Dat iemand 52. 27-32 speelt ipv het simpele 27-31 is ook moeilijk voorstelbaar, maar het is toch echt gebeurd. Daarnaast vraag ik me af of 37-42 en 7-29 wel gespeeld zijn. Uit de post van Alexander krijg ik de indruk dat de handen al na 29x7 geschud zijn en dat hij deze zetten alleen noemt om aan te geven dat zwart verloren staat.Hanco Elenbaas wrote:Jelmer Martens wrote:Ik sluit me aan bij Alexander Presman: "Kan me best voorstellen dat de spelers de hand hebben geschud met verschillende uitslag in gedachten."
Harry Otten was ooit een behoorlijk sterke speler, Jelmer, Ereklassewaardig. Zou hij geestelijk nóg ernstiger afgetakeld zijn dan jij en ik, dat hij hier na 7-29 nog steeds dacht remise te hebben?
Hoe dan ook blijft een misverstand veel waarschijnlijker dan dat iemand 1-1 doorgeeft aan de arbiter terwijl hij weet dat zijn tegenstander denkt met de handdruk twee punten geincasseerd te hebben. Al zouden we aannemen dat iemand slecht genoeg is om dat te doen, wie zou zo dom zijn om deze actie te begaan als je 100% zeker weet dat het bedrog uitkomt?