Tuurlijk blijft dammen, dammen Jaap, Ktar dammen is ook dammen, 64 ruiten dammen is ook dammen en 144 ruiten dammen is ook dammen, en huisdammen (met de oud hollandse huisregeltjes) is ook dammen, Chinees dammen is ook dammen, Fries dammen is ook dammen. Het blijft allemaal dammen dat trekt toch zeker niemand in twijfel maar met welke regels het internationale spel gespeeld word daar gaat het om.Het is een traditionele sport of spel zo je wil en daarvan moet de essentie bewaard blijven. Wie een andere vorm wil spelen ga ja gang ieder zijn meug, maar niet opdringen graag daar houd de moderne mens niet zo van.Jaap van Galen wrote:Het blijft in herhalingen vallen, ook van mijn kant.Bonja wrote:Dus het ultieme doel de tegenstander verslaan levert maar 10% meer punten op dan enkele schijven meer over houden zonder de tegenstander te verslaan?? Nou dat is niet de bedoeling van het spelletje volgens mij.
Maar Bonja (wie je ook bent, ik houd meer van echte namen), om dat ultieme doel te bereiken heb je een 4 om 1 nodig. Dus in jouw terminologie "enkele plus 1 schijf meer" dan je tegenstander. Waarom is het nou zo vreemd om het ultieme doel minus een schijfje ook een waardering te geven. Waarom is het zo vreemd, om zoals in Nieuw-Delfts dat op te splitsen, 1 schijf meer 1 puntje meer, 2 schijven meer 2 punten meer, etc. En als je het ultieme doel bereikt hebt: 5 punten meer! Is ook logica, alleen anders dan de ooit bedachte regels. Logica die b.v. veel kinderen veel beter begrijpen, voordat ze leren dat dammen andere regels heeft, en noodgedwongen moeten accepteren dat ze zelfs met drie dammen tegen een dam normaal gesproken moeten berusten in een remise.
Ook bij boxen hield vroeger de strijd niet op voor knock-out, tegenwoordig is dat ultieme doel al lang geen praktijk meer.
En een ander spel bij een dergelijke verandering, zoals zo veel mensen betogen, ik geloof er niets van. Wellicht andere regels, maar bewijs jij maar eens dat dammen een ander spel wordt. Boxen bleef boxen, dammen blijft dammen, ook bij Nieuw-Delfts
Nog even zo'n vergelijk met andere sporten (gaat altijd mank en is daarom eigenlijk zinloos geblaat). Om van gelijke spelen bij voetbal af te komen het doelsaldo als belangrijkste uitslag nemen (schijfjes tellen bij dammen). Het zou het voetbal essentieel veranderen en nooit haalbaar zijn om in te voeren, want het gaat niet om het aantal goals maar om de punten, het doelsaldo is alleen om klassement op te maken.
Maar Misschien kunnen Henk en Jaap voor een revolutie in het voetbal proberen te gaan?