Een heel verhaal met allerlei formules, zonder duidelijk te maken wat een prestatierating in jouw (of Masselinks) ogen nu precies is. Je gaat niet in op de door mij voorgestelde definitie. Erg jammer.Jelmer Martens wrote:Nee, maar met een score van 69% (123 uit 89) en een gemiddelde tegenrating van 1345 zou het als volgt moeten zijn: normale verdeling(x=1498, mean=1345,stdev=ca 300)=69%. En dan klopt Heusdens prestatierating van 1498 heel redelijk.GuidoB wrote:Heeft iemand misschien de definitie die Jan zelf ooit in een artikel geeft gegeven?Het lijkt mij volstrekt logisch dat de nieuwe rating ergens tussen de oude rating en de prestatierating hoort te liggen. In formuleJan Masselink wrote:De begrenzing zit er in dat iemand in zo'n geval nooit een hogere rating kan krijgen dan de prestatierating + 10 punten.
Nieuwe rating = P% * prestatierating + (100-P)% * oude rating
Hoe dichter P bij 100, des te zwaarder de prestatierating telt en navenant minder de oude rating.
Masselinks bekende formule Nieuwe rating = oude rating + 5*(behaalde score - normscore)
is een benadering van de vorige formule, met P = 1% voor iedere partij die je speelt (bij jonge spelers is het 1.5% of 2%).
De benadering is bedoeld om het inzichtelijk te maken en om 100% scores te kunnen hanteren (want dan is er geen prestatierating), maar heeft dus als nadeel dat soms de oorspronkelijke gedacht geweld wordt aangedaan. Goed dat Masselink daar een correctiemechanisme voor heeft.
Laat ik het eens anders formuleren. Masselink (en ook jij) hebben het over de prestatie tegen het gemiddelde. Je creëert een virtuele tegenstander met als rating het gemiddelde van alle echte tegenstanders die je hebt gehad. Hiertegen speel je één virtuele partij met als score de gemiddelde score die je tegen al je echte tegenstanders hebt gehad. Je berekent de rating die je gehad zou moeten hebben om tegen deze virtuele tegenstander in deze virtuele partij een ratingwinst van 0 te behalen. En dat noem je een prestatierating.
In mijn optiek heeft het bovenstaande niet zoveel met de prestatie te maken. Het gaat immers niet over de geleverde prestatie. Je kunt beter alle GESPEELDE partijen meenemen, in plaats van een virtuele partij te creëren. De rating waarmee je met de werkelijk geleverde prestaties een ratingwinst van 0 behaalt, is in mijn ogen de prestatierating.