Tuurlijk heb ik dat gelezen Eric. De Koninklijke Nederlandse Schaakbond organiseert Internetkampioenschappen. Heeft zich daartoe ingekocht op een internetsite. Mensen moeten dan wel - gereduceerd tarief volgens mij - lid zijn van KNSB. Overigens vind ik zoiets niet een foefje maar nieuwe doelgroepen aanboren.Eric van Dusseldorp wrote:Als je de bewuste pagina even goed leest, Piet, dan zie je dat de 'ledenwinst' bij de schaakbond het gevolg is van een foefje. Het aantal verenigingsleden is daar voor het zoveelste jaar in successie gedaald.Piet Bouma wrote:Ik begrijp Eric, dat jij voldoende weet.Eric van Dusseldorp wrote: Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.
.....
Dan verwacht ik in ieder geval van jouw kant een enorme bult aan voorstellen de volgende bondsraadsvergadering om de ledendaling tegen te gaan.
Jij weet het, dus jij kunt precies de vinger op de zere plekken leggen.
Als de bridgebond het kan, kan de dambond het toch ook? En dan die schaakbond, die zit toch ook al weer in de plus?
http://www.schaakbond.nl/laatste-nieuws ... 21-duizend
Een paar jaar geleden had onze dambond ook opeens totaal onverwacht een overigens uiterst minieme 'ledenwinst'. Maar dat kwam door een grote aanwas van welpen, die na enkele uit de hand gelopen schooldamtoernooien lid zijn gemaakt van de bond. Bij de senioren bleef er het bekende, negatieve, verloop.
Ik ben dus niet geïmponeerd door de 'ledenwinst' van de schaakbond. We zitten in hetzelfde schuitje. Even naar Klaas: die 2,5% winst van de go-bond is leuk, maar de Mexicaanse griep hoeft maar even door te zetten en die winst blijkt te zijn omgezet in verlies. De bridgebond vist in een andere vijver, ander verhaal dus.
Ik heb niet alle wijsheid in pacht, Piet, en ik heb ook geen kant-en-klare oplossing voor het verminderd clubbezoek en het ledenverlies. Moet je die trouwens hebben om lid van de bondsraad te mogen zijn?
Natuurlijk kan de KNDB zoiets ook doen. Inkopen op Kurnik/Play Ok of enorme ondersteuning gaan geven aan Danny Staal, die op www.hetnoorden.org ook een partijtje dammen offreert.
Maar dan denk ik al in oplossingen (beleidsmaatregelen om ledenbestand omhoog te brengen). En dat zie ik liever vanuit wat een meer gedegen onderzoek naar voren komen.
En natuurlijk hadden we een aantal jaren geleden de contributieregeling voor welpen en pupillen, waardoor het goedkoop (c.q. eerste jaar/halfjaar? gratis) was om lid te worden.
Maar dat effect bij de jeugd (ledenverlies na afschaffen van deze regeling door de bondsraad) is m.i. al uit het huidige ledenverlies.
Wij hebben een ledenverlies van 5% (inclusief bijzondere leden, die in de lift gaan), de schaakbond benadrukt dat het ledenverlies bij verenigingen telkens minder wordt en nu 2% bedraagt.
Dat ligt bij ons dus effe een flinke fractie hoger.
Eric, jij geeft aan dat je precies weet waar de vermindering vandaan komt, en je geeft ook aan dat er wat jouw betreft daarom ook geen onderzoek en aanbevelingen hoeven te komen.
Dan verwacht ik eigenlijk van zulke bondsraadsleden inderdaad oplossingen/voorstellen. Maar misschien verwacht ik teveel.