Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Klaas Bor

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Klaas Bor » Sun Oct 20, 2013 11:06

Piet Bouma wrote: Naast mogelijkheden van digitaal noteren en live weergeven, kunnen we (of eigenlijk moeten we) ook andere zaken gaan oppakken.
Zoals: die prachtige e-books van Tjalling Goedemoed. Wie pakt het op om die zo te maken, dat de diagrammen levend worden en de combinaties en spelgangen op een digitaal dambord ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Volgens mij hebben we de know how (zoals Wieger, Klaas Bor en ook degenen die dammentor hebben gemaakt).
Die prachtige problemen van onze problemisten. Natuurlijk wij weten de on-line database van Klaas Bor wel te vinden. Maar zet bijvoorbeeld alstublieft elke week een afspeelbaar probleempje (liefst recent gecomponeerd) op bijv. de KNDB-website.
Vandaag is weer een boek toegevoegd: 'Slagzetten in het klassieke middenspel', geschreven door J. Stokkel en P.C. Levels. Samen met het boek 'Slagzetten in het half klassieke middenspel' zijn er nu 1064 diagrammen om op te lossen.
Ga naar http://www.turbodambase.nl. Kies Combinaties en log in. Kies vervolgens een boek, een hoofdstuk en een diagram en start met oplossen!

Nescio

Post by Nescio » Sat Nov 02, 2013 18:13

Op een dag als vandaag, waar je zelf door omstandigheden niet kunt meespelen, zou het live weergeven van (enkele) partijen uit de competitie via de I-pad een mooi tijdverdrijf zijn. Helaas is het nu gewoon afwachten op hopen op het ontvangen van een tussentijdse nieuwsflits.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Nov 02, 2013 23:06

Nescio wrote:Op een dag als vandaag, waar je zelf door omstandigheden niet kunt meespelen, zou het live weergeven van (enkele) partijen uit de competitie via de I-pad een mooi tijdverdrijf zijn. Helaas is het nu gewoon afwachten op hopen op het ontvangen van een tussentijdse nieuwsflits.
Stuur voor 9 november een verzoekje naar KNDB-bestuur en Bondsraad Nescio. Misschien dat ze voor jou het hek open willen gooien :D

Ach, het is allemaal zo dubbel.

Voor aanvang van de wedstrijd EDC Enschede - Huizum verzoekt voorzitter Paul van de Veen van EDC Enschede expliciet om alle electronische apparatuur uit te zetten.

Halverwege de wedstrijd ga ik een sigaretje roken. In de hal staat een speler van EDC Enschede op zijn mobiele telefoon te tikken. Volgens mij checkte hij zijn mail. Hij gaf aan, dat de mobiel toch niet over mocht gaan ......
Enfin, ik ga er niet vanuit dat hij Maximus zat te raadplegen..... Dan zou ie wel op het toilet zitten.

En dan een tablet open en bloot op tafel. Nee, dat moeten we echt verbieden.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sun Nov 03, 2013 16:08

Hee Nescio, jammer dat je gisteren even niet keek bij de Tweede Klasse A van de Nationale KNDB competitie (TTS - PGT). Ik heb gisteren mijn partij live ingevoerd op de laptop (via toernooibase) tijdens de wedstrijd. Ik had mijn tegenstander netjes vooraf gevraagd en die vond het prima !
Dus je had mee kunnen kijken. Helaas zag ik geen andere dammers op toernooibase die dit deden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Nov 03, 2013 17:09

Nostradamus wrote:Hee Nescio, jammer dat je gisteren even niet keek bij de Tweede Klasse A van de Nationale KNDB competitie (TTS - PGT). Ik heb gisteren mijn partij live ingevoerd op de laptop (via toernooibase) tijdens de wedstrijd. Ik had mijn tegenstander netjes vooraf gevraagd en die vond het prima !
Dus je had mee kunnen kijken. Helaas zag ik geen andere dammers op toernooibase die dit deden.
Hmm, burgerlijke ongehoorzaamheid in de Friese Wouden. Kans bestaat dat de KNDB dit als onreglementair gaat zien Nostradamus.

Overigens betwijfel ik dat de partij live is uitgezonden. Heb je wel de handleiding gevolgd, die ik in een nieuwsberichtje op 16 oktober op Toernooibase heb gezet?

http://toernooibase.kndb.nl/invoer/Work ... ijteam.pdf

Want uit controlebestand wat Hendrik al heeft gemaakt blijkt het volgende:

Partij: 127233
WedID: 715945
Gewijzigd: 2013-11-02 15:36:50
FullPDN: [Event "Nationale Clubcompetitie KNDB 0"][Site ""][White "Rein van der Wal"][Black "Kor Sikkema"][Result "*"][Round "4"][Date "2013.11.02"][WhiteTime "1:58"][BlackTime "1:33"][WhiteUrl "http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/lid ... p?SpId=583"][BlackUrl "http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/lid ... ?SpId=2515"][WhitePhotoUrl "http://toernooibase.kndb.nl/Afbeeldinge ... rs/583.jpg"][BlackPhotoUrl "http://toernooibase.kndb.nl/Afbeeldinge ... s/2515.jpg"][WhiteFlagUrl "http://toernooibase.kndb.nl/Clublogos/Troch Tinken Sterk.gif"][BlackFlagUrl "http://toernooibase.kndb.nl/Clublogos/Provinciaal Gronings Tiental.gif"][WhiteRating "1115"][BlackRating "1017"] 1. 34-30 20-25 2. 30-24 19x30 3. 35x24 17-21 4. 32-28 21-26 5. 37-32 26x37 6. 42x31 16-21 7. 47-42 21-26 8. 32-27 26x37 9. 41x32 11-16 10. 46-41 18-22 11. 27x18 13x22 12. 28x17 12x21 13. 41-37 14-19 14. 24x13 08x19 15. 40-34 10-14 16. 44-40 02-08 17. 50-44 08-13 18. 33-28 07-12 19. 39-33 12-18 20. 44-39 06-11 21. 36-31 21-26 22. 31-27 01-06 23. 28-22 11-17 24. 22x11 16x07 25. 32-28 07-11 26. 38-32 03-08 27. 42-38 08-12 28. 49-44 19-24 29. 40-35 13-19 30. 44-40 05-10 31. 28-22 11-16 32. 22x13 19x08 33. 32-28 12-17 34. 37-32 17-21 35. 34-30 25x34 36. 39x19 14x23 37. 28x19 09-13 38. 40-34 13x24 39. 34-30 04-09 40. 30x19 09-13 41. 45-40 13x24 42. 40-34 10-14 43. 48-42 06-11 44. 34-30 14-19 45. 33-29 24x33 46. 38x29 11-17 47. 29-24 17-22 48. 24x02 22x31 49. 02-19
Bijbehorende wedstrijd lijkt verwijderd maar zit nog wel in applet tabel

En de applet, die nu op de wedstrijd staat gekoppeld is op 2-11-2013 om 20.45:20 ingevoerd.....

Bij beide applets staat bij de teller voor weergave semilive-applet 0. Dus ik denk dat je verkeerde procedure hebt gebruikt en de link LIVEGAMES niet naar voren is gekomen....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sun Nov 03, 2013 21:27

Ik heb wel het zo gedaan zoals het allemaal omschreven stond Piet.
Via Toernooibase de opstellingen goed ingevoerd + verzonden.
Dat doe ik altijd gelijk om 12.05 uur, als we net begonnen zijn.
Daarmee zijn wij vrijwel altijd de eersten op Toernooibase die de gehele team opstelling
er al op heeft staan.
Toen op livepartij geklikt achter de naam van mijn eigen wedstrijd.
Daarna verscheen het live dambord op het scherm van mijn laptop.
Na elke zet van mij of mijn tegenstander voerde ik die in op de laptop.
Iedereen bij onze wedstrijd kon meekijken, want de laptop stond op een hoge tafel.
Daar werd ook druk gebruik van gemaakt, ze kwamen vrijwel allen wel een paar keren kijken.
Ik denk ook dat alle Toernooibase gebruikers in ons land thuis gewoon konden meekijken hoor.
Na de wedstrijd ben ik echter vergeten (denk ik), om op stop live te klikken.
Daardoor is de wedstrijd denk ik niet goed opgeslagen.
Toen ik dus gisteravond thuis kwam, stond tot mijn verbazing mijn wedstrijd niet meer op Toernooibase.
Daarom heb ik gisteravond om kwart voor negen nog weer even snel opnieuw mijn partij ingevoerd in Toernooibase. Vandaar de dubbele applet ?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Nov 03, 2013 22:23

Nostradamus wrote: Na de wedstrijd ben ik echter vergeten (denk ik), om op stop live te klikken.
Daardoor is de wedstrijd denk ik niet goed opgeslagen.
Toen ik dus gisteravond thuis kwam, stond tot mijn verbazing mijn wedstrijd niet meer op Toernooibase.
Daarom heb ik gisteravond om kwart voor negen nog weer even snel opnieuw mijn partij ingevoerd in Toernooibase. Vandaar de dubbele applet ?
Je mag je zelfs afvragen of je op START LIVE hebt geklikt. Want als later wedstrijden verdwenen zijn (zover ik het nu kan bekijken), de applet is wel ingevoerd en staat nog ingevoerd.
Maar geen hits op de semi-live teller.
Met START LIVE activeer je de link LIVEGAMES op de hoofdpagina van Toernooibase en krijg je ook de liveweergave (met verversing van de Oerterp-applet).
En ik kan me niet voorstellen dat Nescio die link dan gemist zou hebben.
Volgende keer even checken op de Hoofdpagina.
Want waarschijnlijk heeft er wel een link partij gestaan bij de Tweede klasse A. Maar daar moet je dan al toevallig heensurfen.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Nov 04, 2013 11:45

Piet Bouma wrote:
Nescio wrote:.....Ach, het is allemaal zo dubbel.

Voor aanvang van de wedstrijd EDC Enschede - Huizum verzoekt voorzitter Paul van de Veen van EDC Enschede expliciet om alle electronische apparatuur uit te zetten.
.....Halverwege....In de hal staat een speler van EDC Enschede op zijn mobiele telefoon te tikken.
.....En dan een tablet open en bloot op tafel. Nee, dat moeten we echt verbieden.....
Ja, 't is wel dubbel :D Handig om die opstelling via http://uitslagen.kndb.nl te kunnen invoeren. Maar daar heb je uiteraard wel een ingeschakeld electronisch apparaat voor nodig...Dat was overigens het enige moment dat er tijdens EDC-Huizum in de speelzaal een tablet open en bloot op tafel lag. Wel grappig dat bij zo'n wedstrijd vóór aanvang zo ongeveer de helft van alle spelers na een kop koffie gepakt te hebben naar z'n tablet grijpt...Het zit ook zo in onze systemen, die dingen.
Net als die EDC-speler die kort na aanvang op z'n mobiel begon te tikken....

Kan die opgave via internet van de wedstrijdopstelling overigens niet wat handiger? Leuke feature dat bij elke invoer contact wordt gelegd met de server en die speler daarna niet meer aan te klikken is maar ik heb liever 1 eindcontrole en tussentijds geen uploads/downloads. Scheelt enorm in de snelheid die ik nu behoorlijk mis.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Nov 04, 2013 12:56

Paul van de Veen wrote:
Piet Bouma wrote:
Nescio wrote:.....Ach, het is allemaal zo dubbel.

.....Halverwege....In de hal staat een speler van EDC Enschede op zijn mobiele telefoon te tikken.
.....En dan een tablet open en bloot op tafel. Nee, dat moeten we echt verbieden.....
Ja, 't is wel dubbel :D Handig om die opstelling via http://uitslagen.kndb.nl te kunnen invoeren. Maar daar heb je uiteraard wel een ingeschakeld electronisch apparaat voor nodig...Dat was overigens het enige moment dat er tijdens EDC-Huizum in de speelzaal een tablet open en bloot op tafel lag. Wel grappig dat bij zo'n wedstrijd vóór aanvang zo ongeveer de helft van alle spelers na een kop koffie gepakt te hebben naar z'n tablet grijpt...Het zit ook zo in onze systemen, die dingen.
Net als die EDC-speler die kort na aanvang op z'n mobiel begon te tikken....

Kan die opgave via internet van de wedstrijdopstelling overigens niet wat handiger? Leuke feature dat bij elke invoer contact wordt gelegd met de server en die speler daarna niet meer aan te klikken is maar ik heb liever 1 eindcontrole en tussentijds geen uploads/downloads. Scheelt enorm in de snelheid die ik nu behoorlijk mis.
Voor die invoermogelijkheid uitslagen.kndb.nl moet je toch echt bij KNDB/Bondsbureau zijn Paul. Van deze ontwikkeling weet ik totaal niks en ben ik ook niet over geïnformeerd....
Ook weer grappig (en dubbel). Als sinds najaar 2011 is het mogelijk om teamopstellingen vooraf (en ook tussenstanden) in Toernooibase in te voeren. En nu gaat de KNDB dat ook nog eens voor elkaar maken...
Hetzelfde doet Klaas Bor ook al door aan de hand van de ingevoerde partijen nu toernooistanden te genereren op zijn Turbodambase-on line.

Ik heb een hele tijd geleden (2009 of zoiets?) een overleg met Marcel Kosters, Jan Masselink, Paul Visser en Bob van der Mark in Zwolle gehad over dit soort ontwikkelingen.
Daarbij ook aangegeven dat het mogelijk zou zijn om in Toernooibase vooraf, die teamopstelling in te voeren. Nadeel van Toernooibase (maar ook voordeel omdat correcties ook heel snel doorgevoerd kunnen worden), dat het een open systeem is, en iedereen met een account zaken kan doen. Ik heb voorgesteld betreffende de Nationale Competitie dan per ronde een soort accorderingssysteem in te bouwen, zodat uitslagen na controle niet meer gewijzigd kunnen worden. Niks meer over gehoord.
Wel wilde men graag een import vanuit het programma van Bob van der Mark naar Toernooibase. Dat te ontwikkelen met controle op clubs, teamnamen, opstellingen etc., lijkt me nog steeds een brug te ver. De foutmarge wordt te groot.

Verder is toen ook de upload Toernooimanager >> Toernooibase en de rating aan de orde geweest. Dat is in feite nu door onderlinge afstemming met Jan Masselink goed voor elkaar. (En dan vind ik het weer echt dubbel, dat bij een toernooi dat door de KNDB wordt georganiseerd - EK Veteranen - , niet het programma Toernooimanager, maar ChessArbiter wordt gebruikt.....).

Overigens was het volgens mij flink halverwege de wedstrijd dat die motorrijder van jullie zijn mobiele telefoon gebruikte Paul :)

Enfin nu on-topic, morgenavond maar weer een test in de competitiewedstrijd De Oldehove - Huizum als tegenstanders geen bezwaar hebben. Kunnen we kijken of we de problemen die Nostrodamus ervaarde kunnen reproduceren. Mogelijk (als Kosmos ook meedoet, want die heeft ook een tablet volgens mij) dat er drie partijen live gaan van deze derby in Leeuwarden.
Daarnaast is het vanaf woensdag de bedoeling dat vijf partijen vanuit het Portugal Open live via Toernooibase worden uitgezonden. Dus naast het EK Veteranen vanuit Texel ook vanuit het vakantieparadijs Albufeira liveplezier!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Nov 04, 2013 13:10

Ik heb na afloop van ronde 1 al feedback gegeven. De uploads na iedere speler die je invoert, heb ik hierin meegenomen; je bent zo een kwartier bezig. Ook heb ik voorgesteld om te kijken of dit met Toernooibase kan connecten. Ik kreeg namelijk de vraag waarom de lotingen nog niet online stonden en toen kon ik weer uitleggen dat uitslagen.kndb.nl losstaat van Toernooibase, heel verwarrend en niet erg functioneel.

Mijn tegenstander maakte overigens halverwege de wedstrijd gewoon foto's met zijn tablet. Geen probleem toch? Ook al zou die er wel op hebben valsgespeeld, dan mag hij winnen van mij. Een beetje vertrouwen moeten we hebben in elkaar, vind ik.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Mon Nov 04, 2013 14:04

Even nog ter info.
Piet ik heb wel op Start Live geklikt, dat weet ik zeker.
Lijkt me ook logisch, want die knop stond duidelijk aangegeven naast het grote dambord op het scherm.
Ik denk alleen dat het misgegaan is met het afsluiten van de partij.
Overigens vonden de meeste spelers het juist leuk tijdens de wedstrijd om even mee te kijken op
de laptop die op een hoge tafel was geplaatst. Alles was transparant en open.
Tegenstander was akkoord ook nog eens. Ik zou niet weten wat hier op tegen kan zijn.
De partij kon ook niet stiekem tussendoor geanalyseerd worden, niks van dat alles.
Dus als de KNDB hier moeite mee zou hebben, (wat ik niet eens wist) dan is dat gewoon onzin.
Mijn bedoeling was alleen maar dat dammers en andere mensen die thuis waren gewoon mee konden kijken. Je maakt hiermee alleen maar propaganda voor het dammen.
Ik zou niet weten wat daar op tegen is.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Nov 04, 2013 14:33

Nostradamus wrote: Dus als de KNDB hier moeite mee zou hebben, (wat ik niet eens wist) dan is dat gewoon onzin.
Mijn bedoeling was alleen maar dat dammers en andere mensen die thuis waren gewoon mee konden kijken. Je maakt hiermee alleen maar propaganda voor het dammen.
Ik zou niet weten wat daar op tegen is.
Dat mag je de wedstrijdcommissie van de KNDB dan wel eens vragen Nostradamus.
Ik heb op een verzoek voor een experiment (als tegenstander geen bezwaar heeft) met het elektronisch noteren in Nationale Competitie (en live uitzenden) nul op het rekest gekregen van wedstrijdcommissie (lees dit hele topic nog maar eens na).
Vervolgens is dit nog in het bestuur en in de laatste bondsraadvergadering geweest.
Men is meegegaan met de opvatting van de wedstrijdcommissie.
Volgende bondsraadsvergadering is 9 november. Ik zou zeggen Nostradamus stuur snel een mail naar bestuur/bondsraad (via bondsburo)
met een pleidooi om het wel toe te staan.
Misschien dat die bondsraad op jouw verzoek tot andere gedachten gaat komen. :D
Men heeft de mond vol over zichtbaarheid van de damsport. Dit is een manier om damsport zichtbaar te maken op alle niveau's.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Nov 06, 2013 00:46

Vanavond (of eigenlijk gisteren) een uitgebreide test met het uitzenden van partijen van een teamwedstrijd via tablet.
In totaal vijf (van de zes) wedstrijden van de derby De Oldehove - Huizum werden live uitgezonden. Twee Ipads, één mini-Ipad, 1 Nexus en volgens mij een Samsung Galaxy.
De mini-Ipad kreeg stroomgebrek (lering: altijd volledig opladen), zodat de partij van Klaas-Hendrik Leijenaar - Jan Adema niet compleet is.

De cijfers van de livehits (inmiddels staan er ook wat flink wat hits op de achteraf methode) per partij:

Code: Select all

Klaas Hendrik Leijenaar (1342) 	-	 Jan Adema (1230) 	0	-	2	5	91
 Tjalling Goedemoed (1412) 	-	 Anne Piet Kooistra (1236) 	1	-	1	2	61
 Jan Algra (1313) 	-	 Piet Bouma (1202) 	0	-	2	3	62
 Nick de la Fonteyne (1108) 	-	 Sietse Nagel (1172) 	1	-	1	6	67
 Douwe Kootstra (1177) 	-	 Anton Schotanus (1335) 	0	-	2	4	89
Zoveel biljarters waren er niet als toeschouwers in de Insulinde :o

Software-matig is er een probleempje in Toernooibase, waarmee Nostradamus waarschijnlijk ook mee geconfronteerd is. De team-opstellingen en tussenstanden worden opgeslagen in een tijdelijke tabel in Toernooibase (dit is anders dan bij de persoonlijke toernooien). Zodra er een uitslag van een applet ingevoerd wordt komt deze keihard in de tabel detailuitslagen database.
Het uploaden van de definitieve detailuitslagen vanuit de teamopstellingen/tussenstand gaat fout. Dan komen er dubbele detailuitslagen in de definitieve detailtabel. Ik dacht dat ik een workaround hiervoor had (updaten in plaats van inserten als er al een detailuitslag staat in de definitieve tabel), maar deze blijkt niet (goed) te werken. In de testomgeving werkte ie volgens mij wel goed, maar productie-omgeving gaat dus fout. Dat wil ik de komende we(e)k(en) even proberen goed te krijgen.
Ik heb inmiddels de "verkeerde" uitslagen verwijderd, maar dat is een nauwkeurig werkje, omdat de detailuitslag waaraan de partij is gekoppeld moet blijven staan.
Enfin, probleem van Nostradamus gereproduceerd, dus we kunnen werken aan een oplossing.

Ook arbiter Henk Posthumus had nog wat nuttige opmerkingen betreffende zichtbaarheid van zetten (ik heb ook mijn leesbril nodig :shock: ) op de tablet in relatie met het noteren van kloktijden bij het aantal zetten (de arbiterstaak).

Omdat er geen Wifi was in de speelzaal, heb ik mijn mobiele telefoon als Wifi-hotspot gebruikt. Het dataverbruik voor 5 partijen: 15 Mb. Mogelijk wat hoog omdat ik ook ter controle een tabblad van de livegames open had staan. Ik weet niet of deze ververst, als je hem verder niet opent op de Ipad.

Enfin, Damclub De Oldehove bedankt voor het testen, het meebrengen van tablets (en de punten)!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Nov 12, 2013 21:11

Vandaag de laatste dag van het Portugal Open, waarbij gebruik gemaakt is van de tabletinvoer (elektronisch noteren + liveweergave op internet). Walther Thoen heeft volgens mij vijf Windows 8 tablets gesponsord, waarmee in eerste instantie van start is gegaan. Vandaag was het uitgebreid naar negen (spelers, die al een tablet in hun bezit hebben J ).
Volgens mij is de tabletinvoer vrijwel probleemloos verlopen. Alle partijen zijn compleet in Toernooibase gekomen. Probleempje bij de Windows 8 tablet scheen te zijn, dat de gebruikte bedenktijden niet goed ingevoerd konden worden. Daarnaast vergaten spelers volgens mij ook soms de uiteindelijke uitslag op de tablet in te voeren. Bij de livepartij komt dan geen uitslag te staan, terwijl ie al wel in Toernooibase via de normale wijze (invoer uitslagen) er in gezet is. Dit is overigens vergelijkbaar met de elektronische borden, waar hetzelfde fenomeen wel eens voorkomt.
Er was in tegenstelling tot het HHO geen handleiding op papier uitgereikt.
Even de tophits van vandaag:
Erik Maijenburg – Andrej Kalmakov 206 hits
Evert Wiskerske – Alexander Bulatov 198 hits.
Ongetwijfeld zullen we nog meer informatie van de organisatie krijgen hoe de tabletinvoer is bevallen en of er nog verdere aandachtspunten zijn.

Morgen start het kampioenschap van Ukraine waar ook 1 of 2 partijen live ingevoerd zullen worden.

Zaterdag was de bondsraadsvergadering. Ik heb begrepen dat de tabletinvoer daar even aan de orde is geweest en dat toegezegd is dat in de maartvergadering er een aanzet tot een e-doping reglement gepresenteerd gaat worden.
Helaas geen toestemming om experimenten in de Nationale Competitie toe te staan. Ik vind het onbegrijpelijk, maar misschien wil ik teveel doordrammen. Want wat is er nou op tegen – als je tegenstander er geen probleem mee heeft – om je partij elektronisch te noteren en op internet te showen en dammers zoveel mogelijk bekend te laten worden met deze mogelijkheid.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Wed Nov 13, 2013 20:41

Piet Bouma wrote:Vandaag de laatste dag van het Portugal Open, waarbij gebruik gemaakt is van de tabletinvoer (elektronisch noteren + liveweergave op internet). Walther Thoen heeft volgens mij vijf Windows 8 tablets gesponsord, waarmee in eerste instantie van start is gegaan. Vandaag was het uitgebreid naar negen (spelers, die al een tablet in hun bezit hebben J ).
Volgens mij is de tabletinvoer vrijwel probleemloos verlopen. Alle partijen zijn compleet in Toernooibase gekomen. Probleempje bij de Windows 8 tablet scheen te zijn, dat de gebruikte bedenktijden niet goed ingevoerd konden worden. Daarnaast vergaten spelers volgens mij ook soms de uiteindelijke uitslag op de tablet in te voeren. Bij de livepartij komt dan geen uitslag te staan, terwijl ie al wel in Toernooibase via de normale wijze (invoer uitslagen) er in gezet is. Dit is overigens vergelijkbaar met de elektronische borden, waar hetzelfde fenomeen wel eens voorkomt.
Er was in tegenstelling tot het HHO geen handleiding op papier uitgereikt.
Even de tophits van vandaag:
Erik Maijenburg – Andrej Kalmakov 206 hits
Evert Wiskerske – Alexander Bulatov 198 hits.
Ongetwijfeld zullen we nog meer informatie van de organisatie krijgen hoe de tabletinvoer is bevallen en of er nog verdere aandachtspunten zijn.

Morgen start het kampioenschap van Ukraine waar ook 1 of 2 partijen live ingevoerd zullen worden.

Zaterdag was de bondsraadsvergadering. Ik heb begrepen dat de tabletinvoer daar even aan de orde is geweest en dat toegezegd is dat in de maartvergadering er een aanzet tot een e-doping reglement gepresenteerd gaat worden.
Helaas geen toestemming om experimenten in de Nationale Competitie toe te staan. Ik vind het onbegrijpelijk, maar misschien wil ik teveel doordrammen. Want wat is er nou op tegen – als je tegenstander er geen probleem mee heeft – om je partij elektronisch te noteren en op internet te showen en dammers zoveel mogelijk bekend te laten worden met deze mogelijkheid.
Inderdaad is het gebruik van de tablets in Portugal prima verlopen. Gedurende het toernooi kwamen er meerdere verzoeken om ook de eigen tablet te mogen gebruiken. Dit hebben we toegestaan en ik heb geen opmerkingen over mogelijkheden tot valsspelen gehoord. Veel deelnemers zullen die mogelijkheden misschien niet kennen en dus niet klagen, maar anderzijds past het ook helemaal niet bij de sfeer van het zeer vriendschappelijk verlopen toernooi om er een punt van te maken. Het kostte wel wat extra moeite om de privé tablets werkend te houden. Het opladen en de levensduur van wat oudere tablets (batterijen) is een aandachtspunt. Ook was het wifi-signaal niet overal in de zaal even goed. Daar hadden we zelf rekening mee gehouden bij het kiezen van de partijen die met de toernooi-tablets werden uitgezonden, met de privé tablets was de plek in de zaal afhankelijk van de positie van de speler op de ranglijst en dus niet altijd een plek met een goed signaal. Meestal kwam een signaalonderbreking na een Reload snel weer goed.

De invoer ging over het algemeen goed. Het is zo simpel dat een uitleg van 30 seconden de eerste keer voor iedere speler voldoende was. De touch-bediening van de tablets haperde een paar keer (vooral door de vele vingerafdrukken op dezelfde velden) maar even op zwart, beetje poetsen en weer aan en alles was weer OK (De invoerapplet heeft hier niet veel mee van doen. Dit is vooral een specifiek probleem met de touchscreens van Dell Latitude tablets).

Het afsluiten van de partijen verliep inderdaad om onduidelijke redenen wat moeizaam. De de invoervelden van de popup die verschijnt na het op Stop Live drukken werden niet als zodanig herkend (in Chrome op Windows 8 ) zodat het on-screen toetsenbord niet wenst te verschijnen. De uitslag kon wel geselecteerd worden. De uitslag verscheen altijd correct in de uitslagen van de ronde op Toernooibase, maar vreemd genoeg niet altijd in de applet bij de LIVE GAMES.

De meeste spelers die we hebben gevraagd waren (graag) bereid om de tablets te gebruiken. Alleen een paar Russische grootmeesters wilden niet (Valneris en Macodou N'Diaye wel). De reden was me niet helemaal duidelijk. Ik houd het voorlopig maar op onbekend maakt onbemind. Er waren geen bezwaren tegen de invoer door de tegenstander. Hoewel de meeste vonden dat het een klein voordeel geeft want de invoer via de tablet gaat veel sneller dan schrijven!

Sommige spelers hebben een partij zowel op de tablet als op papier genoteerd. De belangrijkste reden daarvoor was niet mogelijke technische storingen, maar dat men de partij graag bij de hand wilde hebben voor het analyseren direct na afloop. De volgende keer zal ik hier rekening mee houden door te zorgen dat we de partijen ook direct na afloop even kunnen uitprinten voor de spelers.

De laptop waarop alle live partijen te zien waren was ook populair bij spelers en toeschouwers "Net als bij voetbal zie je het op TV beter!" Het kwam wel een aantal keer voor dat de stand wat in de war was als een speler een correctie had ingevoerd, maar met wat refreshen en opnieuw partijen selecteren kwam dit ook iedere keer snel weer goed.

Al met al was het eenvoudig te organiseren en heb ik vele positieve reacties gekregen.

Post Reply