Vreemd dat deze draad, die toch echt over iets anders gaat!, plotseling de rekencapaciteit van Kees Thijssen als hot-item heeft. Verplaatsen naar de WK-draad?pietervdvorm wrote:Het opmerkelijke bij dit wk is niet zozeer het aantal remises - dat is er al langer. Wat mij opvalt is het volgende. Wanneer ik de deelnemers op grond van hun rating + vertoonde speel indeel in drie groepen, nl. de Grootsten (Chizhov, Podolski, Georgiev, Shvartsman en Valneris), de Zwakkeren (Lagoda, Pierre en Otgonbayar) en de Rest (12 spelers), dan vallen er in de onderlinge duels per groep wel degelijk beslissingen. Zie bijv. de Grootsten (tot nog toe drie beslissingen in negen duels - veel meer dan ik vooraf had vermoed). En een speler als Ndjofang heeft tot nog toe tien partijen gespeeld tegen andere spelers van de Rest, en daarvan eindigden er vijf in een beslissing. Maar als je kijkt naar de duels van de Grootsten tegen de Rest, dan is het remisepercentage enorm. Tot nog toe slechts vier beslissingen in 47 partijen (= 8,5 %). Dat is opmerkelijk, en volgens mij een verschil met eerdere wk's. Heeft het ermee te maken dat de Grootsten geen van alle in vorm zijn? Of met het feit dat de Rest beter is geworden in 'op remise spelen'? Het zal wel een combinatie zijn. Ik heb de indruk (maar ik kan me vergissen) dat 'op remise spelen' vroeger nogal eens werd uitgelegd als: de botte bijl hanteren, alles weghakken. Terwijl je nu ziet dat spelers, als ze tegen een topper moeten, zich niet richten op ruiltjes maar liever voor een systeem kiezen (bijv. aanval - omsingeling) en dit principieel tegenspelen, met logische zetten. De kans om het remise te houden (en zelfs kansen te krijgen als de tegenstander, bijv. Georgiev, tegen beter weten in probeert iets te forceren) lijkt dan het grootst.Piet Bouma wrote:
Het aantal beslissingen in de laatste WK's tussen de top 10 eens op een rijtje.
Erno Prosman heeft een paar jaren geleden de opmerking gelanceerd, dat hij tegen iedereen remise kan spelen als hij dat wil. Ron Heusdens verklaarde kort geleden op dit forum als hij tegen de Oosteuropese toppers echt op remise uit is, dat 9 van de 10 keer lukt, en Scholma dat ook voor elkaar moest krijgen.
En Auke is het afgelopen weekend ook schadevrij gebleven (mogelijk betreurt hij de ongedachte winstkans tegen Valneris nog)
Ik denk dat de trend is dat spelers boven een KNDB-rating van 1450 inderdaad remise kunnen maken als zij dat willen. En dat is mijn verklaring van het lagere remisepercentage tussen de Grootsten en De Rest.
M.a.w.: de subtop is groter geworden en is dichter naar de top gekropen.
Met Delftse overwinningen waren de verschillen groter geweest…….
Bij de beslissingen tussen de “Grootsten” is Alexei Tsjizjov alle keren betrokken. Tsjizjov is (gezien de historie rond de niet doorgegane WK-match) volgens mij tot in zijn tenen geladen naar Hardenberg gekomen. Hij wilde nog 1 keer laten zien dat hij echt de grootste is. Fantastisch gestart met overwinningen tegen Valneris (moeten wij hem gezien de resultaten bij Bijlmer, Balt Cup en Cannes Open nog echt tot de grootsten rekenen?) en Schwarzman, zal hij ook de bedoeling hebben gehad om Georgiev het beentje te lichten. Vergelijk dit met Wiersma, die in het WK 1976 ook zijn directe concurrenten het bos in stuurde.
De nederlaag tegen Georgiev was een streep door de rekening. Bij winst was hij m.i. doorgestoomd en nu 3 of 4 punten los van de rest.
Volgens mij is Tsjizjov daarna van strategie veranderd. Nog een nederlaag en hij kan een nieuwe wereldtitel vergeten. Tsjizjov opereert voorzichtiger en heeft pech dat hij een remise pakt tegen Pierre (“De Zwakkeren”). Hij heeft evenwel nog steeds kans op de titel.
Voor het overige is alles net als anders:
Iedereen speelt op winst tegen “De Zwakkeren” (hoort Ba met zijn drie minnetjes daar misschien ook bij?). Soms met een ongelukje (Thijssen en Samb).
En onderling tussen “De Rest”: als beiden op winst uit zijn, ontstaat er spektakel en soms een beslissing. Wil men beiden niks, dan heeft men extra rustdag, zoals Misans en Ndjofang.
Enfin, het blijft natuurlijk nog steeds een hartstikke mooi en reuze spannend toernooi. Laat dat duidelijk zijn. Ik ben dan ook zeker niet sikkeneurig. Maar een iets ander geluid dan een hoezee stemming mag je deze dagen dus niet laten horen.
Scholma zal lichte risico’s nemen tegen Domchev en Misans (hopelijk krijgt hij het lid niet op zijn neus).
Vrijdag is dan de dag tegen “De Zwakkeren”, waar alles beslist kan worden.
Pakt Podolski de winst dan is hij misschien koopman. Speelt hij remise, en Scholma krijgt het op zijn heupen tegen Lagoda? Tja, dan is De Voorveghter zaterdag misschien te klein.
Maar…… morgen eerst Tsjizjov tegen Samb en Schwarzman tegen Ba en donderdag Ba tegen Tsjizjov.
Gaat Afrika onverwacht onderuit, dan zijn de kansen van Podolski en Scholma een stuk kleiner.