Nationale Competitie 2012-2013

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2012-2013

Post by Jan Pieter » Sun Feb 17, 2013 10:29

Alex wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Weet jij al wanneer Volendam, Huissen en Apeldoorn de beslissingswedstrijden spelen, Alex?
Nee, maar ik vermoed op 2, 3 en 9 maart?
In het reglement staat:

Als twee of meer teams het hoogste aantal wedstrijdpunten hebben en er aan de eerste plaats een
kampioenstitel in de hoogste klasse is verbonden, spelen zij een enkele beslissingswedstrijd of
-competitie.

Over het speeltempo wordt niets gemeld, dus ik zou zeggen, maak er een spetterende rapid-barrage van op 2 maart.
Maar de damwereld kennende, zal er ongetwijfeld voor de slaapverwekkende oplossing van drie speeldagen gekozen worden.

Alex

Post by Alex » Sun Feb 17, 2013 11:21

Jelmer Martens wrote:Alex, bij mijn weten speelt DVSB tegen Van Stigt Thans-2 (sterkste nr 3 1e klasse tegen sterkste nr 10 hoofdklasse). Verder Den Haag-Hijken-2 en DIOS-PSV. Overigens dank voor het uitzoeken, daar doe je veel mensen een plezier mee!
Ganesha wrote:
Alex wrote:Als ik goed gekeken heb, zijn dit de nacompetitiewedstrijden, uit of thuis heb ik niet naar gekeken:

Ere/Hoofd
SNA - Micone
De Oldehove - Dammers Uit Oost

Hoofd/Eerste
IJmuiden - CEMA/DVZ 2 *
Den Haag - DVSB
DIOS Achterhoek - Hijken DTC 2
Van Stigt Thans 2 - PSV Dammen
OG Drachten - Haarlemsche Damclub

Eerste/Tweede
Almelo - Eureka Heerlen *
WSDV 2 - De Variant
DEZ Hardinxveld - DEZ Culemborg 2
BEGB Britsum - Zoranet Zwolle

* neutraal terrein?
Weet je het zeker Alex? Volgens SNA moeten ze tegen DUO? Lijkt mij ook logisch. SNA is tiende geworden en mag dus tegen de "zwakste(minste punten) uit de hoofdklasse?
Of is er een andere regel van toepassing?
Ik kwam tot mijn eerder genoemde wedstrijden aan de hand van het groene boekje en de eindstanden. De tussen haakjes genoemde getallen in de reeds vastgestelde cijfer-paringen zijn de klasse-letter (dus (1) = A, (2) = B en (3) = C).

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Feb 17, 2013 11:32

Alex wrote:Ik kwam tot mijn eerder genoemde wedstrijden aan de hand van het groene boekje en de eindstanden. De tussen haakjes genoemde getallen in de reeds vastgestelde cijfer-paringen zijn de klasse-letter (dus (1) = A, (2) = B en (3) = C).
Je hebt de eerste zin van artikel 17 uit het groene boekje gemist:

Voor de indeling van de nacompetitie worden teams die op dezelfde plaats in een parallelgroep zijn geëindigd, eerst naar sterkte geordend in de volgorde:

De getalletjes tussen haakjes in het schema verwijzen naar deze ordening.

Alex

Post by Alex » Sun Feb 17, 2013 11:34

GuidoB wrote:
Alex wrote:Ik kwam tot mijn eerder genoemde wedstrijden aan de hand van het groene boekje en de eindstanden. De tussen haakjes genoemde getallen in de reeds vastgestelde cijfer-paringen zijn de klasse-letter (dus (1) = A, (2) = B en (3) = C).
Je hebt de eerste zin van artikel 17 uit het groene boekje gemist:

Voor de indeling van de nacompetitie worden teams die op dezelfde plaats in een parallelgroep zijn geëindigd, eerst naar sterkte geordend in de volgorde:

De getalletjes tussen haakjes in het schema verwijzen naar deze ordening.
Hm, ik dacht even dat de KNDB het makkelijker had gemaakt...

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Feb 17, 2013 11:35

Alex wrote:Dat hadden bij Teletekst als snel gewijzigd:
Image
Kwestie van snel een e-mail sturen om ze op de fout te wijzen. Ik was er al bang voor, want deze fout hebben ze vaker gemaakt.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sun Feb 17, 2013 12:04

In brokjes staat de juiste informatie er nu wel op, maar het complete overzicht

Ereklasse/hoofdklasse
SNA-DUO
De Oldehove - Micone

Hoofdklasse/1e klasse
IJmuiden - CEMA-2
Den Haag - Hijken-2
DIOS - PSV
Van Stigt Thans-2 - DVSB
OG Drachten - Haarlem

1e klasse/2e klasse
DEZ Hardinxveld - Eureka Heerlen
Almelo - BEGB Britsum
Lelystad - Zwolle
DEZ Culemborg-2 - De Variant

Degene die de meeste km heeft moeten reizen voor de uitwedstrijden, krijgt de thuiswedstrijd. Mountain heeft het bekeken voor Lelystad en ik voor DVSB. Bij DVSB en Van Stigt Thans scheelt het niets (totaal 209km Van Stigt versus 200km DVSB). Beetje pech maar het voordeel van de 11e man speelt niet bij ons.
Rest is dus nog niet uitgerekend! Het aantal km staat bij elke wedstrijd op de website van KNDB. Als de clubs meer dan 200 km van elkaar verwijderd zijn, wordt de wedstrijd op neutraal terrein gespeeld.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Feb 17, 2013 12:13

Dieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Wel een erg rustig partijtje van Jan van Dijk ditmaal...
hahaha, rustig potje :D Bij analyse bleek wel dat Henk Bosch goede winst kansen gehad heeft geloof ik.
Zelf kon ik in het middenspel ook winnen overigens.
Image

W.a.z. Zo moeilijk was dat toch niet geweest.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Alex

Post by Alex » Sun Feb 17, 2013 12:19

Jelmer Martens wrote:In brokjes staat de juiste informatie er nu wel op, maar het complete overzicht

Ereklasse/hoofdklasse
SNA-DUO
De Oldehove - Micone

Hoofdklasse/1e klasse
IJmuiden - CEMA-2
Den Haag - Hijken-2
DIOS - PSV
Van Stigt Thans-2 - DVSB
OG Drachten - Haarlem

1e klasse/2e klasse
DEZ Hardinxveld - Eureka Heerlen
Almelo - BEGB Britsum
Lelystad - Zwolle
DEZ Culemborg-2 - De Variant

Degene die de meeste km heeft moeten reizen voor de uitwedstrijden, krijgt de thuiswedstrijd. Mountain heeft het bekeken voor Lelystad en ik voor DVSB. Bij DVSB en Van Stigt Thans scheelt het niets (totaal 209km Van Stigt versus 200km DVSB). Beetje pech maar het voordeel van de 11e man speelt niet bij ons.
Rest is dus nog niet uitgerekend! Het aantal km staat bij elke wedstrijd op de website van KNDB. Als de clubs meer dan 200 km van elkaar verwijderd zijn, wordt de wedstrijd op neutraal terrein gespeeld.
Bedankt Jelmer :)
Op neutraaal terrein volgens mij Oldehove - Micone, Den Haag - Hijken 2, IJmuiden - CEMA

Dieter

Post by Dieter » Sun Feb 17, 2013 13:11

Eric van Dusseldorp wrote:
Dieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Wel een erg rustig partijtje van Jan van Dijk ditmaal...
hahaha, rustig potje :D Bij analyse bleek wel dat Henk Bosch goede winst kansen gehad heeft geloof ik.
Image

Klopt Eric, had even verder moeten kijken dan mijn neus lang is. natuurlijk keek ik wel naar de coup maar vergat hier even het op slag blijven van mijn tegenstander die het zelf ook allemaal gemist had overigens.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Feb 17, 2013 14:07

Eric van Dusseldorp wrote:
Dieter wrote:
Image

Tijn en ik hadden tijdens de partij grootste lol om hoe Dieter volgens ons had geredeneerd: 27-22 leidt niet tot remise, dus daar hoef je verder niet naar te kijken ... :D
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Feb 17, 2013 14:14

Image

L. Sekongo - J. de Vries

Tijdens het naspelen viel mijn oog meteen op 11-16 31-27x27 want is dat na 17-22 27-21x21 22-27 x 18-22 niet dat standje dat Edwin Twiest me liet zien na afloop van de westrijd tegen Westerhaar ? Warempel, ja! Deksels!
Dat standje heb ik de deelnemers aan de Oldehove-training nog laten uitpuzzelen, maar helaas ... Jappie komt nooit op de training .....
Na 11-16! wint zwart zowaar in alle varianten ... zelfs Kingsrow maakt vast geen remise meer (hopen we dan maar, terwijl E. v. D. naar zijn baasje sprint ...) De hoofdvariant eindigt zo:

Image

Wit aan zet ...
Nog bedankt voor het standje, Edwin, ben dol op zulke dunne standjes die echt winnen!
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 17, 2013 14:28

Fred Ivens wrote: Barrage smakelijk toetje KNDB clubcompetitie

Volendam, VBI of Apeldoorn?

Veenendaal – De KNDB clubcompetitie krijgt weer eens een verlengstuk. Zoals verwacht zetten Mo & Z Volendam, Damvereniging VBI en DC Apeldoorn hun laatste wedstrijd in winst om waardoor een barrage moet uitmaken welke vereniging zich kampioen van Nederland mag noemen. Voor de rechtgeaarde damliefhebber een smakelijk toetje van een toch al enerverend seizoen. De penningmeesters van de betrokken verenigingen zijn echter minder in hun sas nu zij voor – minimaal – twee extra wedstrijden een half dozijn grootmeesters per club moeten laten opdraven, merkt de treasurer van werelddambond FMJD Frits Luteijn zuinigjes op in zijn competitieverslag.

Onderin waren de kaarten in feite al geschud. Voor SNA en De Oldehove was de nacompetitie het hoogst haalbare. Damcombinatie Fryslân en Twente's Eerste zijn de rechtstreekse degradanten. Hun plaatsen worden opgevuld door CTD Arnhem, dat op het hoogste niveau gaat debuteren, en Damlust (Gouda) dat z'n rentree maakt. De nummers twee uit beide hoofdklassen, Dammers uit Oost en Micone duelleren 2 maart met respectievelijk SNA en De Oldehove om het ereklasserschap.

Volendam bekroonde een volgens teamleider Paul Sier 'geweldig seizoen' met een gedeelde eerste plek. En zou in een andere tak van sport al op 'doelsaldo' de kampioensbeker hoog hebben mogen houden. Nu moet daarvoor nog in elk geval twee keer alle registers worden opengetrokken. Fryslân toonde zich allesbehalve een weerloos slachtoffer, de absentie van kopman Harm Wiersma ten spijt, en knokte als de verpersoonlijking van de legendarische Grote Pier voor die hele kleine, allerlaatste kans.

Ramon Sakidin kreeg een vol punt te veel tegen Teake Kooistra die een gewonnen stand vergooide. Anderzijds leek Sijmen Kooistra lang voor een punt te kunnen gaan tegen de zeer productieve grootmeester Auke Scholma, die vorig seizoen nog in het andere kamp ten strijde trok. Ben Provoost kwam een kwartier te laat maar had daarna nog niet eens dezelfde tijd nodig voor de winst toen Arnold Wiegersma blunderde.

Thomy Mbongo arriveerde in verband met logistieke problemen vanuit zijn woonplaats Lille zelfs pas bijna 55 minuten nadat de klokken in werking waren gesteld. Desondanks won de Afrikaan combinatief van de taaie Siep Buurke. De derde thuiszege kwam van Paul Oudshoorn die tegen Gerlof Kolk een goede partij combinatief bekroonde. Paul Sier moest na bijna zes uur spelen ervaren dat Sjoerd Huitema niet van verliezen houdt. Ook bij de meeste overige remisepartijen zaten de Volendammers – dit keer zonder wereldkampioen Alexander Georgiev – aan de goede kant van het bord. Zoals oud-nationaal kampioen Wieger Wesselink die niet de verdediging van de inval-Fries Durk de Vries kon slechten.

Spectaculair

SNA bezorgde Damcombinatie VBI bepaald geen gemakkelijke middag. De Huissense horden werd het vuur aan de schenen gelegd waardoor ze met samengeknepen billen de barrage bereikten. De ouverture was dan ook bedrieglijk toen Johan Krajenbrink zijn vroegere pupil Sander Spaans al binnen twee uur over de knie legde. Ritchie Wijnker eiste echter aller aandacht op met een spectaculaire damcombinatie over zes schijven tegen het grote talent Jan Groenendijk. Gelijkwaardige remises van Richard Mooser, Guido Verhagen en Steven Wijker tegen respectievelijk Geert van Aalten, Rik Keurentjes en Alexander Baljakin hielden de hoop op een Heerhugowaartse stunt levend.

Guntis Valneris en Peter Hoogteijling zetten de Over-Betuwse titelkandidaat ten koste van Theo Tesselaar en Dave Bleeker weer op voorsprong. Een knappe zege van Mike Koopmanschap op Fred de Koning bracht echter de spanning terug tot een kooppunt. Immers Jan Groeneweg stond wel nadelig maar nog niet verloren tegen Gérard Jansen en Alexander Schwarzman had een voordelig eindspel bereikt tegen Joost Hendriksen. VBI kwam er desondanks zonder kleerscheuren vanaf. Hendriksen wenste niet te bezwijken en Jansen duwde in de hem karakteristieke stijl zijn tegenstander de afgrond in en mag zich daardoor met 18 uit 11 topscorer van de ereklasse noemen.

Apeldoorn had tegen de verwachting in geen kind aan Van Stigt Thans, dat in de vorige ronde toch Volendam van de titel had afgehouden, waarvoor DCA-voorzitter Allard van Tongeren de bezoekers in zijn welkomstwoord zeer welgemeend had bedankt. Ondanks de ongezouten 15-5 nederlaag zagen de Schiedammers toch nog een lichtpuntje: met een zesde plaats zijn ze nog net in het linker rijtje geëindigd. Op de klinkende knock-out viel weinig af te dingen. Allereerst werden de drie grootmeesters van Van Stigt Thans vakkundig van de giftanden ontdaan. Anatoli Gantwarg bereikte niets tegen Frerik Andriessen, Rob Clerc tekende remise aan tegen Hein Meijer en Ron Heusdens toonde zich met een lichte longontsteking en een ingezwachtelde verbrande duim al snel tevreden met een punt tegen Kees Thijssen.

De Apeldoornse puntenmachine draaide op volle toeren waardoor de meeste Schiedammers als kanonnenvoer fungeerden. Europees kampioen Alexeï Tsjizjov kwam in zijn zesde wedstrijd dit seizoen voor DCA tot zijn eerste overwinning. Dirk van Schaik maakte in tijdnood een fout maar zijn stand was al moeilijk, analyseerde Tsjizjov na afloop. Bas Messemaker ontfutselde Frits Luteijn een schijf en die klap kwam de Haagse voorzitter van de Schiedamse club niet meer te boven. 'Meestal geeft het mijn ploeg vleugels als ik verlies, zoals tegen Volendam', bedachte Luteijn nog hoopvol. Dit keer echter niet Integendeel, want Apeldoorn peuzelde de opponent met huid en haar op. Michiel Kloosterziel was te sterk voor invaller Tiny Mous en Gep Leeflang gaf de twaalfvoudige Westlandse kampioen Peter van der Stap in een klassiekje het nakijken. Cock van Leeuwen maakte de Apeldoornse triomf compleet ten koste van Geert Prinsen. De grootmeesters Alexander Presman en Hendrik van der Zee hadden toen al in remise berust tegen Martijn Rentmeester en Patrick Stork.

Kansloos

Twente's Eerste besloot het bijna 25-jarige verblijf in de ereklasse met een kansloze 15-5 nederlaag tegen Denk en Zet Culemborg en bleef daardoor puntloos. Jos Stokkel maakte er in zijn laatste wedstrijd voor de voormalige Hengelose topclub een rustige remise met Tjeerd Harmsma van. Pieter Steijlen overklaste in een klassiekje Gerrit Draaisma en Jeroen van den Akker wist wel raad met het kromme aanvalsspel van voorzitter Egbert van Hattem. Jeroen Paalman kwam een opsluiting van de lange vleugel tegen John van den Borst niet te boven. Topscorer Jeroen Goudt kon niet winnen van Mei Jhi Whu. Haar vriend Pim Meurs daarentegen moet ongetwijfeld gewonnen hebben gestaan maar Wytse Sytsma slaagde er in het vege lijf te redden en had na de hectische tijdnoodfase zelfs ineens de beste kansen. Sven Winkel tekende in een laveerpartij voor de beslissende punten al kwam de winst op Lambert-Jan Koops enigszins onverwacht. Jan Koopman pakte een prima punt tegen Sjuul Verweij. Leo Faber nam waardig afscheid van Twente´s Eerste met een uitstekende remise tegen grootmeester Evgueni Watoetin. Henk Ruesink had namens Denk en Zet het laatste woord tegen André Nijmeijer.

Hijken DTC finishte achter de top-drie en Denk en Zet als vijfde. De onttroonde titelverdediger Witte van Moort kreeg er in Westerhaar met 15-5 van langs. De remises tussen Bert Aalberts en Aleksej Domchev en tussen Gil Salomé en Jan Ekke de Vries waren gelijkwaardig. Hans Jansen moest echter diep gaan om zich Marino Barkel van het lijf te houden. Daarna besliste Hijken de wedstrijd met vier winstpartij op rij. Wiebe van der Wijk overspeelde Gerbrand Hessing en hetzelfde deed nationaal kampioen Roel Boomstra tegen Edwin Twiest. Wouter Sipma nam in wederzijdse tijdnood Odin Mol te pakken en Martin Dolfing strafte het riskante spel van Herman Hilberink af. Vadim Virny kon na een Keller-opening de winnende zet niet vinden tegen Nick Hoving. Jacob Okken legde Tomasz Miksa klassiek zijn wil op, waarna Casper Remeijer naar eigen zeggen op de 49ste zet de winst miste tegen Michiel Kroesbergen.

Coup te Royaal

De Oldehove was bij winst op CEMA/De Vaste Zet boven SNA geëindigd en had dan niet tegen Micone maar tegen Dammers uit Oost voor lijfsbehoud moeten spelen. Het werd nu echter 10-10 wat als onbevredigend werd ervaren. Want het zag er na vier uur spelen goed uit voor de Friese debutanten. Klaas-Hendrik Leijenaar had in een partij met een opgedrongen randschijf op 15 Thijs van den Broek verslagen. Invaller/teamleider Dieter van Gortel miste tegen Hendrik Veenstra een Coup Royal maar Van den Broek haalde een Coup te Royaal uit en kon meteen opgeven. Jan van Dijk wist op zijn geheel eigen wijze toch nog overtuigend te winnen van de tweede Limburgse invaller Henk Bosch nadat de stand enigszins was vervlakt.

Jappie van Dijk speelde dit keer degelijk wat Leopold Sekongo moest ervaren, Tjalling Goedemoed wikkelde af naar een kansrijke zes-om-zes die Paul Nitsch echter remise wist te houden, Erwin Heslinga ruilde vlot naar een punt tegen Ibrahim Adiatou en René Wijpkema en Willy Maertzdorf hielden elkaar volledig in evenwicht. Dat was dus 9-5. Jan Algra zag Martijn van Gortel echter uit een gevaarlijk ogende podkowa ontsnappen en Douwe Kootstra moest in het eindspel het hoofd buigen voor de Afrikaanse grootmeester Macodou N'Diaye. Oege Dijkstra kon De Oldehove de veilige haven inloodsen maar schutterde opzichtig door naar een zeer slecht vier-om-twee-eindspel af te wikkelen. Oscar Lognon profiteerde dankbaar waardoor de schade voor De Vaste Zet tot een blauw oog beperkt bleef.

Uitslagen elfde en laatste ronde:
Mo & Z Volendam – Damcombinatie Fryslân 12-8
De Oldehove – CEMA/De Vaste Zet 10-10
SNA – Damvereniging VBI 8-12
Twente's Eerste – Denk en Zet 5-15
Witte van Moort – Hijken DTC 5-15
DC Apeldoorn – Van Stigt Thans 15-5

Eindstand: 1/2/3. Volendam, VBI, Apeldoorn 18 (barage), 4. Denk en Zet 17, 5. Hijken 16, 6. Van Stigt Thans 11, 7/8 Witte van Moort en CEMA 10, 9. SNA 6 (nacomp.), 10. De Oldehove 5 (nacomp.), 11. Fryslân 3 (gedegr.), 12. Twente's Eerste 0 (gedegr.)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fred Ivens, perschef Koninklijke Nederlandse Dambond

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Feb 17, 2013 23:38

De stand van zaken daags na de allerlaatste wedstrijd van de KNDB clubcompetitie:

In Ere en Hoofdklasse zijn 83 van de 180 wedstrijden niet in Toernooibase ingevoerd. Commentaren heb ik niet geteld, had wel op de vingers van één hand gekund.
Op dit forum staat een enkel diagrammetje. Is er dan echt in al die 180 partijen niets gebeurd waarmee je aan anderen kunt laten zien hoe mooi onze sport is? Dat dammen is kennelijk een saai spelletje.
Zullen we naast allerlei Deltaplannen zelf ook eens beginnen om iets aan onze uitstraling te doen?
Onze partijen daags in te voeren in Toernooibase ipv te wachten tot b.v. Klaas Bor dat voor ons doet?
En onze clubsites actueel houden?
3 clubs op de eerste plek geeindigd. En wat staat er op hun respektievelijke websites? 3 x helemaal niets! :evil:
Wat willen we nou eigenlijk?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Feb 18, 2013 00:00

Je hebt helemaal gelijk Paul. Totaal onzichtbaar. Op de Titanic speelde men in ieder geval nog muziek. Misschien is het wel te laat voor welk plan dan ook.

Alex

Post by Alex » Mon Feb 18, 2013 06:27

Paul van de Veen wrote: En onze clubsites actueel houden?
3 clubs op de eerste plek geeindigd. En wat staat er op hun respektievelijke websites? 3 x helemaal niets! :evil:
Wat willen we nou eigenlijk?
Huissen heeft een berichtje op hun site gezet.
Apeldoorn en Volendam hebben niet eens website, dus bijhouden gaat wat lastig. :?

Post Reply