Met investeren bedoel ik vooral het geven van veel gerichte trainingen. De T1/IT talenten hebben de meeste boeken toch al wel, dus veel ''boekenfonds'' hebben ze er niet meer voor nodig. Ik vind dat de KNDB een groot deel van de trainingskosten (3/4e) op haar rekening moet nemen, maar zeker niet 100%. Ik zou bijvoorbeeld 1/4e door de toptalenten zelf laten betalen. Dit lijkt me wel reëel aangezien de toptalenten bij andere sporten ook niet 100% financieel gesteund worden.Fred van Amersfoort wrote:Op zich een aardig verhaal groenteboer. Wat me aanspreekt is dat je wel een liefhebber bent. Dat blijkt uit jouw schrijfstijl. Ik vraag me wel even af wat je bedoelt met investeren. Je bedoelt financieel? Ik denk dat ook jeugdspelers/ouders gewoon zelf hun hobby moeten bekostigen. Vroeger dacht ik daar volledig anders over. Inmiddels investeer ik liever in breedtesport dan in specifiek talent. Voor een zeer kleine sportbond lopen er te veel betaalde krachten. Ik heb liever 100 liefhebbers dan 10 talenten.
Het probleem van 100 liefhebbers en niet één talent is dat er nooit een wereldkampioen zal komen. Op deze manier blijven we het huidige ledenaantal behouden. Ik wil het liefst zien dat die ledenaantal stijgt op de langere termijn (10-20 jaar). Dit kan volgens mij het beste door een wereldkampioen te kweken. Maar natuurlijk moet je de liefhebbers wél behouden. Momenteel heeft de dambond hier niet echt concrete plannen voor volgens mij. Er zijn namelijk weinig toernooien waarin het gewoon voor de eer gaat en misschien een vleespakket of beker als prijs. De liefhebber doet het écht niet om de geldprijzen. In Overijssel hebben ze bijvoorbeeld een mooie damdagen competitie. Dit soort toernooien zie ik graag veel meer (iedere week één en misschien ook tijdens de nationale competitie) en grootschaliger. Geen geldprijzen, geen arbiter, maar gewoon vertrouwen op de sportiviteit van de deelnemers. Dit komt het plezier zeker ten goede.
Momenteel richt de KNDB zich alleen maar op de nationale competitie en het NK. Dat is dus lang niet genoeg om het leuk te houden voor de liefhebber. Zij zou zich ook eens moeten richten op die toernooien die ik zonet heb genoemd. Aangezien er geen geldprijzen zijn hoeven hier geen grote kosten aan gebonden te zijn en de kosten die er dan toch zijn worden mooi gedekt met de 1/4e zelffinanciëring van de toptalenten.