Nationale Competitie 2011-2012

Post Reply
corboot

Re: Nationale Competitie 2011-2012

Post by corboot » Mon Oct 03, 2011 22:23

[
Het SWR zegt volgens mij het volgende:

3.4
Een schijf die na een zet de overkant van het dambord heeft bereikt,
promoveert tot dam. De spelers maken de schijf als dam herkenbaar
('kronen' de schijf) door er een tweede schijf bovenop te plaatsen.
3.5
Zolang een dam niet gekroond is, mag een speler er niet mee spelen.

Tja, wat zeggen onze spelregelkenners hiervan.... (en moet de spelregel aangepast/verduidelijkt worden).

En stel je voor: het is een Ereklasseduel, het gaat om de punten en men zit in tijdnood......[/quote]

Piet, bij de uitwerking van artikel 3.4 in de Arbiters Handleiding op pagina 28 staat het volgende advies aan de arbiter:
Als de arbiter ziet dat een schijf niet gekroond is tot dam, blijft hij bij de partij staan. Als de speler, die zijn tot dam gepromoveerde schijf niet gekroond heeft, weer aan zet is, wijst de arbiter hem erop dat hij eerst zijn schijf tot dam moet kronen, ook als hij met een ander stuk wil spelen. De tegenstander van de speler, die zijn schijf niet gekroond heeft, mag voordat hij zelf zet ook de schijf kronen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Oct 03, 2011 22:31

corboot wrote:
Piet Bouma wrote: Het SWR zegt volgens mij het volgende:

3.4
3.5

Tja, wat zeggen onze spelregelkenners hiervan.... (en moet de spelregel aangepast/verduidelijkt worden).

En stel je voor: het is een Ereklasseduel, het gaat om de punten en men zit in tijdnood......
Piet, bij de uitwerking van artikel 3.4 in de Arbiters Handleiding op pagina 28 staat het volgende advies aan de arbiter:
Als de arbiter ziet dat een schijf niet gekroond is tot dam, blijft hij bij de partij staan. Als de speler, die zijn tot dam gepromoveerde schijf niet gekroond heeft, weer aan zet is, wijst de arbiter hem erop dat hij eerst zijn schijf tot dam moet kronen, ook als hij met een ander stuk wil spelen. De tegenstander van de speler, die zijn schijf niet gekroond heeft, mag voordat hij zelf zet ook de schijf kronen.
Mooie uitleg Cor, maar zo staat het niet in het SWR.
Ik ga uit van het principe: de witspeler heeft in dit geval "vergeten" de dam te kronen, de zwartspeler mag niet met de dam slaan/spelen, want het is geen dam en speelt daarom gewoon de schijf 12-18 conform het SWR.
Ik denk dat je het SWR zodanig moet veranderen dat de belanghebbende partij de dam moet kronen (en dat was in dit geval wit) en dat er anders niet met de dam gespeeld mag worden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Mon Oct 03, 2011 23:03

Mag ik een tip geven? Laat altijd je tegenstander kronen. Ik haalde zelf eens een keer een leuke dam uit. Mijn tegenstander baalde, en kroonde de dam niet. Toen ik dit 1 ply later vervolgens zelf deed zei hij: aanraken is zetten...
Ik wou de dam juist niet verplaatsen, en begon ook een discussie. Mijn overredingskracht zorde er toch voor dat er toen een schijf verplaatst werd.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Oct 03, 2011 23:41

Tijn wrote:Mag ik een tip geven? Laat altijd je tegenstander kronen. Ik haalde zelf eens een keer een leuke dam uit. Mijn tegenstander baalde, en kroonde de dam niet. Toen ik dit 1 ply later vervolgens zelf deed zei hij: aanraken is zetten...
Ik wou de dam juist niet verplaatsen, en begon ook een discussie. Mijn overredingskracht zorde er toch voor dat er toen een schijf verplaatst werd.
Dit is niet juist. Je mag altijd de dam kronen zonder dat geldt aanraken is zetten! Maar in Limburg kun je beter het zekere voor het onzekere nemen! :D
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Oct 03, 2011 23:43

Piet Bouma wrote:
corboot wrote:
Piet Bouma wrote: Het SWR zegt volgens mij het volgende:

3.4
3.5

En stel je voor: het is een Ereklasseduel, het gaat om de punten en men zit in tijdnood......
Mooie uitleg Cor, maar zo staat het niet in het SWR.
Ik ga uit van het principe: de witspeler heeft in dit geval "vergeten" de dam te kronen, de zwartspeler mag niet met de dam slaan/spelen, want het is geen dam en speelt daarom gewoon de schijf 12-18 conform het SWR.
Ik denk dat je het SWR zodanig moet veranderen dat de belanghebbende partij de dam moet kronen (en dat was in dit geval wit) en dat er anders niet met de dam gespeeld mag worden.

Nee, Piet, nu ben je de weg kwijt. Er moet natuurlijk te allen tijde geslagen worden met de dam met dien verstande dat de dam voor de slag eventjes gekroond moet worden. Een ongekroonde dam blijft natuurlijk een dam.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Oct 03, 2011 23:57

Kosmos wrote: Nee, Piet, nu ben je de weg kwijt. Er moet natuurlijk te allen tijde geslagen worden met de dam met dien verstande dat de dam voor de slag eventjes gekroond moet worden. Een ongekroonde dam blijft natuurlijk een dam.
Waar blijft Jan Pieter toch wanneer je hem nodig hebt? :?:
Want gaat artikel 3 niet voor artikel 4........ :?: :?: :shock:
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Oct 04, 2011 04:58

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote: Nee, Piet, nu ben je de weg kwijt. Er moet natuurlijk te allen tijde geslagen worden met de dam met dien verstande dat de dam voor de slag eventjes gekroond moet worden. Een ongekroonde dam blijft natuurlijk een dam.
Waar blijft Jan Pieter toch wanneer je hem nodig hebt? :?:
Want gaat artikel 3 niet voor artikel 4........ :?: :?: :shock:
Sorry Piet, ik zit in Indonesie en heb niet altijd tijd om te internetten, maar hier ben ik dan.
Het nieuwe reglement bevat diverse wazige formuleringen, maar dit lijkt me toch wel duidelijk. In artikel 3.4 staat dat een schijf die de overkant bereikt, tot dam promoveert. Punt.
Vervolgens staat er dat de dam als zodanig herkenbaar gemaakt wordt door er een tweede schijf bovenop te plaatsen. Die schijf dient dus slechts ter identificatie, maar ook zonder deze identificatie is een dam een dam. Als die dam kan slaan, moet dat gebeuren, en is het door jou voorgestelde 12-18 een onreglementaire zet. Dat die dam voor het uitvoeren van de slag nog gekroond moet worden, doet hier niets aan af.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 04, 2011 06:13

De Telegraaf, 3 oktober 2011
Image

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue Oct 04, 2011 06:29

Kosmos wrote:Nee, Piet, nu ben je de weg kwijt. Er moet natuurlijk te allen tijde geslagen worden met de dam met dien verstande dat de dam voor de slag eventjes gekroond moet worden. Een ongekroonde dam blijft natuurlijk een dam.
Kronen mogen beide spelers. Staat taalkundig inderdaad niet goed geformuleerd. Ik zie het helemaal voor me, dat in vliegende tijdnood beide spelers de schijf als dam "herkenbaar" maken door er een tweede schijf bovenop te plaatsen. Maar de betekenis is helder, beide spelers mogen dit en een dam is een dam. Als een speler met een ongekroonde dam gaat spelen is het een onreglementaire zet en kan de tegenstander er wat van zeggen. En de arbiter heeft volgens de handleiding van de arbiters hierin een rol. Maar reglementen dekken nooit alle bijzondere omstandigheden maar geven wel de intentie aan. Ik zie trouwens hier een groot potentieel aan arbiters op het Forum!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Tue Oct 04, 2011 08:55

Volgens mij is deze onduidelijkheid ontstaan toen 'ons' reglement aansluiting heeft gezocht bij het FMJD reglement. Binnen de KNDB-regels was dit nooit onduidelijk. Een dam was een dam en een speelwaardig stuk, gekroond of ongekroond. Nu begrijp ik het eerlijk gezegd ook niet 100%:

1. een dam is een dam;
2. kronen is (alleen) voor de herkenbaarheid

Dit tweede punt is echter niet correct want:

3.5 Zolang een dam niet gekroond is, mag een speler er niet mee spelen.

Dus, kronen is niet alleen voor de herkenbaarheid. Het is een voorwaarde om met dit stuk te mogen spelen. Het moment van kronen wordt echter niet benoemd. Zou je - als je aan zet bent - het stuk mogen kronen en direct met het stuk 'aan de slag' kunnen?

frank teer

Post by frank teer » Tue Oct 04, 2011 10:48

Er zijn geen (grote) verschillen tussen het KNDB en FMJD reglement over het kronen en spelen van de dam. In het KNDB reglement is de beschrijving alleen wat korter.
Mijns inziens is de situatie gewoon duidelijk: het spelen met een ongekroonde dam is een onreglementaire zet die op verzoek van de tegenstander moet worden teruggenomen zoals iedere andere onreglementaire zet. Als de tegenstander het spelen met een ongekroonde dam toelaat dan kan gewoon verder gespeeld met de ongekroonde dam.
Het FMJD reglement geeft enkele expliciete bepalingen die de situatie iets duidelijker moeten maken als:
Een schijf die is gepromoveerd tot dam blijft een dam, gekroond of niet.
Beide spelers hebben het recht om de dam op een later moment te kronen.
Zowel het KNDB als het FMJD reglement geeft aan dat het spelen met een ongekroonde dam “niet mag” cq “een onreglementaire zet” is. Dit lijkt me een taalverschil maar de betekenis is hetzelfde. Ook het spelen van een schijf mag niet als er met een andere schijf moet worden geslagen.
Maar, zoals met iedere onreglementaire zet: het is (uitsluitend) aan de tegenstander om die te accepteren of te vragen de zet terug te nemen en een wel reglementaire zet uit te voeren.
In het geval van het spelen met een ongekroonde dam dus het terugnemen van de zet, het kronen van de schijf en het opnieuw uitvoeren van de zet.
De vraag is hooguit of de speler nu een andere zet zou mogen doen met zijn nu wel gekroonde dam :) .

Wat wel vreemd is dat de arbiterhandleiding in dit specifieke geval van het doen van een onreglementaire zet door het spelen met een ongekroonde dam de arbiter een taak / plicht geeft om in te grijpen.
Tot voor kort was het reageren op een onreglementaire zet voorbehouden aan de tegenstander. Het FMJD reglement geeft expliciet aan dat de arbiter geen recht van spreken heeft bij de onreglementaire zet. Pas als de tegenstander iets claimt kan de arbiter ingrijpen cq assisteren.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Oct 04, 2011 14:09

frank teer wrote:Er zijn geen (grote) verschillen tussen het KNDB en FMJD reglement over het kronen en spelen van de dam. In het KNDB reglement is de beschrijving alleen wat korter.
Mijns inziens is de situatie gewoon duidelijk: het spelen met een ongekroonde dam is een onreglementaire zet die op verzoek van de tegenstander moet worden teruggenomen zoals iedere andere onreglementaire zet. Als de tegenstander het spelen met een ongekroonde dam toelaat dan kan gewoon verder gespeeld met de ongekroonde dam.
Het FMJD reglement geeft enkele expliciete bepalingen die de situatie iets duidelijker moeten maken als:
Een schijf die is gepromoveerd tot dam blijft een dam, gekroond of niet.
Beide spelers hebben het recht om de dam op een later moment te kronen.
Zowel het KNDB als het FMJD reglement geeft aan dat het spelen met een ongekroonde dam “niet mag” cq “een onreglementaire zet” is. Dit lijkt me een taalverschil maar de betekenis is hetzelfde. Ook het spelen van een schijf mag niet als er met een andere schijf moet worden geslagen.
Maar, zoals met iedere onreglementaire zet: het is (uitsluitend) aan de tegenstander om die te accepteren of te vragen de zet terug te nemen en een wel reglementaire zet uit te voeren.
In het geval van het spelen met een ongekroonde dam dus het terugnemen van de zet, het kronen van de schijf en het opnieuw uitvoeren van de zet.
De vraag is hooguit of de speler nu een andere zet zou mogen doen met zijn nu wel gekroonde dam :) .

Wat wel vreemd is dat de arbiterhandleiding in dit specifieke geval van het doen van een onreglementaire zet door het spelen met een ongekroonde dam de arbiter een taak / plicht geeft om in te grijpen.
Tot voor kort was het reageren op een onreglementaire zet voorbehouden aan de tegenstander. Het FMJD reglement geeft expliciet aan dat de arbiter geen recht van spreken heeft bij de onreglementaire zet. Pas als de tegenstander iets claimt kan de arbiter ingrijpen cq assisteren.
Kun je bevestigen, Frank, dat je een dam altijd mag kronen zonder dat geldt dat aanraken is zetten? Mij geloven ze toch niet. Vreemd is dat, ook als ik mensen vertel dat Ktardammen is uitgevonden op de planeet Ktar waar een verlichte samenleving leeft, kijken ze wel eens alsof ze me niet geloven...

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue Oct 04, 2011 14:20

S&WR artikel 6.1:
6.1
Een speler die aan zet is en een stuk aanraakt waarmee hij volgens de regels van artikel 3 tot en
met 5 een zet kan doen, moet met dat aangeraakte stuk zetten.
Dit geldt niet:
a. wanneer de speler vooraf heeft gezegd dat hij het stuk alleen maar wilde rechtzetten, of
b. wanneer het aangeraakte stuk een schijf is die hij tot dam moet kronen, of
c. wanneer het duidelijk is dat de speler het stuk alleen onopzettelijk heeft aangeraakt.

Punt b lijkt me vrij duidelijk.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Oct 04, 2011 20:50

corboot wrote: Het SWR zegt volgens mij het volgende:

3.4
In Oostbloklanden wordt gespeeld met plastic doppen. Die blijven lastig op elkaar liggen en daar wordt een dam herkenbaar gemaakt door ze om te draaien. Kan dit nog wel volgens de nieuwe reglementen? En zo ja, mag je dat dan bv ook doen met een suikerklontje er op of met een markeerstift?
Als beide spelers hun recht opeisen om de schijf te kronen kan dan met 3 stenen op elkaar worden gespeeld? Mag elk dat dan ook met zijn eigen kleur doen?
Na de eerste zet kan dus in elke situatie een schijf bij het bereiken van de overkant (tijdens een slag) worden gekroond.
De overkant is de kant waar je niet bent (Drs. P.) Dus bij een terugslagzet naar je basislijn kan de tegenstander je schijf kronen tot dam.
Flow with the Go

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Sun Oct 09, 2011 16:34

Douwe Edelenbos wrote:Ach, zo kom je nog eens ergens :wink:
Zeg dat... We mogen zaterdag naar jullie en heb een en ander eens bestudeerd, hoe dat gaat met OV enzo:

Image

We kunnen er nieteens vóór twaalf uur zijn :)! En van een 'Opstapper' had ik helemaal nog nooit gehoord!
Gelukkig waren we voorbereid, en reizen we al op vrijdag naar Friesland met de auto, en pakken daar een hotelletje!

Post Reply