Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Aug 15, 2009 22:18

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.
.....
Ik begrijp Eric, dat jij voldoende weet.

Dan verwacht ik in ieder geval van jouw kant een enorme bult aan voorstellen de volgende bondsraadsvergadering om de ledendaling tegen te gaan.
Jij weet het, dus jij kunt precies de vinger op de zere plekken leggen.

Als de bridgebond het kan, kan de dambond het toch ook? En dan die schaakbond, die zit toch ook al weer in de plus?

http://www.schaakbond.nl/laatste-nieuws ... 21-duizend
Als je de bewuste pagina even goed leest, Piet, dan zie je dat de 'ledenwinst' bij de schaakbond het gevolg is van een foefje. Het aantal verenigingsleden is daar voor het zoveelste jaar in successie gedaald.

Een paar jaar geleden had onze dambond ook opeens totaal onverwacht een overigens uiterst minieme 'ledenwinst'. Maar dat kwam door een grote aanwas van welpen, die na enkele uit de hand gelopen schooldamtoernooien lid zijn gemaakt van de bond. Bij de senioren bleef er het bekende, negatieve, verloop.

Ik ben dus niet geïmponeerd door de 'ledenwinst' van de schaakbond. We zitten in hetzelfde schuitje. Even naar Klaas: die 2,5% winst van de go-bond is leuk, maar de Mexicaanse griep hoeft maar even door te zetten en die winst blijkt te zijn omgezet in verlies. De bridgebond vist in een andere vijver, ander verhaal dus.

Ik heb niet alle wijsheid in pacht, Piet, en ik heb ook geen kant-en-klare oplossing voor het verminderd clubbezoek en het ledenverlies. Moet je die trouwens hebben om lid van de bondsraad te mogen zijn?
Tuurlijk heb ik dat gelezen Eric. De Koninklijke Nederlandse Schaakbond organiseert Internetkampioenschappen. Heeft zich daartoe ingekocht op een internetsite. Mensen moeten dan wel - gereduceerd tarief volgens mij - lid zijn van KNSB. Overigens vind ik zoiets niet een foefje maar nieuwe doelgroepen aanboren.

Natuurlijk kan de KNDB zoiets ook doen. Inkopen op Kurnik/Play Ok of enorme ondersteuning gaan geven aan Danny Staal, die op www.hetnoorden.org ook een partijtje dammen offreert.
Maar dan denk ik al in oplossingen (beleidsmaatregelen om ledenbestand omhoog te brengen). En dat zie ik liever vanuit wat een meer gedegen onderzoek naar voren komen.

En natuurlijk hadden we een aantal jaren geleden de contributieregeling voor welpen en pupillen, waardoor het goedkoop (c.q. eerste jaar/halfjaar? gratis) was om lid te worden.
Maar dat effect bij de jeugd (ledenverlies na afschaffen van deze regeling door de bondsraad) is m.i. al uit het huidige ledenverlies.

Wij hebben een ledenverlies van 5% (inclusief bijzondere leden, die in de lift gaan), de schaakbond benadrukt dat het ledenverlies bij verenigingen telkens minder wordt en nu 2% bedraagt.
Dat ligt bij ons dus effe een flinke fractie hoger.

Eric, jij geeft aan dat je precies weet waar de vermindering vandaan komt, en je geeft ook aan dat er wat jouw betreft daarom ook geen onderzoek en aanbevelingen hoeven te komen.
Dan verwacht ik eigenlijk van zulke bondsraadsleden inderdaad oplossingen/voorstellen. Maar misschien verwacht ik teveel.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 15, 2009 22:28

Jaap van Galen wrote: ..) Welke harde afspraken moeten wij als ministerie met de regio's maken omtrent voor ouderen geschikte woningen, mede gegeven de extramuraliseringstrend?(...)
Hemel, Jaap, als je dit soort woorden gaat gebuiken, dan haak ik toch echt af.

Bij Google krijg ik direct de vraag: Bedoelde u misschien extramuralisering strand?

Image

Ja, dat bedoel ik, bij nader inzien, inderdaad.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 16, 2009 10:30

Piet Bouma wrote: (...)
Eric, jij geeft aan dat je precies weet waar de vermindering vandaan komt, en je geeft ook aan dat er wat jouw betreft daarom ook geen onderzoek en aanbevelingen hoeven te komen.
Dan verwacht ik eigenlijk van zulke bondsraadsleden inderdaad oplossingen/voorstellen. Maar misschien verwacht ik teveel.
Waarom zeg je toch iedere keer dat ik dat precies weet? Ik weet helemaal niet precies waar die vermindering vandaan komt. Waar lees je dat?
Ik ben alleen niet op voorhand enthousiast over een peperduur extern onderzoek waarvan ik persoonlijk niet het gevoel heb dat we met de uitkomsten ervan veel kunnen.

Je kunt demografisch onderzoek doen en dan tot de conclusie komen dat een plaats als Hilversum, gezien de opbouw van de bevolking en het percentage ouderen en etnische minoriteiten, plaats biedt aan een damclub met dertig leden.
Maar wat dan? Zolang er geen mensen zijn die gigantisch hun schouders zetten onder schooldammen, huisdammen, het contacten leggen met ex-clubleden, etc. dan gebeurt er niets.

Kijk liever naar damclubs waar het goed gaat en probeer er lering uit te trekken waaróm het daar goed gaat. Ik noemde eens ODB uit Den Haag, al is dat om enkele redenen misschien niet helemaal het goede voorbeeld. Maar neem damclub Wageningen met -tegen de trend in- vier (!) landelijk spelende tientallen en de nodige jeugd. Wat doet Wageningen goed wat andere damclubs niet goed doen?

Misschien heeft Wageningen wel ooit een gewichtig onderzoek laten doen en lering getrokken uit de plaatselijke extramuraliseringstrend? Ik dácht het niet...

In een sterkte/zwakte-analyse zie ik overigens wel wat. Maar dan niet door een extern bureau, maar door een groepje dammers dat een keer een dagje de hei op gaat met stickers, stiften, potjes lijm en een flap-over. Aan het eind van de dag staat er dan wat op papier en hebben we een houvast: wat is kennelijk een onomkeerbaar proces en waar gaan we in de nabije toekomst in het bijzonder op inzetten?

Misschien is het nu een beetje duidelijk waar ik voor sta, Piet.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Virus

Post by Klaas van der Laan » Sun Aug 16, 2009 11:05

Eric van Dusseldorp wrote:...Even naar Klaas: die 2,5% winst van de go-bond is leuk, maar de Mexicaanse griep hoeft maar even door te zetten en die winst blijkt te zijn omgezet in verlies. De bridgebond vist in een andere vijver, ander verhaal dus.
Leuk, maar ook ongepast. Om in Go-termen te spreken; in die 800 Go-ers zit meer leven dan in die (zogenaamde) 6000 van de dambond. Zie: http://www.gobond.nl/Generiek/ToonPagina.php?Pagina=300 en verder.
Als denkliefhebber bezocht ik enkele weken geleden het open EK Go in Groningen. Dit zwitsers toernooi dat 2 weken duurt telde 800 deelnemers uit 37 landen verspreidt over de hele wereld. En dat was door de Mexicaanse griep zelfs minder dan verwacht. Maar ik ben daar wel geraakt door het Go-virus. Heerlijke sfeer, veel lachende jongeren, (relatief) veel vrouwlijke deelnemers, veel aandacht voor humor, wijsheid, cultuur en natuur, prima organisatie, wedstrijden goed benaderbaar, geen overspannen gedoe over een beetje geroezemoes tijdens wedstrijden, topborden zijn dicht benaderbaar (zie foto), verschillende verkoopstands met enorme sortering aan (aktuele) (les)boeken en materialen, maar ook promotiestands van toekomstige toernooien. Van de partijen begreep ik helemaal niks maar aan de soms vreemde zithoudingen te zien (zie bv knie Koreaan) gaan ze er helemaal in op. Ik kocht een introductieboekje over regels en eerste beginselen met een kartonnen oefenbordje want dit leek me wel wat. Binnen een week uit en ik wou verder. Opnieuw een bezoekje gebracht en een diepergaand lesboek gekocht met een "echt" bord. Op internet ben ik ondertussen halverwege de zeer uitgebreide 321Go-cursus en mag me een middelmatige beginner noemen met 25 Kyu. Met al die tientallen miljoenen (!) spelers over de hele wereld is internet trouwens een onmetelijke snoepdoos. Met maximale handicap kan ik de computer al verslaan. Ik verwacht per 1 januari sterk genoeg te zijn voor een clubspeler.
Image

EGC Groningen 2009; links de nieuwe EK: Alexandre Dinerchtein (Rusland) en rechts de toernooiwinnaar: Kim Eunkuk (Korea)
Flow with the Go

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 16, 2009 11:55

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben alleen niet op voorhand enthousiast over een peperduur extern onderzoek waarvan ik persoonlijk niet het gevoel heb dat we met de uitkomsten ervan veel kunnen.
Kom aan, Eric. Peperduur wordt het niet, want Jaap heeft aangeboden dat onderzoek in zijn vrije tijd te doen. Jij zegt op voorhand al dat we met de uitkomst niet veel kunnen, maar je weet nog niet eens wat Jaap wil gaan onderzoeken. Formuleer nu eens wat goede vragen voor Jaap. Het woord extramuraliseringstrend hoeft er niet per se in voor te komen.

En een beetje enthousiasme graag: het gaat wel om Jaap zijn vrije tijd die hij in de toekomst van het dammen wil steken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 16, 2009 12:06

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.
Die bedoel ik Eric.
En wat betreft het peperdure onderzoek.
Ik heb begrepen dat Jaap heeft aangeboden dit onderzoek in zijn vrije tijd te willen doen. Zijn bijdrage in de bezorgdheid omtrent de teruggang van het ledenaantal.
Dus volgens mij vrijwel gratis (als dit niet zo is, moet Jaap dit maar corrigeren).

Wat betreft dat hutje op de hei. Na zo'n onderzoek zou het goed zijn dat de beleidsmakers (bestuur en bondsraad) inderdaad eens een vergadering over dit ene punt gaan houden.
Dus geen gezemel over notulen, reglementen, leden van verdienste etc., maar alleen het agendapunt: 1. Ledendaling wat kunnen we hieraan veranderen?
Dus geen bezorgdheid uitspreken naar het bestuur e.d., maar echt proberen een reeel actieplan te ontwikkelen. Dus geen onhaalbare targets als verdubbeling aantal leden.

Vooraf dus onderzoek, vervolgens via mail nav onderzoek allerlei ideeen inventariseren.
In zo'n vergadering de meest kansrijke/haalbare zaken vaststellen en afspraken maken tot uitvoering.
En dat kan heel vergaand zijn. Bijvoorbeeld heel veel beschikbare gelden overhevelen van topsport naar breedtesport.
Het geven van startsubsidies aan echt nieuwe clubs (bv. drie jaar geen contributieafdracht). Het betalen van (jeugd)trainers, die ergens in de provincie les gaan geven, cq. ondersteuning gaan geven bij het oprichten van nieuwe clubs.
Subsidies voor allerlei activiteiten, die - binnen een programma van eisen - ledenwinst op zou kunnen leveren.
Het opnieuw geven van starterssubsidies van damscholen. Etc. etc.
Enfin, ik ben nu al weer bezig met oplossingen en maatregelen.

Maar, daar zit een voortraject aan vast. En daar kan Jaap van Galen een hele grote rol in spelen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Aug 16, 2009 12:51

Piet Bouma wrote:maar alleen het agendapunt: 1. Ledendaling wat kunnen we hieraan veranderen?
Maar wat wil je nu echt, Piet? Ledenaantal mag nooit een doel op zich zijn. Wat moeten die leden doen?
(Dammen natuurlijk, maar waar, hoe vaak, welke variant, etc.?)
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 16, 2009 13:14

Eric Sanders wrote:
Piet Bouma wrote:maar alleen het agendapunt: 1. Ledendaling wat kunnen we hieraan veranderen?
Maar wat wil je nu echt, Piet? Ledenaantal mag nooit een doel op zich zijn. Wat moeten die leden doen?
Ook jij zit al heel snel weer in de oplossende, maatregelende sfeer Eric.
Eerst onderzoek/aanbevelingen.

Overigens is er ook wel wat onderzoek geweest. Er is zelfs een strategisch marketingplan. In welke la ligt dit? Ik heb het nog nooit gelezen. Geheim?
Daaruit komen volgens mij drie doelgroepen: jonge jeugd, oudere jeugd en senioren.
De KNDB zet in op de jongste jeugd (wat we ook al telkens gedaan hebben.) Het basisschooldammen loopt fantastisch, het voortgezet onderwijs?
Is niet de makkelijkste weg gekozen?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 16, 2009 13:55

Eric Sanders wrote:
GuidoB wrote:- Wat moet de KNDB doen om in de komende 5 jaar het ledental blijvend te laten groeien tot boven de 10000 in het huidige internettijdperk, gegeven het gebrek aan kader en middelen in de damwereld?
Het is zeer eenvoudig om het ledental boven de 10000 te krijgen, als je de voorwaarden voor lidmaatschap maar voldoende aanpast.
Het blindstaren op het aantal leden is misschien ook wel niet zo nuttig. Interessanter dan de vraag of de KNDB over 20 jaar nog leden heeft, is de vraag of er over 20 jaar nog gedamd wordt. Die kans is er wel, maar dat zal niet op donderdagavond in zaaltjes van buurtcentra zijn. Of op zaterdagmiddag met 10 tegen 10. Dat zou wel op internet kunnen zijn en hier en daar nog bij toernooitjes. Maar dan moet daar wel op ingezet worden.
Ik kan je wel een beetje volgen, Eric. Bij sommigen lijkt de wens tot groei van het ledenaantal een bijna religieuze zieltjeswinnerij. Het hoe, wat en waarom is dan niet meer zo belangrijk, het gaat om het getalletje. En de wens om in het jaar 2200 nog te bestaan, anders hebben we in 2009 voor niks geleefd.

Aan de andere kant hebben we toch wel te maken met harde cijfertjes. Als we onder de 5000 leden zakken, verliest onze bond een bepaalde status waardoor er allerlei subsidies wegvallen. Het topdammen kan dan in gevaar komen, met als gevolg (nog) minder media-aandacht en dan komen we toch echt in een spiraal naar beneden terecht, ben ik bang.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Aug 16, 2009 13:59

Piet Bouma wrote:
Eric Sanders wrote:
Ook jij zit al heel snel weer in de oplossende, maatregelende sfeer Eric.
Eerst onderzoek/aanbevelingen.
Integendeel. Ik wil juist weten wat het probleem is. Dat moet je definieren voor je ueberhaupt iets kunt onderzoeken.
Vind je dalend ledental echt het grote probleem? Ik zal je zo enkele maatregelen geven, waarmee we het ledental binnen een maand op 10000 (of veel meer hebben), maar dat zal wel zeer onbevredigend blijken. Dus het probleem moet specifieker gedefinieerd worden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 16, 2009 14:10

GuidoB wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben alleen niet op voorhand enthousiast over een peperduur extern onderzoek waarvan ik persoonlijk niet het gevoel heb dat we met de uitkomsten ervan veel kunnen.
Kom aan, Eric. Peperduur wordt het niet, want Jaap heeft aangeboden dat onderzoek in zijn vrije tijd te doen. Jij zegt op voorhand al dat we met de uitkomst niet veel kunnen, maar je weet nog niet eens wat Jaap wil gaan onderzoeken. Formuleer nu eens wat goede vragen voor Jaap. Het woord extramuraliseringstrend hoeft er niet per se in voor te komen.

En een beetje enthousiasme graag: het gaat wel om Jaap zijn vrije tijd die hij in de toekomst van het dammen wil steken.
Breng het in de bondsraad, Guido. Ik ben niet op voorhand tegen en wellicht kunnen andere bondsraadsleden mij meevoeren in hun enthousiasme.
Als Jaap e.e.a. uit idealisme wil doen, dan heb ik daar waardering voor en mag van mij zo'n initiatief een kans krijgen. Als het maar niet weer over puntentellingen en zo gaat, want dat 'gedonder' hoeft van mij niet opnieuw te beginnen.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 16, 2009 14:39

Eric van Dusseldorp wrote:Breng het in de bondsraad, Guido. Ik ben niet op voorhand tegen en wellicht kunnen andere bondsraadsleden mij meevoeren in hun enthousiasme.
Als Jaap e.e.a. uit idealisme wil doen, dan heb ik daar waardering voor en mag van mij zo'n initiatief een kans krijgen. Als het maar niet weer over puntentellingen en zo gaat, want dat 'gedonder' hoeft van mij niet opnieuw te beginnen.
En weer zo'n geweldig idee van onze visionair Eric van Dusseldorp. De bondsraad?? Daar is in de geschiedenis slechts één goed idee uit voortgekomen en dat had inderdaad met de puntentelling te maken. Er zitten daar niet bepaald mensen met ideeën, zoals je hebt kunnen constateren. De bondsraad is een controlerend orgaan, niet een orgaan dat met een fatsoenlijke onderzoeksopdracht gaat komen. De bondsraad zou wel opdracht kunnen geven voor een dergelijk (en wellicht peperduur) onderzoek, maar Jaap heeft de bondsraad natuurlijk totaal niet nodig voor zijn onderzoek. Wat wel even nodig is, is dat het bondsbureau de gegevens uit de ledenadministratie ter beschikking stelt. Als ze dat echt niet willen doen (is dat zo, Jaap?) dan kunnen we als bondsraad wel eens zeggen dat ze het wel moeten doen.

Ik moest echt enorm lachen toen ik jouw suggestie las dat we het aantal leden kunnen verhogen met een betere puntentelling. Echt hilarisch! Hoe kom bij dat idee man?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 16, 2009 15:02

Jaap begon zelf over de bondsraad, Guido, en noemde jouw en mijn naam.
Vandaar dat ik de bondsraad erbij haalde.
Wat mij betreft krijgt Jaap de beschikking over de gegevens die hij nodig heeft om aan de slag te kunnen. Als er toch hoge kosten aan verbonden zijn, dan vind ik dat de bondsraad daar wel even iets over mag zeggen. Want dan moet er weer ergens anders op worden bezuinigd.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 16, 2009 15:44

Eric van Dusseldorp wrote:Jaap begon zelf over de bondsraad, Guido, en noemde jouw en mijn naam.
Vandaar dat ik de bondsraad erbij haalde.
Wat mij betreft krijgt Jaap de beschikking over de gegevens die hij nodig heeft om aan de slag te kunnen. Als er toch hoge kosten aan verbonden zijn, dan vind ik dat de bondsraad daar wel even iets over mag zeggen. Want dan moet er weer ergens anders op worden bezuinigd.
Jaap van Galen, 2 dagen geleden, wrote:(...)
Maar mijn aanbod staat nog steeds, bondsbureau-Theo weet precies welke databestanden ik wil hebben, dus Guido en Eric ik hoop op jullie hulp. En graag een beetje enthousiast, anders laat maar zitten. En, zoals Piet al zei een dergelijke inventarisatie geeft ook zeker positieve inspiratie door positieve voorbeelden.
Begrijp je het na twee keer wel, Eric? Jaap vraagt om hulp bij het verkrijgen van de databestanden. Vervolgens ging de discussie verder over wat een goede onderzoeksopdracht zou zijn. Bij dit laatste gaat de bondsraad echt geen rol spelen en jij kennelijk ook niet. Je zit hier als bondraadslid goed in je rol.

Verder no hard feelings: het is gewoon jouw ding niet. Zijn er wellicht andere mensen op het forum met ideeën over wat Jaap zou kunnen onderzoeken. Heeft Jaap misschien zelf ideeën?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 16, 2009 17:26

GuidoB wrote:
Begrijp je het na twee keer wel, Eric? Jaap vraagt om hulp bij het verkrijgen van de databestanden. Vervolgens ging de discussie verder over wat een goede onderzoeksopdracht zou zijn. Bij dit laatste gaat de bondsraad echt geen rol spelen en jij kennelijk ook niet. Je zit hier als bondraadslid goed in je rol.

Verder no hard feelings: het is gewoon jouw ding niet. Zijn er wellicht andere mensen op het forum met ideeën over wat Jaap zou kunnen onderzoeken. Heeft Jaap misschien zelf ideeën?
Guido, heb jij dan ideeën over wat Jaap zou kunnen onderzoeken?
Zo niet, dan is het jouw ding ook niet.

Post Reply