Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Vraagje

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Vraagje » Wed Nov 27, 2013 20:04

Piet Bouma wrote: Vanavond als alle lichten op groen staan, om 19.30 uur een live-uitzending van de finalepartij Pepijn van den Brink (hij moet nog wel akkoord gaan) – Maarten Linssen van het Gelders kampioenschap 2013.
Welke lichten er precies op groen hebben gestaan weet ik niet :), maar om ieder misverstand uit te sluiten wil ik opmerken dat mij (verantwoordelijk wedstrijdleider) niet om toestemming is gevraagd. Wat ik gezegd zou hebben als het me wel was gevraagd weet ik niet. Ik begrijp de argumenten van de voorstanders van ipadinvoer, maar gevoelsmatig ben ik toch tegen invoer met eigen apparatuur. Daarbij heb ik twee argumenten, die ik nog niet eerder heb gelezen in dit onderwerp.
- Men kan inderdaad ook met een mobiele telefoon op het toilet frauderen, maar gevoelsmatig is dat voor mij anders. Voor iemand die met een mobiele telefoon op het toilet fraudeert heb ik weinig respect, maar iemand die met een ipad open en bloot weet te frauderen, daar heb ik in zekere zin wel een beetje bewondering voor. (Wat niet betekent dat ik zijn partij niet verloren zou verklaren.)
- Men gaat er aan voorbij dat er een drempel kan zijn om nee zeggen, wanneer iemand je vraagt op een ipad te mogen noteren: zo, dus jij vertrouwt mij niet?
De meest gehate dammer allertijden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Nov 27, 2013 21:39

Vraagje wrote:
- Men kan inderdaad ook met een mobiele telefoon op het toilet frauderen, maar gevoelsmatig is dat voor mij anders. Voor iemand die met een mobiele telefoon op het toilet fraudeert heb ik weinig respect, maar iemand die met een ipad open en bloot weet te frauderen, daar heb ik in zekere zin wel een beetje bewondering voor. (Wat niet betekent dat ik zijn partij niet verloren zou verklaren.)
- Men gaat er aan voorbij dat er een drempel kan zijn om nee zeggen, wanneer iemand je vraagt op een ipad te mogen noteren: zo, dus jij vertrouwt mij niet?
Ik denk dat je het laatste argument wel kunt ondervangen door vooraf aan een toernooi (nu is het allemaal nog experimenteel) bij een wedstrijdleider te registreren of men bezwaar heeft om tegen iemand te spelen met een eigen tablet (ik ga ervan uit dat dit argument niet speelt bij door toernooi-organisatie beschikbaar gestelde tablets). Dan heb je dit persoonlijke moment niet.

Het eerste argument. Fraude is fraude. Maar met een telefoontje op toilet gaat veel en veel handiger... En breek jij de toiletdeur open Vraagje?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Dec 06, 2013 14:52

Hendrik Veenstra gaat momenteel low profile door met ontwikkelen van zaken omtrent de live tabletinvoer. Inmiddels heeft hij een prototype gereed van een changelog, waarin bij elke livepartij in Toernooibase gemonitord wordt of een zet (of meerdere zetten) teruggezet wordt en de zet vervangen wordt door een andere zet (het frauderen door op tablet al vooruit te spelen naar een andere positie).
Onderstaand een voorbeeld van het log van gisteravond, waarbij Anne Piet Kooistra een livepartij in de onderlinge van Huizum speelde tegen Hidde Risselada.

Image

Anne heeft hier in eerste instantie per ongeluk 39…16x27 op de tablet genoteerd (gewoon even per ongeluk de verkeerde schijf aangeraakt op de tablet, dus een normale notatiefout) en vervangen door de correcte gespeelde zet 39….26x17. Het wordt feilloos geregistreerd. Hendrik is ook aan het kijken of een Event kan worden afgevangen (het wisselen op tablet van scherm, het zogenaamde multitasken) en gelogd kan worden. Daarmee zouden twee bezwaren, die hier eerder genoemd zijn tegen tabletinvoer geneutraliseerd zijn.
Voor de rest is het dan een zaak van toeters en bellen om dat in een mooie arbitersmode te gieten.
Ook wordt gekeken naar een aanvulling om ook de kloktijden (bij benadering) weer te geven vanuit de database. Vooral in een dual-mode (beiden noteren op een tablet), zou dit een toegevoegde waarde zijn.

Overigens over die tablets. De instapmodellen van 7 inch tablets worden spotgoedkoop en lijken steeds beter te worden.
Zie:

http://www.tmart.com/7-Capacitive-Touch ... 03584.html

(een collega van Hendrik heeft deze inmiddels aangeschaft en bevalt prima).
Zelf vond ik via Google nog een goedkopere:

http://www.everbuying.com/product477055 ... wwodiXoAtg

Voor een prijs, die ver onder die van één electronisch dambord ligt, heb je 10 tablets, waarmee je een tientalwedstrijd live kunt uitzenden (ca. 500 Euris).
Batterijcapaciteit lijkt ook okay. (3 uur video, lijkt me in ieder geval genoeg voor 5 uur internetverbinding).
Voor sponsoren van Ereklasse teams is dit te doen. Wifi in speellokaal en op zaterdag live je sponsornaam op Internet. Misschien eerst maar eens eentje aanschaffen en kijken of dit aan de wens voldoet. En vervolgens je hele tiental met zo’n gadget uitrusten….. :idea:
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Mon Dec 16, 2013 17:51

Flow with the Go

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Dec 16, 2013 20:55

Hendrik Veenstra gaat rustig door met ontwikkelen. Hij heeft inmiddels ook een prototype gereed voor het weergeven van indicatieve kloktijden (dit op basis van de PDN-tag over het tijdschema, die bij een toernooi kan worden ingevoerd).
Zie hier een schermprint van de wedstrijd Heslinga-Bouma, Onderlinge Competitie Huizum, 5-12-2013:

Image

Ook met kloktijden na te spelen op Toernooibase via:
Heslinga-Bouma

Het verschil met de normale kloktijden heeft Hendrik ook uitgerekend:

Erwin Heslinga - Piet Bouma

eindtijd vermeld bij klok
1:30 - 1:14 = 26 min
1:30 - 0:51 = 39 min

Berekende verbruikte tijd applet:
27:22 min
36:56 min

afwijking
26 – 27:22 = 1:22 min.
39 – 36:56 = 2:04 min

En als je het goed bekijkt is de afwijking in principe 2.04 – 1.22 (teveel bij de een en te weinig bij de ander) = 42 seconden.

Dat teveel bij de een en te weinig bij de ander wordt natuurlijk veroorzaakt doordat de invoerder natuurlijk soms even niet bij het bord zat en dus te laat de zet bij de een (of de ander) heeft genoteerd/geregistreerd.

Daarnaast heeft Hendrik ook nog een tolerantieseconde voor opname in de database gezet (dat zie je als je de partij naspeelt ook een enkele keer, doordat de tijd naar voren springt. Dat zou best eens overeen kunnen stemmen met verschil (41 zetten -> 42 seconden) en dan zou zo’n tolerantieseconde misschien niet eens nodig zijn….

Omdat het indicatieve kloktijden zijn denken we erover deze een wat zachter font (en misschien ook wel cursief) mee te geven. Maar dan is het best een verrijking van de semi-live invoer. Of moeten we nu maar gewoon spreken over live-invoer?
Enfin, we blijven testen :)

P.S. Inmiddels is er ook een gesprek met een afvaardiging van het KNDB-bestuur gepland op 1 februari, waar onder meer over de live-invoer via de Oerterp-applet gesproken gaat worden. :D

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Dec 20, 2013 20:27

Gisteren drie partijen van Huizum – Urk aan Zet live uitgezonden.
Het was de bedoeling om alle zes partijen live te gaan uitzenden. Echter IJsbrand Haven was ziek (zou ook een tablet meenemen) en daardoor had Jacob de Vries een bye. Jan Adema had zijn mail niet gelezen. En Erwin Heslinga wilde alleen zijn tablet gebruiken als alle zes partijen uitgezonden werden (perfectionist :shock: ).
Toeschouwersaantallen in Toernooibase (inclusief Anton Schotanus in Wenen):
Rein van der Pal – Jan Marten van der Reest: 65 (niet live inmiddels 148)
Piet Bouma – Jurrian Romes: 59 (174)
Sietse Nagel – Jan van der Reest: 54 (94).
Voor het eerst waren indicatieve kloktijden bij de applets op basis van invoertijd in database zichtbaar (heb niet meegekeken). Achteraf zijn bij twee partijen de tegenspelers indicatief door de vlag gegaan, terwijl dit niet het geval was (daarna kwam er wel gewoon 20 minuten guillotine bij). Komt omdat de invoerders, ook eens bij het bord weg zijn (sigaretje roken, toilet e.d.) en dan wordt de zet van de tegenstander te laat ingevoerd, zodat de tijd van wedstrijdklok teveel af gaat wijken van de invoertijd in database. Misschien moet in dat geval de tegenstander de invoer maar even overnemen.

Daarnaast werden achteraf ook nog wedstrijden van Steenwijk 36 – Lemmer live ingevoerd. Dan worden er maar 10 minuutjes bedenktijd verbruikt, wat natuurlijk onjuist is. Misschien moet er een extra instellinkje (aanvinken) komen in de trant van “registrate indicative clocktimes”. Want ook bij seriegewijze semi-liveinvoer (zoals bij het Paastoernooi 2013) zullen de indicatieve kloktijden teveel afwijken.
De invoer ging verder met Wifi in de Toneelzaal van Tivoli perfect.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jan 04, 2014 22:09

Vandaag de eerste officiële uitzending van KNDB-wedstrijden met de semi-live Oerterp-applet vanuit Emmeloord. Wel seriegewijs door Henk Kamminga en (nog) niet door spelers zelf.
Ik sta er wat dubbel in.

Allereerst is het hartstikke mooi dat alle 12 partijen ingevoerd en geshowd zijn. Dit nadat op donderdag het bericht kwam dat men seriegewijs wilde gaan uitzenden en ik qua tijd alleen de gelegenheid had om heel summier in dertien regels uit te leggen hoe die semi-live invoer in zijn werk gaat.
Normaal heeft de ICT-groep vaak toch even één keer overleg met Stichting AanZet om alles duidelijk door te spreken. Dat was hier helaas niet meer mogelijk, ook al omdat Stichting Aanzet, de hele halve finale vrij laat (na het afhaken van Zwolle) op moest zetten.

Aan de andere kant werd het daardoor net niet hetgeen ik er van verwachtte. Misschien ben ik ook teveel perfectionist.
Er werd vanochtend gestart met drie partijen, waarbij ééntje niet meer bijgewerkt werd en pas in de middagronde compleet werd gemaakt. Vervolgens werden ook partijen, die al uit waren (en via de normale wijze wel in Toernooibase gezet konden worden) ook nog in de semi-live modus getoond. Vanmiddag liep het weer wat anders, maar werden partijen pas na lange tussenpozen bijgewerkt. Daardoor mis je wat het echte live-gevoel. Zelf had ik geadviseerd niet meer dan drie partijen semi-live te tonen, in de verwachting dat dan alles goed bijgehouden kon worden. (Ervan uitgaande dat iemand anders uitslagen en uitgespeelde partijen dan zou invoeren).
Ik heb het gevoel dat Henk ietwat teveel hooi op zijn vork heeft genomen. Ik verwacht nog wel een mailtje van hem met zijn ervaringen.

Enfin, wel kunnen we constateren dat de software goed is blijven werken en dat iemand met dertien regeltjes uitleg uit de voeten kan…..

Even de cijfers van de top 5:

Code: Select all

Wit	vs	Zwart	hits semilive
Goudt	-	Koopman	793
Sipma	-	Ludwig	571
van den Brink	-	van Dijk	506
Provoost	-	Westerveld	436
Stokkel	-	Waterink	434
De partij Goudt – Koopman heeft zowel de ochtend als ’s middags semi-live gestaan. Dus dat is een ietwat vertekende score.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de deelnemers zelf het meekijken over schouder naar de notatie telkens ervaren. Zouden ze zelf niet veel liever op een tablet noteren en daarmee een nog veel betere live-ervaring voor de toeschouwers neerzetten........??

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 05, 2014 20:47

In mijn vorige post gaf ik aan dat er in Emmeloord nog niet door spelers zelf werd ingevoerd, maar seriematig door Henk Kamminga.
Het “nog” stond er specifiek, omdat ik goede hoop had dat in de volgende ronden met dedicated tablets gewerkt kon worden.

Stichting Aanzet had namelijk (nadat ze op zeer korte termijn Ja gezegd had op het organiseren van de halve finale in de polder) een verzoek aan KNDB voorzitter Hans Vermeulen gericht om in ieder geval met vier dedicated tablets rechtstreekse invoer door spelers en gelijktijdige weergave op internet te realiseren. Dit met een flink aantal argumenten. De voorzitter KNDB stond niet afwijzend tegenover het verzoek maar wilde dit in de eerstvolgende bestuursvergadering (3 januari 2014) eerst bespreken. Voor 4 januari was dit natuurlijk kort dag (spelers moeten natuurlijk vooraf op de hoogte gesteld zijn), zodat er niet met dedicated tablets gespeeld is.
Op 3 januari is in de bestuursvergadering is het verzoek besproken. Er volgde gistermiddag een afwijzing met als voornaamste reden: “het bestuur positief naar onze plannen kijkt, mee wil werken, maar niet eerder dan dat het wedstrijdreglement is aangepast.
Ze zijn bang dat er protesten komen van spelers na of tijdens de wedstrijd.”
Ik nodig u uit om terug te bladeren naar mei 2013, waar vrijwel in dezelfde trant geantwoord is op een verzoek van mij.

Inmiddels is er met dedicated tablets een Open NK in Heerhugowaard geweest (KNDB-titeltoernooi, heren van het bestuur!) met een toernooireglement alsook een Portugal Open met dedicated tablets.
Op een e-doping reglement (waarin ook het gebruik van tablets gereguleerd moest worden) van de KNDB is in juni 2013 met klem en spoed door de Bondsraad aangedrongen, maar staat er al iets op papier?

Stichting Aanzet heeft zich er verder naar mij toe niet uitgelaten, daar zijn ze veel te veel gentlemen voor, maar ik heb zo’n gevoel…..o, o, o.

Ze lopen sinds 2006 de longen uit hun lijf voor de damsport (letterlijk, want Henk Kamminga mailde mij gisteravond dat hij te moe was om – na vanaf 09.30 tot 20.00 lopend in het spier te zijn geweest – nog wat op de mail te zetten over zijn ervaringen), zowel voor de breedtesport als topsport. Zo deden er gisteren 13 jeugdspelers uit Urk mee aan de provinciale jeugdkampioenschappen in Friesland. Ze behaalden twee titels(!) in een totaal deelnemersbestand van 35…Waren er maar veel meer regio’s waar zo’n viertal zou opstaan om regionaal de boel proberen op te krikken en te stimuleren.
Regionaal doen ze aan uitstekende persvoorlichting/contacten. Zo was er gisteren al een item op Omroep Flevoland over de Halve finales NK in Emmeloord. Wrang (understatement) is het dat er op NOS teletekst op pagina 622 niks over Halve finale NK is te vinden. En het kan wel, zoals een westfries mij mailde. Op 29 december 2013 stond de uitslag van de damnacht Westerhaar op dezelfde teletekst! Dan vraag ik mij af – zit er ergens bij de PR KNDB iets mis? Want het zal duidelijk zijn dat KNDB hier toch de coördinerende rol (met meerdere speellocaties) moet hebben.
Ik zag ook een tweet van onze voorzitter:
“Morgenavond eerste bestuursvergadering van 2014. We gaan ons richten op versterken van positieve dialoog met onze leden. Dat geeft energie!”

Ik daag de veertien halve finalisten uit (Nickies, Sippie, De Bunker, Frank, Kamikaze Jan, Vibeman, Giwdul en de anderen) – ik heb geen email-adressen, dus daarom hier de oproep – om even onderling te overleggen en dan mailtjes te sturen naar bondsbureau@kndb.nl (en ook even naar de organisatie AanZet) om akkoord te gaan met het wedstrijdreglement Open Heerhugowaard en op dedicated tablets te gaan spelen. Ongetwijfeld zal het bestuur dan enorme energie vanuit haar leden ervaren…..

Als laatste nog even twee foto’s. Beelden zeggen meer dan woorden.

Image Image
Foto 1:Een piepjonge Ton Sijbrands noteert op papier voor Baba Sy (had de Senegalees ontheffing van de notatieplicht?). Foto 2: GMIF Matrena Nogovitsyna noteert op de IPad en zorgt ervoor dat men online in Ufa haar partij krijgt te zien...

Waar zitten we met de KNDB. In 1962 of 2014?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jan 05, 2014 22:22

Dammen op een positieve manier zichtbaar maken is de laatste kans om er nog iets van te maken. Bouma en zijn mensen doen daar hun uiterste best voor. Ik was aanvankelijk tegen dat i-pad gebeuren maar er moet echt iets gebeuren nu. Als zelfs de 1/2 finale NK niet meer het vermelden waard is dan houdt het echt een beetje op allemaal. Ik herinner me dat ieder on line toernooitje onlangs, bijna tot vervelens toe, wel up to date werd bijgewerkt . Ik vind het rot en hard om te zeggen maar ik ben van mening dat de krenten uit de pap gehaald worden en dat het echte werk simpelweg blijft liggen. Een positieve dialoog met de leden? Na al het hardnekkige ontkennen van de problemen, het doorduwen van ongewenst beleid en de veel te eenzijdige focus van de afgelopen jaren, wie heeft er nog zin in die positieve dialoog?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 05, 2014 22:32

Ik kreeg net een mailtje van de voorzitter van Stichting Aanzet. Niks over Ipads, maar even een aanvulling omtrent de jeugdactiviteiten in de polder. Dat wil ik Fred niet onthouden:

"Nog even een aanvulling; 27 december basisschool kampioenschap N.O.P. in Emmeloord, 110 kinderen.
Schoolkampioenschap Urk op donderdagmiddag en vrijdagmiddag, 140 deelnemers o.l.v Teunis Snoek.
Dat geeft de burger moed en dat er nog toekomst is!!!!
Gr IJsbrand."

Dit is basis en topsport verbinden en dit is positieve energie!
Potverdikkie Fred het kan wel! (edit: 5-1-2014).

Last edited by Piet Bouma on Sun Jan 05, 2014 23:29, edited 1 time in total.

composite

Post by composite » Sun Jan 05, 2014 23:20

Piet Bouma wrote:Ik kreeg net een mailtje van de voorzitter van Stichting Aanzet. Niks over Ipads, maar even een aanvulling omtrent de jeugdactiviteiten in de polder. Dat wil ik Fred niet onthouden:

"Nog even een aanvulling; 27 december basisschool kampioenschap N.O.P. in Emmeloord, 110 kinderen.
Schoolkampioenschap Urk op donderdagmiddag en vrijdagmiddag, 140 deelnemers o.l.v Teunis Snoek.
Dat geeft de burger moed en dat er nog toekomst is!!!!
Gr IJsbrand."

Dit is basis en dit is positieve energie!
Potverdikkie Fred het kan wel!
Ik wil Piet met zijn toernooibase en alle anderen heel erg complimenteren vanwege hun (bijzonder arbeidsintensieve) werk om het damspel op alle mogelijke manieren online te krijgen. En als het op enig moment niet helemaal naar onze zin blijkt te werken, dan zij dat zo. Petje af.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jan 05, 2014 23:55

Inderdaad petje af. Ik zou het niet kunnen opbrengen.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Fri Jan 17, 2014 02:18

Beste Piet (of evt. anderen), ik wil een Tablet gaan aanschaffen (nieuw of desnoods gebruikt).
Wat zijn de minimale vereisten waar deze Tablet aan moet voldoen?
Ik ga deze tablet gewoon gebruiken voor internet thuis (ik heb Wifi thuis) en ik wil
de tablet geregeld gaan gebruiken voor live invoer van me dampartijen in ons clublokaal.
Ons clublokaal bezit dus ook Wifi.
Wat moet ik nu gaan kopen?
Het liefst heb ik toch wel een 10 inch tablet (9 inch zou ook nog mogen,
als ik die flink goedkoper kan krijgen).
Moet ik nu een Tablet met Android besturing kopen of een Windowstablet?
Is Android 4.0 al voldoende, of is 4.1 al weer veel beter of 4.2?
Ik heb gehoord bijv. dat Android 4.2 al veel stabieler is dan 4.0.
Dat 4.0 nog wel es vastloopt.
Dus ik heb wel behoefte aan meer info.
Kortom wat is het beste? Gelet op het feit dat ik hem vooral ga gebruiken voor invoer
van mijn dampartijen.
Ik denk dat wel meer dammers met deze extra info blij zullen zijn !

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jan 17, 2014 22:10

Nostradamus wrote:Beste Piet (of evt. anderen), ik wil een Tablet gaan aanschaffen (nieuw of desnoods gebruikt).
Wat zijn de minimale vereisten waar deze Tablet aan moet voldoen?
Ik ga deze tablet gewoon gebruiken voor internet thuis (ik heb Wifi thuis) en ik wil
de tablet geregeld gaan gebruiken voor live invoer van me dampartijen in ons clublokaal.
Ons clublokaal bezit dus ook Wifi.
Wat moet ik nu gaan kopen?
Het liefst heb ik toch wel een 10 inch tablet (9 inch zou ook nog mogen,
als ik die flink goedkoper kan krijgen).
Moet ik nu een Tablet met Android besturing kopen of een Windowstablet?
Is Android 4.0 al voldoende, of is 4.1 al weer veel beter of 4.2?
Ik heb gehoord bijv. dat Android 4.2 al veel stabieler is dan 4.0.
Dat 4.0 nog wel es vastloopt.
Dus ik heb wel behoefte aan meer info.
Kortom wat is het beste? Gelet op het feit dat ik hem vooral ga gebruiken voor invoer
van mijn dampartijen.
Ik denk dat wel meer dammers met deze extra info blij zullen zijn !
Nostrodamus,

Van Android of Windows-tablets heb ik weinig verstand. (Ik dacht een half jaar geleden dat Windows 8 wel de tabletmarkt zou gaan pakken, maar dat is nog niet het geval).
Je moet vooral op batterijduur gaan letten volgens mij (moet wel minimaal 5 uur zijn als je een lange partij live wilt weergeven).

Maar ik zou nog maar eventjes wachten. Het is nog niet duidelijk of KNDB tabletinvoer wil toestaan. Het kan zijn dat ze:
a) wachten op een volstrekt dedicated DGT-apparaatje en dat alleen toestaan (en dan zullen provinciale bonden, willen ze reglement KNDB naleven, ook alleen invoer via zo’n apparaat toestaan)
b) verdere restricties omtrent soort tablet en grootte scherm (bijv. alleen Ipad en minimaal 10 inch) vaststellen.

Zelf heb ik een voorkeur 10 inch (diagram + notatie goed zichtbaar), maar anderen hebben voorkeur voor bijv. 7 inch (makkelijk in jaszak te steken).

Het zal wachten blijven op KNDB- (of FMJD-)reglementering.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jan 18, 2014 22:35

Vanmiddag zelf even bij de Halve Finales in Emmeloord geweest. Ook wat geholpen bij de semi-live invoer (langs de borden lopen). Een paar probleempjes geconstateerd. Zo rond vijf uur werd het Wifi-signaal zwakker waardoor de Ipad geen verbinding meer had. Verrassend genoeg wel de laptop van Henk Kamminga. Net of het restaurantbezoek van Van der Valk (waarschijnlijk ook uitgerust met mobiele apparatuur) het vrije Wifi signaal (ook in sterkte) ging knijpen.

Daarna een hotspot via mobiele telefoon gemaakt, waarna de semi-live invoer via Ipad wel weer lukte. Zo rond zessen bleek de server van Toernooibase bijna niet meer bereikbaar. Mogelijk dat Guido toen ook uitslagen en partijen invoerde, maar het werd toen heel traag. Misschien dat er ook een piek was in het bezoek. Ik weet niet of gebruikers (Guido?) dit ook hebben ervaren. Dat wordt een aandachtspunt.
De nieuwe server is nog niet getest op een grootschalige gelijktijdige invoer.

Daarnaast gaat er soms iets mis met de uiteindelijke kloktijden van de liveapplet (na invoer uitslag). En gelijktijdige invoer via laptop en/of Ipad (wat we even gedaan hebben) kan soms ook conflicteren.
En dan die notatiefouten en slecht handschrift. Enfin, aldoende leert men.

Zonder vooraankondiging op forum of Toernooibase toch flink wat toeschouwers. Semilive hits:

Code: Select all

Waterink	-	Hoving	317
Sipma	-	Teer	305
Doller	-	Hessing	289
Stokkel	-	Goudt	284
Westerveld	-	Koopman	254
Teer	-	van den Brink	242
Hoving	-	Koopman	233
Stokkel	-	Westerveld	226
Goudt	-	Provoost	225
Ludwig	-	Doller	221
Ludwig	-	van Dijk	221
van Dijk	-	Sipma	215
Edit: O, ja, speciaal even voor Paul v.d. Veen. Batterij Ipad (IOS7) om 15.00 uur 63%. Om 19.30 uur 8%.

Post Reply