Dan heb je dus tien spelers afkomstig uit het hele land die 11 keer per jaar (ook bij thuiswedstrijden) in hun eentje een verre reis mogen maken. Gezellig.Fred van Amersfoort wrote:Mijn idee zou zijn een nationale jeugdselectie te maken van de grootste talenten en dat team in de ereklasse te plaatsen.
Nationale Competitie 2014-2015
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Nationale Competitie 2014-2015
- Eric Sanders
In ieder geval weer een aanleiding om straks flink op de KNDB te schelden, want welke oplossing ze ook kiezen, er zullen er genoeg zijn die het zeer onrechtvaardig vinden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
- Jan Pieter
Ik noemde nu Lunteren, maar in zijn algemeenheid doel ik uiteraard op de hoogst geëindigde degradant (en sinds 2 dagen ben ik wel onpartijdig hierin )playforstacks wrote:Ik ben weliswaar niet helemaal onpartijdig hierin, maar toch lijkt het me volstrekt onlogisch om dat te doen aangezien het makkelijk had gekund dat een van de ereklasse teams was gedegradeerd bij de nacompetitie. Als dat was gebeurt was het volkomen duidelijk, lijkt me, dat Lunteren die plek niet had kunnen opvullen omdat ze onder deze ereklasse club waren geëindigd. Dus denk dat clubs in nacompetitie > directe degradantenJan Pieter wrote:Dat is een idee, maar je kunt Volendam ook als degradant beschouwen, en Lunteren handhaven. In de lagere klassen idem dito: doe je een extra promovendus of juist een degradant minder.Michel Stempher wrote:n Damcombinatie Fryslân maar erom strijden in Kampen ofzo. Ik regel wel de gratis zaalhuur met een beetje geluk en de E-boards gaan ook wel lukken.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Ja, snapte je mening wel. Maar het lijkt mij dat de teams die barrage gespeeld hebben voor een plek, de eerste zijn waar uit gekozen word. Zo gaat dat volgens mij al heel lang bij de KNDB (bijvoorbeeld ook bij het komende NK).Jan Pieter wrote:Ik noemde nu Lunteren, maar in zijn algemeenheid doel ik uiteraard op de hoogst geëindigde degradant (en sinds 2 dagen ben ik wel onpartijdig hierin )playforstacks wrote:
Ik ben weliswaar niet helemaal onpartijdig hierin, maar toch lijkt het me volstrekt onlogisch om dat te doen aangezien het makkelijk had gekund dat een van de ereklasse teams was gedegradeerd bij de nacompetitie. Als dat was gebeurt was het volkomen duidelijk, lijkt me, dat Lunteren die plek niet had kunnen opvullen omdat ze onder deze ereklasse club waren geëindigd. Dus denk dat clubs in nacompetitie > directe degradanten
Haha, zoiets voel je alweer aankomen ja. Als je hier al teveel ideeën leest, kunnen ze het nooit goed doen.Eric Sanders wrote:In ieder geval weer een aanleiding om straks flink op de KNDB te schelden, want welke oplossing ze ook kiezen, er zullen er genoeg zijn die het zeer onrechtvaardig vinden.
En deze terugtrekking van volendam werkt natuurlijk ook weer door naar volgende klassen, want overal valt een plek open. Dat worden dus nog wat extra wedstrijden.
Of je doet één jaar ereklasse met 11 ploegen, dat scheelt een hoop geregel en het geeft een jaar de tijd om het zo op papier te zetten dat de kans op discussie sterk verminderd (verdwijnen doet het toch nooit).
Of je doet één jaar ereklasse met 11 ploegen, dat scheelt een hoop geregel en het geeft een jaar de tijd om het zo op papier te zetten dat de kans op discussie sterk verminderd (verdwijnen doet het toch nooit).
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
- Jan Pieter
Dat is een heel andere situatie. De terugvallers uit het vorige NK hebben zich via de halve finales kunnen plaatsen voor het komende NK. De terugvallers uit de Ereklasse hebben echter geen kans gehad om zich te plaatsen voor het komend seizoen. Waarom zouden zij minder rechten hebben dan teams die wel de kans hadden zich te plaatsen, maar daarin niet slaagden?playforstacks wrote:Maar het lijkt mij dat de teams die barrage gespeeld hebben voor een plek, de eerste zijn waar uit gekozen word. Zo gaat dat volgens mij al heel lang bij de KNDB (bijvoorbeeld ook bij het komende NK).
-
- Real name: Michel Stempher
Beredeneer het eens andersom. Stel dat TDV of/en Fryslân hadden gewonnen van resp. 020 en SNA. Zou de 11e van de ereklasse dan meer rechten hebben gehad dan de nummer 9 of 10? De nacompetitie is mijns inziens een stap hoger dan de 11e en 12e van de ereklasse. Daarom hebben de verliezers hiervan naar mijn mening ook meer rechten dan de nummers 11 en 12 van de ereklasse.Jan Pieter wrote:Dat is een heel andere situatie. De terugvallers uit het vorige NK hebben zich via de halve finales kunnen plaatsen voor het komende NK. De terugvallers uit de Ereklasse hebben echter geen kans gehad om zich te plaatsen voor het komend seizoen. Waarom zouden zij minder rechten hebben dan teams die wel de kans hadden zich te plaatsen, maar daarin niet slaagden?playforstacks wrote:Maar het lijkt mij dat de teams die barrage gespeeld hebben voor een plek, de eerste zijn waar uit gekozen word. Zo gaat dat volgens mij al heel lang bij de KNDB (bijvoorbeeld ook bij het komende NK).
-
- Real name: Thijs van den Broek
Michel Stempher wrote:Beredeneer het eens andersom. Stel dat TDV of/en Fryslân hadden gewonnen van resp. 020 en SNA. Zou de 11e van de ereklasse dan meer rechten hebben gehad dan de nummer 9 of 10? De nacompetitie is mijns inziens een stap hoger dan de 11e en 12e van de ereklasse. Daarom hebben de verliezers hiervan naar mijn mening ook meer rechten dan de nummers 11 en 12 van de ereklasse.Jan Pieter wrote:Dat is een heel andere situatie. De terugvallers uit het vorige NK hebben zich via de halve finales kunnen plaatsen voor het komende NK. De terugvallers uit de Ereklasse hebben echter geen kans gehad om zich te plaatsen voor het komend seizoen. Waarom zouden zij minder rechten hebben dan teams die wel de kans hadden zich te plaatsen, maar daarin niet slaagden?playforstacks wrote:Maar het lijkt mij dat de teams die barrage gespeeld hebben voor een plek, de eerste zijn waar uit gekozen word. Zo gaat dat volgens mij al heel lang bij de KNDB (bijvoorbeeld ook bij het komende NK).
Ja ik kan het helaas niet zo helder formuleren als Michel hier doet. hier lijkt mij geen speld tussen te krijgen.
Jasper Daems manoeuvreert zeer handig. Hij heeft natuurlijk uitgebreid studie gemaakt van het fascinerende eindspel van 3 dammen versus 1. Dit is zeer leerzaam materiaal voor de 3-om-1-Academie!Bert Aalberts wrote:Die 10-10 kwam wel op aparte manier tot stand:GuidoB wrote:TDV 1e keer sneldammen 10-10 hoorde ik. Ik weet verder geen uitslagen.
Frank Pasman-Jasper Daems
stand na 77... 46-23
Met de stand 10-8 voor 020 leek Daems de gelijkmaker te gaan scoren. Hij maakte echter een slippertje in het 4-om-2 eindspel en daardoor is er nu een 3-om-1 ontstaan, die gezien de tussenstand uiteraard wordt doorgespeeld. In de diagramstand kan wit aan zet het al snel fout doen. Zowel de velden 6, 8, 11, 26, 50 en zijn verboden terrein voor de witte dam. Pasman was echter bij de les en speelde 78. 17-33.
stand na 83... 37-48
Met nog een vijftal zetten te gaan leek handhaving voor 020 binnen. Wit heeft al veel ontweken en zal dan ook niet in de schaar 38-21 en 23-37 trappen. Dat deed hij inderdaad niet, maar ongetwijfeld tot afgrijzen van het Amsterdamse publiek leverde wit hier de zet 8-35 af...
Voor spelers die de wet van Wesselink niet kennen, is dit eindspel een mijnenveld. De meeste dammers weten nog steeds slechts dat het remise is, maar hebben geen inzicht in hoe en waarom.
Heaven is no location, but a state of mind
De door Jan Pieter ingebrachte redenering blijft valide.playforstacks wrote:Michel Stempher wrote:Beredeneer het eens andersom. Stel dat TDV of/en Fryslân hadden gewonnen van resp. 020 en SNA. Zou de 11e van de ereklasse dan meer rechten hebben gehad dan de nummer 9 of 10? De nacompetitie is mijns inziens een stap hoger dan de 11e en 12e van de ereklasse. Daarom hebben de verliezers hiervan naar mijn mening ook meer rechten dan de nummers 11 en 12 van de ereklasse.Jan Pieter wrote: Dat is een heel andere situatie. De terugvallers uit het vorige NK hebben zich via de halve finales kunnen plaatsen voor het komende NK. De terugvallers uit de Ereklasse hebben echter geen kans gehad om zich te plaatsen voor het komend seizoen. Waarom zouden zij minder rechten hebben dan teams die wel de kans hadden zich te plaatsen, maar daarin niet slaagden?
Ja ik kan het helaas niet zo helder formuleren als Michel hier doet. hier lijkt mij geen speld tussen te krijgen.
Ben benieuwd wat de competitieleiding gaat doen!
-
Typerend voor de damwereld. Een club sneuvelt en alles waar de gemiddelde forumlezer mee bezig blijkt is er eigen gewin uit te halen. De werkelijke opdracht zou moeten zijn hoe we voorkomen dat er nog meer teams sneuvelen.
Eens, maar volgens mij weten we dat in grote lijnen toch ook wel? Zaterdag-teams zonder club-avond zullen er nog wel meer vallen, en geen idee hoe je dat voorkomt. Ja, een club avond beginnen .Fred van Amersfoort wrote:Typerend voor de damwereld. Een club sneuvelt en alles waar de gemiddelde forumlezer mee bezig blijkt is er eigen gewin uit te halen. De werkelijke opdracht zou moeten zijn hoe we voorkomen dat er nog meer teams sneuvelen.
- Jan Pieter
Ik zie wel een aantal spelden, hoor. Dat de nacompetitie na de gewone competitie wordt gespeeld, betekent niet dat de verliezers van die nacompetitie meer rechten hebben dan de verliezers van de gewone competitie. Het komt er op neer dat Lunteren en CEMA de strijd om een plekje in de Ereklasse 2015/16 verloren hebben van SNA en 020, en dat Fryslân en TDV vervolgens diezelfde strijd van dezelfde clubs verloren hebben. Geen reden dus om Fryslan en TDV hoger in te schalen dan Lunteren en CEMA.playforstacks wrote:Michel Stempher wrote:Beredeneer het eens andersom. Stel dat TDV of/en Fryslân hadden gewonnen van resp. 020 en SNA. Zou de 11e van de ereklasse dan meer rechten hebben gehad dan de nummer 9 of 10? De nacompetitie is mijns inziens een stap hoger dan de 11e en 12e van de ereklasse. Daarom hebben de verliezers hiervan naar mijn mening ook meer rechten dan de nummers 11 en 12 van de ereklasse.
En ja, als bijvoorbeeld Fryslân in de nacompetitie had gewonnen van SNA, dan was er een andere situatie ontstaan. Zoals ik al aangaf, gaat het me niet om de 11e of 12e plek, maar om de hoogste degradant uit de Ereklasse. Dat zou dan SNA zijn, en die club zou dus wat mij betreft mogen herkampen tegen TDV. In dat geval komt Lunteren niet in beeld.
-
- Real name: Michel Stempher
Ik zie geen spelden (omdat ze er gewoonweg niet zijn ). Alle gekheid op een stokje: ik vind dat de ploegen in de nacompetitie wel degelijk meer rechten hebben dan de ploegen die rechtstreeks gedegradeerd zijn. Je kunt het als een soort ladder zien:Jan Pieter wrote:Ik zie wel een aantal spelden, hoor. Dat de nacompetitie na de gewone competitie wordt gespeeld, betekent niet dat de verliezers van die nacompetitie meer rechten hebben dan de verliezers van de gewone competitie. Het komt er op neer dat Lunteren en CEMA de strijd om een plekje in de Ereklasse 2015/16 verloren hebben van SNA en 020, en dat Fryslân en TDV vervolgens diezelfde strijd van dezelfde clubs verloren hebben. Geen reden dus om Fryslan en TDV hoger in te schalen dan Lunteren en CEMA.playforstacks wrote:Michel Stempher wrote:Beredeneer het eens andersom. Stel dat TDV of/en Fryslân hadden gewonnen van resp. 020 en SNA. Zou de 11e van de ereklasse dan meer rechten hebben gehad dan de nummer 9 of 10? De nacompetitie is mijns inziens een stap hoger dan de 11e en 12e van de ereklasse. Daarom hebben de verliezers hiervan naar mijn mening ook meer rechten dan de nummers 11 en 12 van de ereklasse.
En ja, als bijvoorbeeld Fryslân in de nacompetitie had gewonnen van SNA, dan was er een andere situatie ontstaan. Zoals ik al aangaf, gaat het me niet om de 11e of 12e plek, maar om de hoogste degradant uit de Ereklasse. Dat zou dan SNA zijn, en die club zou dus wat mij betreft mogen herkampen tegen TDV. In dat geval komt Lunteren niet in beeld.
1. Ereklasse
..........................1.5 Tussenklasse (play-offs)
2. Hoofdklasse
Een tweetal teams uit groep 1 is rechtstreeks gedegradeerd en komt dus in groep 2 terecht. Een tweetal teams uit groep 2 is rechtstreeks gepromoveerd en komt dus in groep 1 terecht. Geen speld tussen te krijgen.
Een tweetal teams uit groep 1 is veroordeeld tot de tussenklasse, waarin precies één partij dient te worden gewonnen om weer te belanden in groep 1. Bij verlies wordt dit echter groep 2. Precies hetzelfde geldt voor een tweetal teams uit groep 2. Er zijn dus vier teams in de tussenklasse. Zoals je op de ladder kunt zien, staat de tussenklasse duidelijk boven de hoofdklasse. Het lijkt mij logisch dat de ploeg die in de meest recente fase in de hoogste groep speelt het meeste recht heeft op eventueel vrijgekomen plekken. In dit geval zijn dat dus TDV en Damcombinatie Fryslân. Zij zaten tenslotte op het meest recente tijdstip in de hoogste divisie. Ik zie geen verschil als één of meer van deze clubs had gewonnen in de tussenklasse. Dan waren 020 of/en SNA gewoon veroordeeld tot het spelen/loten om de vrijgekomen plek.