Leri wrote:Defintie van taktiek: doordachte manier om ervoor te zorgen dat je je doel bereikt.
Misschien neem ik je te letterlijk, maar een finale plaats komt je niet aanwaaien. Ik praat ook niets af van zijn spel. Vind het trouwens niet prettig om elke keer zijn naam te gebruiken hiervoor. (Heb ik zelf wel aangehaald, maar dat was niet mijn doel).
Ik doel meer op remises van 40 zetten of 9 om 9's in het algemeen tijdens grote toernooien,
Waaronder dit NK, waaronder Heusdens - Provoost.
Een beetje een merkwaardige discussie vindt hier plaats.
Evert Bronstring zegt over strategie altijd, dat het moeilijk is, ondoorgrondelijk en dat strategen heel erg zeldzaam zijn. Dit soort dure woorden gebruik je niet voor spelers, waarvan er in deze ELO-categorie een dozijn of meer rondlopen. Wanneer je de naam weglaat, dan is het vrijwel onmogelijk om hun partijen uit elkaar te houden. Het lijkt soms net alsof ze in de opening maar wat doen. Typisch de categorie spelers, die hevig getroffen is door het nieuwe speeltempo.
Zelf zou ik ontzettend graag mijn onvermijdelijke remisepartijen op de 40ste zet beëindigen. Echter ik sta niet bekend als een degelijke speler. Dus Iedereen, die van mij wil winnen gaat er nog eens lekker voorzitten bij de het passeren van de 40 zetten grens.
Een speler, die het moet hebben van de fase tussen de veertigste en vijftigste zet, wordt gekenmerkt door een degelijkheid, die doorspelen meestal zinloos maakt en zelfs riskant. Tegen zulke spelers biedt je dus op 40 ste zet remise aan, als het remise is. Daar ga je niet tegen gokken. Respect is op zijn plaats. Een uitgewoede stand, die remise is op de veertigste zet zou dat ook de rest van de partij moeten zijn.