Bestuursbeleid

Post Reply
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Mon Sep 15, 2008 12:15

Fred van Amersfoort wrote:Op zich een aardig verhaal groenteboer. Wat me aanspreekt is dat je wel een liefhebber bent. Dat blijkt uit jouw schrijfstijl. Ik vraag me wel even af wat je bedoelt met investeren. Je bedoelt financieel? Ik denk dat ook jeugdspelers/ouders gewoon zelf hun hobby moeten bekostigen. Vroeger dacht ik daar volledig anders over. Inmiddels investeer ik liever in breedtesport dan in specifiek talent. Voor een zeer kleine sportbond lopen er te veel betaalde krachten. Ik heb liever 100 liefhebbers dan 10 talenten.
Met investeren bedoel ik vooral het geven van veel gerichte trainingen. De T1/IT talenten hebben de meeste boeken toch al wel, dus veel ''boekenfonds'' hebben ze er niet meer voor nodig. Ik vind dat de KNDB een groot deel van de trainingskosten (3/4e) op haar rekening moet nemen, maar zeker niet 100%. Ik zou bijvoorbeeld 1/4e door de toptalenten zelf laten betalen. Dit lijkt me wel reëel aangezien de toptalenten bij andere sporten ook niet 100% financieel gesteund worden.

Het probleem van 100 liefhebbers en niet één talent is dat er nooit een wereldkampioen zal komen. Op deze manier blijven we het huidige ledenaantal behouden. Ik wil het liefst zien dat die ledenaantal stijgt op de langere termijn (10-20 jaar). Dit kan volgens mij het beste door een wereldkampioen te kweken. Maar natuurlijk moet je de liefhebbers wél behouden. Momenteel heeft de dambond hier niet echt concrete plannen voor volgens mij. Er zijn namelijk weinig toernooien waarin het gewoon voor de eer gaat en misschien een vleespakket of beker als prijs. De liefhebber doet het écht niet om de geldprijzen. In Overijssel hebben ze bijvoorbeeld een mooie damdagen competitie. Dit soort toernooien zie ik graag veel meer (iedere week één en misschien ook tijdens de nationale competitie) en grootschaliger. Geen geldprijzen, geen arbiter, maar gewoon vertrouwen op de sportiviteit van de deelnemers. Dit komt het plezier zeker ten goede.

Momenteel richt de KNDB zich alleen maar op de nationale competitie en het NK. Dat is dus lang niet genoeg om het leuk te houden voor de liefhebber. Zij zou zich ook eens moeten richten op die toernooien die ik zonet heb genoemd. Aangezien er geen geldprijzen zijn hoeven hier geen grote kosten aan gebonden te zijn en de kosten die er dan toch zijn worden mooi gedekt met de 1/4e zelffinanciëring van de toptalenten.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Er was eens een plas...

Post by Klaas van der Laan » Mon Sep 15, 2008 18:00

Jaap van Galen wrote:
Klaas van der Laan wrote:Over doofpotten gesproken. Ik lees de stukken niet meer. Maar volgens mij is het vastgesteld KNDB-meerjarenbeleid om binnen 5 jaar of zo het ledenaantal uit te breiden naar 10.000. Van die 5 jaar zijn de meeste jaren al om en het ledenaantal is minder dan 5000. Daar hoor ik niemand over. Geen bezorgde vragen van welk bondsraadslid dan ook. Geen bijstelling van beleid. Allemaal niets.
Zeer terechte opmerking lijkt me.
Wanneer komen die kritische vragen, zonder meteen tevreden te zijn met een dooddoenend antwoord?
Klaas van der Laan wrote:Het schijnt nu dat de bondsraad toch opeens bezorgde vragen hierover heeft gesteld.
Het schijnt dat er nog bestuurd wordt met de cijfers van 2004
Het schijnt dat het jaarverslag van 2007 wordt aangepast om dat van 2008 integraliteit te geven
Ik zeg maar niks meer.
De zon die schijnt, dat kun je zien, maar het schijnt overtuigt niet.

En 21 juni 2008 is inmiddels toch al vrij lang geleden, maar waar zijn de notulen van die bondsraadvergadering?
De notulen staan nu op: http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... Itemid=119 en overtuigen evenmin.
Er zijn inderdaad bezorgde vragen over de ledenafkalving gesteld door dhr.Kamminga. Deze worden weggewimpeld met de constatering dat dit al vanaf 1984 zo is. Daarna verzandt de discussie met vrijblijvende losse flodders. Geen woord over de verantwoording van het meerjarenbeleid dat nog maar 3 jaar geleden toch met volle verstand is vastgesteld.
Er wordt inderdaad (officieel) nog met data van 2004 bestuurd omdat provincies hardnekkig weigeren de gevoelige (hoezo?) ledenbestanden af te geven. Ik vraag me dan af hoe je de financiële verantwoording van 2007 wel kunt goedkeuren als je niet weet wat een substantieel aandeel van de inkomsten zijn. (en waarschijnlijk veel lager dan gehoopt) Elders weet men dan weer wel dat alle provincies met terugloop te kampen hebben. En ook weet men wel precies aan wie het Damspel moet worden gestuurd. (ik krijg hem niet meer) Dus het exacte ledental moet bekend zijn.
Flow with the Go

Piet Bouma

Re: Er was eens een plas...

Post by Piet Bouma » Mon Sep 15, 2008 19:34

Klaas van der Laan wrote:De notulen staan nu op: http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... Itemid=119 en overtuigen evenmin.
Er zijn inderdaad bezorgde vragen over de ledenafkalving gesteld door dhr.Kamminga. Deze worden weggewimpeld met de constatering dat dit al vanaf 1984 zo is. Daarna verzandt de discussie met vrijblijvende losse flodders. Geen woord over de verantwoording van het meerjarenbeleid dat nog maar 3 jaar geleden toch met volle verstand is vastgesteld.
Er wordt inderdaad (officieel) nog met data van 2004 bestuurd omdat provincies hardnekkig weigeren de gevoelige (hoezo?) ledenbestanden af te geven. Ik vraag me dan af hoe je de financiële verantwoording van 2007 wel kunt goedkeuren als je niet weet wat een substantieel aandeel van de inkomsten zijn. (en waarschijnlijk veel lager dan gehoopt) Elders weet men dan weer wel dat alle provincies met terugloop te kampen hebben. En ook weet men wel precies aan wie het Damspel moet worden gestuurd. (ik krijg hem niet meer) Dus het exacte ledental moet bekend zijn.
Even goed lezen Klaas. Het gaat om de verschillende contributiebedragen provinciaal. (Dus wat de verschillende provincies bij de leden heffen om hun provinciale activiteiten te ontplooien).
Die vraag is in de Bondsraad nu al zo'n vier jaar gesteld, en de bedragen komen niet boven water.
Het nieuwe tuchtreglement is ook al weer een anderhalf jaar onderweg en opnieuw aangehouden.
Het exacte ledental staat ook op de KNDB-site.
O.m. landelijk in totaal 145 junioren. Daarvan zitten er 20 op de CJT.
Is die verhouding niet wat scheef?
145 junioren op 249 clubs. We hebben het nu wel over bestuursbeleid van de KNDB, maar hoe gaat het met het beleid bij de clubs (natuurlijk ook KNDB)?

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Mon Sep 15, 2008 22:49

Piet Bouma wrote:...
Maar hier gaat het natuurlijk om:

3.3 Breedtesportbeleidsplan 2006-2010

3.3.1 Vooraf
De kernwoorden voor de komende beleidsperiode zijn ledengroei, modernisering en
professionalisering. Ledengroei omdat deze noodzakelijk is voor het voortbestaan van
de georganiseerde damsport. De bond moet weg van het kritische minimum. Modernisering
omdat de KNDB moet inspelen op interne en externe veranderingen. Professionalisering
omdat de bond met andere vrijetijdsbestedingen moet concurreren en een
volwaardig alternatief moet bieden. Ook van de vele gewaardeerde vrijwilligers binnen
de KNDB wordt een professionele houding verwacht. Werk op basis van vrijwilligheid
blijft immers werk.

3.3.2 Ledenwerving
De KNDB streeft naar een robuuste toename van het aantal leden. In de tabel hieronder
is het aantal leden per 1-1-2004 weergegeven per categorie. Tevens is per categorie
de groeiambitie weergegeven voor de beleidsperiode 2006-2010. Een activiteitenpakket
is in ontwikkeling om tot deze ledenwinst te komen. Twee maatregelen zijn
al operationeel, te weten de ledenwerf competitie en het project ‘Stimulering jeugdwerk
basisonderwijs’.

Leeftijd Ledental Groeiambitie 2004 - 208
1-1- 2004 Gewenst 2008 Absoluut Relatief
Peuters 0 - 4 3 0 -3 -100%
Onderbouw 5 - 9 197 500 303 154%
Bovenbouw 10-14 701 1.000 299 43%
Tieners 15-19 326 400 74 23%
Studenten 20-24 184 200 16 9%
Jong werkenden25-39 1.000 1.500 500 50%
Midlifers 40-49 1.075 1.500 425 40%
Jonge senioren50-65 1.648 2.500 852 52%
Senioren 65+ 1.338 2.500 1.162 52%
Totaal 6.472 9.300 2.828 27%

Als ik toch bondsraadslid was zou ik hiernaast een overzicht eisen met de werkelijke cijfers van de afgelopen jaren sinds 2004. Als je maar de helft haalt van je doelstelling dan valt er wel wat te verklaren.
Flow with the Go

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Sep 15, 2008 23:28

Klaas van der Laan wrote:
Piet Bouma wrote:...
Maar hier gaat het natuurlijk om:

Als ik toch bondsraadslid was zou ik hiernaast een overzicht eisen met de werkelijke cijfers van de afgelopen jaren sinds 2004. Als je maar de helft haalt van je doelstelling dan valt er wel wat te verklaren.
Even voor de duidelijkheid Klaas.
Sinds maart 2008 ben ik geen bondsraadslid meer.
Heeft in een andere topic wel gestaan met de verklaring.
Zelfs Harm denkt in zijn rubriek dat ik het nog wel ben.....
(ben met stille trom vertrokken).

En, je kunt natuurlijk als bondsraadlid wel eisen, maar daar schiet je weinig mee op. Het enige juiste is je beleidsvoornemens tussentijds gaan bijstellen.
Bestuursleden wegsturen? Het is al verrekte moeilijk om gewone vacatures op te vullen.
Nee, ik ben het wel wat met Henk de Witt eens, aan de basis (en dat is bestuursbeleid van lokale clubs), daar zal het moeten gebeuren.
Het enige wat de bondsraad zou kunnen veranderen, is dat de geldstromen meer naar die basis gaan en dat (vloeken in de kerk?) de topsport maar fiks minder ondersteund gaat worden.
Want zonder breedtesport is er natuurlijk geen topsport.
Straks zitten alle overblijvende KNDB-leden op de trainingen en hebben ze NOC/NSF subsidie, maar is de damsport in Nederland overleden.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Sep 16, 2008 00:51

Klaas van der Laan wrote:Als ik toch bondsraadslid was zou ik hiernaast een overzicht eisen met de werkelijke cijfers van de afgelopen jaren sinds 2004. Als je maar de helft haalt van je doelstelling dan valt er wel wat te verklaren.
Maar dat overzicht hebben we, Klaas. Het staat jaarlijks netjes in het jaarverslag, ook voor 2004. Je kunt wel allerlei dingen schreeuwen, maar je kunt ook eens om je heen kijken.

En wat wilde je dan doen als bondsraadslid, met dat 'eisen' en 'verklaren'? Het bestuur dwingen om te zorgen voor meer leden? Denk je dat ze dat niet allemaal erg graag willen en dat ze daar met zijn allen erg hun best voor doen? Als je concrete ideeën hebt van zaken die beter kunnen, dan is het KNDB-bestuur op zeker vol interesse.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Sep 16, 2008 11:43

Guido verdedigt zijn Bondsraad en vriendjes. Krijg je hier een leuke vergoeding voor? Die hele bondsraad.....wat heeft het ooit aan meerwaarde opgeleverd? En even meer serieus, krijgen de heertjes die uit iedere uithoek van het land komen hun kilometertjes vergoed? Kortom, betaal ik indirekt mee om dat geleuter te bekostigen? Ik voel de behoefte tot omverwerping van dit bewind.

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Sep 16, 2008 18:49

GuidoB wrote:Maar dat overzicht hebben we, Klaas. Het staat jaarlijks netjes in het jaarverslag, ook voor 2004. Je kunt wel allerlei dingen schreeuwen, maar je kunt ook eens om je heen kijken.

En wat wilde je dan doen als bondsraadslid, met dat 'eisen' en 'verklaren'? Het bestuur dwingen om te zorgen voor meer leden? Denk je dat ze dat niet allemaal erg graag willen en dat ze daar met zijn allen erg hun best voor doen? Als je concrete ideeën hebt van zaken die beter kunnen, dan is het KNDB-bestuur op zeker vol interesse.
Nou ik zie dat overzicht niet. Maar dat maakt het niet minder erg, integendeel.
Ik neem aan dat in 2005 (nog maar 3 jaar geleden) het beleidsplan met volle verstand en overtuiging door het bestuur is vastgesteld.
Ondanks dat men zich bewust is dat het al vanaf 1984 een afkalvende zaak is (citaat notulen) stelt men met droge ogen beleid vast dat uitgaat van een groei van meer dan 500 leden per jaar. Dat getuigd òf van een ongelooflijk gedurfde visie òf van waanzin.
Als je dan als bondsraad in 2006 cijfers hebt gezien dat er 500 leden zijn verloren in plaats van gewonnen (verschil 1000 leden!) moet je dan niet afvragen of je nog wel volgens het beleidsplan bestuurd?
Als je dan als bondsraad in 2007 cijfers hebt gezien dat er 1000 leden zijn verloren in plaats van gewonnen (verschil 2000 leden!) moet je dan niet afvragen of je nog wel het beleisplan bestuurd?
Als je dan als bondsraad in 2008 cijfers hebt gezien dat er 1500 leden zijn verloren in plaats van gewonnen (verschil 3000 leden!) moet je dan niet afvragen of je nog wel het beleidsplan bestuurd? Moet je dan niet afvragen om het beleidsplan te wijzigen? Nou ik zie het niet terug in de notulen.

En lees de inleiding van het thema breedtesportbeleidsplan nu eens net zo kritisch als mijn stukjes (staat enkele berichten hiervoor). En nog eens regel voor regel, net zo lang tot het is doorgedrongen. Dit is nog maar drie jaar geleden opgesteld door gewaardeerde vrijwilligers met een professionele houding. Wat is er in die drie jaar veranderd? Toen al op het kritisch minimum. En nu dan? Twee ledenwerfprojecten worden genoemd. Hebben die gefaald of zijn er nog meer leden weggelopen? De bondsraad is er juist voor om die vragen te stellen. Daarvoor ben je gekozen. Die antwoorden moeten eerst boven tafel om er iets aan te kunnen doen.

Wanhopig vaststellen dat er toch niks aan te doen is schiet ook niet op. Op dit forum worden al jaren vele opties genoemd. Daar moeten toch goede tussen zitten. Waarom wordt bijvoorbeeld niet geinventariseerd waarom al die duizenden leden weglopen? Dan kun je daar beleid van maken. Zitten jeugleden eigenlijk zelf wel in de bondsraad vertegenwoordigd?

Ja ik schreeuw maar wat. Want ik ben boos. Woedend en bedroefd. En ik niet alleen. Dit hele forum schreeuw al jaren maar wat. Want ze zien hun damsport steeds verder naar de bliksem gaan. En het bestuur en bondsraad blijven in beleidsprookjes geloven. En verwelkomen met de kop in het propagandazand weer een nieuwe vriend van de KNDB. En we staan in de Donald Duck!. Wanneer horen ze tussen dit geschreeuw door nu eens het stemmetje dat de damwereld helemaal geen kleren meer aan heeft. Wie moet er nu eens om zich heen kijken?
Flow with the Go

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Sep 16, 2008 19:17

Klaas van der Laan wrote:Wanhopig vaststellen dat er toch niks aan te doen is schiet ook niet op. Op dit forum worden al jaren vele opties genoemd. Daar moeten toch goede tussen zitten. Waarom wordt bijvoorbeeld niet geinventariseerd waarom al die duizenden leden weglopen? Dan kun je daar beleid van maken. Zitten jeugleden eigenlijk zelf wel in de bondsraad vertegenwoordigd?

Ja ik schreeuw maar wat. Want ik ben boos. Woedend en bedroefd. En ik niet alleen. Dit hele forum schreeuw al jaren maar wat. Want ze zien hun damsport steeds verder naar de bliksem gaan. En het bestuur en bondsraad blijven in beleidsprookjes geloven. En verwelkomen met de kop in het propagandazand weer een nieuwe vriend van de KNDB. En we staan in de Donald Duck!. Wanneer horen ze tussen dit geschreeuw door nu eens het stemmetje dat de damwereld helemaal geen kleren meer aan heeft. Wie moet er nu eens om zich heen kijken?
Je bent de enige die schreeuwt, Klaas. Ook de enige die ergens boos om is. Alle goede plannen en ideeën op dit forum? Ik heb ze niet gezien en ik lees toch alles (op Fred van Amersfoort na, maar daar mis ik niks aan). Als jij zoveel goede plannen en ideeën hebt - al dan niet van dit forum gehaald, dan nodig ik je van harte uit om in de bondsraad te gaan zitten met als doel ze te verwezenlijken. Het is echt niet zo dat de bondsraad vol zit met mensen die uit volle overtuiging niets doen aan het ledenbestand en vinden dat dit vooral zo moet blijven. Als je in de bondsraad wilt, dan zit je er bij wijze van spreken - bij de volgende verkiezingen - zo in.

Aan mensen die op een forum allerlei verwijten rondstrooien zonder met concrete ideeën te komen, hebben we niets. Beleidsprookjes? Ik zou eens met een bestuurder gaan praten. Daarna hoor ik nog wel of je echt denkt dat ze daar in sprookjes geloven. Staar je niet blind op een beleidsstuk, maar kom er achter waar ze daar concreet mee bezig zijn.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Wed Sep 17, 2008 13:34

Het is toch opmerkelijk dat niemand reageert op het stukje van de jongeheer Van der Laan.
Hij slaat namelijk de spijker op zijn kop. Het aller- allergrootste probleem dat het dammen heeft is het imagoprobleem onder tieners en jongvolwassenen. Dan kun je van alles verzinnen met nieuwe puntentellingen, het opleuken van clubavonden, ledenwervingsacties, trainingen zus, trainingen zo, noem het maar op. Het helpt allemaal niet of zeer marginaal, hoe belangrijk het ook is dat mensen zich daarvoor inzetten. Laat dat wel duidelijk zijn. Zijn verhaal spoort volledig met mijn 30 kritische stellingen die ik al eens eerder op dit forum gezet heb. Die moeten jullie nog maar eens een keer opzoeken.

Verder ben ik het met Guido eens dat het gemakkelijk is om bij herhaling te roepen dat het bestuur en de bondsraad er een zooitje van maken. En daar kun je vanuit een luie stoel misschien ook nog wel voorbeelden bij verzinnen ook. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Beleid ontwikkelen, uitvoeren, controleren en bijstellen is namelijk niet altijd zo eenvoudig en de beste stuurlui staan altijd aan wal. Ik ben nog steeds blij dat we binnen ons kleine wereldje nog mensen bereid vinden het bestuurswerk te doen. Ik weet zeker dat het bestuur met smart zit te wachten op ideeen die het tij voor wat betreft het ledenverloop kunnen keren. Waar zijn ze? Uit de bondsraad die het beleidskader zou moeten stellen (en niet het bestuur), komen ze (onvoldoende). Maar ook op dit forum zie ik geen zaken, waarvan ik denk: “dat is het nou, dat is de oplossing” of “dat is nou nog nooit bedacht”. Mijn stelling is dat de meeste van de op dit punt kritische forumschrijvers het geen steek beter zouden doen als zij het in het bestuur voor het zeggen zouden hebben. Ik zeg, samen met Guido: “meld je aan voor bondsraad of bestuur en laat zien wat je kan”

Mensen die mij kennen weten ik dat ik bedenkingen heb bij de huidige structuur en werkwijze van de dambond. Dat heeft echter niet te maken met de mensen die daar bestuurlijk in opereren. Die werken keihard en doen hun stinkende best. Wat er binnen de dambond in den brede aan de hand is, is dat er een overkill aan bestuurders en ander kader is. Verder is de Bondsraad te groot en functioneert hij niet zoals hij bedoeld is, namelijk als kaderstellende denktank.

Om even op de uitstekende analyse van Paul van der Laan terug te komen: Laatst las ik hier ergens dat Patrick Lodiers, voorzitter en programmamaker van BNN een verdienstelijk jeugddammer is geweest. Dat was me al eens eerder opgevallen, toen hij daarvan in een uitzending van de Lama’s gewag maakte. Ik zal die uitzending nooit vergeten, omdat de reactie van het publiek en de Lama-acteurs bij mij een combinatie veroorzaakte van ergernis en schaamte. Hij durfde in het hol van de leeuw uit de kast te komen voor zijn damgeaardheid. Het werkte alleen op de lachspieren van alle aanwezigen. Dat doet een dammershart vreselijk pijn. Voor mij een zoveelste bevestiging van hoe de jonge mensen van tegenwoordig tegen het dammen aankijken.

Tegelijkertijd ligt daar, naar mijn idee, een van de grootste kansen voor het dammen. Ik heb al vaker betoogd dat het de dammerij ontbreekt aan populaire BN-ers die dammen en dat openlijk en serieus uitdragen. De BNN-programmamakers zijn populair en de helden van de hedendaagse jeugd. Patrick Lodiers, dammer, heeft het daar voor het zeggen. Heeft in ieder geval een heel invloedrijke positie. Als BNN erin zou slagen in zijn programma’s het dammen met enige regelmaat op wat voor manier dan ook als cool neer te zetten, dan ga je leden winnen. Ik ben alleen beetje bang dat hij dat ook niet meer durft. Wie kent Patrick persoonlijk en is bereid is met hem daarover te praten? Wie kent andere bruikbare helden uit de hedendaagse jeugdcultuur?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Sep 17, 2008 14:15

groenteboer wrote:Volgens mij lig je te dromen, Henk. Die regionale trainingen zijn er al een aantal jaar.
Ik droom wel eens, maar hier ben ik toch wel van op de hoogte. Ik ben zelf zo'n 15 jaar provinciaal jeugdtrainer geweest, tot vorig jaar nog.
In het begin van mijn 'carriére' was het eenvoudig. De beste jeugdspelers uit de regio werden uitgenodigd voor de provinciale training. De besten daarvan gingen naar de selectiedag van de centrale training. Een logische, simpele opbouw.

In de loop der jaren is het aantal privé- en groepstrainingen in de regio enorm toegenomen. Er zijn, in elk geval in onze regio, voldoende sterke dammers en trainers die die trainingen kunnen geven. En we hebben nu de masterclasses van Anatoli Gantwarg als kroon daarbovenop. Ook andere trainers/grootmeesters kunnen daar het nodige van opsteken.

Hiermee zijn de centrale trainingen voor onze regio werkelijk overbodig geworden. Ze voegen domweg niets toe, behalve lange dagen, veel reizen en hoofdpijn.
Zelf ben ik in deze situatie ook overbodig geworden als provinciaal trainer.

Terzijde: Op verzoek van Fred Versteeg ben ik anderhalf jaar geleden trainingen gaan geven voor 'modale'/'zwakke' dammers, tot dan een vergeten groep. Geweldig om te doen! In deze groep zitten mensen die soms al 20, 30 jaar dammen en nog nooit een enkele training hebben gehad. Het grootste deel van die groep heeft daar ook geen behoefte aan, ze willen gewoon een partijtje dammen. Prima. Maar voor een kleine groep is dit een openbaring, m.i. erg goed voor de binding en motivatie en daarmee voor het ledental!
GuidoB wrote:Alle goede plannen en ideeën op dit forum? Ik heb ze niet gezien en ik lees toch alles...
Nou Guido... het forum staat werkelijk bol van informatie, analyses, plannen, ideeën en praktijkervaringen. Toegeven er zit ook veel onzin en rommel tussen, maar van een beetje bestuurder mag je verwachten dat hij selectief kan lezen. Een paar recente voorbeelden: Jij hebt zelf meegewerkt aan het oplossen van het remiseprobleem en daarover oa op het forum gepubliceerd. Haitze blijkt echter nog van niets te weten. En wat denk je van het speeltempo? Met behulp van de Fisher-klok hebben we de partijduur beperkt tot vijf uur. Kan de bond zo overnemen voor de nationale competitie.
Denk aan de analyses van jouw clubgenoot Leo Mous. Leo is minder sterk in oplossingen, maar daar hebben weer andere mensen talent voor en die hebben daarover terdege gepubliceerd. Leo heeft bijvoorbeeld geconstateerd dat topdammers vaak zo slecht gekleed gaan. Slimme Erno Prosman heeft dit kennelijk opgepikt. Hij staat op de poster voor de blindsimultaan afgebeeld in een sjieke smoking. Kleren maken de man. Een buurvrouw van mij zag de poster en dacht dat we een model hadden ingehuurd. Ik bedoel maar, zo helpen we elkaar vooruit. Leo, let je een beetje op?
GuidoB wrote:Staar je niet blind op een beleidsstuk, maar kom er achter waar ze daar concreet mee bezig zijn.
Moet iemand daar achter zien te komen? Zou het niet zo zijn, dat die bestuurders zelf naar buiten te horen treden met hun ideeën en plannen? Ik zie niets en hoor niets. Volgens mij is er dan ook niets. Dit wordt versterkt door mijn ervaringen de afgelopen jaren met KNDB-bestuurders. Over praktische dingen kun je wel met ze praten, over het weer ook, maar een beetje filosoferen over het beleid is er niet bij. Dan lijkt het wel of ze water zien branden.

Wat verder heel ernstig is, is dat het duo Meurs/Kosters zich niet integer heeft getoond (zie affaire Gantwarg). Ze bakken nu zoete broodjes met bestuursleden van Van Stigt Thans. Daar is niets mis mee, het is zelfs wel slim, maar zolang ze geen schoon schip hebben gemaakt, kunnen we er geen vertrouwen in hebben dat deze mensen een dambond kunnen leiden, laat staan een dambond in crisis.
Klaas van der Laan wrote:Hier spreekt de zoon van klaas (paul). Het is misschien niet wat jullie willen horen maar naar mijn mening is dammen ten dode opgeschreven. Sporten komen en gaan en ik denk dat met dammen het laatste het geval is.
Dit is heel goed mogelijk Paul. Maar als bestuurder kun/mag je je daar nooit bij neerleggen. Net als een dokter die probeert een patient te genezen. Uiteindelijk overlijdt de patient misschien toch, maar dan heb je tenminste je best gedaan. En wellicht heb je patient een paar leuke extra jaren bezorgd. En stel, dat hij tegen alle verwachtingen in toch nog geneest...

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Sep 17, 2008 15:13

Naast de vele zinloze bijdragen die ik hier met plezier plaats wil ik bij wijze van zeer grote uitzondering en uiteraard eenmalig iets positiefs bijdragen. Inderdaad staan de beste stuurlui aan wal. Guido ziet het niet helemaal goed als hij stelt dat er geen goede ideeen op het forum staan. Die staan er wel degelijk! Bijvoorbeeld de rapid ideeen van Kosmos en sommige ideeen van De Witt. Verder geeft Klaas er blijk van dat hij de problematiek volledig doorziet. Ik denk dat een bijeenkomst van verontruste forumtijgers tijd een prima denktank kan zijn. 3 uur later ligt er een plan van aanpak dat doorgestuurd kan worden naar de bondsraad. Delft lijkt me een goede lokatie voor dit burgerinitiatief. Tijd voor revolutie

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Sep 17, 2008 15:33

Uit de notulen blijkt dat de KNDB zowel de jeugd als de 55 plussers als groepen ziet waaruit veel ledenwinst kan worden behaald, maar vooralsnog geeft de KNDB prioriteit aan jeugd jonger dan 12 jaar boven 55 plussers. Weet iemand waarom deze strategische keuze is gemaakt?
De opmerkingen van de heer Kamminga in de notulen klonken interessant.

Wat ik denk is dat dammen bij uitstek geschikt als sport voor 55 plussers. De jeugd heeft de toekomst, maar gaat eerst nog een jaar of veertig snowboarden, voetballen, tennissen en wielrennen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Sep 17, 2008 16:14

Speciaal voor Guido, die leest het toch niet. De heer Bert Zwart stelt volkomen terecht dat de doelgroep 55 plus onderbelicht blijft bij het beleid. Juist in die groep zijn er velen die ooit teleurgesteld gestopt zijn.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Sep 20, 2008 22:47

groenteboer wrote:Het probleem van 100 liefhebbers en niet één talent is dat er nooit een wereldkampioen zal komen. Op deze manier blijven we het huidige ledenaantal behouden. Ik wil het liefst zien dat die ledenaantal stijgt op de langere termijn (10-20 jaar). Dit kan volgens mij het beste door een wereldkampioen te kweken. Maar natuurlijk moet je de liefhebbers wél behouden. Momenteel heeft de dambond hier niet echt concrete plannen voor volgens mij.
Juiste consteringen denk ik.

Het beleid van de KNDB lijkt op dit moment met name gericht op het kweken van een wereldkampioen. Een op zich mooie keuze, maar voor de promotie van het dammen telt er natuurlijk maar 1 wereldtitel en dat is het wereldkampioenschap bij de senioren. En dat valt niet mee.
Gelukkig kunnen die inspanningen dankzij de VWS-subsidies naar wat ik zo inschat vrij budget neutraal plaatsvinden (ofwel het kost een KNDB-lid geen of nauwelijks geld). Ofwel daar moeten we zeker mee doorgaan.

Maar het kan niet zo zijn dat we als dammers en dambond accepteren dat we in relatief korte tijd van 10 duizend naar 5 duizend leden zakken. Onze echte inspanningen zouden niet mogen zijn de inspanningen die we betaald door het ministerie van VWS doen. Onze echte inspanningen zouden moeten zijn gericht op het vergroten van het aantal liefhebbers. Overigens zijn daar ook vele subsidies voor.

Maar wat doen we behalve de inspanningen die betaald worden door VWS?. Analyses van onze dramatische achteruitgang, waar zijn ze,wanneer heeft bestuur of bondsraad daar ook maar een aanzet toe gegeven? Proefprojecten om te pogen om b.v. jeugdleden te behouden, ouderen actief aan te trekken met b.v. cursussen, de vaak echt geinterresseerde zogenaamde allochtonen proberen te bereiken, nieuwe clubs oprichten met een verschillende cultuur qua clubavond?. Niets van dat alles, we doen niets, en zo wordt het natuurlijk nooit iets.

En die subsidies van VWS houden natuurlijk ook op op het moment dat ons ledenaantal te laag wordt, dan hebben we dus echt niets meer.

En dat terwijl dammen wel degelijk potentie heeft.

Post Reply