Maar bij dammen is het toch geen probleem om vaker zwart (of wit) te hebben?Alex wrote:Misschien is een (HF) NK met oneven aantal deelnemers (in de poules) een optie, heb je ook meteen een (halve) rustdag (behalve dan degene die de 1e en de laatste ronde vrij zijn, maar ja 'elk voordeel heb ze nadeel', zei een oud-Feyenoorder ooit)Vraagje wrote:Heb volgens mij weleens gelezen dat Kasparov alleen aan toernooien wilde meedoen als hij een keer meer met wit mocht spelen.Eric van Dusseldorp wrote:Tja, wat is eerlijk en wat niet. Als er geloot wordt is het bijna per definitie eerlijk omdat iedereen gelijke kansen heeft op een gunstige/ongunstige loting.
Wat dat betreft heb ik me altijd verbaasd over de schakers. Bij rondtoernooien met een even aantal deelnemers is het toch zo dat de helft van de spelers een partij méér met wit speelt. En ik heb mij laten vertellen dat wit in het begin van de partij al erg goed staat en zwart moet zweten om het in eerste instantie gelijk te houden. Gemiddeld toch een verschil van zo'n half punt. Toch heb ik nooit iets gelezen over protesten tegen deze onrechtvaardigheid.
Misschien zijn we in de damwereld wel iets te puristisch.
NK-finale 2006
De meest gehate dammer allertijden.
Ik heb over Kasparov het tegenovergestelde begrepen: hij gaf de voorkeur aan een toernooiopzet met een oneven aantal deelnemers, juist omdat iedereen dan net zo vaak zwart als wit heeft. In Linares, zijn "thuistoernooi", was dat ook jaren zo. Journalisten klaagden steen en been omdat er nooit een heldere tussenstand te geven was. Kasparov is gestopt, Linares heeft weer een even deelnemersaantal.Vraagje wrote:Maar bij dammen is het toch geen probleem om vaker zwart (of wit) te hebben?Alex wrote:Misschien is een (HF) NK met oneven aantal deelnemers (in de poules) een optie, heb je ook meteen een (halve) rustdag (behalve dan degene die de 1e en de laatste ronde vrij zijn, maar ja 'elk voordeel heb ze nadeel', zei een oud-Feyenoorder ooit)Vraagje wrote: Heb volgens mij weleens gelezen dat Kasparov alleen aan toernooien wilde meedoen als hij een keer meer met wit mocht spelen.
En over die twee rondes op één dag: was dat nu werkelijk zo'n succes op het afgelopen WK? Goede partijen, verrassende uitslagen, weinig remises, veel publiek en enthousiaste pers? Mij is het niet opgevallen.
- Arjen de Mooij
Ja, dat was een groot succes. Het toernooi duurde een stuk korter, zodat de deelnemers geen 1000 euro inschrijfgeld hoefden te betalen.steenslag wrote:Ik heb over Kasparov het tegenovergestelde begrepen: hij gaf de voorkeur aan een toernooiopzet met een oneven aantal deelnemers, juist omdat iedereen dan net zo vaak zwart als wit heeft. In Linares, zijn "thuistoernooi", was dat ook jaren zo. Journalisten klaagden steen en been omdat er nooit een heldere tussenstand te geven was. Kasparov is gestopt, Linares heeft weer een even deelnemersaantal.Vraagje wrote:Maar bij dammen is het toch geen probleem om vaker zwart (of wit) te hebben?Alex wrote: Misschien is een (HF) NK met oneven aantal deelnemers (in de poules) een optie, heb je ook meteen een (halve) rustdag (behalve dan degene die de 1e en de laatste ronde vrij zijn, maar ja 'elk voordeel heb ze nadeel', zei een oud-Feyenoorder ooit)
En over die twee rondes op één dag: was dat nu werkelijk zo'n succes op het afgelopen WK? Goede partijen, verrassende uitslagen, weinig remises, veel publiek en enthousiaste pers? Mij is het niet opgevallen.
-
Het WK was in dit opzicht (relatief) best een succes.steenslag wrote: (...)
Spannende voorrondes met uitschakeling van een paar vaste finaleklanten (bloed aan de paal!). Winstpercentage zo'n 50% en niet alleen dankzij Singh.
Finale: per ronde zo'n 2 beslissingen (van de 7) en een aantal bloedstollende remisepartijen.
-
Het afgelopen WK in Amsterdam Zuidoost was zeker een succes:steenslag wrote:En over die twee rondes op één dag: was dat nu werkelijk zo'n succes op het afgelopen WK? Goede partijen, verrassende uitslagen, weinig remises, veel publiek en enthousiaste pers? Mij is het niet opgevallen.
Verrassende uitschakelingen in de voorronden (Gantwarg, Clerc, Podolski, Ndjofang) en dus ook verrassende finalisten (Nasevich, Buzinski, Huseynov).
Weinig remises: een winstpercentage van gemiddeld 47% in de voorronden (en dat kwam echt niet alleen doordat Singh al zijn partijen verloor, want het winstpercentage was in poule B vrijwel even hoog als in A en was alleen in C onder de 40%) en een heel behoorlijke 30% in de finale.
Publiciteit De pers besteedde inderdaad weinig aandacht aan het WK. Daarvoor heb je nodig 1) een publiekstrekker als Sijbrands of Wiersma en 2) geen one-manshow van Tsjizow die vanaf het begin op de titel afstevent.
Goede partijen Wat noem je goede partijen? Ik mag hopen toch geen foutloze partijen.
Conclusie: Voorronden + dubbele ronden = de ingrediënten voor spektakel en sportief succes!
- Hanco Elenbaas
- DeletedProfile
Hier zal ik dan het toernooischema plaatsen.
Het programma:
-vrijdag 7 april: opening 12 uur, begin 1e ronde 13 uur
-zaterdag 8: 2e ronde 9.30; 3e ronde 16.00
-zondag 9: 4e ronde 12 uur
-maandag 10: 5e ronde 9.30; 6e ronde 16.00
-dinsdag 11: 7e ronde 12 uur
-woensdag 12: 8e ronde 9.30; 9e ronde 16.00
-donderdag 13: 10e ronde 12 uur
-vrijdag 14: 11e ronde 9.30; 12e ronde 16.00
-zaterdag 15: 13e ronde 10 uur: sluiting 16.30
Op zaterdag begint ook het Open NK sudoku. Ik hoop dat veel dammers hier ook aan mee willen doen! Er zijn 4 Notebooks als prijzen beschikbaar gesteld door Dell.
Zaterdag 8 april geeft Sijbrands Demonstraties en John vd Borst geeft een simultaan.
Vrijdag 14 april geeft Krajenbrink demonstraties en geeft John weer een simultaan.
Zaterdag is Krajenbrink weer aanwezig voor demo's.
Ik hoop op veel toeschouwers en spelers bij het Sudoku!
Het programma:
-vrijdag 7 april: opening 12 uur, begin 1e ronde 13 uur
-zaterdag 8: 2e ronde 9.30; 3e ronde 16.00
-zondag 9: 4e ronde 12 uur
-maandag 10: 5e ronde 9.30; 6e ronde 16.00
-dinsdag 11: 7e ronde 12 uur
-woensdag 12: 8e ronde 9.30; 9e ronde 16.00
-donderdag 13: 10e ronde 12 uur
-vrijdag 14: 11e ronde 9.30; 12e ronde 16.00
-zaterdag 15: 13e ronde 10 uur: sluiting 16.30
Op zaterdag begint ook het Open NK sudoku. Ik hoop dat veel dammers hier ook aan mee willen doen! Er zijn 4 Notebooks als prijzen beschikbaar gesteld door Dell.
Zaterdag 8 april geeft Sijbrands Demonstraties en John vd Borst geeft een simultaan.
Vrijdag 14 april geeft Krajenbrink demonstraties en geeft John weer een simultaan.
Zaterdag is Krajenbrink weer aanwezig voor demo's.
- Hanco Elenbaas
-
- Real name: Irene Stegeman
- Hanco Elenbaas
OK, dank je!Damkoningin wrote:Hij is al online....Hanco Elenbaas wrote:Wanneer is de website klaar Reinier?rijmer wrote:Hier zal ik dan het toernooischema plaatsen.
http://nk2006.kndb.nl/
- Hanco Elenbaas
PZC, 3 april 2006
Titel bijzaak voor Provoost
door Martijn de Koning
’s-GRAVENPOLDER - Eigenlijk was het maar een tussendoortje. Bennie Provoost wilde niet de indruk wekken dat hij het Zeeuws kampioenschap dammen niet serieus nam, maar gaf toe dat hij met zijn hoofd eigenlijk bij andere zaken was. Met name bij het Nederlands kampioenschap, dat vrijdag begint en waarop hij in volle voorbereiding is. „Daar gaat het er pas echt om.“.
Bennie Provoost
De 20-jarige Provoost speelde in de elfde en laatste ronde van het persoonlijk Zeeuws kampioenschap remise tegen Leopold Sekongo uit Bergen op Zoom. Het punt dat Provoost na 43 zetten en tweeëneenhalf uur met zijn tegenstander overeenkwam, was genoeg om voor de derde keer op rij provinciaal kampioen te worden. „Ik heb wel even geprobeerd om te winnen, hoor“, klonk het na afloop niet al te overtuigend uit de mond van de Aagtekerkenaar. „Maar ja, Sekongo bood al snel remise aan en ik had geen enkele reden om dat te weigeren.“
Provoost heeft hogere belangen. Zoals de nationale competitie, waarin hij bij zijn Culemborgse team Meurs/Denk en Zet in zijn eerste jaar in de ereklasse prima presteert. In elf wedstrijden verzamelde hij veertien punten. Maar vooral het NK, komende week in Culemborg. Sinds 1968 wist geen enkele Zeeuw zich meer voor de nationale titelstrijd te plaatsen. Provoost bereidt zich er grondig op voor. „Momenteel speel ik dagelijks. Ik neem bijvoorbeeld stellingen uit wedstrijden tussen grootmeesters over uit boekjes of computerprogramma’s. Daarna vergelijk ik mijn aanpak met die van hen. Een potje snel- of blinddammen is ook erg leerzaam.“
Slijtageslag
De rol van conditietraining mag ook niet onderschat worden, vindt Provoost. „Zo’n NK is echt een slijtageslag. Je speelt dertien ronden in negen dagen. Soms twee wedstrijden per dag. Zonder conditie breekt je dat zeker op.“ Een doel wil hij zich eigenlijk niet stellen. „Ik ga erheen om ervaring op te doen. We zien wel hoe ver ik kom.“ Maar, na enig aandringen: „Het linkerrijtje halen, zou wel mooi zijn. Qua ranking ben ik negende van de veertien deelnemers. Dus dat is misschien haalbaar.“
Met zijn 20 jaar geldt Provoost als groot talent. Toch betwijfelt hij of hij ooit de nationale top haalt. „Dan moet je full-prof worden en dagelijks uren met dammen bezig zijn. Ik zie mezelf momenteel als een soort semi-prof. Ik studeer nog. Met de vergoeding van mijn club kan ik nu wel rondkomen. Maar in de toekomst zal ik duidelijke keuzes moeten maken. Alleen maar dammen, ik weet nog niet of ik dat wil.“
Zijn derde Zeeuwse titel doet Provoost niet al te veel. „De eerste keer was nog wel apart. Deze niet meer.“ Bovendien stond hij van begin tot eind bovenaan. „Ik won mijn eerste vier partijen en wist toen al dat het niet meer mis kon gaan. Het was dat Daaf Kasse daarna verrassend vaak won, anders was het erg vroeg beslist geweest.“
Door het sterke spel van Middelburger Kasse viel de beslissing pas op de laatste dag. Hij verloor op de eerste speeldag van Provoost, maar gaf daarna niets meer toe. Na remise tegen talent Martijn Rentmeester bedroeg zijn achterstand na de laatste ronde nog steeds twee punten.
Sterker
„Ik hoopte nog even dat er gekke dingen zouden gebeuren in de wedstrijd van Bennie“, gaf Kasse aan. „Maar het was al snel duidelijk dat dat niet zou gebeuren.“
De vijfvoudig Zeeuws kampioen (de eerste keer was in 1983, de laatste vijf jaar terug) was realistisch. „Normaal gesproken word je met zeventien punten gewoon eerste. Met Bennie erbij niet. Die wint bijna alles.“
Provoost is het niveau in Zeeland ontstegen, vindt Kasse. „Hij is nog piepjong, wordt alleen maar sterker. Ik vrees dat hij de komende jaren voor ons niet te verslaan is.“
Titel bijzaak voor Provoost
door Martijn de Koning
’s-GRAVENPOLDER - Eigenlijk was het maar een tussendoortje. Bennie Provoost wilde niet de indruk wekken dat hij het Zeeuws kampioenschap dammen niet serieus nam, maar gaf toe dat hij met zijn hoofd eigenlijk bij andere zaken was. Met name bij het Nederlands kampioenschap, dat vrijdag begint en waarop hij in volle voorbereiding is. „Daar gaat het er pas echt om.“.
Bennie Provoost
De 20-jarige Provoost speelde in de elfde en laatste ronde van het persoonlijk Zeeuws kampioenschap remise tegen Leopold Sekongo uit Bergen op Zoom. Het punt dat Provoost na 43 zetten en tweeëneenhalf uur met zijn tegenstander overeenkwam, was genoeg om voor de derde keer op rij provinciaal kampioen te worden. „Ik heb wel even geprobeerd om te winnen, hoor“, klonk het na afloop niet al te overtuigend uit de mond van de Aagtekerkenaar. „Maar ja, Sekongo bood al snel remise aan en ik had geen enkele reden om dat te weigeren.“
Provoost heeft hogere belangen. Zoals de nationale competitie, waarin hij bij zijn Culemborgse team Meurs/Denk en Zet in zijn eerste jaar in de ereklasse prima presteert. In elf wedstrijden verzamelde hij veertien punten. Maar vooral het NK, komende week in Culemborg. Sinds 1968 wist geen enkele Zeeuw zich meer voor de nationale titelstrijd te plaatsen. Provoost bereidt zich er grondig op voor. „Momenteel speel ik dagelijks. Ik neem bijvoorbeeld stellingen uit wedstrijden tussen grootmeesters over uit boekjes of computerprogramma’s. Daarna vergelijk ik mijn aanpak met die van hen. Een potje snel- of blinddammen is ook erg leerzaam.“
Slijtageslag
De rol van conditietraining mag ook niet onderschat worden, vindt Provoost. „Zo’n NK is echt een slijtageslag. Je speelt dertien ronden in negen dagen. Soms twee wedstrijden per dag. Zonder conditie breekt je dat zeker op.“ Een doel wil hij zich eigenlijk niet stellen. „Ik ga erheen om ervaring op te doen. We zien wel hoe ver ik kom.“ Maar, na enig aandringen: „Het linkerrijtje halen, zou wel mooi zijn. Qua ranking ben ik negende van de veertien deelnemers. Dus dat is misschien haalbaar.“
Met zijn 20 jaar geldt Provoost als groot talent. Toch betwijfelt hij of hij ooit de nationale top haalt. „Dan moet je full-prof worden en dagelijks uren met dammen bezig zijn. Ik zie mezelf momenteel als een soort semi-prof. Ik studeer nog. Met de vergoeding van mijn club kan ik nu wel rondkomen. Maar in de toekomst zal ik duidelijke keuzes moeten maken. Alleen maar dammen, ik weet nog niet of ik dat wil.“
Zijn derde Zeeuwse titel doet Provoost niet al te veel. „De eerste keer was nog wel apart. Deze niet meer.“ Bovendien stond hij van begin tot eind bovenaan. „Ik won mijn eerste vier partijen en wist toen al dat het niet meer mis kon gaan. Het was dat Daaf Kasse daarna verrassend vaak won, anders was het erg vroeg beslist geweest.“
Door het sterke spel van Middelburger Kasse viel de beslissing pas op de laatste dag. Hij verloor op de eerste speeldag van Provoost, maar gaf daarna niets meer toe. Na remise tegen talent Martijn Rentmeester bedroeg zijn achterstand na de laatste ronde nog steeds twee punten.
Sterker
„Ik hoopte nog even dat er gekke dingen zouden gebeuren in de wedstrijd van Bennie“, gaf Kasse aan. „Maar het was al snel duidelijk dat dat niet zou gebeuren.“
De vijfvoudig Zeeuws kampioen (de eerste keer was in 1983, de laatste vijf jaar terug) was realistisch. „Normaal gesproken word je met zeventien punten gewoon eerste. Met Bennie erbij niet. Die wint bijna alles.“
Provoost is het niveau in Zeeland ontstegen, vindt Kasse. „Hij is nog piepjong, wordt alleen maar sterker. Ik vrees dat hij de komende jaren voor ons niet te verslaan is.“
- DeletedProfile
Het NK komt eraan.
Ondertussen is Clerc toegevoegd aan het programma. Hij zal op zondag 9 april demonstraties verzorgen.
Verder is het soms mogelijk John vd Borst achter de bar te treffen.
Ondertussen zijn wij al enige dagen druk met opbouwen. Hier enkele foto's uit de opbouwfase. Niet de zaal waar gespeelt gaat worden, maar de Sudoku, bar en demonstratiezaal.
Ondertussen is Clerc toegevoegd aan het programma. Hij zal op zondag 9 april demonstraties verzorgen.
Verder is het soms mogelijk John vd Borst achter de bar te treffen.
Ondertussen zijn wij al enige dagen druk met opbouwen. Hier enkele foto's uit de opbouwfase. Niet de zaal waar gespeelt gaat worden, maar de Sudoku, bar en demonstratiezaal.
-
Op de site van www.sudokubond.nl :rijmer wrote:Hier zal ik dan het toernooischema plaatsen.
Het Nederlands Kampioenschap Sudoku wordt georganiseerd door het bestuur van de Nederlandse Sudoku Bond.
Het bestuur bestaat uit:
Voorzitter: H. Meurs
Secretaris: M.Kosters
Penningmeester: J. van der Horst
Algemeen bestuurslid: B. Smeenk
Algemeen bestuurslid: G. van Willigen
Algemeen bestuurslid: J.Linssen
Algemeen bestuurslid: N. van Tiel
Het schijnt dat deze bond op 29 maart is opgericht...
Beetje typisch, inderdaad. Het lijkt wel erg veel op het bestuur van de dambond. Er was vorig jaar toch ook al eens een NK Sudoku gehouden? Dat werd gewonnen door Delia Keetman-Verhoef. Door wie was dat dan georganiseerd?Piet Bouma wrote:Op de site van www.sudokubond.nl :
Het Nederlands Kampioenschap Sudoku wordt georganiseerd door het bestuur van de Nederlandse Sudoku Bond.
Het bestuur bestaat uit:
Voorzitter: H. Meurs
Secretaris: M.Kosters
Penningmeester: J. van der Horst
Algemeen bestuurslid: B. Smeenk
Algemeen bestuurslid: G. van Willigen
Algemeen bestuurslid: J.Linssen
Algemeen bestuurslid: N. van Tiel
Het schijnt dat deze bond op 29 maart is opgericht...
-