DUWO Kennisstad Damfestival 2006

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 22, 2006 13:49

composite wrote:
wim martin wrote:Ik heb gepoogd het een beetje te volgen, de discussie over punten, komma's wel of niet, spelregelwijzigingen wel of niet.
Ik word er zo moe van...
Spelen we straks op een rond bord met vierkante schijven ?
Ik vind dat we de spelregels niet moeten wijzigen. Wellicht de bedenktijd beperken. Tsja, conservatief...
Eindelijk een zinnige opmerking. Uit mijn hart gegrepen.
Waarom is dit een zinnige opmerking? Waarom zou je, als conservatief nog wel, alle discussies over punten en komma's inzake de puntentelling volgen? Dat lijkt me een vorm van masochisme.
Mijn persoontje, op het gebied van de puntentelling toch redelijk progressief, doet het in ieder geval niet. Het kommaneuken en het weer lezen over het kommaneuken laat ik graag aan anderen over.

Verder wil ik erop wijzen dat deze draad gaat over het DUWO Kennisstad Damfestival. Op dat festival wordt veel gezellig geouwehoerd, maar zeker niet over punten en komma's. Wij werken met ronde getallen, bij ons vallen in het topdammen weer beslissingen. Het ongezellige, steriele kommaneuken laten wij gaarne aan anderen over. Het is ons niet ontgaan dat enige kommaneukerij regelmatig weet door te dringen op deze draad. Moet kunnen, er is vrijheid van discussie op dit forum, dus ook de bedrijvers van het kommagebeuren kunnen aan bod komen.
Elke associatie van de steriele bezigheid met ons mooie festival wijzen wij echter resoluut van de hand.

Tenslotte. Ik doe mijn best maar ik blijf weinig begrijpen van conservatieve dammers die al die 1-1 uitslagen, spottende uitspraken in de media als 'Het WK remiseren', het afhaken van sponsors zo leuk vinden. Ik vind het zelf helemaal niet leuk. Ik vind er zelfs niets aan. Sterker ik vind het vreselijk. Heel erg sneu ook voor ons mooie damspel.

blondegod

Post by blondegod » Tue Aug 22, 2006 15:55

Henk de Witt wrote: Verder wil ik erop wijzen dat deze draad gaat over het DUWO Kennisstad Damfestival. .
Lees de draad nog maar een keer en daarna kun je beter de titel veranderen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Aug 23, 2006 11:30

blondegod wrote:
Henk de Witt wrote: Verder wil ik erop wijzen dat deze draad gaat over het DUWO Kennisstad Damfestival. .
Lees de draad nog maar een keer en daarna kun je beter de titel veranderen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Nog een keer lezen? Meneer, u wilt mij folteren. Neen, één keer is genoeg. Overigens wil ik niet negatief zijn. Alvorens het vuile badwater weg te gooien heb ik eerst het kindje veilig gesteld.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Aug 23, 2006 11:53

Henk de Witt wrote:
blondegod wrote:
Nog een keer lezen? Meneer, u wilt mij folteren. Neen, één keer is genoeg. Overigens wil ik niet negatief zijn. Alvorens het vuile badwater weg te gooien heb ik eerst het kindje veilig gesteld.
Wat is het kindje?
De raadseltjes?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 25, 2006 03:13

Dieter wrote:En voor alle lezertjes die Feyenoord fan zijn, sorry voor mijn lachje in het voorbeeld (ik werk voor een Rotterdamse firma en moet voorzichtig zijn natuurlijk) Het komt wel weer goed met die club, ik weet niet wanneer maar het komt wel weer goed hoor.
Bij Ajax daarentegen komt het jammer genoeg nooit meer goed. Sorry Dieter, Ajax had nooit de traditionele thuishaven De Meer mogen laten slopen.

Image

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 25, 2006 10:18

Eric van Dusseldorp wrote:
Henk de Witt wrote:
blondegod wrote: Lees de draad nog maar een keer en daarna kun je beter de titel veranderen
Wat is het kindje?
De raadseltjes?
Ach, zo erg was het niet. Toch valt op dat dammers vrij snel vervallen in gevlooi op de vierkante millimeter. Vermoedelijk werkt de aard van het spel een bepaalde selectie in de hand. Een voormalige dambestuurder: 'Je moet wel iets autistisch hebben om te gaan dammen'.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sat Aug 26, 2006 16:58

Henk de Witt wrote:
Klaas van der Laan wrote: ...geheel volgens de leer van Edward de Bono. Ik citeer een stukje dat ik vanmiddag las in zijn boek "Het gelijk aan mijn kant":
... De ervaring heeft aangetoond dat rede en logica nooit tot verandering in percepties, emoties, vooroordelen en opvattingen kunnen leiden. En toch gaan we door in de ijdele hoop dat als iedereen tot "rede" zou komen, de wereld er een stuk beter zou uitzien...
De eerste zin lijkt mij aantoonbaar onjuist. De tweede zin komt al wat dichter in de buurt, maar ook daarop is wel wat aan te merken.
Het is waar dat nieuwe inzichten en ontdekkingen, verworven door rede en logica, vaak op weerstand stuiten. Op den duur worden ze echter algemeen geaccepteerd. Of het nu de ontdekking van Copernicus is dat de aarde niet het centrum van het heelal is of het inzicht dat homoseksualiteit geen ziekte of misdaad is. Toegegeven, het laatste is nog maar doorgedrongen tot een zeer klein deel van de wereldbevolking, maar ook hier zal de rede het uiteindelijk winnnen van vooroordelen en obscurantisme. Gelukkig maar, vooral voor de homo's van de toekomst.
In het kleine landje waarin wij leven, is het inmiddels voor de meeste mensen toch redelijk prettig toeven. Dankzij rede en logica komen pest en cholera ons niet meer uitroeien. De kans om als heks te worden verbrand is ook aanzienlijk afgenomen. Voor een rechtlijnig, optimistisch vooruitgangsgeloof is helaas ook weer geen enkele reden. Het blijft behelpen met de aangeklede aap die zich mens noemt.
Maar relatief gezien, met af en toe een terugslag zoals een wereldoorlogje, zijn we er dacht ik toch wel op vooruitgegaan. Met dank aan onze vrienden Rede en Logica.
Henk, met alleen rede en logica kan men jouw schilderijen met verwrongen beelden van damatributen beoordelen als: "lijkt nergens op". Als het over perceptie gaat is taal, rede en logica in onze steeds sneller veranderende wereld ongeschikt geworden. Organische en diepere contextuele factoren raken ondergesneeuwd. Dat is zoiets als schilderen met een hark en één kleur verf. Daar is een diepere vorm van communicatie voor nodig.
Jouw reactie(s) noemt De Bono blokkendooslogica. Om aan te geven wat hij daarmee bedoeld heeft hij daarvoor een stratief bedacht als vorm van perceptuele communicatie. (dit is dus geen poëzie o.i.d.)

"Dozen met hoge wanden op een tafel, eenmaal binnen kom je er niet meer uit.

Van de chaos van percepties naar de zekerheid en het gemak van de waarheid.

Stukken onderzocht en in de goede doos gedaan, tafel opgeruimd.

Een opvattingensysteem van grote waarde, dat ons te klein is geworden.

Hoe je een Fransman in het Engels duidelijk maakt dat hij Engels moet praten."

Als het werkt is zou je er nu iets anders tegen aan moeten kijken.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Aug 28, 2006 15:30

Klaas van der Laan wrote:Henk, met alleen rede en logica kan men jouw schilderijen met verwrongen beelden van damatributen beoordelen als: "lijkt nergens op".
Bij één van mijn exposities zei een vriendin tegen diverse bezoekers. 'Het werk van Henk de Witt lijkt nergens op'. Om op de verbaasde of ietwat gegeneerde reacties toe te lichten 'Hij heeft echt een unieke stijl, vindt u niet?'. Humor die ik zeer kan waarderen.
Humor, emotie, schoonheid, lekker eten, goede sex, en gevrijwaard zijn van teken, vlooien en luizen, dat zijn de zaken die er toe doen Klaas. En medemenselijkheid, zich vermeien in het spel, een degelijke rollator op de stramme oude dag, haast ik mij er aan toe te voegen. Rede en logica kunnen ons daarbij zeer van dienst zijn. Zo ongeveer moet je het denk ik zien Klaas. Rede en logica staan niet alleen, maar in dienst van het (mooie en goede) leven.
Een schilderij met een verwrongen weergave van de werkelijkheid noemen we 'surrealistisch' en kan (hoeft niet) meer appelleren aan ons schoonheidsgevoel dan een getrouwe weergave van de werkelijkheid.
Het uitschakelen van rede en logica teneinde zich vast te klampen aan een verwrongen wereldbeeld is weer van een geheel andere orde. Levert gewoonlijk weinig goeds op.

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Mon Aug 28, 2006 17:33

Henk de Witt wrote:
Klaas van der Laan wrote:Henk, met alleen rede en logica kan men jouw schilderijen met verwrongen beelden van damatributen beoordelen als: "lijkt nergens op".
Bij één van mijn exposities zei een vriendin tegen diverse bezoekers. 'Het werk van Henk de Witt lijkt nergens op'. Om op de verbaasde of ietwat gegeneerde reacties toe te lichten 'Hij heeft echt een unieke stijl, vindt u niet?'. Humor die ik zeer kan waarderen.
Humor, emotie, schoonheid, lekker eten, goede sex, en gevrijwaard zijn van teken, vlooien en luizen, dat zijn de zaken die er toe doen Klaas. En medemenselijkheid, zich vermeien in het spel, een degelijke rollator op de stramme oude dag, haast ik mij er aan toe te voegen. Rede en logica kunnen ons daarbij zeer van dienst zijn. Zo ongeveer moet je het denk ik zien Klaas. Rede en logica staan niet alleen, maar in dienst van het (mooie en goede) leven.
Een schilderij met een verwrongen weergave van de werkelijkheid noemen we 'surrealistisch' en kan (hoeft niet) meer appelleren aan ons schoonheidsgevoel dan een getrouwe weergave van de werkelijkheid.
Het uitschakelen van rede en logica teneinde zich vast te klampen aan een verwrongen wereldbeeld is weer van een geheel andere orde. Levert gewoonlijk weinig goeds op.
Gelukkig, even dacht ik in jou een klinische plaatjesschilder te ontwaren. Taal is glibberig als communicatie. "Het lijkt nergens op" geeft inderdaad totaal verschillende percepties. Op z'n Gronings wordt het echter al weer een stuk duidelijker. Alles heeft een dynamische context. Ook rede en logica zijn niet altijd even redelijk en logisch. Het kan ook heel logisch zijn om een onlogische stap te doen. Net zoals je iets beter kunt laten zien door het verwrongen af te beelden. Dat is wat De Bono "lateraal denken" noemt. Soms krijgen dingen pas de gewenste reden nadat ze gedaan zijn. Waardevolle creatieve vernieuwingen ontstaan juist op die manier veel effectiever.
Het is niet de bedoeling (klassieke) rede en logica uit te schakelen, maar om een rijkere modernere vorm van hoger/dieper niveau/dimensie te hanteren. De kortzichtige controverses in de damwereld illustreren de behoefte aan een dergelijke evolutie.

henk stoop

Post by henk stoop » Mon Aug 28, 2006 17:33

Henk de Witt wrote:En medemenselijkheid, zich vermeien in het spel, een degelijke rollator op de stramme oude dag, haast ik mij er aan toe te voegen.
Ik heb hier toevallig nog een rollator staan. Gratis en voor niets, maar dan moet je wel snel reageren. Ik breng hem anders nog deze week naar de kringloopwinkel.

FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra » Mon Aug 28, 2006 18:05

Henk: Marktplaats, gezocht rollator

Goede avond ik ben op zoek naar een rollator voor me oma is een beetje ziek die kan moeilijk lopen maar ze is op leeftijd en willen graag voor een rollator aanschaffen.
Let op hij mag niet duur zijn.
Het is een verjaardags kado.

Mvg de klein kinderen

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 29, 2006 15:03

Klaas van der Laan wrote:Het is niet de bedoeling (klassieke) rede en logica uit te schakelen, maar om een rijkere modernere vorm van hoger/dieper niveau/dimensie te hanteren. De kortzichtige controverses in de damwereld illustreren de behoefte aan een dergelijke evolutie.
Hmmm.... Van een hoger/dieper niveau ben ik niet vies. Maar alvorens hoger te kunnen reiken of dieper te graven dient men soms heel aards een ladder te plaatsen of een spade ter hand te nemen. Het zich boven 'kortzichtige controverses' te plaatsen door weidse, edoch nogal wazige vergezichten te schilderen, kan een excuus zijn om zelf geen vuile handen te maken. 'Kan....zijn'. Ik blijf, je kent me, een voorzichtig mens.

Wat vind jij Klaas, moeten we iets aan het remiseprobleem doen of alles bij het oude laten?
Henk Stoop wrote:Ik heb hier toevallig nog een rollator staan. Gratis en voor niets, maar dan moet je wel snel reageren. Ik breng hem anders nog deze week naar de kringloopwinkel.
Hè Henk, ben jij een tijdje slecht ter been geweest? Breng maar naar de kringloop Henk, of naar de oma uit het marktplaatsberichtje van Feike. Wie weet hoe lang zo'n rollator nog ongebruikt bij mij zou staan. Je hoort tegenwoordig zoveel over kwieke oudjes. En als de stramheid zich over mijn lijf en leden begint ontfermen dan hoop ik toch eerst een paar jaren met een wandelstok door het leven te gaan. Zo'n ouderwetse weet je wel, met een mooie kop. Daar droom ik wel eens van, op de club binnenkomen met zo'n stok, mijn hoed afnemend en dan de jongere leden, die van een jaar of zestig zeg maar, minzaam groetend met een welgemeend 'Goedenavond jongelui'.
FeikeBoomstra wrote:
Henk: Marktplaats, gezocht rollator

Goede avond ik ben op zoek naar een rollator voor me oma is een beetje ziek die kan moeilijk lopen maar ze is op leeftijd en willen graag voor een rollator aanschaffen.
Let op hij mag niet duur zijn.
Het is een verjaardags kado.

Mvg de klein kinderen
Ach, roerend. Wat een schatjes!
Hoewel, wat kun je tegenwoordig nog wel en niet geloven? Is die oma geen rijke weduwe, krenterig tot op het bot, die zelf het briefje heeft geschreven?
Ik lees geloof ik te veel kranten en kijk te veel naar tv-journaals, Feike. Een 12-jarige jongen chat met een meisje, een leeftijdgenootje, ze spreken een keer af, blijkt het vriendinnetje in spe een 68-jarige man te zijn die zijn plas niet kan ophouden. Dat soort werk.
Onlangs werd een chirurg uit India gearresteerd. De geneesheer schnabbelde bij door bedelaars op te zoeken en aan te bieden op medisch verantwoorde wijze hun been te amputeren. Ik meen dat slechts 135 euro per afgezet ledemaat betaald moest worden. Een puike investering voor de bedelaars. Een been eraf en meteen een veelvoud aan inkomsten. De inkomenspositie van bedelaars zonder ook maar één enkel been schijnt in India ronduit paradijselijk te zijn.
Dit soort berichten knaagt aan mij Feike, ondermijnt mijn vertrouwen in de eens zo dierbare medemens. Zal ik maar ophouden met kranten te lezen en naar tv-journaals te kijken?

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Wed Aug 30, 2006 23:13

Henk de Witt wrote: Hmmm.... Van een hoger/dieper niveau ben ik niet vies. Maar alvorens hoger te kunnen reiken of dieper te graven dient men soms heel aards een ladder te plaatsen of een spade ter hand te nemen. Het zich boven 'kortzichtige controverses' te plaatsen door weidse, edoch nogal wazige vergezichten te schilderen, kan een excuus zijn om zelf geen vuile handen te maken. 'Kan....zijn'. Ik blijf, je kent me, een voorzichtig mens.

Wat vind jij Klaas, moeten we iets aan het remiseprobleem doen of alles bij het oude laten?
Zondag ook naar Ad Verbrugge gekeken? Hij pleit voor eerst een herwaardering van discipline. basisvormen, normen en waarden en pas van daaruit de creativiteit te zoeken. Hiermee heeft hij m.i. wel een punt. Maar ik denk dat je zowel het ene moet doen als het andere niet laten. Bij (bv) dammen leer je pas echt denken zoals dat op scholen eigenlijk ook zou moeten. Zo kun je tegelijkertijd ook creativiteit aanleren (bv. dmv. De Bono). Voor een zuiver begrip en ervaring (wat dat ook is) mag je al dergelijke factoren niet los van elkaar maken maar continue in elkaars context blijven zien.

Wazigheid kan mist zijn, maar ook het gevolg van slechte of onwillige ogen. Het lukt me niet om uit te leggen dat pogingen juist door middel van dergelijke scherpe vragen e.e.a. helder te maken en toe te spitsen het zicht op de grotere (andere?) context kleiner wordt. Het werkt zelfbevestigend en patroonvormend. Vaag? Nou en? Vaagheid kan heel verduidelijkend werken als je er oog voor hebt en er mee kunt omgaan.
Heb je wel eens zo'n 3D-plaatje bekeken vol chaotische herhalende patronen. Als je er op een bepaalde troebele manier doorheen kijkt zie je opeens een prachtig duidelijk 3D-beeld. Het lukt alleen maar als je er aan toe geeft.

Dan toch maar mijn antwoord:
Het remiseprobleem bestaat namelijk helemaal niet. Het is (evenals de vele andere affaires) een van de bliksemafleiders van een relatieprobleem dat wij als dammers met elkaar hebben. En de cultuur die dammers eigen is kan daar niet mee omgaan. Nu het slechter gaat probeert ieder de schuld bij de ander (of iets anders) te leggen.
Er valt heel veel te veranderen. Elk aspect kan met bepaalde submotieven beter. Maar er is altijd een categorie dammers die dat nu juist zijn zingeving van het dammen vindt. Van mij mag je alles veranderen. Je mag het evolueren tot een Schaak- of Go-spel. Desnoods Weggevertje. Maar verkort niet de speeltijd. Want ik wil zo veel en lang mogelijk nadenken. En zo heeft ieder wel wat in allerlei verschillende gradaties. Of je het nu leuk vindt of niet, ik denk dat het uiteindelijk gewoon het beste is dat we het dammen accepteren zoals we er allemaal ooit aan begonnen zijn. Het Dammen zal zichzelf moeten bewijzen zoals het is. Gewoon overlaten aan de "survival of the fittest".

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Sep 01, 2006 14:32

Klaas van der Laan wrote:Het remiseprobleem bestaat namelijk helemaal niet.
In Delft bestaat het remiseprobleem inderdaad niet meer. In Groningen ook niet meer. Toch is er een hemelsbreed verschil in aanpak. In Delft is het objectief opgelost, door de puntentelling te hervormen. In Groningen is het subjectief opgelost door de bewering van dammers (niet allemaal, althans dat hoop ik toch) die beweren dat het probleem helemaal niet bestaat.
De laatste keer dat er in Groningen een toptoernooi werd georganiseerd, het NK 2005, viel er één beslissing in de eerste drie ronden. 21 partijen, 20 remises. Zelfs de commentaren van enkele rabbiate conservatieven op dit forum waren in mineur. De pers had ook niet veel vrolijks om over te schrijven. Wat de sponsors er van vonden, weet ik niet, maar doorgaans zijn sponsors niet zo happig in het steken van geld in iets dat negatieve publiciteit oplevert.
Maar oh wonder, bij de prijsuitreiking bleek dat er helemaal niets aan de hand was geweest. De KNDB-voorzitter zei dat al die remises helemaal niet erg waren. Een van de deelnemers was dit roerend met hem eens. Deze grootmeester deed wel zijn beklag over het prijzengeld, dat moest omhoog.
En het is waar, in het subjectieve wensdenken is alles mogelijk. Je knipt een paar verbanden door, bijvoorbeeld tussen de remises en het imago van je sport, tussen het imago en positieve publiciteit, tussen positieve publiciteit en de belangstelling van sponsors en je spreekt vervolgens de wens uit 'Er zij meer geld voor onze sport' en voilà er IS meer geld. Althans in de verbeelding van de wensdenker.
Klaas van der Laan wrote:Het Dammen zal zichzelf moeten bewijzen zoals het is. Gewoon overlaten aan de "survival of the fittest".
Het damspel is geëvolueerd uit het molenspel en is sindsdien verder geëvolueerd. Meerslag werd verplicht, uit het spel op 64-velden ontwikkelde zich het interessantere spel op de 100-velden. De zwakke dam (één vakje in alle richtingen) werd de sterke dam, de dam die wij nu kennen. Door te evolueren heeft het spel zich tot in onze tijd kunnen handhaven. En nu zou het dammen, toevallig in onze tijd, ineens niet verder mogen evolueren? Als een vleugellam eendje ten onder gaan in de 'survival of the fittest'? Is dat niet een beetje oneerlijk Klaas? Overal om je heen zie je dat sporten evolueren, zich aanpassen aan nieuwe tijden en nieuwe eisen. Waarom zou het dammen zich als enige sport niet verder mogen ontwikkelen?
Er zijn mensen die niet naar je luisteren Klaas, dat zul je altijd zien. Darwin nam in zijn tijd al geen genoegen met het statische scheppingsverhaal. Niet alleen wordt er niet naar je geluisterd, de verdere ontwikkeling van het damspel is al lang ter hand genomen.
Klaas van der Laan wrote:Van mij mag je alles veranderen. Je mag het evolueren tot een Schaak- of Go-spel. Desnoods Weggevertje.
Ineens ben je wel heel revolutionair Klaas. Dammen veranderen in schaken of go? Ben je gek? We hebben al die prachtige combinaties, onze koninklijke slag, de valluikslag, de coup Raphaël, en al die combinaties die geen naam hebben, nog steeds verschijnen er nieuwe en originele combinaties. En dat allemaal door die prachtige damregels, het verplichte slaan, de meerslagregel, de kracht van de dam. En al die schoonheid wil jij zo maar opgeven en inruilen voor dat slappe schaken en dat duffe go?

Jij wil desnoods van dammen weggevertje maken? Klaas jongen, wat is er toch in je gevaren? Dit is niet alleen slordig denken, dit is pure onverschilligheid! Wat zou De Bono hier wel niet van vinden?
Dammen is een veroveringsspel. Zeker, er worden schijven weggeven maar dat is slechts een schijnbeweging! Soms geven dammers vijf schijven weg om uiteindelijk zes schijven terug te pakken. Dat weet jij toch wel?
Kijk eens om je heen. De evolutie van het dammen gaat juist precies de andere kant op. De paradox van het huidige dammen -een veroveringsspel maar in het eindspel ineens met de rem erop, resultaat: 1-1- gaat opgeheven worden. Er zal juist meer gejaagd gaan worden op schijven. Heb je die prachtige match Valneris-Tsjizjov niet gevolgd? Dat was nog geen twee maanden geleden. Niks geen 1-1. Niks geen weggevertje.

Dieter

Post by Dieter » Fri Sep 01, 2006 14:55

Soms is het gewoon leuk om de stukjes van HdW te lezen maar dan opeens vervalt hij weer in zijn oude kwaal, herhalen, herhalen en proberen de medemens toch maar vooral door herhalen zover te krijgen dat ze gaan zeggen "Ja Henk je hebt gelijk, jij je zin verander het spelletje maar, zijn we van het gezijk af". Een poging tot hersenspoelen zou ik het haast willen noemen. Zelfs jij Henk zou dat niet moeten willen, hou toch eens op met zeuren en accepteer dat Delfts niet breed gedragen wordt. Ga lekker door in Delft en misschien komen er wel ooit meer vandat soort toernooien, wie mee wil doen die komt wel.

prettig weekend nog, morgen 250 dammers bij elkaar als Anton voor het record gaat lijkt me gezellig,

Post Reply