DUWO Kennisstad Damfestival 2006

Post Reply
Dieter

Post by Dieter » Mon Aug 21, 2006 10:09

Jaap van Galen wrote:
Bonja wrote:Dus het ultieme doel de tegenstander verslaan levert maar 10% meer punten op dan enkele schijven meer over houden zonder de tegenstander te verslaan?? Nou dat is niet de bedoeling van het spelletje volgens mij.
Het blijft in herhalingen vallen, ook van mijn kant.
Maar Bonja (wie je ook bent, ik houd meer van echte namen), om dat ultieme doel te bereiken heb je een 4 om 1 nodig. Dus in jouw terminologie "enkele plus 1 schijf meer" dan je tegenstander. Waarom is het nou zo vreemd om het ultieme doel minus een schijfje ook een waardering te geven. Waarom is het zo vreemd, om zoals in Nieuw-Delfts dat op te splitsen, 1 schijf meer 1 puntje meer, 2 schijven meer 2 punten meer, etc. En als je het ultieme doel bereikt hebt: 5 punten meer! Is ook logica, alleen anders dan de ooit bedachte regels. Logica die b.v. veel kinderen veel beter begrijpen, voordat ze leren dat dammen andere regels heeft, en noodgedwongen moeten accepteren dat ze zelfs met drie dammen tegen een dam normaal gesproken moeten berusten in een remise.
Ook bij boxen hield vroeger de strijd niet op voor knock-out, tegenwoordig is dat ultieme doel al lang geen praktijk meer.
En een ander spel bij een dergelijke verandering, zoals zo veel mensen betogen, ik geloof er niets van. Wellicht andere regels, maar bewijs jij maar eens dat dammen een ander spel wordt. Boxen bleef boxen, dammen blijft dammen, ook bij Nieuw-Delfts
Tuurlijk blijft dammen, dammen Jaap, Ktar dammen is ook dammen, 64 ruiten dammen is ook dammen en 144 ruiten dammen is ook dammen, en huisdammen (met de oud hollandse huisregeltjes) is ook dammen, Chinees dammen is ook dammen, Fries dammen is ook dammen. Het blijft allemaal dammen dat trekt toch zeker niemand in twijfel maar met welke regels het internationale spel gespeeld word daar gaat het om.Het is een traditionele sport of spel zo je wil en daarvan moet de essentie bewaard blijven. Wie een andere vorm wil spelen ga ja gang ieder zijn meug, maar niet opdringen graag daar houd de moderne mens niet zo van.

Nog even zo'n vergelijk met andere sporten (gaat altijd mank en is daarom eigenlijk zinloos geblaat). Om van gelijke spelen bij voetbal af te komen het doelsaldo als belangrijkste uitslag nemen (schijfjes tellen bij dammen). Het zou het voetbal essentieel veranderen en nooit haalbaar zijn om in te voeren, want het gaat niet om het aantal goals maar om de punten, het doelsaldo is alleen om klassement op te maken.
Maar Misschien kunnen Henk en Jaap voor een revolutie in het voetbal proberen te gaan?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Aug 21, 2006 12:07

Dieter wrote:Nog even zo'n vergelijk met andere sporten (gaat altijd mank en is daarom eigenlijk zinloos geblaat). Om van gelijke spelen bij voetbal af te komen het doelsaldo als belangrijkste uitslag nemen (schijfjes tellen bij dammen). Het zou het voetbal essentieel veranderen en nooit haalbaar zijn om in te voeren, want het gaat niet om het aantal goals maar om de punten, het doelsaldo is alleen om klassement op te maken.
Maar Misschien kunnen Henk en Jaap voor een revolutie in het voetbal proberen te gaan?
Dat hoeven wij niet te doen Dieter. Die voetballers zijn echt slimmer dan dammers. Zoals ze in alle sporten een stuk slimmer zijn. Jij hebt kennelijk niet het Amsterdamtoernooi gevolgd. Met Ajax, Porto, Inter en Manchester United. Manchester won de eerste wedstrijd tegen Porto met 3-1 en kwam op kop met de score 6-1. Drie punten voor de gewonnen wedstrijd plus drie punten voor de drie goals. Eén tegenpunt vanwege de tegengoal. Dit systeem bestaat al langer en wordt reeds in meerdere toernooien toegepast.
Reden? Voor mij zonneklaar maar voor jou (nog?) niet denk ik. Ik zal er een quizvraag voor je van maken. Met multiple choice, dan is het minder moeilijk.

Waarom hanteerde men in het Amsterdamtoernooi een puntentelling waarbij wedstrijdpunten en doelsaldo bij elkaar werden opgeteld?

a. Bijna alle voetbalwedstrijden eindigen in 1-1 waardoor de telling voor-de-gek-houderij is en ploegen toch wel ex aequo eindigen, wat erg leuk is voor het publiek, net als bij het zeer populaire dammen

b. Omdat men door het direct belonen van doelpunten het toernooi extra aantrekkelijk en spannend wil maken, heel anders dan bij het impopulaire dammen waar men juist publiek en sponsors probeert weg te jagen

Ik geef toe, geen gemakkelijke vraag. Een echte hersenkraker. Tip, Dieter: Als je er niet uitkomt gok dan in elk geval. 50% kans!

Ik ben de laatste tijd in een gulle bui. Bij goede beantwoording zal ik je een fles wijn cadeau doen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Aug 21, 2006 12:56

Henk de Witt wrote:Waarom hanteerde men in het Amsterdamtoernooi een puntentelling waarbij wedstrijdpunten en doelsaldo bij elkaar werden opgeteld?

a. Bijna alle voetbalwedstrijden eindigen in 1-1 waardoor de telling voor-de-gek-houderij is en ploegen toch wel ex aequo eindigen, wat erg leuk is voor het publiek, net als bij het zeer populaire dammen

b. Omdat men door het direct belonen van doelpunten het toernooi extra aantrekkelijk en spannend wil maken, heel anders dan bij het impopulaire dammen waar men juist publiek en sponsors probeert weg te jagen
De vraag is aan Dieter gesteld, dus ik zal hem niet beantwoorden, maar als ter zake kundige Amsterdammer moet ik er wel op wijzen dat je een optie vergeten bent:

c. Omdat men een formule nodig heeft waarbij Ajax in de slotwedstrijd altijd het toernooi nog kan winnen, wat de uitslagen van de andere drie wedstrijden ook zijn.

En terwijl Dieter nadenkt over het juiste antwoord heb ik voor jou ook een vraag: waarom heeft de aanpak van het Amsterdamtoernooi geen algemene navolging gekregen? Zelfs bij belspelletjes zijn de vragen moeilijker, dus ik kan je helaas geen fles wijn aanbieden voor het juiste antwoord.

Dieter

Post by Dieter » Mon Aug 21, 2006 13:17

Henk de Witt wrote:
Dieter wrote:Nog even zo'n vergelijk met andere sporten (gaat altijd mank en is daarom eigenlijk zinloos geblaat). Om van gelijke spelen bij voetbal af te komen het doelsaldo als belangrijkste uitslag nemen (schijfjes tellen bij dammen). Het zou het voetbal essentieel veranderen en nooit haalbaar zijn om in te voeren, want het gaat niet om het aantal goals maar om de punten, het doelsaldo is alleen om klassement op te maken.
Dat hoeven wij niet te doen Dieter. Die voetballers zijn echt slimmer dan dammers. Zoals ze in alle sporten een stuk slimmer zijn. Jij hebt kennelijk niet het Amsterdamtoernooi gevolgd. Met Ajax, Porto, Inter en Manchester United. Manchester won de eerste wedstrijd tegen Porto met 3-1 en kwam op kop met de score 6-1. Drie punten voor de gewonnen wedstrijd plus drie punten voor de drie goals. Eén tegenpunt vanwege de tegengoal. Dit systeem bestaat al langer en wordt reeds in meerdere toernooien toegepast.
Reden? Voor mij zonneklaar maar voor jou (nog?) niet denk ik. Ik zal er een quizvraag voor je van maken. Met multiple choice, dan is het minder moeilijk.

Waarom hanteerde men in het Amsterdamtoernooi een puntentelling waarbij wedstrijdpunten en doelsaldo bij elkaar werden opgeteld?

Ik geef toe, geen gemakkelijke vraag. Een echte hersenkraker. Tip, Dieter: Als je er niet uitkomt gok dan in elk geval. 50% kans!

Ik ben de laatste tijd in een gulle bui. Bij goede beantwoording zal ik je een fles wijn cadeau doen.
Weer heel leuk Henk, het was inderdaad B, fles wijn neem ik nog wel eens in ontvangst onder voorwaarde dat we hem dan wel samen uitdrinken, (en dat is niet omdat ik het niet vertrouw hoor ).
Dat dit ludiek Voetbal toernooi als volsterkt mislukt is gezien in de voetbalwereld (er zijn al meer pogingen gedaan) heb je zeker niet meegekregen. Maar ludieke toernooien zullen er blijven, geen probleem.
reageer liever op de rest van mijn eerdere tekst want nu hebben we het weer over voetbal en daar is deze draad toch niet voor.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Aug 21, 2006 15:29

Vergelijken is inderdaad lastig, maar in dit geval kop ik de voorzet graag in: Bij voetbal gaat het wel degelijk om het doelsaldo (wat jij schijfjes tellen bij dammen noemt). Bij elke wedstrijd geldt weer dat het doelsaldo in die wedstrijd beslissend is, een doelpuntje meer en jawel, de overwinning in de zak.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Mon Aug 21, 2006 15:35

Jaap van Galen wrote:
Vergelijken is inderdaad lastig, maar in dit geval kop ik de voorzet graag in: Bij voetbal gaat het wel degelijk om het doelsaldo (wat jij schijfjes tellen bij dammen noemt). Bij elke wedstrijd geldt weer dat het doelsaldo in die wedstrijd beslissend is, een doelpuntje meer en jawel, de overwinning in de zak.
Het gaat zekers om het doelsaldo, maar niet om de ploeg met het meeste balbezit, of de meest genomen hoekschoppen. En na elk doelpunt zijn er weer evenveel kansen voor elk team. Dus zie een voetbalwedstrijd als een match, met onbekende uitslag.
......door politie en dominee geweerd.....

Dieter

Post by Dieter » Mon Aug 21, 2006 15:41

Jaap van Galen wrote:
Mis Jaap, de doelpunten zouden alleen delfts geteld worden als ze direct beslissend zouden zijn in de stand, AZ dus nu koploper met 8 punten voor Ajax met 5 en Feyenoord (ha,ha) met -3 onderin. Dat is echter niet zo als AZ volgende week zou verliezen en Feyenoord pakt de volle winst dan staan ze weer gewoon gelijk op 2 wedstrijdpunten en zijn de doelpunten gewoon de schijfjes van Delfts.
Naar genoeg, ik was er al bang voor dat alleen dat voetbalvoorbeeldje de aandacht zou trekken terwijl juist het andere commentaar van mij over het dammen de aandacht zou moeten trekken, raar genoeg komt daar geen reactie op waarom niet Jaap en Henk? Dat is toch veel belangrijker voor ons, is het niet?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 21, 2006 16:07

Vengaboy wrote:
Jaap van Galen wrote:
Het gaat zekers om het doelsaldo, maar niet om de ploeg met het meeste balbezit, of de meest genomen hoekschoppen. En na elk doelpunt zijn er weer evenveel kansen voor elk team. Dus zie een voetbalwedstrijd als een match, met onbekende uitslag.
om een betere vergelijking te maken is het wellicht beter dat we 20 in 45 gaan dammen.

Dieter

Post by Dieter » Mon Aug 21, 2006 16:25

Bert Zwart wrote:
Vengaboy wrote:
Jaap van Galen wrote: Vergelijken is inderdaad lastig, maar in dit geval kop ik de voorzet graag in: Bij voetbal gaat het wel degelijk om het doelsaldo (wat jij schijfjes tellen bij dammen noemt). Bij elke wedstrijd geldt weer dat het doelsaldo in die wedstrijd beslissend is, een doelpuntje meer en jawel, de overwinning in de zak.
om een betere vergelijking te maken is het wellicht beter dat we 20 in 45 gaan dammen.
Zal wel aan mij liggen Bert maar ik snap hem even niet.
En voor alle lezertjes die Feyenoord fan zijn, sorry voor mijn lachje in het voorbeeld (ik werk voor een Rotterdamse firma en moet voorzichtig zijn natuurlijk) Het komt wel weer goed met die club, ik weet niet wanneer maar het komt wel weer goed hoor.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 21, 2006 17:01

20 in 45 = 20 partijen met 45 minuten elk (in totaal).

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 21, 2006 17:02

De avond valt
De dag is voorbij
Je loop eenzaam over straat
Wat je ook zegt
Wat je ook doet
Je weet diep in je hart
Het komt nooit meer goed

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Aug 21, 2006 22:02

Henk de Witt wrote:

Dieter wrote:Weer heel leuk Henk, het was inderdaad B, fles wijn neem ik nog wel eens in ontvangst onder voorwaarde dat we hem dan wel samen uitdrinken, (en dat is niet omdat ik het niet vertrouw hoor [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] ).
Goed beantwoord! Dat had ik echt niet verwacht. Dit is al de tweede fles wijn die ik in korte tijd kwijtraak. De mensen op dit forum zijn te intelligent. Of mijn quizvragen zijn te eenvoudig. In elk geval kan dit niet zo doorgaan, het remisespel dat men ook wel dammen noemt brengt mij nog aan de bedelstaf. Misschien moet ik iets anders gaan doen, schilderijen verkopen of zo.
Genereus overigens dat je de fles wilt delen.

Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja » Mon Aug 21, 2006 22:17

Alex wrote:
Jaap van Galen wrote:
Maar Bonja (wie je ook bent, ik houd meer van echte namen)
Volgens mij is Bonja familie van de bondscoach van Rusland [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]
Niet alle Hiddinks uit de achterhoek stammen af van Guuss voorvaarderen uit de laatste jaarhonderd

wim martin

Post by wim martin » Mon Aug 21, 2006 23:05

Ik heb gepoogd het een beetje te volgen, de discussie over punten, komma's wel of niet, spelregelwijzigingen wel of niet.
Ik word er zo moe van...
Spelen we straks op een rond bord met vierkante schijven ?
Ik vind dat we de spelregels niet moeten wijzigen. Wellicht de bedenktijd beperken. Tsja, conservatief...

composite

Post by composite » Tue Aug 22, 2006 00:10

wim martin wrote:Ik heb gepoogd het een beetje te volgen, de discussie over punten, komma's wel of niet, spelregelwijzigingen wel of niet.
Ik word er zo moe van...
Spelen we straks op een rond bord met vierkante schijven ?
Ik vind dat we de spelregels niet moeten wijzigen. Wellicht de bedenktijd beperken. Tsja, conservatief...
Eindelijk een zinnige opmerking. Uit mijn hart gegrepen.

Post Reply