Klaas van der Laan wrote:Dat de jeugd niet (door) wil dammen komt doordat het is gekaapt door de ouderen. De structuur zit zo in elkaar dat je vooral succes hebt met eigenschappen waar ouderen goed in zijn zoals routine, kennis, wijsheid, netwerken, geduld en ervaring. Als je het dammen wilt verjongen dan zul je het moeten afstemmen op eigenschappen waar zij goed en gevoelig in zijn (dynamiek, flexibel, creatief, vernieuwing, status, groei, perspectief). Want het lijkt mij niet meer mogelijk om binnen de bestaande vastgeroeste structuur nog weer eens zo'n revolutie te ontketenen. (Maar van mij hoeft het niet hoor en accepteer de marginale maar inspirerende functie van het bestaande dammen)
groenteboer wrote:
Wat is je eigen -persoonlijke- mening hierover Klaas?
Klaas van der Laan wrote:
Had ik al tussen haakjes erbij gezet. Ik vindt het dammen prima zo. Perfect zelfs. Heeft alles in zich om diep over na te denken. Alleen laten we dan eens ophouden met dat gezeur over zieltjes winnen, vergrijzing, normen/waarden, en pr-campagnes. Allemaal bestuurdersjargon. Gewoon aan de natuur overlaten en alleen nog maar dammen, verder niets, en accepteren dat we niet meer voorstellen dan klaverjassen.
Maar... als je wel wilt populariseren dan zul je ook zulke vergaande ingrepen moeten toestaan en van je (dam)geloof moeten kunnen afstappen.
Nu proberen we met alle geweld om jongeren vroeg oud te maken. Daar hebben zij natuurlijk helemaal geen zin. Dan kun je beter het spel jong maken.
Ik bedenk nu spontaan een maffe speelvariant: Dobbel samen voor aanvang een getal van 21 tot 30 en plak dat open veld in de beginstand af als onspeelbaar veld. Veel plezier! Natuurlijk veranderd de (ingesleten) taktiek en strategie en gaat het meer om spontaniteit en vindingrijkheid. Maar het blijft dammen.
Ik denk dat Klaas gelijk heeft. Alleen een echt revolutionaire ombouw van het damspel zal een grotere groep jongeren weer gaan boeien. De veranderingen, die nu uitgetest zijn (experidammen en bijv. de Delftse ideeen), zijn evolutionair, al gaat dat voor conservatieve dammers al vier bruggen te ver.
Nee, wil dammen dynamisch, flexibel, creatief, vernieuwend etc. worden dan zul je extreem moeten ingrijpen.
Het materiaal moet op de schop, zoals Henk Stoop ook al gesuggereerd heeft. Zelf wil ik voortaan met pompeblêden schijven spelen, maar ook de roze olifantjes, pandabeertjes e.d. moeten kunnen. Er zullen wat algemene regels voor het speelmateriaal gesteld moeten worden (hoogte- en breedtematen), maar vervolgens neemt iedereen zijn eigen uit- en thuissetje (om kleurverschil te maken) mee naar een damwedstrijd.
Ook voor de damborden zou je verschillende maten kunnen instellen. Meer rijen, zodat je een eigen beginstelling (verschillend bij elk toernooi) van de twintig stukken kunt bepalen. Een egelstelling, pyramide, hyperbool, alles moet kunnen. De (openings)theorie is/moet weg. Het gaat om assimilatie, verrassing en continue inspelen op veranderingen.
Maar dit is natuurlijk weer bedacht door ouderen, en het gaat om de jongeren.
Laat die twintig junioren van Rob Clerc zich maar eens uitleven in creativiteit i.p.v. suf te studeren in mapjes. Door de mapjes kan men zich meten met de oudere generaties, maar zal men in grote meerderheid de onderliggende partij blijven op basis van routine, kennis, geduld, ervaring etc.
Stel als KNDB bijv. een bedrag van € 5.000 beschikbaar voor deze groep, met de opdracht:
Ontwerp een zo creatief/dynamisch/vernieuwend mogelijk spel, waarbij basisregels van dammen blijven bestaan, maar recht doet aan de wensen van jongeren in deze tijd.
Ga met dit spel een origineel weekendtoernooi organiseren (vrijdag, zaterdag en zondag). Dit alleen voor de doelgroep 16-25 jr. Ga op zoek naar zoveel mogelijk sponsoren (d.m.v. vernieuwende marketing).
Ongetwijfeld kunnen zij door hun creativiteit en originaliteit veel meer geld binnenhalen dan de huidige organisatoren.
Doteer dit toernooi in ieder geval met een hoofdprijs van minimaal
€ 5.000,--.
De winnaar van het toernooi krijgt een keuzeplaats in het volgende NK Algemeen en mag in dit toernooi met het nieuwe spel tegen de gevestigde matadoren spelen.
En willen we dit niet? Nou, dan gewoon: Ik vind het dammen prima zo. Perfect zelfs. Gewoon aan de natuur overlaten en alleen nog maar dammen, verder niets, en accepteren dat we nog minder voorstellen dan klaverjassen en over een aantal decennia langzaam uitsterven. Dat is ook evolutie.