het niet of je wilt het niet snappen. Ik zal de discussie hier verder niet aangaan, het gaat dan teveel welles nietes worden en daar pas ik voor. Misschien komt er wel een gelegenheid om er eens rustig over te filosoferen en dan kan ik je misschien duidelijk maken waarom dit systeem uitermate verwerpelijk is.thijs van den broek wrote:Als iemand die topsporter is niet van een 1100 speler kan winnen en daardoor niet door gaat is dit zijn eigen schuld en niet dat van het systeem. Dieter toch, wat loop je weer te overdrijven. We hebben het hier maar liefst over 2 partijen! hoezo doorspelen tot ze er bij neervallen? 2 partijen op een dag word heel vaak toegepast. daarnaast vind ik het wel belachelijk dat de oorspronkelijke tijd van 60+1 vervangen is naar 80+1 en dat het daardoor veel tijd en extra enrgie kost en er minder beslissingen gaan vallen. Was jij daar ook niet voor Dieter????Dieter wrote:Voor wat het disrespect voor de topspelers betreft moet ik je helaas voor de volle 100% gelijk geven. Het belang van de dammers die voor de uitstraling van onze sport moeten zorgen en die (op zijn minst deels) leven van het damspel is met minachting behandeld en zelfs lacherig werden de bezoekende topspelers en trainers gadegeslagen en toegehoord. Ik kan me daar nu nog steeds erorm boos over maken.Kosmos wrote:Ik heb in Het Damspel de brief gelezen van de toppers over de wijze waarop de bondsraad tot het plan is gekomen om de HF NK te vern**ken.
We zullen nu de gevolgen moeten ervaren en dan na afloop van 2011 maar de gevolgen moeten overzien. Veel succes in je kwalificatie toernooi Thijs
Als de topspelers er vandoor gaan met de geldprijzen op de bekende zomertoernooien hoor je ze niet klagen dat er twee partijen op een dag zijn gespeeld.
-
Dat gezeik over die halve finale gaat natuurlijk nergens over, het klinkt meer als ruzie over een tube tandpasta die niet dichtgeschroefd wordt.
Zowel bestuurders als topspelers zijn misschien al dan niet onbewust gefrustreerd over het feit dat dammen langzaam in de marge wegzakt. In plaats van elkaar in de haren te vliegen, kan men beter troost en kracht bij elkaar vinden. Zelf denk ik dat dammen uit de tijd is. Moderniseren of uitsterven - de damwereld heeft de keus in het afgelopen decennium gemaakt. So be it. Laten we het de komende pakweg twintig jaar in elk geval gezellig houden.
Guido wordt hier wel eens (terecht) afgekraakt, en zijn toon is doorgaans niet te pruimen, maar we mogen maar wat blij zijn dat hij zo koppig zo veel vrije tijd in het dammen blijft steken zodat wij nog een decennium of twee kunnen consumeren. Ook Krajenbrink heeft fantastisch werk gedaan, een van de weinige grootmeesters die in staat is om alle NOC/NSF formulieren netjes op tijd in te vullen, super.
Misschien moeten Guido en Johan samen eens een wiedergutmachungsschnitzeltje verorberen en hun echte frustraties uitwisselen, eventueel met damtherapeut Dick Roelofs als mediator.
Zowel bestuurders als topspelers zijn misschien al dan niet onbewust gefrustreerd over het feit dat dammen langzaam in de marge wegzakt. In plaats van elkaar in de haren te vliegen, kan men beter troost en kracht bij elkaar vinden. Zelf denk ik dat dammen uit de tijd is. Moderniseren of uitsterven - de damwereld heeft de keus in het afgelopen decennium gemaakt. So be it. Laten we het de komende pakweg twintig jaar in elk geval gezellig houden.
Guido wordt hier wel eens (terecht) afgekraakt, en zijn toon is doorgaans niet te pruimen, maar we mogen maar wat blij zijn dat hij zo koppig zo veel vrije tijd in het dammen blijft steken zodat wij nog een decennium of twee kunnen consumeren. Ook Krajenbrink heeft fantastisch werk gedaan, een van de weinige grootmeesters die in staat is om alle NOC/NSF formulieren netjes op tijd in te vullen, super.
Misschien moeten Guido en Johan samen eens een wiedergutmachungsschnitzeltje verorberen en hun echte frustraties uitwisselen, eventueel met damtherapeut Dick Roelofs als mediator.