In mijn vorige post gaf ik aan dat er in Emmeloord nog niet door spelers zelf werd ingevoerd, maar seriematig door Henk Kamminga.
Het “nog” stond er specifiek, omdat ik goede hoop had dat in de volgende ronden met dedicated tablets gewerkt kon worden.
Stichting Aanzet had namelijk (nadat ze op zeer korte termijn Ja gezegd had op het organiseren van de halve finale in de polder) een verzoek aan KNDB voorzitter Hans Vermeulen gericht om in ieder geval met vier dedicated tablets rechtstreekse invoer door spelers en gelijktijdige weergave op internet te realiseren. Dit met een flink aantal argumenten. De voorzitter KNDB stond niet afwijzend tegenover het verzoek maar wilde dit in de eerstvolgende bestuursvergadering (3 januari 2014) eerst bespreken. Voor 4 januari was dit natuurlijk kort dag (spelers moeten natuurlijk vooraf op de hoogte gesteld zijn), zodat er niet met dedicated tablets gespeeld is.
Op 3 januari is in de bestuursvergadering is het verzoek besproken. Er volgde gistermiddag een afwijzing met als voornaamste reden: “het bestuur positief naar onze plannen kijkt, mee wil werken, maar niet eerder dan dat het wedstrijdreglement is aangepast.
Ze zijn bang dat er protesten komen van spelers na of tijdens de wedstrijd.”
Ik nodig u uit om terug te bladeren naar mei 2013, waar vrijwel in dezelfde trant geantwoord is op een verzoek van mij.
Inmiddels is er met dedicated tablets een Open NK in Heerhugowaard geweest (KNDB-titeltoernooi, heren van het bestuur!) met een toernooireglement alsook een Portugal Open met dedicated tablets.
Op een e-doping reglement (waarin ook het gebruik van tablets gereguleerd moest worden) van de KNDB is in juni 2013 met klem en spoed door de Bondsraad aangedrongen, maar staat er al iets op papier?
Stichting Aanzet heeft zich er verder naar mij toe niet uitgelaten, daar zijn ze veel te veel gentlemen voor, maar ik heb zo’n gevoel…..o, o, o.
Ze lopen sinds 2006 de longen uit hun lijf voor de damsport (letterlijk, want Henk Kamminga mailde mij gisteravond dat hij te moe was om – na vanaf 09.30 tot 20.00 lopend in het spier te zijn geweest – nog wat op de mail te zetten over zijn ervaringen), zowel voor de breedtesport als topsport. Zo deden er gisteren 13 jeugdspelers uit Urk mee aan de provinciale jeugdkampioenschappen in Friesland. Ze behaalden twee titels(!) in een totaal deelnemersbestand van 35…Waren er maar veel meer regio’s waar zo’n viertal zou opstaan om regionaal de boel proberen op te krikken en te stimuleren.
Regionaal doen ze aan uitstekende persvoorlichting/contacten. Zo was er gisteren al een
item op Omroep Flevoland over de Halve finales NK in Emmeloord. Wrang (understatement) is het dat er op NOS teletekst op pagina 622 niks over Halve finale NK is te vinden. En het kan wel, zoals een westfries mij mailde. Op 29 december 2013 stond de uitslag van de damnacht Westerhaar op dezelfde teletekst! Dan vraag ik mij af – zit er ergens bij de PR KNDB iets mis? Want het zal duidelijk zijn dat KNDB hier toch de coördinerende rol (met meerdere speellocaties) moet hebben.
Ik zag ook een tweet van onze voorzitter:
“Morgenavond eerste bestuursvergadering van 2014. We gaan ons richten op versterken van positieve dialoog met onze leden. Dat geeft energie!”
Ik daag de veertien halve finalisten uit (Nickies, Sippie, De Bunker, Frank, Kamikaze Jan, Vibeman, Giwdul en de anderen) – ik heb geen email-adressen, dus daarom hier de oproep – om even onderling te overleggen en dan mailtjes te sturen naar
bondsbureau@kndb.nl (en ook even naar de organisatie AanZet) om akkoord te gaan met het
wedstrijdreglement Open Heerhugowaard en op dedicated tablets te gaan spelen. Ongetwijfeld zal het bestuur dan enorme energie vanuit haar leden ervaren…..
Als laatste nog even twee foto’s. Beelden zeggen meer dan woorden.

Foto 1:Een piepjonge Ton Sijbrands noteert op papier voor Baba Sy (had de Senegalees ontheffing van de notatieplicht?). Foto 2: GMIF Matrena Nogovitsyna noteert op de IPad en zorgt ervoor dat men online in Ufa haar partij krijgt te zien...
Waar zitten we met de KNDB. In 1962 of 2014?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!