Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
Het is jammer dat het motief voor zover ik het kan zien geen enkele tot het eind toe scherpe variant bevat.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
In de eindspelproblematiek zou men het twee 'thematische' varianten noemen.ildjarn wrote:Het is jammer dat het motief voor zover ik het kan zien geen enkele tot het eind toe scherpe variant bevat.
Geen idee of het standje van het diagram nieuw is, maar om het idee te illustreren:
er zijn talloze van dit soort motieven, met dit soort 'hinderlagen' / 'damvangen'.
Zouden dan al deze motieven in de SR-prullenbak gegooid moeten worden?
Ik vind dat persoonlijk veel te ver gaan...wat hindert die laatste veldkeuze van wit?
Wie dit af weet te keuren als motief, keurt waarschijnlijk het hele leven af, inclusief schoonheid.....
Mijn lieve Kosmos! Dat iemand gaat zeuren over het vervolg van dit motief!
Gisteren hebben Oege en ik zich verlustigd aan het nieuwe motief, we genoten, maar ja als je je hart op slot zet valt er natuurlijk wel weer wat te zemelen voor de ratio.
Ik vond het vooral prachtig dat de formatie 40/35 in actie komt om een van de zwarte schijven te elimineren, waarmee een hinderlaag op het bord wordt gebracht.
Nu het correcte commentaar, met geopend hart:
1... 22-28 2.10-4
1) 2... 31-37 3.4-10 28-32 4.35-30! 32-38 5.10x41 38-43 6.41-47! +
2) 2... 31-36 3.4-10 28-33 4.10-15 33-39 5.40-34! 39x30 6.35x24 36-41 7.15-10 +
Schitterend, in beide varianten heeft wit steeds maar 1 zet!
Heaven is no location, but a state of mind
Ik zit niet zo met die onscherpte...Kosmos wrote:
Wie dit af weet te keuren als motief, keurt waarschijnlijk het hele leven af, inclusief schoonheid.....
Mijn lieve Kosmos! Dat iemand gaat zeuren over het vervolg van dit motief!
Gisteren hebben Oege en ik zich verlustigd aan het nieuwe motief, we genoten, maar ja als je je hart op slot zet valt er natuurlijk wel weer wat te zemelen voor de ratio.
Ik vond het vooral prachtig dat de formatie 40/35 in actie komt om een van de zwarte schijven te elimineren, waarmee een hinderlaag op het bord wordt gebracht.
Nu het correcte commentaar, met geopend hart:
1... 22-28 2.10-4
1) 2... 31-37 3.4-10 28-32 4.35-30! 32-38 5.10x41 38-43 6.41-47! +
2) 2... 31-36 3.4-10 28-33 4.10-15 33-39 5.40-34! 39x30 6.35x24 36-41 7.15-10 +
Schitterend, in beide varianten heeft wit steeds maar 1 zet!
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Nee hoor, maar met dit einde dient er m.i. een mooier begin vertoond te worden dan met de vergelijkbare eindstand 15, D19/41. Het is net als met BO's: als er voldoende tegenover staat, ben ik best bereid om BO's te accepteren. Maar als het een 'platte' combinatie is, dan is een BO wél voldoende om het product naar de prullenbak te verwijzen.Kosmos wrote:
Kortom: dualistisch eindspel+magere inleiding: Mwah
Dualistisch eindspel met fantastische inleiding: Ja!
Dualistische inleiding met fantastisch slagwerk: Ja!
Dualistische inleiding met simpel slagwerk: Mwah
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Filmpjes over partijproblematiek:
http://www.youtube.com/user/Akashian123 ... BOx6a4aU6k
Er zijn 4 delen.
http://www.youtube.com/user/Akashian123 ... BOx6a4aU6k
Er zijn 4 delen.
Last edited by Kosmos on Wed Jan 27, 2010 21:28, edited 1 time in total.
Kos - Mos
Mos speelt na diep nadenken 24-29...
Zijn berekening ging aldus: Nu mag 25-20 niet wegens 29-34 en op 22-18 volgt 19-23 29-34 Z+1.
38-32 19-23 + en 39-33 29-34 + zijn ook kansloos, dus komt 42-37 9-13! 38-32 en zwart steekt 'm er fijn in met 29-33 met winnend afspel na 32-27 11-16 etc.
0.... 24-29?
"Ken je het verhaal van het herdersjochie David wel, die het op moest nemen tegen de reusachtige Goliath?" vraagt Kos pesterig.
"Begin je weer over de bijbel te ouwehoeren, Moos?" antwoordt Mos geirriteerd, "Dat eeuwige gezanik van jou over bijbelverhalen komt me de strot uit!"
"Ik zal de strijd tussen David en Goliath op het bord toveren," sneerde Kos en begon met offeren...
Johan Teake zal hem vermoedelijk wel vlot zien...
A.T. / 27-01-2010 / 9x9
Wat vinden jullie van zoiets?
Let vooral op het motief
Dubbele oppositie.Arjen wrote:
A.T. / 27-01-2010 / 9x9
Let vooral op het motief
Lijkt me prima, maar ik heb wel eens andere geluiden gehoord uit kringen die erg zwaar op de hand zijn...
In die kringen wordt niet tijdig opgegeven, maar tot de laatste houtjes doorgespeeld en dan blijkt plots dat er meer dan 1 winst is, erg hoor.
Kosmos wrote:Dubbele oppositie.Arjen wrote:
A.T. / 27-01-2010 / 9x9
Let vooral op het motief
Lijkt me prima, maar ik heb wel eens andere geluiden gehoord uit kringen die erg zwaar op de hand zijn...
In die kringen wordt niet tijdig opgegeven, maar tot de laatste houtjes doorgespeeld en dan blijkt plots dat er meer dan 1 winst is, erg hoor.
w.a.z.
Dubbele oppositie is niet helemaal waar! De hoofdvariant in het motief is namelijk deze: 1.38-33! 07-12 2.36-31 12-18 3.31-27 23-29 4.33x24 18-23 5.27-22 W+ Indien zwart afwijkt wordt het inderdaad dubbele oppositie, maar nu is er een 'tang' op het bord verschenen:
z.a.z.
Velen zeggen dat dit geen correcte SR-slotstand is. Volgens mij wordt zo'n slotstand in de eindspelproblematiek echter wél als scherp (thematisch) beschouwd!? Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad wel een acceptabele SR-slotstand is. Er zijn een drietal redenen voor: de eerste heb ik hiervoor al genoemd (eindspelproblematiek, Bakker & De Bruijn gebruiken ook de term 'tang'). De tweede reden is dat dergelijke motieven die eindigen in een tang nog zeldzaam zijn. Dit betekent dat er nieuwe bewerkingsmogelijkheden ontstaan voor damproblemisten. De derde reden is technisch van aard. Zie onderstaande diagrammen, die geaccepteerde SR-slotstanden tonen:
z.a.z.
z.a.z.
Ik kan vele composities met een 'tang' als slotstand oplepelen. Dit zijn immers allemaal slotstanden die vele malen bewerkt zijn in composities. Wie heeft er bezwaar tegen dat na het zwarte offer 2 witte stukken resteren? Daar doet niemand moeilijk over, anders waren dergelijke slotstanden niet vaak bewerkt. (Enkele 'extreme' SR-problemisten daargelaten, met uiteraard alle respect voor hun standpunt!) Vandaar ook dat ik tangmotieven ga zoeken! Bijvoorbeeld deze:
w.a.z.
De winstgang is wellicht best een beetje lastig te vinden, want klopt de dubbele oppositie nu wel of niet als zwart afwijkt? De mogelijkheden die de tang als winstpositie oplevert zijn ongekend groot. De tang kan immers op vele mogelijke delen van het dambord gerealiseerd worden! Daar kunnen we weer even mee vooruit, met zo'n inspiratiebron!
Ik vind die strenge SR-ers wat onopgevoed. De tang is al een eindstand, maar zij willen de laatste schijf nog offeren...
A.T. / 30-01-2010 / 8x8
De stand na 50-44 komt zowaar 2x voor in de database!
A.T. / 02-02-2010 / 6x6
Zwart dreigt onder zware druk toch nog met een remise te ontsnappen...
...ware het niet dat wit dankzij tactische hulpmiddelen nog kan winnen!
Dit tangmotief is al heel wat volgroeider dan de voorgaande versies...
-
Alexander Moisejev was erg enthousiast over het onlangs geplaatste 2 om 3 motief van Arjen en bewerkte het op mijn verzoek in een aantal miniaturen (zelf nog niet een poging gewaagd, Arjen ?). Met zijn toestemming publiceer ik hier een tweetal ervan:
A.M. (2-2-2010)
A.M. (2-2-2010)
A.M. (2-2-2010)
A.M. (2-2-2010)