In Memoriam

Post Reply
User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: In Memoriam

Post by Kosmos » Thu Sep 25, 2014 15:52

Ik kende Rima niet goed, maar bij de gelegenheden dat ik haar ontmoette maakte ze een sympathieke indruk. Ik herinner me dat ik bij Rima in het team zat tijdens een kroegentocht in Amersfoort. Ik heb het al eerder geschreven hier, maar ik zal de herinnering nogmaals ophalen.
In de trein naar Amersfoort las ik in een spiritueel georiënteerd boekje van Deepak Chopra over de aangename eigenschap van sommige mensen dat ze eerst aan andermans belangen denken alvorens aan hun eigen belangen. Zeldzaam natuurlijk in deze ego-wereld.
Nadat ik mijn jas bij een terras was vergeten merkte Rima op dat ik geen jas meer droeg en ik ging terug naar het café waar we net gedamd hadden. daar bleek ook de trui van Rima zelf nog te hangen ... Daar had ze nog niet aan gedacht, maar wel aan mijn achtergelaten kledingstuk ...
Zulke ervaringen doen mijn hart goed. Rima was een dienstbaar mens, in de astrale wereld zal ze niet alleen maar rusten, maar is ze ongetwijfeld nog steeds actief.
Hier een slagzet van Rima die de Kosmos mij openbaarde vanmiddag. De slagzet had meer verdiend dan remise, maar een bescheiden mens als Rima zal wel vrede gehad hebben met dit resultaat. Het jonge Paalaapje kreeg hem flink om de oren in elk geval.

http://www.slagzet.com/en/VCQb9ZiqnkUgfTQz

Nog eentje:

http://wwwslagzet.com/en/VCVuK5iqnkUgfTQ2
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: In Memoriam

Post by Piet Bouma » Sat Oct 11, 2014 22:49

Met verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze zeer gewaardeerde voorzitter

Derk Glazenborg

Een warme en innemende persoonlijkheid met een grote liefde voor de Damsport.
Derk zag het levenslicht in het Groningse Blijham op 19 oktober 1945.
Volgens eigen zeggen weet hij niet beter of hij damde altijd, via damclub Beerta, dc Vollenhove en dc Steenwijk ging hij spelen voor Damkring Marknesse die landelijk speelde.
In 1989 werd hij voorzitter van Damkring, na het overlijden van oprichter Sijbrand Haven.
Derk was iemand met humor, weliswaar bedekt, maar zijn gezicht zei alles.
Als je meer dan dertig jaar samen damt en uren met elkaar in de auto zit naar een uitwedstrijd dan leer je mekaar wel kennen en ontstaat er een warme vriendschap.
We hadden graag nog lang met Derk naar wedstrijden gegaan en de wereldproblemen besproken maar de gezondheid stond dit niet toe.
We wensen Ietje, kinderen en kleinkinderen alle sterkte toe.
Wij zullen hem herinneren met een glimlach en denken aan al die waardevolle momenten.
De crematie is woensdag 15 oktober om 10.00 uur in crematorium Reestborgh, Edison 1 te Meppel.

IJsbrand Haven
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Algimantas
Posts: 153
Joined: Sat Mar 17, 2007 21:30

Re: In Memoriam

Post by Algimantas » Wed Oct 22, 2014 18:06

In memoriam
Uldis RIKMANIS (12.05.1944-11.10.2014) - draughts composer/problemist, Latvia.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: In Memoriam

Post by henk stoop » Fri Nov 07, 2014 12:46

Helaas is vannacht is Ad Bronk na een slopende ziekte op 83-jarige leeftijd overleden.

Ad was lid van Denk en Zet Culemborg sinds 1946.
Hij werd 14 keer clubkampioen en was 50 jaar bestuurslid, vooral belast met het innen van de lotto-gelden.
Voor al zijn verdiensten werd hij in 1996 benoemd tot erelid, en kreeg hij in 2005 de stadsspeld van de gemeente Culemborg.

Het bestuur van Denk en Zet Culemborg wenst zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen veel sterkte met dit verlies.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

In Memoriam Ad Bronk

Post by henk stoop » Sat Nov 08, 2014 22:51

ad 1.jpg
ad 1.jpg (123.84 KiB) Viewed 13580 times
ad 2.jpg
ad 2.jpg (82.38 KiB) Viewed 13580 times

Algimantas
Posts: 153
Joined: Sat Mar 17, 2007 21:30

Re: In Memoriam

Post by Algimantas » Wed Dec 03, 2014 09:14


biljartfreak24
Posts: 50
Joined: Sat May 26, 2007 03:34

Re: In Memoriam

Post by biljartfreak24 » Fri Jan 02, 2015 21:05

Zojuist bericht ontvangen met het nieuws over het trieste overlijden van Kees de Jonge, lid van damclub ADG.

Kees was lid van de bondsraad, trouw lid van ADG en vooral ook trouw deelnemer aan het UPDB Kampioenschap wat op het punt van beginnen staat.

Als er meer nieuws is over zijn begrafenis/crematie dan zal ik dat hier posten.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: In Memoriam

Post by Michel Stempher » Fri Jan 02, 2015 23:05

biljartfreak24 wrote:Zojuist bericht ontvangen met het nieuws over het trieste overlijden van Kees de Jonge, lid van damclub ADG.

Kees was lid van de bondsraad, trouw lid van ADG en vooral ook trouw deelnemer aan het UPDB Kampioenschap wat op het punt van beginnen staat.

Als er meer nieuws is over zijn begrafenis/crematie dan zal ik dat hier posten.
Ik had gehoopt dat dit jaar iets rustiger zou worden met dit soort trieste berichten :? :?

J.Pawlicki
Posts: 360
Joined: Sun Aug 18, 2002 21:51
Location: Szczecin, Poland
Contact:

Eugeniusz Woznica (1949 - 2014)

Post by J.Pawlicki » Fri Jan 02, 2015 23:45

geniu20142.jpg
geniu20142.jpg (196.71 KiB) Viewed 12940 times
Eugenisz Woznica passed away at the end of December. He was 65 years old.
He was in draughts since our beginning in Poland (70's). He played in 1st Polish Team Championship (1975) where he won silver medal. He also participate in 1st Polish Championship on 1977 (he played 18th times in our championship).
Personally I know him since ... 1976. Always smiling always quiet always friendly to the people and always ... with many extraordinary ideas in the games, life, ... He was also good chess player and hexagonal chess.
He is also ... first ever Polish player who won a game against Dutch player. It was in Szczecin on 1979. Ton Bollebaker was a first Dutch player in Poland. Tom won this tournament, lost just one game... against Eugeniusz.
Some more on our National Federation page: http://warcaby.pl/home/1301-odszedl-eugeniusz-woznica

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: In Memoriam

Post by Frans de Jonge » Sat Jan 03, 2015 07:10

biljartfreak24 wrote:Zojuist bericht ontvangen met het nieuws over het trieste overlijden van Kees de Jonge, lid van damclub ADG.

Kees was lid van de bondsraad, trouw lid van ADG en vooral ook trouw deelnemer aan het UPDB Kampioenschap wat op het punt van beginnen staat.

Als er meer nieuws is over zijn begrafenis/crematie dan zal ik dat hier posten.
Een markant collega Bondsraad lid is (voor mij) onverwacht overleden. Kees was bevlogen voor de damsport en het damspel.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

corboot
Posts: 233
Joined: Thu Jun 19, 2008 16:30
Location: noordwelle

Re: In Memoriam

Post by corboot » Sat Jan 03, 2015 09:02

Wat een triest bericht. Kees heeft lang in Zeeland gewoond en gedamd. Ook toen hij niet meer in Zeeland woonde, deed hij nog lang mee aan het persoonlijk damkampioenschap, dit nog tot twee jaar geleden. Ook hielp hij mee bij meerdere zomertoernooien (SNS en Hiltex) in het verleden in Goes. Hij heeft daarvan heel wat partijnotaties ingevoerd.

biljartfreak24
Posts: 50
Joined: Sat May 26, 2007 03:34

Re: In Memoriam

Post by biljartfreak24 » Sat Jan 03, 2015 18:20

Hieronder het bericht wat ik namens Harry de Waard ontving:



Kees de Jonge overleden

Met oud en nieuw in zicht is geheel onverwacht Kees de Jonge overleden. De dammer van ADG werd enkele dagen geleden dood in zijn huis aangetroffen nadat de politie zijn huis was binnengegaan. Kees had hartfalen en was diabetespatiënt en is een natuurlijke dood gestorven.
Nog geen 14 dagen terug heeft hij meegedaan aan de recordpoging van Ton Sijbrands. Dit was zijn laatste wedstrijd. Daarnaast was hij een verdienstelijk speler van het eerste tiental van ADG en speelde hij jaarlijks fanatiek mee met de provinciale kampioenschappen van de PZDB en de UPDB.
De crematie zal donderdag 8 januari plaatsvinden bij Uitvaartcentrum Zuid te Amsterdam. Op uitdrukkelijk verzoek van de familie zal de uitvaart een besloten karakter hebben!
Eventuele steunbetuigingen kunnen gestuurd worden naar:
Familie: A. Imanse
Merel 34
4451 EC Heinskenzand
Wij wensen zijn familie alle kracht toe om dit plotselinge verlies te kunnen dragen.
Dat hij moge rusten in vrede!
Attachments
Kees de Jonge 7.JPG
Kees de Jonge 7.JPG (190.72 KiB) Viewed 12665 times

AntonvBerkel
Posts: 149
Joined: Fri Nov 14, 2003 10:23

Re: In Memoriam

Post by AntonvBerkel » Sun Jan 04, 2015 18:27

Rinus van Esch 1929-2014

Erelid en steunpilaar van T.D.V.
Over het jubileumjaar van het 75-jarige TDV is in de laatste dagen van 2014 een zware schaduw gevallen: vorige week maandag overleed, voor ons toch nog onverwacht, ons erelid Rinus van Esch.
Rinus was sinds 1 februari 1953, dus meer dan zestig jaar, lid van TDV, en werd al snel na zijn aantreden, in september 1955, bestuurslid van onze club. Hij zou dat maar liefst 48 jaar lang blijven, waarvan 37 jaar (sinds 1966) als secretaris. Samen met Jo Aarts (penningmeester tot 1994) en Frans Bax (bestuurslid, later voorzitter, sinds 1972) vormde hij tientallen jaren een hecht driemanschap dat aan het roer stond van onze vereniging.
Rinus’ enorme verdiensten, ook op andere gebieden, zijn dan ook niet onopgemerkt gebleven. In 1999 werd hij koninklijk onderscheiden in de Orde van Oranje Nassau, in 2002 ontving hij de Gouden Speld van de gemeente Tilburg, en in 2009 benoemde TDV hem, ter gelegenheid van ons 70 jarig jubileum, tot erelid.

Maar meer dan in deze kille opsomming van feiten, zullen wij ons Rinus als trouwe damvriend herinneren, als vaste bezoeker van onze clubavond, die als zijn gezondheid het toeliet geen dinsdag oversloeg om een partij tegen zijn Tilburgse clubgenoten te spelen, die kort na 8 uur als eerste “ssstt” riep om iedereen tot stilte te manen - want gezelligheid is leuk maar er moest wel gedamd worden -, en van wie we ons allemaal het glunderende gezicht herinneren als hij weer eens met een slimme zet van je gewonnen had. En dan zijn er nog de verhalen van de oudgedienden onder ons, over de clubavond die vroeger bij Rinus thuis werd voortgezet om nog wat na te kaarten, soms tot ver in de kleine uurtjes. Rinus “was” TDV, en het TDV van Rinus had wel iets van een familie. Ook dammers die van buiten Tilburg kwamen, zoals de Belgische broers Oscar en Hugo Verpoest, voelden zich er helemaal thuis.

In 2001, het internationale jaar van de vrijwilliger, heb ik in Het Damspel eens een stukje over Rinus geschreven. Ik citeer: ”Hij is al sinds mensenheugenis secretaris van de club. Als je op de clubavond binnenkomt, heeft hij de borden en schijven al klaar gezet. Hij regelt de onderlinge competitie. ‘s Zaterdags is hij chauffeur van het eerste of tweede tiental, en als het nodig is speelt hij zelf mee en haalt altijd wel een remise voor zijn club. Hij leeft mee met het wel en wee van zijn clubgenoten, en als er voor de vereniging wat geld op tafel moet komen, kun je altijd bij hem aankloppen. U kent deze man natuurlijk. Bij mijn vereniging heet hij Rinus, bij u misschien Jan of Henk. Wat zou het mooi zijn als we meer Rinussen in de damwereld zouden hebben!”

Zoals Rinus’ hart bij TDV lag, zo hielden we bij TDV ook van hem. Toen Thijs een paar jaar geleden triomfen vierde als jeugdspeler op Europese en Wereldkampioenschappen, werd er na terugkeer uit Rusland of Duitsland eerst een autoritje naar Loon op Zand gemaakt om samen met Rinus en de gewonnen beker op de foto te gaan. Die foto staat sindsdien, te midden van de familiefoto’s die Rinus dierbaar waren, op een prominent plekje in Rinus’ huiskamer. Want een hoogtepunt voor TDV was voor Rinus ook een hoogtepunt in zijn eigen leven.
In het voorjaar van 2014 hebben we met Rinus nog het 75-jarig jubileum van de club kunnen vieren, en hem nog een keer in het zonnetje gezet vanwege zijn 60-jarig lidmaatschap van de dambond. Maar in de loop van het jaar kwam Rinus steeds minder vaak op de club, omdat zijn gezondheid hem allengs meer in de steek liet. Rinus en ik hadden het afgelopen jaar nog bijna wekelijks contact met elkaar, vaak met het zakdambordje op tafel, want Rinus wilde graag blijven dammen en van de laatste clubnieuwtjes op de hoogte blijven. En tot nog maar een paar weken geleden ging elke zaterdagavond na een competitiewedstrijd de telefoon, omdat Rinus nieuwsgierig was hoe de tientallen van “zijn” TDV het die dag weer gedaan hadden…

Helaas is dat nu allemaal voorbij. Het zal ons TDVers moeilijk vallen om Rinus, met zijn vriendschap en zijn betrokkenheid bij de club, in ons midden te missen. Maar veel zwaarder nog is dat gemis natuurlijk voor zijn kinderen en kleinkinderen en naaste familie. Wij zijn in gedachten bij hen in deze moeilijke dagen. Rinus van Esch zal bij ons TDVers altijd in dankbare herinnering blijven. Hij ruste in vrede.

Theo van den Hoek

Het bovenstaande staat in het clubblad van TDV.

Rinus was vergroeid met TDV. Altijd stond hij klaar voor TDV: hij speelde al enige tijd niet meer landelijk mee, maar als er een speler tekort was, dan deed hij toch mee. Want TDV met een onvolledig team laten spelen, dan kon echt niet. Zoals hierboven vermeld was hij jarenlang secretaris. Wat me is bijgebleven is dat tijdens de ALV het jaarverslag niet werd uitgereikt op papier, maar het hele verslag statig werd voorgelezen, inclusief alle resultaten van de leden gedurende het jaar. Waar maak je dat nog mee vandaag de dag? Wat ik ook bijzonder aan hem vond, was zijn overtuigingskracht en zijn charme. Als een TDV-speler naar een ander team wilde overstappen, dan vroeg hij op een zodanige manier of je toch nog voor TDV wilde blijven spelen, dat je ook gewoon bleef. Voor Rinus deed je dat. Zelf heb ik dat ook mogen ervaren.

Anton van Berkel
Attachments
Rinus van Esch.jpg
Rinus van Esch.jpg (4.33 KiB) Viewed 12405 times

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: In Memoriam

Post by Kosmos » Sun Jan 04, 2015 21:47

Namens Maarten Kolsloot:

Afscheidsbijeenkomst Kees de Jonge

Beste vrienden en bekenden van Kees de Jonge,
Op 28 december 2014 is Kees geheel onverwacht overleden. Eind december deed hij nog mee aan de recordpoging blindsimultaandammen van Ton Sijbrands. Dit was zijn laatste wedstrijd. Kees was een echte liefhebber van de damsport. Zo was hij onder meer verdienstelijk speler van het eerste tiental van ADG en jaarlijks fanatiek deelnemer aan diverse toernooien en kampioenschappen.
Donderdag 8 januari is er de gelegenheid om afscheid te nemen van Kees en zijn familie te condoleren. De afscheidsbijeenkomst is vanaf 13:00 uur in Spelletjes Café 2 Klaveren, De Clerqstraat 136, 1052 NP in Amsterdam. Iedereen die aanwezig wil zijn is welkom bij deze afscheidsbijeenkomst.
De crematie vindt eerder die dag in besloten kring plaats.
In de 2 Klaveren kunt u een condoleanceregister tekenen.

Met vriendelijke groet,
Namens de familie,
Maarten Kolsloot
mkolsloot@gmail.com / 06 42 57 96 94
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: In Memoriam

Post by Fred van Amersfoort » Mon Jan 05, 2015 14:22

Netjes dat de KNDB het overlijden van Kees ook op de website noemt. Attent en goed, dat mag ook wel eens gezegd worden. Zelf heb ik Kees een paar keer ontmoet bij wedstrijden en vond ik het een aardige vent. Een echte liefhebber. Een laatste resultaat, remise tegen Sijbrands, volgens mij door veel inzet en werklust, is een mooi maar natuurlijk te vroeg einde.

Post Reply